Udenrigsudvalget 2023-24
URU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2758684_0001.png
Velkommen til Udenrigsudvalget (URU)
-
En guide til udvalgsarbejdet
Formand:
Lise Bech (DD)
Næstformand:
Per Husted (S)
Mødetidspunkt:
Tirsdag kl. 13.15
Alternativt mødetidspunkt:
Torsdag kl. 13.15
Lokale:
2 -133
Sekretariatet indkalder til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
Sekretariatsbistand:
Udvalgssekretær Niklas Borker Bjerre, tlf. 3337 3621 / 6162 4049
(e-mail:
[email protected])
Udvalgsassistent Amalie Andresen, tlf. 3337 3618 / 6162 3815
(e-mail:
[email protected])
Herudover har sekretariatet tilknyttet et antal konsulenter, der kan hjælpe med
yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige orienteringer/uddybende
skriftlige oplæg om internationale forhold.
Udvalget har også tilknyttet en kontaktperson i Biblioteket, der bl.a. udarbejder
baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og forespørgsler, som frem-
sendes ugen før sagen behandles i folketingssalen.
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet om
både faglige og praktiske spørgsmål.
Sagsområde
Dagsordenen for Udenrigsudvalgets arbejde er meget bred. Udvalget beskæf-
tiger sig med alle emner, der er knyttet til udenrigs- og sikkerhedspolitik. Dansk
udviklingsbistand har ofte en fremstående plads i udvalgets arbejde. Udvalgets
arbejde kan opdeles i to hovedområder: at behandle lov- og beslutningsforslag
og at føre løbende kontrol med regeringen på det udenrigs- og udviklingspoli-
tiske område.
Der er en naturlig sammenhæng mellem Udenrigsudvalget og Det Udenrigs-
politiske Nævn, der begge beskæftiger sig med udenrigspolitik. Ifølge grund-
loven skal regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn i sager af
større udenrigspolitisk rækkevidde. Udenrigsudvalgets opgave er at varetage
den offentlige parlamentariske kontrol med regeringen, idet arbejdet i Det
Udenrigspolitiske Nævn er fortroligt. Endelig behandler Udenrigsudvalget en
række konkrete udenrigs- og udviklingspolitiske sager, herunder regeringens
forslag til strategier for indsatsområder, landestrategier og lovforslag m.m.
Udenrigsministeriet er udvalgets primære ressortministerium, men andre mini-
sterier er også relevante for udvalgets opgaver, herunder Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, Forsvarsministeriet og Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet.
Side 1 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0002.png
Dokumenter m.v.
Alle udvalgets dokumenter, f.eks. lov- og beslutningsforslag, spørgsmål og
svar fra ministre, bilag, henvendelser fra borgerne, udvalgsdagsordener, ud-
valgets kalender m.v. kan findes på:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udval-
gene/uru
Man kan tegne abonnement på dokumenterne, så man får dem på mail og evt.
på print. Biblioteket kan hjælpe med at sætte et abonnement op.
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
Udenrigsudvalget følger som udgangspunkt de gængse procedurer for ud-
valgsarbejdet, som er beskrevet uddybende i følgende dokumenter:
’Udvalgsvejledningen’, som
kan findes
her,
og
’Håndbog i Folketingsarbejdet’, kapitel 4, som kan findes
her.
Nedenfor er angivet de særlige procedurer og den praksis, som gjaldt i Uden-
rigsudvalget forud for folketingsvalget den 1. november 2022.
A. Virtuel deltagelse i udvalgets møder
Udvalget for Forretningsordenen har den 1. december 2021 afgivet beretning
nr. 3 om kodekser for den gode forhandling mellem Folketingets partier og re-
geringen og for det gode møde i Folketinget. I beretningen opfordres Folke-
tingets udvalg til at drøfte og evt. fastlægge en politik for virtuel deltagelse i
udvalgets aktiviteter. Beretningen kan ses
her.
Udenrigsudvalget har besluttet, at det bør være muligt at deltage virtuelt i ud-
valgsmøder. Virtuel deltagelse eller delvis virtuel deltagelse er særlig oplagt,
når dagsordenen kun indeholder punkter med formelle beslutninger, eller når
mødet holdes uden for de sædvanlige mødetidspunkter.
Derimod bør der være et vist fysisk fremmøde, når udvalget har møde med
internationale gæster, deputationer i foretræde, åbne samråd, åbne ekspert-
møder, eller andre udadrettede udvalgsaktiviteter. På den måde kan udvalget
vise synlighed, når udvalget er i kontakt med borgere og internationale part-
nere. Udvalget ser derfor gerne, at udvalgsmedlemmerne prioriterer at møde
op fysisk i disse tilfælde og kun i begrænset omfang benytter sig af mulighe-
den for virtuel deltagelse.
B. Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
Regeringens lovprogram indeholder de lovforslag, som regeringen forventer at
fremsætte i det kommende folketingsår. Lovprogrammet bliver normalt sendt
til Folketinget i starten af oktober og opdateres i december, februar og marts.
Udenrigsudvalget behandler sædvanligvis ikke mange lovforslag. Når der er
relevante lovforslag på lovprogrammet, sættes disse på dagsordenen for et
møde, så udvalgets ønsker til den videre behandling kan blive drøftet.
Se uddybende beskrivelse i
’Udvalgsvejledningen’, kapitel 6
-
’Udvalgsbehand-
ling af lov-
og beslutningsforslag’.
Side 2 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0003.png
C. EU-sager
Udenrigsministeren og udviklingsministeren deltager i EU-rådsmøder, når der
er sager på dagsordenen, som falder under ministrenes ressort. Forud for et
rådsmøde orienterer ministrene Europaudvalget for at få mandat til forhandlin-
gerne. Forinden har Udenrigsudvalget mulighed for at indkalde ministeren (tra-
ditionelt set udviklingsministeren) til et lukket samråd, hvis udvalget ønsker det.
Sekretariatet modtager materiale fra ministeriet og besked om, hvorvidt mini-
steren deltager på rådsmødet. Herefter sender sekretariatet en mail til udval-
gets medlemmer for at høre, om udvalget ønsker at se ministeren i samråd.
Dog holdes der som udgangspunkt ikke samråd om rådsmøder i juli.
Udvalget har mulighed for at invitere ministrene til to årlige temamøder om
arbejdet i EU, hvor ministrene redegør for danske prioriteter, og hvor udvalget
kan spørge ind til sager af særlig interesse.
Ordførere er desuden velkomne til at deltage på møder, hvor Europaudvalget
behandler sager, der er på dagsordenen for et rådsmøde inden for udvalgets
ressort. Når Europaudvalget holder møder med de danske medlemmer af Eu-
ropaparlamentet, inviteres ordførerne også til at deltage.
Udvalget har endelig mulighed for at bede en af EU-konsulenterne om at ori-
entere udvalget om en EU-sag inden for udvalgets område. Typisk vil dette
foregå på et udvalgsmøde og vare ca. 15 min.
Læs mere i
’Udvalgsvejledningen’,
kapitel 9 -
’Udvalgenes arbejde med EU-
politik’.
D. Faste spørgsmål til udenrigsministeren og udviklingsministeren
Sekretariatet stiller automatisk følgende spørgsmål til udenrigsministeren og
udviklingsministeren:
Halvårlig oversigt over internationale møder med mulighed for parla-
mentarisk deltagelse (stilles juni og december)
Halvårlig oversigt over strategiske dokumenter på det udviklingspoliti-
ske område (stilles juni og december)
Udvalgssekretariatet følger også jævnligt op på ubesvarede spørgsmål, hvor
svarfristen er overskredet. Sekretariatet kan rykke særskilt, hvis et medlem
beder om det.
E. Faste aktiviteter og procedurer i udvalget
Udenrigsudvalget har en række faste aktiviteter og procedurer, som fremgår
nedenfor.
Side 3 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0004.png
Drøftelse af landestrategipapirer:
Danmarks bilaterale bistand til prioritets-
lande bygger på flerårige landestrategier. Som led i forberedelserne af de en-
delige landestrategier præsenterer udviklingsministeren en kort strategisk
ramme (ca. 3 sider) for udvalget, som har mulighed for at stille spørgsmål til
prioriteter eller give udtryk for ønsker til den endelige landestrategi.
Teknisk gennemgang af forslag til finanslov:
Udviklingsministeren giver, sæd-
vanligvis i august/september, en teknisk gennemgang af regeringens finans-
lovsforslag inden for Udenrigsministeriets område.
Aktstykker i Finansudvalget:
Finansudvalget behandler løbende aktstykker in-
den for Udenrigsudvalgets arbejdsområde. Disse aktstykker omdeles til udval-
get, inden de drøftes i Finansudvalget. Partierne kan stille spørgsmål til akt-
stykker gennem deres medlem af Finansudvalget.
Ambassadøranalyser:
Medlemmer har adgang til Udenrigsministeriets ambas-
sadøranalyser. Ambassadøranalyserne omdeles som fortrolige bilag.
F. Deputationer
Udvalget modtager ofte henvendelser fra borgere, organisationer m.fl., som
gerne vil fortælle udvalget om deres holdning til f.eks. et af de emner eller for-
slag, udvalget arbejder med. Dette kaldes at få foretræde for udvalget.
Udvalget har tidligere besluttet ikke at imødekomme ønsker om foretræde om
personsager. Øvrige anmodninger om foretræde afvises sjældent. Hvis der er
tvivl, om en anmodning om foretræde for udvalget skal imødekommes, fore-
lægges anmodningen formanden/formandskabet.
Hvis udvalget ønsker det, kan der anmodes om kommentar fra minister efter
foretrædet.
G. Henvendelser fra borgere, organisationer m.v.
Udvalget modtager ofte skriftlige henvendelser fra borgere, organisationer m.fl.
Hvis afsenderen indvilliger, omdeles henvendelsen som udgangspunkt som et
offentligt bilag.
Det indebærer, at henvendelsen vil være offentligt tilgængelig.
Hvis henvendelsen indeholder oplysninger om f.eks. enkeltpersoners private
forhold, omdeles henvendelsen som et
internt bilag,
så henvendelsen kun kan
ses af Folketingets medlemmer, ministre, folketingsmedlemmers og folketings-
gruppernes ansatte og ansatte i Folketingets Administration. En henvendelse
kan også omdeles som
fortroligt bilag,
så det kun er udvalgets medlemmer,
som har adgang til det.
H. Møder, invitationer til besøg, konferencer etc.
Udenrigsudvalget har i sin natur et fokus på international politik, partnere og
møder. En række internationale organisationer har særlig interesse for Uden-
Side 4 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0005.png
rigsudvalget arbejde. Normalt prioriterer udvalget samarbejdet med FN og Ver-
densbanken. Udvalget har bl.a. mulighed for at deltage i dele af Verdensban-
kens årsmøder og ved særligt vigtige internationale møder
så som FN’s Kvin-
dekommission.
Udenrigsudvalget bliver løbende bedt om møder med udenlandske parlamen-
tarikere, ministre m.v., når disse besøger Danmark. Derudover modtager
Udenrigsudvalget en række henvendelser fra internationale aktører (internati-
onale organisationer,
NGO’er m.v.),
der gerne vil mødes med udvalget. Hvis
der generelt er interesse for det i udvalget - og efter aftale med udvalgsforman-
den - arrangeres møderne af sekretariatet. Disse møder finder ofte sted uden
for udvalgets faste mødetidspunkter.
Engelsk er derfor arbejdssprog for en stor del af Udenrigsudvalgets aktiviteter.
Se også bilag a om Udenrigsudvalgets mødekoncepter.
I. Rejser, studieture og deltagelse i internationale møder
Udenrigsudvalget har et årligt dispositionsbeløb, som Præsidiet fastsætter til
udenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlan-
det. Der kan både være tale om en længere rejse for at studere implemente-
ringen af især dansk udviklingsbistand og/eller andre udenrigs- og udviklings-
politiske emner, som udvalget ønsker at prioritere. De større rejser gennemfø-
res som udgangspunkt i uge 10. Det kan også være en kortere studietur for en
mindre delegation for at høre om et givent emne (f.eks. EU’s udviklingspolitik
eller kvinders rettigheder) eller for at besøge en given institution (f.eks. FN eller
Verdensbanken). Derudover deltager medlemmer af udvalget også i internati-
onale møder og konferencer.
Udenrigsudvalget modtager også løbende invitationer til at deltage i internati-
onale møder og konferencer. Disse invitationer omdeles til udvalget. Hvis et
medlem ønsker at deltage i et arrangement, der medfører en udgift for udval-
get, skal sekretariatet have besked. Sekretariatet beder derefter underudval-
get tage stilling til, om deltagelse er relevant i forhold til udvalgets sagsområde,
og om underudvalget kan godkende udgiften. Herefter hjælper sekretariatet
med tilmelding og den praktiske planlægning af rejsen.
Udvalgsformanden kan dog tillade deltagelse i de tilfælde, hvor kun få med-
lemmer ønsker at deltage, og udgiften for deltagelse (inklusiv transport, hotel,
gebyr m.v.) udgør max. 3.000 kr. pr. person.
Det er praksis, at medlemmer, der deltager i internationale møder uden sekre-
tariatsbistand, laver en kort skriftlig rapport og efterfølgende afrapporterer
mundtligt over for udvalget for at fremme vidensdeling og styrke det videre
arbejde med området.
Se også bilag b om Udenrigsudvalgets rejseformater.
Side 5 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0006.png
J. Underudvalg
Udenrigsudvalget har praksis for at have et permanent underudvalg bestående
af formanden og en repræsentant fra hvert parti (typisk udviklingsordførerne).
Underudvalgets opgave er traditionelt at tage beslutninger om udvalgets hø-
ringer og rejser baseret på medlemmernes ønsker og i dialog med Udenrigs-
ministeriet.
Udenrigsudvalget kan derudover beslutte at nedsætte ad hoc underudvalg
med fokus på f.eks. forberedelse af specifikke rejser og større aktiviteter. Un-
derudvalget bistår i planlægningsprocessen og tager løbende beslutninger om
praktiske forhold. Underudvalget er så vidt muligt sammensat, så alle blokke
er repræsenteret.
K. Erhvervspraktikanter, partiansatte m.v. deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er som udgangspunkt lukkede. Derfor kan kun medlemmer el-
ler inviterede deltage i møderne. Udvalget har haft den praksis, at erhvervs-
praktikanter fra folkeskolen (og ikke andre typer praktikanter) har mulighed for
at deltage i udvalgets møder, når udvalget modtager deputationer.
Erhvervspraktikanter kan ikke deltage under andre lukkede punkter på udval-
gets dagsorden, med mindre udvalget særskilt beslutter det.
Partiansatte kan deltage ved tekniske gennemgange, når de følges
med et medlem.
Side 6 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0007.png
Bilag A - Udenrigsudvalgets mødeformater
Der skelnes i udvalget mellem fire mødeformater:
1)
Udvalgsmøde:
Formelle URU-møder med dagsorden, resumé osv. Se-
kretariatet deltager.
2)
Officielt møde med Udenrigsudvalget:
Møder med typisk udenlandske
organisationer eller personer, f.eks. FN, ministre eller lign., hvor sekretariatet
typisk har modtaget anmodning om møde, og hvor URU-formanden eller en
stedfortræder leder møderne med en bred deltagelse af medlemmer. Forud
for møderne vil der ofte blive sendt en mail om interessetilkendegivelse til ud-
valgets medlemmer. Sekretariatet deltager.
3)
Uformelt møde med invitation af URU (og evt. andre udvalg):
Møder
med ekstern gæst(er) på initiativ af enkelte udvalgsmedlemmer. Her bistår
sekretariatet, efter aftale med formanden, med praktiske ting, dvs. lokale-
booking, invitation til URU (og evt. andre udvalg), kalenderindkaldelse og evt.
tilmelding. Disse møder er ledet af initiativtageren, som også er vært (og der-
med ansvarlig for at modtage gæsten i porten). Der er tale om et uofficielt
møde, dog i URU-regi. Sekretariatet kan, men skal ikke deltage.
4)
Møde uden for URU-regi:
Møder med ekstern gæst(er) på initiativ af en-
kelte udvalgsmedlemmer, hvor der efter aftale med formanden
ikke
er tale
om et møde i URU-regi. Her kan sekretariatet, efter aftale med formanden,
hjælpe med praktiske ting, dvs. lokalebooking, invitation til URU (og evt. an-
dre udvalg) og evt. tilmelding. Sekretariatet deltager ikke i mødet.
Side 7 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0008.png
Bilag B - Udenrigsudvalgets rejsekoncept
Udvalget arbejder med tre hovedtyper af rejser:
1. Studierejser cirka hvert andet år med mulighed for deltagelse af 17
udvalgsmedlemmer, hvor der sættes fokus på udenrigspolitiske em-
ner eller udviklingssamarbejdet i et dansk prioritetsland m.v.
2. Studie- eller tematiske rejser, hvor en mindre, repræsentativ gruppe
fra udvalget rejser med det formål at få større kendskab til et tema-
tisk område eller land.
3. Deltagelse i internationale møder, hvor udvalget har en særlig inte-
resse.
Studierejser
Studierejser (tidligere kaldt besigtigelsesrejser) går typisk til danske prioritets-
lande eller andre lande, hvor Danmark har væsentlige udenrigspolitiske
og/eller udviklingspolitiske interesser. Udvalget har således også en opgave
med at føre tilsyn med dansk udviklingssamarbejde uden for landets græn-
ser. Besigtigelsesrejserne gennemføres cirka hvert andet år. Op til 17 med-
lemmer har mulighed for at deltage i rejsen.
Besigtigelsesrejser er af længere varighed (typisk op til en uge) og har erfa-
ringsmæssigt kostet mellem 500.000 og 700.000 kr. grundet antallet af delta-
gere og de ofte logistisk vanskelige rejsemål. Udvalget fastsætter typisk rej-
semål et halvt år forud for rejsens gennemførelse i samarbejde med Uden-
rigsministeriet. Udvalget kan efter rejsen invitere ministeren til en politisk
drøftelse baseret på udvalgets indtryk.
Delegationsrejser
Udvalget kan have behov for at indhente information om emner også uden
for de traditionelle besigtigelsesrejser. Delegationsrejserne er typisk af kor-
tere varighed, og der tilstræbes bredest mulig deltagelse af udvalgets partier.
Udvalget arbejder med to modeller for studierejser:
1. Rejser med 10 deltagere: Formanden og tre medlemmer fra hvert
valgforbund deltager i studieturen.
2. Rejser med op til 5 deltagere: Formanden og medlem fra hvert valg-
forbund deltager. Denne model kræver ikke dispensation fra Præsi-
diet, hvis rejsen gennemføres i mødeperioden.
Delegationsrejserne kan gennemføres i forbindelse med drøftelser af nye el-
ler reviderede landestrategier, beslutnings- og lovforslag af særlig strategisk
interesse eller emner, der ofte optræder på udvalgets dagsorden. Udvalget
fastsætter formålet forud for rejsen.
Internationale møder
Det er vigtigt, at udvalgets medlemmer har mulighed for at deltage i internati-
onale møder og konferencer af særlig interesse for udvalgets arbejde. Udval-
get modtager årligt mange invitationer til internationale møder. Det faglige ud-
bytte varierer erfaringsmæssigt meget. To gange om året anmoder udvalget
udenrigsministeren om en oversigt over kommende internationale aktiviteter,
møder og konferencer.
Side 8 | 9
URU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2758684_0009.png
Som hovedregel søges deltagelse med 1 medlem fra hver valggruppe i inter-
nationale møder. Der kan dog være situationer, hvor dette ikke er muligt som
følge af begrænsninger i deltagerantal m.v.
Formål, planlægning og godkendelse af rejser
Forud for hver rejse udarbejdes der en kort formålsbeskrivelse, der bl.a. re-
degør for sammenhæng med tidligere aktiviteter, økonomi og forventet op-
følgning. Formålsbeskrivelsen drøftes og godkendes af underudvalget og/el-
ler udvalget. Underudvalget godkender endvidere medlemmers deltagelse i
internationale møder.
Der vil typisk blive nedsat et mindre planlægningsudvalg for større besigtigel-
sesrejser og studierejser. Den praktiske forberedelse af rejseprogram sker ty-
pisk i samarbejde mellem sekretariatet og Udenrigsministeriet.
Økonomi
Udvalget har et årligt budget på ca. 1 million kr. I de år, hvor der gennemfø-
res en større studierejse, forventes det derudover at være muligt at gennem-
føre 2-3 kortere studieture med mindre deltagerantal. Hvis der ikke gennem-
føres større studierejse, forventes det muligt at gennemføre 3-4 studieture af-
hængigt af deltagerantal og destination.
Rejserapport
Udvalgssekretæren udarbejder en kort rejserapport for besigtigelsesrejser og
studierejser. For internationale møder uden deltagelse af sekretariatet, udar-
bejder de deltagende medlemmer en fælles skriftlig redegørelse om udbyttet
af rejsen og afrapporterer mundtligt på et udvalgsmøde.
Ovenstående er vejledende og kan afviges, hvis udvalget ønsker dette.
Side 9 | 9