Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 141
Offentligt
2892013_0001.png
Notat om planlov og ø-udviklingsplaner på småøerne
27. juni 2024
Vi ser en række begrænsninger ift. de foreslåede ø-udviklingsplaner
(Se bilag:
Ø-udviklingsplaner)
De mindre faciliteter, der med ø-udviklingsplaner muliggøres inden for den udvidede
strandbeskyttelseslinje, imødekommer desværre ikke de behov, der findes på småøerne
i forhold til at udvikle øernes muligheder indenfor bosætning, turisme, erhverv og grøn
energiomstilling. En isbod eller et fodboldnet gør det ikke alene, der skal også være
boliger og reelle muligheder for erhvervsudvikling, hvis de små øer skal trives.
Vi mener, at ø-udviklingsplanerne skal udvides til også at omfatte etablering af
boligenheder og energianlæg og ikke kun fokusere på mindre turismeaktiviteter.
Anvendelse af
alle
allerede eksisterende bygninger på småøerne bør være muligt
– Nye boliger skal således ikke være betinget af tilknytning til eksisterende
landsbybebyggelse(r).
Det skal derimod være muligt at ombygge alle
eksisterende
bygninger – også i landzonen
og også indenfor strandbeskyttelseslinjen. Da der er tale om allerede eksisterende
bygninger, som tidligere har indgået i småøernes virke og liv, giver det, ikke mindst ud fra
et bæredygtighedssyn, mening at genanvende disse bygninger til udvikling af erhverv
(herunder turisme) og ikke mindst bosætning på de små øer.
Uden bosætning er der ingen til at drive de øvrige funktioner på de små øer
.
Alternativt
henstår bygningerne ubenyttede, tomme, misligholdt eller i værste fald som ruiner.
Projekter, der med omtanke for og hensyntagen til den omkringliggende natur og
landskab, ønsker at ibrugtage eksisterende bygninger, bør kunne realiseres.
I forlængelse af ovenstående mener vi således også, at det er forkert, at områder inden
for strandbeskyttelseslinjen specifikt er undtaget fra ø-udviklingsplanerne. Der bør ses
mere differentieret på disse områder: Vi mener grundlæggende at strandbeskyttelsen
fortsat skal være gældende på småøerne, men dog at der bør gives mulighed for at
udnytte de eksisterende bygninger, der findes i zonen allerede.
Vi ønsker således, at det bliver muligt
at kunne etablere fælles energianlæg, der kan dække øens behov – dvs. større end
husstandsvindmøller, samt også fx termonet. (Pt. kan man med en ø-
udviklingsplan søge om at opstille husstandsvindmøller og små solcelleanlæg til
brug for øens egen energiforsyning)
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 141: Materiale fra Sammenslutningen af Danske Småøer som opfølgning på ø-tur til Sejerø og Nekselø den 18. og 19. juni 2024
at etablere helårsboliger i eksisterende bygninger i det åbne land på en småø, (ikke
kun i forbindelse med landsbybebyggelse).
at etablere nye boliger (ikke kun i byzone: det er kun meget små arealer på seks af
vores 27 øer, der er udlagt som byzone).
at det er muligt at etablere mobilhomepladser på havnen og eksisterende
campingpladser, der måtte ligge i strandbeskyttelseszonen (Det er nu kun muligt
uden for zonen)
at nye virksomheder og boliger kan etableres i eksisterende bygninger i
strandbeskyttelseszonen
At man kan ændre anvendelsen af eksisterende bygninger til fx bolig, erhverv eller
turisme i strandbeskyttelseszonen
Der er desuden behov for et system, der kan screene projekterne
inden
man
igangsætter et større arbejde med en udviklingsplan.
Vi mener, det skal være muligt at få en vurdering fra Planstyrelsen af projekter, som en
given ø ønsker gennemført: Kan projekterne overhovedet realiseres via en ø-
udviklingsplan eller ej?
Det er desuden afgørende at der bliver åbenhed og gennemsigtighed i forhold til,
hvilke kriterier ø-udviklingsplanerne godkendes ud fra i ministeriet. Der er P.t. ingen
vejledning til ø-udviklingsplanerne og kriterierne for godkendelse er for os ukendte.
Finansiering
Endelig skal der følge finansiering til kommunerne med, så udarbejdelsen af en ø-
udviklingsplan ikke er afhængig af den enkelte kommunes økonomi og derfor risikerer
at blive nedprioriteret eller afvist.
Udviklingsplaner op til at indeholde en proces, der involverer lokalbefolkningen. Det
bifalder vi i allerhøjeste grad - men det er ikke gratis. Det kræver tid, møder og
facilitering. Hvis det alene er kommunerne, der skal bekoste dette, frygter vi, at de
fattigste kommuner vælger udviklings-ø-planer fra pga. manglende økonomi.
Planstyrelsen henviser til, at kommunerne kan søge Landdistriktspuljen om midler. Vi
finder det urimeligt, hvis finansiering af udviklingsplanerne dræner Landdistriktspuljen
for midler, så der ikke efterlades midler til de mange øvrige projekter på småøerne.
Vi ved fra de SFU-planer, der er lavet for tre af småøerne, at omkostningen ligger på
mellem 600.000 og 1 mio. kr.
Sammenslutningen af Danske Småøer
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 141: Materiale fra Sammenslutningen af Danske Småøer som opfølgning på ø-tur til Sejerø og Nekselø den 18. og 19. juni 2024
2892013_0003.png
Ø-udviklingsplaner - hvad er mulighederne?
NB! Alle 27 øers fulde areal ligger i Kystnærhedszone (= 3 km fra kysten)
Muligheder (efter godkendelse af ø-udviklingplan)
Gælder kun
uden for strandbeskyttelseszonen
OBS:
Ønsker, der
IKKE
kan realiseres. Heller ikke med ø-
udviklingplan:
Omdanne overflødiggjorte bygninger til håndværks- og
industrivirksomhed, til mindre butikker eller liberale
erhverv, til forenings- og fritidsformål samt lager- og
kontorformål
Etablere nye boliger i umiddelbar tilknytning til én eller
flere eksisterende landsbybebyggelse(r)
Omdanne
eksisterende,
overflødiggjorte bygninger til
helårsbeboelse
- også i det åbne land (dvs. uden for
landsbybebyggelser)
Udvide eksisterende landsbyer i byzone med nye arealer til Alle småøerne er udlagt til landzone. Undtagelser er meget
boliger og erhverv og udvide eksisterende
små områder med byzone på Fur , Sejerø, Orø, Omø,
erhvervsvirksomheder
Agersø og Mandø. Dispensationsmuligheden gælder derfor
kun meget få og små områder.
Opstille husstandsvindmøller og små solcelleanlæg til brug
Fælles
energianlæg - dvs større end husstandsvindmøller
for øens egen energiforsyning
samt termonet.
Etablere enkelte pladser til mobilehomes ved en havn eller
på en eksisterende campingplads
Muligheder (efter godkendelse af ø-udviklingplan)
I den udvidede strandbeskyttelseszone:
100 til 300
meter fra kysten
Dispensation til
mindre faciliteter
, hvis faciliteterne
placeres
i tilknytning til eksisterende anlæg eller
bebyggelse
Ønsker, der
IKKE
kan realiseres med ø-udviklingplan:
Det kan f.eks. være.:
- En mindre isbod ved en eksisterende turismevirksomhed - - Mindre faciliteter til
nye
virksomheder eller
f.eks. ved en café eller restaurant
virksomheder, som ikke er turismevirksomheder.
- Mindre sportsfaciliteter og lege- eller motionsfaciliteter
ved klubber, foreninger, skoler, institutioner og
eksisterende turismevirksomheder
- En mindre bod til salg af lokale produkter
Etablering af
energianlæg
Etablering af
nye
virksomheder og boliger, fx i
eksisterende bygninger.
Ændre anvendelse
af
eksisterende
bygninger,
fx til
erhverv, turisme, bolig.
Enkelte mobilhome pladser på havne og
eksisterende
campingpladser:
på nogle øer ligger
eksisterende
campingpladser og havneområder netop i denne zone. De
kan
ikke
etablere mobilhomepladser, selvom der er et
behov. Resultatet er at mobilhomes holder i naturen og
forenden af vejene.
Kilde:
Oplæg på webinar ved Planstyrelsen den 28.2.2024:
https://danske-smaaoer.dk/nyheder/webinar-om-planloven/
Sammenslutningen af Danske Småøer