Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Vi anmoder om foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer fordi vi ønsker,
at borgere der bidrager særligt
til den grønne omstilling som naboer til VE-anlæg kompenseres
1. På det tidspunkt værditabet på deres ejendom sker. Ikke flere år efter
2. I forhold til ejendommens reelle værditab og at
3. Afstandskravet for hvornår kan du søge om kompensation fjernes eller udvides
Vi ønsker ikke at tale om, OM vi skal levere på den grønne omstilling. De skal vi. Selvfølgelig. Men vi vil gerne
tale om HVORDAN vi lykkes og hvordan vi kan gøre VE-anlæg til en vindersag. Men:
Vi er bekymrede for vores fællesskaber og for den sociale balance i den grønne omstilling. Vi er bekymrede for
vores landskaber. Vi er bekymrede for vores ejendomsværdier. For mulighed for at optage lån eller sælge vores
ejendomme. Vi er bekymrede for, om det fortsat vil være attraktivt at bo og leve i landdistrikterne.
VE-lovens formål er at fremme produktionen af energi gennem brug af vedvarende energikilder. Loven
regulerer også værditab på beboelsesejendomme ved opstilling af disse anlæg (LINK).
Som borgere i Faxe Kommune og naboer til etablerede og kommende VE-anlæg har vi væsentlige erfaringer
med at blive naboer til den grønne omstilling og dermed erfaringer med, hvordan VE-lovgivningen fungerer i
praksis. Vi ser især tre store udfordringer med kompensationen til naboer som følge af værditab på
beboelsesejendomme efter VE-lovgivningen: tidspunktet, størrelsen og afstandskravet.
Udfordringerne løses ikke med den seneste aftale om kompensation (Link)
Nøgletal:
•
•
•
Faxe Kommune er i øjeblikket Sjællands største og Danmarks fjerdestørste leverandør af vedvarende energi.
Planlagte og eksisterende solcelleanlæg dækker allerede behovet for strøm til ni gange kommunens
husstande.
Lokalplaner for yderligere solcelleanlæg er undervejs, og kommunen er udpeget som et potentiel område
til større energiparker jf. regeringens udspil ’Klimahandling – Sammen om mere grøn energi fra sol og vind
på land’.
Naboerne betaler prisen for den grønne strøm.
•
Hvor stort et ansvar for den grønne omstilling, skal borgerne i Faxe Kommune tage på sig?
1. Naboer bør kompenseres når værditabet på deres ejendom sker. Ikke efter flere år
I dag kompenseres naboer til VE-anlæg først, når anlægget er sat i drift og altså begynder at tjene penge til
investorerne. Herefter sikres indbetaling til Grøn Pulje sådan at der kan se en lokal udmøntning af midler til
”grønne projekter” efter beslutning i Byrådet.
Imens bringes naboerne private økonomi i en meget usikker økonomisk situation, som de ikke har haft
mulighed for at sikre sig imod. Deres økonomiske sikkerhed og værdi af egen ejendom har sidste prioritet med
den nuværende lovgivning og praksis. Naboernes salgsvurdering falder i det øjeblik, der skabes risiko for om
der skal etableres et solcelleanlæg nær boligen. Dvs. når der ansøges om et solcelleanlæg.
Efter mere end fire år fra en beslutning om lokalplan i Faxe Kommune kender naboerne stadig ikke størrelsen
på kompensation eller tidspunkt for, hvornår kompensationen udbetales. Det er uanstændigt, at
alle
aktører
undtagen naboerne, kender deres økonomi og kan disponere over midler fra projektet.
Realkreditinstitutterne risikomarkerer ejendomme nær VE-anlæg og naboen har ikke længere mulighed for at
optage lån i sit hus, nogle bliver bedt om at indfri eksisterende realkreditlån og ved et ønske om salg er der ikke