Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2795211_0001.png
Aktstykke nr.
80
Folketinget 2023-24
80
Udenrigsministeriet.
København, den 5. december 2023.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet i 2023 kan
foretage udlæg på op til 99,4 mio. kr. til Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) på §
06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer. Udlægget skal dække EIFO’s udestående
forbundet med misligholdt gæld fra Zambia og Ghana i perioden 2022-2023.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
Under bistandsordningen, Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF), har Zambias finansmi-
nisterium modtaget et lån på USD 104.113.831 til at medfinansiere et projekt (Kafubu vandforsy-
ning- og vandrensningsanlæg) i Zambia. Ligeledes har Ghanas finansministerium modtaget lån på
samlet EUR 93.925.071 (for projekterne Rural Fiber Optic Cable, etablering af Environmental Moni-
toring Laboratory på University of Mines and Technology samt Northern Roads and Bridges). Med
midler under udviklingsbistanden muliggør DSIF lån til projekter, som ikke er kommercielt rentable
gennem reduktion af låneomkostninger og teknisk assistance.
Som en del af DSIF-ordningen er lånene til Zambia og Ghana, der er ydet via to kommercielle
danske banker, dækket af en eksportkreditgaranti fra EIFO. I henhold til samarbejdsaftalen mellem
EIFO og Udenrigsministeriet dækker Udenrigsministeriet eventuelle tab på garantierne, således at
EIFO holdes skadesfri, herunder ved at foretage udlæg til EIFO, såfremt Zambia og Ghana (i en
periode) misligholder deres gældsforpligtigelser.
Under lånene er Zambia forpligtiget til at afdrage ca. 22,0 mio. kr. (afhængig af USD-kursen)
halvårligt i perioden 2017-2027. I slutningen af 2020 standsede Zambia imidlertid betalinger til sine
kreditorer og har følgeligt ikke betalt afdrag siden den 31. december 2020. Den 1. februar 2021
anmodede Zambia om gældsbehandling gennem
Common Framework for Debt Treatments.
Som en
del af DSIF-aftalen har Udenrigsministeriet derfor to gange tidligere anmodet Finansudvalget om
bevillingsmæssig hjemmel til at foretage et udlæg til EIFO i hhv. 2021 og 2022 mhp. at dække
EIFO’s udestående forbundet med Zambias misligholdelse af gælden fra hhv. 2020-2021 og 2022, jf.
akt. 118 af 16. december 2021 og akt. 11 af 6. oktober 2022.
Under lånene er Ghana forpligtiget til at afdrage ca. 70,1 mio. kr. i 2023, ca. 53,5 mio. kr. i 2024,
ca. 48,9 mio. kr. i 2025, ca. 44,4 mio. kr. i 2026, ca. 41,4 mio. kr. i 2027, og 38,5 mio. kr. årligt
derefter indtil 2030 (afhængig af EUR-kursen). Den 19. december 2022 standsede Ghana betalinger
til sine kreditorer og har derfor kun delvist afdraget på disse lån. Udenrigsministeriet har dog ikke
b.
AS002160
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Aktstykke 80 om Zambias og Ghanas betalingsstandsning på DSIF lån
2795211_0002.png
2
tidligere anmodet Finansudvalget om bevillingsmæssig hjemmel til at foretage et udlæg til EIFO i
relation til lånene til Ghana.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu som opfølgning på, at der i oktober 2023 blev opnået
enighed mellem Zambia og
Common Framework-kreditorerne
om en aftale om gældsbehandling
for Zambia. Aftalen, som efterfølgende skal udmøntes i bilaterale aftaler mellem Zambia og dets
bilaterale kreditorer, indebærer bl.a., at Zambia får henstand i afdrag på gælden indtil oktober 2026
samt en lempelse i tilbagebetalingsvilkårene i form af forlængelse af afdragsperioden og mere
favorable rentevilkår. De konkrete vilkår afhænger af udviklingen i Zambias økonomi. Den ændrede
betalingsprofil betyder, at Zambia ikke kommer til at overholde den oprindelige betalingsplan for
lånet, hvorfor eksportkreditgarantien også kan forventes at blive aktiveret for de tilbageværende
afdrag på lånet. Den fremadrettede bogførings- og finansieringsmodel skal fastlægges i 2024. Tilgo-
dehavendet fra Zambia overgår samtidig fra den kommercielle bank til den danske stat.
På baggrund af Ghanas anmodning til
Common Framework-kreditorerne
om gældsbehandling,
blev en kreditorkomite nedsat i maj 2023. Arbejdet med Ghanas gældbehandling er pågående, og
der er således endnu ikke klarhed om omfanget af gældsbehandlingen. Det er dog forventningen
at gældsbehandlingen vil omfatte udskydelse af Ghanas betalinger, og at eksportkreditgarantierne
derfor også fremover aktiveres med yderligere behov for kompensation af EIFO til følge.
Budget
Med henblik på fortsat at kunne kompensere EIFO for betalinger til de kommercielle banker via
eksportkreditgarantierne, anmoder Udenrigsministeriet om, at der foretages et udlæg til EIFO. En
midlertidig finansiering via udlæg vurderes hensigtsmæssig, da Zambia i henhold til gældsbehand-
lingsaftalens betalingsplan skal tilbagebetale lånets nominelle værdi, dog med en forlænget afbeta-
lingsperiode og lempeligere rentevilkår. I forhold til Ghana vurderes en midlertidig finansiering via
udlæg ligeledes hensigtsmæssig, da gældsbehandlingen er pågående, og omfanget af gældsbehand-
lingen endnu ikke er endeligt afklaret.
Det samlede likviditetsbehov for perioden 2023 forventes at være samlet 99,4 mio. kr. til EIFO,
hvoraf 44,0 mio. kr. knytter sig til Zambias gæld og 55,4 mio. kr. knytter sig til Ghanas gæld. Udlæg-
get bogføres på § 06.38.01.13. Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF). Udlægget påvirker
hverken tilsagns- eller udbetalingsrammen for udviklingsbistanden og rapporteres ikke som officiel
udviklingsbistand (ODA) i 2023.
Væsentlige risikoelementer
Udenrigsministeriet vurderer, at der ikke er væsentlige risikoelementer ved udlægget for Zambia,
da lånet ifølge gældsbehandlingsaftalen vil blive tilbagebetalt over en årrække. Udenrigsministeriet
vurderer, at der ikke er væsentlige risikoelementer ved udlægget for Ghana, da bilaterale gældsbe-
handlinger i regi af Common Framework i udgangspunktet ikke omfatter en reduktion af gældens
nominelle værdi, men derimod en periode med henstand, samt forlænget afbetalingsperiode og
lempeligere rentevilkår. I tilfælde af at gældsbehandlingen for Ghana kommer til at indeholde
gældseftergivelse, ville gældseftergivelsen dækkes af midler afsat under udviklingsbistanden.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget i henhold til BV 2.2.14 med henblik på at sikre bevillingsmæssig
hjemmel til at foretage et udlæg til EIFO i 2023 for manglende betalinger fra Zambia og Ghana i
perioden 2022-2023.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at Udenrigsministeriet i 2023 kan foretage udlæg på 99,4 mio. kr. til Danmarks Eksport- og Investe-
e.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 64: Aktstykke 80 om Zambias og Ghanas betalingsstandsning på DSIF lån
2795211_0003.png
3
ringsfond (EIFO) på § 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer. Udlægget skal dække
EIFO’s udestående forbundet med misligholdt gæld fra Zambia og Ghana i perioden 2022-2023. For-
slaget medfører ikke udgifter i finansåret.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 5. december 2023
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.