Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 93
Offentligt
2843269_0001.png
Notat
Bilag 2
Oversigt over anvendelsen af planlovens § 29 i 2023
Minister for byer og landdistrikter udarbejder årligt en oversigt over statslige
indsigelser efter planlovens § 29 mod kommunernes planlægning, jf. aftalen om
opfølgning på evaluering af planloven mv. fra juni 2022 og aftalen
Danmark i
bedre balance
fra juni 2016.
Indledningsvist gives et kort resumé af opgørelsen over indsigelser for perio-
den 1. januar 2023 til 31. december 2023. Herefter orienteres kort om statens
rolle, hvorefter metoden bag Plan- og Landdistriktsstyrelsens opgørelse over
indsigelser skitseres.
1
Efterfølgende gennemgås opgørelsen over indsigelser
nærmere, fordelt på hhv. kommuneplaner, kommuneplantillæg og lokalplaner.
Resumé
Denne oversigt dækker perioden 1. januar 2023 til og med 31. december 2023.
Antallet af indsigelser for 2023 er vist på figur 1 i relation til det samlede antal
planer, for hhv. kommuneplaner, kommuneplantillæg og lokalplaner.
Dato: 22. marts 2024
Akt nr. 372297
185157
Sagsbehandler
Naja Poulsen
Figur 1: I 2023 blev der fremsat indsigelse mod 60 pct. forslag til kommuneplaner, 7,1 pct. forslag til
kommuneplantillæg og 1,5 pct. forslag til lokalplaner.
1
Beføjelsen til at fremsætte indsigelse efter planlovens § 29, stk. 1, er henlagt til Plan- og Landdistriktsstyrel-
sen, jf. § 2, stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 470 af 8. maj 2023.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra by,- land- og kirkeministeren
2843269_0002.png
Notat
1. Statens rolle
Kommunerne skal helt eller delvist revidere deres kommuneplan hvert fjerde
år. I den mellemliggende periode realiseres planen bl.a. gennem lokalplanlæg-
ning, i tråd med kommuneplanen. I de tilfælde, hvor en konkret lokalplan ikke
ligger inden for kommuneplanens rammer eller der af anden årsag er ønske om
at ændre i kommuneplanen, har kommunen mulighed for at udarbejde et kom-
muneplantillæg.
Efter planlovens § 29, stk. 1, skal ministeren for byer og landdistrikter frem-
sætte indsigelse over for forslag til kommuneplaner og ændringer heraf, når
forslaget ikke er i overensstemmelse med nationale interesser inden for de an-
givne interesseområder. De nationale interesser er defineret i planlovens § 29,
stk. 1, og omfatter: vækst- og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kli-
mabeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regi-
onale anlæg samt regler og beslutninger efter § 3 (landsplandirektiver m.v.).
De nationale interesser er på kommuneplanniveau uddybet i
Oversigt over nati-
onale interesser i kommuneplanlægning,
2023. I praksis er det Plan- og Landdi-
striktsstyrelsen, der fremsætter indsigelser mod kommuneplaner og kommu-
neplantillæg inden for rammerne af de nationale interesser på vegne af de en-
kelte sektorministerier.
For lokalplaner er det ministeren for det pågældende område, der kan frem-
sætte indsigelse ud fra de særlige hensyn, som den pågældende minister har
ansvaret for at varetage. Retten til at fremsætte indsigelse gælder også for
Stiftsøvrigheden.
De statslige myndigheder søger at undgå at fremsætte indsigelser ved i stedet
at gå i dialog med kommunerne og aftale, hvordan planforslag kan tilrettes, in-
den det vedtages, så de ikke er i strid med de nationale interesser.
2. Metode til optælling af indsigelser
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har lavet en opgørelse over indsigelser fremsat
mod forslag til kommuneplaner, kommuneplantillæg og lokalplaner. Opgørel-
sen dækker perioden 1. januar 2023 til og med 31. december 2023. Et planfor-
slag indgår i nærværende opgørelse, hvis høringsperioden er afsluttet inden for
den nævnte periode.
Hvis der er fremsat indsigelse mod samme forhold ved et kommuneplantillæg
eller en lokalplan, vil en indsigelse i denne opgørelse kun tælle med én gang. På
grund af planhierarkiet vil en indsigelse i det tilfælde kun fremgå under kom-
muneplantillæg. På den måde undgås, at indsigelser tæller dobbelt.
3. Indsigelser
3.1 Kommuneplaner
Kommuneplanen er kommunens samlede plan for udvikling over den kom-
mende 12-årige periode. Ved revision af en kommuneplan eller et tema i kom-
muneplanen er der tale om et omfattende planforslag, som typisk vil vedrøre
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra by,- land- og kirkeministeren
2843269_0003.png
Notat
mange konkrete områder og det vil derfor give anledning til en vurdering i for-
hold til flere af de nationale interesser. Det betyder, at én indsigelse fremsat
mod en kommuneplan kan indeholde flere indsigelsespunkter.
Revision af kommuneplanen sker i udgangspunktet hvert 4. år og der er derfor
store udsving i antallet af kommuneplaner i høring fra år til år. Relativt få kom-
muner har revideret deres kommuneplan i perioden 1. januar 2023 til og med
31. december 2023.
I 2023 er der fremsat indsigelse mod 3 af 5 forslag til kommuneplaner, sva-
rende til 60 procent. Indsigelserne dækker flere nationale interesser, som er
vist i figur 2. Det bemærkes, at der i forbindelse med alle kommuneplanerne
har været dialog med kommunerne om de nationale interesser. For de 2 kom-
muneplaner, hvor der ikke er gjort indsigelse, er der indgået aftaler om æn-
dring af kommuneplanerne i forbindelse med høringsperioden.
INDSIGELSER MOD KOMMUNEPLANER
3
2
2
3
2
1
Figur 2: Indsigelser mod kommuneplaner.
3.2 Kommuneplantillæg
Kommuneplantillæg er ændringer til kommuneplanen, der udstedes i perioden
mellem to kommuneplanrevisioner. I modsætning til kommuneplaner, som
omfatter hele kommunen, vil et kommuneplantillæg typisk omfatte et mindre
areal og vedrøre færre nationale interesser.
I 2023 er der fremsat indsigelse mod 33 af 462 forslag til kommuneplantillæg,
svarende til 7,1 procent. Indsigelserne dækker flere nationale interesser, som
er vist i figur 3.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra by,- land- og kirkeministeren
2843269_0004.png
Notat
INDSIGELSER MOD KOMMUNEPLANTILLÆG
13
5
1
2
1
1
6
4
4
1
Figur 3: Indsigelser mod kommuneplantillæg.
3.3 Lokalplaner
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har anmodet de relevante ministerier om at op-
gøre antal indsigelser fremsat efter planlovens § 29, stk. 3. Det bemærkes, at en
minister samt Stiftsøvrigheden har hjemmel til at fremsætte indsigelse efter de
særlige interesser, som en minister eller Stiftsøvrigheden varetager. En indsi-
gelse kan derfor ikke nødvendigvis henføres til
Oversigt over nationale interes-
ser i kommuneplanlægning
(2023). Opgørelsen over indsigelser er derfor for-
delt på sektormyndigheder. Det bemærkes i den forbindelse, at sektorministe-
rierne varetager forskellige antal særlige interesser, og derfor ikke er sammen-
lignelige på tværs.
Hvis der er fremsat indsigelse mod samme forhold i både kommuneplantillæg
og lokalplan, tæller indsigelsen kun med som én indsigelse fremsat mod kom-
muneplantillæg. I dette afsnit medtages derfor
alene
indsigelser, der kun er ret-
tet mod lokalplanlægning.
I 2023 er der fremsat indsigelse mod 11 af 742 forslag til lokalplaner, svarende
til 1,5 procent. Fordelingen på sektormyndigheder fremgår af figur 4.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Orientering om redegørelser for anvendelsen af henholdsvis planlovens indsigelses- og landsplansbeføjelser, fra by,- land- og kirkeministeren
2843269_0005.png
Notat
INDSIGELSER MOD LOKALPLANER
Dato:
6
Akt nr. 372297
Sagsbehandler
Naja Poulsen
3
2
Figur 4: Indsigelser, der alene er rettet mod lokalplaner.