Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2901124_0001.png
REGERINGENS
UDVIKLINGS-
POLITISKE
PRIORITETER
2025
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet, 2025-2028
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0002.png
opsummering
Danmark er og skal fortsat være blandt Ukraines tæt-
teste partnere. Derfor er Ukraine en hovedprioritet i
prioriteringen af dansk udviklingssamarbejde. Ukraine
har nu i mere end to år kæmpet mod den russiske
angrebskrig. Krigen slider på den ukrainske befolk-
ning, der har desperat brug for vores hjælp. Danmark
er blandt de største bidragsydere til Ukraine i verden
relativt til vores størrelse, og i det kommende år vil vi
skrue yderligere op for vores støtte til landet. I 2025
øger Danmark støtten til den civile ramme under Ukra-
ine-fonden til 1,7 mia. kroner, hvilket særligt skal gå til
genopbygning, antikorruption, energiinfrastruktur og
den grønne omstilling. Ikke mindst i regionen Myko-
laiv, som Danmark har påtaget sig et særligt ansvar
for. Dertil kommer nabolande, der påvirkes af krigen
i Ukraine.
Afrikas geopolitiske betydning har aldrig været større.
Regeringen har derfor lanceret en strategi for et styr-
ket dansk engagement med de afrikanske lande. Dan-
mark har allerede en årtier lang historie med udvik-
lingssamarbejde i mange af de afrikanske lande. Det
arbejde skal vi styrke og udbygge, og vi skal bruge det
til også at fremme EU’s partnerskaber på kontinentet.
Regeringen afsætter i 2025 ca. 55 procent af udvik-
lingsbistanden til udviklingslande målrettet indsatser i
afrikanske lande. Heraf vil 1,4 mia. kr. gå til nye indsat-
ser, der understøtter Afrikastrategien. Vi skal lytte til,
hvad de afrikanske ledere og befolkninger i partner-
landene efterspørger. Det gør vi bl.a. ved at udvide
vores i forvejen succesfulde myndighedssamarbejde.
Den samlede befolkning i Afrika forventes at stige
markant de kommende årtier. Det er vigtigt, at der ska-
bes en fremtid med perspektiv for ikke mindst for den
unge befolkning, der ønsker jobs, sikkerhed og adgang
til basale sociale ydelser. Gennem fokus på bæredygtig
økonomisk vækst og jobskabelse kan vi også bidrage
til at reducere irregulær migration. Uddannelse og
opkvalificering af færdigheder er helt centralt for at
opbygge kompetencer og bidrage til økonomisk vækst,
jobskabelse og en fremtid for de afrikanske unge på
kontinentet. Derfor afsættes bl.a. nye midler til at
styrke udveksling, så flere afrikanske unge kan komme
på studieophold i Danmark, 20 mio. kr. afsættes til at
fortsætte et pilotprogram med fokus på kandidatud-
dannelser inden for bl.a. grøn omstilling, mens der
afsættes 30 mio. kr. til at igangsætte et nyt program for
viden og innovation.
Samtidig går vi ind i de helt afgørende år for den
grønne omstilling, hvis vi vil nå Paris-aftalens målsæt-
ninger. Derfor skal Danmark fortsat spille en stor rolle
i arbejdet om at skabe og lede klimadiplomatiske alli-
ancer. Klimaforandringerne er i dag en helt central del
af det udviklingspolitiske arbejde. Mange af de udvik-
lingslande, som har bidraget mindst til klimaforan-
dringerne, er desværre også dem, der bliver ramt hår-
dest. Og det forværrer stort set alle de udviklingspro-
blematikker, de kæmper med i forvejen. Derfor beva-
rer Danmark sit særlige fokus på klimadiplomatiet og
på det grønne udviklingssamarbejde inklusiv miljø og
biodiversitet ved at afsætte 35 procent af bistanden til
udviklingslande til grønne indsatser.
Vand vil være et særligt fokus for de grønne indsatser
i 2025. Vand bliver en mere og mere kritisk ressource i
udviklingslande og gør sammenhængen mellem kli-
maforandringerne og udviklingssamarbejdet helt
tydelig. Regeringen planlægger derfor at afsætte ca. 1
mia. kroner til nye vandinitiativer i Afrika de kom-
mende år. Danmark har helt særlige kompetencer at
byde ind med på vandområdet. Derfor vil indsatsen
også ske i tæt samarbejde med dansk erhvervsliv.
Regeringen vil markant opprioritere at styrke handels-
samarbejde og investeringer i udviklingslande med
henblik på at understøtte bæredygtig udvikling og
udbredelsen af markedsøkonomiske principper. Vi skal
bidrage til øget handel og investeringer, ikke mindst
på det afrikanske kontinent. Derfor styrker regeringen
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), så der
samlet afsættes 750 mio. kroner. Det inkluderer 100
mio. kr. til et nyt Afrika-vindue for at udvide dansk
erhvervslivs muligheder for at få finansieret samarbej-
der mellem danske og afrikanske virksomheder.
2
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0003.png
Vi fortsætter desværre med at se rekordstore humani-
tære behov. Krig og humanitær krise i Gaza. Akut føde-
vareusikkerhed i Sudan. Konflikter, tørke og fordrivel-
ser på Afrikas horn. Klimaforandringerne påvirker
lokale konflikter og skaber fordrivelse og migration.
Danmark skal fortsætte med at være en vigtig strate-
gisk humanitær partner og donor og vi afsætter derfor
3,8 mia. kr. til humanitær bistand og neksusindsatser.
Samtidig vil der være et øget fokus på flygtninge- og
migrationsindsatser i vores bilaterale engagementer.
Regeringen vil fortsat prioritere indsatser til fore-
byggelse af irregulære migrationsstrømme mod Europa
og fastholder niveauet for nærområde- og migrations-
fonden på 700 mio. kr.
Med Danmark i FN’s Sikkerhedsråd i 2025-2026 vil vi
arbejde for at styrke kapaciteten til krisehåndtering og
konfliktforebyggelse, ikke mindst i afrikanske lande
hvor autoritære styreformer, væbnede konflikter og
voldelig ekstremisme i stigende grad puster til regio-
nal ustabilitet. Udfordringer der kun kan løses multila-
teralt gennem alliancer med de lande i Afrika, der støt-
ter op om fred og det internationale arbejde. Derfor
fastholder vi niveauet til vores strategiske partnere
blandt FN-organisationerne og øger vi rammen til
civile indsatser under Freds- og Stabiliseringsfonden
til samlet 450 mio. kr.
Regeringen prioriterer at afsætte 0,7 pct. af BNI til
udviklingssamarbejdet. Det svarer på finanslovsforsla-
get i 2025 til ca. 21,8 mia. kr. Hertil kommer efterregu-
lering for den realiserede bistand i 2021 og 2023, såle-
des at der i alt afsættes ca. 22,5 milliarder kroner til
udviklingssamarbejdet i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Samlet ramme til udviklingsbistanden
(mio. kr., estimater)
FL24
Udviklingsbistand svarende til 0,7 pct. af BNI
1
Periodiseret efterregulering efter 2021
2
Efterregulering for realiserede udgifter i 2022
Efterregulering for realiserede udgifter i 2023
Samlet ramme for udviklingsbistanden i alt
Udgifter uden for § 06.3
-
-
-
-
-
-
-
-
Flygtningemodtagelse
Fællesskabsfinansieret EU-bistand over det alm. EU-budget
Forvaltning, styring og kontrol af udviklingsbistanden
2
DIIS
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Andet (inkl. bl.a. bidrag til FN-organisationer mv.)
20.796,3
407,4
2.134,6
-
23.338,3
5.106,0
1.389,7
2.203,1
1.190,9
22,6
30,3
24,9
19,0
225,5
18.232,3
FFL25
21.803,5
407,4
-
255,5
22.466,4
4.898,5
711,4
2.605,3
1.238,2
29,0
40,6
13,0
27,2
233,7
17.567,9
§ 06.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
Anm.:
1
Opgørelsen af 0,7 pct. af BNI er baseret på skøn fra Økonomisk Redegørelse af maj 2024.
2
Den samlede efterregulering for den realiserede udviklingsbistand i 2021 udgør 1.222,2 mio. kr. Det blev med finansloven 2023
besluttet at periodisere efterreguleringen, således der i perioden 2023-2025 afsættes 407,4 mio. kr. årligt som følge af efter-
reguleringen for udviklingsbistanden i 2021.
3
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0004.png
Ukraine og naboskabslande
Danmark er og skal fortsat være blandt de største bidragsydere til Ukraine
relativt til sin størrelse. I 2025 vil vi øge den markante støtte yderligere, da
behovene i Ukraine er akutte og enorme. Derfor forhøjes den civile ramme
under Ukraine-fonden til 1,7 mia. kr. på finanslovsforslaget. Støtten for-
ventes fortsat at have særligt fokus på genopbygning, især i Mykolaiv,
samt antikorruption, energiinfrastruktur og grøn omstilling.
Danmarks indsats vil fokusere på tværgående indsatser, der fremmer
reformprocesser og grøn omstilling i Ukraine og dets nabolande. Det vil
bl.a. blive understøttet ved etablering af et nyt instrument til støtte af
reformer og kapacitetsopbygning i særligt Ukraine og Moldova samt ved
et nyt reformprogram i Vestbalkan.
Udover betydelig bilateral bistand til Ukraine yder Danmark også markant
støtte gennem EU. Blandt andet gennem Ukrainefaciliteten, der understøt-
ter Ukraines plan for genopbygning og reformer. Det danske bidrag hertil
forventes at udgøre ca. 2,5 mia. kr. i perioden 2024-2027
1,7 mia.
Den civile ramme under Ukraine-
fonden forhøjes til 1,7 mia. kr. på
finanslovsforslaget.
Faktaboks 1:
Eksempler på civil genopbygningsbistand og humanitær støtte til Ukraine i 2025
Opbygning af kritisk
infrastruktur for at
sikre øget adgang
til vand og energi
med fokus på grøn
omstilling
Reformer og anti-
korruption gennem
styrkelse af demo-
kratiske institutio-
ner og processer,
herunder civilsam-
fund og medier
Akutte humanitære
bidrag med særligt
fokus på de sværest
tilgængelige områ-
der og særligt sår-
bare civile grupper,
såsom kvinder,
børn, flygtninge og
fordrevne personer
samt humanitær
minerydning.
Støtte til nationale
menneskerettig-
hedssystemer og
civilsamfundets
hjælp til ofre for
tortur og menneske-
rettigheds-
krænkelser
Erhvervsindsatser
i regi af Ukraine-
faciliteten under
IFU
4
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0005.png
Tabel 2: Ukrainefondens civile støtte
(mio. kr., estimater)
FL24
1. Early recovery og genopbygning i Ukraine
(herunder naboskabsprogram, humanitær-udviklingsneksus, freds- og stabiliserings-
indsatser, indsatser gennem Investeringsfonden for Udviklingslande mv.)
Genopbygning i Ukraine inkl. donationsspor
1
Reformindsatser (Naboskabsprogrammet, herunder anti-korruption mv.)
Ukraine-facilitet under Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
Makrofinansiel støtte til Ukraine (bilaterale renteudgifter til EU-støtte)
Ukraine-indsatser under Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
Humanitære indsatser
2. Regionale indsatser inkl. Ukraine
(herunder naboskabsprogram i Georgien, Moldova)
Freds- og stabiliseringsindsatser i østlige naboskabslande
(freds- og stabiliseringsfondens civile del)
Reform-indsatser i Georgien og Moldova (Naboskabsprogrammet)
Øvrige nabolande, Demokratifonden og regionale indsatser
Målrettede menneskerettighedsindsatser (DIGNITY og IMR)
I alt til Ukraine og øvrige østlige naboskabslande
FFL25
1.194,0
631,0
100,0
0,0
113,0
100,0
250,0
306,0
50,0
110,0
146,0
0,0
1.500
1.385,0
835,0
100,0
105,0
100,0
40,0
205,0
315,0
50,0
110,0
146,0
9,0
1.700
Anm.:
1
Der er på FFL25 afsat 200 mio. kr. til mulige donationer i regi af genopbygningsbistanden. I tillæg til rammen afsat på FL24 er der
truffet beslutning om i indeværende år at afsætte yderligere 150,0 mio. kr. til donationer af materiel fra Beredskabsstyrelsen,
så Ukraine-fondens civile støtte samlet er 1.650 mio. kr. i 2024
5
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0006.png
Afrikastrategi
– ligeværdige partnerskaber
I en tid, hvor Afrikas geopolitiske relevans aldrig har været større, vil
regeringen styrke sit udviklingssamarbejde med de afrikanske lande. 11
ud af 20 af verdens hurtigst voksende økonomier ligger på det afrikan-
ske kontinent og vi ser en øget efterspørgsel på samhandel, investerin-
ger, jobskabelse og retfærdig, grøn omstilling. Samtidig præger fattig-
dom og ustabilitet stadig store dele af kontinentet.
Regeringens strategi for et styrket dansk engagement med de afrikan-
ske lande udstikker en ny retning for Danmarks kommende engagement
i Afrika. Vi skal engagere os meget mere i Afrika. Derfor afsætter regerin-
gen størstedelen af den danske bistand til udviklingslandene, ca. 55 pct.,
til indsatser i Afrika. Det svarer til ca. 9,7 mia. kr. i 2025.
Med udgangspunkt i Danmarks mangeårige udviklingssamarbejde vil vi
styrke vores bilaterale udviklingssamarbejde i både eksisterende og nye
partnerlande og understøtte Afrikastrategien på tværs af vores indsat-
ser. Dertil vil vi konkret afsætte 1,4 mia. kr. til indsatser med afsæt i Afri-
kastrategien inden for bl.a. grøn omstilling, kultursamarbejde, kortere
og længere studie- og udvekslingsophold samt fred og sikkerhed. På
tværs af indsatserne og ved at støtte konkrete EU Global Gateway initia-
tiver vil Danmark arbejde for et styrket EU-engagement og partnerskab
med afrikanske lande. Der afsættes i alt 295 mio. kr. til i 2025 at under-
støtte dansk engagement i EU-projekter i Afrika.
55%
Størstedelen af den danske
bistand til udviklingslandene i
Afrika afsættes til indsatser. Det
svarer til ca. 9,7 mia. kr. i 2025.
6
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0007.png
Faktaboks 2:
Eksempler på indsatser i Afrikastrategien
Støtte til klimatilpasning
og fremme af retfærdig
grøn omstilling, herunder
fossil udfasning.
Øget fokus på
udveksling og
uddannelses-
ophold.
Støtte til EU Global Gatewayinitiativer
i flere partnerlande, eksempelvis
Tanzania og Nigeria inden for bl.a.
regionale værdikæder og digitalisering.
Styrket afrikansk
kapacitet og lederskab
på sikkerhedsområdet,
bl.a. ved øget bidrag
til freds- og stabili-
seringsfonden.
Nyt kulturinitiativ mhp.
at styrke forbindelser
mellem danske og
afrikanske kunst-,
kultur- og civilsam-
fundsaktører.
7
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0008.png
Klimadiplomati og grønt
udviklingssamarbejde
Danmark har en helt særlig styrke som grønt foregangsland. Klimaforan-
dringerne accelererer og forværrer de udviklingsudfordringer, som
mange lande står overfor. Ikke mindst de afrikanske lande er hårdt ramt
af klimaforandringer. Derfor fastholder regeringen, at 35 pct. af bistan-
den til udviklingslandene skal gå til grønne indsatser. Det svarer til ca. 6,2
mia. kr. 30 pct. er målrettet indsatser inden for klima, hvoraf ca. 60 pct vil
være målrettet klimatilpasning.
Regeringen ønsker særligt at styrke den danske indsats med ca. 1 mia. kr.
til vand over de kommende år. Vand er en afgørende ressource og et af de
klareste eksempler på den tætte sammenhæng mellem klima- og udvik-
lingsindsatser. Samtidig er det et område, hvor danske kompetencer bliver
efterspurgt af vores samarbejdslande, og hvor Danmark kan bidrage til at
finde attraktive løsninger. Derfor vil regeringen oprette en ny vandfacilitet
til at styrke den danske vandindsats i lande, hvor der allerede er etableret
danske myndighedssamarbejder i samarbejdet med erhvervslivet. Hertil vil
vi igangsætte nye vandindsatser i Ghana, Uganda, Rwanda og Sydafrika.
Tabel 3: Grøn udviklingsbistand
(mio. kr., estimater)
1
FL24
Bilaterale landeprogrammer, strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer
m.m. (Etiopien, Somalia, Tanzania, Kenya, Uganda, Ghana, Sydafrika, Rwanda m.m.)
Global Grøn Omstilling
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien). Tidligere desuden regionalt program vedr.
klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration.
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt miljøbidrag og modstandsdygtighed
mod klimaforandringer mm. (Den Grønne Klimafond (GCF), Verdensbankens Energisektor-
program (ESMAP), Blended Finance for Climate, Santiagonetværk mv.)
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer (Investerings-
fonden for Udviklingslande (IFU), Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF), Den
Nordiske Udviklingsfond (NDF), Partnering for Green Growth and Global Goals (P4G),
World Ressource Institute (WRI) m.m.)
Multilaterale udviklingsorganisationer og udviklingsbanker (Verdensbanken,
regionale udviklingsbanker, kernebidrag til FN-organisationer mv.)
I alt
Andel af § 6.3. (pct.)
1.461,3
200,0
318,4
1.826,0
FFL25
1.793,8
265,0
168,6
1.277,8
1.674,3
1.705,1
490,3
5.969,3
35,0 pct.
945,5
6.155,8
35,0 pct.
Anm.:
1
Grønne indsatser dækker bidrag under §6.3. Bistand til udviklingslandene, der forventes at kunne rapporteres til OECD DAC, som
støtte til klima, biodiversitet eller miljø generelt. For indsatser hvor det grønne element er et vigtigt delmål, men ikke hovedmålet,
er 50 pct. af budgettet som hovedregel medregnet som grøn indsats.
8
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0009.png
Danmark skal fortsat være det grønne foregangsland, der kan sætte fart
på den grønne omstilling og klimafinansieringsdagsordenen. Regeringen
planlægger derfor at opstarte nye bilaterale energiprogrammer (DEPP)
med Brasilien og Kenya samt at forlænge det eksisterende energipro-
gram i Indien.
Behovene er enorme, og udviklingsbistanden kan ikke alene finansiere
dem. Derfor skal udviklingsbistanden også være med til at mobilisere pri-
vat kapital til bæredygtige investeringer i klimatilpasning. Regeringen
afsætter derfor bl.a. 200 mio. kr. til at øge både hastigheden og omfanget
af mobiliseret klimafinansiering med særlig fokus på investeringer i til-
pasning. Det sker i tillæg til øvrige instrumenter, der gearer udviklingsbi-
stand og mobiliserer privat kapital til bæredygtige og grønne investerin-
ger, herunder ikke mindst udviklingsbankerne og IFU.
35%
35% af bistanden til udviklings-
landene skal gå til grønne
indsatser.
Faktaboks 3:
Fokus på vand i Afrika
Styrket vandforvalt-
ning og adgang til
vand for de fattigste
i Sydafrika
Øget adgang til klima-
finansiering inden for
bl.a. bæredygtig vand-
forvaltning i Uganda
Øget adgang til rent
drikkevand i urbane
lavindkomstområder i
Ghana
Ny facilitet til at
fremme investeringer
i samarbejde med
erhvervslivet
Styrket klimatilpas-
ningsindsats ved
genetablering af våd-
områder i Kigali
Styrket samarbejde
om vandforvaltning
på tværs af lande-
grænser
9
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0010.png
Privatsektor, investeringer
og handel
Regeringen ønsker at styrke handelssamarbejde og investeringer i udvik-
lingslande – ikke mindst i afrikanske lande. Det skal understøtte en bære-
dygtig udvikling og udbredelse af markedsøkonomiske principper. Det vil
regeringen bidrage til med et nyt flerårigt program i Østafrika og på
kontinentet til fremme af frihandel og regional økonomisk integration.
Danmark igangsætter et nyt initiativ med fokus på at styrke virksomheds-
ansvaret i globale værdikæder, skabe bæredygtig eksport og bidrage til
virksomheders omstilling til EU’s bæredygtighedskrav. Dette for at videre-
udvikle det store potentiale afrikanske virksomheder har for øget handel
og adgang til EU’s marked.
Danmark skal fortsætte med at udvikle instrumenter, der kan bidrage til
at mobilisere privat kapital til bæredygtige investeringer og øge handel i
udviklingslandene. For at øge investeringer lokalt og udvide dansk
erhvervslivs muligheder i Afrika, etableres et nyt Afrika-vindue i Investe-
ringsfonden for Udviklingslande (IFU) på 100 mio. kr. til at supplere sidste
års reform af IFU. Derfor styrker regeringen IFU og afsætter samlet set 750
mio. kr. til IFU i 2025.
Der lægges særligt vægt på at understøtte klimafinansiering og investe-
ringer i Afrika. Gennem myndighedssamarbejdet bidrager Danmark til
kompetenceudvikling af partnerlandes myndigheder i de sektorer, der
særligt er efterspurgt af vores samarbejdslande, og hvor vi har danske
erhvervskompetencer, der kan bidrage til en positiv udvikling. Derfor styr-
kes myndighedssamarbejdet yderligere i 2025.
750 mio.
kroner
Til investeringsfonden for
Udviklingslande (IFU).
10
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0011.png
bilag
Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov 2025
FL24
2024
06.31
06.31.79
Reserver
Reserver og budgetreguleringer
1.095,6
1.095,6
1.195,6
-100,0
0,0
5.116,9
1.455,0
0,0
190,0
200,0
0,0
100,0
300,0
0,0
250,0
125,0
190,0
100,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-
640,0
15,0
75,0
200,0
225,0
65,0
60,0
41,0
4,0
37,0
0,0
0,0
FFL25
2025
53,8
53,8
53,8
0,0
0,0
5.733,9
1.960,0
250,0
0,0
250,0
150,0
40,0
100,0
100,0
0,0
100,0
250,0
100,0
75,0
0,0
45,0
50,0
450,0
450,0
15,0
10,0
200,0
225,0
0,0
0,0
40,0
3,0
37,0
45,6
45,6
BO1
2026
63,0
63,0
63,0
0,0
0,0
5.493,2
1.955,0
450,0
0,0
330,0
150,0
300,0
200,0
0,0
0,0
0,0
150,0
100,0
0,0
-
-
100,0
100,0
505,0
15,0
105,0
150,0
200,0
35,0
0,0
40,0
3,0
37,0
-
113,2
BO2
2027
218,0
218,0
218,0
0,0
0,0
5.638,6
2.070,0
300,0
0,0
320,0
200,0
400,0
200,0
0,0
0,0
0,0
300,0
100,0
0,0
-
-
100,0
150,0
465,0
15,0
0,0
150,0
200,0
100,0
0,0
40,0
3,0
37,0
-
113,3
BO3
2028
239,8
239,8
239,8
0,0
0,0
5.611,9
2.100,0
400,0
0,0
0,0
50,0
500,0
400,0
0,0
0,0
0,0
400,0
0,0
0,0
-
-
100,0
300,0
365,0
15,0
0,0
150,0
200,0
0,0
0,0
40,0
3,0
37,0
-
115,9
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.31.79.30 Valutakursreguleringer
06.32
06.32.01
Bilateral bistand
Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.01.27 Afrikaprogrammet for fred og bæredygtighed
06.32.01.28 Rwanda
06.32.01.29 Sierra Leone
06.32.01.30 Nigeria
06.32.01.31 Sydafrika
06.32.01.32 Øvrige indsatser der understøtter Afrika-strategi
06.32.02
Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Indsatser i Afghanistan og nærområder
06.32.02.10 Indsatser i Syrien, Libanon og Jordan
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
06.32.04
Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.07
Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
11
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0012.png
06.32.08
Øvrig bistand
909,0
71,5
53,0
52,0
257,5
10,0
425,0
40,0
221,9
194,5
27,4
700,0
300,0
100,0
50,0
150,0
0,0
100,0
1.150,0
336,0
50,0
20,0
0,0
113,0
631,0
288,5
288,5
0,0
15,0
273,5
1.948,0
1.948,0
150,0
150,0
0,0
485,0
50,0
300,0
200,0
603,0
10,0
130,1
130,1
107,6
7,5
15,0
994,5
55,0
58,0
52,0
335,5
0,0
450,0
44,0
202,8
163,0
39,8
700,0
300,0
100,0
100,0
100,0
0,0
100,0
1.341,0
336,0
50,0
20,0
0,0
100,0
835,0
288,5
288,5
0,0
10,0
278,5
1.557,8
1.557,8
0,0
450,0
50,0
197,3
50,0
0,0
265,0
533,0
12,5
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
765,0
55,0
58,0
52,0
106,0
0,0
450,0
44,0
74,0
69,0
5,0
700,0
300,0
100,0
100,0
100,0
0,0
100,0
1.341,0
336,0
50,0
20,0
0,0
100,0
835,0
288,5
288,5
0,0
10,0
278,5
1.425,0
1.425,0
0,0
450,0
0,0
0,0
50,0
200,0
265,0
450,0
10,0
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
772,5
55,0
58,0
52,0
113,5
0,0
450,0
44,0
136,8
125,0
11,8
700,0
300,0
100,0
100,0
100,0
0,0
100,0
1.341,0
336,0
50,0
20,0
0,0
100,0
835,0
288,5
288,5
0,0
10,0
278,5
1.320,0
1.320,0
0,0
550,0
0,0
0,0
50,0
0,0
265,0
445,0
10,0
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
750,0
55,0
58,0
52,0
91,0
0,0
450,0
44,0
200,0
175,0
25,0
700,0
300,0
100,0
100,0
100,0
0,0
100,0
1.341,0
336,0
50,0
20,0
0,0
100,0
835,0
288,5
288,5
0,0
10,0
278,5
1.315,0
1.315,0
0,0
-
50,0
400,0
50,0
0,0
365,0
450,0
0,0
88,3
88,3
65,8
7,5
15,0
06.32.08.35 OHCHR - FN's Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
06.32.08.75 Internationale sundhedskriser
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.85 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09
Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10
Nærområde- og migrationsfond
06.32.10.13 Retfærdigt og humant asylsystem, inkl. udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15 Fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser
06.32.10.16 Fremtidens flygtningerespons
06.32.10.17 Øvrige nærområde og migrationsindsatser
06.32.10.18 Regionale indsatser langs migrationsruterne
06.32.11
Ukraine, EU's øvrige naboskabslande
og Den Ny Demokratifond
06.32.11.10 Programindsatser. Naboskabsprogrammet, Ukraine,
Georgien, Moldova, Belarus og Den Ny Demokratifond
06.32.11.15 Programindsatser i Vestbalkan
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.32.11.30 Finansiel støtte til Ukraine via IBRD
06.32.11.35 Makrofinansiel støtte til Ukraine
06.32.11.40 Genopbygning i Ukraine
06.33
06.33.01
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34
06.34.01
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
i udviklingslande mv.
06.34.01.10 Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
06.34.01.25 Den Grønne Klimafond (GCF)
06.34.01.35 Sammenslutningen af byer C40
06.34.01.40 Energi og vandressourcer
06.34.01.50 FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Global Grøn Omstilling
06.34.01.75 Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
06.34.01.85 Ozonfonden
06.35
06.35.01
Oplysningsvirksomhed
Oplysning i Danmark mv.
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv.
06.35.01.18 Evaluering
12
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0013.png
06.36
06.36.01
Multilateral bistand gennem FN mv.
De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
2.167,5
570,0
350,0
212,0
8,0
173,0
173,0
945,0
350,0
210,0
70,0
75,0
40,0
175,0
25,0
347,5
250,0
85,0
12,5
132,0
100,0
8,0
24,0
1.599,6
936,9
0,0
823,1
90,0
-1,2
25,0
64,6
64,6
-
362,0
111,6
-
49,0
201,4
236,1
236,1
2.239,6
574,0
350,0
212,0
12,0
173,0
173,0
990,0
350,0
220,0
70,0
75,0
40,0
200,0
35,0
335,0
250,0
85,0
0,0
167,6
125,0
27,6
15,0
1.583,1
986,5
150,0
812,7
0,0
-1,2
25,0
65,0
65,0
0,0
412,2
136,9
23,2
49,0
203,1
119,4
119,4
2.090,2
574,0
350,0
212,0
12,0
173,0
173,0
855,0
350,0
170,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
0,0
153,2
125,0
8,0
20,2
1.436,0
907,0
0,0
908,2
0,0
-1,2
0,0
65,0
65,0
-
375,5
97,3
-
-
201,4
88,5
88,5
2.103,2
574,0
350,0
212,0
12,0
173,0
173,0
855,0
350,0
170,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
0,0
166,2
125,0
23,2
18,0
1.408,4
972,8
0,0
924,0
0,0
-1,2
50,0
65,0
65,0
-
296,8
98,0
-
-
198,8
73,8
73,8
2.076,2
574,0
350,0
212,0
12,0
173,0
173,0
855,0
350,0
170,0
70,0
75,0
40,0
125,0
25,0
335,0
250,0
85,0
0,0
139,2
125,0
8,0
6,2
1.506,3
1.141,3
0,0
1.142,5
0,0
-1,2
0,0
65,0
65,0
-
300,0
97,8
-
-
202,2
0,0
0,0
06.36.01.10 FN's Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN Byen
06.36.01.14 FN's Resident Coordinator-system
06.36.02
06.36.03
De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
Befolkning, Sundhed og Ligestilling (tekstanm. 101)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03.10 FN's Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
ved globalt civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO's udviklingsaktiviteter
06.36.03.13 FN's Ligestillingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN's Aidsbekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids,
Tuberkulose og Malaria
06.36.03.17 Den Globale Vaccine Alliance (Gavi)
06.36.04
Uddannelse (tekstanm. 101)
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.06.12 Øvrige multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.06
FN's øvrige udviklingsprogrammer og diverse
multilaterale bidrag
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.37
06.37.01
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12 Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.19 Verdensbankens indsatser for skrøbelighed,
konflikt og fordrivelse
06.37.02
Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
06.37.02.12 Den Interamerikanske Udviklingsbank (IDB)
06.37.03
Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer
og øvrige fonde
06.37.03.10 Den Afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.11 Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF)
06.37.03.13 Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den Europæiske Udviklingsfond
13
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0014.png
06.38
06.38.01
Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
Mobilisering af finansiering til investeringer
1.963,6
1.000,0
550,0
0,0
400,0
0,0
0,0
50,0
963,6
285,6
148,0
165,0
20,0
10,0
250,0
85,0
3.935,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
3.010,0
1.704,0
1.031,0
275,0
0,0
18.244,8
2.187,9
1.337,0
750,0
237,0
300,0
0,0
0,0
50,0
850,9
142,9
148,0
175,0
20,0
10,0
220,0
135,0
3.835,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.910,0
1.704,0
500,0
175,0
531,0
17.567,9
1.844,5
1.100,0
650,0
0,0
400,0
0,0
0,0
50,0
744,5
16,5
148,0
175,0
45,0
10,0
235,0
115,0
3.660,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.735,0
1.704,0
500,0
0,0
531,0
16.388,7
1.743,0
1.050,0
600,0
0,0
400,0
0,0
0,0
50,0
693,0
0,0
148,0
175,0
25,0
10,0
220,0
115,0
3.660,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.735,0
1.704,0
500,0
0,0
531,0
16.468,0
1.753,0
1.000,0
550,0
0,0
400,0
0,0
0,0
50,0
753,0
0,0
148,0
175,0
25,0
10,0
280,0
115,0
3.660,0
925,0
250,0
105,0
70,0
210,0
85,0
190,0
15,0
2.735,0
1.704,0
500,0
0,0
531,0
16.539,0
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den Internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.01.15 Den Globale Infrastrukturfacilitet
06.38.01.16 Udviklingsgarantier
06.38.02
Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
(tekstanm. 101)
06.38.02.12 Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
06.38.02.13 Sektorrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN's Arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.18 Verdensmålsfacilitet: Strategiske indsatser i
transitions- og vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.39
06.39.01
Humanitær bistand
Generelle bidrag til internationale
humanitære organisationer
06.39.01.10 FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR)
06.39.01.11 FN's Organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN's Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 FN'S Fødevareprogram (WFP)
06.39.01.14 Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN's Centrale Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN's Organisation for Minerydning (UNMAS)
06.39.03
Humanitære bidrag til partnere i akutte
og langvarige kriser (tekstanm. 101)
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
06.39.03.13 Pulje for strategiske neksusindsatser
06.39.03.14 Øvrige bidrag til akutte kriser
§ 06.3 Total
14
Regeringens Udviklingspolitiske prioriteter 2025
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Skriftlig præsentation af forslag til finanslov for 2025 under § 6, Udenrigsministeriet
2901124_0015.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE
PRIORITETER 2025
August 2024
Udgiver:
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon: 33 92 00 00
E-mail: [email protected]
Internet: www.um.dk
Publikationen kan downloades via: www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN: 978-87-94339-56-8