Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 99
Offentligt
2844792_0001.png
Til Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed materiale til udvalgsmedlemmernes forberedelse af vort foretræde vedrørende LAG- og
FLAG-ordningerne.
LAG og FLAG skaber udvikling i landdistrikterne - og vi gør det sammen med
borgere, virksomheder og lokalsamfund
1
Reel landdistriktsudvikling kan kun virkeliggøres gennem rammer,
der sikrer motivation og forankring i det lokale miljø.
- Og menneskene i landdistrikterne er dem, som bedst véd, hvad der skal til.
Potentialerne er store
LAG og FLAG er stærke værktøjer til at sikre medejerskab og virkelyst i landdistrikterne, hvilket der
i dén grad er behov for i Danmark i disse år.
LAGer gør en kæmpe forskel i landdistrikterne:
LAG/FLAG støtter konkrete løsninger på konkrete udfordringer - og fungerer som
lokalt
mødested, initiativtager og værdiskaber-
også ud over den økonomiske støtte, som uddeles.
For eksempel tager LAGer initiativ til at samle lokale parter om sikring af færgeruter og anden
infrastruktur, tværgående grønne udviklingsinitiativer, etc.
LAG/FLAG støtter direkte
udviklingen af stærke lokale fællesskaber
og fremmer
bosætningsattraktivitet i landdistrikter.
For eksempel støtter LAGerne etablering af borgerdrevne butikker, legepladser, fælleshuse,
lægeklinikker, vinterbadefaciliteter og iværksætterhubs i nedlagte stationsbygninger.
Som noget nær de eneste må LAG/FLAG
støtte etablering af erhvervsvirksomheder.
Disse
virksomheder etableres ofte i gamle landbrugsbygninger, der ellers ville stå og forfalde. Lokale
arbejdspladsers betydningen for bosætning kan ikke overdrives. Ofte har disse virksomheder
ingen mulighed for realkreditbelåning. LAG/FLAG er således sammen med pengeinstitutter
den eneste finansieringskilde.
For eksempel støtter LAGer etablering af bæredygtig fødevareproduktion og traditionelle
håndværk i landsbyer, og FLAGer støtter nye maritime madkoncepter og levende
havnemiljøer.
LAG/FLAG støtter
grøn omstilling og arbejdspladser i mindre lokale virksomheder,
som
typisk har vanskeligt ved på egen hånd at komme godt med i de nye krav og rammer.
For eksempel støtter LAGerne indkøb af nye, grønne produktionssystemer og overgang til
1
Se bilag 1 for en kort beskrivelse af LAG og FLAG i Danmark.
1
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0002.png
cirkulær ressourceanvendelse i produktionsvirksomheder samt etablering af lokale
fødevareproduktioner og -udsalg. FLAGer støtter også grøn omstilling af fiskekuttere og
auktionshaller.
LAG- og FLAG-midlerne er, om end relativt små, ofte
de eneste helt lokalt forankrede midler i
landdistrikterne.
De kan derfor fungere som ’seed money’, som åbner for
videre finansiering
med langt større puljer fra filantropiske fonde, private investorer, m.v.
På den måde har LAGerne gennem årene gearet værdien af deres midler med tocifrede
faktorer.
Men LAGerne er fanget i et paradoks, som dræber i stedet for at fremme værdiskabelsen
På trods af EU's udtrykkelige ønske om
’forenklinger’
2
mødes LAGerne af en Plan- og
Landdistriktsstyrelse, som nidkært detailregulerer vores arbejde, begrundet med en frygt for
repressalier fra EU- og statsrevisorer. Der hersker en stærkt overdrevet nulfejlskultur, som er
ødelæggende for det lokale initiativ
og for LAG ordningens omdømme ude i lokalsamfundene.
a. Vi oplever
sagsbehandlingstider,
både i forbindelse med indstillinger, ændringer og
afslutninger, som forlænger projektvirkeliggørelsen med halve og hele år.
Ingenting er tilsyneladende for småt til at forsinke behandlingen af en sag med flere måneder,
og sager som er næsten færdigbehandlede kan gå i stå på grund af små unøjagtigheder i
øreafrundinger eller dateringer.
Vi har pt. indstillede projekter, som afventer endelig godkendelse fra PLST på 9. måned og
udbetalingssager, som har hængt i systemet lige så længe.
b.
IT-systemerne er overdrevent komplekse og ekstremt ustabile,
både i forhold til ansøger og i
LAGernes sagsbehandling. Ved opstart af perioden 2023-27 blev det af for os ubegribelige
årsager besluttet, at LAG-ernes ansøgningssystem fremover skulle indarbejdes i
Landbrugsstyrelsens Tast Selv-system CAPTAS. Allerede ved opstarten måtte man konstatere,
at CAPTAS var uhensigtsmæssigt til LAG ansøgninger: CAPTAS kunne ikke håndterer de mange
bilag, som er en del af en LAG ansøgning. Man måtte derfor oprette et ekstra system,
APPENDIX, så der nu skal manøvreres tildels håndholdt mellem to digitale platforme, med alle
de udfordringer som denne snitflade indebærer.
CAPTAS er et komplekst system, som landmændene, eller rettere landmændenes dyrt betalte
konsulenter, bruger, når de på vegne af landmændene udarbejder en ansøgning om tilskud fra
EUs landbrugsbudget. CAPTAS er gearet til at detailkontrollere landmændenes ansøgninger.
2
http://elard.eu/wp-content/uploads/2020/04/Simplification-practice-in-LEADER-CLLD-final.pdf
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0003.png
Det er
ikke
gearet til at håndtere små, simple projekter med frivillighed og minimal risiko for
svig.
Det går da også galt i næsten alle tilfælde
både fordi systemet er uforståeligt og ikke
navigerbart for de frivillige, og fordi det har næsten konstante alvorlige fejl.
Konsekvensen heraf er, at LAGernes koordinatorer må bruge mere tid på at hjælpe ansøgere
med digitale udfordringer end på at kvalificere projekternes indhold og resultatskabelse.
Vi har eksempler på ansøgere, som er nødsaget til at engagere konsulenter til at hjælpe dem
med den digitale proces, og selv konsulenterne er rystede over upålideligheden og
kompleksiteten i systemet.
Endelig er systemet stadig ikke i stand til at håndtere LAG-processerne. Ændringsmodulet er
først lanceret ultimo marts, og det er så fejlbehæftet at der nu må laves håndholdte
lappeløsninger. Og på trods af, at de første LAGer indstillede projekter i juni måned 2023, og
en del af de heldige projekter, som trods alt nåede at få tilsagn inden årsskiftet, allerede er
gennemført, kan der tidligst søges om udbetalinger fra juni måned 2024.
c.
Likviditetsudfordringer
opstår hyppigt i forbindelse med udbetalinger fra ordningerne er på
grund af de lange sagsbehandlingstider - og de er ødelæggende for lokale aktørers økonomi -
og for LAGernes lokale anseelse. Fortællingerne herom spredes hurtigt i lokalsamfundene og
mange afstår af samme grund fra at søge LAG-midler.
Et eksempel er en lokal forening, som har fået bevilget LAGmidler. Efterfølgende har de ventet
et år(!) på udbetaling efter projektafslutning og i denne periode betalt 13% i rente.
Renteudgifter, der svarer til et års indtægter fra foreningens medlemsindtægter.
Vi har også eksempler på små virksomheder, som balancerer på randen af
betalingsstandsning, fordi de har udlæg til et LAG-projekt men må vente op til 9 måneder på
udbetaling.
d.
Manglende afklaring af finansieringen af FLAG ordningen.
I finansloven for 2024 blev der alene afsat 8 millioner kroner svarende til det halve beløb af de
normale årsbevillinger. Plan-og Landdistriktstyrelsen lod forstå, at den resterende halvdel ville
blive søgt tilvejebragt i starten af 2024, men dette er ikke sket endnu. Det betyder, at vi ikke
véd, hvor meget vi har at råde over i år i forhold til indstilling af projekter og til beskæftigelse
og løn til koordinator/sekretariatsfunktioner. Vi vil såldedes enten miste disse uundværlige
folk, eller give dem væsentlig dårligere arbejdsbetingelser fremover.
Vi beder dig derfor indtrængende om, at de nødvendige midler bevilges nu! På længere sigt er
der ikke vished om FLAG-ordningen overhovedet vil eksistere efter 2024. At der ikke sikres ro
omkring FLAG-ordningen er ødelæggende for både LAG-organisationerne og, ikke miondst, for
muligheden for at arbejde langsigtet og strategisk i fiskeriområderne.
3
3
Se
bilag 2: Brev vedr. FLAG fremsendt til Morten Dahlin, marts 24.
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0004.png
e.
Manglende respekt for lokalt valgte bestyrelsers kompetence
til projektvurdering og -
beslutning. Samt manglende tillid til bestyrelsernes ledelse af (og uddelegering af kompetence
til) deres ansatte koordinatorer.
Dette ses for eksempel i de nye skærpede krav for anvendelse af prokura: I den tidligere LAG-
periode kunne koordinatoren med prokura sagsbehandle projekter, der anmodede om
projektændringer samt foretage sluttilsyn. Med de nye regler skal bestyrelsen
’sagsbehandle’
specifikke ændringer som projektoverdragelse og udbetaling af tilskud. Man skal her huske
på, at bestyrelsen arbejder frivilligt og at der er ansat en koordinator til at varetage
foreningens administrative opgaver. Derfor bør der være mulighed for at anvende prokura til
sagsbehandling af alle ændringer for de tilsagnsberettigede projekter.
I indeværende periode er der endvidere indført nye detaljerede krav til dokumentation af
bestyrelsens indstillingsproces og sagsbehandlingen af denne.
Indstillingskompetencen er som konsekvens af LEADER principielt udlagt til bestyrelserne, og
de nye krav om national ensretning opfattes derfor lokalt som udtryk for en øget mistillid til
bestyrelserne. Det fjerner engagement fra de frivillige bestyrelser og undergraver potentielt
hele den lokale LAG-platform.
Opsummering: LAGernes effektskabelse bremses af Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Vi har altså med LAGsystemet en helt unik mulighed for at skabe store, reelle forbedringer for
mennesker, virksomheder og lokalsamfund i landdistrikterne, oven i købet på en måde, som
skaber ringe i vandet– og vi gør det sammen med borgere, virksomheder og lokalsamfund.
Landdistriktsudvikling gennem LEADER principperne forudsætter rammer som
skaber lokal motivation og engagement
sikrer stærk forankring i lokalmiljøet
styrker muligheden for lokal projektudvikling (’animation’ på EU-sprog).
Men foreningsdemokratiet og den lokale anseelse undergraves af Styrelsens nulfejlskultur,
langsommelighed og rigiditet. LAGerne og de lokale projektholdere kæmper hver dag med en
forvaltningskultur, som overimplementer EU-regler og agerer kontrollant i stedet for at
understøtte og animere LAGernes arbejde, søge fleksible løsninger og frisætte det lokale initiativ.
Udvalget kan hjælpe LAG til større nytte og effektivitet
Det er vores håb, at vi med denne henvendelse kan opnå, at udvalgets medlemmer vil tage
initiativ til en styrkelse af LAGernes rammevilkår.
Dette omfatter ikke mindst en afklaring af følgende:
På LAG-området er der truffet en politisk beslutning om at vi har 93 mio. kr. hvert år frem
til 2027. Det uforståeligt og helt urimeligt at man ikke politisk kan afklarer FLAG-ernes
situation på samme måde. Vi håber derfor at udvalget vil
hjælpe FLAG-erne med en hurtig
afklaring og at sikre finansiering frem til 2027.
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0005.png
Som beskrevet ovenfor er der store likviditetsudfordringer. I januar blev der indført
straksudbetaling for resterende LAG ansøgninger fra perioden 2014-2022. Vi så meget
gerne, at denne ordning gøres permanent i programperioden 24-27. Som PLST selv skrev i
Ministerens anmodning til Finansudvalget:
”Plan-
og Landdistriktsstyrelsen vurderer, at risikoen for tab for styrelsen forbundet med
straksudbetaling vil være meget begrænset. Ved kun at udbetale 80 pct. af midlerne
tilbageholdes 20 pct., således at der er fleksibilitet til at håndtere eventuelle mindre
uoverensstemmelser imellem tilsagn og det endelige projekt. Erfaringen fra
straksudbetalingerne af LAG-midler under COVID-19 viser, at kun 0,6 pct. af de udbetalte
midler blev udbetalt uretmæssigt og ikke kunne kræves tilbage”
Set i lyset af denne meget lille risiko for uretmæssig udbetaling håber vi, at udvalget vil
hjælpe med at
indføre ordningen med straksudbetalinger i hele programperioden.
Man har i flere andre EU lande benyttet sig af de forenklinger, som EU selv gennem mere
end 5 år har anbefalet, og vi håbet meget at udvalget vil hjælpe LAG/FLAG med at
sikre, at
mulige forenklinger også bliver indført i Danmark
med virkning fra 1.1. 2025.
4
Vi må nok desværre leve med, at vi er gift med CAPTAS og APPENDIX i hele denne periode.
I erkendelse af dette tvangægteskab, bør alle muligheder for at forbedre brugeroplevelsen
udnyttes. Vi har ladet os fortælle, at ændringer af CAPTAS er meget dyrt og ikke mindst
både fejlbehæftet og tidskrævende.
Vi vil derfor forslå, at man indfører mulighed for at bruge den separate platform APPENDIX
til ved projektændringer og udbetalingsanmodninger
at uploade ”papirløsninger” altså
pdf’er
med de nødvendige supplerende oplysninger, frem for at indtaste ændringer i
CAPTAS.
I lyset af at vi ser høringsbreve vedr. manglende dokumentation for så små petitesser som
afrundingsfejl og pant af flasker, håber vi at udvalget vil være hjælpe med at vi får indført
nogle bagatelgrænser i sagsbehandlingen.
Med venlig hilsen
Frode Thule Jensen, formand for koordinationsudvalget. LAG Vendsyssel.
Stine Bardeleben Helles, koordinator repræsentant i koordinationsudvalget. LAG Gribskov-Halsnæs
4
Forenklingerne er omtalt i
”Den danske strategiske CAP-plan
2023-2027”
(side 384).
Se endvidere
http://elard.eu/wp-content/uploads/2020/04/Simplification-practice-in-LEADER-CLLD-final.pdf
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0006.png
Bilag 1: Om LAG og FLAG
Den årlige ramme for LAG er i perioden 2023-27 på 93 mio. kr., og heraf bruges 20 % på drift af
LAG-en (EU anbefaler 25% til drift).
Rammen for FLAG har til og med 2023 været på 16 mio. kr., men i Finanslov ’24 er der kun afsat
det halve beløb. Vi afventer stadig i skrivende stund, at der politisk skabes ro om den manglende
finansiering i år samt 2025-27.
Der er i 2024 10 FLAG`er
og
26 LAG`er i Danmark
LAG og FLAG drives af lokale frivillige foreninger, som er etableret på grundlag af bekendtgørelser
og div. vejledninger
5
,
Følgende projekttyper kan modtage LAG-tilskud.
1) Erhvervsprojekter
Etablering
Samarbejde
Bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
2) Almennyttige
Servicefaciliteter
Fornyelse af landsbyer
Kultur og foreningsliv
Bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
FLAG
drives ligeledes af frivillige foreninger (typisk i samdrift med en lokal LAG) og støtte gives til
projekter i traditionelle fiskeriområder, primært til fremme af maritime erhverv.
Det er et EU krav at alle LAGer arbejder ud fra de 7 LEADER principper
6
, først og fremmest
bottom up.
Indsatserne skal udspringe af lokale ønsker, behov og ressourcer, og
bestyrelsesmedlemmerne er alle frivillige, og modtager ikke honorar. Bestyrelsen skal være
5
6
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/462 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/143
https://eu-cap-network.ec.europa.eu/networking/explore-the-network/leader_en
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0007.png
bredt funderet i lokalsamfundet og repræsenterer både erhverv, foreningsliv, almindelige
borgere samt repræsentanter fra byråd og regionsråd.
Alle LAGer har tilknyttet en koordinator, der arbejder deltid eller fuldtid. Koordinatorens
vigtigste opgave er at hjælpe ansøger gennem ansøgningsproces og projektgennemførelse.
Koordinator er ikke en egentlig konsulent, med det ansvar der følger af dette, men må alene
vejlede og kan derfor
IKKE
udarbejde ansøgningerne.
Alle LAGer har udarbejdet en udviklingsstrategi for lokalområdet, som er godkendt i Plan- og
Landdistriktsstyrelsen
7
.
Tilskudsmidlerne uddeles efter principper fastlagt af bekendtgørelse og den lokale
udviklingsstrategi.
Prioriteringsprocedurer er godkendt af PLST, og sammen med udviklingsstrategien vist på
foreningens hjemmeside. Procedure er meget detaljeret og transparent.
Alle
ansøgere er enten frivillige i lokale foreninger eller lokale ildsjæle, der etablerer
virksomheder med vækstpotentiale.
7
Et eksempel på en lokal udviklingsstrategi:
https://www.lagv.dk/wp-content/uploads/2023/05/4-foerste-sider-i-udviklingsstrategien.pdf.
Her kan
det ses hvordan LAGen har fastlagt indsatsområder og mål for sit virke.
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
2844792_0008.png
Bilag 2: Brev til Morten Dahlin
19. marts 2024
Til Morten Dahlin, minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk
samarbejde
Kære Morten Dahlin.
Vi skriver til dig på vegne af de 10 danske aktionsgrupper i fiskeriområder (FLAG), som lige nu
befinder sig i en meget uholdbar situation.
Vi fordeler midler til projekter og aktiviteter, som forbedrer levevilkår i traditionelle
fiskeriområder og bidrager til omstilling af fiskerihavnene til nye erhverv og aktiviteter. Vi
styrker balancen mellem menneskets brug af havets ressourcer, sikring af arbejdspladser,
bosætningskvalitet og miljøbeskyttelse og dermed bæredygtig udvikling i Havplanens
forstand.
Nu er FLAG-ordningens fremtid imidlertid usikker på både kort og lang sigt.
I finansloven for 2024 blev der alene afsat 8 mill. svarende til det halve beløb af de normale
årsbevillinger. Plan- og Landdistriktstyrelsen lod forstå, at den resterende halvdel ville blive
søgt tilvejebragt i starten af 2024, men dette er ikke sket endnu. Det betyder, at vi ikke ved,
hvor meget vi har at råde over i år i forhold til indstilling af projekter og til beskæftigelse og løn
til koordinator/sekretariatsfunktioner, som står for den daglige drift for de flestes
vedkommende af ikke bare FLAG’er, men også ”almindelige” LAG’er. Vi vil enten miste disse
uundværlige folk, eller give dem væsentlig dårligere arbejdsbetingelser.
Vi beder dig derfor indtrængende om, at de nødvendige midler bevilges nu!
På længere sigt er der ikke vished om FLAG-ordningen overhovedet vil eksistere udover 2024.
Frem til 2020 blev ordningen finansieret af EUs Hav- og Fiskeriudviklingsprogram (EHFF). Da
dette program lukkede, overgik ordningen til at være nationalt finansieret som en midlertidig
ordning, indtil der igen ville være et EU-program på plads. Dette program findes nu (Hav-,
Fiskeri- og Akvakulturprogrammet (EHFAF)), men vi mangler stadig at høre om, hvad
regeringen beslutter sig til for de kommende år. En EU- eller en nationalt finansieret eller slet
ingen FLAG-ordning?
Det sidste håber vi bestemt ikke, for som skrevet er FLAG-midlerne givet rigtigt godt ud til vores
små kystsamfund. Vi ser meget gerne, at vi igen bliver en del af EUs FLAG-ordning. Det tror vi
giver den bedste økonomiske stabilitet og mulighed for at arbejde langsigtet, strategisk og
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Materiale til Koordinationsudvalget for LAG (Lokale Aktions Grupper)/FLAG i Danmarks foretræde for udvalget onsdag den 3. april 2024 vedr. medejerskab og virkelyst i landdistrikterne
transnationalt med FLAG-området. Det vil også give bedst mulighed for at yde støtte til
projekter, der understøtter det primære fiskerierhverv og udvikling af bæredygtig akvakultur.
Men det vigtigste er selvfølgelig, at der fortsat vil være en FLAG-ordning og meget gerne med
flere midler end de ret beskedne, vi er blevet tildelt hidtil.
Vi håber, at du kan bringe os ud af uvisheden på både kort og lang sigt.
Med venlig hilsen
Christian Prip
Formand for LAG/FLAG Bornholm
på vegne af også:
FLAG Nord
FLAG Jammerbugt
LAG/FLAG Djursland.
LAG/FLAG MANK
FLAG Vestjylland
LAG/FLAG Thy-Mors
LAG/FLAG Gribskov-Halsnæs
LAG/FLAG Småøerne
LAG/FLAG LLSÆ
9