Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 130
Offentligt
Til borgmester Martin Damm
Kalundborg Kommune
med kopi til kommunalbestyrelsens medlemmer.
Sejerø, den 28.april 2024
Som formand for Sejerø Beboerforening føler jeg mig nødsaget til at henvende mig til dig, fordi der
på Sejerø blandt øens fastboende er større og større bekymring for om Sejerøfærgen kan leve op til,
hvad man kan forvente med hensyn til stabilitet, service m.m., som aftalt på mødet den 12.1.2024 i
Dialogforum for Sejerøbugtens færger.
Effekten af en indsats vedrørende de aftalte punkter på dette møde:
Service (stabilitet), Trivsel,
Sikkerhed og Økonomi
er svære at få øje på.
Der har været mange aflysninger af færgesejladsen, der i 2023 og til dato har fået et omfang, som
berører alle: Sejerøboere, pendlere, erhvervsliv og fritidsøboere på mange måder.
Nogle gange på grund af vejrlig, andre på grund af personalemøder, andre gange på grund af
tekniske fejl. Vi har den bekymring, at den store udskiftning af personale er medvirkende til nogle
aflysninger på grund af vejrlig, da nogle af besætningen ikke får den fornødne erfaring med at sejle
færgen under disse forhold. Vi vedlægger en statistik over aflysninger, hvoraf det tydeligt fremgår,
at det er et stærkt tiltagende problem.
Sejerøborgere må aflyse hospitalsaftaler, lægeaftaler, fysioterapiaftaler, tandlægeaftaler osv.
Sejerøborgere kan ikke passe deres arbejde på Sjælland - eller komme hjem fra arbejde, hvilket
kræver overnatning på Sjælland.
Erhvervslivet kan ikke modtage leverancer, så de kan udføre deres arbejde, får aflysninger til
bespisning og overnatning.
Håndværkere på Sjælland takker nej til opgaver, da deres ansatte ikke kan være sikre på at kunne
komme herover eller hjem igen.
Fritidsøboere kan ikke være sikre på at komme i deres sommerhus eller hjem igen, hvorfor nogle
aflyser eller tager hjem allerede lørdag for at være sikre på at kunne komme på arbejde.
Vi forstår, at der nu også drøftes om færgen skal skifte overnatning fra Sejerø til Havnsø, og der
indsættes en pendlerfærge til udelukkende persontransport på første afgang fra Sejerø og sidste
afgang fra Havnsø. Bliver disse ændringer til virkelighed, må vi konstatere, at I med hensyn til
Sejerø, arbejder imod jeres eget (Venstres) program, hvor I ønsker at sikre de bedste rammer for
vækst og udvikling - nemlig afvikling! Det vil gøre det umuligt for familier med arbejde på
Sjælland. Umuligt for erhverv at udføre arbejde på Sjælland.
Det vil affolke Sejerø.
Da vi fik Sejerø Færgen, var der 1 direktør, der også havde Agersø Omø færgerne, 1 overfartsleder
der havde 25 timer kontorarbejde om måneden, og indgik i den sejlende besætning, hvor han
udførte mange opgaver under sejladsen. Der var 1 heltid og 1 halvtid på kontoret, som ordnede alt i
bookinger og fragtregnskab og sendte det ud. Vi har i dag 1 skibsreder ,1 rederichef, 1
overfartsleder, 1 assisterende overfartleder, 1 rederiarbejder, samt 3 på kontoret der også tager sig af
havnene. Ved sidste budgetforhandlinger blev det vedtaget, at der skulle skæres ned på
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 130: Materiale om lægedækning, færger m.m. til drøftelse med Sejerø Beboerforening den 18. juni 2024, fra Sejerø Beboerforening
administrationen, det er ikke det vi oplever i rederiet. Det seneste år er der i administrationen ansat
3 �½ medarbejder. Vi mener, at den sejlende besætning skal have attraktive arbejdsvilkår for at
kunne skabe et godt arbejdsmiljø.
Alle disse ændringer begyndte for ca. 7 år siden, da den netop nytiltrådte overfartsleder flyttede sit
kontor fra Sejerø til Havnsø. Senere ændredes tørneplanlægningen, så der nu tørnes i Havnsø og på
Sejerø hvert andet år. Samtidig blev arbejdsopgaver på Færgekontoret flyttet til Havnsø, og
åbningstiden reduceret til nu kun 3 timer 4 dage om ugen. Det er svært at gennemskue, hvad det har
betydet for driften af Sejerøfærgen. Men for Sejerø har det betydet tab af arbejdspladser og
fraflytning fra øen. Personalemøder afholdes på tidspunkter, hvor sejladsen aflyses og
færgekontoret lukker. At færgens cafeteria har været lukket siden august 2023 og næppe åbner igen
er også trist, idet denne service især går ud over fritidsøboere og gæster til Sejerø.
Alle burde vide, at færgen er vores eneste mulighed for transport til Sjælland, vores livline til
omverdenen. For os findes der ingen alternativer til færgen, vi kan ikke arrangere anden transport.
Når man læser Kalundborg Kommunes strategiplan for bosætning, infrastruktur m.m. for bl.a. at
have mulighed for at pendle til og fra Sejerø og meget andet, må vi formode at kommunens
administration, med skibsreder og rederichef i spidsen ikke er bekendt med strategiplanen.
Vi håber og appellerer til, at du som borgmester vil foranledige, at færgens ledelse igen får den
daglige base på Sejerø, samt at færgen forbliver hjemmehørende på Sejerø og ikke i Havnsø.
Herudover vil vi også gerne foreslå, at en repræsentant for Sejerø deltager i rederiets
ansættelsesudvalg, når jobansøgninger behandles.
Hvis Sejerø “skal overleve” og tiltrække nye beboere, både faste og fritidsøboere, er det et krav, at
vi har en stabil færgesejlads.
Vi har forsøgt dialog med Administrationen, men de hævder at handle på baggrund af politiske
beslutninger. Derfor denne henvendelse til politikerne.
I øjeblikket oplever vi, at vi
er tæt på “tipping point”, og appellerer
derfor til din forståelse og
handling.
Uddrag fra Venstres program:
"D
et er vigtigt, at Danmark hænger sammen. Det handler ikke bare om, at god infrastruktur på tværs af landet er
vigtig, og om at bred adgang til arbejdspladser og uddannelsessteder er centralt.
Det kræver, at der er gode muligheder til stede for eksempelvis beskæftigelse, bosætning og uddannelse på tværs
af landet. Det er der ikke i tilstrækkelig grad i dag.
Alt det vil vi adressere med dette udspil, fordi vi ønsker at sikre de bedste rammer for vækst, udvikling og
optimisme i hele Danmark."
Med venlig hilsen og med håbet om en hurtig tilbagemelding.
Sejerø Beboerforening
Peter Rasmussen
formand