Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 136
Offentligt
2890753_0001.png
Aabenraa Kommune
Aarhus Stift
Assens Kommune
BL
Bornholms Regionskommune
Byggeskadefonden
Danske Kloakmestre
DSB
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Friluftsrådet
FSR - danske revisorer
Haderslev Stift
Kolding Kommune
Københavns Byret
Odder Kommune
Odsherred Kommune
Rebild Kommune
Rigsrevisionen
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Udbetaling Danmark
Viborg Stift
2
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
18
19
20
22
23
26
28
29
30
31
36
37
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0002.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Plan, Teknik & Miljø
Plan & Udvikling
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 7376 7676
Dato: 6. juni 2024
Kontakt: Janni Kollerup
Direkte tlf.: 3069 7899
E-mail: [email protected]
Aabenraa Kommunes bemærkninger til udkast til ”Bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter”
Med udgangspunkt i det fremsendte udkast ”Bekendtgørelse
om forsøgsordning for
frie bymidter”
dateret 16.05.2024 fremsender Aabenraa Kommune hermed sine
bemærkninger.
Der er høringsfrist 6. juni 2024.
Bemærkningerne omhandler følgende emner:
1) Bekendtgørelsen kapitel 2 herunder; årlig ansøgning om midler, udarbejdelse
af det årlige regnskab og revisionserklæring
2) Bekendtgørelsens kapitel 3 – evaluering
3) Generelt til
Bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
1) Bekendtgørelsens kapitel 2, herunder; årlig ansøgning om midler,
udarbejdelse af det årlige regnskab og revisionserklæring
Bekendtgørelsens §4 angiver hvorledes kommunalbestyrelsens skal ansøge om at få
del i midlerne i forsøgsordning for frie bymidter. I §4, stk. står der:
§ 4. Kommunalbestyrelsen kan senest den 1. februar i det enkelte finansår indgive
ansøgning til ministeren for byer og landdistrikter om at få del i den samlede statslige
udgiftsramme for ydelse af tilskud efter § 10, stk. 1, i lov om forsøgsordning for frie
bymidter. I finansåret 2024 er fristen for indgivelse af ansøgning dog 1. oktober.
Bekendtgørelsens §10 angiver hvorledes kommunalbestyrelsens skal udarbejde det
årlige regnskab. I §10 står der:
Aabenraa Kommune
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
§ 10. Kommunalbestyrelsen udarbejder årligt et regnskab for de projekter m.v., der er
omfattet af den tildelte andel af den statslige udgiftsramme, jf. § 5.
Bekendtgørelsens §12 omhandler aflevering af kommunalbestyrelsens årlige regnskab
og revisionserklæring til ministeren for byer og landdistrikter og Udbetaling Danmark.
I §12 står der:
§ 12. For hvert afsluttet regnskabsår sender kommunalbestyrelsen senest den 31.
august i det følgende år det af kommunalbestyrelsen godkendte regnskab, jf. § 10, og
den tilhørende revisionserklæring til ministeren for byer og landdistrikter og
Udbetaling Danmark.
Aabenraa Kommune vurderer, at bestemmelserne i bekendtgørelsens kapitel 2
vedrørende tilskud til bymidter omfattet af forsøgsordningen indebærer en betydelig
stramning af den administrative praksis, som til sammenligning er kendt og gældende
inden for arbejdet med blandt andet tilskud til by- og områdefornyelsesprojekter,
herunder især;
- at der årligt skal indgives ansøgning og udarbejdes projektbeskrivelse for at få
andel i den statslige udgiftsramme,
- at der årligt skal udarbejdes og indsendes et regnskab for de projekter med
videre, der er omfattet af den tildelte andel af den statslige udgiftsramme, og
- at de årligt udarbejdede regnskaber skal revideres af kommunens revision,
som skal udarbejde en revisionserklæring med påtegning om, at igangsatte
projekter med videre er i overensstemmelse med bestemmelserne i
nærværende bekendtgørelse.
Aabenraa Kommune anerkender kravet om regnskabsaflæggelse og udarbejdelse af
revisionserklæring til dokumentation for de tildelte midlers anvendelse, men vil
henstille til, at dette alene er gældende ved afslutning af den samlede projektperiode
for hvert enkelt projekt.
Det vurderes særdeles uhensigtsmæssigt, at en andel af de årligt tildelte statslige
midler skal fragå kerneopgaven for i stedet at blive prioriteret til administrative formål
i form af udgifter til revision og udarbejdelse af revisionserklæringer. Hertil kommer
behovet for i betydelig grad, at skulle anvende øgede administrative ressourcer på
regnskabsudarbejdelse, udarbejdelse af projektbeskrivelser, samt indgivelse af årlige
ansøgninger om tildeling af midler fra den statslige ramme, som følge af
bestemmelserne i bekendtgørelsen.
Aabenraa Kommune foreslår, at der i stedet benyttes samme praksis som ved by- og
områdefornyelsesprojekter, hvor der anmodes om en ramme til gennemførsel af
udvalgte projekter og at der aflægges regnskab og revisionserklæring i forbindelse
med projektafslutning.
Side 2 af 4
Aabenraa Kommune
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2) Bekendtgørelsens kapitel 3 – Evaluering
Bekendtgørelsens §17, §18 og §19 omhandler udarbejdelse og offentliggørelse af
evalueringsdesign, herunder start-, midt- og slutevaluering. I paragrafferne står der:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde et design for evaluering af
forsøgsordningen, jf. bilag 2. Evalueringsdesignet sendes til ministeren for byer og
landdistrikter senest den 1. februar 2025 og skal samtidig hermed offentliggøres på
kommunens hjemmeside.
§ 18. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en midtvejsevaluering af
forsøgsordningen, jf. bilag 3. Midtvejsevalueringen sendes til ministeren for byer og
landdistrikter senest den 1. februar 2027 og skal samtidig hermed offentliggøres på
kommunens hjemmeside.
§ 19. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en slutevaluering af forsøgsordningen, jf.
bilag 4. Slutevalueringen sendes til minister for byer og landdistrikter senest den 1.
februar 2030 og skal samtidig hermed offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Aabenraa Kommune ønsker at påpeger, at der skal gennemføres en yderst omfattende
evaluering. Ved gennemgang af bilag 2, bilag 3 og bilag 4, ses det at der blandt andet
stilles krav om:
-
-
Udarbejdelse af evalueringsdesign, der som minimum omfatter en
forandringsteori.
Evaluering der afdækker og besvarer spørgsmål omkring hvordan
velfærdsfunktionen, det offentlig-private samarbejde, forskønnelsen af
bymidten og de iværksatte forsøg efter lov om forsøgsordning for frie bymidter
bidrager til at skabe liv i bymidten.
Gennemførsel af målinger af bylivet, herunder baseline gennemført samt to
årlige målinger i forsøgsperioden fra 2025-2029
Beskrivelse af metode til besvarelse af evalueringsdesign.
Midtvejsevaluering, der omfatter en redegørelse for status for aktiviteter og
indsatser beskrevet i forandringsteorien samt foreløbig besvarelse af
evalueringsspørgsmål, oplysning om de gennemførte målinger samt metode
anvendt til besvarelser og målinger.
Slutevaluering, der redegør for de gennemførte aktiviteter og indsatser,
eventuelle justeringer, sammenhænge mellem aktiviteter og indsatser i forhold
til effekt, resultater med mere samt besvarelse af evalueringsspørgsmål,
oplysning af resultater af målinger og beskrivelse af metode anvendt til
besvarelser og målinger.
-
-
-
-
Aabenraa Kommune anerkender behovet for at evaluere aktiviteter og indsatser
gennemført som en del af forsøgsordningen med henblik op at indsamle erfaringer til
brug fremadrettet. Aabenraa Kommune vurderer, at der er talte om en væsentlig
administrativ opgave at gennemføre de ovennævnte evalueringer og målinger samt at
der også er en væsentlig økonomisk udgift forbundet med dette.
Side 3 af 4
Aabenraa Kommune
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
3) Generelt til
Bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
Aabenraa Kommune ønsker præciseret og/eller uddybet om betegnelsen ’forsøg’ og
’projekter’ dækker over det samme. Det fremgår ikke tydeligt af bekendtgørelsen da
der anvendes forskellige betegnelser. Eksempelvis står der i §3 ”…
til forsøg vedrørende
lokalevelfærdscentre og forsøg vedrørende fornyelse af bymidter…”.
Mens der i §4, stk.
2 står ”…
skal indeholde en beskrivelse af påtænkte projekter …”.
Dette gør sig i øvrigt
gældende flere steder i bekendtgørelsen.
Venlig hilsen
Dorte Soll
Udvalgsformand
Ditte Lundgaard Jakobsen
Direktør
Side 4 af 4
Aabenraa Kommune
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0006.png
AARHUS STIFT
Dalgas Avenue 46
8000 Aarhus C
[email protected]
Høring om forslag til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter – jeres sagsnummer 024-1521
Aarhus Stift har fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen modtaget styrelsens brev af
16. maj 2024 om udkast til bekendtgørelsen om forsøgsordning for frie
bymidter.
Aarhus Stift har tidligere den 4. december 2023 afgivet høringssvar til
”Lovforslag om forsøgsordning for frie bymidter”.
Aarhus Stiftet har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Den
Akt.id.
Sagsnr.
Ansvarlig
27. maj 2024
2948047
2023 - 35330
UGA
Ulrika Guldbæk Adams
Specialkonsulent
Telefon: 8614 5100
[email protected]
www.aarhusstift.dk
Ean nr. 5798 0008 18736
CVR nr. 39902613
Side 1 af 1
Aarhus Stift
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0007.png
hoeringplan ([email protected])
Martin Albertsen ([email protected]), Annette Bæk ([email protected]), Kristian Kipp ([email protected]), Mette
Maria Sørensen ([email protected]), Bo Ejstrup ([email protected])
Anders Dam ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til 'bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter' (Assens Kommune)
Sendt:
06-06-2024 13:28
Til:
Cc:
Høringssvar til 'bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter'
Hermed Assens Kommunes høringssvar til 'bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter'.
Den fremsendte bekendtgørelse efterlader en række spørgsmål, og indeholder en række uhensigtsmæssigheder set i
lyset af, at der er tale om bygge/anlægsprojekter:
I præsentationen fra webinaret den 24. maj 2024, fremgår det på side 9, at:
”Midlerne til medfinansiering af
fornyelse af bymidten
(finansårene 2024-2027)
kan anvendes til kommunalbestyrelsens aktiviteter og indsatser
i bymidten, der iværksættes som led i forsøgsordningen”.
Såfremt det skal fortolkes som, at der efter finansåret 2027 ikke kan hentes flere midler til
forsøgsprojekterne, er det en markant uhensigtsmæssighed, da projekterne jo først afsluttes i 2030.
I §6 stk. 2 fremgår at
"Ved fristens udløb bortfalder den del af den tildelte andel af den statslige udgiftsramme,
som kommunalbestyrelsen ikke har hjemtaget."
Såfremt det betyder, at kommunalbestyrelsen SKAL hjemhente tilsagn på årlig basis, er dette ligeledes
en markant uhensigtsmæssighed, da bygge/anlægsprojekter ofte strækker sig over flere år, og det
derfor kan være svært at forudses de nøjagtige årlige udgifter.
Det ville være mere hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen kan underdele det samlede
forsøgsprojekt i en række delprojekter, og så hjemhente tilsagn efter hvert delprojekts gennemførelse,
hvor delprojektets præcise udgifter er kendt.
§10 og 11, om udarbejdelse af årligt regnskab, samt revision af dette, er på samme måde som kommentarerne
ift. §6 uhensigtsmæssigt.
Et årligt revisorgodkendt regnskab vil, over så lang en periode, løbe op i en betragtelig udgift til
revision. Det ville således være mere hensigtsmæssigt – både ift. administrationsbyrde og
projektøkonomi – er der stilles krav om revisorgodkendt regnskab for de enkelte delprojekter, som
kommunalbestyrelsen på forhånd kan aftale med ministeren.
Venlig hilsen
Anders Dam
Planlægger
Plan og Byg - Team Plan
Rådhus Allé 5
5610 Assens
Telefon: 64 74 72 90
www.assens.dk
Se hvordan vi behandler dine oplysninger og hvilke rettigheder, du har på
www.assens.dk/dinedata.
Assens Kommune
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0008.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 4. juni 2024
Høringssvar - høring over udkast til bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter
BL har den 16. maj modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter.
Bekendtgørelsen fastsætter regler for tilskud til etablering af velfærdsfunktioner og forsøg
vedrørende fornyelse af bymidten i byer omfattet af § 2, stk. 1, i lov om forsøgsordning for frie
bymidter.
Ordningen er udtryk for en helhedsorienteret tankegang, hvor også driftsudgifter og leje af lokaler
og ejendomme er omfattet. Ved revitalisering af bymidterne er det oplagt, at det almene tænkes
ind, som en part der kan hjælpe med at skabe levende rammer.
Boligorganisationerne har tæt kontakt med beboerne i deres område. De kender de lokale
udfordringer og behov og deres indsigter kan bidrage til mere målrettede strategier.
Almene fælleshuse kunne desuden med fordel sammentænkes med kommunale velfærdscentrer,
således, at der skabes kvarterhuse.
Venlig hilsen
Bent Madsen
BL
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0009.png
Byudviklingsprojekter
Skovløkken 4, Tejn 3770 Allinge
Bornholms Regionskommune
Plan
Byudviklingsprojekter
[email protected]
www.brk.dk
CVR: 26 69 63 48
5. juni 2024
Høringssvar til Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Bornholms Regionskommune har følgende bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordningen
for frie bymidter, af 16. maj 2024.
De af udkastet beskrevne regler i §10, §11 og §12 om de årlige regnskaber og revision for hver pulje vurderes
at være administrativ tunge og fordyrende i forhold til, hvad det opnåede udbytte vil være.
Vi ønsker, at kravet revurderes, så det gældende administrationsgrundlag kommer til at stemme overens med
reglerne i ”Bekendtgørelse om regnskab og revision efter lov om byfornyelse og udvikling af byer af 11.
december 2020”.
Ved at implementere samme regelgrundlag som øvrige puljer, der administreres via BOSSINF vil der alene
skulle aflægges regnskab og revision, såfremt der er hjemtages refusion i regnskabsåret.
En årlig redegørelse over projekterne kan i stedet opnås ved en statusafrapportering, hvor både kvalitative og
kvantitative elementer indgår. I en sådan statusafrapportering vil fokus være på fremdriften i forsøgene og ikke
den økonomiske afrapportering.
Venlig hilsen
Anne Sofie von der Pahlen
Arkitekt
Bornholms Regionskommune
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0010.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
Helge Birkerod Aaquist ([email protected])
Høringssvar over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter, jeres sagsnr. 2024-1521
28-05-2024 12:17
Byggeskadefonden har gennemgået udkastet til Bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter, og har ingen
bemærkninger.
Venlig hilsen
Helge Birkerod Aaquist
Juridisk konsulent
2215 5395
·
[email protected]
Byggeskadefonden
Studiestræde 50
1554 København V
3376 2000 · [email protected] · https://www.bsf.dk
Byggeskadefonden
10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0011.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
Marianne Bentsen ([email protected])
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter, sags nr. 2024-1521
21-05-2024 10:48
Til Plan- og Landsdistriktsstyrelsen
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive svar vedrørende høring over udkast til bkg om
forsøgsordning for frie bymidter, sags nr. 2024-1521.
Danske Kloakmestre har ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær Danske Kloakmestre
Tlf. 72 16 02 07
Sekretariat:
H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V, CVR-nr. 16 18 24 35
[email protected]
www.danskekloakmestre.dk
Facebook • Instagram • LinkedIn
Sekretariat: H. C. Andersens Boulevard 18 • 1553 København V •
danskekloakmestre.dk
Facebook
Instagram
LinkedIn
Danske Kloakmestre
11
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0012.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
DSBPOST ([email protected])
Isabella Leandri-Hansen ([email protected])
SV: HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter - sagsnummer 2024-1521
06-06-2024 13:07
Kære Plan- og Landdistriktsstyrelse,
Vedr. sagsnummer 2024-1521.
DSB takker for høringsmuligheden. DSB har ingen bemærkninger til høringen.
God dag.
Med venlig hilsen
Isabella Leandri-Hansen
Direktionsassistent
Koncernsekretariatet, DSB, CVR 25 05 00 53
Direkte 24689692, E-mail [email protected]
DSB
Rejs med
Fra:
hoeringplan <[email protected]>
Sendt:
16. maj 2024 16:04
Emne:
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.plst.dk
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
DSB
12
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0013.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
Erhvervsflyvningens Sammenslutning ([email protected])
Erhvervsflyvningens Sammenslutning ([email protected])
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter sagsnr. 2024-1521: ES 147-24.
05-06-2024 12:32
ES 147-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring over udkast til
bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter.
ES har ikke bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.COM, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
13
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0014.png
Plan- og landdistriktstyrelsen
[email protected]
Dok. 310824
21. maj 2024
Høringssvar vedr. bekendtgørelse om forsøgs-
ordning for frie bymidter – jeres j.nr. 2024-1521
Forbrugerrådet Tænk har modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie by-
midter, jf. det lovforslag om samme emne, der fortsat er under behandling.
Vi støtter intentionen i lovforslaget, der adresserer et væsentligt problem. Levende bymidter er af afgø-
rende betydning for forbrugerne.
I forhold til bekendtgørelsen skal vi alene opfordre til, at der gennemføres en grundig evaluering af, i hvil-
ket omfang de indhøstede erfaringer kan anvendes som model for tiltag i landet som helhed, og hvorledes
dette kan ske. Sker det ikke, risikerer man at tiltagenes effekt begrænser sig til en lokal og kortvarig effekt i
de ti omfattede byområder og ikke får nogen betydning for byudviklingen bredere i Danmark.
Vi skal i forlængelse heraf bemærke, at man kan stille sig tvivlende over for effekten af de skitserede virke-
midler, specielt i lyset af, at de bl.a. indføres for at modvirke effekten af den lempelse af planlovens detail-
handelsregulering, der blev besluttet for nogle år siden. Meget taler for at en genvurdering af virkemidlerne
i detailhandelsplanlægningen ville kunne have en større effekt.
Men inden for rammerne af det aktuelle lovforslag har vi derudover ingen bemærkninger til udkastet til be-
kendtgørelse.
Venlig hilsen
Karin Breck
Afdelingschef
Vagn Jelsøe
Chefkonsulent
Ryesgade 3A, 2. th, DK-2200 København N, T +45 7741 7741, www.taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
14
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
Foreningen af Rådgivende Ingeniører ([email protected])
SV: HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter
28-05-2024 11:29
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
hoeringplan <[email protected]>
Sendt:
16. maj 2024 16:04
Emne:
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.plst.dk
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
15
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0016.png
By-, Land- og Kirkeministeriet
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt på e-mail til
[email protected]
Den 28.05 2024
Friluftsrådets
høringssvar til Udkast til bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter, sagsnummer 2024-1521.
Friluftsrådet takker for muligheden for at afgive høringssvar til Udkast til bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter
Formålet med forsøgsordningen er etablering af velfærdsfunktioner i bymidten, som bidrager
til at skabe liv i bymidten og styrker den nære velfærd. Der er fokus på den eksisterende byg-
ningsmasse, men Partnerskabet for levende bymidter fastslår i deres rapport fra 2021, at det er
vigtigt, at en løbende og omfattende omstilling af bymidten også skal imødekomme de nye be-
hov for oplevelser, fritidsliv og gode mødesteder. Gerne ved aktiv inddragelse af unge samt fri-
lufts-, idræts-, kultur- og foreningsliv, der tilsammen kan danne grundlag for et egentligt byliv.
Det åbne rum i bymidter består typisk af eksisterende torve og parkeringspladser med meget
flise- og asfaltbelægning samt veje og fortove. Det fylder for meget, og det er vigtigt – sammen
med erhvervslivet – at få etableret fælles, offentligt tilgængelige arealer, som skaber et positivt
generelt image for såvel de lokale og fastboende som tilkommende, herunder turister, og som
opfylder såvel mulighederne for indkøb og oplevelser som for ophold og mødesteder.
I høringsmaterialet lægges der i bilaget op til støtte til ”Etablering eller indretning af fælles- og
parkeringsområder.” samt ” Forskønnelse eller renovering af torve, pladser, byrum og forbindel-
ser, herunder udearealer til velfærdsfunktioner.” Det er godt, at det er nævnt, men der måtte
gerne komme yderligere fokus på de grønne arealers betydning for velfærdsstyrkelsen af byer –
herunder ikke mindst som værdifuldt supplement til bygningsmassen.
Det væsentligste for Friluftsrådet er at sikre og ligestille de åbne områder med bygningsmasse,
så der kan ydes støtte til og er fokus på at øge de grønne arealer og sikre adgangen til grønne
arealer i bymidter. Grønne arealer har generelt en positiv effekt på, hvordan man opfatter by-
ens generelle image og lysten til at blive en del af et aktivt bymiljø såvel som borger, institution,
forening og virksomhed.
D24-182289
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
Friluftsrådet
16
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0017.png
Det gælder lige fra det enkeltstående træ hvorunder der står en bænk, over beplantning af en
parkeringsplads, så udtrykket bliver mere grønt til små lommeparker, der kan danne hyggelige
rammer som intime møde- og aktivitetssteder for mindre grupper. og måske endda til etable-
ring af naturhaver til udeskole og udeliv året rundt for børn og unge eventuelt på tagene af byg-
ninger.
I et aktivt samarbejde mellem alle aktører kan man forestille sig, hvordan bymiljøet bliver mere
aktivt og involverende, hvis de åbne arealer og bygningsmassen bliver betragtet som en samlet
masse, der skal supplere hinanden.
Det gælder særligt for skoler, daginstitutioner og andre institutioners brug af fælles grønne are-
aler, som ofte har behov for udendørs arealer, de kan benytte i undervisnings- og pædagogiske
sammenhænge. Der står allerede nu i bekendtgørelsen muligheden for ”Erhvervelse af ejen-
domme til velfærdsfunktioner.”, og det må gerne suppleres af muligheden for ”Erhvervelse af
arealer til velfærdsfunktioner” som også vil omfatte etablering af udendørs undervisnings- og
læringsmiljøer, men som skal være tilgængelige for alle og derfor også komme alle til gode i den
brede velfærdssammenhæng.
Friluftsrådet bakker op om de generelle tanker og formål med forsøgsordningen men ser gerne,
at bekendtgørelsen er tydeligere i forhold til øgede grønne arealer/beplantning for at øge de
formelle og uformelle møde- og netværksmuligheder i bymidter.
Med venlig hilsen
Sven-Åge Westphalen
Politisk konsulent
Side 2
Friluftsrådet
17
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0018.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Att.: Underdirektør Sara Aasted Paarup
Pr. e-mail:
[email protected]
6. juni 2024
Høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
sagsnummer 2024 - 1521
Tak for muligheden for at kommentere denne høring. Vi har følgende bemærkninger:
I udkastet til bekendtgørelsen fremgår følgende:
§ 11. Revision af det af kommunalbestyrelsen godkendte regnskab, jf. § 10, udføres af
kommunens revision.
Stk. 2. Revisionen udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf. § 3 i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 3. Revisionen efterprøver, om de af kommunalbestyrelsen igangsatte projekter
m.v. er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 4. Revisionen skal omfatte alle projekter m.v., der er omfattet af den tildelte andel
af den statslige udgiftsramme, jf. § 5.
Vi foreslår:
1. at der fastsættes en minimumsgrænse for, hvilke projekter der kræver revi-
sion, eksempelvis at projekterne skal overstige fx DKK 500.000
2. at der i stk. 2 kun kræves revision af sparsommelighed og ikke den fulde SOR i
forhold til kravet omkring "god offentlig revisionsskik".
Vi står naturligvis gerne til rådighed, hvis vores bemærkninger giver anledning til spørgs-
mål eller uddybning.
På vegne af FSR
danske revisorers Udvalg for revision af offentlig virksomhed
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Kasper Frølich Kristensen
Fagchef for revision og regnskab, statsaut. revisor
FSR - danske revisorer
18
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0019.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
e-mail:
[email protected]
Den 28-05-2024/MAHL
Sagsnr. 2024 - 15802
Akt. nr. 2951803
Sag 2024-1521 – høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter
Haderslev Stift har modtaget den fremsendte høring over udkast til bekendtgørelse
om forsøgsordning for frie bymidter.
Stiftsøvrigheden har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Stiftsøvrigheden over Haderslev Stift
p.s.v.
Anne Mette Ladekær
Jurist
Haderslev Stift
·
Ribe Landevej 35-37
·
6100 Haderslev
·
+45 74 52 20 25 ·
haderslevstift.dk ·
[email protected]
Haderslev Stift
19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0020.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
hoeringplan ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Camilla Høyer Horsted ([email protected])
Frie Bymidter // sagsnummer 2024-1521.
06-06-2024 10:30
Udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter.pdf;
Kolding Kommunen bakker op om de generelle tanker og formål med forsøgsordningen og mener at ordningen
giver en central mulighed i arbejdet med at afprøve nye løsninger med det formål at skabe mere levende bymidter
i et tæt samarbejde mellem forskellige aktører.
Kolding Kommune har følgende bemærkninger til Plan- og Landdistriktsstyrelsens høring om udkast til
bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter.
Bemærkninger til forslagets § 3, 4 og 5:
Kolding Kommune finder, henset til at forsøgsperioden strækker sig frem til 31. december 2029, at de enkelte
finansår og særskilte årlige ansøgninger for at få del i den årlige anlægsramme på finansloven vil være en væsentlig
barriere for tidligt i forsøgsordningen periode at iværksætte et tydeligt stort åbningstræk, der skaber bevidsthed og
reklame om projektet.
Et større fornyelsesprojekt, opkøb eller anlægsprojekt, der ikke kan indeholdes i den årligt tildelte kommunale
ramme må således udskydes til senere i forsøgsperioden for at kunne gennemføres inden for rammen af midlerne.
Kommunen bemærker at formålet med forsøgsordningen er at afprøve og udvikle løsninger undervejs i
forsøgsperioden, hvilket de snævre årlige rammer forventes at gøre mindre smidig, og ultimativt måske vil medføre
at byens borgere først sent i forsøgsperioden oplever fysisk forandring af bymidten.
Kommunen vurderer at det vil være svært at etapeopdele visse centrale anlægsprojekter og søge midlerne
successivt, ligesom det formentlig vil være et fordyrende element ved gennemførelse af udbud af arbejderne og
opfordrer til at reglerne tilføjes fleksibilitet i fordelingen af midlerne i forsøgsperioden.
Bemærkninger til forslaget § 10, 11 og 12:
Kolding Kommunen bemærker at de foreslåede årlige regnskabsaflæggelser frygtes at blive en uforholdsmæssig
administrativ tung opgave for forsøgskommunerne, som umiddelbart ikke taler ind i at selve formålet med
forsøgsordningen er at skabe forandringer i bymidterne gennem inddragelse af lokale private og civile aktører,
f.eks. lokale ildsjæle og foreninger, i et bredt samarbejde med kommunen.
Kommunen finder at de årlige regnskabsaflæggelser er unødigt bureaukratiske og skaber en årlig unødvendig
administrativ opgave.
Flere steder i bemærkningerne til Lovforslag nr. 146 om forslag til lov om forsøgsordning om frie bymidter, fremsat
2. marts 2024 og vedtaget 28. maj. 2024, er det nævnt, at der vil blive lagt vægt på, at reguleringen ikke bliver
uforholdsmæssigt administrativ tung for forsøgskommunen.
Kolding Kommune bemærker at forslagets § 13 indeholder en mulighed for ministeren kan pålægge
kommunalbestyrelsen at tilbagebetale tilskudsmidler, der ikke er anvendt i overensstemmelse med
bekendtgørelsens bestemmelser, og foreslår at forsøgskommunen sammen med midtvejsevalueringen, som nævnt
i forlagets § 18, samtidig indsender et revisorattesteret midtvejsregnskab – i stedet for de årlige regnskaber.
I andre sammenhænge, hvor kommunerne giver tilsagn om støtte på statens vegne, f.eks. ved tilsagn til nybyggeri af
almene boliger, er der kun krav om der indsendes et afsluttende revisorattesteret byggeregnskab og ikke løbende
regnskaber i byggeperioden.
Venlig hilsen
Camilla Høyer Horsted
Byplanlægger, cand polyt Urban Design
79 79 43 40
21 37 01 76
[email protected]
Kolding Kommune
20
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0021.png
By- og Fællesforvaltningen
Plan
Nytorv 11
6000 Kolding
Kolding.dk
Her kan du læse om kommunens behandling af personoplysninger - klik her
Kolding Kommune
21
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0022.png
Københavns Byret
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Præsidenten
Domhusel. Nytorv 25
1450 København K.
Tlf 996870 15
CVR 21 659509
adm.kbhi domstol dk
J.nr.
24/13042
Den 17. maj 2024
Ved mail af 16. maj 2024 har Plan- og Landdistriktsstyrelsen anmodet om eventuelle be
mærkninger over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke har be
mærkninger til udkastet.
Der henvises til j.nr. 2024-1521
Med venlig hilsen
Københavns Byret
22
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
20240530HøringssvarBekendtgørelseForsøgLevendeBymidter
Høringssvar – udkast l forslag l bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter
På vegne Odder Kommune fremsendes hermed høringssvar l udkast l forslag l bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter.
Indledningsvist skal Plan- og Landdistriktsstyrelsen roses for, at man i udkast l bekendtgørelse i nogen grad
”lægger sig op ad” terminologi og procedure svarende l praksis fra Byfornyelseslovgivningen, herunder
anvendelse af de administra ve indberetnings- og refusionssystemer. Det giver anledning l langt mindre
administra v usikkerhed og det virker særdeles velbegrundet at anvende ”systemer”, der allerede ER
eksisterende og godt gennemprøvet. Særligt når ”forsøg for frie bymidter” i så høj grad er sammenlignelig
med de forskellige værktøjer der allerede eksisterer i byfornyelseslovgivningen.
I forhold l det udkast l Forslag l bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter, der er sendt i
høring den 16.5.2024 og med frist l 6.6.2024 har vi følgende bemærkninger:
1) Bekendtgørelsens §§ 10-12:
I udkastet lægges der op l, at den enkelte kommune HVERT år skal udarbejde et særskilt regnskab for
de projekter, der er omfa et af den ldelte del af den statslige udgi sramme. Der lægges sam digt op
l, at de e regnskab skal revideres af kommunens revision.
Ved siden af de e regnskabs- og revisionsarbejde skal kommunen
- i henhold l § 15 offentliggøre oplysninger om indholdet af de enkelte forsøg på kommunens
hjemmeside OG
- i henhold l § 16 underre e ministeren for byer og landdistrikter om beslutninger om de enkelte
forsøgsprojekter OG
- i henhold l § 17 udarbejde et design for evaluering af forsøgsordningen inden 1.2.2025 sammen
med offentliggørelse heraf på kommunens hjemmeside OG
- i henhold l § 18 udarbejde en midtvejsevaluering inden 1.2.2027 sammen med offentliggørelse
heraf på kommunens hjemmeside OG
- i henhold l § 19 udarbejde en slutevaluering af forsøgsordningen inden 1.2.2030 sammen med
offentliggørelse heraf på kommunens hjemmeside.
Der synes således at være voldsom megen kontrol med og indsigt i, hvad der sker i forhold l de statslige
udgi srammer.
Vi oplever umiddelbart at disse ltag lsammen er udtryk for overadministra on, og vi frygter at det vil
belaste kommunen med unødvendigt ekstraarbejde og ekstra udgi er.
Vi foreslår derfor, at man i stedet ”nøjes med” at anvende det system for bl.a. regnskab og revision, der
allerede eksisterende på den almindelige byfornyelses område. Dvs. at man anvender så store dele af de syv
bekendtgørelse af 11.12.2020, som gælder på den almindelige byfornyelses område, herunder særligt i
forhold l regnskab og revision bekendtgørelse nr. 2.115 af 11.12.2020 om regnskab og revision e er lov om
byfornyelse og udvikling af byer.
1
Odder Kommune
23
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0024.png
20240530HøringssvarBekendtgørelseForsøgLevendeBymidter
E er denne bekendtgørelse er der ”kun” pligt for kommunen l hvert enkelt år at lade et (delvist
fortrykt/for-udfyldt) refusionsskema underskrive/godkende af revisionen – og så blot ved
Områdefornyelsesprogrammers afslutning udarbejde et samlet regnskab for det/de samlede projekter for
de foregående typisk 6 års forløb.
Ved at ”kopiere” de gode erfaringer fra de e område kunne Plan- og Landdistriktsstyrelsen medvirke l at
undgå megen unødvendig bureaukra og unødvendige omkostninger for såvel kommune som stat.
2) Skri lig lkendegivelse af 30.5.2024:
Det er i forlængelse af webinar af 22.5.2024 den 30.5.2024 oplyst, at der ikke kan opnås refusion af
udgi er, som er a oldt inden midlerne er bevilget på finansloven.
Vi vil være glade for en nærmere a laring af, om man med ”a oldt” mener ”truffet beslutning om at
a olde”, ”fysisk har udført den pågældende udgi sbærende ak vitet”, ”datoen for regningen” eller
”regningens betaling”.
Og lsvarende er det ny gt med en uddybning af, hvornår ”midlerne er bevilget” f.eks. for 2026; er det
ved finanslovens vedtagelse (f.eks. i oktober 2025, er det pr. 1.1.2026, eller er det først ved styrelsens
udmelding af 2026-puljen (forventeligt omkring 1.3.2026)?
Vi har også behov for at få a laret, hvad den afskrivningsordning, der introduceres i lkendegivelsen af
30.5.2024, betyder. Kan man f.eks. ”afskrive” en bygning, der er færdig-ombygget l velfærdscenter i
2026 (og alle udgi er a oldt i 2026), med et beløb svarende l 2027-finanslovs-andelen af puljen?
Med venlig hilsen
Louise Holmegaard
Projektleder
Byplanlægger, cand.arch.
Team Plan
Teknik & Miljø
Rådhusgade 3, 8300 Odder
tlf. recep on 8780 3333
Mobilnr. 3084 3479
EAN nr. 5790000408634
2
Odder Kommune
24
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0025.png
20240530HøringssvarBekendtgørelseForsøgLevendeBymidter
Sikker behandling af personoplysninger er vigtig for Odder Kommune
Læs mere om vores
generelle privatlivsinformation
3
Odder Kommune
25
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0026.png
30. maj 2024
Høringssvar omhandlende udkast til
bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter
PÅ vegne af Odsherred kommune fremsender jeg hermed svar på høring af bekendtgørelse om
forsøgsordning for frie bymidter.
Odsherred ser frem til at være en del af forsøget, men har dog en anke i forhold til den udsendte
bekendtgørelse.
Med bekendtgørelsen besluttes et betydeligt dokumentationspres på kommunerne. Hvilket er
imodsætning til det vi som kommune ønsker med forsøgsordningen.
Jf. §4 stk. 1 og 2 skal kommuner hvert år ansøge med beskrivelse og budget for projekt, hvilket
ligger op til at ministeren forholder sig til beskrivelse og budget og på den baggrund tager en
beslutning. Men midlerne fordeles ligeligt mellem kommunerne jf. §5 stk. 2. Derfor er det uklart
hvorfor der skal foretages en beskrivelse og indsendes budget.
Odsherred kommune foreslår i stedet at forsøgsordningen følger metode
”landsbyfornyelsespujlen” og ”bymidtepuljen”. At kommunerne alene melder til ministeren
hvorvidt man er interesserede i at modtage midler og at der på den baggrund i forbindelse med
revisionserklæring sikres at midlerne er benyttet korrekt.
På samme vis er det efter Odsherred kommunes vurdering også unødigt omstændigt at
ansøgninger til midler §4, og regnskab samt revisorerklæring indsendes årligt. Vores forslag vil
være at dette følger evalueringstakten således at der samlet ”kun” skal indberettes 3 gange
foruden den ansøgning der allerede er indsendt. Altså en tilskudsansøgning i 2024 en midtvejs
ansøgning i 2027 og evaluering 2030.
Sag: 01.11.00-P20-22-1
Odsherred Kommune
[email protected]
odsherred.dk
Odsherred Kommune
26
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
Venlig hilsen
Bjarke Fogh
Odsherred kommune
2 af 2
Odsherred Kommune
27
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0028.png
Center Plan Byg og Vej
Til Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Hobrovej 110 | 9530 Støvring
Telefon 99 88 99 88
[email protected] | www.rebild.dk
Journalnr: 01.11.00-P08-1-23
Ref.: Chalotte Skjødt Østergaard Pedersen
Telefon: 99887634
Dato: 06-06-2024
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
Den 16. maj 2024 offentliggjorde Plan- og Landdistriktsstyrelsen et udkast til bekendtgørelse om for-
søgsordning for frie bymidter. Ifølge §10 i udkastet, skal kommunalbestyrelsen årligt fremstille et regn-
skab for projekter under den statslige udgiftsramme. §11 dikterer, at kommunens revisor skal gennemgå
det godkendte regnskab.
Rebild Kommune undrer sig over kravet om årlige regnskaber frem for et samlet regnskab ved periodens
afslutning, som det kendes fra områdefornyelser efter byfornyelsesloven. Den årlige regnskabsproces vil
medføre betydelige omkostninger, hvilket vil reducere de midler, der kunne anvendes til at vitalisere
bymidterne.
Derfor foreslår Rebild Kommune, at proceduren ændres, så der årligt indsendes en kort statusrapport til
styrelsen, og et samlet regnskab for de anvendte midler først udarbejdes ved forsøgsordningens afslut-
ning. Dette vil tillade en større andel af midlerne at blive allokeret til initiativer, der fremmer liv i bymid-
terne.
Med venlig hilsen
Line Morsing Steenberg
Centerchef for Center Plan, Byg og Vej
Side 1 af 1
Rebild Kommune
28
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0029.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter 2024 - 1521
29-05-2024 07:31
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har den 16. maj 2024 sendt udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101
af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået bekendtgørelsen og kan konstatere, at den ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
hoeringplan <[email protected]>
Sendt:
16. maj 2024 16:04
Emne:
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.plst.dk
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
Rigsrevisionen
29
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0030.png
Sara Aasted Paarup
Underdirektør
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
[email protected]
05-06-2024
Sagsnummer.: 19/27261
Sagstype: KLE: 20.11.00
Sagsbehandler:
Birgitte Damgaard Nielsen
[email protected]
Høringssvar vedrørende sagsnummer 2024-1521
Tak for muligheden for at afgive høringssvar på udkast til bekendtgørelse om forsøgsord-
ning for frie bymidter (sagsnummer 2024-1521).
I Bilag 2 (Evalueringsdesign, jf. § 17) står der blandt andet følgende:
3) Der skal gennemføres følgende målinger af bylivet, hvorved forstås antallet af menne-
sker med ophold i eller bevægelse gennem et område i bymidten:
a) En baselinemåling til brug for evalueringsdesignet.
b) Målinger to gange om året i forsøgsperioden, første gang i 2025.
Alle målinger skal foretages efter samme metode.
Høringssvar til ovenstående:
1) Hvad forstås med, at baselinemåling skal bruges til evalueringsdesignet?
2) Må den første af 2025s to målinger gøre det ud for baselinemålingen?
Vi ser frem til endelig bekendtgørelse og til lovens ikrafttræden 1. juli 2024.
Med venlig hilsen
Birgitte Damgaard Nielsen
Civilsamfundskonsulent
Kultur og Fritid
Lundbergsvej 2
8400
Syddjurs Kommune
Ebeltoft
Tlf. 87 53 50 00
[email protected]
www.syddjurs.dk
30
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0031.png
Notat
Sønderborg Kommune
06.06.2024
Sags nr.: 22/6502
Sønderborg Kommunes høringssvar til Bekendtgørelse om forsøgsord-
ningen for frie bymidter
Sønderborg Kommune er fortsat rigtig glade for at være udpeget til at deltage i forsøgsordningen med Nord-
borg bymidte. VI ser virkelig frem til at få givet bymidten et løft med kulturhus, Springvandshaven samt en
plan for området ved Stationsvej.
For at vi kan få nogle erfaringer og få afprøvet nogle muligheder, har vi behov for nogle mindre stramme
rammer, end det der er lagt op til i bekendtgørelsen. Lige nu er de så stramme, at de kan påvirke vores mu-
lighed for at realisere projekterne i ordningen og dermed give bymidten et løft. Herudover vurderer vi også,
at forsøgsordningen jf. bekendtgørelsen overordnet set er for administrativ tung. Der er mulighed for at æn-
dre bekendtgørelsen, så vi ikke skal udføre mere bureaukrati end det som er nødvendigt for en forsøgsord-
ning som denne.
Bemærkninger til § 4 og bilag 1 – ansøgning
Kopi af § 4:
Kopi af bilag 1:
1/5
Sønderborg Kommune
31
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0032.png
Et byudviklingsprojekt som det i Nordborg, som er omfattet af forsøgsordningen, er et dynamisk projekt, hvor
vi forventer at dialog med lodsejere og lokalområde vil påvirke projektet væsentligt. I øjeblikket har vi gang
forarbejder, til at ordningen træder i kraft 1. juli 2024. Det er utroligt svært at forudsige hvilke udgifter vi har et
år ude i fremtiden – og dermed svært at fremsende et budget i kombination med nogle bullets fra bekendtgø-
relsens bilag 1.
Et eksempel på projektets dynamiske karakter er, fx vores proces for kulturhuset, hvor vi ikke ved om det
bliver nybyg, omdannelse af en eksisterende bygning eller en kombination. Vi kender således ikke vores en-
delige udgifter endnu. Vi er kun i gang med forarbejdet. Processen kommer sandsynligvis til at bestå af bor-
gerworkshops og politisk møde, hvor der ses på den overordnede vision. Herefter udarbejder en rådgiver
2/5
Sønderborg Kommune
32
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0033.png
realistiske bud på scenarier. Efterfølgende forventes det, at der vil være yderligere inddragelse af både lo-
kale aktører og politikere, før projektet er fastlagt. Derfor kan det konkrete budget til anlægsudgifter til kultur-
huset, parkering, anskaffelse af inventar, driftsudgifter m.v. ikke fastlægges så lang tid i forvejen, som der
lægges op til i bekendtgørelsen.
Det at der netop inddrages mange forskellige, gør at vi ikke kan forudsige hvordan projektet bliver. Hvis vi
skal afvente, at vi måske året efter, skal ansøge om udgifterne, ender vi måske med ikke at få den 14. del af
puljen, som vi har budgetteret med. Dette kan betyde, at projektet ikke kan realiseres.
Vi opfordrer derfor til, at det ændres til, at vi alene skal indsende en uspecificeret ansøgning, uden budget og
beskrivelse af det ansøgte. Dette ville stemme overens med den måde som fx landsbyfornyelsesmidlerne
administreres på jf. byfornyelsesloven. Et program til områdefornyelse jf. byfornyelsesloven skal alene god-
kendes af kommunalbestyrelsen, og det er således op til kommunen at sikre, at indholdet lever op til kriteri-
erne i forbindelse med revisionen. I den forbindelse har vi haft en god dialog med Social- og Boligstyrelsen,
ved tvivlsspørgsmål omkring hvad der er omfattet og ikke. Endvidere svarer vores ansøgning til forsøgsord-
ningen lidt til et program for områdefornyelse jf. byfornyelsesloven.
Herudover er vi som kommune i høj grad interesseret i at udføre refusionsberettigede aktiviteter, for de mid-
ler der er i forsøgsordningen. Gør vi ikke dette, kan vi blive opkrævet for ikke refusionsberettigede udgifter jf.
bekendtgørelsens § 14.
Bemærkninger til § 6 stk. 2 – hjemtagning af tilsagn
Kopi af § 6, stk. 2:
Til webinaret om bekendtgørelsen nævnte I, at I forventer at fastsætte en frist på under 2 år til hjemtagelse
af midler. Ved landsbypuljemidlerne jf. byfornyelsesloven er fristen 2 år.
Dette set i sammenhæng med vores bemærkninger til § 4, vil gøre at hjemtagning af tilsagn ikke blot vil være
en ”formsag”, som I nævnte på webinaret. Som vi forstår det, så skal vi kende vores udgifter 100 % samt
kunne beskrive hvilke ”punkter” i bilag 1 vi ønsker at udføre med de pågældende midler, før vi kan indberette
et tilsagn.
Bestemmelsen modarbejder herudover også den mundtlige tidligere udmelding om, at vi kan ”pulje” mid-
lerne, altså samle dem sammen for flere år, for fx i år 2028 at anvende en stor del til et kulturhus eller andet.
Dette kan betyde, at projektet ikke kan realiseres.
Vi opfordrer derfor til, at midlerne alene skal hjemtages til en simpel kategori, som hedder ”Forsøgsordnin-
gen Frie bymidter” og ikke til flere forskellige kategorier, så vi ikke låser os fast på en bestemt anvendelse
ved hjemtagelse af midlerne. Vi er opmærksomme på, at vi selvfølgelig skal anvende midlerne til refusions-
berettigede aktiviteter. Dette kan I bl.a. se, når vi indberetter det i BOSINFF.
Bemærkninger til § 12 - regnskab og revisionserklæring
Kopi af § 12:
3/5
Sønderborg Kommune
33
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0034.png
Kommunalbestyrelsen skal årligt udarbejde regnskab for de projekter mv., der er omfattet af den tildelte an-
del af den statslige udgiftsramme, jf. § 5.
Det giver god mening, hvis der er tale om det regnskab, som vi kan trække ud af BOSSINF. Af webinaret
den 24. maj blev det dog tydeligt, at der herudover årligt skal udarbejdes regnskab med yderligere specifika-
tioner. Dette anses som administrativt meget tungt, og er meget ærgerligt i en tid, hvor vi generelt prøver at
minimere de administrative byrder. Vi undrer os over, at der skal stilles særlige krav i forhold til afrapporte-
ring ved denne forsøgsordning for frie bymidter, når afrapportering i forhold til fx. puljerne til byfornyelse kan
håndteres mere enkelt.
Det giver god mening at det regnskab, man kan trække ud fra BOSSINF skal revideres på lige fod med af-
rapporteringen i forhold til fx puljerne til byfornyelse. Men det er en fordyrende proces, at det “ekstra” regn-
skab også skal revisionspåtegnes årligt. Udgifter på årligt ca. 20.000kr. som fragår finansiering af gennemfø-
relsen af de enkelte projekter.
Såfremt det fastholdes, at der skal laves et særligt regnskab (ud over det man kan trække ud i BOSSINF), så
er det ønskværdig at Plan- og Landdistriktsstyrelsen udarbejder et overblik over de
minimumskrav, som
regnskabet skal indeholde.
Bemærkninger til § 16 – forsøg
Kopi af § 16:
Ved at vi, et års tid i forvejen skal kende ordlyden og indholdet af fx en udvidet dispensationsmulighed fra
lokalplaner, hæmmes de nye udviklingsmuligheder væsentligt. Som vi forstod forsøgsordningens formål, var
det at prøve nogle ting af, hvor vi med ny lovgivning havde nogle nye muligheder. Eksempelvis at vi med den
udvidede dispensationsmulighed fra en lokalplan, ville have mulighed for hurtigere at kunne realisere et pro-
jekt til gavn for byen (selvfølgelig så længe, at det ikke kræver en lokalplan).
Et eksempel på projektets dynamiske karakter er, fx at vi sammen med en rådgiver udarbejder en plan for
området ved Stationsvej, hvor realiseringen afhænger af et samarbejde mellem flere lodsejere. Vi mener
ikke det vil være rimeligt, at stille lodsejerne i udsigt, at de kan se frem til en dispensation fra lokalplanen om
fx et års tid. Herudover ved vi ikke, hvor lang tid der går, før vi modtager en evt. tilbagemelding på underret-
ningen. Dette kan hindre udnyttelsen af ’momentum’.
4/5
Sønderborg Kommune
34
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0035.png
Vi opfordrer derfor til, at bestemmelsen omformuleres, så kommunen skal underrette ministeren for byer og
landdistrikter, når der foreligger konkrete forsøg. Dette kan sikre en hurtigere proces, hvor vi kan udnytte de
nye muligheder til fulde og reelt afprøve om lovændringen gør en forskel for bylivet. Det vil give mere rum for
at skabe nytænkning og dermed flere erfaringer.
Bemærkninger til bilag 2 – evalueringsdesign
Uddrag af bilag 2, nr. 2:
Vi opfordrer til, at der efter teksten i b) tilføjes en parentes, som beskriver, at dette alene gælder, når og hvis
der foretages forsøg. Det er ikke et krav, at vi benytter os af muligheden om forsøg – i form af ny eller æn-
dret lovgivning.
5/5
Sønderborg Kommune
35
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0036.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
hoeringplan ([email protected])
Helle Wheatley Enkelund - HEE ([email protected])
Sagsnummer 2024-1521 - Bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter
06-06-2024 15:51
Til Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Udbetaling Danmark har ingen bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter.
Venlig hilsen
Helle Wheatley Enkelund - HEE
(Hun/hende/hendes)
Udbetaling Danmark · Allerød
Specialkonsulent · Juridisk Afd. Stat
Direkte nummer 4831 3314 · Mobil 24999309
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon ·
www.borger.dk
·
www.virk.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til
afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
Pas altid på links i mails. Tast hjemmesidens adresse i adressefeltet på browseren eller brug bogmærker. Husk, at hverken banker eller offentlige myndigheder vil sende en
mail med et link direkte til en log ind-side, hvor du logger ind med NemID eller MitID.
Udbetaling Danmark
36
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 136: Orientering om bekendtgørelse om forsøgsordning for frie bymidter samt høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for byer og landdistrikter
2890753_0037.png
hoeringplan ([email protected])
Viborg Stift ([email protected])
Til Plan- og Landdistriktsstyrelsen, vedr. høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter (STPR F2: 2965307)
Sendt:
06-06-2024 11:21
Til:
Fra:
Titel:
Til Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Viborg Stift har gennemgået udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning med frie bymidter.
Stiftet har ingen bemærkninger til udkastet.
Venligst,
ANN-SOFIE BACH KVIST
Jurist
VIBORG STIFT
Telefon:
8662 0911
Direkte:
8726 2171
Domkirkestræde 1
8800 Viborg
Web:
viborgstift.dk
Se hvordan vi behandler personoplysninger i Viborg Stift
Til:
Fra:
Titel:
hoeringplan ([email protected])
Fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for frie
bymidter med frist den 6. juni 2024
E-mailtitel:
HØRING over udkast til bkg om forsøgsordning for frie bymidter
16-05-2024 16:03
Sendt:
Til høringsparterne
Se venligst vedhæftede
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.plst.dk
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
Viborg Stift
37