Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 6
Offentligt
2762244_0001.png
Foretræde for ULØ den 11. oktober 2023
Beboerforeningerne på Askø/Lille og Femø takker udvalget for at give os muligheden for at
gøre udvalget opmærksom på væsentlige problemstillinger i forbindelse med Lolland
Kommunens implementering af en ny strategi for færgefarten i Kommunen:
1. Færgestrategien samt Færgestrategiens konsekvenser for Askø/Lilleø og Femø
2. Fra public service-opgave til pengemaskine (Uddybet i Bilag 1)
3. Manglende hensyn til øboer og sommerhusejere på Askø (Uddybet i Bilag 2)
Vi har medsendt 2 bilag, som uddyber dette notat og vores mundtlige fremlæggelse.
Vi står naturligvis til rådighed hvis udvalget ønsker yderligere oplysninger.
Fra Askø deltager:
Per Skov Madsen
Orlogskaptajn, Chef for Division 19
Møllevej 11
4942 Askø
Tlf. 2173 3849
Mail:
[email protected]
Torben Lyng Madsen
Ingeniør
Konemadevej 10,
4942 Askø
Tlf. 61 14 20 37
Mail:
[email protected]
Fra Femø deltager:
Carsten Vindnæs
Pensioneret økonomidirektør
Askhavnsvej 56
4945 Femø
Tlf. 2020 2082
Mail:
[email protected]
Carsten Engdal Pedersen
Chefkonsulent
Askø Strandvig 37
4942 Askø
Tlf. 2649 3157
Mail:
[email protected]
Jørgen Hansen
Pensioneret overlæge
Madsens vænge 6
4945 Femø
Tlf. 61673383
Mail.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Materiale fra Femø Færgegruppe og Aksø Ildsjæle forud for foretræde den 11. oktober 2023
2762244_0002.png
Ad 1) Nuværende situation:
Fakta:
3 færger betjener de 3 øer. Én til hver ø.
2022
Beboere
Helårs
huse
105
26
277
Sommer
huse
89
267
215
Årlig
rejsende
49.000
44.000
162.000
Årlig
antal
biler
22.000
21.000
81.000
Gennemsnitlige
daglig afgange
11
11
22
Femø
Askø
Fejø
105
45
450
Eksisterende Budget:
Omkostninger Drift ca. 34 mio. kr. (2022)
Indtægter, Billet: 14 mio., §20 støtte staten: 20 mio. kr., Opsparingsstøtte staten: 3 mio. kr.
Færgefarten er derfor udgiftsneutral for Lolland kommune dog med et forventet overskud i
2023 på 1-2 mio. kr.
Færgestrategien:
Målsætningen:
At reducere driftsomkostninger med 5 -10 mio. kr., som kan anvendes til
andre formål, herunder opsparing til ny El færge.
Metoden:
At trække 10.000 mandskabstimer ud af driften ved at nedlægge beredskabsfærgen samt
lade Femø og Askø/Lilleø dele færge, indledningsvis en stor del af tiden - På sigt permanent
når el-færgen ankommer. Der ligger meget få (om nogen), konsekvensberegninger til grund
for denne beslutning for øerne. Herunder er der udeladt VVM redegørelse.
Konsekvenser Fakta:
- For at Askø/Lilleø og Femø skal kunne dele færge, flyttes Askø ruten fra
Bandholm til Kragenæs.
- Delefærge betyder, at der er væsentlig færre afgange til Askø/Lilleø og Femø.
- Flytningen til Kragenæs giver Askø rejsende en omvej på ca. én time
tur/retur.
- Der bliver voldsom øgning i Co2 grundet længere sejltid og længere
landtransport. 50.000 til 100.000 kg Co2 årligt.
Konsekvenser for Øboerne:
Det bliver næsten umuligt at bo på øerne og have et arbejde på fastlandet
Turismen til begge øer forventes ramt hårdt da fokus er på delefærge i weekenderne
En tur til fastlandet bliver en dagsrejse.
Erhverv vil blive ramt hårdt. Askø der afleverer de fleste afgrøder på havnen i Bandholm skal
køre 18 km i stedet for 500 meter i dag med store tunge vognlæs. Køerne forsvinder fra Femø.
Der forventes store værditab på ejendommene på øerne.
Dette er starten med en hurtiggående nedadgående spiral med lukkede købmænd, skodder for
vinduerne, overgroede usælgelige huse og et unikt tabt ø-miljø for Femø, Askø og Lilleø.
Der bliver en markant fordyrelse på håndværker og serviceydelser fra Lolland
Beboere, Erhvervsdrivende og sommerhusejere står retsløse
tilbage efter dette overgreb. Fra 1. januar bliver
serviceniveauet markant reduceret til Femø, Askø og Lilleø i
forhold til det nuværende niveau.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Materiale fra Femø Færgegruppe og Aksø Ildsjæle forud for foretræde den 11. oktober 2023
2762244_0003.png
Ad 2. Fra Public Service opgave til pengemaskine
Den 21. september 2023 vedtog byrådet i Lolland Kommune “Strategi for Fremtidens
Færgefart” til kommunens tre små øer: Fejø, Askø og Femø.
Med strategiens vedtagelse har Lolland Kommune meldt klart ud: Færgefarten skal ikke alene
være udgiftsneutral for kommunen - den skal også levere et overskud.
Overskuddet opstår dels ved drastiske nedskæringer i færgedriften til Askø og Femø, som når
strategien er fuldt implementeret, skal forbedre driftsresultatet med 6,9 mio. kr. årligt, dels
ved det overskud, der forventes på driften i almindelighed efter at færgetaksterne er hævet
markant.
Overskuddet skal bruges til at finansiere den grønne omstilling, en investering på netto 75.75
mio. kr., som fuldt lånefinansieret vil koste kommunen 4,7 mio. kr. årligt.
Årligt likviditetsbidrag fra færgedriften
mio. DKK
Driftsresultat (Budget 2023)
Effekt af Strategi
- Færre drifts- og mandskabstimer
- Besparelse i Bandholm
- Ny elfærge i drift
Overskud på driften
§20-tilskud, investeringsstøtte
Finansielle udgifter til ny elfærge mv (renter
og afdrag ved 100% lånefinansiering)
Likvidt overskud fra færgefarten
1,9
3,4
6,8
3,4
6,9
3,4
4,8
0,1
4,8
0,2
4,8
0,2
1,9
8,8
3,4
-4,7
5,3
10,2
10,3
7,5
2023
1,9
2024
1,9
2025 ...... El-færge
i drift
1,9
1,9
Med andre ord dækker besparelse og nedskæringerne på færgedriften ikke blot
finansieringsudgifterne ved udskiftning af Femø-færgen til en ny eldrevet færge, de giver
tilmed en overdækning heraf på 160% eller 7,5 mio. årligt
Den primære opgave for færgedriften i Lolland Kommune går dermed fra at være en public
service opgave for kommunen, der skal sikre en rimelig betjening af øerne, til at være en
pengemaskine for kommunen.
(For nærmere, se “bilag
1. Fra public serviceopgave
til pengemaskine”)
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 6: Materiale fra Femø Færgegruppe og Aksø Ildsjæle forud for foretræde den 11. oktober 2023
2762244_0004.png
Ad 3. Manglende hensyn til øboere og sommerhusejere på Askø
Et af de steder hvor oplevelsen af retsløshed er særlig stor, og hvor færgestrategien slet ikke
giver mening er i forhold til flytningen af Askø færgen fra Bandholm til Kragenæs. Sejlturen
forlænges med 50% og folk der skal til Askø skal ud på en 18 km. længere køretur.
Derudover er der i færgestrategien planer om at indføre særlig høj betaling for de afgange
”der indsættes ekstra” for at betjene sommerhusejere, særligt fredag og søndag. Afgangene
findes i dag og indsættes altså ikke ekstra. Tværtimod er der planer om at reducere antallet
af afgange og samtidigt indføre ekstra høj betaling i weekenden.
(For nærmere, se bilag 2, manglende hensyn til øboere og sommerhusejere på Askø)