Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 302
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUKOOR, sagsnr.:
24/00918
Den 7. juni 2024
Rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. juni 2024
SAMLENOTAT
1. Samhørighedspolitikken og den næste strategiske dagsorden 2024-2029 ..................................................... 2
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
2. Rådskonklusioner om den 9. samhørighedsrapport ......................................................................................... 4
- Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke.
1
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) 18. juni 2024
2879281_0002.png
1. Samhørighedspolitikken og den næste strategiske dagsorden 2024-2029
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 18. juni 2024 ventes en overordnet drøftelse af sam-
spillet mellem samhørighedspolitikken og den strategiske dagsorden for 2024-2029. Fokus for drøftelsen ventes at
være på samhørighedspolitikkens rolle i at levere på fælleseuropæiske strategiske mål og prioriteter og på imple-
menteringen af disse.
Regeringen arbejder generelt for, at EU-midler
udmøntes mest muligt effektivt og understøtter EU’s fælles priorite-
ter og målsætninger.
2. Baggrund
EU’s samhørighedspolitik er traktatfæstet og har til formål at styrke sammenhængskraft i EU og
udligne forskelle mellem medlemslandene ved at understøtte den økonomiske udvikling, herun-
der vækst og beskæftigelse, i særligt de mindst udviklede regioner. Samhørighedspolitikken ud-
møntes gennem en række programmer, som finansieres af EU’s budget, og hvis programperiode
følger EU’s flerårige
finansielle ramme (MFF), der for nuværende løber over perioden 2021-
2027. Således vil man frem mod 2028 skulle aftale en ny ramme for samhørighedspolitikken.
Kommissionen ventes snart at igangsætte et forberedende arbejde herom, således at Rådet i 2025
kan indlede forhandlinger om et konkret forslag.
Hvert femte år, i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet og forud for udnævnelsen af en
ny Europa-Kommission,
bliver EU’s ledere enige om EU’s politiske
prioriteter for fremtiden -
den såkaldte strategiske dagsorden. Den næste strategiske dagsorden for 2024-2029 ventes vedta-
get af Det Europæiske Råd i juni 2024.
3. Formål og indhold
Der er lagt op til en drøftelse af samspillet mellem samhørighedspolitikken og den næste strategi-
ske dagsorden. Drøftelsen ventes at fokusere på, hvordan det sikres, at samhørighedspolitikken
også fremadrettet vil spille en vigtig rolle i at levere på fælleseuropæiske strategiske mål og priori-
teter. Drøftelsen ventes ligeledes at fokusere på europæiske regioners rolle i håndteringen af nu-
værende og kommende udfordringer og i implementeringen af fremtidige prioriteter i den strate-
giske dagsorden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelsen har ikke konsekvenser for dansk ret.
2
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) 18. juni 2024
7. Konsekvenser
Selve drøftelsen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Positionerne ventes at bære præg af medlemslandenes nettostatus, idet samhørighedspolitikken
bidrager til omfordeling mellem medlemslandene. Traditionelle samhørighedslande, dvs. særligt
syd- og østeuropæiske lande, vurderes at ønske en styrket samhørighedspolitik, som sikrer et højt
investeringsniveau generelt, ledsaget af omfattende fleksibilitet ifm. udmøntningen af midler.
Omvendt ventes medlemslande, som er nettobidragsydere, generelt at ønske at modernisere sam-
hørighedspolitikken og sikre, at midlerne udmøntes målrettet og effektivt og bidrager til at
fremme EU’s fælles prioriteter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for, at EU-midler
udmøntes effektivt og understøtter EU’s fælles
prioriteter og målsætninger. Regeringen finder, at samhørighedspolitikken bør have en mere re-
sultatbaseret udmøntning, der beror på ufravigelig national medfinansiering og tættere kobling til
det europæiske semester mhp. at understøtte nødvendige, strukturelle reformer
samt til EU’s
retsstatsprincip. Ligeledes finder regeringen, at samhørighedsmidler i højere grad bør fokuseres
på mindre velstillede medlemslande og regioner. Samhørighedspolitikken bør understøtte lang-
sigtede investeringer, der fremmer vækst, idet der indføres greb til at sikre målrettet fleksibilitet
og arbejdes for forenklende foranstaltninger og mulighed for hensyntagen til nationale forhold
mv.
Fra regeringens side vurderes det endvidere vigtigt ikke at foregribe forhandlinger om den kom-
mende flerårige finansielle ramme (MFF) med virkning fra 2028.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) 18. juni 2024
2879281_0004.png
2. Rådskonklusioner om fremtidens samhørighedspolitik
- Godkendelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender
samhørighed) den 18. juni 2024 ventes Rådet at vedtage rådskonklusioner
om den niende samhørighedsrapport. Regeringen ventes at støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Den 27. marts 2024 præsenterede Europa-Kommissionen den niende samhørighedsrapport.
Rapporten redegør bl.a. for
udviklingen i EU’s økonomiske, sociale og territorielle samhørighed
og kommer med en række anbefalinger til fremtidens samhørighedspolitik. Det belgiske for-
mandskab ventes på rådsmødet at opnå enighed blandt medlemslandene om rådskonklusioner
som opfølgning på rapporten.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne ventes at anerkende samhørighedspolitikkens rolle i målet om at skabe kon-
vergens mellem medlemslandene og bl.a. pege på, at samhørighedspolitikken
-
bør forblive et centralt element i EU mhp. at styrke EU’s økonomiske, sociale og territo-
riale samhørighed, idet der særligt fokuseres på de mindst udviklede regioner, landdistrik-
ter, regioner, som er negativt påvirkede af den industrielle omstilling, samt regioner, som
har blivende naturlige og demografiske ulemper;
på baggrund af forslag fra Kommissionen skal understøtte regioners arbejde med f.eks.
grønne, digitale, industrielle og demografiske udfordringer;
er et af de vigtigste redskaber til at skabe udvikling i europæiske regioner;
har en øget rolle i at bidrage til f.eks. det europæiske semester;
er en langsigtet investeringsstrategi, som dog skal være i stand til at reagere på uforudsete
udfordringer;
yderligere styrker det indre marked, ved at reducere forskelle mellem regioner;
kan lære af f.eks. resultatbaserede EU instrumenter, for at øge effektiviteten af midlerne.
-
-
-
-
-
-
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkono-
miske eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Ikke relevant.
4
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Udenrigsministeriets samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) 18. juni 2024
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed om rådskonklusionerne blandt medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter udarbejdelsen af rådskonklusioner og har arbejdet for, at disse rammer den
rette balance, således at de bl.a. også har fokus på effektiv og målrettet udmøntning af EU-mid-
ler, udbygning af forenklende foranstaltninger
samt koblingen til EU’s fælles mål og prioriteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5