Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 27
Offentligt
2775804_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. november 2023
2023-4947
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L15 – Forslag til lov om ændring af
taxiloven (mulighed for at undtage visse øer fra lovens anvendel-
sesområde), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/10-23 fra fra Kir-
sten Sydendal, formand for Sammenslutningen for Danske Små-
øer, om ny taxalov, jf. L 15 - bilag 3?
Svar
I Sammenslutningen for Danske Småøers henvendelse peges på to
forhold vedrørende L 15 om ændring af taxiloven, som jeg vil kom-
mentere på nedenfor.
1) Sikkerheden for kunderne
2) Risikoen for at udefrakommende kan undergrave øboernes
mulighed for bibeskæftigelse
1) Sikkerheden for kunderne
Sammenslutningen for Danske Småøer peger på, at alle, herunder
turister og udefrakommende, kan køre på småøerne uden krav om
ren straffeattest, børneattest, helbredstest eller andet.
Jeg skal hertil bemærke, at der ikke er krav om ren straffeattest el-
ler børneattest for at blive taxichauffør. Dog indgår straffeattesten
som en del af vurderingen af, hvorvidt der kan udstedes chauffør-
kort. Det samme gør sig gældende for helbredstesten.
Dertil vil jeg bemærke, at lovforslaget har til formål at sikre en
bedre mobilitet på småøerne ved at fjerne en række barrierer og
dermed gøre det nemmere og billigere at køre for andre. At stille
krav om forskellige attester og tests vil være uproportionalt og
modarbejde dette formål.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 27: Parallel omdelt - L 15 - svar på spm. 1 om kommentar til henvendelsen af 30/10-23 fra Kirsten Sydendal, formand for Sammenslutningen for Danske Småøer, om ny taxalov
2775804_0002.png
Side 2/3
I små øsamfund vil de fleste kende hinanden, og lovændringen
bygger på tillid til, at de personer, som udfører kørslen, overholder
al relevant lovgivning, herunder færdselsloven og straffeloven.
Herudover vil det hurtigt rygtes, hvis en chauffør ikke kører or-
dentligt eller giver dårlig service.
Det er korrekt, at alle, herunder turister og udefrakommende, prin-
cipielt kan køre på øen. Jeg skal dog bemærke, at hele forudsætnin-
gen for, at øen kan blive undtaget fra taxilovens anvendelsesom-
råde er, at der ikke i almindelighed finder taxikørsel sted.
Såfremt kørselsbehovet på øen måtte vise sig at være så stort, at
det kan betale sig for flere udefrakommende at køre på øen, må det
formodes, at det vil være profitabelt for en taxivirksomhed at etab-
lere sig på øen, hvorved øen ikke længere vil kunne undtages taxi-
lovens anvendelsesområde.
2) Risikoen for at udefrakommende kan undergrave
øboernes mulighed for bibeskæftigelse
Sammenslutningen for Danske Småøer er peger på, at enhver tu-
rist eller udefrakommende vil kunne køre med personer mod beta-
ling i turistsæsonen, hvilket potentielt kan undergrave muligheden
for øboere, som gerne vil brug ordningen som bibeskæftigelse.
Jeg skal hertil bemærke, at hovedformålet med lovforslaget er at
sikre bedre mobilitet for øboerne. I den forbindelse bliver det mu-
ligt for private at køre med personer mod betaling uden at skulle
opfylde taxilovens krav. Lovforslaget har dog ikke som sådan til
formål at skabe en bibeskæftigelse til øboerne og har heller ikke til
formål at beskytte en sådan bibeskæftigelse.
Såfremt der måtte vise sig at være så stor efterspørgsel, fx om som-
meren, at det kan betale sig for andre end øboerne selv at tilbyde
kørsel på øen, må det også være i øboernes interesse, at der er flere
private, som tilbyder denne kørsel – uanset hvor de er bosat. I de
perioder hvor efterspørgslen ikke er så stor, vil kørslen kunne dæk-
kes af de lokale øboere.
Såfremt kørselsbehovet på øen generelt måtte vise sig at være så
stort, at det kan betale sig for udefrakommende at køre på øen på
mere permanent basis, må det jf. ovenfor formodes, at det vil være
profitabelt for en taxivirksomhed at etablere sig på øen, hvorved
øen ikke længere vil kunne undtages taxilovens anvendelsesområ-
det.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 27: Parallel omdelt - L 15 - svar på spm. 1 om kommentar til henvendelsen af 30/10-23 fra Kirsten Sydendal, formand for Sammenslutningen for Danske Småøer, om ny taxalov
2775804_0003.png
Side 3/3
Men intentionen med lovforslaget er at sikre, at øboernes kørsels-
behov bliver dækket bedre end det er tilfældet i dag, og ikke at
skabe et ekstra indtjeningsgrundlag for øboerne. Det er blot en
sidegevinst.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen