Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2901229_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2025
i forhold til finansloven for 2024
August 2024
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2025, § 6
Side 2 af 43
FFL25 sammenlignet med FL24
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2025
sammenlignet med finansloven for 2024 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2024. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2025.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2025, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2024 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2025 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2025 i forhold til finansloven for 2024,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2024 til finanslov-
forslaget for 2025.
Oversigten over hovedbevægelser er nu understøttet af det nye it-system, Statens Bevil-
lings- og Regnskabsløsning, og har derfor samme format som
Betænkning over finanslovforsla-
get for 2025 i forhold til finansloven for 2024.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2025, § 6
2901229_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
7
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
9
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 2
..................................
11
12
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
28
29
35
36
{ §9
{§ 8
{§ 7
{§ 6
.}
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
1 3
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
1 4
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
1 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
2 0
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
2 4
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
2 7
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
3 2
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
3 6
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
3 8
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
4 0
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
4 1
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
4 4
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
4 7
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
4 8
.........................................
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
5 3
...........................................................................
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
5 9
......................................
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
6 3
....................................
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2025, § 6
2901229_0004.png
4
Mio. kr.
§ 6. Udenrigsministeriet
06.11.22. Risikopræmie vedr. statsgarantier og
genudlån
................. ..............................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 36,8 mio. kr. skyldes primært den
forøgede risikopræmie for garantiforpligtel‐ sen
over for den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB).
06.22.01. Fredsbevarende operationer under de
Forenede Nationer
(Lovbunden).........................
......................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 53,7 mio. kr. skyldes en teknisk
rebudgettering af Danmarks bidrag til Fredsbe‐
varende operationer under de Forenede Nationer.
06.22.07. Garantiforpligtelse til Europarådets
Udviklingsbank (CEB)
(Reservationsbev.)
....................................................................... ........
Udgift....................................................................
...........
Kontoen er ny. Merudgiften på 146,6 mio. kr.
skyldes, at Danmark deltager i den 7. kapitalud‐
videlse af Europarådets Udviklingsbank (CEB),
hvor Danmark skal afgive et kapitalindskud på
146,6 mio. kr. i 2025. I henhold til OECD
DAC’s
liste over organisationer, der kan modta‐ ge
udviklingsbistand for 2024, vurderes det, at 18
pct. af bidraget til CEB vil kunne opgøres som
udviklingsbistand.
06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 1.044,0 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der i 2024 blev afsat en ekstraordinær
udisponeret reserve på 1.195,6 mio. kr. til for‐
ventede merudgifter relateret til fordrevne fra
Ukraine.
2024
2025
Ændring
58,9
95,7
36,8
149,3
203,0
53,7
-
146,6
146,6
1.097,8
53,8
-1.044,0
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2025, § 6
2901229_0005.png
5
Mio. kr.
06.32.01.
.......................................................................... .....
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 505,0 mio. kr. skyldes primært, at
der i 2025 planlægges flere bevillinger til Afrika
over kontoen end i 2024 bl.a. mhp. un‐ derstøttelse
af regeringens strategi for styrket dansk
engagement i afrikanske lande.
Hertil kommer, at kontoen som udgangspunkt
varierer betydeligt i niveau fra år til år som følge
af tilsagnsbudgetteringen af landeprogram‐
merne, der ligger forskudt over årene.
06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og
.......................................................
Latinamerika
(Reservationsbev.)........................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 190,0 mio. kr. skyldes pri‐
mært variation i niveau for bevillinger til
Palæstina og Bangladesh. Det følger af tilsagns‐
budgetteringen af landeprogrammerne, der ligger
forskudt over årene. Der er således ikke ændret på
de samlede niveauer af de pågældende lande‐
programmer over programperioderne.
06.32.07.
.....................................................
Lånebistand
(Reservationsbev.)..........................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 45,6 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes midler til eftergivelse af Cubas bila‐
terale gæld i 2025.
06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer
....................................................................
i udviklingslande mv.
(Reservationsbev.)...........
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 390,2 mio. kr. skyldes
pri‐
mært, at der afsættes færre midler til naturres‐
sourcer, energi og klimaforandringer i
udvikling‐
slande i 2025.
06.35.01.
............................................................................
Oplysning i Danmark mv.
(Reservationsbev.)...
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 41,8 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der planlægges at afholdes færre udgif‐
ter til Oplysningsvirksomhed i 2025 som følge af,
at der blev afsat midler til en række flerårige
bevillinger til oplysning i 2024.
2024
2025
Ændring
1.455,0
1.960,0
505,0
640,0
450,0
-190,0
-
45,6
45,6
1.948,0
1.557,8
-390,2
130,1
88,3
-41,8
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 249: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2025, § 6
2901229_0006.png
6
Mio. kr.
06.36.06. FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse
multilaterale bidrag
(Reservationsbev.).............
..................................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 35,6 mio. kr. skyldes primært, at
der afsættes flere midler til interessevaretagelse i
internationale organisationer og OECD-DAC i
2025.
06.37.04.
.............................................................................. .
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 101,9 mio. kr. skyldes pri‐
mært et fald i de afsatte midler til Den Europæi‐
ske Udviklingsfond (EUF) i 2025. EUF'en
udfa‐
ses over den kommende årrække, og midlerne vil
finansieres under den fællesskabsfinansierede
EU-bistand udenfor § 6.3.
06.37.05.
............................................................................
Delegerede Partnerskaber
(Reservationsbev.)...
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 261,7 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der i 2025 ikke forventes nye delegere‐
de partnerskaber. I delegerede partnerskaber im‐
plementerer Udenrigsministeriet projekter finan‐
sieret af andre donorer. Kontoen påvirker derfor
ikke 0,7 pct.
målsætningen eller bistandsram‐
men.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
06.38.01. Mobilisering af finansiering til investeringer
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 337,0 mio. kr. skyldes primært,
at der afsættes flere midler til
Investeringsfon‐
den for Udviklingslande, herunder til en
Ukrai‐
ne- samt en Afrika-facilitet i 2025.
2024
2025
Ændring
132,0
167,6
35,6
221,3
119,4
-101,9
274,0
12,3
-261,7
274,0
12,3
-261,7
1.000,0
1.337,0
337,0