Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2790617_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 29. november 2023.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2023 afgives
tilsagn om tilskud på 70,0 mio. kr. til Nationally Determined Contributions Partnership (NDCP). Ud-
giften vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte bevilling under
§ 06.34.01. Naturres­
sourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
Baggrund
Nationally Determined Contributions Partnership (NDCP) blev lanceret i 2016. Lanceringen skete
kort efter færdigforhandlingen af Parisaftalen under FN’s klimakonvention, UNFCCC. De nationale
klimahandlingsplaner (NDC’er, nationally determined contributions) udgør en hjørnesten i Parisaf-
talen ved at udtrykke landenes respektive klimaambitioner og bidrage til at begrænse temperatur-
stigningen til 1,5 °C og til en klimamodstandsdygtig udvikling. NDCP har ikke en formel rolle
under UNFCCC, men er etableret af bl.a. Tyskland og Europa-Kommissionen (med opbakning fra
Danmark), for at styrke implementeringen af udviklingslandenes klimahandlingsplaner.
NDCP er efterspørgselsdrevet og formidler og koordinerer anmodninger om og levering af støtte
fra lande med NDC’er. NDCP har til formål dels at bidrage til implementering af NDC’erne, dels
at højne ambitionen af NDC’erne. NDCP oplever et stigende antal anmodninger, set i lyset af at
flere og flere lande er flyttet sig fra NDC forberedelse til NDC implementering. Danmark har støttet
partnerskabet siden dets oprettelse, og nærværende tilsagn bygger på erfaringer fra tidligere dansk
støtte (5 mio. kr. 2016-2018; 9 mio. kr. 2018-2020; 35 mio. kr. 2020-2023). NDCP er således en
mangeårig partner i Danmarks klimaindsats i ODA-berettigede udviklingslande.
Tilskuddet vil særligt bidrage til opfyldelsen af verdensmål 13 (klimaindsats).
Projektbeskrivelse
Tilskuddet på 70,0 mio. kr. skal primært understøtte NDCP’s støtteenhed (sekretariatet), som er
ansvarlig for implementering af det nuværende arbejdsprogram for 2021-2025. Enheden er ansvarlig
for driften af partnerskabet, herunder ikke mindst den konkrete indsats med at assistere udviklings-
landene med at planlægge deres NDC-processer, herunder kanalisere og behandle deres anmodninger
om yderligere støtte til partnerskabet, der kan levere støtten. Bidraget vil ydermere støtte NDC’s
Partnership Action Fund (PAF), der finansierer de anmodninger fra udviklingslande, der ikke kan
finde anden finansiering gennem NDCP.
b.
AS002154
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Aktstykke 64 om Nationally Determined Contributions Partnership (NDCP)
2790617_0002.png
2
Bidraget vil dække perioden 2023-2030 og derved både omfatte de resterende år af det nuværende
arbejdsprogram og også omfatte den kommende programcyklus for 2026-2030. Danmark forventer
at blive udnævnt som medformand af styrekomiteen for NDCP for 2024-2025 på COP28. Danmark
vil derfor også spille en væsentlig rolle i den strategiske udvikling af partnerskabet og det nye
arbejdsprogram efter 2025.
Hele bidraget er øremærket ODA-berettigede lande og er fuldt i tråd med NDCP’s nuværende
arbejdsprogram frem til 2025. Konkret vil støtten bl.a. bidrage til at øge udviklingslandenes mod-
standsdygtighed og kapacitet til klimatilpasning; styrke reduktionsindsatserne; sikre adgang til øget
klimafinansiering; samt styrke integrationen af eks. køn og ligestilling i de nationale implemente-
ringsplaner.
Budget
Tilsagnet om tilskud på 70,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2023 og regnskabsført under
§
06.34.01.70. Global Grøn Omstilling.
Tilskuddet forventes udbetalt i perioden 2023-2030.
Væsentlige risikoelementer
NDCP er forankret i World Resources Institute (WRI), som Danmark har et mangeårigt samarbejde
med. Det er blevet besluttet, at Danmark vil finansiere en årlig særskilt revision af NDCP, som
ellers er dækket ind af WRI’s revision, for at sikre synlighed af NDCP, som blot er et ud af utallige
programmer i WRI. Udover udarbejdelse af en midtvejsevaluering vil der blive gjort status ved
påbegyndelsen af den nye strategiperiode i 2026 for at genbesøge og/eller justere danske prioriteter.
De specifikke risikoelementer afhænger af den lokale kontekst, hvor indsatserne implementeres. I
landekonteksterne er der imidlertid risiko for, at politiske, samfundsmæssige eller makroøkonomi-
ske forhold kan udfordre fokus på klimaindsatsen, herunder f.eks. COVID-19 genopretning, den
geopolitiske situation og finansielle kriser mm. Den institutionelle arkitektur for klimaindsatsen på
landeniveau er ofte kompleks og dynamisk bl.a. med flere ministerier med relevante mandater og
behov for at inddrage privat sektor og civilsamfund. Der kan også opleves risici i den forbindelse.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning af en rammebevilling, hvor
udgiften overstiger 43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse BV 2.2.7 under § 6.3. Bistand
til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2023 afgives tilsagn om tilskud på 70,0 mio. kr. til Nationally Determined
Contributions Partnership (NDCP). Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2023 opførte
bevilling under
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
e.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 56: Aktstykke 64 om Nationally Determined Contributions Partnership (NDCP)
2790617_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 29. november 2023
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.