Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 124
Offentligt
2877309_0001.png
Notat
Dato: 12. april 2024
UDKAST til
Høringsnotat for vejledning om strategisk planlægning for bymidter
Indholdsfortegnelse
1. Høringen........................................................................................................................................ 1
2. Høringssvarene .......................................................................................................................... 2
2.1. Generelle bemærkninger til vejledningen
...................................................................... 2
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i vejledningen
............................................ 2
2.2.1. Byer omfattet af krav om strategisk planlægning
......................................... 2
2.2.2. Inddragelse af lokale interessenter
..................................................................... 4
2.2.3. Metode
............................................................................................................................ 5
2.2.4. Tværkommunal koordinering
............................................................................... 6
2.2.5. Ressourcer
.................................................................................................................... 7
2.2.6. Inddragelse af specifikke hensyn og interesser
............................................... 7
2.2.7. Øvrige bemærkninger
............................................................................................ 10
3. Hørte myndigheder og organisationer m.v.................................................................. 12
1. Høringen
Udkast til vejledning om strategisk planlægning for bymidter har i perioden 16.
februar 2024 til 18. marts 2024 været i høring hos en række myndigheder, or-
ganisationer m.v., som fremgår sidst i høringsnotatet og derudover været offent-
liggjort på høringsportalen.
Følgende høringsparter har tilkendegivet, at de ikke har bemærkninger til ud-
kast til vejledning: Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Byggeskadefonden,
Rigsrevisionen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Byret.
Følgende høringsparter har ikke ønsket at afgive bemærkninger til udkast til vej-
ledning: Vestre Landsret og Forbrugerrådet Tænk.
Følgende høringsparter har haft bemærkninger til udkast til vejledning: Ba-
nedanmark, BL
Danmarks almene Boliger, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Coop, Dansk Erhverv, DANVA, DSB, Haderslev Stift og Rønnow
arkitekter, KL, Odense Kommune, Region Syddanmark, Ribe Stift, Solrød Kom-
mune, Varde Kommune, Viborg Stift, Aalborg Stift, Aarhus Kommune og Aarhus
Stift.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0002.png
Notat
2. Høringssvarene
I høringsnotatet er de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar gengivet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i vejledningen i anledning af høringssvarene, er
skrevet i kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til vejledningen
Dansk Erhverv
mener, at der er et klart behov for en samlet og opdateret stra-
tegisk planlægning og retning for dette område. Udviklingen har været og er
fortsat hastig i de seneste år. Dansk Erhverv hilser derfor generelt initiativet og
lovgivningen velkommen, og kan tilslutte sig mange af de initiativer og overve-
jelser, som vejledningen rummer.
DSB
ser frem til den nye vejledning. DSB ser især positivt på, at der i vejlednin-
gen står beskrevet, at private og civile aktører skal inddrages i processen.
KL
ser det som en vigtig opgave for kommunerne at sikre levende bymidter i
landets byer og et varieret udbud i detailhandlen. Det har mange kommuner al-
lerede i dag igangsat initiativer for at understøtte og fastholde, og har således
det fokus, der tilskyndes med lovforslagets krav om strategisk bymidteplan-
lægning.
Region Syddanmark
ser positivt på udkastet til Vejledning om strategisk plan-
lægning for bymidter.
Viborg Stift
og
Aarhus Stift
har særligt noteret sig, at kirker samt kulturmil-
jøer, der repræsenterer den fælles kulturhistorie, nævnes i udkastet til vejled-
ningen som en del af de forhold, der karakteriserer en levende bymidte, og som
det er ønsket at sætte fokus på med kravet om strategisk planlægning for by-
midten. Stiftet sætter pris på, at kirker og kulturmiljøer nævnes udtrykkeligt i
denne sammenhæng. Stiftet har ikke i øvrigt bemærkninger til udkastet til vej-
ledningen.
Haderslev Stift og Rønnow
hilser planændringen velkommen.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ingen bemærkninger til ovenstående.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i vejledningen
2.2.1. Byer omfattet af krav om strategisk planlægning
Dansk Erhverv
finder det problematisk, at man har valgt at afgrænse bymid-
terne til byer med 4.000-20.000 indbyggere. Udfordringen for bymidterne er
ikke begrænset til denne størrelse, men er universel i Danmark, selv på Strøget,
og der er et behov for strategisk planlægning selv i større byer. Med denne af-
grænsning risikerer man at udelukke byer, hvor planlægningen er nødvendig,
samtidig med at man kan overse behovet for planlægning i byer med over
20.000 indbyggere. Ca. 60% af Danmarks befolkning bor i byer med over
10.000 indbyggere.
KL
bemærker, at der af vejledningen fremgår, at kravet om at udarbejde en
strategisk bymidteplan omfatter ca. 120 byer. KL bemærker i den forbindelse,
Side 2
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0003.png
Notat
at udviklingen af byer med indbyggertal mellem 2.500 og 4.000 kan tyde på, at
der over tid vil komme flere byer som vil være omfattet af kravet. Dermed vil
der kontinuerligt skulle udarbejdes nye strategiske bymidteplaner ved hver
kommuneplanrevision. Dette mener KL bør afspejles i de ressourcer som af-
sættes til fra statens side til at løfte opgaven.
Odense Kommune
noterer, at formålet med udarbejdelse af strategiske by-
midteplaner er at styrke små og mellemstore bymidter. I Odense Kommune er
det alene forstaden Bellinge, der er omfattet af det nye krav, selvom den har en
begrænset oplandseffekt for nabocentre. Det kan forekomme at være ude af
kontekst med den samlede centerstruktur i Odense, at udarbejde en solitær
strategisk bymidteplan for forstaden Bellinge efter planlovens regler. Det kan
evt. tages med i videre betragtning, om vejledningen kan adressere den særlige
problematik om kravet om strategiske bymidteplaner for forstæder til de
større byer. Vejledningen må evt. også gerne anvise mulige løsninger og ni-
veauet for disse.
Aarhus Kommune
bemærker, at der i vejledningens bilag 2 indgår oversigt
over byer, omfattet af krav om strategisk planlægning ved lovens ikrafttræ-
delse. Aarhus Kommune kan konstatere, at oversigten ikke stemmer overens
med Aarhus Kommunes vurdering af hvilke bysamfund, der vil være omfattet
af planlovsændringen om planlægning for bymidter.
Kommentar
Afgrænsningen af de byer, der er omfattet af kravet om strategisk planlægning for
bymidten, tager udgangspunkt i en analyse fra Partnerskab fra levende bymidter.
I dag oplever mange bymidter i hele Danmark udfordringer med at opretholde et
varieret butiksliv og med at tiltrække nye forretningsdrivende, beboere og investo-
rer. Den negative udvikling finder sted i alle bystørrelser og forventes at fortsætte
de kommende år. Ifølge analysen er det i de små byer fra 1.000 indbyggere og op
til 2.000-3.000 indbyggere muligt at fastholde en forholdsvis god dagligvareforsy-
ning, men svært at opretholde et større udbud af udvalgsvarebutikker. I flere af
disse byer er der ikke længere basis for et byliv med både butikker og andre former
for privat og offentlig service. De store byer med over 20.000 indbyggere oplever
også tomme butikslokaler, men kan ofte pga. deres indbyggertal fastholde et pænt
udbud af både privat og offentlig service. Herimellem findes en række mindre og
mellemstore byer fra 4.000-5.000 indbyggere og op til 15.000-20.000 indbyggere,
hvor det er realistisk, med de rette indsatser, at kunne fastholde en række private
og offentlige servicefunktioner samt et idræts-, kultur og foreningsliv, der tilsam-
men kan danne grundlag for et egentligt byliv.
De specifikke byer, som er omfattet af kravet om strategisk planlægning for bymid-
ter, defineres på baggrund af Danmarks Statistiks tabel BY1, som opgør indbyg-
gertallet i de danske byer. Afgrænsningen af hvad der defineres som selvstændige
byer og hvad der er byområder, beror derfor også på Danmarks Statistiks definiti-
oner. Eksempelvis er Stavstrup og Tranbjerg af Danmarks Statistik defineret som
bydele tilhørende Aarhus by.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen anerkender, at den afgrænsning, der følger af Dan-
marks Statistik kan virke uhensigtsmæssig for kommuner med en stor hovedby og
en række mindre byer, som fx Aarhus og Odense Kommuner. Som det fremgår af
Side 3
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0004.png
Notat
udkast til vejledning kan kommunerne vælge også at foretage en strategisk plan-
lægning for andre af kommunens byer. Det kan være byer med færre end 4.000
indbyggere, som betjener et stort opland med privat og offentlig service og kultur-
tilbud, eller som udgør en vigtig attraktion for turismen i kommunen, og hvor det
derfor er afgørende at fastholde en levende og attraktiv bymidte. Det kan også
være byer med flere end 20.000 indbyggere, hvor bymidten gradvis tømmes for
funktioner, og der derfor er behov for at samle de kommunale, private og civile
aktører i en fælles strategisk indsats for at fastholde en levende bymidte.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker derudover, at kommunerne har stor
grad af metodefrihed i den strategiske planlægning, og vil kunne prioritere den
strategiske planlægning og indsatser højere i nogle af kommunens bymidter end
andre.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer i vejledningen.
2.2.2. Inddragelse af lokale interessenter
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
bemærker, at vejled-
ningen indeholder nogle gode eksempler på erfaringer med dialog og inddra-
gelse, men selve vejledningsteksten omfatter alene inddragelse af offentlighe-
den i forbindelse med revisionen af kommuneplanen. Landsforeningen for Byg-
nings- og Landskabskultur finder, at interessegrupper
f.eks. lokale foreninger
der arbejder med bygningskultur
bør inddrages i hele den proces, der fører
frem til den strategiske plan for bymidten. Ligeledes bør de lokale museer ind-
drages på et tidligt tidspunkt i planlægningen for at sikre, at den store viden
om kulturværdier, som findes her, udnyttes fuldt ud. Dette vil medvirke til, at
hensynet til vores bygningsarv indgår fuldt ud i planlægningen af bymidterne.
BL
Danmarks almene Boliger
bemærker, at der i vejledningen stilles krav
om, at målsætninger og virkemidler udarbejdes i dialog med private og civile ak-
tører. Her kan det med fordel nævnes eksplicit, at boligorganisationerne bør
indgå i dialogen. Boligorganisationerne har tæt kontakt med beboerne i deres
område. De kender de lokale udfordringer og behov og deres indsigter kan bi-
drage til mere målrettede strategier. Ligesom der kan være stor fordel i at ind-
tænke evt. Landsbyggefonds støttede helhedsplaner og potentielle omdannelser
af boligområdets udearealer, infrastruktur mv. med de overordnede målsætnin-
ger for bymidterne.
Dansk Erhverv
bemærker, at der er tydeligt behov for at inddrage byens er-
hvervsliv i den kommunale erhvervsstrategi, da byerne udgør betydelige er-
hvervsområder i en kommune.
Aalborg Stift
bemærker, at det fremgår af vejledningen, at planlægningen for
bymidter skal udarbejdes i dialog med private og civile aktører i byen. Dette gø-
res for at sikre en bred forankring af målsætninger og virkemidler for bymidten.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at der med fordel kan indledes en
dialog og skabes et samarbejde med de kirkelige myndigheder for en sikre en
styrkelse af bymidter i byerne. Dette vil også være med til at sikre, at der udar-
bejdes en helhedsorienteret strategisk planlægning for bymidten.
Side 4
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0005.png
Notat
Kommentar
Det fremgår af udkast til vejledning, at planlægningen for bymidterne skal udar-
bejdes i dialog med private og civile aktører i byen, der fx vil kunne være erhvervs-
liv, idræts-, kultur og foreningsliv, uddannelsesinstitutioner samt ejendomsejere og
borgere.
Det er op til kommunen at vurdere, hvilke lokale interessenter, det er relevant at
inddrage og hvordan.
Det er allerede et krav, at kommunerne som led i den strategiske planlægning ta-
ger stilling til bevaring af kulturmiljøer og bygninger. Det indgår endvidere som
led i redegørelsen for den strategiske planlægning, at kommunen inddrager rele-
vante strategier og planer, herunder eventuelle erhvervsstrategier.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen vurderer, at det kan tilføjes som præciserende ek-
sempler i vejledningens afsnit 3.2, at dialog med byens private og civile aktører kan
omfatte lokale museer, boligorganisationer og kirkelige myndigheder.
2.2.3. Metode
KL
bemærker, at de beskrevne procestrin for bymidtestrategier giver god me-
ning for arbejdet med udviklingen i en række byer, men at det ikke er hensigts-
mæssigt at stille enslydende krav til alle kommuner herom. Derudover bemær-
kes det at muligheden for at den siddende ressortminister kan udstede bekendt-
gørelser, der pålægger kommunerne flere nye specifikke opgaver i regi af stra-
tegiarbejdet for levende bymidter, kan bidrage yderligere til en uhensigtsmæs-
sig detailregulering af kommunernes varetagelse af planlægningen og den res-
sourcemæssige prioritering.
Processen omfatter en række analyser og vurderinger og ikke mindst inddra-
gelse af private og civile aktører samt inddragelse af nabokommuner. Trods om-
fattende bemærkninger i loven, konstaterer KL, at vejledningen i høj grad åbner
op for mere metodemæssig frihed på flere områder. Dette finder KL positivt.
Solrød Kommune
finder det positivt, at kommunerne har frihed i valg af både
grundlag og metode i forhold til, hvordan kommunerne mest hensigtsmæssigt
kan arbejde med den strategiske planlægning for de omfattede bymidter. Lige-
ledes er det positivt, at kommunerne kan vælge at benytte allerede eksisterende
grundlag som udgangspunkt, fx eksisterende strategier eller lignende. Dette er
også i overensstemmelse med det høringssvar, som Solrød Kommune sendte
den 23. juni 2023 i forbindelse med høring om forslag til lov om ændring af plan-
loven og forskellige andre love.
Coop
ønsker, at strategiske bymidteplaner ikke bare kan, men skal afsted-
komme en tilpasning af detailhandelsstruktur og rammebestemmelser for bu-
tiksudlæg, jf. vejledningens afsnit 5.2. Dette så der er sammenhæng mellem visi-
oner og handlinger. Coop ønsker desuden, at strategiske bymidteplaner skal
være bindende for den efterfølgende planlægning for nye butikker. Dette kræver
præcise retningslinjer også i forhold til, hvad der må etableres og ikke etableres
uden for bymidten.
Side 5
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0006.png
Notat
Kommentar
Som det fremgår af udkast til vejledning er ministerens mulighed for at fastsætte
regler om grundlaget for den strategiske planlægning for bymidter ikke udnyttet
ved lovens ikrafttræden. Der er dermed ikke fastlagt specifikke krav til grundlaget
for den strategiske planlægning for bymidter. Plan- og Landdistriktsstyrelsen be-
mærker, at hensigten med at give metodefrihed i den strategiske planlægning for
bymidter er at undgå at detailstyre kommunernes strategier, da de lokale behov
og muligheder vil variere for de forskellige bymidter.
Som det fremgår af udkast til vejledning skal kommunerne redegøre for, hvordan
kommuneplanlægningen understøtter den ønskede udvikling af bymidterne, dvs.
hvordan den strategiske planlægning udmøntes i kommuneplanlægningen i øvrigt.
Dette betyder, at kommunerne skal forholde sig til sammenhængen mellem den
strategiske planlægning og den fysiske planlægning for byen og bymidten i plan-
strategien, i kommuneplanen og i lokalplaner. Det vil fx være særligt relevant at
sikre sammenhæng med kommuneplanlægningen for detailhandel.
Da den strategiske planlægning bliver en del af kommuneplanen, vil den ikke være
direkte bindende for borgerne som en lokalplan. Kommunalbestyrelsen skal dog
efter planloven virke for kommuneplanens gennemførelse, og er som udgangs-
punkt forpligtet til at inddrage kommuneplanen, herunder kommuneplanens ret-
ningslinjer, ved stillingtagen til konkrete tilladelser m.v.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer i vejledningen.
2.2.4. Tværkommunal koordinering
Solrød Kommune
bemærker i forlængelse af planlovens krav om tværkommu-
nal koordinering, jf. planlovens § 5 e, stk. 2, at det ikke er hensigtsmæssigt, at
ansvaret for at koordinere den strategiske planlægning for bymidter på tværs
af kommunegrænser ligger hos kommunerne alene. Solrød Kommune stiller sig
tvivlende over for, at kommunerne på egen hånd kan blive enige om fordelin-
gen af vækst- og udviklingsmuligheder indbyrdes
især ud fra den betragtning
at lokale vækst- og udviklingsmuligheder ofte er forbundet med stor politisk,
lokal og økonomisk interesse. Solrød Kommune ser derfor gerne, at Plan- og
Landdistriktsstyrelsen tager ansvaret for planlægningen i et større perspektiv
på sig ved at gå ind i denne dialog med kommunerne.
Varde Kommune
opfordrer til, at man uddyber vejledningen i forhold til kapi-
tel 2b, planlovens §5 e, som omhandler den helhedsorienterede strategiske
planlægning for bymidter i mindre og mellemstore byer. Dette skal specielt ses
i forhold til kravet om koordinering af den strategiske planlægning for bymid-
ter i nabokommunerne. Hvad indebærer koordineringen med nabokommu-
nerne specifikt, er det også emner, som ikke omhandler detailhandel, så som:
bosætning, turisme, erhverv, offentlig transport, som også kunne have indvirk-
ning på levende bymidter eller hvor går grænsen? Ved sammenligning med na-
bokommunerne kan må stå i den situation, at koordineringen i forhold til nabo-
kommunen, giver bedst mening ved nogle af de byer, som ikke er omfattet af
det lovpligtige krav, da byen er for stor. Ligeledes kan man stå i en situation,
Side 6
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0007.png
Notat
hvor de byer, som er omfattet af den strategiske planlægning i en nabokom-
mune geografisk, historisk og stilmæssigt ikke er relevante at inddrage.
Kommentar
Det fremgår af udkast til vejledning, at kommunalbestyrelsen skal koordinere den
strategiske planlægning for bymidter med nabokommuner, hvis mulighederne for
udvikling af bymidter også er afhængig af udviklingen af bymidter i disse kommu-
ner.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at planloven ikke fastsætter nærmere
krav til koordineringen med nabokommuner. Det er den enkelte kommune der har
ansvaret for den tværkommunale koordinering, og det er op til den enkelte kom-
mune at vurdere behovet for og omfanget af koordineringen på baggrund af de
lokale forhold.
Hvad angår afgrænsningen af byer omfattet af krav om strategisk planlægning
henvises til høringsnotatets afsnit 2.2.1. Afgrænsning af byer.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer i vejledningen.
2.2.5. Ressourcer
KL
opfatter kravene som omfattende administrative proceskrav, men samtidig
kan KL konstatere, at der ikke afsættes yderligere midler til at understøtte kon-
krete virkemidler og indsatser. Afsættes de fornødne ressourcer ikke fra sta-
tens side eller gennem kommunal nedprioritering af andre serviceopgaver, må
resultatet af strategien forventes at være virkningsløst. Uanset omfanget af res-
sourcer, der lægges i udarbejdelsen af de strategier, der stilles krav om med lo-
ven, vil en realisering af strategien forudsætte, at der er virkemidler til realise-
ring af strategien
enten finansiering eller lovmæssige redskaber til at sikre en
forankring. Ses der bort fra de byer, hvor kommunen allerede har planer om at
finansiere nye initiativer og byggerier, vil de mange strategier således være i
fare for alene at blive udtryk for et dyrt administrativt krav, mere end de vil
skabe forandring og forbedrede levevilkår.
Kommentar
Som det fremgår af udkast til vejledning, afsnit 6.2 Puljer til levende bymidter, er
der under byfornyelsesloven afsat 180 mio. kr. i alt i perioden 2022-2027 til forny-
else af bymidter og placering af lokale velfærdscentre, og under regionalfond-
sprogrammet er der afsat 140 mio. kr. i perioden 2021-2027 målrettet byudvikling.
Derudover er der afsat 130 mio. kr. til 14 udvalgte byer under forsøgsordning for
frie bymidter i perioden 2024-2027. Der er således samlet set afsat 450 mio. kr. i
statslige midler og EU-midler til kommunernes indsatser i bymidterne i de byer,
som er omfattet af krav om strategisk planlægning.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ikke
giver anledning til ændringer i vejledningen.
2.2.6. Inddragelse af specifikke hensyn og interesser
Region Syddanmark
bemærker, at der på side 18 i udkastet anvendes ordet
”klimasikring” i oversigten over eksempler på virkemidler. Region Syddanmark
Side 7
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0008.png
Notat
skal hertil bemærke, at ordet ”klimasikring” typisk anvendes i forbindelse
med
stormflodssikring. Region Syddanmark foreslår derfor at man i stedet anven-
der ordet ”klimatilpasning” i forbindelse med virkemidler i en bymidte. På side
26 i udkastet står der følgende under overskriften ”Bæredygtigheds-
og biodi-
versitetsstrategier”: ”Derudover kan det være
relevant at inddrage bæredygtig-
hedsstrategier, klimahandlingsplaner og klimatilpasningsplaner…”. Region
Syddanmark foreslår at formuleringen skærpes, således:
”Det er relevant at
inddrage bæredygtighedsstrategier, klimahandlingsplaner og klimatilpasnings-
planer…”.
Region Syddanmark noterer sig med tilfredshed, at der på nogle punkter alle-
rede er fokus på klimatilpasning og klimaplaner i vejledningen. Region Syddan-
mark kunne dog ønske, at bæredygtig mobilitet og infrastruktur også indgik i
vejledningen, såvel som genbrug af byggematerialer, både i forbindelse med
det offentliges indretning af veje, fortove, pladser mv, samt cirkulær økonomi i
form af genbrug af byggematerialer og ansvarligt forbrug af ressourcer også
bør være bærende elementer i planlægning, indretning og udførsel af bymidte-
rene.
DANVA
vil gerne plædere for, at de lokale forsyninger indtænkes fra starten
bl.a. med henblik på at bidrage med konkret viden og sikre koordinering samt
optimering af investeringer i infrastrukturen, og vi opfordrer til, at dette frem-
går eksplicit i udmeldinger fra centralt hold. Derudover vil DANVA gerne, at det
overvejes at ændre signalet fra styrelsen, således at det fremgår, at såfremt der
findes bæredygtighedsstrategier, klimahandlingsplaner eller klimatilpasnings-
planer, så skal de integreres i den strategiske planlægning af bymidter.
DSB
ser gerne, at der i vejledning om strategisk planlægning for bymidter også
indtænkes muligheder for styrket mobilitet via kollektiv transport, hvor det er
muligt. I den sammenhæng er Stationsnær Byudvikling, hvor det er muligt, helt
centralt for både, at sikre borgerne lettere adgang til kollektiv transport og der-
igennem bedre mobilitet og reduceret trængsel. Stationsnær Byudvikling bi-
drager derigennem til et bedre miljø og klima samtidig med, at det skaber ram-
mer for trygge og levende byområder for borgerne.
Banedanmark
bemærker, at der i det vedlagte udkast tages hensyn til de nati-
onale interesseområder og den begrænsning, der ligger i at bygge boliger tæt
ved områder med miljøklasse 6-7. Ligeledes skal sikkerheden omkring jernba-
nen vægtes i det kommende arbejde med bymidterne.
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur
er i princippet enig i, at
der kræves en særlig planlægningsindsats for at opretholde bymidterne i vore
gamle købstæder som aktive dele af byen. De store bygningskulturelle værdier
som findes i vore bymidter bevares bedst, hvis de fortsat indgår på en levende
måde i byens liv og derfor benyttes og vedligeholdes. Men det kræver at bymid-
terne udvikles i respekt for de kulturmiljøer, som bymidterne udgør og at dette
hensyn ikke underordnes en kommerciel udvikling. Landsforeningen finder det
således alt for begrænset, hvis udpegningen af bymidten i den strategiske plan-
lægning alene skal tage udgangspunkt i den detailhandelsmæssige afgrænsning
af bymidten i kommuneplanen.
Side 8
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0009.png
Notat
Landsforeningen hilser det velkomment, at vejledningen fastlægger det som
obligatorisk at tages stilling til bevaring af kulturmiljøer og
bygninger i for-
bindelse med den strategiske planlægning. I vejledningen henvises til kravene
til kommuneplanerne om at indeholde retningslinjer til sikring af kulturhistori-
ske bevaringsværdier og kommunerne opfordres i vejledningen til at foretage
en vurdering af, hvordan de kulturhistoriske værdier understøtter en levende
bymidte. Landsforeningen skal i denne sammenhæng minde om, at der fortsat
er mange kommuner, hvor registreringen af bevaringsværdige bygninger er
mangelfulde, ikke omfatter hele kommune eller bygger på forældet materiale.
Det bør være obligatorisk, at der redegøres for status for denne registrering i
redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder strategisk plan-
lægning for bymidter. Landsforeningen savner desuden, at hele spørgsmålet
om bymidternes sammenhæng med havneområder - områder, som findes i næ-
sten alle vore købstæder
behandles i vejledningen i forbindelse med arbejdet
for mere liv i bymidterne.
BL
Danmarks almene Boliger
fremhæver, under afsnit 3.3 Målsætninger og
virkemidler for udviklingen af Bymidter, at Boligorganisationerne kan bidrage
ved fx at omdanne tomme erhvervsarealer i bymidterne til almene boliger og at
almene fælleshuse med fordel kan sammentænkes med kommunale velfærds-
centre, således at der skabes kvarterhuse. Ved at indtænke boligafdelingerne
med kulturtilbud, erhverv og rekreative områder kan man skabe levende og at-
traktive bymidter.
Haderslev Stift
kan i det hele tilslutte sig den kgl. bygningsinspektørs udta-
lelse, og herunder at der i vejledningen og dermed i de kommende kommune-
planer indbygges en opmærksomhed på kirkens betydning i bybilledet og som
samlingspunkt.
Ribe Stift
bemærker, at kirkerne i Danmark er en væsentlig del af kulturhisto-
rien, og mange af dem ligger som væsentlige kendingsmærker i landskabet. Kir-
kerne og deres omgivelser skal søges bevaret på en sådan måde, at harmonien
mellem kirke og omgivelser opretholdes. Stifterne og kommunerne skal derfor
sikre indsynet til og udsynet fra kirkerne, og skal gennem de udpegede kirke-
beskyttelsesområder bidrage til at sikre, at kirkerne bevares som tydelige ken-
dingsmærker i landskabet og respekteres i den kommunale planlægning. Især
skal der lægges vægt på de eventuelle bykirkegårde, som bør udstråle den nød-
vendige værdighed. Det er hertil vigtigt at påpege, at det for biskoppen er væ-
sentligt, at der fortsat findes fred og ro på kirkegården. Det forventes, at kom-
munen i sin planlægning tager mest muligt hensyn i forhold til støj ved kirken
og ved kirkelige handlinger og fortsat inddrager de kirkelige myndigheder i det
videre planlægningsarbejde og i eventuelle ændringer i planlægningen.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker samlet til ovenstående, at vejledningen
om strategisk planlægning for bymidter har til formål at fortolke og uddybe plan-
lovens nye regler om strategisk planlægning for bymidter. Det er ikke sigtet med
vejledningen, at foretage en nærmere gennemgang af interesser og fokusområder,
Side 9
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0010.png
Notat
som kan være relevante at inddrage i den strategiske planlægning som fx bære-
dygtighed og klimatilpasning, mobilitet og kollektiv transport, kulturmiljøer, kir-
ker og havneområder eller almene boliger.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at det indgår som led i redegørelsen for
den strategiske planlægning, at kommunen inddrager relevante strategier og pla-
ner, som fx bæredygtighedsstrategier, bolig- og bosætningsstrategier, kultur- og
fritidsstrategier. Planloven fastsætter ikke krav om, at nærmere bestemte strate-
gier skal inddrages.
For så vidt angår afgrænsningen af bymidten henvises til bemærkningerne til lov-
forslag om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love (Opfølgning
på evaluering af planloven m.v.) (L62), hvor det fremgår:
”Med ”bymidten” menes
det centrale område i byen, hvor der er en tæthed og variation af en række bymid-
tefunktioner, som f.eks. butikker, kulturtilbud, privat og offentlig service. Den stra-
tegiske planlægning skal ikke (nødvendigvis) begrænse sig til samme område som
den detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten, men bør omfatte den funkti-
onelle bymidte, hvor der er en tæthed og variation af bymidtefunktioner inden for
korte indbyrdes afstande.”
For så vidt angår klimatilpasning er Plan- og Landdistriktsstyrelsen enig i, at vej-
ledningen ændres, så ”klimasikring” erstattes med ”klimatilpasning”.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de øvrige bemærkninger ikke giver
anledning til ændringer i vejledningen.
2.2.7. Øvrige bemærkninger
Coop
efterspørger flere statslige krav til den strategiske planlægning for by-
midter. Det fremgår af vejledningen, at der ikke på nuværende tidspunkt gøres
brug af ministerens mulighed for at stille indholdsmæssige krav til den fysiske
udvikling i bymidterne. Coop foreslår, at der gøres brug af denne mulighed og
stilles konkrete krav om, at kommunerne skal tilpasse detailhandelsstrukturen
for hele kommunen, så den understøtter
fremfor modvirker
udviklingen af
bymidten. Coop foreslår, at der ligeledes bør gøres brug af ministerens mulig-
hed for at stille indholdsmæssige krav til den strategiske planlægning, så man
kan fastsætte krav om metoden for redegørelsen. På den måde kan man stille
krav om, at der redegøres for, hvordan detailhandelsplanlægningen støtter op
om den positive udvikling i bymidterne.
Det er Coops opfattelse og erfaring, at den mest afgørende faktor for et forsat
handelsliv og deraf følgende byliv i bymidterne, er en begrænsning af mulighe-
derne for at placere butikker udenfor bymidterne. Derfor mener Coop, at der
skal være mod til at sætte de krav og begrænsninger til kommunerne omkring
udlæg af aflastningsområder. Disse krav er nødvendige for at skabe mere liv i
bymidterne.
Det er Coops oplevelse, at det nærmest er umuligt at indklage kommunernes
detailhandelsplanlægning på baggrund af detailhandelsanalysernes beregnin-
ger og konklusioner. Planklagenævnet forholder sig ikke til validiteten af hver-
ken opland eller omsætningstal, idet kommunerne er overladt en meget bety-
delig skønsmargin. Det opleves ofte, at der opgives alt for lave forventede om-
Side 10
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0011.png
Notat
sætningstal for en ny butik og at metodefriheden til at definere oplandets stør-
relse betyder, at man i en analyse kan få beregningen af forbrugspotentiale til
at gå op med ønsker til arealudlæg. Coop mener, at der skal være konkrete krav
til redegørelsen, så planklagenævnet fremadrettet kan tage stilling til om ny de-
tailhandelsplanlægning i et opland til en bymidte er i strid med den strategiske
planlægning for bymidten. Derfor bør man også her gøre brug af ministerens
mulighed for at stille indholdsmæssige krav til den strategiske planlægning for
bymidten, så det bliver muligt at indklage misvisende detailhandelsplanlæg-
ning, som kan have uheldige følger for bymidterne.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen bemærker, at de ovennævnte bemærkninger ved-
rører forhold, der ligger uden for vejledningens indholdsmæssige afgrænsning. Be-
mærkningerne behandles derfor ikke yderligere i dette høringsnotat.
Side 11
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0012.png
Notat
3. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Forsvarsmi-
nisteriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, By-, Land- og
Kirkeministeriet, Klima- Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Skatteministe-
riet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Økonomiministeriet, Arbejdstilsynet, Ankestyrelsen ,
Banedanmark, Beredsskabsstyrelsen, Bygningsstyrelsen, DanPilot, Danmarks
Statistik, Dansk Arkitektur Center, Dansk Design Center, Datatilsynet, Det Natio-
nale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Digitaliseringsstyrelsen, Energistyrel-
sen, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Forsvaret
Forsvarskommandoen, For-
svarsministeriet Ejendomsstyrelsen, Forsyningstilsynet, Geodatastyrelsen,
GEUS, Kystdirektoratet, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland,
Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på Øerne, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Mil-
jøstyrelsen, Miljø- og Fødevareklagenævnet, Naturstyrelsen, Nævnenes Hus,
Planklagenævnet, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Sikkerhedsstyrelsen, Slots- og
Kulturstyrelsen, Social- og Boligstyrelsen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering, Styrelsen for dataforsyning og infrastruktur, Styrelsen for Forsy-
ningssikkerhed, Styrelsen for It og Læring, Styrelsen for Undervisning og Kvali-
tet, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Trafikstyrelsen, Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, Udlændingestyrelsen, Vejdirektoratet, Økonomistyrelsen,
Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen, alle regioner, alle kommuner, alle stifter, alle by-
retter, 3F
Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, abf Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademikerne, Akademirådet, Arkitektforeningen, As-
faltindustrien, Biogas Danmark, BL
Danmarks almene Boliger, Byggeskadefon-
den, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Bygningskultur Ringsted, Bæredyg-
tigt Landbrug, Camping Outdoor Danmark, CO-industri (Centralorganisationen
af industriansatte i Danmark), COOP, COWI, Cyklistforbundet, Danmarks Fiske-
riforening PO, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Idrætsforbund, Dan-
marks Naturfredningsforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Fåreavl, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd
DUF, Danmarks Jægerforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Metal,
Dansk Miljøteknologi, Dansk Sejlunion, Dansk Standard, Dansk Træinformation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Destinationer, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer - træer & grønt,
Danske Kloakmestre, Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske
Shipping- og Havnevirksomheder, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA -
Dansk Vand- og Spildevandsforening, De Samvirkende Købmænd, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Spejderkorps, Det finansielle ankenævn, DGI, DHI,
Dommerforeningen, Drivkraft Danmark, DTL Danske Vognmænd, Ejendom Dan-
mark, Elretur, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsor-
ganisation, FAB
Foreningen af byplanlæggere, F-Camping, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Forbundet Arkitekter
Side 12
Akt nr. 347448
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877309_0013.png
Notat
og Designere (FAOD), Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Friluftsrådet, FSR - Danske Revisorer, Gammel Estrup -
Danmarks Herregårdsmuseum, Gavnø Slot, Grakom
Kommunikationsindu-
strien, Green Power Denmark, Grundejernes Investeringsfond, Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Hedeselskabet, Historiske Huse, HOFOR, HORE-
STA, Klimabevægelsen, Kolonihaveforbundet, Komiteen Bæredygtig Kystkultur,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landinspektørforeningen,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen Landsby-
erne i Danmark, Landsforeningen Praktisk Økologi, Lederne Søfart, Maskinme-
strenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane,
Moesgaard Museum, Movia, NOAH Friends of the Earth Denmark, Nuuday A/S,
RealDania, Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed, Rådet for Bæredygtigt Byg-
geri, Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark, Sund & Bælt, TDC Net
A/S, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Tele Industrien, Vikingeskibsmuseet, Økologisk
Landsforening, Ørsted, DSB, Energinet Eltransmission A/S, Energinet Gastrans-
mission A/S, Energinet Myndighedsenheden, Aalborg Universitet, Aalborg Uni-
versitet - Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet - Institut for
Planlægning, Aalborg Universitet - Statens Byggeforskningsinstitut, Aarhus Uni-
versitet, Aarhus Universitet
Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet -
Professor emerita Ellen Margrethe Basse, Arkitektskolen i Århus, Danmarks
Tekniske Universitet, Københavns Universitet - Institut for Geovidenskab og Na-
turforvaltning, Københavns Universitet - Institut for Fødevare- og Ressource-
økonomi, Københavns Universitet - Professor Helle Tegner Anker, Syddansk
Universitet, GEUS - De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland.
Side 13
Akt nr. 347448