Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 153
Offentligt
2903203_0001.png
09-09-2024
Til Udvalget for Landdistrikter og Øer
Materiale fra Kolonihaveforbundet til foretræde for Udvalget for
Landdistrikter og Øer d. 11. sep. 2024
Der er behov for en hurtig og målrettet ændring af Kolonihaveloven
Da Dansk Folkeparti i 2022 fremsatte et beslutningsforslag med henblik på at bekæmpe
helårsbeboelse i kolonihaver, var der bred politisk opbakning til en revision af kolonihaveloven
for at komme helårsbeboelse til livs.
Selvom ministeren flere gange siden har udtalt, at udfordringerne ville blive adresseret i den
nærmeste fremtid, mangler vi fortsat at se konkret handling på området. Vi har forståelse og
respekt for ministerens ønske om en dybdegående undersøgelse af en række udfordringer på
kolonihaveområdet, men vi mener, at problemerne med helårsbeboelse er yderst presserende
og kræver hurtig indgriben.
Samtidig kan flere af de øvrige problemer der nævnes, håndteres gennem opstramning eller
skærpet håndhævelse i lovgivning inden for plan-, miljø- og socialområdet, mens spørgsmålet
om opstramning i reglerne for helårsbeboelse skal håndteres direkte i Kolonihaveloven.
Kolonihaveforbundet er bekendt med, at flere kolonister både under forbundet og uden for
forbundet i dag benytter kolonihavehuse som helårsbeboelse. Blandt disse kolonister er der en
opfattelse af, at myndighederne ikke griber ind over for disse forhold, hvorfor de lige så godt
kan fortsætte.
Flere kommuner har besluttet at intensivere indsatsen for at komme ulovlig helårsbeboelse til
livs, blandt andet ved at nedsætte kommunale kolonihaveteams. Dog mangler kommunerne de
rette værktøjer mangler i den nuværende lovgivning, som er for uklar på området. Dette
beskrives blandt andet i det brev, som Ballerup Kommune, Glostrup Kommune og Vejle
Kommune med tilsagn fra 25 øvrige borgmestre sendte til udvalget i november 2023.
1
Samtidig synes problemet kun at vokse i omfang. I Aarhus Kommune er antallet af personer
med folkeregisteradresse i haveforeninger stigende.
2
Ifølge Odense Kommune har mere end
hver fjerde kolonist sin folkeregisteradresse i sit kolonihavehus.
3
I Ballerup Kommune har
1
2
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/ul%C3%B8/bilag/24/2815965.pdf
https://stiften.dk/aarhus/kolonihavehus-sat-til-salg-til-1-6-millioner-i-halvdelen-af-de-huse-jeg-stoeder-paa-bor-folk-
hele-aaret
3
https://www.dr.dk/nyheder/indland/jacob-bor-ulovligt-i-sit-kolonihavehus
Side 1 af 3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Materiale fra Kolonihaveforbundet til foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer d. 11. sep. 2024
2903203_0002.png
borgmester Jesper Würtzen vurderet, at ca. hver anden af kommunens kolonihaver bliver
brugt ulovligt.
4
Politiken har i juli 2024 beskrevet, hvordan ejendomsmæglere medvirker til salg af kolonihaver
som helårsbeboelse, og at visse mæglere angiveligt spekulerer i, at kommuner hverken har
ressourcer eller juridisk værktøj til at gribe ind mod helårsbeboelse.
5
For nylig har Hillerød Kommune imødekommet de ulovlige forhold ved at give en haveforening
dispensation til at bygge kolonihavehuse, der overskrider de tilladte størrelser i lokalplanen.
Kommunen begrunder blandt andet dispensationen med, at man ikke har ressourcer til at
håndhæve reglerne. Det er en trist udvikling, at en kommune giver efter for et mindretals
ulovligheder, fordi den ikke har ressourcerne til at gribe ind overfor disse forhold, og det
sender mildest talt et uheldigt signal til alle de lovlydige kolonister, som må se deres naboer
slippe afsted med at overbebygge deres kolonihavehuse.
Alle disse forhold er med til at udfordre kolonihavernes oprindelige funktion og formål.
Kolonihaverne blev oprindeligt etableret som rekreative områder, der gav især personer og
familier med beskedne indkomster mulighed for at dyrke naturen og styrke sociale
fællesskaber. Kolonihaverne fungerer i udgangspunktet som grønne åndehuller i weekender og
ferier og tilbyder et fristed fra byens travlhed. Hvis kolonihaveområderne udvikler sig til nye
boligkvarterer eller sommerhusområder, mister de deres unikke karakter og funktion. Det
skaber desuden et dysfunktionelt socialt miljø i foreningerne, at ulovlige forhold blandt et
mindretal af medlemmerne ikke bliver sanktioneret. Det er derfor afgørende, at regeringen
omgående griber ind mod den lovløshed, der breder sig blandt visse kolonister og som er med
til at ødelægge disse værdifulde områder for flertallet.
Vi mener derfor, at det er nødvendigt at gennemføre en todelt lovændring, hvor man først
laver en hindring for ulovlig helårsbeboelse, herunder kommunal tilsynspligt og
sanktionsmuligheder, og efterfølgende griber ind over for øvrige ulovlige forhold som for
eksempel overbebyggelse og socialt bedrageri i relevant lovgivning. Vi er i øvrigt at den
overbevisning, at mange af de øvrige udfordringer i kolonihaveområder, så som ulovlig
overbebyggelse, er opstået som resultat af at visse kolonister benytter kolonihaven til
helårsbeboelse. Indgreb mod ulovlig helårsbeboelse er derfor det mest effektive middel til at
forhindre overtrædelser og misbrug af forskellige regler på området.
Tilsynspligten for overholdelse af lovgivning bør ligge hos kommunen
Det er en myndighedsopgave at sikre, at lovgivning bliver overholdt.
Haveforeninger, som drives af frivillige bestyrelser, kan ikke forventes at skulle føre tilsyn med
foreningens medlemmer. Desuden er det Kolonihaveforbundets opfattelse, at visse
haveforeningers bestyrelser er fortalere for helårsbeboelse, hvorfor der i visse foreninger ikke
er noget ønske om eller incitament til at gribe ind over for ulovlig helårsbeboelse.
4
5
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-04-kommuner-kaemper-med-udbredt-problem-blandt-kolonihaveejere
https://politiken.dk/danmark/art9943137/M%C3%A6gleren-s%C3%A6lger-%C2%BBsj%C3%A6lden-perle%C2%AB-
som-var-det-en-hel%C3%A5rsbolig.-Men-k%C3%B8bere-vil-f%C3%A5-sig-en-overraskelse
Side 2 af 3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Materiale fra Kolonihaveforbundet til foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer d. 11. sep. 2024
2903203_0003.png
Derfor bør kommunerne i en ny kolonihavelov udstyres med en tilsynspligt for overholdelse af
opholdsbestemmelser og sanktionsmuligheder ved overtrædelse af reglerne.
Behov for sanktionstrappe i lovændring af kolonihaveloven
En ny kolonihavelov bør indeholde et klart og tydeligt sanktionssystem. Kolonihaveforbundet
foreslår en trinvis sanktionstrappe bestående af tre trin: 1) påbud, 2) bøde og 3)
politianmeldelse.
Den enkelte kolonist skal have mulighed for at rette op på eventuelle ulovlige forhold. Hvis
dette ikke lykkes, bør det være muligt at tildele en bøde, der er proportional med
overtrædelsen, men samtidig af en størrelse, der har en reel afskrækkende effekt. Endelig skal
det være muligt at politianmelde kolonisten, hvis de ulovlige forhold fortsætter.
Side 3 af 3