Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 143
Offentligt
2971463_0001.png
MINKAVLER KAJ BANK OLESEN
FÅ UDVALGTE ERFARINGER
MED VINDMØLLEPLANLÆGNING, VINDMØLLENABOSKAB OG EN RETSSAG
1
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Henvendelse af 12/8-24 og præsentation fra foretræde 29/1-25 fra Poul Hvilsted om årsagssammenhæng mellem vindmøller og minkfarme
2971463_0002.png
Minkfarmen
Tiphedevej 10 i Vildbjerg - landbrugsområde i det åbne land
Kaj drev almindeligt landbrug og familien boede i stuehus
Siden 1997 drift af minkfarm
Miljøgodkendelse til 4.500 avlsdyr
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Henvendelse af 12/8-24 og præsentation fra foretræde 29/1-25 fra Poul Hvilsted om årsagssammenhæng mellem vindmøller og minkfarme
2971463_0003.png
Vindmølleprojektet
Herning Kommune vedtager plan (2011) for 3-4 vindmøller
Det maksimale alternativ vælges:
4 møller med effekt 3,1 MW
140 m totalhøjde og rotordiameter 113 meter (der
anvendes til 150 meter
møller)
Minimumsafstand til beboelse 560 meter –
fordi kun 140 og ikke 150
meter
Ingen ren tone
(forudsætning bristet)
Ingen afstandskrav eller grænseværdier i forhold til arbejdskraft på farmen
Ingen afstands- eller støjhensyn til dyrehold
Opstilles og idriftsættes i september 2013
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Henvendelse af 12/8-24 og præsentation fra foretræde 29/1-25 fra Poul Hvilsted om årsagssammenhæng mellem vindmøller og minkfarme
2971463_0004.png
Vindmøller til ”kanten”
Minimumsafstand 560 meter
Afstanden til Kajs stuehus knap 561
Hvis 150 meter vindmølle havde minimumsafstand været 600 meter
Maksimal Støjbelastning
Grænseværdi ved 6 m/s: 42 dB(A) –
hos Kaj 41,8
Grænseværdi ved 8 m/s: 44 dB(A) –
hos Kaj 43,2
Grænseværdier er
5 dB (A)
mindre for beboelse i det åbne land
Virkningen udebliver ikke
Kajs hvalpeproduktion halveres
2014 og følgende år
Dyrene mistrives og velfærd mere end truet
Kaj fraflytter stuehuset
2016
Minkfarmen – Kajs livsværk - lukker
2018
af dyrevelfærdsmæssige hensyn
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Henvendelse af 12/8-24 og præsentation fra foretræde 29/1-25 fra Poul Hvilsted om årsagssammenhæng mellem vindmøller og minkfarme
2971463_0005.png
Efter retssagen
På trods af stadig større viden om støjs skadelige virkninger
(senest rapport 2022 om trafikstøj)
Planlægning ”til kanten” på alle parametre er stadig tilladt og understøttes af opstillerinteressens indflydelse på processen
”Tilrettelæggelse” af konfiguration af møllers rotordiameter tillader stadig kompromittering af afstandskrav
Medarbejdere på landet og dyrehold af enhver (meget forskellig) art og type er stadig anset for ”ufølsomme”
Beboere i boliger i det åbne land er stadig 5 d(B (A) mindre følsomme end byboere
Beregningsmodellerne i planlægningsfasen afviger fra det faktiske støjbillede
Men redskaber til eftervisning af støjemission er uklare, komplicerede og egnet til formålsbestemt anvendelse og
bearbejdning, fx i relation til genetillæg (5
dB)
for pulserende støj, som vindmøllestøj de facto er.
Usikkerhed vedr. identitet mellem planlagt vindmølle og opsat vindmølle, samt validitet af kildestøj,
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Henvendelse af 12/8-24 og præsentation fra foretræde 29/1-25 fra Poul Hvilsted om årsagssammenhæng mellem vindmøller og minkfarme
2971463_0006.png
UDFORDRINGER
Retssagen har dokumenteret:
Industrien er ikke pålagt proaktivt at dokumentere, at vindmøller ikke forårsager skade på mennesker og dyr
Og industrien gør det med sikkerhed
ikke
frivilligt, selv om der fra relevant videnskabelig side er foreslået projekter herom
og det er muligt at gennemføre dem.
Den naboretlige beskyttelse (tålegrænse) er illusorisk på grund af
retroaktiv
bevisbyrde
for, at vindmøller har
forårsaget skade på mennesker og dyr
Der savnes en
lovbestemt omvendt
bevisbyrde
Tilsynsindsatsen er sporadisk og
belastet
af de netop nævnte vanskelige eller ikke-eksisterende redskaber, der udelukker
en objektiv håndhævelse
6