Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 44
Offentligt
2798912_0001.png
Til
Indenrigsminister Sophie Løhde
Udvalg for Småøer samt Udvalg for Landdistrikter og Øer
Fejø, den 13. december 2023
Vedr. udmøntning og administration af landevejsprincippet
Sammenslutningen af Danske Småøer ser naturligvis meget positivt på, at der nu i finansloven
afsættes midler til at implementere det fulde landevejsprincip på ikke brofaste øer, herunder
småøerne.
Det er overordentligt glædeligt, at færgedriften til øerne prioriteres højt.
Mange øboere spørger os, hvordan det kommer til at foregå i praksis.
Bliver det et ”fast” takstsystem, hvor alle færger
skal
benytte de teknisk udregnede takster pr.
sejlet km – eller bliver der, som nu, mulighed for en lokal tilrettelæggelse?
Vores bekymringer ved en fast takst pr. km er følgende:
Lokal tilrettelæggelse
Det har hidtil været muligt for kommunerne i dialog med repræsentanter fra øerne lokalt at
tilrettelægge, hvordan man ville bruge tilskuddet. Fx om man ville bruge tilskuddet på biler - eller
ej. For nogle øer er det overordentlig problematisk, hvis en lav takst på biler betyder, at mange
flere end i dag tager bilen med til øen.
Der er på mange øer meget smalle veje, ingen oplagte pladser til parkering (øerne er omfattet af
naturområdezoner, strandzoner og lokalplaner etc.), og i øvrigt er det slet ikke givet, at der er
midler til at etablere parkeringspladser for.
Desuden ønsker flere øer simpelthen ikke mere biltrafik end i dag, da trafiksikkerheden for bløde
trafikanter er et af øens tiltrækningsmuligheder for både fastboende og turister.
Øer, der i dag reelt er bilfri (bl.a. Tunø, Bjørnø, Hjortø, Birkholm, Anholt), bør kunne sikres denne
praksis også fremover.
Omvendt er der større øer med længere afstande (fx Fur, Orø, Sejerø, Fejø m.fl.), hvor det er mere
oplagt at medbringe bil, og hvor lokalbefolkningens pendlere vil have stor fordel af at få en bil
billigt over med færgen.
Til gengæld kan pendlere på disse øer risikere at opleve manglende plads på færgen, hvis ikke
taksten kan justeres i fx sommerperioden.
Grundtakst på gående passagerer
Grundtasten i den eksisterende landevejsprincip-ordning på ca. 22 kr. pr. gående passager, mener
vi, er meget uhensigtsmæssig. Det giver – især for de meget korte ruter – en iøjefaldende
skævhed, at taksten for passagerer starter på 22 kr., mens taksten for biler blot ligger på knap 4
kr./km.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Henvendelse af 13/12-23 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om udmøntning og administration af landevejsprincippet
2798912_0002.png
2
Et eksempel: I følge den nuværende udregningsmetode i landevejsprincippet, hvor der indgår en
grundtakst, vil en returbillet til Aarø (sejlafstand 2,6 km retur) med bil koste 10 kr., mens en
passager vil koste 25 kr. (21,25 + 2,6 km x 1,35 kr.)
1
. Uden grundtaksten ville passagertaksten være
3,50 kr.
Hvis
der fremover stadig skal regnes med en grundtakst, mener vi, at det bør genovervejes om den
skal ligge på personbilletten.
Vi har derudover følgende bekymringer, som vi håber, at du kan hjælpe os med at afklare:
Er der afsat midler nok?
Det skal generelt sikres, at kommunerne kompenseres tilstrækkeligt for de driftsudgifter, de rent
faktisk har til færgedriften ift. de færre indtægter de vil få med et fuldt implementeret
landevejsprincip.
Vi er med andre ord bekymrede for, om der er afsat penge nok i forslaget. I den hidtidige ordning
(landevejsprincip i 46 uger om året) oplever vi for flere færgeruter, at midlerne i de 46 uger, der
allerede skulle være sat midler af til, ikke rækker til nedsættelse af taksterne i et omfang svarende
til et reelt landevejsprincip.
Takststigninger og brændstoftillæg?
I det seneste år har de fleste færgeruter oplevet en takststigning begrundet i besparelser i
kommunen og i øgede brændstofpriser.
Vi er i tvivl om, hvordan prissætningen kan og vil foregå fremover?
Hvordan forhindres en situation, hvor staten giver tilskud til at nedsætte takterne parallelt med at
kommunen indfører en takststigning, for at dække øgede driftsudgifter etc.?
Fra øboernes side vil vi gerne understrege, at hvis alternativet til takststigning for en kommune
er at skære i afgange eller sammenlægge færgeruter, så er det alternativ endnu værre for øerne
end højere takster.
Vi håber, at du som minister vil tage dette med i det fortsatte arbejde med udmøntningen og
administrationen af de afsatte midler til landevejsprincippet og vi står naturligvis til rådighed for
dialog om emnet.
Med venlig hilsen
Kirsten Sydendal
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
1
Tal fra 2021:
Taksterne, der lægges til grund for de tekniske beregninger af den samlede billetindtægt efter stk. 1, udgør pr.
kilometer 1,35 kr. for passager, 3,84 kr. for personbil, 1,35 kr. for cykel, 1,93 kr. for motorcykel, 3,84 kr. for campingvogn, 3,84 kr.
for autocampere og 6,49 kr. for bus. Desuden indregnes en grundpris på 21,25 kr. for en returbillet pr. passager i de tekniske
beregninger.
(Jf. §2, stk. 3 i bekendtgørelsen af 6/4 2021:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/602
. I den nyeste,
gældende bekendtgørelse fra juli 2023 er taksterne, der ligger bag landevejsprincippet ikke angivet.)
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]