Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 58
Offentligt
2807809_0001.png
Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
Vi anmoder om foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer fordi vi ønsker,
at borgere der bidrager særligt
til den grønne omstilling som naboer til VE-anlæg kompenseres
1. På det tidspunkt værditabet på deres ejendom sker. Ikke flere år efter
2. I forhold til ejendommens reelle værditab og at
3. Afstandskravet for hvornår kan du søge om kompensation fjernes eller udvides
Vi ønsker ikke at tale om, OM vi skal levere på den grønne omstilling. De skal vi. Selvfølgelig. Men vi vil gerne
tale om HVORDAN vi lykkes og hvordan vi kan gøre VE-anlæg til en vindersag. Men:
Vi er bekymrede for vores fællesskaber og for den sociale balance i den grønne omstilling. Vi er bekymrede for
vores landskaber. Vi er bekymrede for vores ejendomsværdier. For mulighed for at optage lån eller sælge vores
ejendomme. Vi er bekymrede for, om det fortsat vil være attraktivt at bo og leve i landdistrikterne.
VE-lovens formål er at fremme produktionen af energi gennem brug af vedvarende energikilder. Loven
regulerer også værditab på beboelsesejendomme ved opstilling af disse anlæg (LINK).
Som borgere i Faxe Kommune og naboer til etablerede og kommende VE-anlæg har vi væsentlige erfaringer
med at blive naboer til den grønne omstilling og dermed erfaringer med, hvordan VE-lovgivningen fungerer i
praksis. Vi ser især tre store udfordringer med kompensationen til naboer som følge af værditab på
beboelsesejendomme efter VE-lovgivningen: tidspunktet, størrelsen og afstandskravet.
Udfordringerne løses ikke med den seneste aftale om kompensation (Link)
Nøgletal:
Faxe Kommune er i øjeblikket Sjællands største og Danmarks fjerdestørste leverandør af vedvarende energi.
Planlagte og eksisterende solcelleanlæg dækker allerede behovet for strøm til ni gange kommunens
husstande.
Lokalplaner for yderligere solcelleanlæg er undervejs, og kommunen er udpeget som et potentiel område
til større energiparker jf. regeringens udspil ’Klimahandling – Sammen om mere grøn energi fra sol og vind
på land’.
Naboerne betaler prisen for den grønne strøm.
Hvor stort et ansvar for den grønne omstilling, skal borgerne i Faxe Kommune tage på sig?
1. Naboer bør kompenseres når værditabet på deres ejendom sker. Ikke efter flere år
I dag kompenseres naboer til VE-anlæg først, når anlægget er sat i drift og altså begynder at tjene penge til
investorerne. Herefter sikres indbetaling til Grøn Pulje sådan at der kan se en lokal udmøntning af midler til
”grønne projekter” efter beslutning i Byrådet.
Imens bringes naboerne private økonomi i en meget usikker økonomisk situation, som de ikke har haft
mulighed for at sikre sig imod. Deres økonomiske sikkerhed og værdi af egen ejendom har sidste prioritet med
den nuværende lovgivning og praksis. Naboernes salgsvurdering falder i det øjeblik, der skabes risiko for om
der skal etableres et solcelleanlæg nær boligen. Dvs. når der ansøges om et solcelleanlæg.
Efter mere end fire år fra en beslutning om lokalplan i Faxe Kommune kender naboerne stadig ikke størrelsen
på kompensation eller tidspunkt for, hvornår kompensationen udbetales. Det er uanstændigt, at
alle
aktører
undtagen naboerne, kender deres økonomi og kan disponere over midler fra projektet.
Realkreditinstitutterne risikomarkerer ejendomme nær VE-anlæg og naboen har ikke længere mulighed for at
optage lån i sit hus, nogle bliver bedt om at indfri eksisterende realkreditlån og ved et ønske om salg er der ikke
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 58: Henvendelse af 08/01-24 fra Morten Kastrup og Line Mørkegaard om anmodning om foretræde vedr. Kompensation til naboer til store VE-anlæg i det åbne land i praksis
2807809_0002.png
muligt at optage lån for nye købere, hvis der er nogen der har lyst til at købe boligen. Den nuværende ejer
bliver reelt stavnsbundet til sin bolig med en usikker privatøkonomi i meget land tid (LINK).
Der er behov for at sikre, at naboerne kompenseres når værditabet sker. Ikke flere år efter.
2. Naboer bør kompenseres svarende til deres reelle værditab
Det er afgørende, at vi som borgere og naboer reelt inddrages i beslutningsprocessen vedrørende vores
lokalområder, ellers vil der opstå frustration og modstand (LINK).
På nuværende tidspunkt føles det som om, at kommuner og store energiselskaber handler uden hensyntagen
til vores bekymringer; for dem drejer det sig om profit, mens vi risikerer at ende i økonomisk ruin, hvor alt,
hvad vi har sparet op gennem mange år, forsvinder som dug for solen.
Den nuværende ordning tager ikke i tilstrækkelig grad hensyn til størrelsen på naboers reelle værditab. Kraka-
Advisory som bl.a. rådgiver regeringens energikrisestab NEKST har dokumenteret, at naboer til solcelleanlæg
kompenseres med op til 75% mindre, end de burde (LINK).
Regeringens aftale om at ændre VE-bonus for naboer til solcelleanlæg under den nuværende ordning er 3.658
kroner og stiger med den nye aftale til 5.487 kroner. Er dit hus fx 2 millioner værd svarer et værditab på 20 % til
400.000 kr,. og at du skulle bo i dit hus og modtage kompensation i 73 år før værditabet var tjent ind.
Kraka mener at ”Aftalen og udspillet oversælger, hvor meget kompensation naboer til solcelleanlæg og
vindmøller vil få”. Og KL kalder det for småpenge. Som naboer ser vi ikke os selv som ”forkælede teenagedøtre,
der bare vil have mere” sådan som ministeren benævner os. Vi ønsker blot at blive kompenseret reelt for det
værditab vi og vores private boliger lider, på bekostning af private virksomheder og investorers profit. De bør
betale det, som deres investering reelt koster (LINK).
Der er behov for at regering og Folketing påtager sig ansvar allerede nu for at naboer kompenseres svarende til
deres reelle værditab.
3. Afstandskravet for hvornår kan naboer kan søge om kompensation bør fjernes eller udvides
Naboer der bor inden for en 200 meters radius af et stort solcelleanlæg kan ansøge om kompensation
uden
ansøgningsgebyr. Naboer med en større afstand skal betale et ansøgningsgebyr på 4.000,-. De er ikke omfattet
af mulighed for salgsoption. t
Takseringsmyndighedens arkiver viser, at der sjældent er blevet udbetalt erstatning for værditab til
ejendomme, der ligger længere fra anlægget end 200 meter. (se vedlagte eksempler på afgørelser).
Det er vores opfattelse, at denne afstand på 200 meter fungerer som en hindring for at opnå erstatning.
I Faxe Kommune ser vi, at ansøgere fx placerer deres anlæg 204 meter fra bebyggelse. Dermed mister naboen
mulighed for at ansøge om kompensation uden gebyr ligesom vi med henvisning til Kraka-Advisory og
Takseringsmyndighedernes arkiver bliver bekymrede for, om naboer overhovedet kompenseres. Vi har erfaring
i Faxe Kommune for, at ejendomme med mere end 200 meter til et stort solcelleanlæg af lokale
ejendomsmæglere vurderes at have væsentlige værditab som også konstateres af Kraka-Advisory som
beskriver at ejendomsværdien forringes for boliger inden for en afstand på 400 meter (LINK).
Den nuværende lovgivning og praksis skaber stor usikkerhed om naboernes muligheder for kompensation og
økonomisk tryghed (LINK).
Afstandskravet for hvornår kan naboer kan søge om kompensation bør derfor fjernes eller udvides.
De bedste hilsner
Morten Kastrup og Line Mørkegaard, Faxe Kommune