Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 32
Offentligt
2780963_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. november 2023
2023-4947
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 15 – Forslag til lov om ændring af
taxiloven (mulighed for at undtage visse øer fra lovens anvendel-
sesområde), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvordan en fravigelse af taxiloven vil
stille de chauffører, der eventuelt måtte udnytte de liberaliserede
vilkår, rent forsikringsmæssigt? Endvidere, hvordan vil man sikre
tryghed omkring taxakørsel på øerne, når der fremover fraviges fra
kravene om børneattest og ren straffeattest fra chaufførerne?
Svar
Spørgsmålet peger på to forhold, som jeg vil kommentere på ne-
denfor.
a) Hvad gør sig gældende i forhold til forsikring
b) Sikkerheden for kunderne i forhold til børneattest og ren
straffeattest
a) Hvad gør sig gældende i forhold til forsikring?
Jeg skal hertil bemærke, at det er ejerens ansvar at have den nød-
vendige forsikring og at oplyse sit forsikringsselskab om brugen af
bilen.
Passagerer i biler er dækket af den lovpligtige ansvarsforsikring for
bilen uanset om passageren betaler for turen eller ej.
b) Sikkerheden for kunderne i forhold til børneattest og ren straf-
feattest
Der spørges ind til, hvordan man vil sikre tryghed omkring taxi-
kørslen, når kravene om børneattest og ren straffeattest for chauf-
førerne fremover fraviges.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 32: Parallel omdelt - L 15 - svar på spm. 2 og 3 om ny taxalov
2780963_0002.png
Side 2/2
Jeg skal hertil bemærke, at der i den nugældende taxilov ikke er
krav om børneattest eller ren straffeattest for at blive taxichauffør.
Dog indgår eventuelle forhold på straffeattesten som en del af vur-
deringen af, hvorvidt der kan udstedes chaufførkort.
Lovforslaget har til formål at sikre en bedre mobilitet på småøerne
ved at fjerne en række barrierer og dermed gøre det nemmere og
billigere at køre for andre. At stille krav om forskellige attester vil
være uproportionalt og modarbejde dette formål.
I små øsamfund vil de fleste kende hinanden, og lovændringen
bygger på tillid til, at de personer, som udfører kørslen, overholder
al relevant lovgivning, herunder færdselsloven og straffeloven.
Herudover vil det hurtigt rygtes, hvis en chauffør ikke kører or-
dentligt eller giver dårlig service.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen