Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2790609_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 29. november 2023.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2023
tilføres 1.259,5 mio. kr. til
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene.
Udgifterne modsvares af forventede
mindreudgifter på flygtningemodtagelsesområdet, der kan opgøres som udviklingsbistand, på netto
545,9 mio. kr. samt af træk på i alt 713,6 mio. kr. fra de på
§ 35.11.01.
Merudgifter
ved nye bevil-
lingsforslag (TB-reserve), § 35.11.19. Regeringsreserve, § 35.11.19. Reserve til implementering af
EU-retsakter på Schengenområdet, § 08.32.30. Tilskud til energivirksomheder
og
§ 16.35.01. Statens
Serum Institut (COVID-19-relaterede udgifter)
opførte reserver og bevillinger.
Endvidere anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der fra de tilførte
midler i finansåret 2023 afgives tilsagn på samlet 1.259,5 mio. kr. under
§ 6.3. Bistand til udviklings-
landene
særligt med henblik på indsatser målrettet klimaforandringernes konsekvenser og indsatser
relateret til kriser og fordrivelse.
Baggrund
Med henblik på at sikre at udviklingsbistanden (målt på tilsagn) over en rullende treårig periode
udgør præcist 0,7 pct. af BNI, har der siden 2017 været indført en reguleringsmekanisme for ud-
viklingsbistanden. Reguleringsmekanismen håndterer udsving i udgifterne til flygtningemodtagelse,
der indgår i Danmarks samlede udviklingsbistand. Såfremt udgifter til flygtningemodtagelse ved
udgangen af 3. kvartal skønnes at blive lavere end budgetteringen på finansloven, vil
§ 6.3. Bistand
til udviklingslandene
blive tilsvarende opjusteret sidst i finansåret, idet udsving indenfor en bagatel-
grænse på ca. 100 mio. kr. ikke reguleres.
I forbindelse med udgiftsopfølgningen for 3. kvartal er skønnet for flygtningemodtagelsesudgifter,
der kan opgøres som udviklingsbistand, i 2023 blevet nedjusteret med 1.259,5 mio. kr. ift. den
skønnede udgift på finansloven 2023 på i alt 3.358,2 mio. kr.
Projektbeskrivelse
Ruslands invasion af Ukraine har forværret eksisterende globale kriser. Mange af verdens fattigste
lande oplever historisk høj inflation og stigninger i fødevarepriser og energi. Samme lande kæmper
også med klimaforandringernes konsekvenser. Derfor lægges der op til, at hovedparten af de tilfør-
te midler anvendes til grønne indsatser målrettet klimaforandringernes konsekvenser og indsatser
relateret til kriser og fordrivelse. En væsentlig del af midlerne udmøntes gennem multilaterale
organisationer i regi af Verdensbanken og FN.
b.
AS002155
Udenrigsmin., j.nr. 23/01679
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Aktstykke 65 om tilførsel af midler til udviklingsbistanden (§ 6.3)
2790609_0002.png
2
Af den samlede bevilling på 1.259,5 mio. kr. lægges der op til at anvende 973,8 mio. kr. på nye
tilsagn om støtte til indsatser målrettet klimaforandringernes konsekvenser samt indsatser relateret
til kriser og fordrivelse. De resterende midler på 285,7 mio. kr. anvendes til at nedskrive en negativ
budgetregulering på
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer.
Med henblik på udmøntning af de tilførte midler foretages derfor nedenstående dispositioner i 2023
under
§ 6.3. Bistand til udviklingslande, jf. tabel 1
Tabel 1
Dispositioner under
§ 6.3. Bistand til udviklingslande
mhp. udmøntning af tilførte midler
Nr. Disposition
1
2
3
4
5
6
7
8
Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
1
Akutte humanitære indsatser
2
Klimatilpasning i afrikanske byer
1,2
Global Water Security (GWSP)
1,2
FN�½s Miljøprogram (UNEP)
1
Education Cannot Wait (ECW)
Early Warnings for All (EW4All)
Negativ budgetregulering
Samlede dispositioner
Mio. kr.
400,0
288,8
100,0
50,0
50,0
45,0
40,0
285,7
1.259,5
Finanslovskonto
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og
klimaforandringer I udviklingslande mv.
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i
akutte og langvarige kriser
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og
klimaforandringer I udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og
klimaforandringer I udviklingslande mv.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og
klimaforandringer I udviklingslande mv.
§ 06.36.04. Uddannelse
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og
klimaforandringer I udviklingslande mv
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
Anm: 1 Fremryk af planlagt bevilling i 2024 samt 2025 på finanslovsforslaget for 2024.
2 Bevillingen er en rammebevilling, hvor udgiften overstiger 43,0 mio. kr., jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under
§
6.3. Bistand til udviklingslandene.
Ad 1) Bidrag til Den Globale Miljøfacilitet, GEF (400,0 mio. kr.)
Den Globale Miljøfacilitet (GEF) blev etableret i 1992 og er en central finansieringsmekanisme for
en række globale miljø- og klimaaftaler, herunder Rio-konventionerne. GEF repræsenterer således en
unik, bred og integreret tilgang til de globale udfordringer inden for bæredygtig udvikling og klima-
forandringer. Danmark har forpligtet sig til at bidrage med 800,0 mio. kr. til den 8. genopfyldning af
GEF (2023-2026), der har fokus på bl.a. biodiversitet, fødevaresystemer, kemikalier og affald samt
naturbaserede løsninger. Tilskuddet på 400,0 mio. kr. er et fremryk af de planlagte bidrag til GEF i
2024 og 2025.
Ad 2) Bidrag til akutte humanitære indsatser (288,8 mio. kr.)
De humanitære behov er igen i år historisk høje som følge af udbrud af nye konflikter og øget
ustabilitet, klimaforandringer og alvorlige naturkatastrofer kombineret med de mange eksisterende
store humanitære kriser. Tilskuddet på 288,8 mio. kr. vil gå til finansiering af humanitære appeller
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Aktstykke 65 om tilførsel af midler til udviklingsbistanden (§ 6.3)
2790609_0003.png
3
til akut opstående, forværrede og glemte kriser, herunder en del af den annoncerede humanitære
støttepakke til civilbefolkningen i Gaza på i alt 75,0 mio. kr.
Ad 3) Bidrag til klimatilpasning i afrikanske byer (100,0 mio. kr.)
Tilskuddet skal understøtte en styrket indsats for klimatilpasning i byer i Afrika i samarbejde med
aktører som den Afrikanske Udviklingsbank og det globale tilpasningscenter. Tilskuddet er en del
af en samlet bevilling på 270,0 mio. kr. i perioden 2022-2026, hvoraf de første 35,0 mio. kr. blev
givet i 2022. Der er afsat 35,0 mio. kr. på finansloven for 2023 som dermed stiger til 135,0 mio. kr.
Tilskuddet er et fremryk af et planlagt bidrag i 2024.
Ad 4) Bidrag til Global Water Security and Sanitation Partnership, GWSP (50,0 mio. kr.)
Global Water Security and Sanitation Partnership GWSP) er Verdensbankens multidonor trustfond
på vand. Tilskuddet på 50,0 mio. kr. skal bl.a. bidrage til øget kvalitet, bæredygtighed og klimasik-
ring af Verdensbankens vandindsatser. GWSP har stigende fokus på skrøbelige lande og regioner,
herunder også danske partnerlande. Tilskuddet er en del af en samlet bevilling på 80,0 mio. kr. i
perioden 2023-2026, hvoraf der allerede er afsat 30,0 mio. kr. på finansloven for 2023. Tilskuddet på
50,0 mio. kr. er et fremryk af et planlagt bidrag i 2024, hvormed hele tilskuddet gives i 2023.
Ad 5) Bidrag til FN’s Miljøprogram, UNEP (50,0 mio. kr.)
FN�½s Miljøprogram (UNEP) arbejder for at fremme og koordinere internationalt miljø- og klima-
samarbejde baseret på videnskabelige data, skabe opmærksomhed om globale miljø- og klimaspørgs-
mål samt rapportere på status for udviklingen på miljø- og klimaområdet globalt. Danmark har
forpligtet sig til at bidrage med en samlet bevilling på 200,0 mio. kr. i perioden 2022-2025 med
henblik på at fremme en bæredygtig klima- og miljømæssig udvikling, der skaber muligheder for
både nutidige og fremtidige generationer. Der er afsat 50,0 mio. kr. på finansloven for 2023, som
dermed stiger til 100,0 mio. kr. Tilskuddet på 50,0 mio. kr. er et fremryk af et planlagt bidrag i 2024.
Ad 6) Bidrag til grønne uddannelsesindsatser, Education Cannot Wait, ECW (45,0 mio. kr.)
Education Cannot Wait (ECW) er en multilateral uddannelsesfond, der fokuserer på uddannelse i
krise- og konfliktområder. Op til COP28 udsender ECW en klima appel med det formål at mobilisere
yderligere finansiering for USD 150,0 mio. i løbet af perioden 2023-2026. Det skal understøtte
acceleration af fondens indsats for at sikre børns adgang til uddannelse i områder, hvor klimaforan-
dringerne rammer. Andre donorer herunder UK har indikeret interesse i klima appellen, men øvrige
bidrag forventes først annonceret efter COP28. Det danske bidrag på 45,0 mio. kr. forventes således
at være det første, og medvirke til at bane vejen for øvrige bidrag. Indsatserne under appellen skal
bl.a. bidrage til, at lokalsamfund, skoler og elever er bedre forberedt på klima-relaterede begivenhe-
der og katastrofer og sikre, at læring kan fortsætte trods afbrydelser samt adgang til vand og sanitet.
Ad 7) Bidrag til Early Warnings for All, EW4All (40,0 mio. kr.)
Early Warnings for All (EW4All) er et initiativ, der skal understøtte universel adgang til varslings-
systemer inden 2027. Initiativet blev lanceret af FN’s Generalsekretær under COP27 og har til formål
at beskytte sårbare befolkninger ved at forbedre adgangen til tidlig varsling og vejrinformation, og
derved styrke klimaberedskab og respons på lokalt niveau. Tilskuddet på 40,0 mio. kr. skal bidrage
til at styrke tilpasning og modstandsdygtighed overfor klimaskabte tab og skader.
Ad 8) Udligning af negativ budgetregulering (285,7 mio. kr.)
Der er under
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
opført en negativ budgetregulering på
285,7 mio. kr. i 2023. Den negative budgetregulering afspejler den usikkerhed, som var forbundet
med skønnet for flygtningemodtagelsesudgifter relateret til fordrevne fra Ukraine ved udarbejdelse
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Aktstykke 65 om tilførsel af midler til udviklingsbistanden (§ 6.3)
2790609_0004.png
4
af finansloven for 2023. Den negative budgetregulering er indarbejdet ved en overbudgettering af bi-
standen på §
6.3. Bistand til udviklingslandene.
Nedskrivelsen af den negative budgetregulering med
285,7 mio. kr. sikrer at planlagte aktiviteter, der er opført på finansloven, vil kunne gennemføres.
Budget
Det samlede budget andrager 1.259,5 mio. kr. fordelt som angivet i tabel 1.
Tilsagnene afgives i 2023. Hovedparten af tilsagnene forventes udbetalt i 2023. Udbetalingskaden-
cen vil blive aftalt i forbindelse med indgåelse af de enkelte aftaler.
Væsentlige risikoelementer
De væsentlige risikoelementer knytter sig til de vanlige forhold med at arbejde i udviklingslande,
herunder skrøbelige stater, med risiko for organisationernes medarbejderes sikkerhed og korruption.
Dispositionerne, jf. tabel 1, kan specificeres således på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret
2023:
Udgift,
mio. kr.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer I udviklingslande mv.
60. Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
400,0
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
11. Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer I udviklingslande mv.
75. Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer I udviklingslande mv.
40. Energi og vandressourcer
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer I udviklingslande mv.
50. FN�½s Miljøprogram (UNEP)
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.36.04. Uddannelse
11. Education Cannot Wait
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
20. Budgetregulering
49. Reserver og budgetregulering
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
288,8
140,0
50,0
50,0
45,0
285,7
-422,1
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Aktstykke 65 om tilførsel af midler til udviklingsbistanden (§ 6.3)
2790609_0005.png
5
§ 35.11.19. Regeringsreserve
10. Regeringsreserve
49. Reserver og budgetregulering
§ 35.11.45. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet
10. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet på
Udlændinge og Integrationsministeriets område
49. Reserver og budgetregulering
§ 08.32.30. Tilskud til energivirksomheder
10. Pulje til varmedistributionsvirksomheder
45. Tilskud til erhverv
§ 16.35.01. Statens Serum Institut
12. COVID-19-relaterede udgifter
22. Andre ordinære driftsomkostninger
-147,8
-41,1
-63,0
-39,6
c.
Sagen forelægges Finansudvalget med henblik på at afgive tilsagn under
§ 6.3. Bistand til udvik-
lingslandene
i indeværende år, og idet der for flere af bevillingerne er tale om udmøntning af
en rammebevilling, hvor udgiften overstiger 43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse
vedr. BV 2.2.7 under § 6.3. Bistand til udviklingslandene.
Endelig forelægges sagen for at sikre
hjemmel til overførsel af bevilling.
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2023 tilføres 1.259,5 mio. kr. til
§ 6.3 Bistand til udviklingslandene
og afgives tilsagn
for tilsvarende beløb. På forslag til lov om tillægsbevilling for 2023 opføres følgende:
Udgift,
mio. kr.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer I udviklingslande mv.
640,0
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
288,8
§ 06.36.04. Uddannelse
45,0
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
285,7
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
-422,1
§ 35.11.19. Regeringsreserve
-147,8
§ 35.11.45. Reserve til implementering af EU-retsakter på Schengenområdet
-41,1
§ 08.32.30. Tilskud til energivirksomheder
-63,0
§ 16.35.01. Statens Serum Institut
-39,6
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 57: Aktstykke 65 om tilførsel af midler til udviklingsbistanden (§ 6.3)
2790609_0006.png
6
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 29. november 2023
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.