Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 60
Offentligt
2808425_0001.png
Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
DK-8300 Odder
Tlf.: 61 313 636
Landdistrikternes Fællesråds input til landdistrikts-
politisk udspil 2024
Email:
[email protected]
www.landdistrikterne.dk
CVR: 20257180
Dato: 08-01-2024
Enhed: Sekretariatet
Sagsbehandler: JRL, HEK og
PHA
Forord
Dette notat gennemgår Landdistrikternes Fællesråds politiske mærkesager og kon-
krete forslag indenfor syv tematiske områder. Notatet er organisationens input til
by-, land- og kirkeministerens og regeringens kommende landdistriktsudspil i for-
året 2024.
Notatet indeholder også flere forslag, som ligger ud over de økonomiske rammer
og det politiske mandat i det kommende landdistriktsudspil. Forslagene er alligevel
medsendt i notatet, da det overordnet set er nogle af Landdistrikternes Fællesråds
prioriterede langsigtede forslag.
I Landdistrikternes Fællesråd arbejder vi for et Danmark i balance, hvor det er at-
traktivt at bo, leve og arbejde i alle dele af landet - dette notat viser vejen derhen.
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
Side 1 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Ændring af planloven............................................................................. 3
Civilsamfund, foreningsliv og frivillighed ............................................... 6
Uddannelse og daginstitutioner............................................................... 8
Grøn omstilling ................................................................................... 11
Erhvervsudvikling og finansiering ........................................................ 13
Bosætning i landdistrikterne ................................................................. 16
Infrastruktur ........................................................................................ 18
Side 2 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0003.png
1. Ændring af planloven
Nutidens behov for at kunne udvikle bæredygtige, visionære og alternative levemå-
der på landet, er udfordret af planlovens nuværende udformning. I højere grad end
tidligere efterspørges rammer for hjemmearbejdspladser, iværksætterhuse og lig-
nende.
Helt centralt står behovet for at gentænke relationen mellem by og land og under-
støtte udvikling af det moderne liv på landet. Derfor er det afgørende, at planloven
revideres på en måde, der tilgodeser og understøtter både bosætnings- og erhvervs-
udviklingspotentialer på landet.
1.1. Omplacering af boliger i det åbne land
Planloven umuliggør, at man kan opføre nye boliger i en landzone, medmindre der
ligger en bolig i forvejen. Det betyder, at man ved fjernelsen af en eller flere boliger
f.eks. i forbindelse med etablering af VE-anlæg ikke har mulighed for at etablere nye
boliger et andet sted i lokalområdet. Det hæmmer udviklingsmulighederne i landdi-
strikterne, og vi foreslår derfor, at der udarbejdes en model for omplaceringer af
boliger i det åbne land, der giver mulighed for, at der kan etableres en ny bolig på en
attraktiv placering i det åbne land, når en anden fjernes. Kommunen skal i kommu-
neplanen kunne udpege steder, hvortil der eventuelt ikke må omplaceres boliger i det
åbne land.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der udarbejdes en model for omplacering af boliger i det åbne land
1.2. Mulighed for omdannelse af nedlagte driftsbygninger
Planlovens § 35-37 udfordrer mulighederne for at skabe flere boliger i eksisterende
bygningsmasse samt etablere alle typer erhverv i landzonerne. Særligt planlovens §
37 opleves som en hæmsko for en meningsfuld gentænkning af livet på landet, idet
den ikke tillader at ombygge eller tilbygge i væsentligt omfang. Denne bestemmelse
er med til at fastholde en ældre bygningsmasse på landet, som med fordel kunne
fornyes, gentænkes og videreudvikles med afsæt i nutidens forventninger til at drive
erhverv og skabe andre boformer - ikke mindst med afsæt i den grønne omstilling og
nye byggemetoder relateret dertil. Som eksempel kan nævnes ønsket om at fjerne
max-begrænsningen for, hvor mange ferielejligheder der indrettes i til-overs-blevne
staldbygninger.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at planlovens § 35-37 lempes, så det bliver muligt at lave væsentlige om-
eller tilbygninger uden kvm-begrænsning og dermed skabe flere lejligheder,
boligenheder eller bofællesskab. Desuden skal det være muligt at etablere
alle typer erhverv i eksisterende bygninger i landzonerne
Side 3 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0004.png
1.3. Bedre vilkår for bygge- og bofællesskaber
Vi oplever stor interesse for alternative boformer i landdistrikterne. Ovenstående
punkt vil gøre det lettere at etablere nye boliger i eksisterende bygninger, hvilket
kunne bruges til en lang række alternative boformer. Der skal dog gøres langt mere
for at fjerne barriererne for at udbrede bygge- og bofællesskaber.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at kommunerne skal have mulighed for at planlægge byggefællesskaber i
lokalplaner
at der oprettes en vejledningsindsats/enhed til vejledning om relevant lov-
givning ifm. finansiering af bygge- og bofællesskaber
1.4. Strand- og kystbeskyttelseslinjen er en barriere for udvikling
Både i kystnære landdistrikter og på øerne efterlader strand- og kystbeskyttelse ikke
meget råderum til by- og områdeudviklingen. Dette er særligt et problem på de små
øer, da vi ser, at det meste af arealet på de små øer kan være dækket af disse beskyt-
telseslinjer. Den nuværende regulering opleves som særdeles rigid, idet den indebæ-
rer, at man ikke må ændre på tilstanden og anvendelsen af den eksisterende byg-
ningsmasse. Lignende problematikker findes i kystnærhedszoner, hvor planloven er
en væsentlig begrænsning for reel områdeudvikling.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der indføres en mulighed for at benytte tiloversblevne driftsbygninger til
f.eks. bolig eller erhverv, hvad enten de ligger indenfor de 300 meter strand-
beskyttelseslinje eller ’blot’ i kystnærhedszonen
at reglerne for udvikling i kystnærhedszoner (som er op til 3.000 meter fra
kysten) lempes betydeligt så det de nærmer sig landzonereglerne.
1.5. Udvidelse af ordningen om omdannelseslandsbyer
Omdannelseslandsbyer har bedre rammer for byudvikling pga. en udvidet afgræns-
ning af landsbyen og nye byggemuligheder. På sigt bør alle landsbyer få de samme
muligheder som omdannelseslandsbyer.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at alle landsbyer kan få status af omdannelseslandsbyer, alternativt at der i
hver ny kommuneplan skabes plads til at gøre 25 pct. af landsbyerne til en
del af ordningen om omdannelseslandsbyer. På denne måde vil det tage 16
år, før alle landsbyer kan blive omdannelseslandsbyer
Side 4 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0005.png
1.6. National strategi for multifunktionel jordfordeling
Planlovens nuværende udformning er lavet med henblik på at kunne behandle et
område ad gangen. Det giver udfordringer særligt ift. multifunktionel jordfordeling.
Skal man forløse de potentialer, multifunktionel jordfordeling rummer for ikke
alene landdistrikterne, men også for den grønne omstilling, er det afgørende, at
man overgår til en planlov, der ikke funktionsopdeler, men i højere grad tænker
forskellige funktioner sammen i en overordnet områdeplan. Dette vil også under-
støtte udtagningen af lavbundsjorde, da mulighederne for at få andet land som er-
statning øges-
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der formuleres en national strategi vedr. planlægning af det åbne land,
som understøtter multifunktionel jordfordeling
Side 5 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0006.png
2. Civilsamfund, foreningsliv og frivillighed
I landdistrikterne spiller civilsamfund en særligt vigtig rolle. Ofte er civilsamfun-
dene det, der holder sammen på landsbyer, der bliver udfordret af udefrakommende
faktorer. Når en skole lukker, eller busruter nedlægges, er det lokale ildsjæle og det
aktive civilsamfund, der får hverdagen til at hænge sammen. Undersøgelser viser,
at jo mindre byen er, jo vigtigere vurderes betydningen af foreningslivet for udvik-
lingen i lokalsamfundet
1
.
På den måde spiller civilsamfundet en dobbelt rolle: På den ene side sikrer de livs-
nødvendige funktioner, som andre steder bliver leveret af en offentlig aktør. På den
anden side er det stærke civilsamfund med til at gøre en landsby attraktiv for tilflyt-
tere, der ofte vælger mindre bysamfund pga. det lokale sammenhold og mulighe-
den for at indgå i stærke fællesskaber. Landdistrikternes Fællesråd arbejder for at
sikre gode rammevilkår for civilsamfund, foreningsliv og frivillighed
2.1. Bedre vilkår for frivillighed
Frivillighed har en afgørende betydning for mindre bysamfund, men desværre har
vi gennem en lang årrække set, at engagementet i det lokale foreningsliv er blevet
svækket. Selv om der er stadig er en stor del af befolkningen, der engagerer sig i
det lokale civilsamfund, så er tendensen, at tilknytningen bliver mere uformel og
kortvarig. Det betyder, at folk engagerer sig i mere enkeltstående projekter, i kor-
tere perioder, der er mindre tidskrævende
2
.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der laves en gennemgang af barrierer for foreningsdrift herunder besvær-
ligheder og omkostninger som følge af lovgivning om hvidvask mv. skal
gennemgås med henblik på at gøre det lettere og uden omkostninger at
være forening og frivillige i foreningslivet
at der laves en handlingsplan for frivillighed i landdistrikterne, der skal
komme med konkrete forslag til, hvordan den negative udvikling vendes
at der laves et service-tjek af bureaukratiet på området, så kommunerne har
mulighed for at benytte frivillige alle de steder, det giver mening
2.2. Multihuse
Multihuse kan beskrives som moderne forsamlingshuse, der kan indeholde en lang
række forskellige funktioner, som varierer efter de lokale behov. Multihuse består
typiske af forskellige sammensætninger af idrætsfaciliteter kombineret med for-
samlingslokaler, offentlige funktioner, køkkenfaciliteter – ofte i form af en café –
og meget andet, f.eks. erhvervslokaler
3
. Multihusene fungerer som sociale sam-
lingspunkter i mange landsbysamfund.
1
2
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2023:
s. 36
https://vidensportal.dk/voksne/civilsamfund/tendenser-i-det-frivillige-engagement
3
Nørgaard, Christensen og Beck (2016).
Inspirationskatalog til udvikling af multihuse i
Danmark.
Side 6 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0007.png
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der oprettes en pulje til medfinansiering af etablering af multihuse og op
til 3 års drift af multihuse, hvorefter alternativ driftsfinansiering bør være
på plads
at kommunerne kan søge midler til at placere offentlige funktioner (faste
eller lejlighedsvise) i multihuse i lokalsamfund/landsbyer optil 3.000 ind-
byggere
at udviklingen af multihuse understøttes af kommunerne, der kan hjælpe
med ansøgning om støtte fra puljer og fonde, ligesom kommunen selv kan
give tilskud og dække underskud samt ansøge om midler til områdeforny-
else
2.3. Tilflytterboliger
Tilflytterboliger er huse, som har til formål at give potentielle tilflyttere til landdi-
strikterne mulighed for at afprøve livet i en ny kommune eller landsby i en begræn-
set periode, inden beslutning om permanent tilflytning træffes. På den måde kan til-
flytterboliger være et effektivt greb i forhold til at øge bosætningen i et bestemt
område. Landdistrikternes Fællesråd har kendskab til 14 landsbyer med tilflytterbo-
liger.
Når tilflytterboligerne først skal etableres og ofte renoveres, er det i de tilfælde,
hvor initiativet stammer fra frivillige borgere ofte nødvendigt at søge om tilskud til
finansiering af renovering. Hertil kan borgerne vælge at søge om LAG-midler.
LAG-midlerne kan dog kun dække 50 pct. af udgifterne til etablering/istandsæt-
telse af en tilflytterbolig. Desuden bliver midlerne først udbetalt, når projektet er
afsluttet – her er der behov for finansiering i mellemperioden.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at kendskab om tilflytterboliger som begreb udbredes
at øge dækningsprocenten fra LAG-midler, så LAG-midlerne kan dække
op til 80 pct. af udgifterne til en tilflytterbolig
at kommunernes mulighed for at prioritere landsbyfornyelsesmidler (byfor-
nyelsesmidler) til tilflytterboliger bør fremhæves som medfinansieringsmu-
lighed
at lejeloven tilpasses, så det bliver muligt for kommunen at skifte mellem
lejere i tilflytterboliger efter en på forhånd aftalt periode. I dag er tilflytter-
boliger omfattet af lejelovens bestemmelser, hvor der som udgangspunkt er
uopsigelighed
at der skal kunne dispenseres fra regler om sommerhuse, hvis sommerhuset
bruges som tilflytterbolig
Side 7 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0008.png
3. Uddannelse og daginstitutioner
Der er gennem de senere årtier sket en markant centralisering af det danske uddan-
nelsessystem. Såvel folkeskoler, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser
er blevet samlet i færre og større enheder i og omkring de største byer. Uddannelses-
institutioners placering, virksomhedernes rekrutteringsgrundlag og bosætning i land-
distrikterne hænger tæt sammen.
Der er en klar sammenhæng mellem udbuddet af uddannelser og kompetenceni-
veauet lokalt, og et bredt geografisk udbud af uddannelser er dermed afgørende for
vækst og udvikling i hele Danmark.
Unge skal derfor i højere grad sikres et bredt geografisk og varieret udbud af uddan-
nelser, så deres uddannelsesmuligheder ikke begrænses af deres bopæl og de fast-
holder muligheden for at vælge den uddannelse, der passer bedst til dem.
4
3.1. Bevar landsbyskoler i landdistrikterne
Ideelt set burde, der laves en ny udligningsreform, der tager højde for at geografisk
store land- og yderkommune har større udgifter til skoler pga. manglende stordrifts-
fordele.
Omkring hver tredje folkeskole i landdistrikterne er lukket siden 2010. En lukket
skole kan sende et lokalområde ind i en negativ spiral med fraflytning, faldende hus-
priser, tab af lokal identitet og en svækket sammenhængskraft. Derfor er det altafgø-
rende at holde hånden under uddannelsesinstitutionerne i landdistrikterne.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der oprettes en pulje målrettet de små folkeskoler i landdistrikterne
at der laves et eksempelkatalog med gode eksempler fra hele landet på
landsby-ordninger (skole og daginstitution under samme ledelse/tag) og ø-
modeller for drift af skole- og dagtilbud herunder med digitale- og alterna-
tive løsninger
at der med udgangspunkt i eksempelkataloget identificeres barrierer for op-
timale lokale løsninger for at opretholde lokale undervisningstilbud
at folkeskoleloven lempes for landsbyskoler, så landsbyskolerne får større
frihed til at planlægge undervisningen og sammensætte klasser efter lokale
behov
3.2. Bedre muligheder for opstart af nye friskoler
Når en skole lukker og landsbyen ønsker at opstarte en ny skole i form af en friskole,
oplever lokalsamfundene udfordringer med at reglerne for at oprette en selvejende
institution er for stramme. Det betyder at når en folkeskole lukker, så kan der i nogle
situationer gå op til et år før det er muligt at opstarte en ny lokal friskole, grundet
https://www.landdistrikterne.dk/wp-content/uploads/sites/5/2023/10/Uddannelsesudspil-
LDF.pdf
4
Side 8 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0009.png
deadlines for at kunne opstarte friskole. Selv små regeljusteringer kan gøre det lettere
at holde liv i en landsbyskole eller kan hjælpe landsbyskolen til at sikre en bedre
økonomi.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at reglerne ift. selvejende institutioner gøres mere fleksible, så det altid er
muligt at få godkendelse til at etablere et friskoletilbud, der i umiddelbar
forlængelse kan sikre et lokalt skoletilbud, når en folkeskole lukker
at der nedsættes en arbejdsgruppe som undersøger forenkling af regler om
landsbyskoler og friskoler
3.3. Ændring af dagtilbudsloven
Private institutioner som vuggestuer og dagtilbud er livsnødvendige for mange små
lokalsamfund i landdistrikterne. Når et kommunalt tilbud lukker i landdistrikterne,
erstattes det ofte af et privat tilbud. Derfor er der også flere private institutionerne i
landsbyerne.
Private vuggestuer og dagtilbud får som det ser ud i dag mindre i kommunalt tilskud
end børn i alle andre vuggestuer. Når kravet om minimumsnormeringer træder i kraft
i 2025 bliver økonomien for de private institutioner mere presset. Det rammer bor-
gerne i landdistrikterne, som ender med at skulle betale mere for en vuggestueplads
end tidligere.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at dagtilbudsloven ændres, så private vuggestuer får samme tilskud uanset
institutionstype
3.4. Udflytning af uddannelser fortsættes med fokus på velfærdsuddannelser
En undersøgelse fra AAU viser, at for hovedparten (knap 70 pct.) af de unge, som
flytter fra land- og yderkommuner, er den primære årsag til flytningen påbegyndt
uddannelse og deres studies placering
5
. Uddannelser har en afgørende effekt på et
områdes tiltrækningskraft og virksomheders muligheder for at rekruttere kvalificeret
arbejdskraft.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at udflytning af uddannelser fortsættes generelt, men også med fokus på vel-
færdsuddannelser
3.5. Bedre vilkår for ungdomsuddannelser i landdistrikterne
Det er afgørende for et land i balance at det er muligt at tage en ungdomsuddannelse
i hele landet, men i dag er mange udkantsgymnasier presset på økonomien. Det mid-
lertidige udkantstilskud er ikke nok. I stedet er der behov for et nyt taxametersystem,
Https://www.build.aau.dk/opgor-med-myter-om-byernes-vaekst-og-flugt-fra-landomra-
derne-n97797
5
Side 9 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0010.png
som giver et vedvarende og tiltrængt økonomisk løft til både de mindre gymnasier
og erhvervsskoler.
Lokale fusioner kan også være et afgørende redskab til at redde nødlidende institu-
tioner i de mindre byer. Derfor skal rammerne for fusioner forbedres, så institutio-
nerne kan samarbejde om at tilbyde ungdomsuddannelser af høj kvalitet.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der indføres et nyt taxametersystem som sikrer det økonomiske grundlag
for mindre ungdomsuddannelser
at der sikres bedre rammer for fusioner mellem uddannelsessteder, så man i
højere grad kan opnå stordriftsfordele tilsvarende i byområderne
Side 10 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0011.png
4. Grøn omstilling
Landdistrikterne har muligheden for at gribe førertrøjen inden for den massive
grønne omstilling, som Danmark står på tærsklen til. Landdistrikterne har pladsen
til nye solcelle- og vindmølleanlæg og rummer dermed et enormt potentiale i om-
stillingen til fossilfrie energikilder. Samtidig, har vi de seneste år set massiv mod-
stand mod nye VE-anlæg fra naboer og lokalsamfund. Derfor er det essentielt, at
den grønne omstilling i landdistrikterne sker i tæt sammenspil med naboer og lo-
kalsamfund. Alt for ofte oplever lokalsamfund, at de bliver kørt over af nationale
og internationale energiselskaber, der vil etablere VE-anlæg. I Landdistrikternes
Fællesråd har vi en vision om, at den grønne omstilling skal være med til at udvikle
– og ikke afvikle – landdistrikterne.
Derfor er der brug for nationale retningslinjer, der sikrer at naboer til nye VE-an-
læg og omkringliggende lokalsamfund inddrages langt mere i planlægningen af an-
læggene og får del i gevinsterne fra dem.
Den grønne omstilling handler også om at bruge den energi, vi har, bedre og mere
effektivt. I den forbindelse er der et kæmpe potentiale for energirenoveringer i
landdistrikterne. 40 pct. af det samlede danske energiforbrug kommer fra bygnin-
ger, og i landdistrikterne er mange bygninger ikke særligt energieffektive.
4.1. Vindmølle- og solcelleparker på land
6
Produktionen af vedvarende energi på land fra vindmølle- og solcelleparker skal
firdobles frem med 2030. I den forbindelse har regeringen foreslået 32 nye energi-
parker, der primært skal ligge i land- og yderkommuner. De seneste år har udbyg-
ningen af landbaseret vedvarende energi stort set stået stille. Det har der været
mange grunde til – en af dem har været lokal modstand mod VE-anlæg.
Det understreger behovet for en større lokal forankring i planlægningen af fremti-
dens energiproduktion. I fremtiden bør det derfor være en hjørnesten i klimapolitik-
ken at arbejde aktivt med at sikre lokalt ejerskab, ordentlige kompensationsordnin-
ger og borgerinddragelse.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at 15 pct. af produktionsværdien fra VE-anlæg skal blive lokalt til fordeling
mellem naboer, lokalsamfund og kommune
at regeringen opstiller krav om, at de nærmeste naboer og lokalrådene i nær-
området bliver en aktiv part i processen og indgår i et tæt samarbejde med
kommunen og udvikler(e) om planlægning af energianlægget
at
der sikres købsoptioner, så lokalbefolkningen på borgerniveau kan købe
anparter i de nye VE-anlæg
6
https://www.landdistrikterne.dk/wp-content/uploads/sites/5/2023/12/Notat-om-kompensa-
tion-til-naboer-og-lokalsamfund-ifm.-VE-paa-land.pdf
Side 11 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0012.png
at den nuværende Grøn Ordning/Pulje skal kunne udbetales årligt i hele
energianlæggets levetid til de nærmeste demokratisk organiserede lokalsam-
fund/landsbyer (f.eks. med lokalråd) og anvendes til drift eller anlæg efter
lokale prioriteringer
4.2. Energirenovering af ældre bygninger i landdistrikterne
7
I landdistriktsområder er over 40 pct. af boligerne i energimæssig dårlig stand ,
hvilket er højere end i byerne. Det skal blandt andet ses i lyset af boligejernes ad-
gang til grøn energi som for eksempel fjernvarme. Adgangen til fjernvarmeløsnin-
ger er ofte ringere på landet på grund af bl.a. afstanden mellem husstandene, og
derfor er mange boligejere i landdistrikterne nødsaget til at vælge dyrere og mere
klimabelastende energiløsninger.
Desuden er det en klar barriere for energirenoveringen af ældre bygninger i landdi-
strikterne, at friværdien i bygningerne ofte er så lav, at det er svært at optage lån til
energiforbedringerne. Derfor er der brug for en hjælpende hånd til at sætte skub på
energirenoveringerne i landdistrikterne.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at eksisterende puljer, herunder fjernevarmepuljen, energirenoveringspul-
jen, varmepumpepuljen og skrotningspuljen, målrettes landdistrikterne, så
puljerne arbejder der, hvor de har størst betydning for at kunne realisere
projekterne og forbedringerne
at der indføres et grønt renoveringsfradrag målrettet landdistrikterne
at der indføres en udvidet statslig lånegaranti på energirenoveringer, så det
er muligt at opnå belåning helt op til 100 pct. af ejendommens værdi
7
https://www.landdistrikterne.dk/wp-content/uploads/sites/5/2023/10/Energiudspil-Groen-
nere-boliger-i-landdistrikterne-fra-Landdistrikternes-Faellesraad-og-Finans-Danmark.pdf
Side 12 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0013.png
5. Erhvervsudvikling og finansiering
Et ”forkert” postnummer har i en årrække gjort det sværere at få drømmeboligen,
udvide virksomheden eller forløse iværksætterdrømmen. En ulige adgang til finan-
siering på tværs af landet medvirker til en selvforstærkende negativ spiral for ud-
viklingen i landdistrikterne. Det er problematisk ikke kun for de enkelte områder,
der går glip af bosætning og tilhørende effekter, men det er også et større sam-
fundsmæssigt problem, da det skaber en skævvredet udvikling mellem land og by.
5.1. Erhvervsfinansiering
Der er områder i landet, hvor særligt små- og mellemstore virksomheder er udfor-
dret af manglende adgang til risikovillig kapital. Det gælder både for opstart, inve-
steringer og udvidelser, hvilket i sidste ende hæmmer potentialet for vækst og ud-
vikling.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der igangsættes en analyse af behovet for risikovillig kapital og finansie-
ringsudfordringer for virksomheder i landdistrikterne med henblik på yder-
ligere politiske tiltag
at erhvervsfinansiering gennem Danmarks Eksport- og Investeringsfond
(EIFO) målrettes landdistrikterne yderligere ud over eksisterende finan-
sielle løsninger
5.2. Lettere adgang til boliglån
Under covid-19 så vi en blomstrende tendens til, at bl.a. børnefamilier flytter fra de
store byer og ud i landdistrikterne. Det er en positiv udvikling for landdistrikterne,
som ellers har været præget af stor fraflytning. Tendensen har foranlediget en sti-
gende efterspørgsel efter moderne og bæredygtige boliger, herunder nybyggeri som
for mange børnefamilier er et krav til en kommende bolig. Borgerne oplever dog,
at det kan være vanskeligt at optage lån til nybyggeri i landdistrikterne.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at den nuværende model for statsgaranti på boliglån revideres og bliver let-
tere at anvende i praksis, for dermed at opnå en større udbredelse end til-
fældet er i dag, hvor en række barrierer blokerer for at statsgarantien tages i
anvendelse af kreditgiverne
at der igangsættes en undersøgelse af, om statsgarantien på boliglån i land-
distrikterne kan indrettes, så den også omfatter nybyggeri. Dette kan bl.a.
ske inden for rammerne af den foreslåede model, men hvor kvadratmeter-
prisen ved nybyggeri sættes op til maks. 17.000 kr. pr. kvm og et indbyg-
get loft på den samlede statsgaranti
Side 13 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0014.png
5.3. Styrkelse af LAG-ordningen
LAG’erne er lokale foreninger, som bidrager til udviklingen af landdistrikter. Akti-
onsgrupperne støtter lokale initiativer som f.eks. iværksættere og mindre virksom-
heder og har en dokumenteret evne til at skabe arbejdspladser i landdistrikterne.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at LAG-ordningen udvides med flere midler (op til 125 mio.) til priorite-
ring til projekter i LAG’erne. Alternativt at udvidelsen sker gennem en
iværksættertilskuds-pulje på 25 mio. kr. årligt
at mulighederne for multifunding udvides, så LAG’erne kan administrere
og tildele midler fra flere offentlige puljer og fonde til projektansøgerne
at sagsbehandlingstiden i styrelsen nedbringes lige fra den centrale god-
kendelse af projekter til slut-afrapportering og udbetaling af tilskuddet
at der laves en straks-udbetaling af en del af projekttilskuddet (f.eks. 25 %)
ved projektgodkendelsen, og at der ved udbetalingsanmodning straks-ud-
betales yderligere op til 80 % af projekttilskuddet, så sagsbehandling ikke
bremser for projektets realisering
at der, som alternativ til straks-udbetalinger, findes en national løsning så
kommunerne indenfor en LAG-ordning i udgangspunktet altid yder mel-
lemfinansiering til projektansøgerne (dog ikke erhvervsprojekter)
at der skabes en efteruddannelses-mulighed til LAG-koordinatorer og be-
styrelsesuddannelse til LAG-bestyrelsesmedlemmer.
5.4. Styrkelse af vækstpilotordningen
I landdistrikterne er der flere steder mangel på akademikere og kvalificeret arbejds-
kraft, bl.a. som følge af de videregående uddannelsers placering i og omkring de
største byer. Derfor oplever iværksættere samt små- og mellemstore virksomheder i
landdistrikterne, at det kan være vanskeligt at rekruttere akademikere. Det er uhen-
sigtsmæssigt, da en akademiker kan løfte niveauet i virksomheden f.eks. i forhold
til det administrative, ledelsesmæssige eller organisatorisk eller med markedsfø-
ring. Landdistriktsvækstpilotordningen, som eksisterede tidligere, var således en
vigtig og populær ordning, som bidrog til at øge vidensniveauet lokalt i virksomhe-
der.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at vækstpilotordningen målrettes landdistrikterne
at vækstpilotordningen tilføres flere midler
5.5. Udflytning af statslige arbejdspladser
Udflytning af statslige arbejdspladser er et oplagt værktøj til at sikre jobmuligheder
i landdistrikterne for især borgere med et højt uddannelsesniveau. Med de politiske
aftaler ”Bedre Balance I” og ”Bedre Balance II” har der siden 2015 været politisk
vilje til at udflytte statslige arbejdspladser. Pr. marts 2022 var der således etableret
7.996 arbejdspladser uden for hovedstaden. Det kan lyde af meget, men i samme
Side 14 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0015.png
periode har hovedstaden fået knapt 10.000 nye statslige arbejdspladser
8
.Ligeledes
er der i perioden 2012-2022 forsvundet 2.000 årsværk i landdistrikterne inden for
offentlig administration, undervisning og sundhed. I samme periode er tallet steget
med 62.000 årsværk i resten af landet. På trods af politisk vilje om det modsatte, er
balancen i statslige jobmuligheder mellem land og by blevet forværret siden 2012
9
.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der laves en ny plan for udflytning af offentlige arbejdspladser
8
9
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/UL%C3%98/bilag/4/2644264.pdf
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2023:
s. 23
Side 15 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0016.png
6. Bosætning i landdistrikterne
Efter årtier med vedvarende urbanisering er der opstået nye flyttemønstre i Dan-
mark. Særligt under coronakrisen har vi set en tendens til, at flere flytter fra de
store byer og ud i landdistrikterne. Det gælder særligt børnefamilier og unge men-
nesker, der i højere grad vælger at bosætte sig der, hvor der er natur, frisk luft og
mulighed for en mere overskuelig hverdag. I 2021 overgik antallet af flytninger fra
København og Aarhus ligefrem antallet af flytninger til de to største byer.
Hvis vi forsat skal høste frugterne af danskerne fornyet lyst til at søge mod landdi-
strikterne, er det altafgørende at sikre en mere varieret og moderne boligmasse i
landdistrikterne, der kan leve op til det moderne familieliv.
6.1. Landsbyfornyelse
Faldefærdige huse og nedslidte bygninger samt forsømte landsbymiljøer og lands-
bymidter opleves som en stor barriere for bosætningen i landdistrikterne. Flere ste-
der bliver den landlige idyl brudt af bygninger, der burde have været revet ned eller
istandsat for mange år siden, eller bymiljøer og bymidter der i landsbyer burde op-
dateres. Det skræmmer potentielle tilflyttere væk. Der er behov for flere midler til
nedrivning, istandsættelse og generel områdefornyelse, som målrettes de dele af
landet, hvor der er mest behov for det. Der er afsat 100 mio. kr. årligt til byforny-
else fra 2024 til 2027, hvilket er et skridt i den rigtige retning, men langt fra nok.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at landsbyfornyelsespuljen øges til 330 mio. om året, som udvalget for le-
vedygtige landsbyer har anbefalet
6.2. En balanceret boligmasse
Det er væsentligt, at de, der ønsker at flytte til landdistrikterne, kan finde boliger,
der imødekommer deres behov. I landdistrikterne oplever man en stigende efter-
spørgsel efter moderne og bæredygtige boliger, som kan leve op til det moderne fa-
milieliv eller en seniortilværelse efter nutidens krav og ønsker.
Samlet set forventes der ca. 210.000 flere personer i alderen 65 år og op i Dan-
mark, hvoraf godt 55.000 vil bo i provinsbykommuner og 48.000 i landkommuner.
Det er vigtigt, at denne gruppe har adgang til gode seniorboliger, så deres huse,
som typisk udgør parceller, frigives til unge børnefamilier.
Dertil er der mange steder et stort behov for gode attraktive lejeboliger til en fair
leje, hvilket i de fleste landdistrikter ikke etableres i dag af private aktører eller den
almene bolig-sektor.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at boligbalancen i landdistrikterne undersøges med henblik på at sikre den
tilstrækkelige mængde attraktive leje- og ejerboliger til især den voksende
gruppe af seniorer
Side 16 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0017.png
6.3. Hjemmearbejde rummer potentiale for ny bosætningsstruktur
Coronakrisen har også afstedkommet flere permanente ændringer, der har skubbet
til nye bosætningstendenser. Corona har blotlagt muligheden for i højere grad at
kunne arbejde hjemme. På den måde kan man flytte relativt langt væk fra sin ar-
bejdsplads, men stadig arbejde det samme sted. Hjemmearbejdspladsen rummer så-
ledes potentialer for nye bosætningsstrukturer.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der oprettes en pulje til etablering af små incubator-/co-work-miljøer på
landsbyniveau, som skaber fysiske rammer for iværksættere, fjern - og
hjemmearbejdspladser evt. i tilknytning til multihuse
at der etableres et attraktivt fradrag på hjemmearbejdspladser for borgere
med bopæl i de kommunerne, som i forvejen deltager i ordningen med for-
højet befordringsfradrag
at der etableres fradrag på indkøb af udstyr til hjemmearbejdspladsen med
henblik på at forbedre både ergonomi og trivsel for borgere med bopæl i de
kommuner, som i forvejen er med i ordningen med forhøjet befordringsfra-
drag
at der etableres fradrag ved leje af skrivebordsplads i et lokalt fysisk iværk-
sættermiljø eller kontorfællesskab for borgere med bopæl i de kommuner,
som i forvejen er med i ordningen med forhøjet befordringsfradrag
6.4. Private servicefunktioner med afgørende betydning for lokalsamfund
De private servicefunktioner som har en afgørende betydning for de fleste borgere
lokalt, er servicefunktioner der indbefatter dagligvarehandel, pakke- og postbetje-
ning, medicinudlevering med videre, i butikker med betjening.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at tilskudspuljen til etablering af borgerdrevne dagligvarebutikker forlæn-
ges i en 4-årig periode, med henblik på at kunne åbne og genåbne flere
dagligvarebutikker med en række funktioner som nævnt ovenfor
at tilskudspuljens kriterier genbesøges med henblik på, om der skal ske op-
justering af f.eks. beløbsstørrelsen pr projekt
Side 17 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0018.png
7. Infrastruktur
Infrastruktur er afgørende for et sammenhængende Danmark nationalt såvel som
lokalt. I dag kan man risikere at enten vejnet, offentlig transport, bredbånd mm.
ikke lever op til den gængse standard i Danmark. Derfor foreslår Landdistrikternes
Fællesråd en række fokuspunkter og initiativer, som skal sikre, at der i Danmark
ikke er infrastrukturelle barrierer for, at man kan bosætte sig eller drive virksomhed
i hele landet.
7.1. Forbedring af bredbåndsforbindelsen
Efter i mange år at være digitalt foregangsland er Danmark overhalet af europæiske
ambitioner. I EU-Kommissionen vedtog man i 2021 en målsætning om at sikre alle
EU-husstande adgang til 1000 megabit i 2030. Det er hele ti gange højere end den
danske, der har forlænget målsætningen om 100/30 mbit/s for alle husstande og virk-
somheder frem mod 2025. Den digitale infrastruktur er altafgørende for udviklingen
af og interessen for at bo, leve og arbejde i landdistrikterne.
Vi mangler fortsat at få titusindvis af danske husstande, virksomheder og sommer-
huse koblet på den digitale infrastruktur med adgang til lynhurtigt bredbånd, hvoraf
de fleste af adresserne befinder sig i landdistriktsområder. Bredbåndspuljen er i den
forbindelse et vigtigt redskab til at løfte de adresser, hvor det kommercielle marked
ikke rækker, ind i den digitale fremtid. For at sikre Danmarks førerposition som di-
gitalt foregangsland, er der behov for at skabe bedre betingelser for bredbåndspuljen
og udrulning af digital infrastruktur i alle egne af landet.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at regeringen følger EU’s ambitioner og indfører en national målsætning på
1000 mbit/s for alle borgere og virksomheder i hele landet i 2030
at bredbåndspuljen forhøjes til 100 mio. og permanentgøres
7.2. Digitalisering
Undersøgelser viser, at 20-25 pct. af befolkningen har svært ved den stadig mere
omfattende digitalisering i vores samfund
10
. Det gælder særligt for den ældre del af
befolkningen, som er overrepræsenteret i landdistrikterne. Digitalisering er også ble-
vet en integreret del af kontakten til det offentlige, og mange har brug for hjælp til
at lære at bruge nye offentlige apps og IT-løsninger. Bor man på landet med dårlig
offentlig transport og langt til nærmeste borgerservice kan det være ekstremt svært
at få den hjælp man har brug for.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
10
https://politiken.dk/indland/art8857551/Staten -straffer-borgere-der-har-sv%C3%A6rt-
ved-at-greje-e-Boks-nemID-og-alle-de-andre-offentlige-it-systemer
Side 18 af 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 60: Henvendelse af 09/01-24 Fra Landdistrikternes Fællesråd om et input til landdistriktspolitisk udspil 2024
2808425_0019.png
at der sikres let adgang til borgerservice for alle borgere i en kommune.
Dette kan f.eks. sikres ved at alle landsbyer over en vis størrelse har en/flere
faste dage om måneden, hvor borgerservicen udføres lokalt
at borgerservice eller digitale værksteder tænkes ind i planlægningen af mul-
tihuse
at der generelt sikres en bedre vejledningsindsats til dem, der er udfordret af
digitaliseringen, dette kan gøres via små økonomiske bidrag til at gennem-
føre lokale IT-caféer på landsby-niveau
7.3. Pulje til vedligeholdelse af småveje
Småvejene uden for de store byer er ofte af svingende kvalitet og meget smalle, hvil-
ket giver sikkerhedsmæssige udfordringer og hæmmer fremkommeligheden. Derfor
bør staten oprette en småvejspulje, som kommunerne kan søge til at få dækket halv-
delen af anlægsinvesteringen.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der etableres en pulje på 500 mio. kr. til investering i småveje på landet
7.4. Mobilitet i hele landet
Den kollektive trafik løser en række helt vitale opgaver i det danske samfund. Den
bringer danskerne frem og tilbage til job, unge til og fra uddannelse og fritidsakti-
viteter. Den spiller en central rolle i den grønne omstilling, fordi den skaber et al-
ternativ til de privatbiler, som står for en meget stor andel af CO
2
-udledningen. Ek-
spertudvalget, som skal fremlægge løsninger på fremtidens kollektive transport,
kommer først med sine anbefalinger i slutningen af 2024. De lokale og regionale
busser står imidlertid overfor store besparelser og vi ser flere og flere busruter luk-
ker, særligt i landdistrikterne. Det gør det mindre attraktivt at bosætte sig på landet
og samtidig øger det behovet for bil nr. to.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der tilføres flere økonomiske ressourcer til den kollektive transport, som
øremærkes landdistriktsområder. Herunder at trafikselskabernes underskud
helt eller overvejende dækkes indtil ekspertgruppen kommer med sine an-
befalinger
7.5. Fremme af alternative mobilitetsformer
De steder, hvor adgangen til kollektiv trafik er begrænset, findes der ofte lokale al-
ternativer. Landsbyerne er fulde af gode initiativer når det gælder alternative mobi-
litetsformer. Vi har set eksempler på alt fra delebilsordninger, landsbybusser, kør-
med-bænke og meget mere. For at gøre det attraktivt for landsbyerne at afsøge alter-
native mobilitetsformer og modeller bør der afsættes midler til at fremme disse ini-
tiativer.
Derfor foreslår Landdistrikternes Fællesråd:
at der afsættes flere midler til fremme af alternative mobilitetsformer
Side 19 af 19