Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 318
Offentligt
2883985_0001.png
Samråd om dansk eksportkontrolpraksis til F-35-kamflyprogrammet efter dom ved hollandsk
domstol den 12. februar 2024.
Samrådsspørgsmål L
den 17. juni 2024
TALEPUNKT
Tak for ordet og tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd.
Inden jeg besvarer selve samrådsspørgsmålet, vil jeg indledningsvis kort
berøre den aktuelle situation i Israel og Palæstina.
Som jeg har understreget i flere sammenhænge, er situationen alvorlig og
har været det længe. Det er en humanitær katastrofe i et ubegribeligt
omfang, og vi ser med dyb bekymring på civile tab i Gaza.
Vi skal dog også huske på, at Israel den 7. oktober 2023 blev ramt af et
frygteligt terrorangreb, hvor over 1200 mennesker blev dræbt. Derfor har
Israel også en helt legitim ret til selvforsvar. Det er dog ingen tvivl om, at
det skal ske i overensstemmelse med folkeretten, herunder den
humanitære folkeret. Det er også det klare budskab, som Danmark og EU-
kredsen har sendt til Israel siden konfliktens begyndelse.
Det er et vigtigt skridt, at FN’s Sikkerhedsråd har støttet et amerikansk
forslag om en våbenhvile. Det er afgørende, at begge parter – ikke mindst
Hamas – nu tager ansvaret på sig og implementerer planen uden
forsinkelser eller betingelser.
1/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Og nu til selve samrådsspørgsmålet, som jo følger tidligere besvarelser på
en lang række spørgsmål vedrørende dansk deltagelse i F-35-programmet
og tilhørende våbeneksportkontrol.
Jeg vil lægge ud med endnu en gang at understrege, at F-35-programmet
er en helt særlig konstruktion, hvor Danmark som bekendt selv indgår som
partner- og brugerland. Jeg vil gerne minde om, at Danmark er et af otte
partnerlande, og at der derudover er ti brugerlande, som har
underskrevet aftale om køb af F-35-fly.
Vi har fra dansk side en klar sikkerhedspolitisk interesse i F-35-
programmet som helhed. Danmarks deltagelse i programmet – og dermed
også vores egen adgang til F-35-fly – er afgørende for vores sikkerhed og
forholdet til vores vigtigste allierede, ikke mindst USA. Derfor har vi selv
en særlig sikkerhedspolitisk interesse i at deltage i og bidrage til dette
samarbejde.
Det kan man være politisk uenig i, men det er som bekendt regeringens
faste overbevisning, at det er i Danmarks klare sikkerhedspolitiske
interesse, at Danmark kan indgå i sådanne udviklingssamarbejder med
vores nærmeste allierede.
Vi er selvsagt opmærksomme på den nederlandske landsrets dom af 12.
februar 2024 i en sag, hvor landsretten pålagde den nederlandske
regering at indstille levering af dele til F-35-fly til Israel.
Vi har dog også noteret, at den nederlandske regering har anket dommen
til den nederlandske højesteret, hvor sagen – så vidt jeg kan forstå – skal
behandles i begyndelsen af september.
2/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
På baggrund af dommen har Nederlandene, efter det oplyste, indstillet
eksport af F-35-reservedele fra Nederlandene til Israel. Nederlandene
fortsætter dog med at eksportere F-35-delkomponenter til andre partner-
og brugerlande, herunder til USA, med henblik på integration i fly, der
sælges til brugerlandene.
Jeg vil i den forbindelse endnu en gang slå fast, at Danmark ikke er bundet
af afgørelser truffet af andre landes domstole, herunder en nederlandsk
national domstol.
Udenrigsministeriet er endvidere bekendt med, at de nederlandske
myndigheder har modtaget en ny stævning fra samme organisationer
med påstand om, at myndighederne ikke implementerer landsrettens
dom korrekt og krav om, at Nederlandene også skal indstille al eksport af
F-35 programmet, der indirekte kan tilgå Israel. Denne sag skal mig
bekendt behandles af retten i slutningen af juni.
Jeg kan i sagens natur ikke redegøre i detaljer for den nederlandske tilgang
til eksportkontrol eller præmisserne for den nederlandske dom. Jeg kan
dog oplyse, at Danmark deltager i F-35-samarbejdet på lignende vilkår
som Nederlandene – ligesom vi er bundet af de samme regler. Også derfor
tager vi naturligvis bestik af de nederlandske retssager.
Vi tager også bestik af andre vurderinger af udviklingen i konflikten mere
generelt. Sådanne vurderinger indgår også i sager ved de internationale
domstole i Haag. Det gælder ICC-chefanklagerens anmodning om
udstedelse af arrestordrer mod Israels premierminister, forsvarsminister
3/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
samt tre Hamas-ledere. Og det gælder kendelserne fra ICJ, der senest den
24. maj 2024 har pålagt Israel at indstille den militære offensiv i Rafah.
***
Danmark er ligesom Nederlandene partnerland i F-35-samarbejdet. Som
jeg tidligere har oplyst, huser Danmark dog ikke et regionalt varelager for
F-35-komponenter, som er det varelager, der bl.a. var genstand for den
nederlandske retssag.
For
fuldstændighedens
skyld
vil
jeg
dog
gerne
nævne,
at
Forsvarsministeriet har oplyst, at der i Danmark – som det i øvrigt også er
tilfældet for alle andre lande, der anvender F-35-fly –
er et lokalt
reservedelslager. Det primære formål med det lokale reservedelslager i
Danmark er at servicere og holde danske fly på vingerne.
F-35-programmet er forsvarsministerens område. Givet den interesse, der
har været om emnet, vil forsvarsministeren på mødet i Det
Udenrigspolitiske Nævn i morgen redegøre nærmere for konstruktionen
omkring F-35-samarbejdet, herunder reservedelslagerets funktion.
***
Jeg vil nu i forlængelse af diverse folketingsbesvarelser igen redegøre for
dansk praksis for eksportkontrol i forhold til F-35-programmet som svar
samrådsspørgsmålene
herunder
særligt
med
fokus
Udenrigsministeriets rolle.
Når danske virksomheder er underleverandører til F-35-programmet,
foregår eksportkontrollen i Danmark ofte med USA som modtager, da det
4/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
på ansøgningstidspunktet ofte ikke er kendt, om – og i givet fald til hvilke
F-35-partner- eller brugerlande – det færdige produkt, altså F-35-flyene,
med de pågældende delkomponenter eventuelt skal videresælges til.
Eventuel senere eksport af flyene foregår i disse tilfælde i henhold til
amerikansk eksportkontrol.
Som bekendt er Israel et F-35-brugerland. Salget af F-35-fly til Israel – der
i realiteten besluttes af USA – er derfor også underlagt amerikansk
eksportkontrol.
***
Som tidligere nævnt høres Udenrigsministeriet i lyset af bl.a. dommen i
Nederlandene og den alvorlige udvikling i Israel og Palæstina aktuelt af
Rigspolitiet
vedrørende
til
konkrete
fra
ansøgninger
Danmark.
om
Dette
eksport
er
helt
af
i
delkomponenter
F-35-fly
overensstemmelse med principperne bag den gældende rammevurdering
for EU-, EFTA- og NATO-lande.
Denne aktuelle høring sker i lyset af den helt særlige og alvorlige situation
i Israel og Palæstina, der kan ændre sig fra dag-til-dag. Formålet er netop
at sikre, at de enkelte udførsler til F-35 er omfattet af rammevurderingen,
at denne hele tiden er aktuel og dermed, at betingelserne for udførsel til
F-35-programmet fortsat er opfyldt.
***
5/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Der er tidligere blevet stillet en række spørgsmål vedrørende
Udenrigsministeriets rammevurderinger. Jeg vil derfor benytte denne
lejlighed til at sætte et par yderligere ord på logikken bag.
Som tidligere oplyst har Udenrigsministeriet til brug for behandlingen af
konkrete ansøgninger om udførsler til bl.a. USA og andre nære allierede
foretaget en udenrigs- og sikkerhedspolitisk rammevurdering, der
omfatter EU-, EFTA- og NATO-lande.
Rammevurderingen
har
grundlæggende
til
formål
at
forenkle
sagsbehandlingen ift. en kreds af Danmarks nærmeste allierede lande, der
er underlagt samme eksportkontrolforpligtelser eller forfølger samme
hensyn som Danmark i deres nationale eksportkontrol. Det indebærer, at
Udenrigsministeriet normalt ikke høres af Rigspolitiet i forhold til
udførsler til EU-, EFTA- og NATO-lande, medmindre der er tale om en
kendt slutbruger uden for disse landegrupper, eller der er særlige forhold,
der tilsiger høring af Udenrigsministeriet. Som netop nævnt høres
Udenrigsministeriet aktuelt i
omstændigheder.
disse sager pga. de nuværende
Det er værd at bemærke, at der ikke findes en særlig rammevurdering for
F-35-programmet. Eksport til F-35-programmet er typisk omfattet af
rammevurderingen, da modtagerlandet ofte er USA eller andre nære
allierede, dvs. enten et NATO-, EU- eller EFTA-land.
6/7
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 318: Svar på spørgsmål vedr. danske virksomheders eksport af militært udstyr til F-35-kampfly
Som jeg også tidligere har understreget, er det vurderingen, at Danmarks
tilgang til eksportkontrol, også når det gælder F-35-programmet, er i
overensstemmelse
forpligtelser i øvrigt.
med
Danmarks
EU-retlige
og
internationale
Der er som bekendt anlagt to retssager mod danske myndigheder, hvor
netop flere af de centrale spørgsmål, jeg har redegjort for i dag, er rejst.
De sager må nu gå deres gang ved domstolene.
Afslutningsvist vil jeg igen understrege, at regeringen holder nøje øje med
udviklingen af konflikten og er i løbende dialog med vores partnere
herom.
Tak for ordet.
7/7