Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 94
Offentligt
2843607_0001.png
Ulrik Iversen
[email protected]
Kære Ulrik Iversen
Tak for din henvendelse af 7. februar 2024 og spørgsmålene fra en række bor-
gere vedrørende en eventuel udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, som
jeg hermed vil følge op på.
I din henvendelse skriver du indledningsvist, at jeg ifm. borgermødet den 3. fe-
bruar 2024
”gerne
modtog skriftlige spørgsmål, velvidende at vi ikke kunne få
svar på alle disse på den afsatte
tid”.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at jeg
blev til mødet, indtil borgerne ikke havde flere spørgsmål. På den baggrund me-
ner jeg ikke, at tiden var en begrænsende faktor for svar på spørgsmål.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) besluttede den 1. fe-
bruar 2024 sammen med Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance at igangsætte en miljø- og
habitatkonsekvensvurdering af en mulig udvidelse og tilpasning af Østerild
Testcenter med fem vindmøller på op til 450 meter. Den fulde politiske aftale-
tekst kan læses
her.
Den politiske aftale er indgået på baggrund af en omfattende indledende scree-
ning af mulige placeringer af store testvindmøller og deraf mulige afledte kon-
sekvenser. Den politiske beslutning er truffet på baggrund af et uvildigt og upar-
tisk fagligt grundlag i form af Plan- og Landdistriktsstyrelsens indledende og
målrettede screeninger for egnede arealer til et eventuelt tredje testcenter.
Screeningerne er gennemført med inddragelse af de berørte kommuner og rele-
vante myndigheder samt med tekniske input fra vindbranchen og DTU.
Beslutningen er taget på baggrund af en samlet politisk vurdering af den forelø-
bige screening af projektets mulige påvirkning af natur, lokalsamfund mv. Som
det fremgår af den politiske aftale, skal det samtidig undersøges, hvordan udvik-
ling og anvendelse af Hanstholm Havn kan understøtte en eventuel udvidelse af
Østerild Testcenter.
Jeg forstår bekymringen for den påvirkning, som så store testfaciliteter kan få
for naboer og lokalområdet. Som jeg bl.a. også redegjorde for på borgermødet
den 3. februar, er det vanskeligt at finde et egnet område, og der er mange vigtige
hensyn at afveje.
Jeg ved, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen efterfølgende har afholdt møder med
både beboerne i Thylejren og ejere af de boliger, som vil blive direkte berørt som
følge af gældende støj- og afstandskrav, og at der i den forbindelse har været
mulighed for at få svar på nogle af de spørgsmål, som naturligt trænger sig på
for den enkelte berørte.
Grøn omstilling og behov for testpladser
Ministeren for byer og land-
distrikter
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 380604
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 25. marts 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Svar til Ulrik Iversen, jf. ULØ alm. del - bilag 80 om udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, fra By-, Land og Kirkeministeren
2843607_0002.png
Den danske vindmølleindustri er en vigtig del af fødekæden i den grønne omstil-
ling og bidrager til vækst og beskæftigelse i hele Danmark. Det er ikke muligt at
redegøre for det nærmere antal arbejdspladser, som en udvidelse af Østerild
Testcenter måtte give anledning til i lokalområdet. Det er dog tidligere vurderet,
at størstedelen af vindmøllebranchen, og derved også størstedelen af de tilhø-
rende arbejdspladser, primært befinder sig i de tre vestdanske regioner og sær-
ligt i mange yder- og landkommuner, jf.
Analyse af rammevilkår for forsøgsmøller,
Energistyrelsen 2021.
Det er en væsentlig forudsætning for branchen og dens internationale konkur-
rencekraft, at der er tidssvarende testfaciliteter tæt på branchens udviklingsaf-
delinger i Danmark. Det har stor betydning for fastholdelse af investeringer og
arbejdspladser, og det er derfor vigtigt, at vi løbende vurderer behovet for test-
kapacitet og optimerer testfaciliteterne.
Konkurrencen på verdensmarkedet går i retning af højere vindmøller. Selvom
vindmøllebranchen ideelt gerne så, at den ikke var nødt til at teste og udvikle
stadigt højere vindmøller, er der behov for at teste møller på op til 450 meter,
hvis branchen skal kunne konkurrere på stadig mere effektive vindmøller og
dermed kunne fortsætte med at afsætte deres møller globalt.
Støj
Støjgrænser er generelt et udtryk for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen vur-
derer, er miljømæssigt og sundhedsmæssigt acceptabel, og vindmøller skal over-
holde de bindende støjgrænser, der er fastlagt i bekendtgørelsen om støj fra
vindmøller. I det åbne land er grænsen for støj ved nabobeboelse 44 dB ved 8
m/s og 42 dB ved 6 m/s. I områder, der anvendes eller er udlagt til støjfølsom
arealanvendelse, er grænsen for støj 39 dB ved 8 m/s og 37 dB ved 6 m/s.
I forhold til lavfrekvent støj gælder, at den samlede lavfrekvente støj fra vind-
møller ikke må overstige 20 dB indendørs i beboelse. Støjgrænserne svarer
ifølge Miljøstyrelsens gældende
vejledning om støj fra vindmøller
til et svagt støj-
niveau, der ikke giver anledning til væsentlige gener for de fleste mennesker,
men hvor vindmøllen godt kan høres.
Der er taget højde for støjkrav, herunder regler om lavfrekvent støj, ved de fore-
løbige støjberegninger i forbindelse med den gennemførte screeningsproces.
Disse krav vil også blive lagt til grund for den forestående miljø- og habitatkon-
sekvensvurdering.
I det hidtidige screeningsarbejde har DTU fået udarbejdet foreløbige vurderin-
ger af støjpåvirkningen i henhold til kravene i bekendtgørelsen om støj fra vind-
møller. Støjpåvirkning fastsættes ud fra en beregning, da det ikke er muligt at
skelne støjpåvirkningen fra en vindmølle fra andre støjkilder i en støjmåling.
Der kan på hjemmesiden planinfo.dk ses kort over den foreløbige forventede
støjudbredelse af normal og lavfrekvent støj fra testvindmøllerne ved en udvi-
delse og tilpasning af Østerild Testcenter. I den kommende miljø- og habitatkon-
sekvensvurdering vil der blive lavet nærmere støjberegninger. I de områder,
hvor de ovenstående støjgrænser ikke kan overholdes, er det nødvendigt at ned-
lægge eventuelle boliger som nærmere beskrevet nedenfor.
Akt nr.: 380604
Side 2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Svar til Ulrik Iversen, jf. ULØ alm. del - bilag 80 om udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, fra By-, Land og Kirkeministeren
2843607_0003.png
Folketinget har den 1. februar 2024 besluttet at indføre en ny bestemmelse i
Lov
om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild
(testcenterloven) om,
at der - i særlige tilfælde - vil kunne dispenseres fra støj- og afstandskrav for
visse boliger. Dispensationsmuligheden gælder alene for nuværende beboere,
og anmodning om dispensation sker alene efter beboernes eget ønske. Ved vur-
deringen af, om der foreligger særlige tilfælde, vil det ifølge bemærkningerne til
bestemmelsen bl.a. skulle indgå, hvor stor en fravigelse af afstands- eller støjkra-
vet, der er tale om. Graden af overskridelsen af støjgrænsen vil således spille ind,
så der eksempelvis ikke opnås dispensation ved væsentlige overskridelser af
støjkravet.
Miljø- og habitatkonsekvensvurdering og natur
Plan- og Landdistriktsstyrelsen er som anlægsmyndighed overordnet ansvarlig
for miljø- og habitatkonsekvensvurderingen, som gennemføres med ekstern fag-
lig bistand fra et miljøkonsulentfirma, der udvælges på baggrund af et EU-udbud,
og med faglig/teknisk bistand fra relevante myndigheder, vindbranchen og DTU.
Forud for igangsættelse af vurderingen sendes et idéoplæg i høring, og der ind-
hentes idéer og forslag til indholdet af vurderingen. Et samlet forslag til vurde-
ring af projektets konsekvenser sendes i offentlig høring, inden en endelig rap-
port udarbejdes.
Formålet med miljø- og habitatkonsekvensvurderingen er at gennemføre en
grundig og detaljeret vurdering af de konsekvenser, som en udvidelse og tilpas-
ning vil medføre for miljø, natur, landskab og lokalbefolkning m.v. i området ved
Østerild, herunder betydningen for f.eks. lyspåvirkning, klitnatur og områdets
kyststrækninger. For særlige arter og leveområder, som måtte blive påvirket ne-
gativt, beskrives afværgeforanstaltninger og kompenserende foranstaltninger.
Anvendelsesmulighederne i forhold til Hjardemål Klit Kirke og kirkegård skal
ligeledes undersøges nærmere i miljø- og habitatkonsekvensvurderingen. Det
forventes at være muligt at løse eventuelle udfordringer, så de lejlighedsvise
gudstjenester og andre kirkelige handlinger i kirken og på kirkegården kan op-
retholdes i samme omfang som nu.
Samtlige udgifter til miljø- og habitatkonsekvensvurderingen finansieres ved
brugerbetaling, såfremt projektet gennemføres ved lov, og nye testpladser etab-
leres. Hvis der på baggrund af miljø- og habitatkonsekvensvurderingen træffes
beslutning om en udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, træffes der sam-
tidig beslutning om en række vilkår - herunder afværgeforanstaltninger, erstat-
ningsnatur, ekspropriationer, veje m.v. Det fremgår af testcenterloven, at finan-
siering af disse forhold påhviler DTU, og at det skal fremgå af kontrakter mellem
DTU og brugerne, at brugerne af møllepladserne afholder alle udgifter til anlæg
og drift af testcentret.
Påvirkning af boliger og kompensation
Som led i miljø- og habitatkonsekvensvurderingen skal det undersøges, hvordan
udvidelsen og tilpasningen af Østerild Testcenter vil påvirke omkringliggende
boliger og lokalsamfund i forhold til støj- og afstandskrav. Det gælder både boli-
ger til helårsbeboelse, sommerhuse og Frøstruplejren.
Akt nr.: 380604
Side 3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Svar til Ulrik Iversen, jf. ULØ alm. del - bilag 80 om udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, fra By-, Land og Kirkeministeren
2843607_0004.png
I screeningsprocessen har antallet af berørte boliger løbende været undersøgt,
og i den målrettede screening har Plan- og Landdistriktsstyrelsen foreløbig vur-
deret, at 24 boliger og 11 sommerhuse samt Frøstruplejren forventeligt vil blive
berørt som følge af gældende støj- og afstandskrav. Plan- og Landdistriktsstyrel-
sen har været i kontakt med ejerne af de relevante ejendomme og med beboerne
i Frøstruplejren. Styrelsen er ligeledes i dialog med Thisted Kommune.
For ejendomme, som måtte skulle nedlægges, gælder, at der ydes erstatning i
forhold til det lidte tab. Erstatningens størrelse fastsættes af Ekspropriations-
kommissionen ud fra de almindelige realiserede handelspriser på jord og fast
ejendom i området på grundlag af de eksisterende forhold, dvs. som om der ikke
var sket en udvidelse af testmøllecentret. For ejendomme, som ikke måtte skulle
nedlægges, men hvor der måtte være et værditab grundet gene fra vindmøllerne,
kan der anmodes om værditabserstatning.
Der er derudover besluttet en forhøjelse af testcenterbonussen for naboer til
testvindmøller på 50 pct. Efter den gældende testcenterlov er boliger inden for
en afstand på 4,5 gange møllehøjden som udgangspunkt berettiget til testcen-
terbonus. Da Frøstruplejren ligger uden for denne radius, er Frøstruplejren ikke
omfattet af ordningen for testcenterbonus. For at sikre en rimelig kompensation
til naboer til meget høje vindmøller er aftaleparterne desuden enige om, at na-
boer til testvindmøller på over 400 meter opnår en yderligere tillægsbonus på
100 pct. i tillæg til den gældende testcenterbonus.
Frøstruplejren
I henhold til
Lov om anvendelse af Frøstruplejren
er Frøstruplejren beliggende på
én samlet ejendom, der ejes af foreningen Det Ny Samfund. Lejren må anvendes
til helårslejrplads for op til 75 voksne faste beboere og deres børn. I henhold til
gældende lokalplan må der udover eksisterende, lovlig bebyggelse og sanitets-
og opholdsbygninger til beboernes fælles brug, maksimalt opføres 60 bebyggel-
ser til beboelse samt 8 værksteder og maksimalt 10 bebyggelser til gæster. Frøs-
truplejren er derfor
uanset det aktuelle antal bebyggelser
at regne for én
samlet ejendom.
Med en udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter vil de gældende støjkrav
for Frøstruplejren ikke kunne overholdes. Det indgår dog i den politiske aftale af
1. februar 2024, at der skal arbejdes for at beboelsen i Frøstruplejren kan fort-
sætte. Aftalekredsen er enige om at muliggøre dette ved, at støjkravene for lej-
rens område sidestilles med de gældende støjkrav for spredt bebyggelse i det
åbne land. Dette vil betyde, at støjreglerne for lejren sidestilles med naboejen-
dommene til lejren.
Hvis ikke Frøstruplejren ønsker at blive boende under de forudsætninger, skal
det tilkendegives inden årsskiftet 2025/26.
Akt nr.: 380604
Side 4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Svar til Ulrik Iversen, jf. ULØ alm. del - bilag 80 om udvidelse og tilpasning af Østerild Testcenter, fra By-, Land og Kirkeministeren
2843607_0005.png
Hidtidige udvidelser og undersøgelser ved Østerild
De hidtidige udvidelser af Østerild Testcenter er sket på baggrund af tidligere
miljø- og habitatkonsekvensvurderinger. De løbende udvidelser af testcenteret,
herunder påvirkning af den omkringliggende natur og eventuelle krav om na-
turgenopretning, følges tæt. Aarhus Universitet har tidligere lavet en analyse,
som viser, at testcenteret i Østerild ikke har haft nogen negativ påvirkning på
fugle og flagermus i området.
I forbindelse med etablering og udvidelse af Østerild Testcenter har det været
nødvendigt at rydde skov, og det indgår i de politiske aftaler om etableringen og
udvidelsen af testcentret, at der skal etableres erstatningsskov. Der er pt. etab-
leret 460 ha erstatningsskov i forbindelse med testcenteret. Erstatningsskov kan
placeres i hele Danmark. Der er etableret i alt 183 ha skov lokalt i Thy. På nuvæ-
rende tidspunkt udestår der etablering af i alt ca. 185 ha skov.
Yderligere information om vurderingen og status for skovrejsning kan ses på
hjemmesiden planinfo.dk.
Videre proces
Processen med en miljø- og habitatkonsekvensvurdering forventes at vare 1�½-
2 år, hvorefter der kan træffes endelig politisk beslutning om en eventuel udvi-
delse og tilpasning af Østerild Testcenter.
Det vil i givet fald skulle ske ved udarbejdelse af en anlægslov for de nye testfa-
ciliteter, som vil skulle vedtages af at flertal i Folketinget. En eventuel anlægslov
vil bygge på resultatet af miljø- og habitatkonsekvensvurderingen, herunder pla-
cering og etablering af eventuel erstatningsnatur m.v.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 380604
Side 5
Morten Dahlin