Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 136
Offentligt
2890754_0001.png
Notat
Notat om høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for
frie bymidter
Dato: 03-07-2024
Ovennævnte udkast til bekendtgørelse har i perioden 16. maj 2024
6. juni 2024
været i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
En liste over høringsparterne findes sidst i dette notat.
1. Generelt
By-, Land- og Kirkeministeriet har modtaget i alt 24 høringssvar vedrørende ud-
kast til forslag til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter.
Følgende 11 myndigheder, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar og har
ikke haft bemærkninger til udkast til bekendtgørelse: Byggeskadefonden, Dan-
ske Kloakmestre, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Københavns Byret, Rigsrevisionen, Haderslev Stift, Ud-
betaling Danmark, Viborg Stift og Aarhus Stift.
Følgende 13 myndigheder, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar med be-
mærkninger til udkast til bekendtgørelse: Assens Kommune, Bornholm Regions-
kommune, Kolding Kommune, Odder Kommune, Odsherred Kommune, Rebild
Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune, Aabenraa Kommune,
BL, Forbrugerrådet Tænk, Friluftsrådet og FSR - danske revisorer.
Gengivelsen af de væsentligste synspunkter i høringssvarene er opdelt efter em-
nerne i udkast til bekendtgørelse, jf. punkt 2-7 nedenfor.
Enkelte af de modtagne høringssvar fra forsøgskommunerne indeholder kon-
krete spørgsmål om forståelsen og anvendelsen af bestemmelserne i udkast til
bekendtgørelse. Disse spørgsmål er ikke gengivet i dette høringsnotat, men vil
indgå i den løbende vejledning af forsøgskommunerne.
Ud over de ændringer af bekendtgørelsen, der er angivet i bemærkningerne til
høringssvarene nedenfor, er der foretaget mindre ændringer i bekendtgørelsen,
bl.a. af redaktionel og teknisk karakter.
2. Generelle bemærkninger
Assens Kommune
finder, at den fremsendte bekendtgørelse efterlader en
række spørgsmål, og indeholder en række uhensigtsmæssigheder set i lyset af,
at der er tale om bygge/anlægsprojekter.
Assens Kommune bemærker, at såfremt midlerne til medfinansiering af forny-
else af bymidten alene kan anvendes i finansårene 2024-2027 er det en markant
uhensigtsmæssighed, da projekterne først afsluttes i 2030.
Odsherred Kommune
ser frem til at være en del af forsøget, men finder at der
med bekendtgørelsen besluttes et betydeligt dokumentationspres på kommu-
nerne.
Odder Kommune
roser, at man i udkast til bekendtgørelse i nogen grad ”lægger
sig op ad” terminologi og procedure svarende til praksis fra
Akt nr. 402143
203456
Sagsbehandler
Naja Poulsen
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0002.png
Notat
Byfornyelseslovgivningen, herunder anvendelse af de administrative indberet-
nings- og refusionssystemer.
Sønderborg Kommune
er glad for at være med i forsøgsordningen men be-
mærker, at de for at kunne få nogle erfaringer og få afprøvet nogle muligheder,
har behov for nogle mindre stramme rammer, end det der er lagt op til i bekendt-
gørelsen. Sønderborg Kommune finder, at de lige nu er så stramme, at de kan
påvirke deres mulighed for at realisere projekterne i ordningen og dermed give
bymidten et løft. Herudover vurderer Sønderborg Kommune også, at forsøgs-
ordningen jf. bekendtgørelsen overordnet set er for administrativ tung. Sønder-
borg Kommune finder, at der er mulighed for at ændre bekendtgørelsen, så de
ikke skal udføre mere bureaukrati end det som er nødvendigt for en forsøgsord-
ning som denne.
BL
bemærker, at ved revitalisering af bymidterne er det oplagt, at det almene
tænkes ind, som en part der kan hjælpe med at skabe levende rammer. Boligor-
ganisationerne har tæt kontakt med beboerne i deres område. De kender de lo-
kale udfordringer og behov og deres indsigter kan bidrage til mere målrettede
strategier. Almene fælleshuse kunne desuden med fordel sammentænkes med
kommunale velfærdscentre, således, at der skabes kvarterhuse.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet til ovenstående, at det endelige
ansvar for forvaltningen af tilskudsordningen påhviler ministeriet. Det indebærer
bl.a., at ministeriet skal fastsætte regler og rutiner for administrationen, og kon-
trollere og føre tilsyn med, at regler mv. overholdes.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det er muligt at få refusion for kom-
munale udgifter til etablering af velfærdscentre og fornyelse af bymidten frem til
forsøgsperiodens udløb og ikke kun frem til 2027.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
3. Tilskud til bymidter omfattet af forsøgsordningen herunder
Assens Kommune
bemærker, at det i udkast til bekendtgørelsens
§ 6 stk. 2
fremgår at
"Ved fristens udløb bortfalder den del af den tildelte andel af den stats-
lige udgiftsramme, som kommunalbestyrelsen ikke har hjemtaget."
Assens Kommune bemærker, at såfremt det betyder, at kommunalbestyrelsen
SKAL hjemhente tilsagn på årlig basis, er dette en markant uhensigtsmæssighed,
da bygge/anlægsprojekter ofte strækker sig over flere år, og det derfor kan være
svært at forudses de nøjagtige årlige udgifter.
Assens Kommune finder endvidere, at det vil være mere hensigtsmæssigt, at
kommunalbestyrelsen kan underdele det samlede forsøgsprojekt i en række del-
projekter, og så hjemhente tilsagn efter hvert delprojekts gennemførelse, hvor
delprojektets præcise udgifter er kendt.
Kolding Kommune
bemærker, at de enkelte finansår og særskilte årlige ansøg-
ninger for at få del i den årlige anlægsramme på finansloven vil være en
Akt nr. 402143
Side: 2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0003.png
Notat
væsentlig barriere for tidligt i forsøgsordningens periode at iværksætte et tyde-
ligt stort åbningstræk, der skaber bevidsthed og reklame om projektet.
Kolding Kommune bemærker, at et større fornyelsesprojekt, opkøb eller anlægs-
projekt, der ikke kan indeholdes i den årligt tildelte kommunale ramme således
må udskydes til senere i forsøgsperioden for at kunne gennemføres inden for
rammen af midlerne. Kommunen bemærker, at formålet med forsøgsordningen
er at afprøve og udvikle løsninger undervejs i forsøgsperioden, hvilket de
snævre årlige rammer forventes at gøre mindre smidig, og ultimativt måske vil
medføre at byens borgere først sent i forsøgsperioden oplever fysisk forandring
af bymidten.
Kolding Kommune vurderer, at det vil være svært at etapeopdele visse centrale
anlægsprojekter og søge midlerne successivt, ligesom det formentlig vil være et
fordyrende element ved gennemførelse af udbud af arbejderne og opfordrer til
at reglerne tilføjes fleksibilitet i fordelingen af midlerne i forsøgsperioden.
Odsherred Kommune
finder, at det er uklart, hvorfor kommunerne hvert år
skal ansøge med beskrivelse og budget for projektet, når midlerne fordeles lige-
ligt mellem kommunerne. Odsherred Kommune finder, at det lægger op til, at
ministeren forholder sig til beskrivelse
og budget og på den baggrund tager en
beslutning. Odsherred kommune foreslår i stedet, at forsøgsordningen følger
metode ”landsbyfornyelsespujlen” og ”bymidtepuljen” og at kommunerne alene
melder til ministeren hvorvidt man er interesserede i at modtage midler og at
der på den baggrund i forbindelse med revisionserklæring sikres at midlerne er
benyttet korrekt.
Odsherred kommune finder det unødigt omstændigt at ansøgninger til midler
indsendes årligt og anbefaler, at det følger evalueringstakten således at der sam-
let ”kun” skal indberettes 3 gange foruden den ansøgning der allerede er ind-
sendt. Altså en tilskudsansøgning i 2024 en midtvejs ansøgning i 2027 og evalu-
ering 2030.
Sønderborg Kommune
finder, at det er utroligt svært at forudsige hvilke udgif-
ter vi har et år ude i fremtiden
og dermed svært at fremsende et budget i kom-
bination med nogle bullets fra bekendtgørelsens bilag 1. Sønderborg Kommune
er kun i gang med forarbejdet og kender derfor ikke de endelige udgifter endnu.
Sønderborg Kommune påpeger, at det konkrete budget til anlægsudgifter til kul-
turhuset, parkering, anskaffelse af inventar, driftsudgifter m.v. derfor ikke kan
fastlægges så lang tid i forvejen, som der lægges op til i bekendtgørelsen.
Sønderborg Kommune finder det at der netop inddrages mange forskellige, gør
at de ikke kan forudsige hvordan projektet bliver. Sønderborg Kommune finder
at hvis de skal afvente, at ansøge om udgifterne, ender de måske med ikke at få
den 14. del af puljen, som de har budgetteret med, hvilket kan betyde, at projek-
tet ikke kan realiseres. Sønderborg Kommune opfordrer derfor til, at det ændres
så de alene skal indsende en uspecificeret ansøgning, uden budget og beskrivelse
af det ansøgte.
Sønderborg Kommune finder, at de skal kende deres udgifter 100 % samt kunne
beskrive hvilke ”punkter” i bilag 1 de ønsker at udføre med de pågældende mid-
ler, før de kan indberette et tilsagn. Sønderborg Kommune finder, at
Akt nr. 402143
Side: 3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0004.png
Notat
bestemmelsen modarbejder den mundtlige tidligere udmelding om, at kommu-
nerne kan ”pulje” midlerne, altså samle dem sammen for flere år, for fx i år 2028
at anvende en stor del til et kulturhus eller andet. Dette kan betyde, at projektet
ikke kan realiseres. Sønderborg Kommune opfordrer derfor til, at midlerne alene
skal hjemtages til en simpel kategori, som hedder ”Forsøgsordningen Frie by-
midter” og ikke til flere forskellige kategorier, så vi ikke låser os fast på en be-
stemt anvendelse ved hjemtagelse af midlerne.
Aabenraa Kommune
vurderer, at bestemmelserne i bekendtgørelsens kapitel
2 vedrørende tilskud til bymidter omfattet af forsøgsordningen indebærer en
betydelig stramning af den administrative praksis, som til sammenligning er
kendt og gældende inden for arbejdet med blandt andet tilskud til by- og områ-
defornyelsesprojekter, herunder især at der årligt skal indgives ansøgning og
udarbejdes projektbeskrivelse for at få andel i den statslige udgiftsramme.
Kommentar
By-, Land-, og Kirkeministeriet bemærker samlet til ovenstående, at det er ministe-
riets ansvar at føre tilsyn med, at midlerne tildeles og anvendes efter formålet og
derfor skal der være den nødvendige dokumentation i varetagelse af denne tilsyns-
forpligtelse.
By-, Land-, og Kirkeministeriet bemærker, at der med 55 mio. kr. på finansloven i
2024 (2022-pl) allerede er afsat et større beløb til at igangsætte forsøgsordningen,
mens der derefter er afsat 25 mio. kr. årligt i 2025, 2026 og 2027. Det kan dertil
oplyses, at der ydes tilskud i form af refusion til årlige afskrivninger i forbindelse
med anlægsinvesteringer og/eller større ombygninger i overensstemmelse med
gældende afskrivningsregler.
By-, Land-, og Kirkeministeriet bemærker, at fra det tidspunkt, hvor forsøgskom-
munen hjemtager tilsagn for det enkelte års andel af udgiftsrammen, har kommu-
nen frem til forsøgsperiodens afslutning til at gennemføre projekterne og få refu-
sion for udgifterne. Det vil sige, at en kommune har mulighed for at gemme de år-
lige tilsagn til slutningen af forsøgsperioden, og vente med at få refusion for en
større udgift, som er afholdt sidst i perioden. Det omvendte er derimod ikke muligt,
da der ikke kan opnås refusion for en større udgift, som er afholdt i starten af for-
søgsperioden, og som overstiger de tilsagn, som kommunen på tidspunktet for ud-
giften har fået.
By-, Land-, og Kirkeministeriet tildeler andele af den statslige udgiftsramme på
baggrund af en ansøgning fra forsøgskommunen, der indeholder en beskrivelse af
de påtænkte projekter m.v. og budget herfor. Det ikke vil være et krav, at forsøgs-
kommunerne har et detaljeret kendskab til deres kommende udgifter, når der an-
søges om at få del i den statslige udgiftsramme for det enkelte år. Det vil være til-
strækkeligt, at ansøgningen indeholder en overordnet beskrivelse af de påtænkte
projekter m.v. og budgettet herfor. Dette er præciseret i bekendtgørelsen.
4. Udbetaling af tilskud, regnskab, revision m.v.
Assens Kommune
finder, at
udarbejdelse af årligt regnskab, samt revision af
dette, er uhensigtsmæssigt.
Assens Kommune bemærker, at et
årligt revisorgod-
kendt regnskab vil, over så lang en periode, løbe op i en betragtelig udgift til
Akt nr. 402143
Side: 4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0005.png
Notat
revision. Det ville således være mere hensigtsmæssigt
både ift. administrati-
onsbyrde og projektøkonomi
er der stilles krav om revisorgodkendt regnskab
for de enkelte delprojekter, som kommunalbestyrelsen på forhånd kan aftale
med ministeren.
Bornholm Regionskommune
finder, at de af udkastet beskrevne regler i §10,
§11 og §12 om de årlige regnskaber og revision for hver pulje vurderes at være
administrativ tunge og fordyrende i forhold til, hvad det opnåede udbytte vil
være. Bornholm Regionskommune ønsker, at kravet revurderes, så det gæl-
dende administrationsgrundlag kommer til at stemme overens med reglerne i
”Bekendtgørelse om regnskab og revision efter lov om byfornyelse og udvikling
af byer af 11. december 2020”.
Bornholm Regionskommune bemærker, at der ved at implementere samme re-
gelgrundlag som øvrige puljer, der administreres via BOSSINF dermed alene vil
skulle aflægges regnskab og revision, såfremt der er hjemtages refusion i regn-
skabsåret.
Bornholm Regionskommune finder, at en årlig redegørelse over projekterne i
stedet kan opnås ved en statusafrapportering, hvor både kvalitative og kvantita-
tive elementer indgår og at der i sådan en statusafrapportering vil fokus være på
fremdriften i forsøgene og ikke den økonomiske afrapportering.
Kolding Kommune
bemærker at de foreslåede årlige regnskabsaflæggelser
frygtes at blive en uforholdsmæssig administrativ tung opgave for forsøgskom-
munerne og finder dem unødigt bureaukratiske og skaber en årlig unødig admi-
nistrativ opgave. Kolding Kommune påpeger, at der i lovforslaget er lagt vægt på
at reguleringen ikke bliver uforholdsmæssig administrativ tung for forsøgskom-
munerne.
Kolding Kommune foreslår, at forsøgskommunen sammen med midtvejsevalue-
ringen samtidigt indsender et revisorattesteret midtvejsregnskab i stedet for de
årlige regnskaber.
Kolding kommune bemærker, at der i andre sammenhænge hvor
kommunerne
giver tilsagn om støtte på statens vegne kun er krav om, at der indsendes et af-
sluttende revisorattesteret byggeregnskab og ikke løbende regnskaber i bygge-
perioden.
Odder Kommune
finder, at der synes at være voldsom megen kontrol med og
indsigt i, hvad der sker i forhold til de statslige udgiftsrammer. Odder Kommune
oplever umiddelbart, at disse tiltag tilsammen er udtryk for overadministration,
og frygter at det vil belaste kommunen med unødvendigt ekstraarbejde og eks-
tra udgifter.
Odder Kommune foreslår derfor, at man i stedet ”nøjes med” at anvende det sy-
stem for bl.a. regnskab og revision, der allerede eksisterende på den almindelige
byfornyelses område. Dvs. at man anvender så store dele af de syv bekendtgø-
relse af 11.12.2020, som gælder på den almindelige byfornyelses område, her-
under særligt i forhold til regnskab og revision bekendtgørelse nr. 2.115 af
11.12.2020 om regnskab og revision efter lov om byfornyelse og udvikling af
byer.
Akt nr. 402143
Side: 5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0006.png
Notat
Odder Kommune bemærker, at der efter denne bekendtgørelse ”kun” er pligt for
kommunen til hvert enkelt år at lade et (delvist fortrykt/for-udfyldt) refusions-
skema underskrive/godkende af revisionen
og så blot ved Områdefornyelses-
programmers afslutning udarbejde et samlet regnskab for det/de samlede pro-
jekter for de foregående typisk 6 års forløb.
Odsherred Kommune
finder det unødigt omstændeligt, at regnskab samt revi-
sorerklæring indsendes årligt og anbefaler, at det følger evalueringstakten såle-
des at der samlet ”kun” skal indberettes 3 gange foruden den ansøgning der al-
lerede er indsendt. Altså en tilskudsansøgning i 2024 en midtvejs ansøgning i
2027 og evaluering 2030.
Rebild Kommune
undrer sig over kravet om årlige regnskaber frem for et sam-
let regnskab ved periodens afslutning, som det kendes fra områdefornyelser ef-
ter byfornyelsesloven. Rebild Kommune finder, at den årlige regnskabsproces
vil medføre betydelige omkostninger, hvilket vil reducere de midler, der kunne
anvendes til at vitalisere bymidterne.
Derfor foreslår Rebild Kommune, at proceduren ændres, så der årligt indsendes
en kort statusrapport til styrelsen, og et samlet regnskab for de anvendte midler
først udarbejdes ved forsøgsordningens afslutning. Rebild Kommune finder, at
det vil tillade en større andel af midlerne at blive allokeret til initiativer, der
fremmer liv i bymidterne.
Sønderborg Kommune
bemærker, at kommunalbestyrelsen årligt skal udar-
bejde regnskab for de projekter mv., der er omfattet af den tildelte andel af den
statslige udgiftsramme. Sønderborg Kommune finder, at det giver god mening,
hvis der er tale om det regnskab, som kan trækkes ud af BOSSINF, men ikke, hvis
der årligt skal udarbejdes regnskab med yderligere specifikationer. Sønderborg
Kommune anser det som administrativt meget tungt, og meget ærgerligt i en tid,
hvor vi generelt prøver at minimere de administrative byrder. Sønderborg Kom-
mune undrer sig over, at der skal stilles særlige krav i forhold til afrapportering
ved denne forsøgsordning for frie bymidter, når afrapportering i forhold til fx.
puljerne til byfornyelse kan håndteres mere enkelt. Sønderborg Kommune fin-
der, at det giver god mening at det regnskab, man kan trække ud fra BOSSINF
skal revideres på lige fod med afrapporteringen i forhold til fx puljerne til byfor-
nyelse, men finder at det er en fordyrende proces, at det “ekstra” regnskab også
skal revisionspåtegnes årligt. Sønderborg Kommune bemærker, at der er tale om
udgifter på årligt ca. 20.000 kr. som fragår finansiering af gennemførelsen af de
enkelte projekter. Sønderborg Kommune bemærker, at såfremt det fastholdes,
at der skal laves et særligt regnskab (ud over det man kan trække ud i BOSSINF),
finder Sønderborg Kommune det ønskværdig at Plan- og Landdistriktsstyrelsen
udarbejder et overblik over de få minimumskrav, som regnskabet skal inde-
holde.
Aabenraa Kommune
vurderer, at bestemmelserne i bekendtgørelsens kapitel
2 vedrørende tilskud til bymidter omfattet af forsøgsordningen indebærer en
betydelig stramning af den administrative praksis, som til sammenligning er
kendt og gældende inden for arbejdet med blandt andet tilskud til by- og områ-
defornyelsesprojekter, herunder især at der årligt skal udarbejdes og indsendes
et regnskab for de projekter med videre, der er omfattet af den tildelte andel af
Akt nr. 402143
Side: 6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0007.png
Notat
den statslige udgiftsramme, og at de årligt udarbejdede regnskaber skal revide-
res af kommunens revision, som skal udarbejde en revisionserklæring med på-
tegning om, at igangsatte projekter med videre er i overensstemmelse med be-
stemmelserne i nærværende bekendtgørelse.
Aabenraa Kommune anerkender kravet om regnskabsaflæggelse og udarbej-
delse af revisionserklæring til dokumentation for de tildelte midlers anvendelse,
men vil henstille til, at dette alene er gældende ved afslutning af den samlede
projektperiode for hvert enkelt projekt.
Aabenraa Kommune vurderer, at det er særdeles uhensigtsmæssigt, at en andel
af de årligt tildelte statslige midler skal fragå kerneopgaven for i stedet at blive
prioriteret til administrative formål i form af udgifter til revision og udarbejdelse
af revisionserklæringer. Aabenraa Kommune bemærker, at der hertil kommer
behovet for i betydelig grad, at skulle anvende øgede administrative ressourcer
på regnskabsudarbejdelse, udarbejdelse af projektbeskrivelser, samt indgivelse
af årlige ansøgninger om tildeling af midler fra den statslige ramme, som følge af
bestemmelserne i bekendtgørelsen.
Aabenraa Kommune foreslår, at der i stedet benyttes samme praksis som ved
by- og områdefornyelsesprojekter, hvor der anmodes om en ramme til gennem-
førsel af udvalgte projekter og at der aflægges regnskab og revisionserklæring i
forbindelse med projektafslutning.
FSR - danske revisorer
foreslår, at der fastsættes en minimumsgrænse for,
hvilke projekter der kræver revision, eksempelvis at projekterne skal overstige
fx DKK 500.000. FSR - danske revisorer foreslår endvidere, at der i stk. 2 kun
kræves revision af sparsommelighed og ikke den fulde SOR i forhold til kravet
omkring "god offentlig revisionsskik".
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet til ovenstående, at kravene til mi-
nisteriernes regnskabstilrettelæggelse er fastsat i statsregnskabsloven og regn-
skabsbekendtgørelsen med tilhørende vejledninger. Der er ikke i regnskabsbe-
kendtgørelsen fastsat særskilte krav til tilskudsområdet. Regnskabsforvaltningen
på tilskudsområdet følger derfor de almindelige regler på regnskabsområdet, både
i relation til den regnskabsmæssige registrering og i relation til regnskabsaflæg-
gelsen. Det endelige ansvar for forvaltningen af tilskudsordningen påhviler mini-
steriet. Det indebærer bl.a. at ministeriet skal fastsætte regler og rutiner for admi-
nistrationen, og kontrollere og føre tilsyn med, at regler mv. overholdes.
By-, Land- og Kirkeministeriet vurderer, at høringssvarene fra ovenstående for-
søgskommuner kan imødekommes ved, at forsøgskommunerne alene udarbejder
et endeligt regnskab for de projekter m.v., der er omfattet af de tildelte andele af
den statslige udgiftsramme, og det endelige regnskab revideres af kommunens re-
vision. Som supplement til det endelige regnskab udarbejder kommunalbestyrelsen
en årlig opgørelse vedrørende afholdte udgifter og modtaget refusion, som skal
kontrolleres af en revisor. Dette er ændret i bekendtgørelsen, og kravene til for-
søgskommunernes regnskab og revision vil dermed i højere grad svare til de krav,
der gælder efter lov om byfornyelse.
Akt nr. 402143
Side: 7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0008.png
Notat
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil løbende vejlede forsøgskommunerne, herunder
om kravene til regnskab og revision.
5. Offentliggørelse og indberetning
Sønderborg Kommune
finder at de nye udviklingsmuligheder hæmmes væ-
sentligt ved at de et års tid i forvejen skal kende ordlyden og indholdet af fx en
udvidet dispensationsmulighed fra lokalplaner. Sønderborg Kommune opfor-
drer derfor til, at bestemmelsen omformuleres, så kommunen skal underrette
ministeren for byer og landdistrikter, når der foreligger konkrete forsøg.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet kan oplyse, at bekendtgørelsens § 16 skal forstås
således, at kommunalbestyrelsen senest den 1. februar hvert år i forsøgsperioden
skal underrette ministeren for byer og landdistrikter om de beslutninger om at
iværksætte forsøg efter lov om forsøgsordning for frie bymidter, som kommunal-
bestyrelsen på det tidspunkt allerede har truffet. Dette er præciseret i bekendtgø-
relsen.
6. Evaluering
Syddjurs Kommune
henviser til bekendtgørelsens bilag 2 om evalueringsde-
sign, hvor det fremgår, at der skal gennemføres målinger af bylivet. Syddjurs
Kommune stiller spørgsmål til, hvad der forstås med, at baselinemåling skal bru-
ges til evalueringsdesignet, og om den første
af 2025’s to målinger må gøre det
ud for baselinemålingen.
Sønderborg Kommune
henviser til bekendtgørelsens bilag 2, punkt 2 b, hvor
det fremgår, at evalueringen skal afdække og besvare spørgsmålet om hvordan
og under hvilke omstændigheder de iværksatte forsøg efter lov om forsøgsord-
ning for frie bymidter i øvrigt bidrager til at skabe liv i bymidten? Sønderborg
Kommune opfordrer til, at der efter teksten i bilag 2, punkt 2 b, tilføjes en paren-
tes, som beskriver, at dette alene gælder, når og hvis der foretages forsøg. Søn-
derborg Kommune påpeger, at det ikke er et krav, at de benytter sig af mulighe-
den om forsøg
i form af ny eller ændret lovgivning.
Aabenraa Kommune
bemærker, at der skal gennemføres en yderst omfattende
evaluering. Aabenraa Kommune anerkender behovet for at evaluere aktiviteter
og indsatser gennemført som en del af forsøgsordningen med henblik op at ind-
samle erfaringer til brug fremadrettet. Aabenraa Kommune vurderer, at der er
talte om en væsentlig administrativ opgave at gennemføre de ovennævnte eva-
lueringer og målinger samt at der også er en væsentlig økonomisk udgift forbun-
det med dette.
Forbrugerrådet Tænk
opfordrer til, at der gennemføres en grundig evaluering
af, i hvilket omfang de indhøstede erfaringer kan anvendes som model for tiltag
i landet som helhed, og hvorledes dette kan ske. Sker det ikke, risikerer man at
tiltagenes effekt begrænser sig til en lokal og kortvarig effekt i de omfattede by-
områder og ikke får nogen betydning for byudviklingen bredere i Danmark.
Akt nr. 402143
Side: 8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0009.png
Notat
Forbrugerrådet Tænk skal i forlængelse heraf bemærke, at man kan stille sig
tvivlende over for effekten af de skitserede virkemidler, specielt i lyset af, at de
bl.a. indføres for at modvirke effekten af den lempelse af planlovens detailhan-
delsregulering, der blev besluttet for nogle år siden. Meget taler for at en gen-
vurdering af virkemidlerne i detailhandelsplanlægningen ville kunne have en
større effekt.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker samlet til ovenstående, at bekendtgørel-
sens bestemmelser om evaluering er fastsat i overensstemmelse med lov om for-
søgsordning for frie bymidter. Det fremgår af lovens forarbejder, at der ”forventes
at blive fastsat
regler om, at forsøgskommunerne vil skulle gennemføre en ”forma-
tiv virkningsevaluering” af deres indsatser. Reglerne vil f.eks. kunne omfatte en be-
skrivelse af forsøgsprojektets vigtigste aktiviteter og indsatser, forventede effekter
og resultater samt en beskrivelse af evalueringsmetoden. Desuden vil der blive fast-
sat regler om evaluering af, hvordan de nye velfærdsfunktioner, det offentlig-pri-
vate samarbejde og den generelle forskønnelse eller renovering af bymidten bidra-
ger til at skabe liv i bymidten. Derudover vil forsøgskommunerne skulle vurdere
effekten af forsøgene samt oplyse metoden til denne dokumentation af udviklingen
af liv i bymidten. Forsøgskommunerne vil skulle vælge de områder, hvor vurderin-
gerne gennemføres, ud fra en vurdering af, hvad der kan lade sig gøre, er relevant
og er mest retvisende. Evalueringsdesignet vil som minimum skulle indeholde sy-
stematisk dataindsamling i starten af forsøgsordningen (baseline), midtvejs i for-
løbet (forventeligt i 2026) og til slut i 2029. Målingerne af byliv vil som minimum
skulle foretages to gange om året i hele forsøgsperioden.”
By-, Land- og Kirkeministeriet kan oplyse, at der med baselinemåling menes den
første måling af bylivet, som skal fremgå af evalueringsdesignet, som skal sendes
til By-, Land- og Kirkeministeriet senest den 1. februar 2025. Der er ikke noget til
hinder for, at den første af de to årlige målinger i 2025 også kan gøre det ud for
baselinemålingen.
By-, Land- og Kirkeministeriet kan derudover oplyse, at evalueringsspørgsmålet i
bilag 2, punkt 2 b, kun skal besvares, hvis der foreligger ”iværksatte forsøg”.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vil løbende vejlede forsøgskommunerne, herunder
om kravene til evalueringen.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
7. Tilskudsberettigede projekter
Friluftsrådet
bemærker, at der gerne måtte komme yderligere fokus på de
grønne arealers betydning for velfærdsstyrkelsen af byer
herunder ikke
mindst som værdifuldt supplement til bygningsmassen.
Det væsentligste for Friluftsrådet er at sikre og ligestille de åbne områder med
bygningsmasse, så der kan ydes støtte til og er fokus på at øge de grønne arealer
og sikre adgangen til grønne arealer i bymidter. Grønne arealer har generelt en
positiv effekt på, hvordan man opfatter byens generelle image og lysten til at
Akt nr. 402143
Side: 9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0010.png
Notat
blive en del af et aktivt bymiljø såvel som borger, institution, forening og virk-
somhed.
Der står allerede nu i bekendtgørelsen muligheden for ”Erhvervelse af ejen-
domme til velfærdsfunktioner.”, og det må gerne suppleres af muligheden for
”Erhvervelse af arealer til velfærdsfunktioner” som også vil omfatte etablering
af udendørs undervisnings- og læringsmiljøer, men som skal være tilgængelige
for alle og derfor også komme alle til gode i den brede velfærdssammenhæng.
Friluftsrådet bakker op om de generelle tanker og formål med forsøgsordningen
men ser gerne, at bekendtgørelsen er tydeligere i forhold til øgede grønne area-
ler/beplantning for at øge de formelle og uformelle møde- og netværksmulighe-
der i bymidter.
Kommentar
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at det af bilag 1 fremgår, at midlerne til
medfinansiering af etablering af velfærdsfunktioner og midlerne til medfinansie-
ring af fornyelse af bymidten kan benyttes til ”etablering eller indretning af fælles-
og parkeringsområder”.
Derudover fremgår det, at midlerne til medfinansiering af etablering af velfærds-
funktioner kan benyttes til ”andre relevante udgifter med relation til etablering af
velfærdsfunktioner” og at midlerne til medfinansiering af fornyelse af bymidten
kan benyttes
til ”andre relevante udgifter med relation til fornyelse af bymidten”.
Der er således mulighed for at opnå tilskud til grønne arealer, som indgår som led
i forsøgsordningen for frie bymidter.
By-, Land- og Kirkeministeriet bemærker, at ovennævnte bemærkning ikke giver
anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Akt nr. 402143
Side: 10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0011.png
Notat
Akt nr. 402143
Side: 11
8. Liste over høringsparter
Høringsparter
3F
Fagligt Fælles Forbund
92-gruppen
ABF
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Advokatrådet
Akademikerne
Akademirådet
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Amnesty International
Arkitektforeningen
Arkitektskolen i Århus
Asfaltindustrien
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Biogas Danmark
BL
Danmarks almene Boliger
Bornholms Kommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Byggeskadefonden
Byggesocietetet
Bygherreforeningen
Bygningskultur Ringsted
Bæredygtigt Landbrug
Camping Outdoor Danmark
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0012.png
Notat
CO-industri (Centralorganisationen af industriansatte i Danmark)
COOP
COWI
Cyklistforbundet
Danmarks Fiskeriforening PO
Danmarks Frie AutoCampere
Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Lejerforeninger
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Affaldsforening
Dansk Blindesamfund
Dansk Byggeri
Dansk Byplanlaboratorium
Dansk Camping Union
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Entomologisk Forening
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Fåreavl
Dansk Industri
Dansk Journalistforbund
Dansk Kyst- og Naturturisme
Dansk Metal
Dansk Miljøteknologi
Dansk Sejlunion
Dansk Standard
Dansk Træinformation
Dansk Ungdoms Fællesråd
DUF
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Akt nr. 402143
Side: 12
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0013.png
Notat
Danske Destinationer
Danske Handicaporganisationer
Danske Havne
Danske Juletræer
træer & grønt
Danske Kloakmestre
Danske Landskabsarkitekter
Danske Lejere
Danske Maritime
Danske Regioner
Danske Shipping- og Havnevirksomheder
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVA
Dansk Vand- og Spildevandsforening
De Samvirkende Købmænd
Det Centrale Handicapråd
Det Danske Spejderkorps
Det finansielle ankenævn
Det Kriminalpræventive Råd
DGI
DHI
Dommerforeningen
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
Dragør Kommune
Drivkraft Danmark
DSB
DTL Danske Vognmænd
Egedal Kommune
EjendomDanmark
Elretur
Energinet Eltransmission A/S
Akt nr. 402143
Side: 13
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0014.png
Notat
Energinet Gastransmission A/S
Energinet Myndighedsenheden
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Erhvervslejernes Landsorganisation
Esbjerg Kommune
FAB
Foreningen af byplanlæggere
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
F-Camping
Feriehusudlejernes Brancheforening
Finans Danmark
Forbrugerrådet Tænk
Forbundet Arkitekter og Designere (FAOD)
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forsikring & Pension
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Friluftsrådet
FSR - Danske Revisorer
Furesø Kommune
Fyens Stift
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gammel Estrup
Danmarks Herregårdsmuseum
Gavnø Slot
Gentofte Kommune
GEUS
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Gladsaxe Kommune
Akt nr. 402143
Side: 14
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0015.png
Notat
Glostrup Kommune
Grakom
Kommunikationsindustrien
Green Power Denmark
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Grundejernes Investeringsfond
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Haderslev Stift
Halsnæs Kommune
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd
Hedensted Kommune
Hedeselskabet
Helsingør Kommune
Helsingør Stift
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Historiske Huse
Hjørring Kommune
HOFOR
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
HORESTA
Horsens Kommune
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Institut for Menneskerettigheder
Ishøj Kommune
Akt nr. 402143
Side: 15
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0016.png
Notat
Jammerbugt Kommune
Justitia
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Klimabevægelsen
Kolding Kommune
Kolonihaveforbundet
Komiteen Bæredygtig Kystkultur
KL
Københavns Byret
Københavns Kommune
Københavns Stift
Københavns Universitet
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Københavns Universitet
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Københavns Universitet
Professor Helle Tegner Anker
Køge Kommune
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landinspektørforeningen
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
Landsforeningen KRIM
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark
Landsforeningen Praktisk Økologi
Langeland Kommune
Lederne Søfart
Lejernes Hus
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Lejernes Retshjælp
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lolland-Falsters Stift
Akt nr. 402143
Side: 16
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0017.png
Notat
Lyngby-Taarbæk Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Maskinmestrenes Forening
Mejeriforeningen
Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Middelfart Kommune
Moesgaard Museum
Morsø Kommune
Movia
NOAH Friends of the Earth Denmark
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nuuday A/S
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Parcelhusejernes landsforening
Randers Kommune
Realdania
Rebild Kommune
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Retspolitisk Forening
Retten i Esbjerg
Retten i Glostrup
Retten i Helsingør
Akt nr. 402143
Side: 17
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0018.png
Notat
Retten i Herning
Retten i Hillerød
Retten i Hjørring
Retten i Holbæk
Retten i Holstebro
Retten i Horsens
Retten i Kolding
Retten i Lyngby
Retten i Nykøbing Falster
Retten i Næstved
Retten i Odense
Retten i Randers
Retten i Roskilde
Retten i Svendborg
Retten i Sønderborg
Retten i Sønderborg
Retten i Viborg
Retten i Aalborg
Retten i Aarhus
Retten på Bornholm
Retten på Frederiksberg
Ribe Stift
Rigspolitiet
Rigsrevisionen
Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Roskilde Stift
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Rådet for Bæredygtigt Byggeri
Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed
Akt nr. 402143
Side: 18
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0019.png
Notat
Sammenslutningen af Danske Småøer
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
SMVdanmark
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Sund & Bælt
Svendborg Kommune
Syddansk Universitet
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
TDC Net A/S
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Teleindustrien
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Vestre Landsret
Viborg Kommune
Viborg Stift
Vikingeskibsmuseet
Vordingborg Kommune
Akt nr. 402143
Side: 19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890754_0020.png
Notat
Ærø Kommune
Økologisk Landsforening
Ørsted
Østre Landsret
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aalborg Stift
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet
Institut for Kemi og Biovidenskab
Aalborg Universitet
Institut for Planlægning
Aalborg Universitet
Statens Byggeforskningsinstitut
Århus Kommune
Aarhus Stift
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Institut for Miljøvidenskab
Aarhus Universitet
Professor emerita Ellen Margrethe Basse
Akt nr. 402143
Side: 20