Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 141
Offentligt
2892010_0001.png
Notat om færger
20. juni 2024
Opfølgning på møde med Udvalg for Småøer den 19. juni ifm. ø-tur til Sejerø og Nekselø
Grøn omstilling,
en ny færgepulje er nødvendig
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at en langsigtet plan for, hvornår hvilke
færger kan omstilles eller bør nybygges, bør samles og ligge hos staten, ikke mindst
finansielt, fx med en grøn færgepulje.
Det er afgørende at planen og den tilhørende pulje:
-
Finansierer op til 80% af udgifterne
-
Også omfatter infrastrukturelle anlæg (el-forsyning og havneanlæg) foruden selve
færgen (ny eller retrofittet)
-
Er tilstrækkelig stor
-
At investeringerne ifm. færgernes grønne omstilling ikke belaster hverken anlægs-
eller servicerammen og dermed enten går ud over eller bremses af kommunens
øvrige aktiviteter.
-
Indtænker afløserfærger og et nødsystem, hvor der hurtigt kan indsættes en
reservefærge, hvis der er nedbrud på en af færgerne (Dels ved planlagte
værftsophold men også ved nedbrud jf. El-færgen ELLENs situation i 2023).
Hovedparten af småøernes færgeruter har p.t. ikke en reservefærge, de kan
indsætte, eller alternative færgeruter, der kan benyttes.
-
At lokalkendskab til farvande mm inddrages i planlægningen af nye færger.
-
At service (frekvens og sejltid) samt kapacitet ikke forringes med nye færger
Det giver mening at samle den grønne omstilling, udviklingen af el-færger etc. i en statslig
sammenhæng, så det sikres, at alle færgeruter kommer i mål, og at ingen kommune
efterlades alene med ansvaret og den store opgave, økonomisk så vel som teknologisk, at
gennemføre byggeri eller retrofit af grønne færger til de 26 færgebetjente småøer.
Der er ingen grund til, at 18 kommuner hver især skal starte fra bunden med et
færgeprojekt. Staten bør facilitere videndeling og adgang til teknologisk rådgivning på tværs
af kommuner.
Vi mener, det bør være en statslig opgave fx at søge EU-midler hjem til ø-færgerne, fx til en
grøn færgepulje
1
. Vi ser en mulighed i social- og klimafonden i EU, (midler til grøn omstilling
af offentlig transport)
2
. Her finder vi det oplagt, at der fra dansk side i den nationale
tilrettelæggelse peges på grøn omstilling af ø-færgerne og afsættes midler fra puljen til
dette.
Se transportministerens svar fra 28. februar 2024:
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/ul%C3%B8/spm/79/svar/2026518/2830805.pdf
1
2
Social- og klimafonden:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0101_DA.html
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 141: Materiale fra Sammenslutningen af Danske Småøer som opfølgning på ø-tur til Sejerø og Nekselø den 18. og 19. juni 2024
2892010_0002.png
Baggrund, færgepuljer:
-
-
I 2008-2010 var der en færgepulje på 260 mio.kr., hvor kommunerne kunne søge op til
75 % tilskud til en ny færge.
3
I 2021-22 var der en ”grøn” færgepulje
4
. Her var i alt afsat 285 mio. kr. og kommunerne
kunne søge op til 25 % tilskud. 10 kommuner har søgt, Nogle er sat i bero, mens især
finansiering afklares. Puljen er opbrugt (med mindre der er tilbageløb fra projekter der
evt. opgives)
Der er afsat en færgepulje på 100 mio. kr. fra 2028:
Parterne er enige om at afsætte en
pulje på 100 mio. kr. fra 2028. Puljen kan medfinansiere tekniske investeringer i lokale
færgeruter som f.eks. udskiftning af motorer, større renoveringer samt udskiftning af
tonnage.
5
Oversigt over færgernes byggeår
6
-
-
CO
2
afgift på færger:
Det er en dansk beslutning, at der skal CO
2
afgift på de små indenrigsfærger. Det mener vi
er forkert.
7
Den nuværende dieseldrevne færgedrift er en stor belastning for kommunernes CO
2
regnskab og med en afgift på CO
2
i nær fremtid, bliver det også en endnu større økonomisk
belastning for de kommuner, der ikke når i mål med den grønne omstilling.
Vi forstår, at der indføres en kompensation for CO
2
afgiften, som kommunerne kan søge fra
2025, men at denne løbende udfases frem mod 2030. Dermed står afgiften og blinker lige
om hjørnet. Det er Ø-sammenslutningens overbevisning at en CO
2
afgift vil ramme især de
svageste kommuner med øer hårdest og sætte dem endnu længere bagud ift. målet om at
nå en grøn omstilling af færgerne.
Puljen er bl.a. beskrevet i denne publikation fra 2011, side 27-29:
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/KOU/bilag/39/949743.pdf
3
4
Se transportministerens svar fra 16. april 2024:
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/ul%C3%B8/spm/105/svar/2039465/2851736/index.htm
samt fra 18. december 2023:
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/ul%C3%B8/spm/22/svar/2009389/2800949.pdf
Jf. aftale om infrastrukturplan
2035.
side 14:
https://fm.dk/media/25209/aftale-om-infrastrukturplan-
2035_a.pdf
5
6
7
https://danske-smaaoer.dk/wp-content/uploads/2024/04/Oversigt-faerger-byggeaar-CO2-mm.pdf
Læs mere om CO
2
afgiften her:
https://danske-smaaoer.dk/wp-content/uploads/2024/03/Brev-vedr-CO2-afgifter-inkl-hoeringssvar-
140324.pdf
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 141: Materiale fra Sammenslutningen af Danske Småøer som opfølgning på ø-tur til Sejerø og Nekselø den 18. og 19. juni 2024
Problematik vedr. bemanding
Eksempel fra Sejerø:
Cafeteriets personale indgår normalt i færgens sikkerhedsbesætningen. Da der ikke er
bemanding i cafeteriet (uklart om det var fordi kommunen ville spare, eller om de ikke
kunne rekruttere nogen), kan færgen ikke sejle med sommerkapacitet (250 passagerer),
men må kun medtage de 149, der er den normale vinterkapacitet. Det giver en reduktion på
100 passagerer på hver afgang og dermed i antal turister, der kan komme til øen i
turistsæsonen. Det er et stort problem for turismeerhvervet på øen, hvor sæsonen allerede
er i gang.
Problematik vedr. opmanding:
Iflg. Søfartsstyrelsen skal der opmandes (dvs. besætningen skal forøges med 1 mand), hvis
der sker fornyelse på et eksisterende fartøj (fx motorudskiftning) eller der indsættes et nyt
fartøj på en rute. Det har været en problematik på Birkholm, hvor den eksisterende
skibsfører gik på pension (med den gamle båd, som han selv ejede). Lige nu ser det ud til,
at Birkholm efter megen tovtrækkeri har fået en særlig dispensation på overfarten.
Men det er lige nu uklart for os, om det kommer til at ramme alle overfarterne således, at
nye færger alle skal have øget bemanding. Reglerne for opmanding er tilrettelagt for fx
fartøjer, der sejler på Grønland og i ”store” farvande, men tilpasses ikke til
indenrigsfærgefart under helt andre vilkår.
Hvis alle nye eller retrofittede færger skal opmandes, vil det undergrave kommunernes
færgeøkonomi og dermed være meget kritisk for færgernes drift, der er i overhængende fare
for at blive forringet.
Hvis dette er tilfældet, må hele baggrunden for §20 midlerne genberegnes.
Vi vil spørge vores europæiske søsterorganisationer om problematikken også gælder for
dem.
Sammenslutningen af Danske Småøer