Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 58
Offentligt
2807810_0001.png
Sag 1.
Side 1.
Sekretariat for Taksationsmyndigheden
Niels Bohrs Vej 8D
6700 Esbjerg
T: +45 3395 5819
E: [email protected]
www.taksationsmyndigheden.dk
Taksationsmyndighedens afgørelse om værditab vedrørende beboelsesejendommen Holmvej 8, 6893
Hemmet, som følge af opstilling af solcelleanlæg
Holmen II Solpark
Taksationsmyndigheden har den 26. oktober 2020 truffet afgørelse om værditab
vedrørende ovennævnte beboelsesejendom i henhold til §§ 6-12 i lov om fremme
af vedvarende energi (VE-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020.
Afgørelsen er truffet af formanden Rikke Gottrup og den sagkyndige ejendomsmægler Heidi Thorsen.
Taksationsmyndigheden har vurderet, at den planlagte opstilling af solcelleanlæg
vil medføre et værditab på din beboelsesejendom på 60.000 kr., som du kan kræve
erstattet, hvis solcelleanlægget opstilles som planlagt. Taksationsmyndigheden har
herved vurdereret, at beboelsesejendomme er ca. 1.300.000 kr. værd, og at værditabet dermed overstiger 1
procent af beboelsesejendommens værdi, jf. lovens § 6,
stk. 4.
Baggrunden for Taksationsmyndighedens afgørelse
Den 1. september 2020 samledes Taksationsmyndigheden på Holmvej 8, 6893
Hemmet.
Til stede ved Taksationsmyndighedens behandling af sagen var formanden og den
sagkyndige. Fra sekretariatet for myndigheden mødte Anne Mette Kristensen.
Ejeren var til stede sammen med og
For opstilleren European Energy mødte Martin Lehn Brand.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Til sagens belysning var Taksationsmyndigheden i besiddelse af følgende materiale:
• Lokalplan nr. 440 for Ringkøbing-Skjern Kommune
• Kommuneplantillæg nr. 22 til Kommuneplan 2017-2029
• Ringkøbing Skjern Kommunes afgørelse om ikke pligt til miljøvurdering af
projektet
• Anmeldelse af krav om værditabserstatning
• Tingbogsudskrift
• Oplysninger fra Den Offentlige Informationsserver, OIS.dk
• Detaljeret oversigtskort (matrikelkort)
• Besigtigelsesmateriale inklusiv visualiseringsbilleder samt støj- og genskinsberegninger
Dato
26. oktober 2020
J nr.
2020-3723
RGO/ANMKR
Side 2/6
• E-mail af 1. september 2020 fra anmelder med billede fra ejendommen,
hvorfra solcelleanlægget kan ses
• E-mails af 2. september og 8. oktober 2020 fra opstiller vedr. afstandsforhold
Der blev foretaget en besigtigelse af de dele af beboelsesejendommen, som har
betydning for fastsættelsen af værditabet, og i tilknytning hertil fik parterne mulighed for at fremføre deres
synspunkter.
Ejeren har ved anmeldelse af krav om værditab navnlig gjort gældende, at opstillingen af solcelleanlægget
vil være dominerende ved tilkørslen til ejendommen. Ejeren har videre anført, at der er en bekymring for
genskin og støjgener samt for visuelle gener, da det vil tage mange år, før solcellerne bliver dækket af noget
grønt,
hvis de bliver 4 meter høje og masterne 6 meter høje. Endelig har ejeren anført, at
dyrelivet kan blive påvirket og måske helt forsvinde.
Ejeren, og har under besigtigelsen gjort
gældende, at de har fået oplyst, at solcelleanlægget vil være beliggende 227 meter
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
fra ejendommen. De har videre anført, at jagten vil blive berørt af opstillingen af solcelleanlægget, og at
ejendommen derved vil blive svær at sælge, da herlighedsværdien vil forsvind. De har endvidere anført, at
rådyrene i dag går rundt om de eksisterende vindmøller, men det vil læhegnet stoppe. De har endelig
anført, at solcelleanlægget vil blive synlig fra tilkørslen til ejendommen, samt at de har en bekymring for
den konstante støj.
Opstilleren har ved e-mail af 8. oktober 2020 oplyst, at visualiseringsmaterialet er
korrekt, og at der vil være 250 meter fra fotopunktet til solcelleanlæggets nærmeste
panel.
Opstiller har ikke gjort yderligere gældende.
Taksationsmyndighedens afgørelse
Lovgrundlaget
Efter VE-lovens § 6, stk. 1 og 4, skal den, der ved opstilling af en eller flere solcelleanlæg forårsager et
værditab på en beboelsesejendom, betale herfor, medmindre
værditabet udgør 1 procent eller derunder af beboelsesejendommens værdi. Hvis
ejeren af beboelsesejendommen har medvirket til tabet, kan beløbet nedsættes eller bortfalde.
Det fremgår af VE-lovens § 6, stk. 2, at en beboelsesejendom skal forstås som fast
ejendom, der lovligt kan anvendes til permanent eller midlertidig beboelse, herunder de nære
udendørsarealer, der anvendes som en naturlig del af beboelsen.
Taksationsmyndigheden træffer på baggrund af en individuel vurdering afgørelse
om, hvorvidt opstilleren i medfør af lovens § 6 skal betale for værditab til ejeren, jf.
§ 7, stk. 1.
Taksationsmyndigheden skal foretage et konkret, individuelt skøn baseret på de lokale forhold.
Taksationsmyndigheden tager bl.a. hensyn til områdets karakter (herunder om der i området i forvejen er
opstillet solcelleanlæg, vindmøller, eller findes
andre tekniske anlæg), ejendomspriserne i området, solcelleanlæggets afstand fra
Side 3/6
boligbebyggelsen på ejendommen, solcelleanlæggets højde samt de forventede
genevirkninger ved solcelleanlægget.
Taksationsmyndigheden har lagt til grund, at annonceringen af det offentlige møde
samt afholdelsen af mødet er foregået i overensstemmelse med gældende lovkrav.
Området
Det berørte område, som udgør ca. 34,5 ha, ligger knap 2 kilometer nordøst for
Bork i det flade kystlandskab omkring den sydøstlige del af Ringkøbing Fjord. Hele
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
området ligger inden for kystnærhedszonen omkring Ringkøbing Fjord med en afstand på omkring 1
kilometer mellem området og fjordkysten. Holmevej grænser op
til området mod syd. Området er mod nordøst afgrænset af en lige kanal, der nord
for området knækker og fortsætter i lige linje mod Ringkøbing Fjord. Landskabet i
og omkring området består primært af opdyrkede landbrugsarealer. I den østlige
del findes et kileformet område, der er delvist tilplantet med nåletræer. Nord for
dette findes et mindre område med beskyttet natur, hvor der ligger en mindre
sø/vandhul. I den nordlige del af området ligger flere parallelle kanaler med omtrent
lige stor indbyrdes afstand og forskellig længde. Der vil ikke blive placeret solceller
hen over disse kanaler.
Området er stort set afgrænset af dyrkede marker hele vejen rundt, og det omkringliggende område er ofte
åbent med lange sigt over det flade terræn, men der er
også sammenhængende bevoksninger og levende hegn. Nord og øst for området
er der opstillet 12 vindmøller i to rækker med en totalhøjde på 150 meter, som tydeligt ses fra dele af det
berørte område.
Det omkringliggende landskab fremstår således som et landsbrugslandskab, der
har et vist præg af tekniske anlæg på grund af vindmøller. Landskabets præg af
tekniske anlæg øges med solcelleparken.
Projektet
Det fremgår af plangrundlaget, at solcelleanlægget bygges på et ca. 34,5 ha stort
areal beliggende på matriklerne 37a, Nr. Bork By, Nr. Bork.
Projektet giver mulighed for at opstille solceller med dertil hørende invertere og
transformatorer samt nødvendige vejanlæg, hegning og beplantning.
Solcelleanlægget vil have en kapacitet på op til 23 MWp og en årlig produktion på
ca. 24.000 MWh, hvilket svarer til, at solcelleanlægget vil kunne forsyne omkring
7.400 husstande (3275 kWh pr. husstand) med vedvarende el til apparater og lys.
Solcelleanlægget skal opstilles i lige, parallelle rækker og skal fremstå ens, hvad
angår type, højde og farve. Anlægget må have en maks. højde på 3,95 meter målt
fra terræn ved de enkelte solpaneler. Solcellerne skal være antirefleksbehandlet,
og der må ikke benyttes blanke eller reflekterende materialer. Der kan maksimalt
opsættes én transformerstation på ca. 4 m2 med en maksimal højde på 4 meter og
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
tilhørende udendørs tekniske anlæg på 200 m2 med master på maksimalt 6 meter.
Det fremgår af lokalplanen, at der omkring anlægget skal etableres et minimum 6
meter bredt beplantningsbælte. Den endelig højde på beplantningsbæltet skal være
minimum 3 meter ved faste paneler og minimum 4 meter ved trackere. Beplantningsbæltet vil bestå af en
blanding af træer og buske i varierende højde og flere
Side 4/6
rækker, eventuelt kombineret med en blanding af løvfældende og stedsegrøn beplantning
Adgangsvej til området vil ske via Holmvej og vil foregå ved at benytte den eksisterende indkørsel til Holmvej
4. Der forventes en meget svag forøgelse af trafikken
på Holmvej som følge af nærværende projekt.
Beboelsesejendommen
Beboelsesejendommen er registreret som et stuehus til landbrugsejendom med et
samlet grundareal på i alt 310.501 m2. Boligen er opført 1800 i mursten med eternittag og delvis træ/
plastvinduer og -døre. Ejendommens boligareal er på 162 m2.
Ejendommen fremtræder i velholdt stand med gode udendørs opholdsarealer.
Taksationsmyndighedens vurdering af beboelsesejendommen omfatter alene bebyggelse, der lovligt kan
anvendes til permanent eller midlertidig beboelse, samt
udendørsarealer, der anvendes som en naturlig del af beboelsen. Det fremgår af
forarbejderne til VE-loven, at vurderingen af værditabet på ejendommen skal foretages på baggrund af
ejendommen, som den forefindes på tidspunktet for afholdelse af det offentlige møde om opstilling af
solcelleanlægget.
Taksationsmyndighedens vurdering
Taksationsmyndigheden har vurderet, at den planlagte opstilling af solcelleanlæg
vil medføre et værditab på beboelsesejendommen på 60.000 kr.
Taksationsmyndigheden har ved denne vurdering lagt vægt på, at det nærmeste
solcellepanel i projektet vil blive placeret ca. 250 meter fra beboelsesejendommen.
Det fjerneste solcellepanel vil blive placeret i en afstand af ca. 786 meter fra beboelsesejendommen.
Solcelleanlægget vil blive placeret øst for ejendommen
Det er Taksationsmyndighedens vurdering ud fra visualiseringsmaterialet og besigtigelsen, at udsynet til
solcelleanlægget fra beboelsesejendommen i vid udstrækning vil være afskærmet af beplantning, men at
der vil være et begrænset udsyn til
solcelleanlægget fra haven og dele af beboelsesejendommen ved løvfald samt udsyn til solcelleanlægget
ved tilkørslen til ejendommen.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Fra fotopunktet, der er placeret i haven, vil der være et begrænset udsyn til solcelleanlægget ved løvfald.
Fra boligen vil der muligvis være et begrænset udsyn til solcelleanlægget ved løvfald fra baggangen mod øst,
fra køkkenvinduerne mod nord og fra terrassedøren
mod nord samt kortstuen og fra østvendt soveværelse. Det vil endvidere ikke
kunne udelukkes, at der vil være et begrænset udsyn til solcelleanlægget fra spisestuen og dagligstuen, der
vender mod syd.
Fra de primære udendørs opholdsarealer vil der være et begrænset udsyn til solcelleanlægget fra haven og
terrassen ved løvfald i retning mod øst. Fra den sydlige
del af haven ud mod vejen vil der være udsyn til solcelleanlægget mod øst.
Der vil være udsyn til solcelleanlægget ved tilkørslen til ejendommen.
Der er i dag udsyn til vindmøller mod øst.
Side 5/6
Det er Taksationsmyndighedens vurdering, at den visuelle påvirkning vil få en vis
betydning for værdien af beboelsesejendommen. Taksationsmyndigheden har ved
vurderingen særligt tillagt det betydning, at solcelleanlægget vil være dominerende
ved tilkørslen til ejendommen.
Det lægges til grund for afgørelsen, at den samlede beregnede støj på beboelsesejendommen fra
solcelleanlægget vil være på op til 30,2 dB (A).
Det er Taksationsmyndighedens vurdering, at støjforøgelsen vil få en mindre betydning for værdien af
beboelsesejendommen.
Efter beregningerne vil der ikke være genskin på ejendommen.
Det er Taksationsmyndighedens vurdering, at der ikke vil være genskinspåvirkningen på ejendommen.
Taksationsmyndigheden har vurderet, at de beskrevne gener samlet set vil medføre et værditab som anført.
Taksationsmyndigheden har endvidere vurderet, at beboelsesejendommen er ca.
1.300.000 kr. værd.
Taksationsmyndigheden har ved vurderingen af beboelsesejendommen lagt vægt
på de forhold, der fremgår af beskrivelsen af boligen og området ovenfor, samt øvrige oplysninger i BBR om
ejendommen. Taksationsmyndigheden har taget hensyn
til beboelsesejendommens beliggenhed og karakter, boligens generelle stand samt
en vurdering af omsætningshastigheden på ejendomme af denne karakter ud fra
markedsfaktorerne på tidspunktet for orienteringsmødet (vurderingstidspunktet).
Vurderingen af beboelsesejendommen indgår også i vurderingen af, hvor stort værditabet er.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Da værditabet overstiger 1 procent, jf. VE-lovens § 6, stk. 4, har anmelder af krav
om erstatning for værditab ret til at få værditabet erstattet, hvis det planlagte solcelleanlæg opstilles. Det
fremgår af § 6, stk. 5, at erstatningen forfalder til betaling ved
montering af det første solcellepanel i projektet. Hvis anlægget ikke opstilles, skal
opstilleren ikke betale erstatning.
Vejledning om mulighederne for genoptagelse af Taksationsmyndighedens afgørelse
Hvis det efter opstillingen af solcelleanlægget viser sig, at de visualiseringer og beregninger, som opstiller
har fremlagt, ikke er retvisende, og der er tale om væsentlige
afvigelser, kan der hos Taksationsmyndigheden anmodes om at genoptagelse af sagen hos
Taksationsmyndigheden. Det bør ske snarest efter konstateringen af de forhold, som menes vil føre til
genoptagelse. Taksationsmyndigheden vil herefter vurdere, om sagen skal genoptages.
Det samme gælder, hvis der er begået væsentlige formelle fejl, eller at Taksationsmyndigheden har lagt
vægt på urigtige forudsætninger af væsentlig betydning for
sagens afgørelse. En anmodning om genoptagelse medfører ikke i sig selv, at fristen
for at anlægge sag ved domstolene udsættes.
Side 6/6
Hvis solcelleanlægget ikke opstilles inden for 3 år efter afholdelse af det offentlige
orienteringsmøde, kan beboelsesejendommens ejer eller opstiller anmode Taksationsmyndigheden om at
foretage en ny vurdering af værditabets størrelse på baggrund af forholdene på opstillingstidspunktet, jf. VE-
lovens § 10, stk. 3.
Vejledning om mulighederne for efterprøvelse af Taksationsmyndighedens afgørelse ved domstolene
Taksationsmyndighedens afgørelse kan ikke påklages, jf. VE-lovens § 12, stk. 1.
Det er dog muligt, at anlægge sag mod opstilleren f.eks. om Taksationsmyndighedens vurdering af
værditabet og værdien af beboelsesejendommen, jf. VE-lovens §
12, stk. 2. Tilsvarende kan opstilleren anlægge sag mod anmelder af krav om erstatning for værditab. Der
gælder som udgangspunkt ikke en frist for at anlægge
sag, men hvis opstilleren betaler for værditab i overensstemmelse med denne afgørelse, skal sag anlægges
inden 3 måneder fra betalingstidspunktet, jf. VE-lovens
§ 12, stk. 2.
Søgsmål, som vedrører Taksationsmyndighedens iagttagelse af regler for selve behandlingen af sagen
(sagsbehandlingsfejl), anlægges ved domstolene mod Taksationsmyndigheden. Sagen mod
Taksationsmyndigheden skal anlægges inden 3 måneder regnet fra den dag, hvor Taksationsmyndigheden
har truffet afgørelsen. Som
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
anført ovenfor, kan der også i den situation anmodes om genoptagelse af sagen hos
Taksationsmyndigheden, men det medfører ikke i sig selv, at fristen for at anlægge
sag udsættes.
Kopi af denne afgørelse er sendt til opstilleren af solcelleanlægget.
Afgørelsen vil blive anonymiseret og offentliggjort på www.taksationsmyndigheden.dk.
Vejledning om gebyrtilbagebetaling
Idet du er tilkendt værditab og har indbetalt gebyr i forbindelse med anmeldelsen,
kan dette gebyr tilbagebetales. Du bedes udfylde og fremsende tilbagebetalingsblanketten, der ligger på
forsiden på www.taksationsmyndigheden.dk og sende den
til [email protected]. Alternativt kan samme oplysninger fremsendes i en mail til
[email protected].
Med venlig hilsen
_____________________________
Rikke Gottrup
Formand for Taksationsmyndigheden
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
2807810_0009.png
Sag 2.
Side 1.
• Lokalplan nr. 1089, Solcelleanlæg ved Navnsø, Vesthimmerlands Kommune
• Kommuneplantillæg KP17-215-010 for område til etablering af solcellepark
• VVM-screeningsafgørelse af 13. februar 2019, Vesthimmerlands Kommune
• E-mail af 7. januar 2022 fra anmelders partsrepræsentant
med anmodning om at anmelde værditabserstatning og
salgsoption efter anmeldelsesfristen vedlagt anmeldelsesblanket og bilag
• E-mail af 19. januar 2022 fra anmelders partsrepræsentant advokat
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
med bemærkninger til sagen
• Taksationsmyndighedens afgørelse om dispensation til at anmelde efter
fristen af 26. januar 2022
• Tingbogsudskrift
• Oplysninger fra Den Offentlige Informationsserver, OIS.dk
• Detaljeret oversigtskort (matrikelkort)
• Visualiseringsbilleder
• Korrigeret visualiseringsmateriale
• Støj- og genskinsberegninger
Der blev foretaget en besigtigelse af de dele af beboelsesejendommen, som har
betydning for fastsættelsen af værditabet. Der blev også foretaget en besigtigelse af
alle bygninger beliggende på matrikel 8d for at vurdere salgsoptionens størrelse. I
tilknytning hertil fik parterne mulighed for at fremføre deres synspunkter.
Ejerens partsrepræsentant har ved anmeldelse af krav om værditab og salgsoption
navnlig gjort gældende, at ejendommen er beliggende indenfor 200 meter fra
solcelleanlægget.
Ejerens partsrepræsentant har i bemærkninger til sagen indsendt den 19. januar 2022
navnlig gjort gældende, at årsagen til, at der ikke blev anmeldt krav om værditab inden
anmeldelsesfristen var, at ejeren ikke var oplyst om, at ejendommen ville være
beliggende indenfor 200 meter fra solcelleanlægget. På Energistyrelsens oprindelige
ejendomsliste var ejendommen ikke anført som værende indenfor 200 meter fra
anlægget. Da der var lavet en fejl i denne ejendomsliste fremsendte Energistyrelsen
en ny og opdateret ejendomsliste den 2. december 2021 hvoraf det fremgik, at
ejendommen var beliggende indenfor 200 meter fra solcelleanlægget. Ejeren har
derfor ikke med rimelighed haft anledning til at rejse kravet på et tidligere tidspunkt.
Ejers partsrepræsentant advokat har under besigtigelsen gjort
gældende, at ejendommen berøres med et værditab på mere end 1%, da alle rum med
sydvendte vinduer samt de sydvendte udendørsarealer får udsyn til anlægget; særligt
ved løvfald. Ejer planlægger anlægning af ny terrasse, og der er et skur på
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
ejendommen, der er nedtaget.
Lovgrundlaget
Afgørelsen er truffet i henhold til §§ 6-12 i lov om fremme af vedvarende energi (VEloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020 som senest ændret ved lov nr.
738 af 30. maj 2020 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi m.v.
Værditab
Efter VE-lovens § 6, stk. 1 og 5, skal den, der ved opstilling af en eller flere
solcelleanlæg, forårsager et værditab på en beboelsesejendom, betale for det,
medmindre værditabet udgør 1 procent eller derunder af beboelsesejendommens
Side 3/7
værdi. Hvis ejeren af beboelsesejendommen har medvirket til tabet, kan beløbet
nedsættes eller bortfalde, jf. § 6, stk. 2.
Det fremgår af VE-lovens § 6, stk. 3, at en beboelsesejendom i forbindelse med
vurdering af værditab skal forstås som fast ejendom, der lovligt kan anvendes til
permanent eller midlertidig beboelse, herunder de nære udendørsarealer, der
anvendes som en naturlig del af beboelsen.
Salgsoption
Efter VE-lovens § 6 a, stk. 1 og 2, skal den, der forårsager et værditab på en
beboelsesejendom tilbyde ejeren at købe ejendommen ved salgsoption, hvis
beboelsesejendommen er helt eller delvist beliggende i en afstand af op til 200 meter
fra et solcelleanlæg, og Taksationsmyndigheden har tilkendt værditabsbetaling på
over 1 pct. af beboelsesejendommens værdi. Hvis ejeren af beboelsesejendommen
har medvirket til tabet, kan salgsoptionen beløbsmæssigt nedsættes eller bortfalde.
I forbindelse med salgsoption er det ejendommen – ikke blot beboelsesejendommen
– som opstilleren af VE-anlægget skal tilbyde at købe, jf. VE-lovens § 6 a, stk. 1.,
Opstilleren skal med andre ord tilbyde at købe den parcel (matrikel), som beboelsen
er opført på. Er der noteret flere matrikler på ejendommen, er det således kun en
delmængde af den samlede ejendom, der indgår i værdiansættelsen af salgsoptionen,
inklusive opførte bygninger og anlæg, der er afgrænset ved skellet for den matrikel,
hvor beboelsen ligger. De øvrige dele af ejendommen indgår ikke i salgsoptionen.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Ejeren skal senest meddele opstilleren et år efter første producerede kilowatt-time, om
ejeren ønsker at gøre brug af salgsoptionen. Tidsfristen er dog for
landbrugsejendomme altid mindst 6 måneder og for øvrige ejendomme altid mindst 3
måneder fra det tidspunkt, hvor Taksationsmyndighedens afgørelse efter § 7
foreligger.
Taksationsmyndighedens afgørelse
Taksationsmyndigheden træffer på baggrund af en individuel vurdering afgørelse i
medfør af VE-lovens § 7, stk. 1, om hvorvidt opstilleren i medfør af lovens § 6, skal
betale for værditab til ejeren, og tilbyde at købe ejendommen ved salgsoption, jf. VElovens § 6 a.
Taksationsmyndigheden foretager et konkret, individuelt skøn baseret på de lokale
forhold og tager herved bl.a. hensyn til områdets karakter (herunder om der i området
i forvejen er opstillet solcelleanlæg, vindmøller, eller findes andre tekniske anlæg),
ejendomspriserne i området, solcelleanlæggets afstand fra boligbebyggelsen på
ejendommen, solcelleanlæggets højde samt de forventede genevirkninger ved
solcelleanlægget.
Området
Det berørte område udgør et ca. 46 hektar stort område, der ligger i fladt terræn i
landzone. Området er beliggende ca. 8 km nordvest for Aars og øst for Navnsø.
Området er omkranset af flere læhegn og mod syd grænser området op til
Bjørnstrupvej. Det omkringliggende landskab er primært kendetegnet ved åbne
marker og vest for området ligger Navnsø, som er udpeget som Natura2000 område.
I området er der enkelte landbrugsbygninger, spredt beplantning og læhegn samt en
eksisterende vindmølle øst for området. Områdets terræn er jævnt med et svagt fald
Side 4/7
ind mod den midterste del. I området ligger tre mindre områder med beskyttet natur
(sø og mose).
Projektet
Projektet omfatter opstillingen af et ca. 46 ha stort solcelleanlæg beliggende ved
Navnsø.
Solcellerne er etableret som faste installationer og anlægget er installeret med en
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
effekt på ca. 37 MW. Anlægget er sydvendt og panelerne er opstillet i lige parallelle
rækker. Solcellepanelerne er placeret på stativer og panelerne er antirefleksbehandlet for at mindske
risikoen for refleksioner fra solcellerne. Der er opført mindre
teknikbygninger og transformere.
Solcelleanlægget er omgivet af afskærmende beplantning. Beplantningsbæltet har en
bredde på mindst 5 meter omkring anlægget. Anlægget er indhegnet med trådhegn på
beplantningsbæltets inderside, som er etableret med et bredt masket vildthegn, der
muliggør mindre dyrs bevægelighed. Arealerne under solcellerne er tilsået med græs
og påtænkes afgræsset af får og der opstilles læskure i det omfang, det er nødvendigt
for dyreholdet. Solcellernes højde i forhold til terræn varierer, men overstiger ikke 3
meter.
Beboelsesejendommen i forhold til værditabsvurderingen
I forbindelse med vurdering af værditabet har Taksationsmyndigheden lagt følgende
til grund om beboelsesejendommen:
- Beboelsesejendommen er et stuehus til en landbrugsejendom opført i
mursten, pudset og rødmalet. Der er stråtag fra 2004 med halvvalmede gavle.
- Ejendommen er noteret som landbrugsejendom, og der er således
bopælspligt herpå.
- Boligen er opført i 1900 og ombygget i 1999/2004. Ejendommen har et
boligareal på 236 m2 heraf 60 m2 på 1. sal.
- Ejendommen indeholder entre, køkken (landkøkken) med brændeovn og
murede skabe med trælåger. Der er murstensgulv med gulvvarme og i
forbindelse til køkkenet er der alrum med spiseplads og åben rundbue til lille
tv-stue, hvorfra der er trappe til 1. sal. Endvidere er der et værelse, stort
badeværelse med bruseniche, mellemgang hvorfra der er videre adgang til
kontor, baglokale og fyrrum med stokerfyr (BlackStar pillefyr). Ejendommens
1. sal indeholder stue med trægulv, et værelse, soveværelse samt uudnyttet
loftsrum.
- Ejendommen har bondehus termovinduer i trærammer fra 2004, og
opvarmning sker ved stokerfyr og brændeovn.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
- Boligen fremstår almindelig velholdt, dog fremstår udvendige arealer mindre
velholdte. Ejendommen har et terrasseanlæg som er flisebelagt mod syd og
vest. Endvidere er der støbt platform mod nord i forbindelse med gårdspladsen
(har tidligere været gulv i blikskur). Haven henligger hovedsageligt med græs
og med enkelte træer og buske. Gårdspladsen er grusbelagt.
- Der er egen vandforsyning i form af vandboring, som er fælles med en nabo.
Kloakafledning sker via septiktank til sivedræn i godkendt anlæg.
- Samlet grundareal er 7 ha. 9735 m2 heraf vej 1535 m2.
Side 5/7
Taksationsmyndigheden har i forbindelse med vurderingen af værditabet vurderet
beboelsesejendommen, som den er defineret i VE-loven, dvs. bebyggelse, der lovligt
kan anvendes til permanent eller midlertidig beboelse, samt udendørsarealer, der
anvendes som en naturlig del af beboelsen. I vurderingen indgår således ikke værdien
af hestestald fra 2012 og læskur til heste fra 2013, samt matrikelnumrene 8 ø, 8 z, 8
ae, 8 am, 8 aq, 8 ap og 8 ar, alle Bjørnstrup by. Gundersted.
Værditabet er vurderet på baggrund af de forhold, der gjorde sig gældende på det
tidspunkt, hvor Taksationsmyndigheden besigtigede ejendommen.
Taksationsmyndighedens vurdering af værditabet
Taksationsmyndigheden har vurderet, at den planlagte opstilling af solcelleanlæg vil
medføre et værditab på beboelsesejendommen på 65.000 kr.
Udsyn
Taksationsmyndigheden har ved denne vurdering lagt vægt på, at det nærmeste
solcellepanel i projektet er placeret 225 m meter fra beboelsesejendommen og det
fjerneste solcellepanel er placeret i en afstand af 1392 m meter fra
beboelsesejendommen. Solcelleanlægget er placeret syd for ejendommen.
Fra boligen er der udsyn til solcelleanlægget fra spisestue, mindre opholdsstue og fra
værksted i stueetagen mod syd til en mindre del af anlægget henover mark og gennem
læhegn og træer, særligt ved løvfald. Fra 1. sal er der udsyn fra to kvistvinduer i stuen,
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
et kvistvindue i soveværelse, mindre værelse og et uudnyttet rum mod syd til en mindre
del af solcelleanlægget.
Fra fotopunktet i haven er der udsyn til en mindre del af anlægget henover mark og
gennem læhegn og træer. Fra terrassen, haven samt græsareal med høns og gæs
er der udsyn til en mindre del af anlægget gennem træer, særligt ved løvfald.
Der var før opstilling af solcelleanlægget udsyn til en husstandsmølle på
naboejendommen.
Det er Taksationsmyndighedens vurdering, at den visuelle påvirkning har en vis
begrænset betydning for beboelsesejendommens værdi, da en mindre del af anlægget
er synligt fra de sydvendte dele af beboelsesejendommen samt den sydvendte
terrasse og have. Dette gør sig navnlig gældende ved løvfald.
Støj
Det lægges til grund for afgørelsen, at den samlede beregnede støj på
beboelsesejendommen fra solcelleanlægget vil være på op til 3,7 dB (A).
Det er Taksationsmyndighedens vurdering, at den beregnede støjpåvirkning ikke vil få
betydning for ejendommens værdi.
Genskin
Efter beregningerne vil der ikke forekomme genskin på ejendommen fra anlægget.
Samlet vurdering
Side 6/7
Taksationsmyndigheden har vurderet, at de beskrevne gener samlet set medfører et
værditab som anført. Der er herved navnlig lagt vægt på den begrænsede visuelle
påvirkning, og at der hverken er støjgener eller genskin af betydning for
beboelsesejendommens værdi.
Taksationsmyndigheden har desuden vurderet, at beboelsesejendommen er ca.
1.300.000 kr. værd.
Taksationsmyndigheden har ved vurderingen af beboelsesejendommen lagt vægt på
de forhold, der fremgår af beskrivelsen af boligen og området ovenfor, samt øvrige
oplysninger i BBR om ejendommen. Taksationsmyndigheden har taget hensyn til
beboelsesejendommens beliggenhed og karakter, boligens generelle stand samt en
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
vurdering af omsætningshastigheden på ejendomme af denne karakter ud fra
markedsfaktorerne på tidspunktet for besigtigelsen (vurderingstidspunktet).
Vurderingen af beboelsesejendommen indgår også i vurderingen af, hvor stort
værditabet er.
Taksationsmyndigheden har lagt til grund, at indkaldelsen til - og afholdelsen af - det
offentlige møde er foregået i overensstemmelse med gældende lovkrav.
Taksationsmyndighedens vurdering af salgsoptionen
Da Taksationsmyndigheden har vurderet, at der er et værditab på over 1 % af
beboelsesejendommens værdi og Bjerghedevej 5 ligger inden for en afstand af op til
200 meter fra solcelleanlægget, har Taksationsmyndigheden vurderet salgsoptionens
størrelse.
Salgsoptionens størrelse er vurderet til 1.560.000 kr.
I forbindelse med vurdering af salgsoptionens størrelse, har Taksationsmyndigheden
lagt oplysningerne omkring beboelsesejendommen, som er beskrevet ovenfor til
grund. I tillæg dertil er følgende lagt til grund omkring matriklen i øvrigt:
I vurderingen af salgsoptionens størrelse indgår den samlede værdi af matrikel 8d
med i alt 1 ha. 7709 m2 heraf vej 437 m2 samt udhus på 60 m2 (gl. hestestald) og
depotrum og uudnyttet loftsrum på 1. sal.
Taksationsmyndigheden har ved vurderingen af salgsoptionen lagt vægt på de forhold,
der fremgår af beskrivelsen af den samlede ejendom på matriklen, herunder
beboelsesejendommen, området, samt øvrige oplysninger i BBR om ejendommen.
Taksationsmyndigheden har taget hensyn til ejendommens beliggenhed og karakter,
boligens og ejendommens generelle stand, områdets prisniveau samt en vurdering af
omsætningshastigheden på ejendomme af denne karakter ud fra markedsfaktorerne
på tidspunktet for besigtigelsen (vurderingstidspunktet).
Vejledning om mulighederne for genoptagelse af Taksationsmyndighedens
afgørelse om værditab og salgsoptionens størrelse.
Hvis det efter tidspunktet for Taksationsmyndighedens afgørelse viser sig, at de
visualiseringer og beregninger, som opstiller har fremlagt, ikke er retvisende, og der
er tale om væsentlige afvigelser, kan der anmodes om genoptagelse af sagen hos
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Taksationsmyndigheden. Det bør ske snarest efter konstateringen af de forhold, der
vil føre til genoptagelse. Taksationsmyndigheden vil herefter vurdere, om sagen skal
Side 7/7
genoptages. Det samme gælder, hvis der er begået væsentlige formelle fejl i
forbindelse med sagsbehandlingen, eller at Taksationsmyndigheden har lagt vægt på
urigtige forudsætninger af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
Vejledning om mulighederne for efterprøvelse af Taksationsmyndighedens
afgørelse ved domstolene
Reglerne om klageadgang og domstolsprøvelse fremgår af VE-lovens § 12.
Taksationsmyndighedens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed. Det er dog muligt at anlægge retssag mod opstilleren, f.eks. om
Taksationsmyndighedens vurdering af værditabet, værdien af beboelsesejendommen
og salgsoptionens størrelse. Tilsvarende kan opstilleren anlægge sag mod anmelder
om ovenstående vurderinger. Der gælder som udgangspunkt ikke en frist for at
anlægge sag, men hvis opstilleren betaler for værditab i overensstemmelse med
denne afgørelse, skal sag anlægges inden 3 måneder fra betalingstidspunktet.
Hvis anmelder af krav om erstatning for værditab og salgsoption mener, at
Taksationsmyndigheden har overtrådt regler for selve behandlingen af sagen
(sagsbehandlingsfejl), kan der anlægges retssag mod Taksationsmyndigheden. Sager
mod Taksationsmyndigheden skal altid anlægges inden 3 måneder regnet fra den dag,
hvor Taksationsmyndigheden har truffet afgørelsen. Som anført ovenfor kan der også
i den situation anmodes om genoptagelse af sagen hos Taksationsmyndigheden, men
det medfører ikke i sig selv, at fristen for at anlægge retssag udsættes.
Med venlig hilsen
_____________________________
Louise Halleskov
Formand for Taksationsmyndigheden
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
2807810_0018.png
Sag 3.
Side 1.
Side 2/6
• Visualiseringsbilleder
• Støj- og genskinsberegninger
Der blev foretaget en besigtigelse af de dele af beboelsesejendommen, som har
betydning for fastsættelsen af værditabet, og i tilknytning hertil fik parterne
mulighed for at fremføre deres synspunkter.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Ejerne har ved anmeldelse af krav om værditab navnlig gjort gældende, at
ejendommen bliver vanskelig at sælge med udsigt til solceller i stedet for natur.
Ejerne har under besigtigelsen gjort gældende, at ejendommen vil miste værdi ved
opstilling af solcelleanlægget.
Ejerne har gjort gældende, at de mangler et informationsmøde fra opstiller inden
opstart af byggeriet.
Opstiller har under sagens behandling navnlig gjort gældende, at det første
solcellepanel forventes opsat primo august.
Opstiller har endvidere forklaret, at informationsmødet om køberetsordningen blev
aflyst grundet COVID-19.
Opstiller har til Taksationsmyndigheden forklaret, at dette møde afholdes i august
2020.
Taksationsmyndighedens afgørelse
Lovgrundlaget
Projektet har vundet ret til pristillæg efter det teknologineutrale udbud i 2019, og
afgørelsen er derfor truffet i henhold til §§ 6-12 i lov om fremme af vedvarende
energi (VE-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020.
Der er med virkning fra 1. juni 2020 blevet lavet ændring af VE-loven, jf. lov nr. 738
af 30. maj 2020 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi m.v., hvor der
blandt andet er lavet ændringer af værditabsordningen og oprettet en
salgsoptionsordning. Det fremgår af § 5, stk. 7, i ændringsloven, at den reviderede
værditabsordning og salgsoptionsordning ikke finder anvendelse for projekter, der
har vundet ret til pristillæg efter det teknologineutrale udbud i 2018 og 2019. For
sådanne projekter finder de hidtil gældende regler om værditab og køberet
anvendelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 7. februar 2020.
Efter VE-lovens § 6, stk. 1 og 4, skal den, der ved opstilling af en eller flere
solcelleanlæg forårsager et værditab på en beboelsesejendom, betale herfor,
medmindre værditabet udgør 1 procent eller derunder af beboelsesejendommens
værdi. Hvis ejeren af beboelsesejendommen har medvirket til tabet, kan beløbet
nedsættes eller bortfalde, jf. VE-lovens § 6, stk. 1, sidste pkt.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Det fremgår af VE-lovens § 6, stk. 2, at en beboelsesejendom skal forstås som fast
ejendom, der lovligt kan anvendes til permanent eller midlertidig beboelse,
herunder de nære udendørsarealer, der anvendes som en naturlig del af
beboelsen.
Side 3/6
Taksationsmyndigheden træffer på baggrund af en individuel vurdering afgørelse
om, hvorvidt opstilleren i medfør af lovens § 6 skal betale for værditab til ejeren, jf.
§ 7, stk. 1.
Det fremgår af lovens forarbejder, at Taksationsmyndigheden skal foretage et
konkret, individuelt skøn baseret på de lokale forhold og herved bl.a. tage hensyn til
områdets karakter (herunder om der i området i forvejen er opstillet solcelleanlæg,
vindmøller, eller findes andre tekniske anlæg), ejendomspriserne i området,
solcelleanlæggets afstand fra boligbebyggelsen på ejendommen,
solcelleanlæggets højde samt de forventede genevirkninger ved solcelleanlægget.
Taksationsmyndigheden har lagt til grund, at annonceringen af det offentlige møde
samt afholdelsen af mødet er foregået i overensstemmelse med gældende lovkrav.
Området
Det berørte område, som udgør ca. 75 ha, ligger ca. 500 m nordøst for Harre, 1,9
km syd for Durup og 2,2 km nordvest for Roslev.
Området ligger i landzone og består primært af dyrket landbrugsjord. Den
sydøstlige del af området er delvist beplantet med træer og indeholder
naturbeskyttede områder med mindre vandhuller. Nordvest for dette område er et
mindre område med et lille vandhul.
Området er en del af nærkystlandskabet ved Harre Vig med en afstand på ca. 1,3
km mellem området og fjordkysten. Nord og øst for området løber Harre å.
Nordøst for området står 6 vindmøller med en totalhøjde på 75 m og en
rotordiameter på 52 m. Der findes i området også synlige højspændingsledninger
(to luftledninger).Det omkringliggende landskab fremstår således som
landbrugslandskab med et vist teknisk præg på grund af vindmøller og synlige
højspændingsledninger.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Projektet
Solcelleanlægget bygges på et ca. 75 ha stort areal inkl. vejareal og beplantning.
Arealet til solceller udgør ca. 65 ha. Der skal etableres en transformatorstation, så
anlægget kan kobles til elforsyningsnettet. Anlægget vil have en samlet effekt på op
til 63 MWp.
Solpanelerne bliver placeret på borde, der står på pæle med en højde på op til 3,95
m. Solcelleanlægget skal bestå af parallelle rækker af solpaneler monteret på
stativer forankret via punktfundamenter. Enten af faste paneler eller såkaldte
’trackere’. De faste paneler opstilles på parallelle rækker i øst-vestlig retning.
Panelerne skråstilles og vendes i sydlig retning. Ved faste paneler er der omkring 4
meter mellem rækkerne.
Trackerne skal opstilles på parallelle rækker i nord-sydlig retning og solpanelerne
kan bevæges omkring en akse. Ved trackere er der omkring 15 meter mellem
rækkerne. Solcellerne skal anti-refleksbehandles og fremstå ens i forhold til type,
højde og farve.
Side 4/6
Der skal etableres et beplantningsbælte på min. 3-6 rækker beplantning. I den
nordlige del af området vil der være et hul i beplantningsbæltet som skyldes et
rektangulært område med beskyttet natur. Øst for området med beskyttet natur vil
beplantningsbæltet blive forlænget. Den endelige højde på beplantningsbæltet vil
min. være 3-4 meter og bestå af stedtypiske træer og buske. Beplantningsbæltet
skal virke visuelt skærmende.
Beboelsesejendommen
Beboelsesejendommen er en nedlagt landbrugsejendom med rødstens fritliggende
stuehus, udnyttet i 1�½ plan og med sort eternittag. Boligen er opført i 1890 og
ombygget i 1996. Boligareal 189 kvm., heraf 71 kvm. på 1. sal. Der er to kviste
mod syd og en mod nord.
Indeholdende vinkelstue, 1 værelse, ældre spisekøkken, soveværelse,
viktualierum, flot badeværelse med bruseniche, entre/baggang med klinkegulv og
god trappe til 1. sal, hvor der er stor stue, 2 værelser og lille depotrum/kontor. Der
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
er flotte fyrretræsgulve på hele 1. sal.
Der er dels nyere træ-alu. termovinduer i bondehusstil og dels ældre trætermovinduer. Der er lavet
indvendigt træ-skelet med isolering i stueplan.
Opvarmning sker fra nyere Bio-Max stokerfyr, der henstår i fyrrum i udhuset.
Boligen og udenoms arealerne fremstår meget velholdte. Stort flot haveanlæg med
flisebelagt terrasse mod syd og stor skøn terrasse mod nord, hvor der også er lavet
forskellige stensætninger med bede og der er en flot pavillon. Der er stor
grusbelagt gårdsplads.
Der er vandforsyning fra byens vandværk. Kloakafledning sker via septiktank til
sivedræn i et ikke godkendt anlæg.
Grundareal 2.452 kvm.
Taksationsmyndighedens vurdering af beboelsesejendommen omfatter alene
bebyggelse, der lovligt kan anvendes til permanent eller midlertidig beboelse, samt
udendørsarealer, der anvendes som en naturlig del af beboelsen. Det fremgår af
forarbejderne til VE-loven, at vurderingen af værditabet på ejendommen skal
foretages på baggrund af ejendommen, som den forefindes på tidspunktet for
afholdelse af det offentlige møde om opstilling af solcelleanlægget.
Taksationsmyndighedens vurdering
Taksationsmyndigheden har vurderet, at den planlagte opstilling af solcelleanlæg
vil medføre et værditab på beboelsesejendommen på 80.000 kr.
Taksationsmyndigheden har ved denne vurdering lagt vægt på, at det nærmeste
solcellepanel i projektet vil blive placeret 209 meter fra beboelsesejendommen og
det fjerneste solcellepanel vil blive placeret i en afstand af 1441 meter fra
beboelsesejendommen. Solcelleanlægget vil blive placeret nordvest for
ejendommen.
Det er Taksationsmyndighedens vurdering ud fra visualiseringsmaterialet og
besigtigelsen, at der vil være et begrænset udsyn til dele af solcelleanlægget
gennem den eksisterende beplantning mod nordvest. Som det fremgår af
visualiseringsmaterialet, vil dele af solcelleanlægget være synlig efter etableringen
af et 3-4 meter højt beplantningsbælte, på grund af terrænets hældning. Fra
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
terrassen vil der være udsyn mod nordvest til anlægget delvist skærmet af træer.
Fra boligen vil der være udsyn til solcelleanlægget fra soveværelse, stue og
Side 5/6
bryggers/viktualierum i stueetagen mod nordvest til anlægget delvist skærmet af
træer. Fra panoramavindue i stuen på 1. sal er der udsyn mod nordvest til
anlægget delvist skærmet af træer. Fra de primære udendørs opholdsarealer vil
der være udsyn til solcelleanlægget fra terrassen i haven samt fra havepavillon og
plæne mod nordvest til anlægget delvist skærmet af træer. Det er lagt til grund, at
udsynet til solcelleanlægget vil være mere fremtrædende i vinterhalvåret grundet
løvfald.
Det er samlet set Taksationsmyndighedens vurdering, at den visuelle påvirkning
som følge af opstilling af solcelleanlægget vil få en betydning for værdien af
beboelsesejendommen.
Det indgår i Taksationsmyndighedens vurdering, at der i dag er udsyn til vindmøller
og elmaster.
Det lægges til grund for afgørelsen, at den samlede beregnede støj på
beboelsesejendommen fra solcelleanlægget vil være på op til 28,7 dB (A).
Ifølge genskinsberegningerne vil der ikke forekomme genskin på ejendommen.
Taksationsmyndigheden har vurderet, at de beskrevne gener samlet set vil
medføre et værditab som anført.
Taksationsmyndigheden har endvidere vurderet, at beboelsesejendommen er ca.
1.050.000 kr. værd.
Taksationsmyndigheden har ved vurderingen af beboelsesejendommen lagt vægt
på de forhold, der fremgår af beskrivelsen af boligen og området ovenfor, samt
øvrige oplysninger i BBR om ejendommen. Taksationsmyndigheden har taget
hensyn til beboelsesejendommens beliggenhed og karakter, boligens generelle
stand samt en vurdering af omsætningshastigheden på ejendomme af denne
karakter ud fra markedsfaktorerne på tidspunktet for orienteringsmødet
(vurderingstidspunktet).
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Vurderingen af beboelsesejendommen indgår også i vurderingen af, hvor stort
værditabet er.
Da værditabet overstiger 1 procent, jf. VE-lovens § 6, stk. 4, har anmelder af krav
om erstatning for værditab ret til at få værditabet erstattet, hvis det planlagte
solcelleanlæg opstilles. Det fremgår af § 6, stk. 5, at erstatningen forfalder til
betaling ved montering af det første solcellepanel i projektet. Hvis anlægget ikke
opstilles, skal opstilleren ikke betale erstatning.
Vejledning om mulighederne for genoptagelse af Taksationsmyndighedens
afgørelse
Hvis det efter opstillingen af solcelleanlægget viser sig, at de visualiseringer og
beregninger, som opstiller har fremlagt, ikke er retvisende, og der er tale om
væsentlige afvigelser, kan der anmodes om genoptagelse af sagen hos
Taksationsmyndigheden. Det bør ske snarest efter, konstateringen af de forhold,
der vil føre til genoptagelse. Taksationsmyndigheden vil herefter vurdere, om sagen
skal genoptages. Det samme gælder, hvis der er begået væsentlige formelle fejl,
eller at Taksationsmyndigheden har lagt vægt på urigtige forudsætninger af
Side 6/6
væsentlig betydning for sagens afgørelse. En anmodning om genoptagelse
medfører ikke i sig selv, at fristen for at lægge sag an udsættes.
Hvis solcelleanlægget ikke opstilles inden for 3 år efter afholdelse af det offentlige
orienteringsmøde, jf. VE-lovens § 9, stk. 1, kan anmelder af krav om erstatning for
værditab eller opstilleren anmode Taksationsmyndigheden om at foretage en ny
vurdering af værditabets størrelse på baggrund af forholdene på
opstillingstidspunktet.
Vejledning om mulighederne for efterprøvelse af Taksationsmyndighedens
afgørelse ved domstolene
Taksationsmyndighedens afgørelse kan ikke påklages, jf. VE-lovens § 12, stk. 1.
Det er dog muligt, at anlægge sag mod opstilleren fx om Taksationsmyndighedens
vurdering af værditabet og værdien af beboelsesejendommen, jf. VE-lovens § 12,
stk. 2. Tilsvarende kan opstilleren anlægge sag an mod anmelder af krav om
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
erstatning for værditab. Der gælder som udgangspunkt ikke en frist for at anlægge
sag, men hvis opstilleren betaler for værditab i overensstemmelse med denne
afgørelse, skal sag anlægges inden 3 måneder fra betalingstidspunktet, jf. VElovens § 12, stk. 2.
Hvis anmelder af krav om erstatning for værditab mener, at
Taksationsmyndigheden har overtrådt regler for selve behandlingen af sagen
(sagsbehandlingsfejl), kan der anlægges sag mod Taksationsmyndigheden. Sager
mod Taksationsmyndigheden skal altid anlægges inden 3 måneder regnet fra den
dag, hvor vi har truffet afgørelsen. Som anført ovenfor kan der i den situation også
anmodes om genoptagelse af sagen hos Taksationsmyndigheden men det
medfører ikke i sig selv, at fristen for at anlægge sag udsættes.
Kopi af denne afgørelse er sendt til opstilleren af solcelleanlægget. Afgørelsen vil
blive anonymiseret og offentliggjort på www.taksationsmyndigheden.dk.
Med venlig hilsen
_____________________________
Jøren Ullits Olai Nielsen
Formand for Taksationsmyndigheden