Til
Indenrigsminister Sophie Løhde
Udvalg for Småøer samt Udvalg for Landdistrikter og Øer
Fejø, den 13. december 2023
Vedr. udmøntning og administration af landevejsprincippet
Sammenslutningen af Danske Småøer ser naturligvis meget positivt på, at der nu i finansloven
afsættes midler til at implementere det fulde landevejsprincip på ikke brofaste øer, herunder
småøerne.
Det er overordentligt glædeligt, at færgedriften til øerne prioriteres højt.
Mange øboere spørger os, hvordan det kommer til at foregå i praksis.
Bliver det et ”fast” takstsystem, hvor alle færger
skal
benytte de teknisk udregnede takster pr.
sejlet km – eller bliver der, som nu, mulighed for en lokal tilrettelæggelse?
Vores bekymringer ved en fast takst pr. km er følgende:
Lokal tilrettelæggelse
Det har hidtil været muligt for kommunerne i dialog med repræsentanter fra øerne lokalt at
tilrettelægge, hvordan man ville bruge tilskuddet. Fx om man ville bruge tilskuddet på biler - eller
ej. For nogle øer er det overordentlig problematisk, hvis en lav takst på biler betyder, at mange
flere end i dag tager bilen med til øen.
Der er på mange øer meget smalle veje, ingen oplagte pladser til parkering (øerne er omfattet af
naturområdezoner, strandzoner og lokalplaner etc.), og i øvrigt er det slet ikke givet, at der er
midler til at etablere parkeringspladser for.
Desuden ønsker flere øer simpelthen ikke mere biltrafik end i dag, da trafiksikkerheden for bløde
trafikanter er et af øens tiltrækningsmuligheder for både fastboende og turister.
Øer, der i dag reelt er bilfri (bl.a. Tunø, Bjørnø, Hjortø, Birkholm, Anholt), bør kunne sikres denne
praksis også fremover.
Omvendt er der større øer med længere afstande (fx Fur, Orø, Sejerø, Fejø m.fl.), hvor det er mere
oplagt at medbringe bil, og hvor lokalbefolkningens pendlere vil have stor fordel af at få en bil
billigt over med færgen.
Til gengæld kan pendlere på disse øer risikere at opleve manglende plads på færgen, hvis ikke
taksten kan justeres i fx sommerperioden.
Grundtakst på gående passagerer
Grundtasten i den eksisterende landevejsprincip-ordning på ca. 22 kr. pr. gående passager, mener
vi, er meget uhensigtsmæssig. Det giver – især for de meget korte ruter – en iøjefaldende
skævhed, at taksten for passagerer starter på 22 kr., mens taksten for biler blot ligger på knap 4
kr./km.