Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2898822_0001.png
Afrikas
århundrede
Strategi for et styrket dansk
engagement med de afrikanske lande
Aug. 2024
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0002.png
AFRIKASTRATEGI
1
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
En ny tilgang til Afrika
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
5
9
13
Danmark og EU i Afrika - et mere markant aftryk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Investeringer og styrket handelssamarbejde
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klimatilpasning og grøn vækst
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Indsats for teknologi og innovation i Afrika
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
Migration – en fælles interesse, der kræver nye løsninger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
Afrikanske løsninger på fred og konflikt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
En tidssvarende international arkitektur
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
33
Aktivt mellemfolkeligt engagement, udveksling og kultursamarbejde
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0003.png
Kilde: Europa-Kommissionen
Vestsahara er på FN’s liste over ikke-selvstyrende områder .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0004.png
AFRIKASTRATEGI
3
Forord
Mange af os er vokset op med fortællingen om et
nødlidende, udpint, fattigt Afrika, hvor elendighed
overskygger nuancer . Den fortælling er forældet og
har været det længe .
Fattigdom og ustabilitet præger stadig store dele af
kontinentet . Klimaforandringer rammer hårdt, der
er mange kriser at håndtere . Men der er også lande
på vej frem . Med voksende middelklasser og selv-
bevidste regeringer .
De afrikanske lande står ikke med hatten i hånden .
De forventer et gensidigt respektfuldt håndtryk . Og
der må vi nok indse, at vi politikere ikke har formået
at følge med udviklingen .
Afrikas geopolitiske relevans har aldrig været
større; befolkningerne vokser, økonomierne vokser,
selvforståelsen vokser. I 2050 forventes hvert
fjerde menneske – og hver tredje ung – i verden at
være afrikaner . I FN har de afrikanske lande samlet
set lidt over en fjerdedel af FN’s stemmer . Konti-
nentet har potentiale til at producere fremtidens
energikilder med vind, vand og sol og en guldgrube
af mineraler, som er kritiske for en grønnere klode .
Det er et kontinent med unge iværksættere, fulde
af gåpåmod og energi .
Vi lever i Afrikas århundrede . Et af dette århundre-
des vigtigste udenrigspolitiske spørgsmål bliver, om
Afrika vil orientere sig mere mod øst eller vest .
Vi er nemlig ikke de eneste, der er opmærksomme
på Afrikas potentiale . På hver sin måde investerer
Kina og Rusland store summer i det afrikanske
kontinent – med forventning om at blive kvitteret
for det med større opbakning globalt . Kineserne
finansierer topmoderne broer og motorveje og
minedrift . Russerne leverer våben, lejesoldater og
fører antivestlige kampagner .
Bør afrikanske lande bevæge sig i en vestligsindet
retning? Det mener vi, men ingen af os kan styre,
hvad Kina, Rusland eller andre foretager sig på det
afrikanske kontinent . Vi kan heller ikke forvente, at
de afrikanske lande vælger side . Men vi kan styre,
hvordan vi selv positionerer os .
Europa skal være den foretrukne partner for Afrika .
Som naboer har Europa og Afrika brug for hinan-
den til at løse fælles problemer, fra terrortrusler til
migrationspres og klimakrise .
Vi ser ikke altid ens på verden, men vi skal blive
bedre til at lytte og forstå hinandens ståsted . Det er
det, vi forsøger med et nyt og styrket dansk enga-
gement i Afrika . I regeringen har vi tilladt os at blive
klogere sammen med vores afrikanske og europæi-
ske partnere .
Vi vil komme med bedre tilbud, mindre moralisme
og mere ligeværd . Vi vil gøre det nemmere for
danske virksomheder at investere i Afrika . Vi vil øge
udvekslingen mellem afrikanske og danske unge .
Efter 60 års udviklingssamarbejde med de afrikan-
ske lande har vi heldigvis et solidt fundament at
bygge videre på .
Men vores tilgang skal passe til en ny tid, hvor
gamle magtbalancer forrykkes af krige og kriser . En
tid, hvor der er grund til dyb bekymring . Men hvor
der også er nye muligheder, nyt håb og en grobund
for nye partnerskaber .
Lars Løkke Rasmussen
Udenrigsminister
Dan Jørgensen
Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0005.png
Det er i vores egen interesse at
engagere os mere. Det handler ikke
om at tvinge andre lande til at
vælge mellem den ene eller den
anden samarbejdspartner, men om
at skabe løsninger, som kan gøre
Danmark og Europa til en attraktiv
partner for afrikanske lande.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0006.png
AFRIKASTRATEGI
5
En ny tilgang
til Afrika
Vi skal grundlæggende engagere os mere i Afrika .
Med afsæt i vores mangeårige udviklingssamar-
bejde skal vi nu op i et andet gear. I 2050 vil hver
fjerde person i verden bo i Afrika, og hver tredje
vil være ung mellem 15 og 25 år. 11 ud af 20 af
verdens hurtigst voksende økonomier ligger på det
afrikanske kontinent . Med det afrikanske frihan-
delsområde kan Afrika på sigt blive verdens største
frihandelsblok . Samlet set har kontinentet lidt over
en fjerdedel af FN’s stemmer . Løsningerne på de
globale klimaudfordringer kan kun findes sammen
med de afrikanske lande . Og så er Afrika Europas
nærmeste nabo .
Det er ikke overraskende, at der også er andre
lande, som øger deres engagement og indflydelse
i afrikanske lande . Det gælder særligt Kina og Rus-
land, men også Indien, Tyrkiet og Golfstaterne ser
Afrikas potentiale . Det er kun naturligt, at andre
magter melder sig på banen og forsøger at skabe
strategiske alliancer . Det betyder, at vi må gøre os
mere umage og styrke vores engagement for at stå
os i konkurrencen .
Det er i vores egen interesse at engagere os mere .
Det handler ikke om at tvinge andre lande til at
vælge mellem den ene eller den anden samarbejds-
partner, men om at skabe løsninger, som kan gøre
Danmark og Europa til en attraktiv partner for afri-
kanske lande .
Det afrikanske kontinent er komplekst. 54 lande.
Flere hundrede sprog . Over en milliard menne-
sker . Diversiteten er stor . Der er mange lande,
som arbejder for demokrati, menneskerettigheder,
vækst og konstruktiv dialog . Overalt på kontinen-
tet er der dynamiske, entreprenante og innovative
unge, der i det store hele efterspørger det samme
som unge i Danmark .
Uddannelse, jobs og muligheden for at leve i frie og
velfungerende samfund, hvor deres stemme bliver
hørt .
Mange steder er fortsat præget af fattigdom, og
i lande med vækst er velstanden ofte ulige for-
delt . Desværre oplever flere lande i Afrika væbnet
konflikt, militærkup, autoritære ledelser og svage
institutioner. Fem ud af de 10 lande i verden, der
er hårdest ramt af terrorisme, ligger i Afrika . Antal-
let af fordrevne og flygtninge i Afrika er enormt .
Mange ønsker at migrere til Europa i søgen efter en
tilværelse med flere muligheder .
Det er hverken Danmarks eller Europas opgave at
diktere Afrikas fremtid . Udgangspunktet for vores
engagement må være afrikanernes egne visioner
for fremtiden . Den Afrikanske Unions ’Agenda
2063’ står centralt. Ambitionen er at sikre stærk
afrikansk indflydelse på den internationale arena
gennem et integreret, mere velstående og fredeligt
Afrika .
Vi må erkende, at vi i Danmark og Europa i mange
år har fokuseret engagementet med afrikanske
lande primært på udviklingssamarbejde og huma-
nitær støtte . Vi har ikke for alvor anerkendt Afrikas
rolle i international politik .
Udviklingsdagsordenen er fortsat central, og vi skal
fastholde de stærke partnerskaber, der er opbyg-
get med både myndigheder og civilsamfund med
udgangspunkt i skiftende udviklingspolitiske strate-
gier og de internationalt aftalte verdensmål . Men vi
skal se samarbejdet med nye øjne . Hvor udenrigs-
og sikkerhedspolitik fylder mere . Hvor vi udforsker
mulighederne for at investere og handle mere med
hinanden . Og hvor vi styrker det mellemfolkelige
engagement .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0007.png
6
AFRIKASTRATEGI
En retning som den næste udviklingspolitiske stra-
tegi også skal forholde sig til og følge op på .
Vi skal byde ind med vores kompetencer, hvor
de efterspørges . Bruge vores styrker som grønt
foregangsland . Vi skal være åbne og ærlige om
vores egne interesser – uanset om det gælder vær-
dier eller centrale temaer som samhandel, klima,
sundhed, migration eller sikkerhed . Engagere os
med nye grønne strategiske partnerskaber . Dansk
engagement med afrikanske lande skal fortsat
bygge på et stærkt værdisæt med udgangspunkt i
Afrikas
’Youthquake’
Afrikas befolkning vil stige markant i de kommende år. Seks ud af 10
afrikanere er i dag under 25 år, og antallet af børn og unge ventes at
stige betydeligt frem mod 2050, hvor der vil være 830 millioner unge i
Afrika. 40 procent af verdens arbejdskraft vil i 2100 være i Afrika.
Befolkningsudviklingen i Afrika og
Europa frem mod 2050
Andelen af verdens befolkning mellem
15 og 24 år
Mere end en tredjedel af verdens unge
(15-24 år) vil være afrikaner i 2050
Millioner mennesker
2017
+70%
29%
2050
35%
Afrika
2.500
2.485
2.000
1.500
1.460
24%
26%
Sydasien
1.000
742 703
23%
17%
Øst- og
Sydøstasien
8,6%
500
-5%
0
Afrika
2023
2050
Europa
6,9%
Latinamerika
& Caribien
6,3%
5,1%
Europa
4,4%
Vestasien
3,5%
Nordamerika
15
4%
Kilde: FN Population Prospects 2022
Kilde: FN Population Prospects 2022
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0008.png
AFRIKASTRATEGI
7
internationalt samarbejde og respekten for inter-
national lov . Demokrati og menneskerettigheder .
Rettigheder for kvinder og piger, arbejdstagere og
minoriteter . Friheden til at kunne ytre sig, tænke,
tro og forsamles frit . Og retten til et liv fri for tortur .
Vi skal samtidig basere os på en realistisk vurdering
af den kontekst, vi agerer i . Vi skal sætte os ind i
afrikanske landes perspektiver, behov og interesser .
Kun med en fælles tilgang og et lokalt ejerskab kan
vi indfri målene om styrkede rettigheder .
EU bør spille en hovedrolle . Ambitionen om at
repræsentere et alternativ til andre stærke aktører
kan ikke opnås uden et stærkere og mere synligt
EU i Afrika . Danmark skal arbejde for, at EU’s part-
nerskaber styrkes på det afrikanske kontinent . Der
er stadig et stykke vej . EU skal gøre mere for at
opbygge tillid og optræde med én fælles stemme .
Også det nordiske samarbejde rummer mulighe-
der, som vi skal bruge bedre .
Danmark
skal
Styrke den diplomatiske tilstedeværelse i Afrika – i bredden og i dyb-
den – og være til stede dér, hvor vi ser muligheder for et engagement,
som giver resultater.
Styrke vores politiske, økonomiske og sikkerhedspolitiske dialog med
Afrika på alle niveauer – gennem EU, Norden og bilateralt.
Bidrage til at gøre EU til en stærkere og mere effektiv aktør i Afrika og
investere i konkrete EU Global Gateway-initiativer i en række lande.
Forbedre mulighederne for samhandel og danske investeringer med
styrket rådgivning, risikovillig kapital og etablering af et regionalt inno-
vationscenter i Afrika.
Lancere nye grønne strategiske partnerskaber på tværs af kontinentet.
Øge indsatsen for klimatilpasning med særligt fokus på vand, skov og
biodiversitet, og støtte en retfærdig, grøn omstilling i Afrika.
Reducere irregulær migration og forebygge flygtningestrømme gen-
nem bæredygtig økonomisk udvikling i Afrika.
Styrke udveksling, så flere afrikanske unge kommer på studieophold i
Danmark i kortere eller længere tid.
Bakke op om afrikansk lederskab og kapacitet til at håndtere sikker-
hedsudfordringer på kontinentet og styrke Danmarks civile og militære
bidrag til freds- og stabiliseringsindsatser i Afrika. Vi fordobler Afri-
kaprogrammet for fred og bæredygtighed og lancerer et nyt freds- og
stabiliseringsprogram i Vestafrika.
Bidrage til et opgør med historisk afrikansk underrepræsentation i
internationale fora.
Øge den gensidige forståelse af kulturer med oprettelsen af et nyt
kulturinitiativ.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0009.png
Vi skal gennem vores diplomati og med
myndigheder med danske spidskompetencer,
civilsamfundet, erhvervslivet, vidensinstitutioner,
private fonde og gennem EU øge vores
engagement i afrikanske lande.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0010.png
AFRIKASTRATEGI
9
Danmark og
EU i Afrika
– et mere markant aftryk
Mere ligeværd kræver, at vi engagerer os mere .
Derfor skal vi styrke diplomatiet både i dybden
og i bredden . Vi skal være dér, hvor vi i lyset af de
geopolitiske forandringer ser potentialet for styr-
ket dialog og samarbejde, og hvor vi kan skabe de
bedste resultater . Hvor vi kan gøre en reel forskel,
har klare danske interesser og muligheder for sam-
handel og investeringer . Steder hvor landene fylder
i det geopolitiske landskab . Vi skal smidigt gribe
mulighederne for at støtte lande i positiv udvikling .
Og tilsvarende erkende, når handlerummet for
dialog bliver for snævert, og resultaterne ikke læn-
gere står mål med indsatserne .
Men et større engagement i Afrika skal ikke kun
varetages af diplomater . Det er mindst lige så vig-
tigt at fremme kontakter mellem virksomheder,
civilsamfund, forskere og studerende .
Afrika omfatter lande, som har et værdigrundlag
som vores på mange områder . Men også lande, der
bevæger sig hurtigt i en meget bekymrende ret-
ning . Forskellige lande skal matches med forskellige
tilgange . Vi skal ikke tænke på Afrika som ét samlet
hele .
Pragmatisme og idealisme skal gå hånd i hånd .
Dansk udenrigspolitik bygger på vores grundlæg-
gende værdier – frihed, demokrati og lige rettig-
heder . Det er en mærkesag for Danmark at under-
støtte de lande, der arbejder for et internationalt
samarbejde baseret på international lov . Vi skal
fastholde en dialog med magthavere i lande, hvor vi
ikke er enige om alt, men hvor vi ser potentialet for
bevægelse . Samtidig må vi ikke lade de mennesker i
stikken, som lider under dårlig regeringsførelse i de
lande, hvor det går den gale vej .
Vores mangeårige udviklingspolitiske samarbejde
har givet os langvarige og tætte partnerskaber . Man
kan ligefrem tale om, at Danmark og de øvrige nor-
diske lande er et stærkt ’brand’ flere steder i Afrika,
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0011.png
10
AFRIKASTRATEGI
hvor mange, trods vores beskedne størrelse, kender
Danmark som en pålidelig og pragmatisk partner .
Den position skal vi fastholde og udbygge . Med
en ambition om at styrke de bilaterale indsatser i
vores partnerlande . Med en verden i hastig foran-
dring skal vi samtidig bruge udviklingsarbejdet til
at understøtte nye, strategiske initiativer . Flere af
Danmarks mangeårige partnerlande i Afrika efter-
spørger mere end traditionelle udviklingsprojekter .
De ønsker mere politisk dialog om svære globale
emner, mere samhandel, flere investeringer og
mere udveksling . Vi skal indgå flere grønne strate-
giske partnerskaber med afrikanske lande, der kan
binde de politiske, kommercielle og sektorspeci-
fikke interesser sammen .
Vi skal gennem vores diplomati og i tæt samar-
bejde med aktører fra myndigheder med danske
spidskompetencer, civilsamfundet, erhvervslivet,
vidensinstitutioner, private fonde og gennem EU
øge vores engagement i afrikanske lande . Sammen
kan vi sætte et mere markant aftryk – til fordel for
både Danmark, EU og Afrika .
Danmark skal i det hele taget engagere sig mere i
EU’s arbejde på kontinentet . Vores ambition er at
fremme EU som en effektiv og handlekraftig global
aktør, der knytter tættere og mere ligeværdige
bånd med de afrikanske lande . Fra diplomatisk
dialog, handel og investeringer til humanitær støtte
og fredsopbygning . Team Europe-tilgangen og
Global Gateway, hvor EU og medlemslande går
sammen om markante indsatser, har poten-
tiale til mere . Danmarks EU-formandskab og
EU-AU-topmøder skal anvendes til at fremme
en bedre dialog og fælles politiske prioriteter .
Gennem vores partnerskaber kan vi under-
støtte menneskerettigheder, demokratiske
værdier og lokalt ejerskab . Det kræver dels, at
vi investerer i tæt politisk dialog og inddragelse
af civilsamfund, og dels at vi bliver mærkbart
bedre til – i ord og handling – at vise, hvad
det er, Danmark, EU og Norden kan tilbyde de
afrikanske lande .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0012.png
AFRIKASTRATEGI
11
Myndigheds-
samarbejde
– et godt eksempel på
ligeværdige partnerskaber
Når ansatte i danske ministerier og kommuner
arbejder sammen med ansatte i deres søsteror-
ganisationer i afrikanske lande om konkrete pro-
jekter, åbnes døre for relationer mellem landene,
der rækker langt ud over det enkelte projekt .
Den slags partnerskaber er meget efterspurgte,
da de er ligeværdige, stærkt fagligt funderede og
løsningsorienterede . De skaber særlige relatio-
ner, der kan være med til at løfte den politiske
dialog med vores afrikanske partnere – også om
internationale dagsordener . Og de baner vejen for
kommercielle muligheder . Danmark har stærke
kompetencer inden for blandt andet energi, vand,
miljø, fødevarer, skat, sundhed, klimavarsling,
byudvikling og digitalisering .
En række danske myndigheder er i gang, og flere
er på vej . Danmarks Meteorologiske Institut
arbejder eksempelvis sammen med de ghanesiske
myndigheder om klimaforandringernes effekt på
landbrug, flodsystemer og byer, så man fremover
kan planlægge investeringer i lyset af risikoen for
oversvømmelser og langvarig tørke . Med Afri-
kastrategien vil nye samarbejder komme til . Det
kunne være med fokus på sundhed og håndtering
af ikke-smitsomme sygdomme, bekæmpelse af
antimikrobiel resistens eller styrket lægemiddel-
regulering . Også skatteområdet vil blive priorite-
ret med henblik på at øge landenes økonomiske
råderum .
Dansk-afrikanske myndighedssamarbejder
per august 2024
Energistyrelsen
DEPP
Søfartsstyrelsen
Københavns Kommune
DMI
Danmarks Statistik
Fødevarestyrelsen
Miljøstyrelsen/Vand el. Cirkulær Økonomi
Århus Kommune
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0013.png
Vi skal understøtte og drage
nytte af handels- og
investeringspotentialet. Og
følge op på den store
interesse, mange afrikanske
lande har for at tiltrække
investeringer og styrke
samhandelen mellem Europa
og Afrika.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0014.png
AFRIKASTRATEGI
13
Investeringer og
styrket handels-
samarbejde
Afrika rummer et stort potentiale . Flere af de hur-
tigst voksende økonomier ligger på det afrikanske
kontinent . Det udgør et betydeligt potentiale for
øget købekraft . Det afrikanske kontinent rummer
mange af de samme muligheder, vi forbandt med
Sydøstasien for 20 år siden.
Udgangspunktet for investeringer i og samhandel
med Afrika er dog lavt. Mellem 2021-2023 gik
kun 1,5 procent af Danmarks eksport af varer til
afrikanske lande, mens importen fra det afrikanske
kontinent var beskedne 0,8 procent. Det kan og
skal gøres bedre . Danske virksomheder har meget
at tilbyde på de afrikanske markeder, ligesom det
allerede sker i andre verdensdele .
Vi skal understøtte og drage nytte af handels-
og investeringspotentialet . Og følge op på den
store interesse mange afrikanske lande har for at
tiltrække investeringer og styrke samhandelen
mellem Europa og Afrika . Det kræver, at flere
danske virksomheder orienterer sig mod de afrikan-
ske markeder, end hvad tilfældet er i dag .
Til gavn for regional og lokal vækst, beskæftigelse
og udvikling på begge kontinenter i takt med fort-
sat tættere økonomisk integration mellem Europa
og Afrika .
Vi må samtidig sande, at de afrikanske markeder er
meget forskellige og kan være svært tilgængelige .
Der er behov for at styrke det offentlig-private
samarbejde og give de danske virksomheder –
store som små – adgang til mere rådgivning om
markederne i Afrika . Det sikres ved at indføre en
geografisk prisdifferentiering af Udenrigsmini-
steriets virksomhedsrådgivning, så timeprisen for
rådgivning på de afrikanske markeder bliver mindre .
Vi skal desuden have flere værktøjer i spil, der kan
hjælpe dansk erhvervsliv med at få bedre adgang
og fodfæste . Det kræver, at vi har blik for lokale
behov og muligheder inden for sektorer, hvor Dan-
mark kan tilbyde konkurrencedygtige løsninger . Og
at vi kan håndtere de risici, der kan opstå i lyset af
global, strategisk konkurrence, øget protektionisme
og handelshindringer .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0015.png
14
AFRIKASTRATEGI
Vi skal udvikle instrumenter og tilvejebringe risiko-
villig kapital, der kan understøtte danske virksom-
heder, som ønsker at handle med og investere i
Afrika, eller som ønsker at importere fra afrikanske
lande . Investeringsfonden for Udviklingslande, IFU,
og Eksport- og Investeringsfonden, EIFO, skal i
øget grad understøtte danske virksomheders enga-
gement på afrikanske markeder .
Også i handels- og investeringssamarbejdet skal EU
spille en større rolle og være en både attraktiv og
ansvarlig partner . Med Global Gateway, det fælles-
europæiske initiativ for at styrke investeringer i ikke
mindst Afrika, skal EU understøtte vækstpotentia-
let og bæredygtig kvalitetsinfrastruktur, herunder
transport- og havnefaciliteter . Etablering af grønne
korridorer langs sejlruter om det afrikanske konti-
nent rummer et stort potentiale . Vi skal fra dansk
side engagere os mere gennem EU, særligt på lan-
deniveau, så investeringerne kan ses og mærkes
på de afrikanske landes økonomier . Og så danske
virksomheder er med .
Men det skal også kunne mærkes for de afrikanske
unge, der efterspørger beskæftigelse . Når der er
behov for at styrke samhandelen med og investe-
ringerne i afrikanske lande, handler det i lige så
høj grad om jobskabelse. I 2050 estimerer FN, at
Afrika vil rumme 24 procent af verdens samlede
befolkning i den arbejdsdygtige alder. Op til 12
millioner unge kommer hvert år ud på jobmarkedet,
mens der kun skabes omkring tre millioner jobs .
Med øget samhandel og flere investeringer skal der
følge opkvalificering af lokal faglært arbejdskraft
og arbejdspladser . Behovet er allerede stort og vil
kun stige i de kommende årtier . Styrkede erhvervs-
uddannelser, som kan tiltrække unge, er her en
vigtig prioritet . Ved at understøtte lokal produktion
i Afrika vil danske virksomheder samtidig kunne få
adgang til talent og arbejdskraft .
Det afrikanske frihandelsområde, AfCFTA, der
dækker et område med 1,3 milliarder mennesker,
kan skabe op til 16 millioner nye jobs. Den ambition
skal Danmark understøtte . Vi har gode erfaringer
med at koble erhvervsfaglige skoler med industrier
og med at skabe jobs under ordnede forhold . Det
efterspørges, og det skal vi investere i .
Vi skal også støtte bæredygtig eksport fra Afrika
til Europa . Forarbejdningen af råvarer – og dermed
værditilførslen – skal i højere grad finde sted på det
afrikanske kontinent . Øget produktion i afrikanske
lande kan bidrage til at gøre danske virksomheders
værdikæder mere robuste og trække fjernproduk-
tion tættere på det europæiske marked . Dermed får
afrikanske virksomheder en fair andel af værditil-
væksten fra deres arbejde i forsynings- og produk-
tionskæderne . Samtidig styrkes adgangen til vigtige
ressourcer og råstoffer, hvor 30 procent af verdens
globale mineralreserver findes i Afrika . Ordentlige
arbejdsforhold og lokale samfunds inddragelse i
udvindingen af naturressourcerne er blandt vigtige
forudsætninger for at understøtte ressourceudvin-
dingens potentiale . Danske virksomheders sourcing
fra og investeringer i Afrika kan i øget grad bidrage
til udviklingen af den private sektor i afrikanske
lande . Det skaber lokale jobs for den afrikanske
ungdom og økonomisk vækst .
På papiret har de afrikanske virksomheder god
adgang til EU’s marked . Men potentialet udnyttes
ofte ikke på grund af manglende kapacitet til at
efterleve EU’s bæredygtighedskrav . Bæredygtige
værdikæder skal tænkes bedre ind . Det er i den
sammenhæng en væsentlig opgave, at de økonomi-
ske partnerskabsaftaler mellem EU og lande i Afrika
rent faktisk gennemføres i tæt samarbejde med
afrikanske producenter og bønder, så de kan styrke
en klimasmart og social ansvarlig produktion med
øje for eksport . Og så skal vi bidrage til at hjælpe de
afrikanske lande med at leve op til standarderne i
ny EU-lovgivning .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0016.png
AFRIKASTRATEGI
15
Dansk og europæisk
samhandel og investeringer
i Afrika skal øges
I løbet af de seneste årtier har Afrikas handelsmønstre ændret sig markant. EU er
fortsat den største handelspartner for de afrikanske lande, men har over de sidste
20 år oplevet et betydeligt fald i andelen af den samlede samhandel med Afrika.
Kina er det land, der individuelt handler mest med det afrikanske kontinent, og den
kinesiske andel af den afrikanske samhandel er i samme periode firedoblet.
Afrikansk samhandel af varer med omverdenen
2004
2023
Nordamerika
13%
Kina
4,8%
Intrakontinental
samhandel
12,2%
Intrakontinental
samhandel
13%
Kina
17,5%
Øvrige
verden
32,4%
EU27+UK
41,8%
Øvrige
verden
28,2%
Nordamerika
5,7%
EU27+UK
31,3%
Kilde: ITC Trade Map (https:/
/www .trademap .org/Index .aspx)
Bemærk: Samhandel er eksport plus import . Regionsfordelingen følger UNCTAD .
Gruppen Interkontinental samhandel er samhandlen blandt de afrikanske lande .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0017.png
Europa og Afrika deler
ambitionen om en styrket
indsats for klimatilpasning
og retfærdig, grøn
omstilling. Det skal vi
udnytte i klimafor-
handlingerne.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0018.png
AFRIKASTRATEGI
17
Klimatilpasning
og grøn vækst
Afrikanske lande er blandt de steder i verden, som
er hårdest ramt af klimaforandringer, selvom de
generelt har bidraget mindst til krisen . Ofte lande,
der har mindst at stå imod med, når ekstremt vejr,
tørke eller oversvømmelser rammer . Det rammer
økonomien og påvirker levevilkårene . Klimakrisen
sætter økosystemer under pres og øger konkurren-
cen om ressourcer som mad og vand . Hver anden
klimafordrevne person i 2050 forventes at være
fra Afrika . Der efterspørges løsninger, som kan
afhjælpe fattigdom og øge modstandsdygtigheden
blandt befolkningerne, herunder særligt inden for
klimatilpasning og vand .
Klimaforandringerne accelererer og forværrer de
udviklingsproblemer, som landene i Afrika allerede
står overfor . Klima og udvikling hænger uløseligt
sammen i fremtiden . Hvis vi skal lykkes med lang-
sigtet og omkostningseffektiv bæredygtig udvikling,
skal vi i højere grad sammentænke vores indsatser
for klima og udvikling i vores engagement i afrikan-
ske lande .
Vi skal derfor øge støtten til klimatilpasning i afri-
kanske lande . Med fokus på klimatilpasset landbrug
og fødevareproduktion, vandressourcer, beskyttelse
og genopretning af skov, biodiversitet, ren energi
til madlavning, køling samt beredskab og målinger
til tidlig varsling af farligt vejr . Alt sammen med øje
for økonomisk og social udvikling og i tæt samspil
med lokalbefolkninger og oprindelige folk . For at
de afrikanske lande kan modstå klimakrisen, er det
afgørende med et beredskab til at håndtere klima-
risici . Her skal vi støtte op om den lokale kapacitet .
Det har vi en fælles interesse i .
Samtidig skal vi styrke vores klimadiplomatiske
samarbejde med afrikanske lande . De udgør en
stadig vigtigere og mere substantiel og selvbevidst
stemme i de globale klimaforhandlinger . Dem skal
vi lytte mere til . Europa og Afrika deler ambitio-
nen om en styrket indsats for klimatilpasning og
retfærdig, grøn omstilling . Det skal vi udnytte i
klimaforhandlingerne .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0019.png
18
AFRIKASTRATEGI
Men vi skal også etablere et langt bredere samar-
bejde . De afrikanske ledere har tydeligt slået fast,
at Afrika besidder både potentialet og ambitionen
om at blive en vital del af den globale indsats mod
klimaforandringer . Kontinentet rummer mange
af de klimaløsninger, som verden har brug for .
Afrika anslås at have godt 40 procent af verdens
vedvarende energiressourcer . Hertil kommer kri-
tiske mineraler som aluminium, kobolt og litium,
der er strategisk vigtige for den globale grønne
omstilling, og som afrikanske lande kan drage
fordel af til gavn for deres egen udvikling . Endelig
har kontinentet nogle af verdens største naturlige
CO2-lagre. Via partnerskaber med fokus på gen-
nemførelse af landenes klimaplaner og initiativer
som den dansk-ledte alliance for global udfasning
af olie og gas, BOGA (Beyond Oil and Gas Alli-
ance) og det afrikansk-ledte initiativ til udrulning
af vedvarende energi i Afrika, APRA (Accelerated
Partnership for Renewables in Africa) skal vi levere
helt konkrete resultater . Og vi skal samtidig skabe
partnerskaber og dele erfaringer om at bruge pris-
sætningsmekanismer (carbon pricing) til at reducere
drivhusgasser .
Afrikanske lande efterspørger i stigende grad
muligheden for mere grøn energiforsyning – en
klimapositiv vækst med jobskabelse for øje . De
muligheder skal Danmark og dansk erhvervsliv med
vores styrkepositioner udnytte langt bedre .
De afrikanske lande efterspørger danske løsninger .
Det allerede succesrige myndighedssamarbejde
skal udvides og bruges mere strategisk . Vi skal have
flere afrikanske lande med, og vi skal have flere
danske ministerier og kommuner ombord . Og så
skal vi i stigende grad bruge disse partnerskaber til
at fremme et stærkere dansk handelssamarbejde
med afrikanske lande i samspil med vores erhvervs-
fremmeindsats . Danmarks frontløberrolle skal
endnu mere i spil i Afrika .
Gennem EU vil vi sikre flere investeringer i grønne
teknologier . Vi skal skabe konkrete løsninger og
sikre mere innovativ finansiering, der kan mindske
risikoen for dansk erhvervsliv og investorer, der skal
bidrage med at udvikle ny kritisk infrastruktur, som
de afrikanske partnere efterspørger .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0020.png
AFRIKASTRATEGI
19
Klimakrisen har ramt det
afrikanske kontinent hårdest
Afrika har historisk bidraget meget lidt med udledninger, men står
over for enorme tilpasningsbehov, som kræver international støtte.
Årlige CO2-udledninger
Kort over udledning af kuldioxid (CO2) fra fossile brændstoffer og industri.
Ton
Ingen data
0
3 millioner
10 millioner
30 millioner 100 millioner 300 millioner 1 milliarder
3 milliarder
10 milliarder
Kilde: Our World in Data (2023)
Kort over sårbarhed ift. landes eksponering, følsomhed og evne til at tilpasse
sig negative konsekvenser af klimaforandringer
Landes eksponering for klimaforandringer, 2023
Kilde: IPCC
Lav
Høj
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0021.png
Der er et udbredt håb om, at den
digitale udvikling kan accelerere
økonomisk vækst, innovation,
jobskabelse og adgang til tjenester
for en stor afrikansk ungdom, som
ville have været utænkeligt for
kun 10 år siden.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0022.png
AFRIKASTRATEGI
21
Indsats for
teknologi og
innovation i Afrika
Det afrikanske kontinent spiller en stadig vigtigere
rolle i den globale samtale om teknologi .
Hvor vi i EU har stort fokus på vigtigheden af en
ansvarlig og fair teknologisk udvikling, herunder af
kunstig intelligens, oplever mange lande i Afrika en
anden optimisme . Der er et udbredt håb om, at den
digitale udvikling kan accelerere økonomisk vækst,
innovation, jobskabelse og adgang til tjenester for
en stor afrikansk ungdom, som ville have været
utænkeligt for kun 10 år siden.
Den optimisme bakker vi op om . Vi skal på tværs
af kontinenterne understøtte spirende initiati-
ver og start-ups . Sammen med danske start-ups,
vidensinstitutioner og investorer skal vi sammen
udvikle innovative løsninger med brug af nye tek-
nologier som respons på lokale og globale udfor-
dringer . Det kunne fx være på sundheds- eller
landbrugsområdet .
Danmark er langt fremme med gode erfaringer
med digitalisering på konkrete sektorområder som
offentlig digitalisering, sundhed, energi, vandforsy-
ning og landbrug . Det skal vi dele ud af .
Flere afrikanske lande efterspørger en mere strate-
gisk dialog og erfaringsudveksling, der kan bidrage
til en stærk digital infrastruktur, iværksætteri og
cybersikkerhed . Vi skal bruge de digitale redskaber,
herunder kunstig intelligens, til for eksempel bedre
at forstå migrationsmønstre og til at nå flest muligt
med humanitær hjælp .
EU skal også i den sammenhæng være med til at
skabe tættere bånd til de afrikanske lande . Vi skal
gennem EU udbygge vores digitale partnerskaber
og via Global Gateway skabe større global digital
integration .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0023.png
22
AFRIKASTRATEGI
Adgangen til sociale medier er i mange afrikanske
lande eksploderet over det seneste årti . Det har
antidemokratiske aktører forstået at udnytte til
at udbrede falsk information til politiske formål .
Særligt er Rusland og militante islamister aggres-
sivt begyndt at bruge desinformationskampagner i
lande, hvor de forsøger at udøve indflydelse, men
der ses også en tendens til, at et voksende
antal indenrigspolitiske aktører benytter lignende
taktikker . Desinformation er en direkte trussel mod
fred og stabilitet på det afrikanske kontinent . Det
er i vores fælles interesse at sikre pålidelige infor-
mationsveje . Fra dansk side vil vi sammen med EU
fortsat tage kampen op mod desinformation og
vægte vidensbaseret kommunikation .
Teknologi på godt og ondt
På blot 10 år er antallet af aktive sociale mediebrugere i Afrika
steget markant fra 69 millioner til over 420 millioner mennesker.
Teknologi rummer et enormt potentiale. Samtidig misbruges
teknologien af aktører, som spreder misinformation.
Antallet af personer i Afrika syd for
Sahara, som bruger internettet
Millioner personer
450
400
350
+614%
366
424
311
300
250
200
150
100
69
86
107
131
193
162
226
271
50
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Kilde: Verdensbanken
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0024.png
AFRIKASTRATEGI
23
Mindst
39 afrikanske
lande
har været udsat for målrettede
desinformationskampagner,
hovedsageligt fra Rusland.
Kilde: US Africa Center for Strategic Studies (2024)
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0025.png
Der skal nye løsninger til. Det
anerkender mange lande i Afrika,
der tydeligt efterspørger
samarbejde for at skabe
alternativer til ulovlig migration.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0026.png
AFRIKASTRATEGI
25
Migration
– en fælles interesse, der kræver nye løsninger
Afrikas samlede befolkning forventes at stige
markant over de kommende årtier . Det udgør et
enormt potentiale, og afrikanske lande ser – med
rette – deres store unge befolkning som en rigdom .
Men en så betydelig demografisk udvikling udgør
samtidig store udfordringer for både Afrika og
Europa . Særligt i lyset af klimaforandringer, usta-
bilitet og manglende muligheder for unge . Mens
mange tager den farlige rejse over Middelhavet
fra Afrika, opholder langt størstedelen af verdens
flygtninge sig i nærområder til kriser og konflikter i
blandt andet Afrika .
Som det er nu, begunstiges de stærkeste og mest
risikovillige, der har ressourcerne til at tage ud
på den farlige rejse til Europa . En ny migrations-
krise kan sætte sammenhængskraften i Europa
under pres . Smuglere viger ikke tilbage fra kynisk
at udnytte migranter til egen økonomisk vinding .
Det nuværende asylsystem fungerer ikke . Uden
handling kan der igen opstå en situation, der ligner
krisen i 2015. Der skal nye løsninger til. Det aner-
kender mange lande i Afrika, der tydeligt efterspør-
ger samarbejde for at skabe alternativer til ulovlig
migration .
Danmark skal grundlæggende bidrage til, at irre-
gulær migration reduceres . Vi skal være i front, når
EU arbejder for nye og innovative løsninger inden
for internationale konventioner og EU-retlige for-
pligtelser . Vi står fast på og arbejder for, at stater
skal modtage egne statsborgere, der ikke har lovligt
ophold i Europa . Der er ingen lette løsninger, men
både Europa og Afrika har interesse i at tackle den
irregulære tilstrømning .
EU skal indgå og opbygge partnerskaber med cen-
trale lande på migrationsruterne for at forebygge
og forhindre irregulær migration . Økonomisk vækst,
kamp mod klimaforandringer og løsning af konflik-
ter står også helt centralt for denne indsats . Der
skal skabes en acceptabel fremtid ikke mindst for
den unge befolkning, der ønsker jobs, sikkerhed og
adgang til basale sociale ydelser . Afrikanske lande
håndterer selv langt størstedelen af kontinentets
internt fordrevne og flygtninge . Den indsats bakker
vi op om med bl .a . vores humanitære bistand . Og
vi skal gennem forebyggelse bidrage til at modgå
nye flygtningestrømme og fortsætte vores støtte til
internt fordrevne og flygtninge i afrikanske lande .
Vi skal samtidig arbejde for mere velordnede
rammer for migration . Det er også i vores fælles
interesse .
Afrikanske lande vil over de kommende årtier
opleve en kraftig vækst i antallet af arbejdsdygtige
i Afrika . Omvendt anslår FN’s befolkningsprognose,
at vi i EU vil være 46 millioner personer færre i den
arbejdsdygtige alder i 2050.
Uddannelse og opkvalificering af færdigheder i
afrikanske lande gennem erhvervsuddannelser skal
styrkes . Der skal opbygges kompetencer i afrikan-
ske lande, og lokal vækst skal bidrage til jobska-
belse og en fremtid i Afrika for kontinentets unge .
Det vil samtidig give afrikanske unge bedre mulig-
heder for at migrere lovligt inden for gældende
lovgivningsmæssige rammer og regler .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0027.png
26
AFRIKASTRATEGI
Flygtninge og fordrevne
i Afrika i 2023
42,1 mio.
Top fem lande
med højst antal flygtninge og fordrevne mennesker i Afrika
Sudan
10,0 mio.
fordrevne
DR Congo
8,6 mio.
fordrevne
Etiopien
4,1 mio.
fordrevne
Somalia
3,9 mio.
fordrevne
Nigeria
3,5 mio.
fordrevne
Flygtninge, asylansøgere og statsløse
millioner mennesker
50.0
Internt fordrevne personer
Omfanget af flygtninge og fordrevne i
Afrika 2014 - 2023
37.5
25.0
12.5
0
2014
Kilde: UNHCR, 2024
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0028.png
AFRIKASTRATEGI
27
Irregulære ankomster fra
Afrika til Europa i 2023
292.985
Andelen af irregulære ankomster fra Afrika til Europa; inddelt efter rute
Atlantisk
rute
Østlig
middelhavsrute
Central
middelhavsrute
26,6%
13,6%
Atlantisk
middelhavsrute
5,8%
39.910
Heraf 39.438
afrikanske personer
16.942
Heraf 16.401
afrikanske personer
54%
78.101
Heraf 15.500
afrikanske personer
158.032
Heraf 111.420
afrikanske personer
Kilde: Frontex, Mixed Migration Centre baseret på data fra IOM Displacement Tracking
Matrix - Flows to Europe 2023.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0029.png
Afrikanske lande ønsker i stigende
grad at tage ansvar for egen
sikkerhed under mantraet om
”afrikanske løsninger på afrikanske
problemer”. Det skal vi bakke op
om. Afrikansk lederskab og
ejerskab er afgørende for succes.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0030.png
AFRIKASTRATEGI
29
Afrikanske
løsninger på fred
og konflikt
Autoritære styreformer, væbnede konflikter og
voldelig ekstremisme puster i stigende grad til regi-
onal ustabilitet . Militærkup i flere lande på tværs
af Afrika er et tilbageslag for demokratiske frem-
skridt og det regionale samarbejde på kontinentet .
Sikkerhedssituationen er alvorlig mange steder .
Særligt i Sahel har terrororganisationer, oprørsgrup-
per og antidemokratiske kræfter draget nytte af
svage institutioner og den udbredte fattigdom, der
præger landene . Mens antallet af angreb og civile
tab stiger, opsiges samarbejder med EU, FN og
regionale organisationer .
Ustabilitet, terror og autoritære regimer er en
fælles udfordring for Afrika og Europa . Mange afri-
kanske lande er bekymrede, ikke mindst for den
russiske ageren i ustabile områder, der bidrager til
fattigdom og risiko for øgede migrationsstrømme .
Ofte på bekostning af missioner fra FN, EU eller
det afrikanske kontinent selv . Det er bekymrende
i en tid, hvor der er et stort behov for dialog og
fredsoperationer .
Desinformation på sociale medie-platforme bærer
brænde til bålet . Det fjerner fokus fra magtha-
vernes ansvar for at løse udfordringerne med fat-
tigdom og usikkerhed . Og det underminerer den
offentlige og demokratiske samtale i landene .
Risikoen for spredning af voldelig ekstremisme
fra Sahel til de vestafrikanske kyststater vækker
bekymring . Her efterspørges vestlig støtte til at
håndtere risikoen . Det samme gælder i andre lande
på kontinentet, der også er påvirket af interne
konflikter og terrortrusler . Vi må engagere os mere,
hvor det efterspørges, og hvor der er mulighed for
at støtte op om nationale og regionale løsninger,
der forankrer ejerskabet .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0031.png
30
AFRIKASTRATEGI
Det kræver et tæt samarbejde mellem FN, EU
og den Afrikanske Union og andre regionale
organisationer .
Afrikanske lande ønsker i stigende grad at tage
ansvar for egen sikkerhed under mantraet om ”afri-
kanske løsninger på afrikanske problemer” . Det skal
vi bakke op om . Afrikansk lederskab og ejerskab er
afgørende for succes .
Flere afrikanske lande har et stigende behov for
bistand direkte til befolkningen som følge af antide-
mokratiske bevægelser, konflikter, kriser og dårlig
regeringsførelse . Vi vil insistere på ikke at vende
civilbefolkningerne ryggen, men fortsat yde støtte
til de udsatte befolkningsgrupper – også når det er
svært .
Vi skal have modet til at styrke indsatsen for mæg-
ling og fredsbevarelse . Den Afrikanske Union og de
regionale organisationer skal stå forrest og kunne
tilbyde afrikanske løsninger på krisehåndtering .
Finansiering af afrikansk-ledte fredsbevarende mis-
sioner via FN’s regulære budget er en høj prioritet
for den Afrikanske Union, som Danmark vil støtte
op om .
Med Danmarks plads i FN’s Sikkerhedsråd i 2025-
2026 har vi en unik chance for at arbejde for at
styrke kapaciteten til krisehåndtering og konflikt-
forebyggelse . Det skal ske i et tæt samarbejde
med rådets afrikanske medlemmer og ved at bygge
alliancer med afrikanske institutioner som den
Afrikanske Union og de regionale organisationer og
samarbejdsplatforme i Afrika .
Danmark skal øge støtten til freds- og stabilise-
ringsindsatser i Afrika, hvor vi både arbejder mili-
tært og gennem udviklingssamarbejdet . Vi har gode
erfaringer med kapacitetsopbygning, som vi skal
trække på .
EU-samarbejdet er også her en vigtig platform, og
Danmark skal i højere grad bidrage til EU’s militære
og civile indsatser i Afrika . Danmark vil arbejde for,
at EU i endnu højere grad bliver den Afrikanske
Unions og de regionale organers naturlige allie-
rede, når der skal findes opbakning til afrikanske
fredsmissioner . Den Europæiske Fredsfacilitet er
et vigtigt instrument for at opnå konkret støtte til
håndteringen af akutte sikkerhedskriser .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0032.png
AFRIKASTRATEGI
31
Skrøbelighed – en trussel
for Afrika og Europa
Militante islamistiske gruppers fremmarch i Afrika forstærker
skrøbelighed og usikkerhed. Sikkerhedssituationen er i mange lande
en stor udfordring, som truer regional stabilitet. Udfordringerne
kan kun løses multilateralt gennem alliancer med de lande i Afrika,
der støtter op om fred og det internationale samarbejde.
Dødsfald forbundet med militante islamistiske
grupper i Afrika
Rapporterede dødsfald
25.000
25000
23,322
20.000
20000
19,181
19,412
15.000
15000
14,384
11,973
11,381
13,859
13,102
10.000
10000
10,894
10,266
5.000
5000
0
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Kilde: ACLED data baseret på data fra Africa Center for Strategic Studies
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0033.png
Vi skal engagere os mere aktivt
for at give Afrika en stærkere
stemme i et mere repræsentativt
og tidssvarende internationalt
system.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0034.png
AFRIKASTRATEGI
33
En tidssvarende
international
arkitektur
De afrikanske lande har en helt legitim ret til øget
indflydelse i det internationale samarbejde . Refor-
mer af arkitekturen i det multilaterale samarbejde
er helt afgørende, så den afspejler verden af i dag .
Det er grundlæggende et spørgsmål om tillid i det
internationale samarbejde . Men tilliden svækkes,
hvis lande og deres befolkninger ikke kan se sig
selv og deres perspektiv på verden reflekteret i den
globale samtale .
Det gælder både i FN’s Sikkerhedsråd og i rela-
tion til den internationale finansielle arkitektur .
De afrikanske lande efterlyser mere indflydelse
gennem øget repræsentation og bedre adgang til
finansiering .
Optagelsen af den Afrikanske Union i G20 var
et vigtigt skridt i den retning, men på tværs
af kontinentet ses fortsat behov for et opgør
med den historiske underrepræsentation . Det
kræver en gentænkning af måden, vi arbejder på
internationalt .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0035.png
34
AFRIKASTRATEGI
For Danmark er det kun naturligt, at afrikanske
lande ønsker større indflydelse i det internationale
samfund . Vi skal engagere os mere aktivt for at
give Afrika en stærkere stemme i et mere repræ-
sentativt og tidssvarende internationalt system .
Det gælder både den internationale finansielle
arkitektur og FN . Vi skal være parate til at accep-
tere, at det kan ske på bekostning af andre landes
indflydelse . Det er også i vores egen interesse at
sikre den fortsatte opbakning til det multilaterale
system . Vi kan kun håndtere globale udfordringer,
hvis afrikanske lande er med på lige fod .
Reform af den internationale finansielle arkitektur
er afgørende, hvis Verdensmålene og Parisaftalen
skal indfries . Danmark vil arbejde for en arkitektur,
der mere effektivt kan understøtte bæredygtig
økonomisk vækst på det afrikanske kontinent, og vi
skal sikre, at internationale finansielle mekanismer
kan holde hånden under de fattigste lande, når
krisen rammer .
Det betyder, at vi skal finde holdbare løsninger på
de gældsudfordringer, som mange afrikanske lande
står over for . Løsninger, der inkluderer de største
bilaterale kreditorer . Vi skal samtidig arbejde for, at
der tilvejebringes markant flere penge til klima og
udvikling . Det skal bl .a . ske gennem reform af de
multilaterale udviklingsbanker, øget mobilisering
af privat kapital og et mere solidt skattesamarbejde .
Behov for en mere
effektiv og repræsentativ
international arkitektur
De afrikanske lande er ikke at finde blandt
FN’s Sikkerhedsråds permanente medlemmer
og har en helt legitim ret til øget indflydelse i
det internationale samarbejde . Ser man på den
vestlige gruppe, som Danmark er en del af,
har man én plads per knap seks lande, mens
afrikanske lande har én plads per 18 lande.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0036.png
AFRIKASTRATEGI
35
Sikkerhedsrådets
beslutninger
Mere end halvdelen af de beslutninger, der træffes i FN’s
Sikkerhedsråd, handler om konflikter i Afrika, men afrikanske lande
er ikke at finde blandt rådets permanente medlemmer.
Andelen af regionsspecifikke beslutninger
i Sikkerhedsrådet i 2023
Europa
4,08%
Asien
10,2%
5
6
2
Nord- og
Sydamerika
12,24%
25
11
Afrika
51,02%
Mellemøsten
22,45%
Kilde: FN, 2023
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0037.png
De relationer, der dannes igennem
fælles aktiviteter og udvekslinger
på tværs af kontinenter, kan ikke
undervurderes. Det skal vi gøre
meget mere af.
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0038.png
AFRIKASTRATEGI
37
Aktivt
mellemfolkeligt
engagement,
udveksling og
kultursamarbejde
I en tid med stigende polarisering og nye mulighe-
der for spredning af mis- og desinformation er der
behov for at styrke en gensidig forståelse for kul-
turer og værdier . Det afrikanske kontinent rummer
kunst og kultur – musik, mad m .v . – som vi alt for
sjældent eksponeres for . Tilsvarende er der et
vigtigt potentiale for at udbrede kendskabet til de
unikke styrker i dansk kultur i afrikanske lande .
Menneskelige relationer og forståelse for kulturer
er svært at aflæse værdien af . Det kan ikke sættes
på formel . Men det er ikke desto mindre vigtigt,
hvis vi skal skabe rum for nye løsninger, herunder
gennem ’cultural diplomacy’ . Det er her, at vi kan
udveksle syn på verden – også på politisk sensitive
områder .
Afrikanske lande er ekstremt rige på kultur . Fra
årtusinder gamle civilisationer, over klassiske
fortælletraditioner og frem til nutidens kunst- og
musikkultur, som indtager alverdens museer og
scener . Samtidig rummer kulturen et stort poten-
tiale og muligheder for jobskabelse . Som i Danmark
er der stigende bevidsthed om betydningen af det
’lokale og det nære’ . Særligt blandt unge, urbane
afrikanere . Lokal musik og brug af klimavenlige,
lokale råvarer i madkulturen vinder frem, fordi det
skaber identitet, bevidsthed om den lokale kultur
og jobmuligheder .
Gennem kunsten og kulturen kan vi mødes i øjen-
højde . Fortælle vores fælles historie og åbne nye
horisonter . Tegne fremtiden . Og stimulere udvikling
af kunst- og kulturscenerne og fremme eksport af
kreative erhverv .
Danmark har en stærk tradition for mellemfol-
keligt engagement gennem bl .a . et meget aktivt
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0039.png
38
AFRIKASTRATEGI
civilsamfund . De relationer, der dannes igennem
fælles aktiviteter og udvekslinger på tværs af kon-
tinenter, kan ikke undervurderes . Det skal vi gøre
meget mere af . Danmark skal arbejde for en mere
ambitiøs tilgang til udveksling mellem EU og afri-
kanske lande, der under velordnede forhold kan
være til gavn for begge parter . Med konkrete pro-
grammer skal Danmark og EU prioritere udveksling
højere, så flere afrikanske studerende kan komme
på studieophold i Danmark og Europa . Det kan
have stor betydning for at styrke båndene mellem
landene . Udveksling og uddannelse skaber gensidig
forståelse og styrker de menneskelige relationer .
Vi skal bygge videre på den særlige tradition, Dan-
mark har for en stærk og levende ungdomskultur .
Med de unge som drivkraft . Fra ungdomshuse til
aktiv deltagelse i det politiske liv . Her kan danske
og afrikanske unge uden tvivl inspirere hinanden .
Også foreningsliv, idræt og udveksling udgør
væsentlige aktiver, der kan hjælpe med at skabe
dialog og åbenhed, også når det gælder globale
udfordringer . Det er dagligdagens diplomati .
Danmark vil prioritere ’public diplomacy’ højere i
afrikanske lande og investere i initiativer, som kan
bidrage til værdidebat . Vi skal værne om vores
fælles kulturarv . Samtidig skal vi prioritere at
opbygge nye relationer mellem unge og bygge bro
på tværs af generationer og kontinenter . Dialog og
gensidig forståelse er afgørende for vores fælles
fremtid .
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0040.png
AFRIKASTRATEGI
39
URU Alm.del - Bilag 244: Afrikas århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande
2898822_0041.png
40
AFRIKASTRATEGI