Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 144
Offentligt
2895512_0001.png
Sejerø Beboerforening, Ø-Udvalget for Nekselø og Sejerø og Sejerø Udviklingsforum
Sejerø den 12. august 2024
Åbent brev til borgmester i Kalundborg Martin Damm
Kære Martin Damm
Vi er et samlet Sejerø med Sejerø Beboerforening i spidsen, som skriver til dig for at få
uddybet en række forhold med driften af færgeruterne til Nekselø og Sejerø.
Dialogforum har fået udleveret regnskabstallene for Sejerøbugten Færger for de sidste tre
år. Af regnskabet for 2023 kan vi læse, at kommunen har fået bogført følgende tilskud til
færgedriften:
Tilskud til takstnedsættelse
Tilskud målrettet øboere
Tilskud til færgedrift i alt
2.776.800
596.743
3.373.543
Vi har samtidig fået at vide, at kommunen har måttet skyde 6 mkr. i færgedriften i 2023.
I Indenrigsministeriet oversigt over tilskud i 2023 kan man se tilskud til Kalundborg, og
finansloven fra 2023 viser Trafikstyrelsens tilskud til Ø-kort ordningen. Det giver følgende
tilskud til Kalundborg kommune i 2023:
§20 tilskud til kommuner med øer
Tilskud nedsættelse af fragttakster
Tilskud nedsættelse af passagertakster
Ø-kortordningen fra Trafikstyrelsen
Ydet tilskud i alt
12.348.000
1.896.000
1.260.000
941.577
16.445.577
Det undres os, at kommunen kun har brugt 3.373.543 til færgedrift ud af et samlet tilskud
på 16.445.577 svarende til 21%.
§20 tilskuddet er begrundet i de særlige udgifter, der er forbundet med at have en eller flere
mindre øer som en del af kommunen, herunder særligt færgedriften. Midlerne ydes som et
generelt tilskud – dvs. som en del af kommunens bloktilskud.
De øvrige til skud på 4.097.577 er øremærket til bestemte formål med færgedriften, men
kommunen har kun brugt 2.776.800 til disse formål ifølge regnskaberne.
Selvom §20 tilskuddet er en del af kommunens bloktilskud, er midlerne begrundet i de
særlige udgifter kommunen har for Nekselø og Sejerø.
Vi beder derfor om aktindsigt i, hvad §20 tilskudsmidlerne er brugt til ud over
færgedriften, samt hvad de resterende øremærkede tilskud er blevet brugt til.
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 144: Åbent brev til borgmester Martin Damm om aktindsigt i økonomien vedr. færgedriften i Sejerøbugten
2895512_0002.png
Regeringen besluttede i forbindelse med finansloven for 2024 at indføre det fulde
landevejsprincip med nedsættelse af taksterne for biler og passagerer på færgerne til de
danske øer. For Sejerø ville det betyde takster på 73 kr. for en bil og 36 kr. for passagerer. I
dag betaler vi 115 kr. for en bil og 60 kr. for passagerer – altså væsentligt mere end
regeringens intentioner med landevejsprincipper.
På forespørgsel i dialogforum har vi fået at vide, at kommunen ikke har fået penge nok til
at gennemføre landevejsprincippet.
Vi beder derfor om aktindsigt i kommunens beregningsgrund for billetpriser, hvilke
faktorer indgår i beregningen og, hvor meget tilskud mangler der for at indføre
landevejsprincippet.
Endvidere beder vi om aktindsigt i de oplysninger, som kommunen sender til regeringen
som grundlag for beregning af de forskellig tilskud.
Færgeselskaberne til de danske småøer er alle – formentlig uden undtagelse – etableret af
øboer og drevet af øsamfundene – fordi incitamentet til etablering og drift af disse livliner
lå og ligger på øerne. At de økonomiske rammer fastlægges i stadig større
forvaltningsmæssige enheder, er en naturlig følge af kommunalreformerne siden 1971,
men bemanding af færgerne og færgeadministration har igennem årtier tiltrukket
kvalificerede indbyggere til øerne og sikret øboerne en indflydelse på færgedriften.
Kalundborg kommune har været foregangskommune for at flytte administration og
overfartsledelse væk fra Sejerø og desforuden outsource funktioner såsom bemandingsplan
og overfartsledelse, som tidligere lå i besætningen, til konsulenter, som ingen tilknytning i
øvrigt har til sejladsen.
Vi beder derfor om aktindsigten i økonomien bag disse dispositioner, 1) begrundelserne
for og økonomien i flytning af færgekontoret til Havnsø og 2) rationale og økonomi i
outsourcing af vagtplanlægning og overfartsledelse til konsulentvirksomheder.
Vi ser frem til at få de ønskede oplysninger og at få startet en konstruktiv dialog med
henblik på en forbedring af færgedriften til gavn for øboere, landliggere, sommergæster,
turister og erhvervsdrivende på øen.
Sejerø Beboerforening ved Peter Rasmussen; M: [email protected]
Ø-Udvalget for Sejerø og Nekselø ved Klaus Perkild; M: [email protected]
Sejerø Udviklingsforum ved Jens Thomassen; M: [email protected]
Dette brev er sendt til:
Borgmester Martin Damm
Medlemmer af Kommunens Økonomiudvalg
I kopi til:
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sammenslutningen af Danske Småøer
Side 2/2