Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 113
Offentligt
2823742_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Forsvarsministeriet har modtaget to spørgsmål fra Trine Pertou Mach
(EL) om den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA som opfølg-
ning på mødet i Det Udenrigspolitiske nævn den 19. december 2023.
Spørgsmål 1
Hvor store arealer er der tale om, at amerikanerne kan operere på?
Svar:
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 1, gives amerikanske
styrker tilladelse til at få uhindret adgang til og brug af aftalte anlæg og
områder i Danmark med henblik på at kunne foretage en række konkrete
aktiviteter under det militære samarbejde. De amerikanske styrker og
det danske forsvar har fælles adgang til og kan gøre fælles brug af de
aftalte anlæg og områder, bortset fra eventuelle dele af disse, der ud-
trykkeligt er reserveret af Parterne eller deres administrative repræsen-
tanter til de amerikanske styrkers eksklusive adgang og brug. Efter af-
talens Bilag A omfatter de aftalte anlæg og områder de tre flyvestationer
i Karup, Skrydstrup og Aalborg.
Efter forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 3, skal Danmarks admi-
nistrative repræsentant derudover efter anmodning herom og i rimeligt
omfang bestræbe sig på at facilitere midlertidig adgang til og brug af
privat ejendom og anlæg og offentlig ejendom og anlæg (herunder veje,
havne og flyvepladser), som ikke er omfattet af de aftalte anlæg og om-
råder.
Spørgsmål 2
Der udbedes en opdatering af de tidligere besvarede spørgsmål fra Trine
Pertou Mach (EL) om den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA.
Nedenfor fremgår opdaterede besvarelser af spørgsmål nr. 15-22 (Alm.
del) fra Folketingets Forsvarsudvalg, der blev oversendt til Folketinget
den 14. december 2023.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 15
Det fremgår af artiklen ”Snart kan USA-soldater verka i Finland – men
vad får de göra?” den 4. november 2023 på hbl.fi, at Finland og Sverige
har færdigforhandlet aftaler med USA om USA’s militærs brug af facili-
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
7. februar 2024
TIJ
2024/000328
697730
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Svar på spørgsmål vedr. den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA
teter i de to lande. Hvad kan ministeren oplyse om Danmarks forhand-
linger med USA om en tilsvarende aftale? Jf. også svaret på FOU alm.
del – spm 100 (Folketingsåret 2022-23, 2.samling).
Svar:
Der henvises til min besvarelse af 19. januar 2024 af spørgsmål nr. 39
fra Folketingets Forsvarsudvalg.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 16
Det fremgår af artiklen ”Snart kan USA-soldater verka i Finland – men
vad får de göra?” den 4. november 2023 på hbl.fi, at en færdigforhandlet
svensk aftale med USA om USA’s militærs brug af baser i Sverige ikke
indeholder nogen begrænsninger i, hvilke typer af våben, USA kan lagre
i Sverige, men at Sverige har mulighed for at sige nej til amerikanske
ønsker om oplagring af våben. Indeholder en evt. færdigforhandlet
dansk-amerikansk aftale om brug af baser i Danmark nogen begræns-
ninger mht. typer af våben, der kan oplagres i Danmark, eller ønsker
regeringen i en aftale at indlægge sådanne begrænsninger?
Svar:
Som det fremgår af aftalens artikel 1, stk. 2, 2. pkt., ændrer intet i for-
svarssamarbejdsaftalen dansk politik i forhold til oplagring eller deploy-
ering af atomvåben på dansk territorium.
Det fremgår i øvrigt udtrykkeligt af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 1,
stk. 2, 1. pkt., at alle aktiviteter i henhold til aftalen skal udføres med
fuld respekt for Danmarks suverænitet, grundlov og forfatningsmæssige
sædvane, lovgivning samt folkeretlige forpligtelser, herunder i forhold til
oplagring af visse våbentyper på dansk territorium. Det gælder også i
forhold til overholdelsen af Ottawa- og Oslo-konventionerne, som Dan-
mark er forpligtet af, og som forbyder brug, produktion, oplagring og
overførsel af henholdsvis personelminer og klyngevåben.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 17
Det fremgår af artiklen ”Snart kan USA-soldater verka i Finland – men
vad får de göra?” den 4. november 2023 på hbl.fi, at Norges aftale med
USA om brug af baser i Norge indeholder en tidsmæssig begrænsning
for USA’s personels ophold på ét år ad gangen, mens den færdigforhand-
lede finske aftale ikke indeholder en sådan begrænsning. Indeholder en
evt. færdigforhandlet tilsvarende dansk aftale med USA nogen begræns-
ninger i forhold til varigheden af amerikansk personels ophold i Dan-
mark, eller ønsker regeringen, at en fremtidig aftale skal indeholde så-
danne begrænsninger?
Svar:
Forsvarssamarbejdsaftalen mellem USA og Danmark indeholder ikke be-
grænsninger i forhold til varigheden af amerikanske styrkers ophold i
Danmark i medfør af aftalen.
Sagsnr.: 2024/000328
Dok.nr.: 697730
Side 2 af 5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Svar på spørgsmål vedr. den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA
Som det fremgår af aftalens artikel 30, stk. 4, gælder aftalen for en
indledende periode på ti år og kan herefter opsiges skriftligt af begge
parter med et års varsel.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 18
Det fremgår af artiklen ”Snart kan USA-soldater verka i Finland – men
vad får de göra?” den 4. november 2023 på hbl.fi, at Finland og Sverige
har færdigforhandlet aftaler med USA om brug USA’s militærs brug af
faciliteter i de to lande, og at der er tale om afgivelse af suverænitet. Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang den tilsvarende aftale, som
Danmark forhandler eller har forhandlet med USA, indebærer en afgi-
velse af dansk suverænitet, og hvordan denne suverænitetsafgivelse er
relevant i forhold til grundlovens bestemmelser om demokratiske pro-
cesser, der skal godkende eller vedtage dansk suverænitetsafgivelse?
Svar:
Det fremgår af aftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktiviteter i henhold til
aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks suverænitet, grund-
lov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt folkeretlige forplig-
telser.
Den 19. december 2023 rådførte regeringen sig med Det Udenrigspoliti-
ske Nævn, jf. grundlovens § 19, stk. 3. Derudover vil regeringen ind-
hente Folketingets samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.,
forud for, at aftalen tiltrædes, idet forsvarssamarbejdsaftalens gennem-
førelse nødvendiggør lovændringer på flere områder.
Der henvises i øvrigt til min besvarelse af 19. januar 2024 af spørgsmål
nr. 39 fra Folketingets Forsvarsudvalg.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 19
Det fremgår af svaret på FOU alm. del – spm. 100 (Folketingsåret 2022-
23, 2. samling), at en aftale med USA om brug af militære faciliteter i
Danmark forventes at nødvendiggøre lovændringer. Vil ministeren rede-
gøre for, hvilke lovbestemmelser, der forventes at skulle ændres?
Svar:
De nærmere detaljer om aftalens implementering på enkelte ressortom-
råder vil skulle afklares i den forestående lovgivningsproces.
Det er forventningen, at gennemførelsen af aftalen vil medføre behov for
lovændringer på flere områder, herunder transportområdet, skatteom-
rådet, udlændinge- og integrationsområdet, miljøområdet samt det
strafferetlige område.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 20
Vil regeringen sikre, eller har regeringen sikret, at en evt. aftale med
USA om brug af militære faciliteter i Danmark ikke indebærer, at USA
kan bruge disse faciliteter til at tilbageholde og afhøre såkaldte fjendtlige
Sagsnr.: 2024/000328
Dok.nr.: 697730
Side 3 af 5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Svar på spørgsmål vedr. den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA
kombattanter under forhold, der strider imod en række internationale
konventioner – herunder FN’s torturkonvention? Der henvises til FOU
alm. del – spm. 104 (Folketingsåret 2022- 23, 2. samling).
Svar:
De amerikanske styrker, leverandører, pårørende m.fl. har tilladelse til
at få adgang til aftalte anlæg og områder med henblik på at udføre de
aktiviteter, som er oplistet i forsvarssamarbejdsaftalens artikel 3, stk. 1.
Dette omfatter ikke tilbageholdelse eller afhøring af såkaldte fjendtlige
kombattanter.
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 21
Har Danmark en forpligtelse til at sikre overholdelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) på militære faciliteter i Dan-
mark, der i forbindelse med en aftale stilles til rådighed for USA, og
hvordan vil regeringen sikre en effektiv kontrol med håndhævelsen af
EMRK, hvis det – på linje med den norske aftale med USA, der trådte i
kraft i sommeren 2022 – indgår i aftalen, at der vil være bygninger og
områder i værtslandet, hvortil alene USA’s personel har adgang? Der
henvises til FOU alm. del – spm. 105 (Folketingsåret 2022-23, 2. sam-
ling)
Svar:
Det fremgår udtrykkeligt af aftalens artikel 1, stk. 2, at alle aktiviteter i
henhold til aftalen skal udføres med fuld respekt for Danmarks suveræ-
nitet, grundlov og forfatningsmæssige sædvane, lovgivning samt folke-
retlige forpligtelser. Det indebærer bl.a., at alle aktiviteter i henhold til
aftalen skal ske inden for rammerne af Danmarks internationale forplig-
telser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK).
FOU (Alm. del) spørgsmål nr. 22
Vil ministeren redegøre for, om det er danske eller amerikanske myn-
digheder, der har jurisdiktionen, hvis amerikansk personel begår ulov-
ligheder i Danmark henholdsvis inden for og uden for de militære facili-
teter, som Danmark vil stille til rådighed for USA? Der henvises til den
aftale, der er forhandlet eller forhandles med USA, og som omtales FOU
alm. del – spm. 100 og 108 (Folketingsåret 2022- 23, 2. samling).
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Svar:
Efter gældende NATO-regler udøver USA strafferetlig jurisdiktion over
amerikanske styrker eller civilt ansatte, der begår forbrydelser i Dan-
mark som led i tjenesten eller mod amerikanske styrker, civilt ansatte,
deres pårørende, amerikansk ejendom eller sikkerhed. Danmark udøver
som udgangspunkt strafferetlig jurisdiktion over amerikanske styrker el-
ler civilt ansatte i alle andre tilfælde.
Sagsnr.: 2024/000328
Dok.nr.: 697730
Side 4 af 5
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Svar på spørgsmål vedr. den bilaterale forsvarssamarbejdsaftale med USA
Med forsvarssamarbejdsaftalen frafalder Danmark som udgangspunkt
sin fortrinsret til at udøve strafferetlig jurisdiktion over amerikanske styr-
ker eller civilt ansatte i alle tilfælde. Det vil således som udgangspunkt
være USA, der udøver strafferetlig jurisdiktion over amerikanske solda-
ter eller civilt ansatte for alle strafbare forhold begået i Danmark. Efter
forsvarssamarbejdsaftalens artikel 12, stk. 1, 3. pkt., kan Danmark dog
vælge at overtage udøvelsen af den strafferetlige jurisdiktion i konkrete
tilfælde af særlig vigtighed for Danmark.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/000328
Dok.nr.: 697730
Side 5 af 5