Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2771711_0001.png
OKTOBER 2023
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danidas multi-bi
bistand 2013-2019
Evalueringen omfatter Danmarks såkaldte multi-bi bistand over landeprogrammerne,
dvs. bilateral udviklingsbistand til multilaterale organisationer, der øremærkes til brug
i et bestemt land eller til bestemte formål, og den bruges både i den humanitære bistand
og i den udviklingsorienterede bistand. Bistanden ydes gennem danske ambassader i
partnerlandene. Denne støtte udgør ca. 30 pct. af Danmarks samlede multi-bi bistand, og
det svarede i 2019 til kr. 1.521 mio . Evalueringen dækker perioden 2013-2019 og bygger
bl.a. på svar fra respondenter i Bangladesh, Etiopien, Kenya og Somalia og på case-studier
i Afghanistan, Niger, Mali, Palæstina og Ukraine samt en større spørgeskemaundersø-
gelse. Evalueringen blev foretaget i perioden oktober 2021 til marts 2023 af det britiske
konsulentfirma Mokoro.
Overordnede konklusioner
Danmark har over de seneste ti år givet en stadig større del af sin bilaterale bistand via projekter gennemført
af multilaterale organisationer. Den type bistand kaldes multi-bi bistand og udgjorde i 2019 en tredjedel af
Danmarks samlede udviklingsbistand. Stigningen er sket i en periode, hvor Danmark samtidig har beskåret sin
bistand fra 0,91 pct. af den danske bruttonationalindkomst (BNI) til 0,72 pct., hvor antallet af Danida-ansatte
i både København og på de danske ambassader er skåret ned, og hvor Danmark har fokuseret sin bistand på
skrøbelige lande og regioner.
Evalueringen konkluderer overordnet, at det i mange tilfælde giver god mening at gennemføre dele af den bila-
terale bistand på landeniveau i form af multi-bi engagementer, især når bistanden gives som ikke-øremærkede
midler til programlignende indsatser, som f.eks. kan være i form af multidonorfonde/-puljer. I skrøbelige lande
kan denne type bistand, hvor der trækkes på større organisationers kapaciteter, tilmed mindske de risici, Danida
– som en ofte mindre donor – kan stå overfor. Evalueringen fremhæver også, at der i nogle situationer ikke er
mange andre muligheder end at arbejde via de multilaterale organisationer.
1
Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Evaluering af Danidas multi-bi bistand 2013-2019
2771711_0002.png
Evaluering Resumé
Hvad er multi-bi bistand?
Udviklingsbistand opdeles traditionelt som enten multilateral eller bilateral, men der findes en mellem-
ting, kendt under betegnelsen multi-bi bistand. Den defineres som ”bilaterale bidrag til multilaterale
organisationer, der øremærkes til brug i et bestemt land eller til bestemte formål”, og den bruges både
i den humanitære bistand og i den udviklingsorienterede bistand. Hård øremærkning indebærer, at man
fra dansk side stiller konkrete krav om aktivitetens indhold, afrapportering mv.
Multi-bi bistand – et overset fænomen
Multi-bi bistanden optræder ikke særlig tydeligt i opgørelser
over udviklingsbistanden. Hverken hos Danida, andre donorer eller OECD DAC. Her skelnes typisk kun
mellem bilateral og multilateral udviklingsbistand. I 2019 fordelte den danske bistand sig med 71 pct.
i bilateral og 29 pct. i multilateral bistand.
Over det seneste årti har Danmark kanaliseret en stigende del af sin bilaterale bistand gennem multi-
laterale organisationer som multi-bi bistand. Og den del er steget fra 14 pct. af Danmarks samlede
udviklingsbistand i 2013 til 33 pct. i 2019, hvor den i alt udgjorde kr. 5.082 mio. Andre donorlande har
i øvrigt i samme periode også øget deres multi-bi bistand, dog ikke i samme omfang som Danmark.
Danmarks udviklingsbistand 2019 (tilsagn):
mio. kr.
Total bistand
Multilateral bistand
Bilateral bistand
Den bilaterale bistand er sammensat af:
Multi-bi bistand
Anden bilateral bistand
Multi-bi bistanden er sammensat af:
Humanitær multi-bi bistand
Multi-bi bistand til udvikling
Multi-bi bistanden til udvikling er sammensat af:
Global multi-bi bistand til udvikling
Regional multi-bi bistand til udvikling
Lande-multi-bi bistand til udvikling
1
1.801
500
1521
12
3
10
1.254
3.828
8
25
5.082
5.782
33
38
15.392
4.528
10.864
i pct. af total
100
29
71
1
Det er denne bistand, evalueringen omfatter
2
Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Evaluering af Danidas multi-bi bistand 2013-2019
2771711_0003.png
Evaluering Resumé
Evalueringen fandt også, at de fordele, der er ved, at Danida lader multilaterale organisationer gennemføre
bistanden, går hånd i hånd med de ulemper, som uddelegeringen også medfører, f.eks. at Danida må give køb
på graden af indflydelse på, hvordan bistanden tilrettelægges, gennemføres og overvåges. Specielt bør Danida
undgå at bede multilaterale organisationer om at gennemføre multi-bi aktiviteter, som kun støttes af Danmark.
Endelig påpeger evalueringen, at det har krævet flere ressourcer fra dansk side end forventet at understøtte og
følge op på multi-bi bistanden.
Ikke en evaluering med fokus på resultater
Evalueringens fokus omfattede (1) tilvejebringelse af en forståelse af konteksten og rationalet bag
Danmarks brug af multi-bi bistand, (2) klarlæggelse af Danmarks rolle i multi-bi bilaterale indsatser og
(3) en vurdering af styrker og svagheder ved multi-bi bistanden. Alt sammen med det formål at indhøste
erfaringer til brug for Danmarks fremtidige brug af denne type bistand. Evalueringen har ikke undersøgt,
om det kunne have ført til bedre resultater at kanalisere bistanden som direkte bilateral bistand. Det ville
kræve en anden type evaluering.
Mange positive aspekter af multi-bi bistand
Evalueringen konkluderer, at der er mange potentielle fordele ved landebaseret multi-bi bistand, og at de fordele
i vidt omfang også har vist sig i praksis i Danidas brug af multi-bi bistanden. Multilaterale organisationer var ofte
effektive ’leverandører’ af dansk bistand på landeniveau. Multi-bi bistanden bidrog nemlig til at sikre, at Danmarks
og andre donorers engagement var sammenhængende og tilpasset modtagerlandenes ønsker. Især i de lande og
regioner, hvor de multilaterale partnere havde den fornødne kapacitet og indflydelse, vurderes multi-bi bistand at
sikre bedre sammenhæng end direkte, bilateral bistand. Flere af de repræsentanter for myndighederne i mod-
tagerlande, som evalueringsholdet talte med, gav udtryk for, at multi-bi bistanden bidrog positivt til at sikre sam-
menhæng med landets egne udviklingsplaner, ligesom de så en stor lettelse i, at de med multi-bi bistanden kun
skulle forholde sig til én koordineret mekanisme og i mindre grad skulle håndtere bilaterale donorer hver for sig.
Danmark spillede i mange lande en aktiv rolle i udformningen og gennemførelsen af de multilaterale engagemen-
ter, og de multilaterale partnere værdsatte de danske ambassaders aktive involvering i programmer og projekter.
Det sidste var dog ikke så udtalt i de tilfælde, hvor flere bilaterale donorer – og ikke bare Danida – var involveret.
Her var holdningen hos de multilaterale aktører, at de bilaterale donorer skulle nøjes med at involvere sig gen-
nem de formelle og etablerede strukturer, fordi de ikke så sig i stand til også at håndtere individuelle donorers
interesser og krav.
Personaleressourcer som begrænsende faktor
Danske ambassader oplevede ifølge evalueringen ofte, at de ikke kunne følge multi-bi engagementerne tæt
nok, men var afhængige af de multilaterale aktørers monitorering og afrapportering, som de ikke altid fandt
tilstrækkelige. Det efterlod nogle huller, ambassaderne ikke altid selv havde ressourcer til at udfylde. Det gjorde
det vanskeligere for Danmark at efterspore og yde indflydelse på, hvordan multi-bi engagementerne blev gen-
nemført.
Evalueringen dokumenterer, at Danidas øgede brug af multi-bi bistand på landeniveau ikke kun skyldes ønsket
om at yde bedre bistand, men også at antallet af ansatte på de danske ambassader er skåret ned gennem en
årrække. Danske ambassader foretrak ofte multilaterale engagementer, netop fordi de forventede, at de krævede
færre personaleressourcer end direkte, bilateral bistand. Men evalueringen konstaterer, at multi-bi engagementerne
faktisk krævede betydelige mandskabsressourcer, hvis det fulde potentiale af den type bistand skal udnyttes.
Ambassaderne kom derfor til at bruge flere ressourcer på multi-bi engagementerne end forventet. Det under-
streges af, at ansatte på ambassaderne gav udtryk for, at de gerne ville have engageret sig endnu mere, hvis de
havde haft kapaciteten til det.
3
Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Evaluering af Danidas multi-bi bistand 2013-2019
2771711_0004.png
Evaluering Resumé
Sammenhæng med den multilaterale bistand halter
Begrænsede personaleressourcer lagde også hindringer i vejen for at bruge erfaringerne fra Danmarks multi-bi
engagementer i forbindelse med planlægningen af Danmarks kernebidrag til multilaterale organisationer – og
vice versa. Det understreges af, at evalueringsholdet ikke fandt eksempler på, at multi-bi indsatser på landeniveau
blev valgt med det formål at understøtte Danmarks multilaterale kernebidrag. Det er ellers i Danida bredt aner-
kendt, at der skal være en tæt forbindelse mellem Danmarks multi-bi engagementer på den ene side og de multi-
laterale kernebidrag på den anden for at sikre sammenhængende strategier, dialog og læring. Og i 2020 blev
der – som et led i Danidas nye retningslinjer for administrationen af den multilaterale bistand – etableret interne
kontaktgrupper med netop det formål at understøtte forberedelsen og gennemførelsen af strategierne for hver
af de multilaterale organisationer.
Det hilser evalueringen velkommen, men den konstaterer også, at begrænsede personaleressourcer på alle ni-
veauer har vist sig at være en betydelig hindring for at få kontaktgrupperne til at fungere. Og at det sandsynligvis
vil begrænse effekten af fremtidige tiltag, der skal skabe en bedre forbindelse mellem de bilaterale ambassader
og Udenrigsministeriet i København og andre enheder, der administrerer multilateral bistand.
Advarsler fra OECD DAC
Evalueringen underbygger sin pointe om, at effektiv bistand kræver tilstrækkelige personaleressourcer, med
et citat fra OECD DAC’s peer review af dansk bistand i 2016: ”Forringelsen af kernegruppen af udviklingsfagligt
personale i København, især blandt de tekniske specialister, vil påvirke Udenrigsministeriets kapacitet til at
opbygge teknisk ekspertise og til at dele erfaringer på tværs af programmer.”
Samme år blev bemandingen både i København og på ambassaderne reduceret, ligesom Udenrigsministeriet
blev omorganiseret. Her hæfter evalueringsholdet sig især ved, at flere af de interviewede i evalueringen pegede
på, at ændringerne i 2016 reducerede antallet af erfarne Danida-folk, og at det på ambassaderne betød færre
ressourcer og mindre tid til at forvalte landeprogrammer og -engagementer.
Store engagementer bedre end små – som regel
Evalueringen konkluderer helt overordnet, at de multi-bi engagementer, der har vist sig mest effektive, er store
og involverer flere bilaterale donorer, der giver deres bidrag som ikke-øremærket programbistand. De Danida-
engagementer, der falder dårligst ud, er typisk små og ’hårdt øremærkede’ bidrag til engagementer, hvor Danida
var den eneste donor.
Evalueringen konstaterer også, at Danidas multi-bi bidrag ofte var mere effektive i skrøbelige end i ikke-skrøbe-
lige lande. Det kan dog, understreger evalueringen, hænge sammen med, at bidragene i skrøbelige stater typisk
var ikke-øremærkede midler til fonde og/eller puljer administreret af en eller flere multilaterale organisationer.
Det kunne ifølge evalueringen tyde på, at udfaldet er mere afhængigt af måden, bidragene gives på, end om de
går til skrøbelige eller ikke-skrøbelige lande.
Herudover nævner evalueringen, at der også er flere eksempler på gode resultater af Danida-bidrag til mindre og
teknisk-fokuserede multilaterale organisationer som ILO, IFAD og FAO.
Multilaterale organisationer udfordret af stigende øremærkning
Danmarks og andre donorers stigende brug af multi-bi bistand har skabt bekymring for, om det multilaterale
system fragmenteres, og om de multilaterale organisationer bliver dårligere i stand til at agere effektivt, når
de modtager en stigende del af deres støtte som øremærkede midler. Tendensen understreges af, at næsten
halvdelen (47 pct.) af OECD-landenes bidrag til de multilaterale organisationer i perioden 2013 til 2019 blev givet
som multi-bi bistand. I 2019 modtog FN-fonde og -programmer hele 84 pct. af deres midler som multi-bi bistand.
For Verdensbanken og andre udviklingsbanker var andelen dog stadig mindre end 30 pct.
Evalueringsholdet har ikke selv undersøgt effekten på de multilaterale organisationer af den øgede øremærkning
af de multilaterale bidrag. Men der refereres til ”The Multilateral Development Finance 2020 Report” fra OECD,
der noterede flere og flere tegn på potentielt negative effekter af den øgede multi-bi bistand. F.eks. at den kan
påvirke de multilaterale organisationers uafhængighed og gøre dem mindre strategiske og effektive og dermed
underminere netop de fordele, de har som multilaterale organisationer. Evalueringen refererer desuden til studier,
4
Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Evaluering af Danidas multi-bi bistand 2013-2019
2771711_0005.png
Evaluering Resumé
der viser, at den negative effekt er størst, når multi-bi bistanden er meget stramt øremærket. Når den derimod
gives som ikke-øremærket støtte til fælles fonde eller puljer, levner det de multilaterale organisationer råderum til
at agere strategisk og fleksibelt.
Evalueringen konstaterer samtidig, at Danida er en generøs donor til det multilaterale system. I den periode,
evalueringen dækker, har Danidas kernebidrag til multilaterale organisationer ligget stabilt omkring 29 pct. af den
samlede bistand. Hertil kommer den voldsomt stigende multi-bi bistand, der altså alene skyldes, at mere bilateral
bistand kanaliseres gennem de multilaterale organisationer.
Sådan bruger Danmark multi-bi bistanden
Af den multi-bi bistand, Danmark gav på landeniveau, gik halvdelen i 2019 til FN-organisationer, mens
37 pct. gik gennem Verdensbanken. Blandt FN-organisationer gik de største bidrag til FN’s Udviklings-
program (UNDP), der tegnede sig for 38 pct. Herefter fulgte FN’s Børnefond (UNICEF) og FN’s Befolknings-
fond (UNFPA). Langt den overvejende del gik til god regeringsførelse, civilsamfund, konfliktforebyggelse,
fred og sikkerhed og social infrastruktur.
De fleste danske multi-bi bidrag på landeniveau var små, det vil sige på mindre end kr. 23 mio. I perioden
2013-2019 tegnede 199 små engagementer sig tilsammen for blot en femtedel af Danmarks multi-bi
bistand på landeniveau, selv om de i antal udgjorde 73 pct. af engagementerne. I samme periode var der
75 bidrag på mellem kr. 23 mio. og kr. 373 mio. De tegnede sig for 27 pct. af engagementerne, men altså
for 80 pct. af Danmarks multi-bi bistand på landeniveau.
Årsager til Danmarks stigende brug af multi-bi bistand
Evalueringen peger på tre årsager til Danmarks stærkt stigende brug af multi-bi-bistanden:
Skrøbelige lande og regioner:
I den periode, evalueringen dækker, er fokus for det danske udviklingssam-
arbejde blevet rettet mere og mere mod skrøbelige lande og regioner som Afghanistan, Somalia og Vestafrika.
I disse skrøbelige og konfliktramte lande og regioner foretrak Danida at gå sammen med multilaterale organisa-
tioner, blandt andet fordi de var i stand til at bringe centrale aktører sammen og håndtere de store risici, der er
forbundet med at støtte udviklingen i skrøbelige lande og regioner. Her gjorde de danske bidrag til multilaterale
aktører det muligt for Danmark at gennemføre et omfattende og sammenhængende engagement under vanske-
lige vilkår. Alligevel konstaterer evalueringen, at andelen af Danmarks multi-bi bistand til ikke-skrøbelige lande
steg endnu kraftigere end til skrøbelige lande. Det taler for, at der også har været andre årsager til den øgede
brug af multi-bi bistand.
Besparelser i bistand og bemanding:
Inden for det seneste årti er den danske udviklingsbistand skåret ned
i flere omgange. I samme periode blev antallet af prioritetslande reduceret fra 21 til 14, hvilket betød, at ned-
skæringerne især ramte Danmarks bilaterale bistand. Også bemandingen i Udenrigsministeriet og på de til-
bageværende danske ambassader i partnerlandene blev ramt af nedskæringer. De begrænsninger betød
flere multi-bi engagementer, fordi de multilaterale aktører både har ansatte lokalt og etablerede systemer for
monitorering, afrapportering og evaluering. Den udvikling tog for alvor fart fra 2018, hvor Danida i sine interne
retningslinjer utvetydigt indskærpede, at Danmark skulle arbejde gennem multilaterale organisationer og andre
donorer, hvor det var relevant.
Bratte op- og nedture:
Endelig peger evalueringen på, at de danske bevillinger til udviklingssamarbejde det
seneste tiår har været ramt af bratte op- og nedture, der ikke kun skyldes besparelser, men også svært forud-
sigelige udgifter til flygtningemodtagelse i Danmark. Det har gjort det nødvendigt flere gange at ’skrue op eller
ned’ på bistanden med kort varsel, og det er alt andet lige lettere at gøre i multi-bi bistanden end i den egent-
lige og direkte bilaterale bistand.
5
Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Evaluering af Danidas multi-bi bistand 2013-2019
2771711_0006.png
Evaluering Resumé
Anbefalinger
Evalueringen rundes af med ni konkrete anbefalinger til den fremtidige brug af landebaseret multi-bi bistand.
Blandt anbefalingerne er:
• De danske ambassader bør undgå små multi-bi engagementer med Danida som eneste donor og med
’hård øremærkning’ af Danida-bidragene.
• Ambassaderne skal sikre – og sikres – tilstrækkelig kapacitet til grundig forberedelse og forvaltning af
multi-bi engagementer.
• Udenrigsministeriet bør lave en tilføjelse til de bilaterale retningslinjer for administration af bistanden, så
de bedre kan vejlede ambassaderne i brugen af multi-bi bistand og sikre, at den multilaterale organisation
har den rette ekspertise til at gennemføre aktiviteten.
• Udenrigsministeriet bør revidere de multilaterale kontaktgruppers formål og organisation – herunder se
på deres ressourcer – så de kan sikre effektiv erfaringsudveksling imellem al den bistand, der vedrører de
multilaterale organisationer.
• Udenrigsministeriet bør tage skridt, der sikrer en mere integreret brug af multi-bi bistand og kernebidrag
til de multilaterale organisationer.
Udenrigsministeriets kommentarer
til evalueringen:
Udenrigsministeriet hilser evalueringen af multi-bi bistanden velkommen. Den kommer på et tidspunkt, hvor
den del af Danmarks udviklingsbistand, der kanaliseres gennem multilaterale partnere, er i kraftig stigning.
Danmark introducerede i 2019 principperne i ”Doing Development Differently”, netop med den ambition at sikre
en stærkere sammenhæng mellem alle bistandsinstrumenter og -modaliteter, herunder mellem den bilaterale
og den multilaterale bistand og mellem bistand administreret fra København, fra multilaterale repræsentationer
og fra ambassader. Alt sammen med det overordnede mål at forstærke en holistisk tilgang til Danmarks samlede
udviklingssamarbejde. Evalueringen rummer værdifulde indsigter, der kan bruges i bestræbelserne på at videre-
føre den proces. Men lige så vigtigt er det, at evalueringen også kortlægger de udfordringer, der skal tages højde
for i denne proces.
Udenrigsministeriet er enig i de ni overordnede anbefalinger, evalueringen kommer med, og vil sikre, at der bliver
fulgt op på dem alle.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Kontoret for Evaluering, Læring & Kvalitet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
um.dk evaluering
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]
Foto: Village Savings and Loans
Association (VSLA) meeting
in West Nile, Uganda, 2023,
Marina Buch Kristensen
6
Udenrigsministeriet