Bilag 1
Fra Public Service opgave til pengemaskine
Den 21. september 2023 traf Lolland Kommune
byråd beslutning om “Strategi for
Fremtidens Færgefart” til kommunens tre små øer: Fejø, Askø-Lilleø
og Femø.
Strategien
skal, med kommunens egne ord “indebære færre
antal færger, ændrede
sejlruter
og færre afgange”.
Efter Strategien har været i høring, er den blevet tilpasset en smule.
Tilpasningerne betyder en lidt langsommere implementering af planen, ligesom
visse beslutninger, som eksempelvis retrofitting af Fejø-færgen til el-drift, er
udskudt til senere.
Med tilpasningerne reduceres de planlagte besparelser på færgefarten med 0,7
mio. kr. til 6,9 mio. kr., og samtidig udskydes beslutningen om yderligere
besparelser på 1 mio. kr. til senere.
Færgestrategien giver herefter Lolland Kommune et årligt driftsoverskud på 8,8
mio. kr. (se figur på næste side). Det svarer til en overskudsgrad på 25%. Dermed
kandiderer Lolland Færgefart til titlen som landets mest velindtjenende offentlige
trafikselskab.