Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2795194_0001.png
Aktstykke nr.
75
Folketinget 2023-24
75
Udenrigsministeriet.
København, den 4. december 2023.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2023 ydes et
kapitalindskud på 99,0 mio. kr. til Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) mhp. at investere
i Blended Finance for Energy Transition (BFET) samt afgives tilsagn om tilskud på 1,0 mio. kr. til
ekstern evaluering af investeringen.
Udgiften på 100,0 mio. kr. i 2023 vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte bevilling
under § 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer.
Baggrund
I forbindelse med FN’s Framework Convention for Climate Change (UNFCCC) har uafhængige
eksperter vurderet, at der er behov for yderligere 1.000 mia. USD i årlige eksterne investeringer
fra 2030 i grøn energiomstilling i vækstøkonomier og udviklingslande, hvis Parisaftalens mål om
maksimalt 1,5 grader global opvarmning skal overholdes. Beløbet er ud over udviklingslandenes
egne offentlige og privat mobiliserede investeringer og påpeger derved behovet for øget international
finansiering. Særligt de højudledende vækstøkonomier i asiatiske mellem-indkomstlande står for
en betydelig og voksende andel af verdens CO2-udledninger. Det er derfor centralt med globale be-
stræbelser på specifikt at omlægge mellem-indkomstlandes udledninger, herunder bl.a. i Indonesien,
Vietnam og Indien.
Projektbeskrivelse
Blended Finance for Energy Transition (BFET) er et initiativ startet af Special Presidential Envoy
for Climate John Kerry, der skal bidrage til at mobilisere finansiering til grøn energiomstilling
i udviklingslande, herunder primært i høj-udledende mellemindkomst lande, så som Indonesien,
Vietnam og Indien. Initiativet kan ses i sammenhæng med Just Energy Transition Partnerships, hvor
Danmark deltager i de politiske aftaler med bl.a. Indonesien og Vietnam. BFET er innovativt inden
for udviklingsfinansiering, fordi det kombinerer midler fra IFU og USAID i en udbudsproces til
globale private investorer.
BFET forventes at kunne resultere i to nye impact investeringsfonde på samlet ca. 10,0 mia.
kr. (ca. 1,4 mia. USD), der skal investere i grøn energiomstilling og skabelse af anstændige jobs
i udviklingslande. Som Danmarks udviklingsfinansieringsinstitution har IFU været delvist med til
at udforme udbudsprocessen under BFET. IFU har stor erfaring med impact investeringer bl.a. i
b.
AS002158
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Aktstykke 75 om Blended Finance for Energy Transition (BFET)
2795194_0002.png
2
investeringsfonde, idet IFU pt. har mere end 20 impact investeringsfonde i sin aktive investering-
sportefølje.
På den baggrund anmodes der om Finansudvalgets tilslutning til, at Udenrigsministeriet i finansåret
2023 kan yde et kapitalindskud på 99,0 mio. kr. til IFU mhp. at investere i BFET. Dertil afgives et
tilsagn om tilskud til drift på 1,0 mio. kr. til en ekstern evaluering af investeringen mhp. at evaluere
impact af investeringen.
Investeringer i udviklingslandene er usikre og kan medføre finansielle tab for investorer bl.a.
som følge af valutaudsving eller politiske, samfundsmæssige eller makroøkonomiske usikkerheder
i de pågældende lande. Det afholder i vidt omfang private investorer fra at investere i disse marke-
der. IFU’s investering og de øvrige offentlige koncessionelle midler i BFET vil derfor skulle foreta-
ges som et såkaldt first loss bidrag, hvor IFU’s bidrag og de øvrige offentlige koncessionelle midler
holder først for i tilfælde af tab. Dermed mindskes risikoen for private investorer, der således vil
kunne mobiliseres. Der er således en betydelig risiko for tab af hele eller dele af IFU’s indskud. Den
danske investering fra IFU forventes at mobilisere privat kapital med ca. 4-6 gange ift. de 99,0 mio.
kr.
IFU forventer således i udgangspunktet ikke et afkast af investeringen, idet investeringen primært
foretages for at afdække de private investorers risiko og dermed mobilisere yderligere klimafinansie-
ring. IFU forventer til gengæld impact i kraft af bl.a. anstændig jobskabelse og bæredygtig vækst i
energisektoren og CO2-reduktioner i landenes udledning. Der forhandles pt. om muligheden for et
afkast til IFU.
Investeringerne skal ske inden for produktion og leverance af grøn energi, herunder fx decentra-
liseret vedvarende energiproduktion som vind- og solenergi samt øget bæredygtig energilagring,
e-mobilitet, transmission, smart grid teknologi og grøn hydrogen-produktion. Der stilles krav om,
at investeringerne i BFET lever op til IFU´s bæredygtighedspolitik, herunder internationale stan-
darder som Verdensbankens minimumsstandarder for privatsektorinvesteringer (IFC performance
standards). Der er fra dansk side lagt vægt på, at jobskabelsen ifm. investeringerne herudover lever
op til Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO) standarder for anstændige jobs.
BFET forventer at kunne investere midlerne i løbet af de kommende 2-5 år. IFU og USAID
forhandler på nuværende tidspunkt med to mulige vindende private fondsmanagere. Navnene på
fondsmanagerne er endnu ikke offentliggjort af hensyn til aftaler om fortrolighed, imens der udføres
due diligence og forhandles aftaleudkast. BFET-processen forventes at kunne lanceres på COP28 i
samarbejde mellem USA og Danmark med forbehold for den endelige aftaleindgåelse.
Investeringen vil især bidrage til opfyldelse af verdensmål 7 (Bæredygtig energi), 8 (Anstændige
jobs og økonomisk vækst) og 13 (Klimaindsats).
Budget
Tilsagnet på 100,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2023 og regnskabsført under § 06.38.01.11. Investe-
ringsfonden for Udviklingslande (IFU). Kapitalindskuddet på 99,0 mio. kr. forventes udbetalt i 2023,
mens tilskuddet på 1,0 mio. kr. til ekstern evaluering forventes udbetalt efter investeringsperioden.
IFU vurderer, at IFU’s indskud i BFET vil blive fuldt tilbagebetalt efter investeringsperioden på
forventeligt 10-12 år.
Udenrigsministeriet lægger op til, at IFU’s indskud i BFET fratrukket evt. tab samt evt. afkast
herefter vil skulle indgå i IFU’s kernekapital til yderligere fremtidige impact-investeringer, jf. almin-
delig praksis for IFU.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 61: Aktstykke 75 om Blended Finance for Energy Transition (BFET)
2795194_0003.png
3
c.
Sagen forelægges Finansudvalget med henblik på at sikre bevillingsmæssig hjemmel til, at der
ydes et kapitalindskud til IFU mhp. investering i BFET samt afgives tilsagn om tilskud til ekstern
evaluering af investeringen, der ikke står opført i anmærkningen på finansloven for 2023.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2023 ydes et kapitalindskud på 99,0 mio. kr. til Investeringsfonden for Udviklingslan-
de (IFU) mhp. at investere i Blended Finance for Energy Transition (BFET) samt afgives tilsagn om
tilskud på 1,0 mio. kr. til ekstern evaluering af investeringen.
Udgiften på 100,0 mio. kr. vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte bevilling under
§ 06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 4. december 2023
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.