Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 91
Offentligt
2838852_0001.png
Til
Indenrigsminister Sophie Løhde
Skatteminister Jeppe Bruus
Landdistriktsminister Morten Dahlin
Udvalget for Landdistrikter og Øer samt
Udvalg for Småøer
CO
2
-afgift rammer småøernes færger hårdt
Sammenslutningen af Danske Småøer har netop indsendt vedhæftede høringssvar vedr. indfasningen
af CO
2
-afgifter, som vil ramme færgedriften til småøerne hårdt.
I følge Færgesekretariatet kan udgiften forventes at beløbe sig til 30% af den nuværende udgift til
brændstof.
Sammenslutningen af Danske Småøer er stærkt bekymrede for, at den øgede udgift vil tvinge
kommunerne til at skære i færgedriften og/eller sætte taksterne op. Begge dele er fatale for
småøernes mulighed for at overleve som aktive helårssamfund.
For småøernes færger mener vi ikke, at CO
2
-afgiften vil opfylde målet om at fremme den grønne
omstilling. Et mål som småøerne også arbejder for. Tværtimod.
-
Den øgede udgift, som CO
2
-afgiften medfører, vil kun udsætte kommunernes økonomiske
mulighed for at påbegynde den grønne omstilling af færgerne, fordi udgiften til færgedriften nu
forøges drastisk.
Det er ikke økonomisk muligt for kommunerne selv at finansiere hele den grønne omstilling af
færgedriften.
De kommuner, der i dag arbejder med planer om grønne færger, ser allerede nu ind i
omfattende besparelser på den eksisterende færgeservice for at finansiere omstillingen.
De øvrige kommuner er endnu ikke kommet i gang, og ser ind i en økonomisk uoverstigelig
opgave.
Fejø d. 14. marts 2024
-
Udfordringerne uddybes i vedhæftede høringssvar.
Endelig er CO
2
-afgifterne i direkte modstrid med de ønsker man fra Folketingets side har om at
understøtte de små ø-samfund: senest i januar i år da færgerne bl.a. blev tilført ekstra midler til
indførelse af Landevejsprincippet. Udsigten til et fuldt implementeret landevejsprincip undergraves
fuldstændigt med indførelsen af CO
2
-afgifter på de små ø-færger fra næste år.
Med henvisning til Lissabontraktatens artikel 174
1
, der påpeger, at der bør tages særligt hensyn
til de vilkår, som bl.a. ikke-brofaste øer eksisterer under, mener Sammenslutningen af Danske
Småøer, at småøernes færgedrift bør friholdes af CO
2
-afgiften.
I stedet bør der fra statslig side arbejdes målrettet på at finde finansiering, fx via EU, der kan
understøtte den grønne omstilling af færgedriften.
Med venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
1
https://www.eu.dk/da/dokumenter/traktater/traktaten-euf/tredje-del/afsnit-xviii/artikel-174
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Henvendelse af 14/3-24 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om brev om CO2 afgifter på småøfærger
2838852_0002.png
Til
Skatteministeriet
Fejø, den 12. marts 2024
Høringssvar til forslag til
Lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det meget beklageligt, at vi ikke indgår på
høringslisten i en sag, der har så direkte konsekvenser for færgetransporten til de små
øer: færgerne er livlinen til øerne og er alfa og omega i spørgsmålet om fortsat fremtidig
beboelse af de små øer. Vi håber derfor fremover at være høringsberettiget.
Sammenslutningen af Danske Småøer har følgende bemærkninger til høringen:
Vi forstår af lovforslaget, at det påtænkes at indføre en CO
2
-afgift på indkøb af brændstof
fra 1.1.2025, med mulighed for en gradvis indfasning over de første fire år via en
refusions-/tilbagebetalingsordning. Da de små øers færger alle er under 5.000
bruttotonnage, er ingen af dem omfattet af kvoteforpligtelsen, men vil så i stedet blive
mødt af den høje afgift på brændstof.
Kvoteforpligtelsen
Sammenslutningen af Danske Småøer påpeger, at det er afgørende at småøernes færger
fortsat holdes ude af kvoteforpligtelsen, da denne vil pålægge færgedriften en urimelig
stor og bureaukratisk byrde ift. afrapportering af CO
2
udledning og returnering af kvoter.
Om end det ikke er omfattet af indeværende lovforslag, kan vi forstå, at der arbejdes med
et forslag om at sænke loftet for hvornår, man er omfattet af kvoteforpligtelsen fra 5.000
BT til 400 BT!
Af ovenstående grunde understreger Sammenslutningen af Danske Småøer, at et sådant
loft ikke må omfatte småøernes færgedrift:
Vi mener at passagerbefordring til øer uden
fast forbindelse til fastlandet
uanset tonnage
skal fritages for kvoteforpligtelsen.
Dette skal også gælde efter 31.12.2029.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Henvendelse af 14/3-24 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om brev om CO2 afgifter på småøfærger
2838852_0003.png
2
Høj CO
2
-afgift
Den umiddelbare konsekvens af indførelsen af CO
2
-afgift på brændstof vil være fordyrelse
af færgedriften, som i forvejen er hårdt presset af de seneste par års stigninger i
brændstofpriser og pressede kommunale økonomier.
Vi frygter, at det vil blive endnu dyrere at sejle med indenrigsfærger, eller at
kommunerne, der driver færgerne, som konsekvens vil beskære fartplanerne og reducere
i afgange
med fatale konsekvenser for småøernes samfund.
Fra landspolitisk side har man gennem de seneste godt ti år arbejdet på og givet tilskud til
at reducere færgetakster for netop at komme øsamfundene til undsætning og gøre
adgangen til øerne økonomisk let tilgængelig for beboere såvel som besøgende:
Landevejsprincippet og nedsatte godstakster har begge haft en god og positiv indvirkning
på besøgstal såvel som på erhverv og bosætning på øerne. Men disse tiltag forekommer
spildte, hvis man med den ene hånd giver et tilskud til taksnedsættelser og med den
anden opkræver en CO
2
-afgift!
Med henvisning til Lissabon traktatens artikel 174, der påpeger, at der bør tages særligt
hensyn til de vilkår, som bl.a. ikke-brofaste øer eksisterer under,
mener
Sammenslutningen af Danske Småøer derfor, at småøernes færgedrift bør friholdes fra
CO2-afgift.
Grøn omstilling af færger
Der kan argumenteres for, at CO
2
-afgiften rammer alle områder af samfundet og har det
anerkendelsesværdige formål at sænke udledningen af kuldioxid m.m.
bl.a. ved at virke
som incitament til omlægning fra fossilholdige drivmidler til grønne løsninger.
Men for småøernes færger frygter vi, at en CO
2
-afgift kun vil udskyde tidspunktet for den
grønne omstilling: Kommunerne, der er ansvarlige for færgedriften til de små øer, og
særligt de økonomisk pressede kommuner, er ikke i stand til at foretage omstillingen af
færgefarten indenfor perioden 2024-2030, og slet ikke før 2025.
Når kommunerne med en brændstofafgift pålægges en større udgift til færgedriften fra
2025, frygter vi, at det vil sætte den grønne omstilling yderligere tilbage, simpelthen fordi
kommunerne ikke har pengene til de grønne færger. Det vil efterlade småøerne med de
gamle, forurenende færger i endnu længere tid. Stik imod intentionen.
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det giver mening at samle den grønne
omstilling, udviklingen af el-færger og finansieringen heraf i en statslig sammenhæng, så
det sikres, at alle færgeruter kommer i mål, og at ingen kommune efterlades alene med
ansvaret og den store opgave, økonomisk såvel som teknologisk, at gennemføre byggeri
eller retrofit af grønne færger til de 27 småøer.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Henvendelse af 14/3-24 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om brev om CO2 afgifter på småøfærger
2838852_0004.png
3
En langsigtet plan for, hvornår hvilke færger kan omstilles eller bør nybygges, bør ikke
være et kommunalt ansvar, men bør samles og ligge hos staten, ikke mindst finansielt.
Vi
mener, det bør være en statslig opgave fx at søge EU-midler hjem til ø-færgerne.
Vi ved af erfaring, at nedskæringer i færgeafgange er fatalt for de små øsamfund, der er
fuldstændig afhængige af færgeruten. Færgen er livlinen til resten af verden, og
alle
afgange har betydning for erhverv og bosætning. Vi finder det urimeligt, at det er de små,
sårbare øsamfund, der skal bøde i denne sammenhæng. Selvfølgelig skal øernes færger
også med i den grønne omstilling, men det er afgørende, at det ikke sker på bekostning af
færgedriften, og man dermed som yderste konsekvens nedlægger de små øsamfund.
Vi mener, at der i stedet fra statslig side skal sættes ind med økonomisk støtte i
nødvendigt omfang til omstillingen af færgedriften, så denne ikke kun er et kommunalt
anliggende og ansvar.
Venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]