Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 157
Offentligt
2849874_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget 2023-24
Udenrigsministeriet.
Købenavn, den 10. april 2024.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2024
overføres 100,0 mio. kr. til § 06.37.01. Verdensbankgruppen med henblik på at afgive tilsagn om
tilskud på 100,0 mio. kr. til krisefaciliteten under Den Internationale Udviklingssammenslutning
(IDA20).
Udgiften på 100,0 mio. kr. i 2024 finansieres af de på finansloven for 2024 opførte midler under §
06.31.79. Reserver og budgetreguleringer.
Baggrund
International Development Association (IDA) er Verdensbankens fond for koncessionelle lån og
gavebistand til verdens 74 fattigste udviklingslande. At lånene er koncessionelle betyder, at de enten
er pålagt en lav rente, eller at de er helt rentefri. Desuden gives der afdragsfrihed de første 5-10 år
samt lang løbetid på mellem 25 og 40 år. Stærkt gældsplagede lande modtager alene gavebistand fra
IDA.
IDA bidrager til samtlige af FN’s verdensmål, men særligt mål 1 (afskaf fattigdom), mål 10
(mindre ulighed) og mål 13 (klimaindsats) er de primære mål. IDA’s budget og kapitalgrundlag
fastlægges primært ved tilbagevendende genopfyldninger, som normalt finder sted hvert tredje år.
Forhandlingerne for genopfyldning af IDA20 blev afsluttet i december 2021 med et samlet resultat
på ca. 664,1 mia. kr. for 2022-2025. Danmark bidrager med op til 2.357,0 mio. kr. med udgiftsmæs-
sig virkning i perioden 2023-2031, jf. akt. 287 af 9. juni 2022.
Projektbeskrivelse
Et ekstraordinært stort træk på IDA20’s ressourcer har ledt til et behov for yderligere midler, hvor-
for Verdensbankens bestyrelse i maj 2023 har oprettet en krisefacilitet under IDA20 for at adressere
konsekvenserne af de nuværende globale kriser i de fattigste lande, som er forstærket af Ruslands
krig i Ukraine. Krisefaciliteten supplerer IDA20 og har til formål at afhjælpe fødevareusikkerhed,
økonomiske chok, naturkatastrofer, klimaforandringer og sundhedskriser.
Krisefaciliteten har to vinduer: ét – helt ekstraordinært i IDA-regi – for Ukraine og Moldova under
navnet Special Program for Ukraine and Moldova Recovery (SPUR) og ét for verdens fattigste lande
under navnet Crisis Response Window+ (CRW+). Ukraine og Moldova har som udgangspunkt ikke
adgang til IDA-midler, da landene fortsat ikke kategoriseres som en del af verdens fattigste. SPUR
vil adressere de sociale og økonomiske konsekvenser af invasionen i Ukraine og Moldova.
b.
AS002190
Udenrigsmin., j.nr. 23/25350
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Aktstykke 167 om IDA Krisefacilitet
2849874_0002.png
2
Det danske bidrag fordeles med 80,0 mio. kroner til CRW+ til verdens fattigste lande og 20,0 mio.
kr. til SPUR til Ukraine og Moldova. Verdensbanken har specifikt anmodet om midler til at afbøde
konsekvenserne af Ruslands invasion i Ukraine i de fattigste lande i det globale syd. Den anmodning
imødekommes, mens der samtidig kanaliseres et bidrag til vinduet for Ukraine og Moldova. Det
danske bidrag på 100,0 mio. kr. skal ses i forlængelse af de 200,0 mio. kr., der blev godkendt i
Finansudvalget i 2023, jf. akt. 90 af 14. december 2023. Danmark tilkendegav på årsmøderne i
Verdensbanken i oktober 2023 et samlet bidrag til krisefaciliteten på 300,0 mio. kr. med forbehold
for bevilgende myndigheders godkendelse.
De nordiske og baltiske lande har været en afgørende støtte for etablering og finansiering af IDA
Crisis Facility, og samtlige nordisk-baltiske lande har ydet bidrag til faciliteten. Norge har indtil nu
bidraget med samlet set 1,4 mia. norske kr. og Sverige med 700,0 mio. svenske kr.
Budget
Med henblik på at afgive tilsagn om tilskud på 100,0 mio. kr. under
§ 06.37.01.11. Den Internati­
onale Udviklingssammenslutning (IDA)
overføres 100,0 mio. kr. fra
§ 06.31.79.10. Reserve.
Tilskud-
det til krisefaciliteten forventes udbetalt i 2024.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret 2024 kan specificeres således:
Udgift, mio. kr.
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
(Reservationsbev.)
10. Reserve
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.37.01. Verdensbankgruppen (Reservationsbev.)
11. Den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
Væsentlige risikoelementer
Der skønnes ikke at være væsentlige risikoelementer forbundet med bevillingen.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning af en rammebevilling, hvor
udgiften overstiger 43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse BV 2.2.7 under § 6.3. Bistand
til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2024 afgives tilsagn om tilskud på 100,0 mio. kr. i støtte til krisefaciliteten
under Den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA20), således at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2024 opføres følgende:
Udgifter (mio. kr.)
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer (Reservationsbev.)
-100,0
§ 06.37.01. Verdensbankgruppen (Reservationsbev.)
100,0
-100,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
e.
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Aktstykke 167 om IDA Krisefacilitet
2849874_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
Købenavn, den 10. april 2024
Dan Jørgensen
Til Finansudvalget.