Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 38
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.:
23/00134
Den 15. november 2023
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
SAMLENOTAT
1. WTO: Forberedelse af WTOs 13. ministerkonference (MC13).............................3
- Status
...............................................................................................................................3
KOM-dokument foreligger ikke. .....................................................................................3
2. EU’s handelsrelationer til USA...................................................................................7
- Status
...............................................................................................................................7
KOM-dokument foreligger ikke. .....................................................................................7
3. EU-Chile interim handelsaftale – EU-Kommissionens forslag til Rådets
afgørelser om hhv. indgåelse og undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne af interimsaftalen om handel mellem Den Europæiske Union og
Republikken Chile...........................................................................................................12
- Udveksling af synspunkter
.........................................................................................12
KOM (2023) 0434, KOM (2023) 0435..........................................................................12
4. EU-Chile avanceret rammeaftale – EU-Kommissionens forslag til Rådets
afgørelser om hhv. indgåelse og undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne og midlertidig anvendelse af den avancerede rammeaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken
Chile på den anden side................................................................................................18
1
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
- Sagen er ikke på dagsordenen til rådsmødet (Udenrigsanliggender – handel)
den 27. november 2023, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde
parallelt med interimsaftalen mellem EU og Chile
...................................................18
KOM (2023) 0431, KOM (2023) 0432..........................................................................18
2
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0003.png
1. WTO: Forberedelse af WTOs 13. ministerkonference (MC13)
- Status
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender – handel) den 27. november 2023 ventes
EU-Kommissionen at informere og gøre status vedrørende arbejdet i WTO med
af forberede MC13 i Abu Dhabi ultimo februar 2024. I de aktuelle forhandlinger
fokuseres der navnlig på at følge op på resultaterne fra MC12, herunder
vedrørende WTO-reform / tvistbilæggelsesreform, fiskerisubsidier, digital
handel / e-handel, fødevareforsyningssikkerhed / landbrug og udvikling. Det er
regeringens overordnede holdning, at EU skal arbejde aktivt for et stærkt og
regelbaseret multilateralt handelssystem og spille en aktiv og central rolle i
arbejdet med reform af WTO og i forberedelsen af MC13.
2. Baggrund
WTO’s 13. ministerkonference (MC13) finder sted i Abu Dhabi, De Forenede
Arabiske Emirater, ultimo februar 2024. Der er bred enighed om vigtigheden af,
at WTO til MC13 skal vise, at organisationen stadig kan levere resultater og
bidrage med løsninger på aktuelle handelsproblemer, selvom den er udfordret af
generel uenighed mellem WTO-medlemmerne om bl.a. yderligere
handelsliberalisering - også forstærket af de aktuelle globale kriser.
Forhandlingerne af potentielle resultater til MC13 er kommet op i gear efter
sommerpausen i år og er blevet yderligere intensiveret de seneste uger. Et
møde i WTO i Genève om MC13 d. 23 - 24. oktober for højtstående
embedsmænd gav et vist håb om, at det på MC13 kan lykkes at nå til enighed
om en række beslutninger. Det var positivt og et vigtigt signal, at medlemmerne
i forbindelse med mødet traf beslutning om at imødekomme et ønske fra LDC-
landene om en mere fleksibel graduering ud af LDC-kategorien.
3
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
Der forhandles dels om at følge op på resultaterne fra MC12 i Genève i juni
2022, dels om yderligere emner, bl.a. 1) Reform af WTO og organisationens
tvistbilæggelsessystem, 2) en ny aftale om fiskerisubsidier 3)
fødevareforsyningssikkerhed / landbrug, 4) udvikling / LDC-området 5) digital
handel / e-handel. Hertil kommer forventet drøftelse af TRIPS-waiver
beslutningen om Covid-19, ligesom det er forventningen, at op mod to lande
(Østtimor og Comorerne) kan optages som nye medlemmer Det er også håbet,
at tilstrækkeligt mange medlemmer har ratificeret aftalen fra MC12 om
fiskerisubsidier, således den kan træde i kraft på eller i forlængelse af MC13.
EU spiller traditionelt en meget aktiv rolle i WTO, herunder ift.
reformdiskussionen, hvor man senest i februar i år lagde et reformforslag på
bordet.
3. Formål og indhold
EU-Kommissionen ventes på mødet at informere og gøre status for arbejdet i
WTO med at forberede MC13 efterfulgt af en politisk drøftelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s
budget, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Om de potentielle
konsekvenser af et forhandlingsresultat til MC13 kan henvises til afsnit 7 af
notat oversendt den 9. maj 2023 til Folketingets Europaudvalg om WTO.
4
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til, at EU fortsat skal arbejde
aktivt for et stærkt og regelbaseret multilateralt handelssystem samt spille en
aktiv og central rolle i reform af WTO, herunder af tvistbilæggelsessystemet, og
at EU derfor også skal bidrage konstruktivt i arbejdet med at forberede og levere
positive resultater på den kommende ministerkonference.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i
centrum.
Regeringen støtter et ambitiøst reformspor i WTO med opdatering af de fælles
handelsregler, således at disse i højere grad fremmer international handel, der
er fri, fair og bæredygtig og baseret på lige globale konkurrencevilkår.
Regeringen ønsker, at der på MC13 vedtages reformer af WTO, herunder
tvistbilæggelsessystemet, indgås en ny aftale om fiskerisubsidier, at der
kommer resultater vedrørende fødevareforsyningssikkerhed og resultater, der
gavner udviklingslandene, herunder ikke mindst LDC-landene. Endvidere ønsker
regeringen, at toldfriheden for handel med digitale produkter forlænges og at
det nuværende beskyttelsesniveau for IP-rettigheder i TRIPS-aftalen fastholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelse af den 13. ministerkonference blev forelagt for Folketingets
Europaudvalg som led i forelæggelsen af Rådsmåde (udenrigsanliggender –
handel) den 25. november 2022 og den 25. maj 2023. Den 17. maj 2023
forelagde udenrigsministeren forhandlingsoplæg vedrørende WTO.
5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
6
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0007.png
2. EU’s handelsrelationer til USA
- Status
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender – handel) den 27. november 2023 ventes en
status og drøftelse af det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og USA.
Grundlæggende er forholdet fortsat positivt. Der arbejdes på at nå til enighed
inden udgangen af året om en aftale om stål og aluminium og dermed undgå
genindførelse af de toldsatser, som midlertidigt blev suspenderet i oktober 2021.
Desuden forhandles om en aftale om kritiske mineraler, der i givet fald vil
afbøde nogle af de negative konsekvenser af Inflation Reduction Act (IRA) for
salg af europæiske elbiler i USA. I det fælles handels- og teknologiråd (TTC)
arbejdes fortsat på mulige leverancer inden for en række områder, herunder
inden for bæredygtig handel samt handelslettelse, med sigte på at levere
resultater på det politiske højniveaumøde senere i år. Regeringen støtter, at EU
arbejder aktivt og konstruktivt for et stærkt transatlantisk samarbejde med USA,
også på det handelspolitiske område, ikke mindst i lyset af den aktuelle
geopolitiske situation.
2. Baggrund
Det transatlantiske handelspolitiske forhold mellem EU og USA er generelt i god
gænge. Geopolitikkens genkomst, Ruslands invasion af Ukraine, og ikke mindst
Kinas øgede selvbevidsthed og globale ambitioner har yderligere medvirket til at
bringe EU og USA tættere sammen, også på det handelspolitiske område.
Vedtagelsen af den amerikanske lov
Inflation Reduction Act
(IRA) i august 2022,
som indeholder konkurrenceforvridende elementer har dog udfordret det
bilaterale handelspolitiske forhold. Biden-administrationen har imødekommet
dele af EU’s kritik af IRA i forbindelse med implementeringen af lovgivningen,
7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
bl.a. vedr. leasede elbiler. Der arbejdes derudover bl.a. på en aftale om kritiske
mineraler, som i amerikansk optik vil kunne kvalificere EU til, at en del af den
forudsete amerikanske skatterabat vil kunne blive aktuel ved køb af europæiske
elbiler til privat brug i USA. Man havde håbet at lande aftalen ved EU-USA
topmødet den 20 oktober, men nåede ikke helt i mål. Andre IRA-udfordringer
består fortsat. En række af de IRA-programmer, som EU-Kommissionen
tidligere har kritiseret som WTO-stridige, kan fortsat potentielt medføre
negative konsekvenser for grøn produktion og grønne investeringer i EU inden
for teknologiske nøglesektorer som fx brint. Disse udfordringer søges
fremadrettet adresseret i regi af det fælles handels- og teknologiråd (TTC)
gennem et samarbejdsspor ’Clean Energy Incentives Dialogue’ (CEID), som skal
fremme en tæt transatlantisk dialog og koordination af grønne subsidier og
incitamenter til investeringer i grøn energi.
8
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
EU og USA arbejder desuden fortsat på at nå til enighed om en aftale om globalt
samarbejde om bæredygtigt stål og aluminium. På EU/USA-topmødet måtte
man nøjes med at tilkendegive viljen til at opnå fortsatte fremskridt inden årets
udgang. Situationen vanskeliggøres bl.a. af, at USA anser EU’s egen vedtagne
CO2-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) som en væsentlig og reel
udfordring, som kræver en politisk løsning på højt niveau. Samtidig har det hidtil
ikke været muligt for EU at få garanti for, at USA’s told på europæisk stål og
aluminium fjernes permanent, hvilket er helt centralt for EU. Hvis det ikke
lykkes at nå til enighed om en aftale, ophører den midlertidige suspension af
told siden oktober 2021, og tolden vil således – alt andet lige - blive genindført
ved årets udgang. Sidstnævnte vil dog hverken være i EU’s eller USA's
interesse, og fra amerikansk side er det allerede tilkendegivet, at man vil
afvente forhandlingerne. Det er således en reel mulighed, at man enes om at
nøjes med at forlænge den midlertidige gensidige suspension af tolden, hvis det
ikke lykkes at nå til enighed i år.
Det femte møde i TTC ventes afholdt i Washington inden årets udgang. TTC er
fortsat det centrale forum for koordination og samarbejde mellem EU og USA
om det bilaterale økonomiske forhold og for dialog om politisk-strategiske
aspekter af global handel, økonomi og teknologi. Blandt de væsentligste mulige
leverancer inden for handelssporet på det kommende møde ventes
konkretisering af nye initiativer i regi af ’Transatlantic Initiative for Sustainable
Trade’ (TIST) m.h.p. at accelerere det bilaterale samarbejde om den grønne
omstilling. Derudover arbejdes på mulige leverancer ift. styrkelse og
videreudvikling af handelslettelse, bl.a. vha. digitale værktøjer og gensidig
anerkendelse af overensstemmelsesvurderinger. Derudover er det håbet at
kunne afslutte forhandlingerne om aftalen om kritiske mineraler ifm. TTC-
mødet.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en orientering fra EU-Kommissionen og en drøftelse om
det aktuelle handelspolitiske forhold mellem EU og USA. Der forventes et
9
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
særligt fokus på perspektiverne for at nå til enighed om en aftale om kritiske
mineraler, en aftale om et globalt arrangement om bæredygtig stål og aluminium
samt på forberedelserne af det femte højniveaumøde i TTC.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant for drøftelsen.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen medfører ikke behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv konsekvenser for samfundsøkonomien, EU’s
budget, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande ventes generelt at støtte EU-Kommissionens fortsatte
tilgang om at styrke dialogen og samarbejdet med USA i et tæt transatlantisk
handelspolitisk partnerskab, herunder i TTC. Samtidig ventes grundlæggende
bred opbakning til EU-Kommissionens bestræbelser på at indgå en aftale om
kritiske mineraler, ligesom der ventes bred enighed om vigtigheden af at nå til
enighed om en aftale om globalt arrangement om bæredygtig stål og aluminium
inden årets udgang, der er i overensstemmelse med EU-lovgivning og er WTO-
medholdelig.
10. Regeringens generelle holdning
USA er en helt central alliancepartner for Danmark, også på det
handelspolitiske område. Regeringen støtter, at EU indgår aktivt og konstruktivt
i den handelspolitiske dialog med USA om at sikre et stærkt strategisk
handelspolitisk partnerskab baseret på fælles demokratiske værdier, herunder
med konkrete handelspolitiske resultater i TTC, som samtidig kan bidrage til at
fremme en ambitiøs og fortsat åben, men også mere robust og strategisk
europæisk handelspolitik.
Regeringen ser generelt positivt på USA's ambitiøse klimapolitiske
målsætninger i IRA, men støtter EU-Kommissionens bestræbelserne på at finde
løsninger på de udfordringer, som diskriminerende elementer samtidig
indebærer, herunder gennem en aftale om kritiske mineraler. For regeringen er
det væsentligt, at det regelbaserede internationale handelssystem respekteres
og efterleves. Regeringen støtter bestræbelserne på at nå til enighed om en
aftale om globalt samarbejde om bæredygtigt stål og aluminium inden årets
udgang, der er i overensstemmelse med EU-lovgivning og er WTO-medholdelig.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s handelsrelationer til USA har senest været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 17. maj 2023. Den 29. juni blev Folketingets
Europaudvalg forelagt udenrigsministerens skriftlige orientering om EU-
11
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0012.png
Kommissionens henstilling til rådsafgørelse om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger med USA samt udkast til forhandlingsdirektiver om en aftale om
styrkelse af internationale forsyningskæder for kritiske mineraler.
3. EU-Chile interim handelsaftale – EU-Kommissionens forslag til Rådets
afgørelser om hhv. indgåelse og undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne af interimsaftalen om handel mellem Den Europæiske Union og
Republikken Chile
- Udveksling af synspunkter
KOM (2023) 0434, KOM (2023) 0435
Nyt notat.
1. Resumé
12
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
På rådsmødet (udenrigsanliggender – handel) den 27. november 2023 ventes en
kort drøftelse af interimsaftalen om handel mellem Den Europæiske Union og
Republikken Chile. Det spanske formandskab forventes at fremhæve
betydningen af aftalen og gøre status for procedurerne for undertegnelse og
indgåelse af aftalen, forud for Rådets senere formelle godkendelse.
Interimsaftalen udgør en del af moderniseringen af den eksisterende
associeringsaftale med Chile fra 2003. Forhandlingerne om en modernisering
har resulteret i, at parterne er nået til enighed om dels en avanceret
rammeaftale og dels en interimsaftale om handel, som ophører med at finde
anvendelse, når rammeaftalen træder i kraft, idet denne indeholder en
tilsvarende handelssøjle. Formålet med moderniseringen af associeringsaftalen
fra 2003 har på handelsområdet været at styrke det bilaterale økonomisk-
kommercielle samarbejde. Regeringen vil støtte en undertegnelse og indgåelse
af aftalen.
2. Baggrund
EU og Chile nåede i december 2022 til politisk enighed om en avanceret
rammeaftale, inklusive en interimsaftale om handel. Forhandlingerne blev
formelt indledt i november 2017 på baggrund af forhandlinger om en
modernisering af den eksisterende associeringsaftale mellem parterne fra 2003
og er gennemført på baggrund af Rådets forhandlingsdirektiv til EU-
Kommissionen ligeledes fra november 2017. EU-Kommissionen har forhandlet
aftalerne på EU’s vegne og har oplyst, at forhandlingerne er gennemført i
overensstemmelse med forhandlingsdirektivet.
EU-Kommissionen har fremsat forslag til rådsafgørelser vedr. undertegnelse og
indgåelse af interimsaftalen om handel. EU-Kommissionen har ligeledes
fremsat forslag til en avanceret rammeaftale mellem EU og Chile, som
indeholder en handelssøjle, der i det væsentligste svarer til interimsaftalen om
handel. Interimsaftalen bortfalder derfor, når den permanente avancerede
rammeaftale træder i kraft. Interimsaftalen om handel hører under EU’s fælles
handelspolitik og dermed EU’s enekompetence og vedtages derfor med
13
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
kvalificeret flertal i Rådet og ved samtykke i Europa-Parlamentet og kan
umiddelbart derefter træde i kraft, mens rammeaftalen er blandet kompetence
mellem EU og medlemslandene og derfor skal ratificeres i medlemslandene i
henhold til deres respektive nationale procedurer. Undertegnelse af
interimsaftalen om handel forventes vedtaget i Rådet i indeværende år. Det er
forventningen, at man herefter kan nå at indhente Europa-Parlamentets
samtykke til godkendelse af aftalen inden Europa-Parlamentsvalget i 2024.
14
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
Interimsaftalen om handel og handelssøjle i den avancerede rammeaftale –
udvider anvendelsesområdet for den nuværende bilaterale handelsramme og
tilpasser den til de nye politiske og økonomiske globale udfordringer. Den
skaber således en sammenhængende og ajourført juridisk bindende ramme for
EU's handelsforbindelser med Chile. Den vil fremme handel og investeringer ved
at bidrage til at udvide og diversificere de økonomiske og handelsmæssige
forbindelser. Med handelsaftalen bliver 99,9 pct. af EU’s eksport til Chile toldfri.
Dette forventes at øge EU-eksporten til landet markant. Samtidig vil EU-
investorer få mulighed for at foretage investeringer i Chile på lige vilkår som
chilenske investorer. Dette gælder også i energi- og råstofsektoren, hvilket kan
få positive virkninger for den grønne omstilling, forsyningssikkerhed og økonomi
gennem adgang til bl.a. litium, kobber og hydrogen. EU-virksomheder får
endvidere bedre vilkår for at tilbyde serviceydelser i Chile, ligesom de får
forbedret afgang til chilenske offentlige udbud. Aftalen indeholder også
bestemmelser om handel og bæredygtig udvikling, hvori parterne bekræfter
deres eksisterende internationale forpligtelser samt et ønske om at fremme
handels- og investeringssamarbejdet på en måde, der bidrager til bæredygtig
udvikling, herunder de arbejdsmarkeds- og miljømæssige dimensioner. Desuden
er aftalen den første EU-handelsaftale, der indeholder et særligt kapitel om
handel og ligestilling mellem kønnene.
3. Formål og indhold
Det spanske formandskab forventes på rådsmødet at fremhæve betydningen af
aftalen og gøre status for procedurerne for undertegnelse og indgåelse af
aftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende
aftalen.
5. Nærhedsprincippet
15
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
Interimsaftalen om handel har til formål at regulere EU’s handelsrelationer med
Chile. Idet handelspolitikken er EU-enekompetence, er det regeringens
vurdering, at medlemsstaterne ikke kan opfylde målet alene, og at
nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
En modernisering af EU-Chile associeringsaftalen forventes ikke at få
konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Interimsaftalen om handel og investeringer hører under EU’s enekompetence og
kræver således ikke særskilt national ratifikation ud over godkendelse i Rådet.
Interimsaftalen vil være i kraft og først bortfalde, når den avancerede
rammeaftale træder i kraft.
Økonomiske konsekvenser
Interimsaftalen om handel kan medføre positive samfunds- og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst og et
større beskatningsgrundlag. Aftalen kan, alt andet lige, medføre negative
statsfinansielle konsekvenser i størrelsesordenen 15-43 mio. kr. i form af lavere
nationale toldindtægter samt indirekte via Danmarks EU-bidrag som følge af
lavere EU-toldindtægter. Estimatet over de statsfinansielle konsekvenser er
behæftet med betydelig usikkerhed. De negative statsfinansielle virkninger af
lavere toldindtægter ventes på sigt at blive modvirket af de positive virkninger
gennem øget vækst og beskatningsgrundlag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have positive
konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
16
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
8. Høring
I forbindelse med indledningen af forhandlingerne mellem EU og Chile blev EU-
Kommissionens forslag til forhandlingsdirektiver sendt i høring i handelspolitisk
specialudvalg. For høringssvar henvises til grund- og nærhedsnotat om
modernisering af associeringsaftalen med Chile oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 26. juni 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU’s medlemslande stiller sig generelt positive over modernisering af de
aftalemæssige relationer med Chile. Moderniseringen har geopolitisk betydning
og skal ses som en vigtig del af en generel styrkelse af EU’s samarbejde med
det globale Syd.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelse og undertegnelse af en interimshandelsaftale
med Chile, som er en strategisk partner for EU. Aftalen vil styrke
rammevilkårene for samhandel og investeringer. Aftalen kan bidrage til at sikre
europæisk resiliens og styrke EU’s globale konkurrenceevne i den nuværende
geopolitiske kontekst.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 6.
oktober 2017.
17
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0018.png
4. EU-Chile avanceret rammeaftale – EU-Kommissionens forslag til Rådets
afgørelser om hhv. indgåelse og undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne og midlertidig anvendelse af den avancerede rammeaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og Republikken
Chile på den anden side
- Sagen er ikke på dagsordenen til rådsmødet (Udenrigsanliggender – handel)
den 27. november 2023, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde
parallelt med interimsaftalen mellem EU og Chile
KOM (2023) 0431, KOM (2023) 0432
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes i indeværende år at skulle tage stilling til forslag om
rådsafgørelser om en modernisering af den eksisterende associeringsaftale med
Chile fra 2003. Rådsafgørelserne omhandler henholdsvis undertegnelse og
indgåelse af en avanceret rammeaftale, som omfatter en politisk søjle samt en
handels- og investeringssøjle. Formålet med moderniseringen af
associeringsaftalen fra 2003 er at styrke det bilaterale politiske og økonomisk-
kommercielle samarbejde. Den moderniserede aftale vil være styrende for
forbindelserne mellem EU og Chile og som sådan omfatte politisk samarbejde,
sektorsamarbejde og handels- og investeringsspørgsmål. Regeringen vil støtte
en undertegnelse og indgåelse af aftalen.
2. Baggrund
EU og Chile nåede i december 2022 til politisk enighed om en avanceret
rammeaftale, inklusive en interimsaftale om handel. Forhandlingerne blev
formelt indledt i november 2017 på baggrund af forhandlinger om en
modernisering af den eksisterende associeringsaftale mellem parterne fra 2003
og er gennemført på baggrund af Rådets forhandlingsdirektiv til EU-
Kommissionen ligeledes fra november 2017. EU-Kommissionen har forhandlet
18
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0019.png
aftalerne på EU’s vegne og har oplyst, at forhandlingerne er gennemført i
overensstemmelse med forhandlingsdirektivet.
EU-Kommissionen har fremsat forslag til rådsafgørelser vedrørende
undertegnelse og indgåelse af en avanceret rammeaftale mellem EU og Chile.
Undertegnelse af rammeaftalen forventes vedtaget i Rådet i indeværende år.
Det er forventningen, at man herefter kan nå at indhente Europa-Parlamentets
samtykke til godkendelse af aftalen inden Europa-Parlamentsvalget i 2024.
Rammeaftalen træder i kraft, når parterne har gennemført deres respektive
interne procedurer. Rammeaftalen er blandet kompetence mellem EU og
medlemslandene og skal derfor ratificeres i medlemslandene i henhold til deres
respektive nationale procedurer.
Indtil aftalen træder i kraft, anvendes midlertidigt
dele af rammeaftalen, herunder dele vedrørende politisk dialog,
menneskerettigheder, retligt samarbejde og bæredygtig udvikling.
3. Formål og indhold
Den avancerede rammeaftale mellem EU og Chile vil skabe en
sammenhængende, omfattende og ajourført juridisk bindende ramme for EU's
forbindelser med Chile. Den vil udgøre et grundlag for at fremme og sikre EU’s
bredere geopolitiske og økonomiske interesser og tage samarbejdet mellem EU
og Chile til næste niveau. Moderniseringen af den eksisterende
associeringsaftale mellem EU og Chile fra 2003 består af to retlige instrumenter:
1. En avanceret rammeaftale (AFA), som omfatter en politisk søjle samt en
handels- og investeringssøjle, og
2. En interimsaftale om handel (iTA). Interimsaftalen udløber, når den
avancerede rammeaftale træder i kraft, idet rammeaftalen indeholder en
handelssøjle, der i det væsentligste svarer hertil.
Formål og indhold af rammeaftalens politiske søjle og samarbejdssøjle
Aftalen er opdelt i fire dele; I) Almindelige principper og mål, II) Politisk dialog
og samarbejde, III) Handel og handelsanliggender, IV) Generel institutionel
ramme. I aftalen forpligter EU og Chile sig til at uddybe dialogen og samarbejde
på følgende områder:
19
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
Politisk dialog, udenrigspolitik, international fred og sikkerhed,
regeringsførelse og menneskerettigheder
Retfærdighed, frihed og sikkerhed
Bæredygtig udvikling
Økonomisk, socialt og kulturelt partnerskab
Andre områder (makroøkonomiske politikker, skatteanliggender,
forbrugerpolitik, folkesundhed, sport og fysisk aktivitet)
Modernisering af staten og offentlige tjenesteydelser, decentralisering,
regionalpolitik og inter-institutionelt samarbejde.
Der prioriteres blandt andet miljøbeskyttelse, klimaændringer, bæredygtig
energi, havforvaltning, retsstatsprincippet, menneskerettigheder og kvinders
rettigheder, ansvarlig forretningsskik, arbejdstagerrettigheder og
katastrofeforebyggelse. Aftalen vil muliggøre en mere koordineret og samlet
indsats på nye områder såsom folkesundhed, modernisering af staten,
forvaltning af migrationsstrømme, ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben,
hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og cyberkriminalitet. Dette vil
udmønte sig i et stærkere partnerskab på globalt plan, f.eks. vedrørende 2030-
Dagsordenen, indsatsen mod klimaændringer, havforvaltning og spørgsmål om
global demokratisk regeringsførelse og menneskerettigheder, international
migration, fred og sikkerhed.
Rammeaftalen indeholder også bestemmelser om en uddybning af dialogen og
samarbejdet om korruptionsbekæmpelse. Aftalen omfatter en protokol, der
indeholder bestemmelser om bekæmpelse og forebyggelse af korruption inden
for handel og investeringer. EU og Chile gentager deres tilsagn om at gøre
korruption til en strafbar handling for embedsmænd og om at overveje at gøre
korruption til en strafbar handling for virksomheder. Protokollen fremmer også
civilsamfundets aktive deltagelse i forebyggelsen og bekæmpelsen af
korruption.
20
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
Derudover fremgår af aftalen EU's standardbestemmelser om
menneskerettigheder, Den Internationale Straffedomstol (ICC),
masseødelæggelsesvåben (WMD), håndvåben og lette våben (SALV) og
bekæmpelse af terrorisme.
21
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
2781864_0022.png
Formål og indhold af rammeaftalens handels- og investeringssøjle
Rammeaftalens handels- og investeringssøjle udvider anvendelsesområdet for
den nuværende bilaterale handelsramme og tilpasser den til de nye politiske og
økonomiske globale udfordringer. Den skaber således en sammenhængende og
ajourført juridisk bindende ramme for EU's handelsforbindelser med Chile. Den
vil fremme handel og investeringer ved at bidrage til at udvide og diversificere
de økonomiske og handelsmæssige forbindelser. Med handelsaftalen bliver 99,9
pct. af EU’s eksport til Chile toldfri. Dette forventes at øge EU-eksporten til
landet markant. Samtidig vil EU-investorer få mulighed for at foretage
investeringer i Chile på lige vilkår som chilenske investorer. Dette gælder også i
energi- og råstofsektoren, hvilket kan få positive virkninger for den grønne
omstilling, forsyningssikkerhed og økonomi gennem adgang til bl.a. litium,
kobber og hydrogen. EU-virksomheder får endvidere bedre vilkår for at tilbyde
serviceydelser i Chile, ligesom de får forbedret afgang til chilenske offentlige
udbud. Handels- og investeringssøjlen indeholder også bestemmelser om
handel og bæredygtig udvikling, hvori parterne bekræfter deres eksisterende
internationale forpligtelser samt et ønske om at fremme handels- og
investeringssamarbejdet på en måde, der bidrager til bæredygtig udvikling,
herunder de arbejdsmarkeds- og miljømæssige dimensioner. Desuden er denne
del af aftalen den første EU-handelsaftale, der indeholder et særligt kapitel om
handel og ligestilling mellem kønnene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende
den samlede rammeaftale.
5. Nærhedsprincippet
Rammeaftalen har som mål at regulere EU’s samlede politiske og økonomiske
relationer med Chile. Det er regeringens vurdering, at medlemsstaterne ikke kan
opfylde målet alene, og at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
22
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
En modernisering af EU-Chile associeringsaftalen forventes ikke at få
konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den avancerede rammeaftale kræver national ratifikation ud over godkendelse i
Rådet.
Økonomiske konsekvenser
Handelsdelen af aftalen kan medføre positive samfunds- og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst og et
større beskatningsgrundlag. Aftalen kan, alt andet lige medføre negative
statsfinansielle konsekvenser i størrelsesordenen 15-43 mio. kr. i form af lavere
nationale toldindtægter samt indirekte via Danmarks EU-bidrag som følge af
lavere EU-toldindtægter. Estimatet over de statsfinansielle konsekvenser er
behæftet med betydelig usikkerhed. De negative statsfinansielle virkninger af
lavere toldindtægter ventes på sigt at blive modvirket af de positive virkninger
gennem øget vækst og beskatningsgrundlag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Aftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan have positive
konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
I forbindelse med indledningen af forhandlingerne mellem EU og Chile blev EU-
Kommissionens forslag til forhandlingsdirektiver sendt i høring i handelspolitisk
specialudvalg. For høringssvar henvises til grund- og nærhedsnotat om
modernisering af associeringsaftalen med Chile oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 26. juni 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
23
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. november 2023
EU’s medlemslande stiller sig generelt positive over modernisering af de
aftalemæssige relationer med Chile. Moderniseringen har geopolitisk betydning
og skal ses som en vigtig del af en generel styrkelse af EU’s samarbejde med
det globale Syd.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelse og undertegnelse af en rammeaftale med Chile,
som er en strategisk partner for EU. Aftalen vil styrke rammevilkårene for
politisk dialog, samhandel og investeringer. Aftalen kan bidrage til at sikre
europæisk resiliens og styrke EU’s globale konkurrenceevne i den nuværende
geopolitiske kontekst.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 6.
oktober 2017.
24