Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 124
Offentligt
2877308_0001.png
Vejledning om strategisk
planlægning for bymidter
Maj 2024
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
Titel:
Vejledning om strategisk planlægning for bymidter
Udgivet:
Maj 2024
Ophavsret:
Forside samt foto på s.17 og s.31 fra Colourbox.com.
Andre er Plan- og Landdistriktsstyrelsens egne fotos.
Udgiver:
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: plst.dk
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0003.png
Forord
Lov nr. 1790 af 28. december 2023 om ændring af lov om planlægning trådte i kraft den
1. januar 2024 og gælder for forslag til kommuneplaner, der offentliggøres efter den 1.
januar 2024. Ændringen af planloven medfører, at alle landets kommuner fremover skal
tage stilling til udvikling af levende bymidter i kommunens mindre og mellemstore byer.
At fastholde levende bymidter er en opgave, der kræver politisk fokus og en god dialog
samt involvering på tværs af administration, myndigheder, organisationer, virksomheder
og borgere. Den strategiske planlægning skal fremme udviklingen af levende bymidter
og styrke den kommunalpolitiske dialog med borgere, erhvervsliv, foreninger og frivilli-
ge omkring bymidtens udvikling.
Vejledningen har til formål at give et overblik over og uddybning af bestemmelserne om
strategisk planlægning for bymidter.
Som supplement til vejledningen vil der blive udarbejdet et inspirationskatalog med
gode eksempler på strategisk planlægning for bymidter, metoder, der kan anvendes i
planlægningen og indsatser, der kan understøtte levende bymidter.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0004.png
Indholdsfortegnelse
Forord �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 3
1�½ Baggrund �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
1.1 Partnerskab for levende bymidter og aftale om ”Mere liv i bymidter
og landdistrikter”
1.2 Evaluering af planloven og aftale om ”Opfølgning på evaluering af
planloven”
1.3 Læsevejledning
2�½ Nyt krav om strategisk planlægning for bymidter�½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
2.1 Byer omfattet af krav om strategisk planlægning for bymidter
2.2 Tværkommunal koordinering
2.3 Ministerens bemyndigelse og metodefrihed
3�½ Indhold i den strategiske planlægning for bymidter �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
3.1 Udvikling af levende bymidter
3.2 Dialog med byens private og civile aktører
3.3 Målsætninger og virkemidler for udviklingen af bymidter
3.4 Placering af offentlige funktioner og bevaring af kulturmiljøer og
bygninger i bymidterne
3
3
4
5
6
7
8
9
11
12
14
16
19
4�½ Retningslinjer for udviklingen af bymidter �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 21
5�½ Krav om redegørelse �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 23
5.1 Grundlaget for den strategiske planlægning og sammenhæng med
andre relevante strategier og planer
24
5.2 Hvordan understøtter kommuneplanlægningen den ønskede
udvikling af bymidter
26
5.3 Sammenhæng med detailhandelsplanlægning i kommuneplanen 27
6�½ Øvrige indsatser for levende bymidter �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½
6.1 Forsøgsordning for frie bymidter
6.2 Puljer til levende bymidter
6.3 Ekspertudvalg til udpegning af nationale kulturmiljøer
30
30
30
31
Bilag 1�½ Tjekliste �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 32
Bilag 2�½ Oversigt over byer, omfattet af krav om strategisk planlægning ved
lovens ikrafttrædelse �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ �½ 35
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
1
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0005.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0006.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
1. Baggrund
Kravet om strategisk planlægning for bymidter er indført i planloven på baggrund af
to politiske aftaler: ”Mere liv i bymidter og landdistrikter” af 29. november 2021 og
”Opfølgning på evaluering af planloven m.v.” af 15. juni 2022. Kravet om strategisk
planlægning for bymidter er endvidere baseret på rapporten og anbefalingerne fra
Partnerskab for levende bymidter og på evalueringen af planloven. Disse politiske
aftaler og rapporter opsummeres i det følgende.
1.1 Partnerskab for levende bymidter og aftale om ”Mere
liv i bymidter og landdistrikter”
Partnerskab for levende bymidter blev nedsat af erhvervsministeren i august 2020 med
deltagelse af Kulturministeriet, KL, Frederikshavn, Syddjurs, Varde, Assens og Guld-
borgsund kommuner, Den filantropiske forening Realdania, De Samvirkende købmænd,
Danske Handelsbyer, Dansk Erhverv, Lokale og Anlægsfonden og Landdistrikternes
Fællesråd under ledelse af det daværende Indenrigs- og Boligministerium.
Partnerskabet afleverede i maj 2021 en række anbefalinger til, hvordan man kan fremme
levende bymidter i mindre og mellemstore byer. Partnerskabets rapport og anbefalinger
findes på planinfo.dk.
Partnerskab for levende bymidter havde i sin rapport følgende opsummering på den
udvikling, der ses i bymidten i de mindre og mellemstore byer:
De danske bymidter har historisk set haft en væsentlig rolle som byernes sociale mø-
dested og som adgangspunkt til handel, service og som vigtige transportpunkter. Men
mange mindre og mellemstore byer oplever i dag, at bymidten er udfordret, og at der er
begyndende krisetegn med flere tomme butikker og færre kunder. De udfordringer, som
bymidterne står over for, er store og komplekse og hverken ejendomsejere, butiksindeha-
vere, kommuner eller borgere kan løse dem alene.
Der er tale om grundlæggende forandringer i familie og hverdagsliv, der sammen med
øget e-handel og konkurrence fra butikker og butikscentre uden for bymidten, fordrer en
løbende og omfattende omstilling af bymidten til i højere grad at møde de nye behov for
oplevelser, fritidsliv og gode mødesteder.
Partnerskabet formulerede 12 anbefalinger for at fastholde og understøtte levende
bymidter. To af anbefalingerne er centrale for det nye krav om strategisk planlægning
for bymidter:
Helhedsorienteret strategi for levende bymidter. For at sikre langsigtet lokalpo-
litisk fokus på bymidten bør kommunerne sikre en helhedsorienteret strategi
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0007.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
for bymidten med henblik på at styrke dialog og koordinering af bymidteind-
satsen i kommunen. Det kan fx ske i form af et fælles strategisk ophæng for de
eksisterende erhvervs- og turismestrategier og planlægningen for detailhandel
i form af en strategisk udviklingsplan eller gennem en større samtænkning af
de eksisterende strategier og planer.
Flere offentlige bylivsskabende funktioner i bymidterne. Levende bymidter skal
styrkes ved at fremme beslutninger om placering af offentlige bylivsskabende
funktioner i bymidten, fx uddannelsesinstitutioner, bibliotek, sundhedshus eller
kultur-, fritids- og foreningsfunktioner.
På den baggrund besluttede en bred kreds af Folketingets partier i november 2021 en
række indsatser i aftalen ”Mere liv i bymidter og landdistrikter”. Aftalepartierne ønskede
med aftalen at understøtte stærke lokalsamfund, hvor bymidterne kan være det lokale
samlingspunkt og mødested, idet bymidterne i mange af de mindre og mellemstore
byer er præget af butiksdød.
Aftalen indeholder følgende indsatser for ”velfungerende provinsbyer med levende
bymidter”:
Krav om strategisk planlægning for bymidter.
Forsøgsordning med frie bymidter, og 130 mio. kr. målrettet frie bymidter.
Byfornyelsesmidler målrettet bymidter på 180 mio. kr.
Indsatserne i aftalen uddybes i afsnit 6.
1.2 Evaluering af planloven og aftale om ”Opfølgning på
evaluering af planloven”
Krav om strategisk planlægning for bymidter indgik endvidere i den politiske aftale fra
15. juni 2022 om ”Opfølgning på evaluering af planloven m.v.”.
Den 29. marts 2021 blev der offentliggjort en evaluering af planloven. Evalueringen
indeholder bl.a. en evaluering af de ændringer af planlovens detailhandelsregler, der
blev gennemført i 2017.
Det fremgår af evalueringen, at de nye muligheder i planloven for at skabe plads til
større butikker og aflastningsområder uden for bymidterne betyder, at der skabes en
mere effektiv butiksstruktur. Det vurderes bl.a., at muligheden for større butikker og de
nye udlæg til aflastningsområder bidrager til bedre konkurrencevilkår for de fysiske
butikker over for e-handlen. På den anden side vurderes det, at den stigende e-handel
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0008.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
og de forholdsvis mange arealudlæg til butikker uden for bymidterne kan medføre, at
der bliver flere tomme lokaler i bymidterne, især i de mindre og mellemstore byer, og at
der er risiko for, at der udlægges mere areal, end der bliver behov for i fremtiden, og at
konsekvenserne for bymidterne og oplandsbyerne undervurderes.
Det fremgår af den politiske aftale fra 15. juni 2022 om ”Opfølgning på evaluering af
planloven m.v.”, at der skal indføres krav om, at kommunerne i kommuneplanen skal
foretage en strategisk planlægning for levende bymidter med angivelse af målsætnin-
ger for levende bymidter, herunder placering af offentlige, bylivsskabende funktioner i
bymidter som fx bibliotek, sundhedshus, rådhus, uddannelsesinstitutioner og offentlig
transport og bylivsskabende elementer som bevaring af kulturmiljøer og bygninger.
1.3 Læsevejledning
I kapitel 2 gennemgås lovændringen med fokus på, hvilke krav der stilles til kommu-
nerne.
I kapitel 3 gennemgås kravene til indholdet i og processen for udar-
bejdelsen af den strategiske planlægning samt kravet om retningslinjer.
I kapitel 4 gennemgås retningslinjer for udviklingen af bymidter.
I kapitel 5 gennemgås redegørelseskravene.
I kapitel 6 gives der et overblik over statslige indsatser og puljer til bymidter.
Grå bokse gengiver planlovens bestemmelser om strategisk planlægning.
Grønne bokse beskriver inspirationspunkter eller eksempler.
Bilag 1 og 2 indeholder en tjekliste og en oversigt over byer omfattet af krav om
strategisk planlægning.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0009.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
2. Nyt krav om strategisk planlægning for
bymidter
I dette kapitel gennemgås lovændringen med fokus på, hvilke krav, der stilles til kom-
munerne, og hvilke valg, kommunerne selv skal træffe i arbejdet med den strategiske
planlægning for bymidter.
Pr. 1. januar 2024 er der indført nye bestemmelser i planloven om strategisk planlæg-
ning for bymidter:
§
Planlovens § 5 e. Kommuneplanlægningen skal under hensyn til lokal
forhold indeholde en helhedsorienteret strategisk planlægning for bymid-
ter i mindre og mellemstore byer, jf. § 5 f.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal koordinere den strategiske planlægning
for bymidter med nabokommuner, hvis udviklingen af bymidter også er
afhængig af udviklingen af bymidter i disse kommuner.
Stk. 3.
Ministeren for byer og landdistrikter kan fastsætte regler om grund-
laget for kommunalbestyrelsens strategiske planlægning for bymidter, jf.
stk. 1.
Kravet medfører, at der i kommuneplanlægningen skal foretages en helhedsorienteret
strategisk planlægning for bymidter. Hermed menes en helhedsorienteret stillingtagen
til udvikling og omstilling af bymidten, der kan danne grundlag for at fokusere på den
kommunale planlægning for bymidten.
Den strategiske planlægning skal bidrage til at sætte et nødvendigt og vedvarende
fokus på udviklingsmuligheder og planlægningen for bymidterne. Den strategiske
planlægning skal understøtte en udvikling af levende bymidter i kommunens mindre og
mellemstore byer. Planlægningen for bymidterne skal udarbejdes i dialog med private
og civile aktører i byen. Dermed sikres en bred forankring af målsætninger og virkemid-
ler for bymidten, hvor kommunale, private og civile indsatser understøtter hinanden og
bidrager til samme mål. Kravet gælder for forslag til revision af kommuneplanen, der
offentliggøres efter den 1. januar 2024.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0010.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
2.1 Byer omfattet af krav om strategisk planlægning for
bymidter
§
Planlovens § 5 e, stk. 1. Kommuneplanlægningen skal under hensyn til
lokale forhold indeholde en helhedsorienteret strategisk planlægning for
bymidter i mindre og mellemstore byer, jf. § 5 f.
Kravet gælder for bymidten i byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere samt
bymidten i den største by i hver af de fire ø-kommuner (Fanø, Læsø, Samsø, Ærø),
også selvom den største by har færre end 4.000 indbyggere. Indbyggertallet opgøres
af Danmarks Statistik. Der er aktuelt ca. 120 byer i Danmark, der er omfattet af kravet.
I bilag 2 findes en liste over de byer, som i januar 2024 er omfattet af kravet. Med de
nye regler er kommunerne forpligtet til at foretage en strategisk planlægning for og
forholde sig til udviklingen af bymidterne i de til enhver tid omfattede byer.
Med ”bymidten” menes det centrale område i byen, hvor der er en tæthed og variation
af en række bymidtefunktioner, som fx butikker, kulturtilbud, privat og offentlig service.
Bymidten har typisk udgangspunkt i den historiske del af den oprindelige by. Bymidten
er oftest karakteriseret ved, at der foruden butikker er eksempelvis caféer, restauranter,
biografer, spillesteder, hoteller, stationer og busterminaler, lægekonsultationer, banker,
forretningsservice, rådhus, bibliotek, skole, sundhedsvæsen og offentlig administration
mv. inden for korte indbyrdes afstande. I de større byer er butikkerne ofte placeret
omkring en hovedgade og et eller flere butiksstrøg. Sidegaderne udgør ofte sekundære
butiksstrøg.
Afgrænsningen af den strategiske planlægning for bymidten kan tage udgangspunkt i
den detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten i kommuneplanen jf. planlovens §
5 m, hvorefter beliggenheden og afgrænsningen af bymidter og bydelscentre skal tage
udgangspunkt i tilstedeværelsen og koncentrationen af en række funktioner, herunder
butikker, kulturtilbud, privat og offentlig service. Det vil dog også være muligt at arbejde
med et større eller mindre område for den strategiske planlægning for bymidten.
Den eksisterende detailhandel og detailhandelsplanlægningen for bymidten vil ofte
være et naturligt udgangspunkt for den strategiske planlægning for bymidten, men da
den strategiske planlægning skal være helhedsorienteret, har den et bredere fokus end
detailhandel, jf. kapitel 3. For en uddybning af planlovens regler om planlægning for
detailhandel, henvises til Vejledning om detailhandelsplanlægning 2017.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0011.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Bymidtens sammenhæng med andre områder i byen kan indgå i strategien. Det vil fx
være relevant, hvis der er væsentlige funktioner eller attraktioner, der er placeret uden
for bymidtens historiske centrum, som har en strategisk betydning for bymidtens udvik-
ling. Den strategiske planlægning for bymidter skal foretages under hensyn til de lokale
forhold. Det betyder bl.a., at detaljeringsgraden af den strategiske planlægning kan
variere fra kommune til kommune, og fra by til by, og at kommunerne med forbehold
for regler fastsat i medfør af § 5 e, kan beslutte, på hvilket grundlag, og efter hvilken
metode den strategiske planlægning foretages.
Kommunens bymønster
Det overordnede politiske valg af hovedby eller hovedbyer i kommunen
har stor betydning for kommunens efterfølgende prioritering og plan-
lægning. Mange kommuner udpeger et bymønster i kommunen, der
definerer byernes roller, hvilket danner et hensigtsmæssigt grundlag for
prioriteringer i planstrategien og kommuneplanen og for andre indsatser.
Kommunerne kan vælge at foretage en strategisk planlægning også for
andre af kommunens byer. Det kan være byer med færre end 4.000 ind-
byggere, som betjener et stort opland med privat og offentlig service og
kulturtilbud, eller som udgør en vigtig attraktion for turismen i kommu-
nen, og hvor det derfor er afgørende at fastholde en levende og attraktiv
bymidte. Det kan også være byer med flere end 20.000 indbyggere, hvor
bymidten gradvis tømmes for funktioner, og der derfor er behov for
at samle de kommunale, private og civile aktører i en fælles strategisk
indsats for at fastholde en levende bymidte.
§
2.2 Tværkommunal koordinering
§
Planlovens § 5 e, stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal koordinere den strate-
giske planlægning for bymidter med nabokommuner, hvis udviklingen af
bymidter også er afhængig af udviklingen af bymidter i disse kommuner.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0012.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Hensigten med koordineringsforpligtelsen er at sikre, at den strategiske planlægning for
bymidterne sammentænkes på tværs af kommunegrænser, hvor dette måtte være rele-
vant. Kommunen skal vurdere, om funktioner som fx offentlig og privat service, kultur- og
foreningsliv eller transportinfrastrukturen har betydning på tværs af kommunegrænserne,
og om der derfor er behov for at koordinere den strategiske planlægning for bymidten
med nabokommunerne. En koordinering med nabokommunerne vil bl.a. kunne have som
formål at drøfte og fastlægge en arbejdsdeling mellem byerne og de større centerområder
i kommunerne, så der sikres en hensigtsmæssig synergi mellem funktionerne i den enkel-
te bymidte samtidig med, at der er udviklings- og vækstmuligheder i begge kommuner.
De fleste kommuner er bekendt med byernes oplande fra detailhandelsplanlægningen
og eventuelle detailhandelsanalyser. Kravet om, at kommunalbestyrelsen skal koordine-
re den strategiske planlægning for bymidter med nabokommuner, hvis udviklingen af
bymidter også er afhængig af udviklingen af bymidter i disse kommuner, er i tråd med
planlovens regler om, at der i redegørelsen til kommuneplanen skal angives planens
sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne.
Bymidtens opland
En bymidte betjener ofte et større opland i form af omkringliggende
landdistrikter og mindre byer, der benytter de funktioner, der findes i
bymidten i form af offentlig og privat service, sundhedsfunktioner samt
kultur-, fritids- og foreningsliv, ligesom byen rummer større eller mindre
arbejdspladser. Afhængigt af byens placering i kommunen kan bymidtens
naturlige opland dermed gå på tværs af kommunegrænser.
Kommuner kan med fordel indgå i strategiske partnerskaber om tiltag
og indsatser i bymidterne på tværs af kommunegrænser. Fx kan opret-
holdelse af faciliteter og funktioner med fordel ske mellem bymidter i
forskellige kommuner.
§
2.3 Ministerens bemyndigelse og metodefrihed
Planlovens § 5 e, stk. 3. Ministeren for byer og landdistrikter kan fastsætte
regler om grundlaget for kommunalbestyrelsens strategiske planlægning
for bymidter, jf. stk. 1.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0013.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Ministeren for byer og landdistrikter har mulighed for at fastsætte regler om grundlaget
for den strategiske planlægning for bymidter. Bemyndigelsen er ikke udnyttet ved
lovens ikrafttræden.
Der er dermed ikke fastlagt specifikke krav til grundlaget for den strategiske planlæg-
ning for bymidter. Det er derfor op til kommunalbestyrelsen at beslutte, på hvilket
nærmere grundlag den strategiske planlægning skal udføres. Det er endvidere op til
kommunalbestyrelsen, under hensyn til de lokale forhold, at beslutte, i hvilket omfang
den strategiske planlægning skal udføres på grundlag af konkrete vurderinger eller
mere generelle analyser.
Kommunerne har således frihed i valg af både grundlag og metode i forhold til, hvor-
dan kommunen mest hensigtsmæssigt kan arbejde med den strategiske planlægning
for de omfattede bymidter, dog med forbehold for regler, der måtte blive udstedt om
grundlaget og metode for den strategiske planlægning i medfør af § 5 e.
Kommunerne har dermed også mulighed for i høj grad at tilpasse metoden til de lokale
forhold og de metoder, der anvendes af kommunen i forbindelse med kommuneplan-
lægningen i øvrigt. Kommunerne vil i arbejdet med den strategiske planlægning kunne
bygge videre på den planlægning m.v., som kommunerne hidtil måtte have foretaget i
relation til at sikre levende bymidter.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0014.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
3. Indhold i den strategiske planlægning
for bymidter
Planlovens § 5 f. Den strategiske planlægning for bymidter skal
1)
understøtte en udvikling af levende bymidter i kommunens mindre og
mellemstore byer,
udarbejdes i dialog med byens private og civile aktører,
angive overordnede målsætninger og virkemidler for udviklingen af
bymidterne og
tage stilling til placering af offentlige funktioner og bevaring af kultur-
miljøer og bygninger i bymidterne.
§
2)
3)
4)
Formålet med og de indholdsmæssige krav til den strategiske planlægning uddybes i
dette kapitel.
Kravet om strategisk planlægning for bymidter pålægger kommunerne at styrke det
strategiske fokus på bymidterne i kommuneplanlægningen. Det centrale i kravet er, at
der formuleres målsætninger og virkemidler, som understøtter en udvikling af levende
bymidter, og at disse målsætninger og virkemidler udarbejdes i dialog med byens
private og civile aktører.
Der stilles ikke nærmere bestemte indholdsmæssige krav til den fysiske planlægning for
bymidterne, og reglerne vil således ikke mindske kommunalbestyrelsens planlægnings-
mæssige råderum.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
11
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0015.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Kommunalbestyrelsens råderum
Det er kommunalbestyrelsen, der prioriterer emnerne i kommuneplanen,
herunder hvor detaljeret den strategiske planlægning for bymidter skal
behandles. Opgaven må ses i forhold til, hvilken situation kommunens
bymidter befinder sig i. Behovet for særlig opmærksomhed vil selvsagt
være større, hvis der er store udfordringer, fx i form af udflytning af funk-
tioner, tomme butikslokaler og manglende tilflytning.
Den strategiske planlægning skal være et svar på de lokale udfordringer
og et udtryk for det politiske valg i den enkelte kommune. Det er op
til kommunalbestyrelsen, under hensyn til de lokale forhold og i dialog
med lokalsamfundet, at vurdere, hvad der nærmere har betydning for,
om der kan ske en udvikling af levende bymidter i kommunens mindre
og mellemstore byer.
Overvejelser om, hvordan de enkelte bymidter bedst kan understøttes,
kan tages med udgangspunkt i en analyse af, hvilke forhold, der har
betydning for bymidten og de lokale borgere. En levende bymidte kan
fremmes ved at udvikle på de forhold, hvor bymidten er udfordret, eller
der kan sættes ind på yderligere at udvikle de forhold, der allerede er en
styrke for bymidten.
§
3.1 Udvikling af levende bymidter
§
Planlovens § 5 f, stk. 1, nr. 1. Den strategiske planlægning for bymidter
skal understøtte en udvikling af levende bymidter i kommunens mindre og
mellemstore byer.
Formålet med den strategiske planlægning i kommuneplanen er at styrke det strategiske
fokus på bymidterne og understøtte en udvikling af levende bymidter i kommunernes
mindre og mellemstore byer. Den strategiske planlægning skal bidrage til at sætte
et nødvendigt og vedvarende fokus på udviklingsmuligheder og planlægningen
for bymidterne, og sikre et tættere samspil mellem kommunen og erhvervs- og
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
12
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0016.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
foreningslivet i byen. På baggrund af rapporten fra Partnerskab for levende bymidter
og de politiske aftaler, som danner baggrund for kravet om strategisk planlægning, kan
der sammenfattes en række forhold, der karakteriserer en levende bymidte, og som
det er ønsket at sætte fokus på med kravet om strategisk planlægning for bymidten:
Offentlige bylivsskabende funktioner som fx bibliotek, sundhedshus, rådhus,
uddannelsesinstitutioner og musikskole.
Private bymidteerhverv som detailhandel, restauration, liberale erhverv samt
service- og sundhedsfunktioner som læger, fysioterapeuter og frisører.
Kultur-, fritids-, idræts-, forenings- og oplevelsesfunktioner som fx teatre,
museer, kirker og forsamlingslokaler.
Bevaringsværdige bygninger og kulturmiljøer, der repræsenterer den fælles
kulturhistorie.
Sociale mødesteder i form af torve, pladser, grønne arealer og legepladser.
Offentlig transport i form af station eller busholdeplads.
De nævnte forhold behøver ikke alle at være til stede og kan være til stede i større
eller mindre grad, ligesom andre forhold kan have væsentlig betydning. Det er op
til kommunalbestyrelsen under hensyn til de lokale forhold at vurdere, hvad der har
betydning for udvikling af en levende bymidte i den enkelte by.
Partnerskabets vision for levende bymidter
Partnerskab for levende bymidter formulerede en fælles vision om at
udvikle og fremme levende og bæredygtige bymidter i de mindre og
mellemstore byer. Levende bymidter er ifølge Partnerskabet kendetegnet
ved:
At bymidterne tilbyder en tæthed og variation af tilbud inden for
handel samt øvrig privat og offentlig service, kultur, fritid, rekreation
mv. En stor variation af funktioner medfører en samlet set større
kundestrøm og dermed synergieffekt, ligesom en stor variation vil
gøre bymidtens samlede udbud mindre sårbart over for fremtidige
forandringer i forbrugs- og adfærdsmønstre.
At bymidterne tilbyder attraktive by- og kulturmiljøer og dermed
udfylder en vigtig funktion som mødested for alle byens borgere
og fungerer understøttende for den lokale sammenhængskraft. Et
attraktivt by- og kulturmiljø i bymidten understøtter desuden byens
mulighed for at tiltrække bosætning, erhverv og turisme.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
13
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0017.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
3.2 Dialog med byens private og civile aktører
§
Planlovens § 5 f, stk. 1, nr. 2. Den strategiske planlægning for bymidter skal
udarbejdes i dialog med byens private og civile aktører.
Planlægningen for bymidterne skal udarbejdes i dialog med private og civile aktører
i byen, der fx vil kunne være erhvervsliv, idræts-, kultur og foreningsliv, uddannelses-
institutioner, lokale museer, kirkelige myndigheder, boligforeninger, ejendomsejere og
borgere.
Formålet med dialogen er at opnå en bred forankring af målsætninger og virkemidler
for bymidten, hvor kommunale, private og civile indsatser understøtter hinanden og
bidrager til samme mål.
Hvis der allerede er udarbejdet en udviklingsplan eller strategi for bymidten, som er
bredt forankret og baseret på inddragelse af bymidtens aktører, kan det indledningsvist
overvejes, om denne skal udgøre fundamentet for den strategiske planlægning for
bymidten. Hvis dette ønskes, vil der ikke være krav om at gennemføre en ny inddragel-
sesproces.
Det kan også overvejes, hvordan kommunens allerede planlagte borgerinddragelse i for-
bindelse med revision af kommuneplanen kan tilpasses eller suppleres, så der sikres dialog
med byens aktører om det særlige tema vedrørende strategisk planlægning for bymidten.
Kommunalbestyrelsen har frihed til at vælge processen for dialog med byens borgere,
foreninger og andre aktører, så dialogmetoden passer til de lokale forhold.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
14
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0018.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Erfaringer med lokal inddragelse
I 2022 er Partnerskabets anbefalinger blevet testet i fem danske bymidter:
Ringsted, Vordingborg, Lemvig, Vojens og Rødekro. De fem testbyer har
haft til opgave at opnå erfaringer med to af Partnerskabets anbefalinger:
At styrke de lokalt forankrede bymidtesamarbejder og at sætte fokus på
den strategiske udvikling af bymidten. Testbyerne har derudover opnået
erfaringer med inddragelse af forskellige målgrupper i bymidtesamarbej-
det som fx ejendomsejerne og unge.
Erfaringerne fra testbyerne viser blandt andet, at det lokale samarbejde
om bymidten kan bidrage med lokal viden og afklaring, ligesom det er
et nødvendigt skridt for at sikre en lokal forankring af prioriteringer og
indsatser. Det giver de bedste resultater, hvis der i bymidtesamarbejdet
kan sættes fokus på et konkret projekt eller et fælles mål, så der er en
konkret opgave, som skal løses i fællesskab. Den politiske forankring af
bymidtesamarbejdet betyder endvidere meget for gennemslagskraften
af projekterne. Derudover er der i forløbet opnået en række af andre
erfaringer. Testbyernes erfaringer er samlet i en erfaringsopsamling, som
også findes på planinfo.dk.
§
Eksempler på dialog og inddragelse
De fem testbyer under Partnerskab for levende bymidter havde positive
erfaringer med at styrke det privat-offentlige bymidtesamarbejde. Det
kommunale engagement og styring gav anledning til lokal gejst og
opbakning blandt byens aktører. Engagementet førte til lokal forankring
af prioriteringer og identifikation af nye fokusområder og åbnede for
nye muligheder og løsninger, som den kommunale fysiske planlægning
kunne følge op på.
Testbyerne havde derudover gode erfaringer med at benytte alternative
og utraditionelle inddragelsesmetoder som supplement til de mere tra-
ditionelle borgermøder. Det kan give lokalt ejerskab og øget transparens,
hvis et bymidtesamarbejde inddrages i procesvalg, så som at udvikle
indholdet i scenarier eller afklaring af indholdet fra åbne borgermøder.
Dette kan fx ske i et fast mødeforløb med de konsulenter eller arkitekter,
der er tilknyttet opgaven. Den kommunale projektleders rolle bliver i det-
te tilfælde at designe processen for inddragelsen og at sikre den faglige
robusthed af de lokale løsningsforslag undervejs. Inddragelse kan også
ske via workshops, arrangementer eller midlertidige afprøvninger.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
15
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0019.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
3.3 Målsætninger og virkemidler for udviklingen af
bymidter
§
Planlovens § 5 f, stk. 1, nr. 3. Den strategiske planlægning for bymidter
skal angive overordnede målsætninger og virkemidler for udviklingen af
bymidterne.
Kommunalbestyrelsen skal i den strategiske planlægning angive overordnede målsæt-
ninger og virkemidler for udviklingen af bymidter. De overordnede målsætninger og
virkemidler skal indgå som en del af grundlaget for kommunalbestyrelsens fastsættelse
af retningslinjer for udvikling af levende bymidter.
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til de overordnede målsætninger og virkemidler
på baggrund af den samlede stillingtagen til muligheder for udvikling af bymidten og
under hensyn til formålet om at understøtte en udvikling af levende bymidter. Målsæt-
ninger og virkemidler skal angives for hver af de bymidter i kommunen, der er omfattet
af kravet.
Målsætninger kan angives som en overordnet strategisk retning for bymidten, eller som
flere mål, der er uafhængige af hinanden. Se eksempler på målsætninger i boksen på
næste side.
Virkemidler er de indsatser, der skal bidrage til at nå de overordnede målsætninger.
Virkemidlerne vil ofte bestå af tiltag inden for bymidtens eksisterende fysiske rammer
dvs. uden at gennemføre større anlægsprojekter. Omstilling og tilpasning i form af
ændret anvendelse af eksisterende bygninger, områdefornyelse eller gennemførelse af
aktiviteter og events kan være relevante virkemidler. Virkemidler er ikke nødvendigvis
kommunale indsatser. Det kan også være indsatser, som gennemføres af lokale eller
civile aktører eller handelstandsforeningen.
Der kan tages udgangspunkt i den eksisterende planlægning og de eksisterende
strategier for bymidten, hvis det vurderes, at de kan bidrage til at nå de overordnede
målsætninger.
Hvis der allerede er udarbejdet en strategi for byen eller bymidten, kan målsætninger
og virkemidler måske udledes heraf. Det kan fx være, at der allerede er identificeret
udviklingspotentialer i byen og bymidten, som skal understøttes i den strategiske
planlægning for bymidten. Dog skal kommunen holde sig for øje, at den strategiske
planlægning for bymidten udarbejdes i dialog med byens private og civile aktører. Så
det skal vurderes, om den eksisterende strategi lever op til dette krav.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
16
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0020.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Eksempler på målsætninger
Som eksempler fra testbyerne under Partnerskab for levende bymidter er
følgende visioner eller målsætninger for bymidten:
§
I Lemvig blev der i strategi for handel og turisme formuleret mål-
sætninger om at udvikle Lemvig som handelsby for at sikre gode
indkøbsmuligheder, og hele kommunen som turistdestination. Stra-
tegien indeholder bl.a. konkrete mål for udvikling af detailhandlen i
Lemvig, og mål om at udvide turistsæsonen.
I Rødekro blev der i samarbejdet mellem aktørerne nået til enighed
om visionen ”Den grønne stationsby”, og dermed målsætninger om
at udvikle bymidten med mere bynatur.
I Vordingborg indeholder strategien for bymidten en målsætning om,
at den gamle købstad skal være fremtidens ”mødestad”. Dette vil fx
kunne udmøntes i mere konkrete virkemidler i form af, at der skal
etableres attraktive mødesteder i bymidten og at tomme butiksloka-
ler omdannes til boligformål.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
17
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0021.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Eksempler på virkemidler
Partnerskab for levende bymidter pegede bl.a. på følgende virkemidler i
arbejdet med at skabe levende bymidter:
§
Et centralt virkemiddel til at sikre et langsigtet og helhedsorienteret
fokus på bymidten er at etablere et privat-offentligt bymidtesamar-
bejde, eller styrke et allerede eksisterende samarbejde ved at gøre det
bredere eller mere formelt. Bredt forankrede, formaliserede bymidte-
samarbejder er en central nøgle til fremtidssikring af bymidterne.
Konkrete virkemidler på kort sigt kan være markedsføring, byliv-events,
udsmykning, fundraising, branding- og kommunikationsindsatser,
aktivering af tomme lokaler, byvandringer, netværksarrangementer
og vidensdeling.
I det længere perspektiv kan der gennemføres større investeringer og
fysiske forandringer i byrummet. Det kan fx være ændringer i byrum-
mets anvendelse, øget sikkerhed og tilgængelighed, forskønnelse og
begrønning eller klimatilpasning.
Virkemidler kan også bestå af indsatser for at tiltrække virksomheder
og udvikling af nye forretningsmodeller, kompetenceudvikling af
bymidtens aktører (fx øget digitalisering eller kundeservice) eller at
samle aktørernes data og viden i en fælles videns- og statistikbank.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
18
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0022.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
To andre virkemidler, som kan bidrage til at skabe levende bymidter, er placering af
offentlige funktioner og bevaring af kulturmiljøer og -bygninger. Disse to virkemidler
er obligatorisk for kommunalbestyrelsen at tage stilling til som led i den strategiske
planlægning, og de gennemgås i afsnit 3.4.
3.4 Placering af offentlige funktioner og bevaring af
kulturmiljøer og bygninger i bymidterne
§
Planlovens § 5 f, stk. 1, nr. 4. Den strategiske planlægning for bymidter skal
tage stilling til placering af offentlige funktioner og bevaring af kulturmiljøer
og bygninger i bymidterne.
Placering af offentlige funktioner
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til placering af offentlige funktioner i bymidter-
ne. Formålet med kravet er at sikre, at beslutninger vedrørende offentlige funktioner
i kommunens forskellige forvaltninger sammentænkes med udviklingen af bymidten.
Offentlige funktioner er i denne sammenhæng funktioner, der bidrager til bylivet, som
fx bibliotek og borgerservice, sundhedshus eller velfærdsfunktioner, rådhus, uddannel-
sesinstitutioner, ungdomsskole, musikskole og offentlig transport.
Der kan tages udgangspunkt i retningslinjerne i kommuneplanen for beliggenheden af
områder til forskellige byformål, herunder offentlige institutioner og serviceformål, og
i eksisterende kommunale beslutninger om offentlige funktioner i kommunen. I denne
forbindelse kan der ses på sammenspillet mellem kommunens by- og ejendomsstrate-
giske indsats, og hvordan de kommunale ejendomme og anlægsmidler kan anvendes
til at skabe liv i bymidten. Derudover kan der foretages en vurdering af, om de eksiste-
rende offentlige funktioner kan udvides eller på anden måde udvikles for at understøtte
en levende bymidte og om det er muligt og kunne være hensigtsmæssigt at placere
yderligere offentlige funktioner i bymidten, der kan bidrage til en levende bymidte.
Det er ikke hensigten med kravet, at kommunen skal træffe nye beslutninger om
placering af offentlige funktioner i form af fx åbning eller lukning af folkeskoler i den
strategiske planlægning for bymidter.
Bevaring af kulturmiljøer og bygninger
Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til bevaring af kulturmiljøer og bygninger
i bymidterne. Det er i forvejen et krav, at kommuneplanen indeholder retningslinjer
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0023.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
for sikring af kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder beliggenheden af værdifulde
kulturmiljøer og andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier. Bevaringsværdige
bygninger optages i kommuneplanen eller i en lokalplan og er bygninger med særlige
arkitektoniske, kulturhistoriske eller miljømæssige kvaliteter. Kommunalbestyrelsen kan
tage stilling til de allerede udpegede værdifulde kulturmiljøer og bevaringsværdige
bygninger i bymidten. Der kan således med fordel tages udgangspunkt i de eksisterende
udpegninger i kommune- og lokalplanlægningen, som er beliggende i bymidten og
foretages en vurdering af, hvordan de understøtter en levende bymidte.
Kommunalbestyrelsen kan derudover tage stilling til, om der bør udpeges yderligere
værdifulde kulturmiljøer eller bevaringsværdige bygninger i bymidten. Det kan fx være,
at det vurderes, at bygninger eller kulturmiljøer, som ikke er udpeget i dag, er vigtige at
bevare, da de skaber attraktive steder eller miljøer i bymidten, som bidrager til udviklin-
gen af en levende bymidte.
Bevaringen af kulturmiljøer eller bygninger medfører ikke nødvendigvis, at kulturmiljø-
erne og bygninger skal udpeges som bevaringsværdige. Der kan være tilfælde, hvor
det ikke ønskes at udpege et kulturmiljø eller en bygning som bevaringsværdig, selvom
det vurderes, at kulturmiljøet eller bygningen bidrager positivt til bymiljøet.
Bygningsarv og kulturmiljøer
Et kulturmiljø defineres almindeligvis som et geografisk afgrænset om-
råde, der ved sin fremtræden afspejler væsentlige træk af den samfunds-
mæssige udvikling.
§
Bygningsarven er med til at adskille byerne fra hinanden og give dem
identitet. Flere danske byer, der er kendt som attraktive turistdestinatio-
ner, er defineret ved deres bygningskulturarv og strukturer. Byer som Ribe
og Skagen er gode eksempler herpå. De gamle bydele har en skala, der
gør dem rare at være i. Bygningsarven har en helt særlig tiltrækningskraft
på mennesker og bidrager til bymiljøet ved at skabe rare væresteder,
identitet, nærvær og fællesskab.
Der findes flere forskellige metoder til at vurdere og afgrænse kultur-
miljøer. Det kan generelt anbefales at inddrage det lokale, statsaner-
kendte museum i arbejdet med at identificere og udpege kulturmiljøer.
Hvis bevaringsværdige bygninger står tomme, kan det undersøges, om
der er mulighed for at give dem en ny anvendelse. I andre tilfælde kan der
være behov for fornyelse eller forskønnelse af gader, torve eller pladser
omkring bevaringsværdige bygninger for at styrke det samlede kultur-
miljø.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
20
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0024.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
4. Retningslinjer for udviklingen af bymidter
§
Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 25. Kommuneplanen skal indeholde retningslin-
jer for udviklingen af bymidter.
Bestemmelsen betyder, at kommunalbestyrelsens sammenhængende stillingtagen til
muligheder for udvikling af kommunens bymidter i mindre og mellemstore byer skal
udmøntes i retningslinjer i kommuneplanen. Retningslinjerne skal understøtte en udvik-
ling af levende bymidter.
De overordnede målsætninger og virkemidler for udviklingen af bymidter, jf. afsnittet
ovenfor, skal indgå som en del af grundlaget for kommunalbestyrelsens fastsættelse af
retningslinjer for udvikling af bymidter.
Det er kommunalbestyrelsen, der vurderer, hvorledes retningslinjer for udviklingen af
bymidter skal formuleres. Bl.a. om de skal fastsættes som konkrete retningslinjer for
bestemte områder og projekter i bymidten, eller som mere generelle retningslinjer for
udvikling af bymidten.
Retningslinjer i kommuneplanen
Retningslinjerne udgør et grundlag for kommunens administration
af planloven og for kommunens administration i henhold til anden
lovgivning, bl.a. miljø-, naturbeskyttelseslovgivningen samt bygge-, og
vejlovgivningen.
Retningslinjerne oplyser om, hvilke hensyn kommunalbestyrelsen lader
indgå i afvejningen af en ansøgning om tilladelse eller dispensation efter
lovgivningen samtidig med, at behandlingen af ansøgninger om tilladelse
eller dispensation også vil foregå på baggrund af et konkret skøn, når der
er pligt til at fortage et sådant efter lovgivningen.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
21
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0025.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
22
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0026.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
5. Krav om redegørelse
§
Planlovens § 11 e, stk. 7. Redegørelsen for den del af kommuneplanen,
som indeholder strategisk planlægning for bymidter, jf. § 5 e, stk. 1, skal
indeholde
1)
oplysninger om grundlaget for den strategiske planlægning for by-
midter, herunder sammenhæng med andre relevante strategier og
planer, og
en redegørelse for, hvordan kommuneplanlægningen understøtter
den ønskede udvikling af bymidter.
2)
Planlovens § 11 e, stk. 7, indeholder særlige krav til indholdet af redegørelsen for den
strategiske planlægning for bymidter.
Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for kommuneplanens forudsætninger.
Redegørelsen udgør baggrunden og begrundelsen for kommunalbestyrelsens vedta-
gelse af kommuneplanforslaget og er vigtig for den efterfølgende forståelse og fortolk-
ning af kommuneplanen. Redegørelsen er det sted, hvor kommuneplanens indhold og
baggrund forklares.
Kommuneplanens redegørelse
Redegørelsen udgør en del af kommuneplanen, hvilket betyder, at den
skal fremlægges for kommunalbestyrelsen og for offentligheden. Rede-
gørelsesdelen er vigtig for borgeres, virksomheders, nabokommuners
og andre myndigheders forståelse og fortolkning af kommuneplanen,
samt deres mulighed for reelt at kunne komme med kommentarer eller
indsigelser. Redegørelsen vil også efter den endelige vedtagelse være
en vigtig kilde til forståelse og fortolkning af kommuneplanen. Hvorvidt
planlovskravene til redegørelsen er opfyldt, er et retligt spørgsmål, der
kan påklages til Planklagenævnet.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
23
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0027.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
5.1 Grundlaget for den strategiske planlægning og
sammenhæng med andre relevante strategier og planer
§
Planlovens § 11 e, stk. 7. Redegørelsen for den del af kommuneplanen,
som indeholder strategisk planlægning for bymidter, jf. § 5 e, stk 1, skal
indeholde oplysninger om grundlaget for den strategiske planlægning
for bymidter, herunder sammenhæng med andre relevante strategier og
planer.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse om grundlaget for den strategiske planlægning for
bymidterne, herunder sammenhængen med andre relevante strategier og planer.
Oplysninger om grundlaget for den strategiske planlægning kan omfatte oplysninger
om metodevalg og den gennemførte proces og dialog med bymidtens forskellige
aktører samt andre væsentlige forhold, som kommunen inddrager i den strategiske
planlægning for bymidter.
Den strategiske planlægning skal sikre et fælles strategisk ophæng for de eksisterende
strategier og planer i kommunen, som har betydning for udviklingen af bymidten. For
at sikre en klar sammenhæng mellem de forskellige strategier og planer, som har be-
tydning for udvikling af bymidten, og en større koordinering af bymidteindsatsen, skal
der redegøres for den strategiske planlægnings sammenhæng med andre relevante
strategier og planer.
I det følgende beskrives en række eksempler på strategier og planer, som kommunerne
ofte udarbejder, og som kunne være relevante at sikre sammenhæng med, som en del
af grundlaget for den strategiske planlægning for bymidten. Nedenstående gives en
kort opsummering af de relevante strategier og planer.
Erhvervs- og turismestrategier
Partnerskab for levende bymidter konstaterede, at de fleste kommuner udarbejder
udviklingsstrategier og erhvervsstrategier for erhvervsudviklingen i kommunen. Stra-
tegierne omhandler ofte erhverv som fx industri, bygge og anlæg samt vækstområder
som offshore, tech eller life-science, men detailhandelserhvervet og de øvrige private
serviceerhverv, der ofte findes i bymidten, indgår sjældent. Det overses dermed ge-
nerelt, hvor stor betydning servicesektoren og detailhandelserhvervet har i form af
private arbejdspladser samt for tiltrækning af bosætning og turisme. Det kan betyde, at
detailhandels- og serviceerhvervet dermed ikke prioriteres i de forskellige indsatser for
erhverv og turisme i kommunen.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
24
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0028.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Partnerskab for levende bymidter anbefalede, at bymidtens detailhandel og øvrige
erhverv bør spille en større rolle i kommunernes erhvervs- og turismeudviklingsstra-
tegier. Det kan derfor med fordel være et særligt fokus i den strategiske planlægning
for bymidten at sikre sammenhæng med erhvervs- og turismestrategier. Det kan fx
overvejes, om de eksisterende erhvervs- og turismestrategier skal revideres, så de fx
får et større fokus på bymidteerhvervene. Det kan i denne sammenhæng også være
relevant at se på beskæftigelsesstrategier eller arbejdsmarkedsstrategier.
Bolig- og bosætningsstrategier
Mange kommuner udarbejder bolig- eller bosætningsstrategier. En boligstrategi eller
boligpolitik vil ofte kortlægge den eksisterende boligmasse i kommunens byer, evt.
opdelt på mindre områder, og indeholde mål for udvikling af boligmassen, mens en
bosætningsstrategi kan være en strategi for at tiltrække bosætning til kommunen, her-
under bestemte segmenter, samt tiltag for at tiltrække nye borgere. Sådanne strategier
kan i forvejen indeholde analyser af og mål for udvikling af bymidten, som kan indgå
i den strategiske planlægning. Det kan også overvejes, om strategierne bør suppleres
med mål for bymidten, som kan understøtte udviklingen af boligmassen eller ønsket om
at tiltrække bosætning.
Kultur- og fritidsstrategier
På kultur- og fritidsområdet udarbejdes der også typisk en række strategier eller politik-
ker i kommunerne. Det kan fx være strategi for idræt og sundhed, civilsamfundsstrategi,
kulturpolitik eller strategi for fritid og foreninger. Ofte vil det være relevant tidligt i pro-
cessen at kortlægge de eksisterende fritidstilbud og foreninger i byen, dels med sigte på
at inddrage dem i den strategiske planlægning, og dels for at vurdere, hvordan de kan
understøtte udviklingen af en levende bymidte. Hvis der er større, velbesøgte halfacilite-
ter og fritidsinstitutioner, som ligger uden for bymidten, kan det indgå i overvejelserne,
hvordan de på trods af afstanden kan understøtte bymidten.
Facilitets- og ejendomsstrategier
Som led i strategier på kultur- og fritidsområdet udarbejdes der ofte en kortlægning af
kommunens faciliteter. Det kan også være, at der udarbejdes en særskilt facilitetsstrategi
eller ejendomsstrategi. En ejendomsstrategi indeholder ud over en kortlægning af kom-
munale ejendomme typisk også målsætninger for, hvordan de kommunale ejendomme
skal forvaltes og en prioritering af kommende investeringer i ejendommene. Dette vil
være relevant i den strategiske planlægning for bymidten, og særligt i forhold til kravet
om, at der skal tages stilling til placering af offentlige funktioner i bymidten.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
25
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0029.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Bæredygtigheds- og biodiversitetsstrategier
Derudover kan det være relevant at inddrage bæredygtighedsstrategier, klimahand-
lingsplaner eller klimatilpasningsplaner i overvejelserne om den strategiske planlæg-
ning for bymidten. Der kan eventuelt være konkrete klimatilpasningsprojekter i selve
bymidten, som indeholder nye rekreative muligheder. Strategier for bytræer, bynatur
eller biodiversitetsstrategier kan indeholde mål og indsatser for mere grønt i bymidten,
eller den strategiske planlægning kan i sig selv føre til nye indsatser for bynatur og
biodiversitet i bymidten.
Planer og strategier for det fysiske miljø
Endelig vil det som regel være relevant at inddrage kommunens planer og strate-
gier for det fysiske miljø. Som eksempler kan nævnes arkitekturpolitik, kunstpolitik,
designmanual, byrumsstrategi, facadepolitik, skiltepolitik og belysningsstrategi,
strategi for bevaringsværdige og fredede bygninger eller et kulturmiljøatlas, som
er særligt relevant at inddrage, når der skal tages stilling til bevaringsværdige
kulturmiljøer og bygninger. Mobilitetsstrategi, tilgængelighedspolitik og parkerings-
strategi kan desuden være relevante for den strategiske planlægning for bymidten.
Det skal understreges, at det ikke er hensigten med redegørelseskravet, at der skal
udarbejdes nye strategier eller ændres i de eksisterende. Kravet handler om at sikre
sammenhængen mellem den strategiske planlægning og de eksisterende strategier og
planer. Der kan fx foretages en gennemgang af de eksisterende strategier og planer ud
fra bymidtens perspektiv og en opsummering af de elementer, der har relevans for den
strategiske planlægning for bymidten.
I nogle tilfælde vil denne øvelse kunne føre til et behov for at revidere en eksisterende
strategi – fx fordi nye indsatser i bymidten bidrager positivt til de mål, som fremgår af
strategien, eller fordi der identificeres nye indsatser, som supplerer strategien. Det vil
være op til kommunen at prioritere ressourcerne og beslutte eventuelle ændringer af
eksisterende strategier og planer som følge af arbejdet med den strategiske planlæg-
ning for bymidten.
5.2 Hvordan understøtter kommuneplanlægningen den
ønskede udvikling af bymidter
Planlovens § 11 e, stk. 7. Redegørelsen for den del af kommuneplanen,
som indeholder strategisk planlægning for bymidter, jf. § 5 e, stk. 1, skal
indeholde en redegørelse for, hvordan kommuneplanlægningen under-
støtter den ønskede udvikling af bymidter.
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
26
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0030.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Kommunalbestyrelsen skal derudover redegøre for, hvordan kommuneplanlægningen
understøtter den ønskede udvikling af bymidterne, dvs. hvordan den strategiske plan-
lægning udmøntes i kommuneplanlægningen i øvrigt.
Dette betyder, at kommunerne skal forholde sig til sammenhængen mellem den strate-
giske planlægning og den fysiske planlægning for byen og bymidten i planstrategien, i
kommuneplanen og i lokalplaner.
Planstrategien og kommuneplanens hovedstruktur vil ofte indeholde en overordnet
stillingtagen til kommunens bymønster og rollefordelingen mellem byerne, som kan
danne rammen for den strategiske planlægning for bymidten.
Det eksisterende plangrundlag danner udgangspunktet for den strategiske planlægning,
men det kan overvejes, om plangrundlaget er hensigtsmæssigt og kan understøtte den
ønskede udvikling af bymidten, eller om det bør ændres for bedre at kunne understøtte
den ønskede udvikling. Det vil fx være særligt relevant at sikre sammenhæng med
kommuneplanlægningen for detailhandel.
5.3 Sammenhæng med detailhandelsplanlægning i
kommuneplanen
Det kan være særligt relevant at sikre en samlet stillingtagen til den strategiske plan-
lægning for bymidten og planlægningen for detailhandel i kommuneplanen, herunder
planlægningen for aflastningsområder og andre områder til detailhandel uden for
bymidten. I forbindelse med udarbejdelse af den strategiske planlægning for bymidter
kan kommunen tage stilling til om den planlægning, der allerede er foretaget for detail-
handel i kommuneplanen, fortsat er relevant og realistisk.
Planloven indeholder bestemmelser om kommunernes planlægning for arealer, hvor
der må etableres detailhandel. Planlægningen til butiksformål skal
1. fremme et varieret butiksudbud i mindre og mellemstore byer samt i de enkelte
bydele i de større byer,
2. sikre, at arealer til butiksformål udlægges, hvor der er god tilgængelighed for alle
trafikarter, og så transportafstandene i forbindelse med indkøb er begrænsede, og
3. skabe gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv butiksstruktur.
Arealer til butiksformål skal som hovedregel udlægges i den centrale del af en by, dvs.
bymidten, eller i bydelscentre, som kan udlægges i byer med over 20.000 indbyggere.
Detailhandelsplanlægningen skal sikre bymidter med varierede og koncentrerede pub-
likumsorienterede bymidtefunktioner, herunder butikker, kulturtilbud, privat og offentlig
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
27
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0031.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
service. Dette er udgangspunktet for afgrænsningen af bymidten i kommuneplanen.
Uden for bymidter og bydelscentre kan der udlægges arealer til lokalcentre, som betje-
ner et lokalområde med de mest almindelige dagligvarer, områder til butikker, der alene
forhandler særligt pladskrævende varer, samt aflastningsområder.
Planlægning for aflastningsområder
Planloven giver mulighed for at udlægge aflastningsområder i byer, hvor der er et
tilstrækkeligt kundegrundlag.
Et aflastningsområde kan aflaste bymidten ved at give plads til butikker, som ikke uden
videre kan indplaceres i bymidten – eksempelvis store udvalgsvarebutikker – ligesom
det kan rumme nye butikstyper og -koncepter, der f.eks. kombinerer fysiske butikker
og e-handel. For at fastholde handlen og livet i bymidten bør det altid overvejes, om
et område til nye større butikker kan placeres i tilknytning til bymidten, evt. ved en
udvidelse af selve bymidten.
Aflastningsområder kan ikke udlægges til en enkelt dagligvarebutik eller udelukkende
dagligvarebutikker.
Der skal redegøres for det kundegrundlag, som etableringen af nye butikker baseres på
og for det opland, som aflastningsområdet henvender sig til. Det skal desuden vurderes:
1. Hvordan det planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et større
vareudvalg og lavere priser til fordel for forbrugerne,
2. hvordan det planlagte aflastningsområde kan forventes at påvirke butiksforsynin-
gen i bymidten, i de mindre oplandsbyer og i landdistrikterne samt
3. hvordan det planlagte aflastningsområde, bl.a. set i forhold til kommunens størrelse,
forventes at påvirke byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.
Derudover skal der som altid i forbindelse med detailhandelsplanlægningen redegøres
for behovet for nyt butiksareal og for tilgængeligheden for forskellige trafikarter.
For en nærmere gennemgang af planlovens regler om planlægning for detailhandel,
henvises til
Vejledning om detailhandelsplanlægning 2017.
Ændring af detailhandelsplanlægningen for at understøtte bymidten
Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for den kommunale detailhandels-
struktur, herunder afgrænsning af bymidter, bydelscentre, lokalcentre, områder til
særlig pladskrævende varer og eventuelle aflastningsområder samt fastsættelse af
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
28
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0032.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
det maksimale bruttoetageareal til butiksformål for det enkelte område og maksimale
bruttoetagearealer for de enkelte butikker i de enkelte områder.
Med afsæt i den strategiske planlægning kan kommunerne fx understøtte udviklingen
af levende bymidter gennem nedenstående planlægningsmæssige greb:
1. Kommunerne kan justere afgrænsningen af bymidten i kommuneplanen.
2. Kommunerne kan ændre rammerne til detailhandel i bymidten
3. Kommunen kan ændre de øvrige udlagte områder til butiksformål i byen og kom-
munen, herunder de fastsatte butiksstørrelser og den samlede ramme til butiksfor-
mål i de udlagte områder.
Ad 1)
Kommunen kan inddrage nye områder i bymidten. Det kan fx være områder, der
i kommuneplanen er udpeget som byomdannelsesområder. Eventuelle udvidelser skal
ske indefra og ud, og udvidelsen skal være begrundet i et opgjort behov for yderligere
detailhandelsarealer, herunder til betjening af eventuelle nye byområder i forbindelse
med en byomdannelse. Det kan også være opførelsen af et nyt kulturhus, bibliotek
eller museum i et område, der grænser op til bymidten, som kan være med til at øge
attraktionen af bymidten. Området behøver ikke nødvendigvis kun at skulle inddrages
til detailhandel, men det skal styrke bymidtens funktion som helhed.
Ad 2)
Kommunerne kan justere kommuneplanens rammer for bymidten. Der vil kun-
ne gives byggetilladelse til byggeri m.v. i overensstemmelse med rammerne – op til
lokalplanpligten, som udløses, hvis et byggeri vil medføre en væsentlig ændring i det
bestående miljø.
Ad 3)
Kommunen kan ændre de øvrige udlagte områder til butiksformål i byen og
kommunen. Det kan fx være, at den ønskede udvikling af bymidten medfører behov for
at begrænse udlægget af arealer til detailhandel uden for bymidten.
Der kan som følge af den strategiske planlægning for bymidten vise sig behov for at
revidere eller udarbejde nye kommuneplanrammer og lokalplaner. Der kan også være
forældede lokalplaner, der med fordel kan ophæves
1
.
For yderligere information om lokalplanlægning henvises til Vejledning om lokalplan-
lægning, Vejledning vedr. fleksibel planlægning - lokalplaner af mindre betydning og
Vejledning om Lokalplanlægning for bevaringsværdige miljøer i byer og på landet.
1
Vær opmærksom på reglerne for ophævelse af en lokalplan jf. planlovens § 33
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
29
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0033.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
6. Øvrige indsatser for levende bymidter
6.1 Forsøgsordning for frie bymidter
Som led i den politiske aftale ”Mere liv i bymidter og landdistrikter” af 29. november
2021 afsatte et bredt politisk flertal 130 mio. kr. til etablering af en forsøgsordning for
frie bymidter, hvor et antal mindre og mellemstore byer skulle få mulighed for at blive
sat fri af eksisterende regler og lovgivning for at finde nye veje til mere liv i bymidten,
hvor der kan være udfordringer, fordi danskernes handelsmønstre ændrer sig.
I juni 2022 blev 14 byer prækvalificeret til at udarbejde en kvalificeret ansøgning og pege
på de lovgivningsområder, som de ønskede fritagelse fra. På baggrund af kvalificerede
ansøgninger fra de 14 kommuner har aftalekredsen valgt, at alle 14 byer skal indgå i
forsøgsordningen:
Assens, Faaborg, Grindsted, Hornslet, Ikast, Nordborg, Nykøbing Sjælland, Od-
der, Otterup, Rødekro, Rønne, Sakskøbing, Støvring, Vamdrup.
På baggrund af ønsker fra kommunerne har aftalekredsen besluttet, hvilke lovfritagelser,
byerne skal have mulighed for at afprøve i deres bymidteforsøg. Byerne, der er omfattet
af forsøgsordningen får bl.a. mulighed for at indrette velfærdscentre, hvor kommunale
lokaler kan udlejes til private erhverv på markedsvilkår, og dispensere fra principperne
i lokalplaner med henblik på at afprøve midlertidige aktiviteter eller mindre projekter i
bymidten.
Lovforslaget, der giver hjemmel til forsøgene, forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.
Forsøgene løber derefter i fem år fra 2024 til 2029.
Der vil blive foretaget en evaluering af forsøgsordningen, så de erfaringer, de 14 byer
har opnået, kan blive udbredt til resten af landet. Der foretages som minimum en midt-
vejsevaluering i 2026 og en slutevaluering efter forsøgsordningens afslutning i 2029.
Evalueringerne vil blive offentliggjort på planinfo.dk.
6.2 Puljer til levende bymidter
Som led i den politiske aftale ”Mere liv i bymidter og landdistrikter” af 29. november
2021, er der under byfornyelsesloven afsat 180 mio. kr. i alt i perioden 2022-2027 til
fornyelse af bymidter og placering af lokale velfærdscentre.
Midlerne til fornyelse af bymidter kan blandt andet anvendes til fysiske forbedringer af
bygninger, torve og gågader mv. Derudover kan midlerne anvendes til bygningsforny-
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
30
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0034.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
else, områdefornyelse, nedrivning og etablering af velfærdscentre i bymidterne. Staten
refunderer 60 procent af kommunalbestyrelsens udgifter. Læs mere på Social- og
Boligstyrelsens hjemmeside.
I 2021-2027 er 140 mio. kr. fra regionalfondsprogrammet målrettet byudvikling. Midler-
ne vil blive udmøntet gennem flere ansøgningsrunder.
Et særligt udvalg - Indstillingsudvalget for bæredygtig byudvikling – vil få ansvar for at
udvælge, hvilke byprojekter der skal have støtte fra Regionalfonden. Den første ansøg-
ningsrunde åbner forventeligt primo 2024. Læs mere på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
6.3 Ekspertudvalg til udpegning af nationale kulturmiljøer
Kulturministeren har i 2023 nedsat et ekspertudvalg, der skal komme med forslag
til udpegning af særligt værdifulde kulturmiljøer i byer, der er opstået eller anlagt i
perioden fra middelalderen til midten af 1800-tallet, med hovedvægt på bykerner i de
middelalderlige købstæder. Den endelige udpegning vil komme til at indgå i de nati-
onale interesser i kommuneplanlægningen og skal understøtte kommunernes arbejde
med at sikre kulturmiljøernes bevaringsværdier.
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
31
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0035.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Bilag 1. Tjekliste
I udarbejdelsen af strategisk planlægning for bymidten kan kommunen støtte sig til
denne tjekliste.
Der skal udarbejdes strategisk planlægning for:
1. Bymidten i byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere jf. Danmarks Statistik.
2. Den største by i ø-kommunerne Fanø, Læsø, Samsø og Ærø.
Hvilket grundlag står kommunen på forud for den strategiske planlægning?
1. Er der allerede udarbejdet en strategisk udviklingsplan for bymidten, og kan den
danne grundlag for den strategiske planlægning for bymidten?
2. Har kommunen eksisterende kortlægninger og analyser, som kan danne udgangs-
punkt for den strategiske planlægning? Se boks med inspiration.
3. Hvilke eksisterende relevante strategier og planer findes i kommunen og i den fysi-
ske planlægning (planstrategi, kommuneplan og lokalplaner), som bør inddrages i
den strategiske planlægning? Se boks med inspiration.
4. Hvilke eksisterende samarbejdsfora findes i bymidten, som fx handelsstandsforening
eller udviklingsforum, og deltager kommunen i disse fora?
5. Tages der udgangspunkt i den detailhandelsmæssige afgrænsning af bymidten
i kommuneplanen, eller skal den strategiske planlægning omfatte en anden af-
grænsning af bymidten?
Hvordan inddrages de forskellige aktører i den strategisk planlægning for by-
midten?
1. Hvilke af byens private og civile aktører skal inddrages i den strategiske planlægning
for bymidten, og hvordan skal inddragelsen ske?
2. Hvordan skal kommunalbestyrelsen deltage i udarbejdelsen af den strategiske
planlægning for bymidten?
3. Hvordan, og hvornår sikres den tværkommunale koordinering, hvis udviklingen af
bymidten også er afhængig af udviklingen af bymidter i andre kommuner?
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
32
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0036.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
4. Hvordan sikres den kommunale koordinering på tværs af afdelinger/forvaltninger,
så øvrige kommunale strategier tænkes ind i den strategiske planlægning for le-
vende bymidter?
Lever den strategiske planlægning for bymidten op til planlovens krav?
1. Er der udarbejdet en helhedsorienteret strategisk planlægning, som understøtter
udvikling af levende bymidter?
2. Er den strategiske planlægning for bymidten udarbejdet i dialog med byens private
og civile aktører?
3. Er der formuleret overordnede målsætninger og virkemidler for udviklingen af
bymidten?
4. Er der taget stilling til placering af offentlige funktioner og bevaringsværdige kultur-
miljøer og bygninger i bymidten?
5. Er den strategiske planlægning for bymidter koordineret med nabokommuner,
hvis udviklingen af bymidter også er afhængig af udviklingen af bymidter i disse
kommuner?
6. Er der udarbejdet retningslinjer i kommuneplanen for udviklingen af bymidten?
7. Er der i kommuneplanen redegjort for grundlaget for den strategiske planlægning
og sammenhængen med andre relevante strategier og planer?
8. Er der i kommuneplanen redegjort for, hvordan kommuneplanlægningen, under-
støtter den ønskede udvikling af bymidten?
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
33
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0037.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Eksisterende kortlægninger og analyser af bymidter
Kommunerne kan tage afsæt i eksisterende kortlægninger og analyser,
udarbejde et nyt datagrundlag som afsæt for den strategiske planlæg-
ning for bymidter eller gøre brug af en kombination. Til inspiration kan
nævnes en række kortlægninger, analyser og planlægning, som kom-
munen typisk allerede har foretaget og som det vil være oplagt at tage
udgangspunkt i:
Kommunens bymønster i kommuneplanen
Planlægningen for detailhandel i kommuneplanen, herunder bymid-
tens afgrænsning og retningslinjer for detailhandel
Detailhandelsanalyser
Kommuneplanes retningslinjer for sikring af kulturhistoriske beva-
ringsværdier, herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer og
andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier
Kortlægning af kommunale ejendomme og eksisterende beslutnin-
ger vedr. kommunale ejendomme
§
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
34
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0038.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Bilag 2. Oversigt over byer, omfattet af
krav om strategisk planlægning ved lovens
ikrafttrædelse
Den 1. januar 2023 var der ifølge oplysninger fra Danmarks Statistik 120 byer med mel-
lem 4.000 og 20.000 indbyggere, hvortil kommer den største by i de fire ø-kommuner.
De 124 byer, som er omfattet af krav om strategisk planlægning for bymidten, er fordelt
på 73 kommuner. De 124 byer fremgår af tabel 1, som også viser byernes indbygger-
tal pr. 1. januar 2023 samt beliggenhedskommune. De 124 byer har sammenlagt ca.
973.000 indbyggere.
De til enhver tid omfattede byer af kravet om strategisk planlægning for bymidter er
byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere pr. 1. januar for det gældende år, hvor en
kommuneplan vedtages. Såfremt Danmarks Statistik ikke har offentliggjort statistik om
indbyggertal for det indeværende år, skal afgræsningen bero på forrige års indbygger-
tal for byer. Nedenstående liste er derfor kun et eksempel på omfattede byer ved lovens
ikrafttrædelse og ikke en varigt gældende liste.
Tabel 1 Byer med mere end 4.000 men færre end 20.000 indbyggere samt største
by i de fire ø-kommuner Læsø, Samsø, Ærø og Fanø
Kommune
Dragør
Høje-Taastrup
Furesø
Allerød
Fredensborg
Bynavn
Dragør
Hedehusene
Værløse
Lynge
Lillerød
Humlebæk
Nivå
Fredensborg
Helsingør
Frederikssund
Hellebæk
Slangerup
Jægerspris
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Tune
Borup
Frederiksværk
Hundested
Indbyggertal pr�½by
12.327
14.868
13.203
4.162
16.836
9.855
8.325
8.960
5.816
6.824
4.083
17.135
5.347
4.833
12.815
8.520
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
35
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0039.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Roskilde
Svogerslev
Jyllinge
Viby
4.313
10.701
4.814
17.382
4.392
8.906
6.778
5.049
4.315
12.280
4.189
16.486
4.359
14.418
6.394
4.984
4.057
8.271
4.340
12.456
5.734
5.217
16.927
4.590
11.957
13.798
16.546
4.858
6.061
6.898
6.607
4.250
5.535
6.034
4.293
17.900
5.826
4.074
5.258
4.622
2.119
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Solrød Strand
Havdrup
Helsinge
Gilleleje
Nykøbing S
Jyderup
Haslev
Faxe
Kalundborg
Høng
Korsør
Skælskør
Strøby Egede
Dianalund
Sorø
Kirke Hvalsø
Nakskov
Maribo
Fensmark
Nykøbing F
Sakskøbing
Vordingborg
Rønne
Middelfart
Strib
Assens
Faaborg
Ringe
Årslev
Kerteminde
Munkebo
Kerteminde
Langeskov
Nyborg
Odense
Nordfyn
Langeland
Ærø
Nyborg
Bellinge
Bogense
Otterup
Rudkøbing
Marstal
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
36
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0040.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Vojens
Billund
Grindsted
Nordborg
Gråsten
Tønder
Bramming
Ribe
Nordby
Varde
Brørup
Vejen
Rødekro
Aabenraa
Padborg
7.480
7.049
9.771
5.759
4.365
7.574
7.171
8.365
2.738
14.108
4.593
10.206
5.972
16.685
4.325
4.005
4.836
6.353
4.682
4.299
4.033
6.827
10.112
7.289
6.328
14.179
8.351
8.345
7.019
12.914
5.223
4.593
857
9.177
7.382
8.474
5.162
10.213
8.651
4.710
9.228
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Brædstrup
Vamdrup
Børkop
Give
Sunds
Vildbjerg
Lemvig
Struer
Ebeltoft
Hornslet
Grenaa
Hinnerup
Hadsten
Hammel
Odder
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Odder
Kjellerup
Sejs-Svejbæk
Tranebjerg
Galten
Ry
Hørning
Århus
Mårslet
Lystrup
Løgten
Solbjerg
Beder-Malling
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
37
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0041.png
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Ikast
Brande
Skjern
Tarm
Ringkøbing
Videbæk
16.215
7.521
7.840
4.104
9.975
4.256
12.680
4.023
9.068
13.534
7.524
12.884
4.385
7.547
8.836
8.657
450
9.190
4.983
12.191
6.559
4.821
5.158
5.539
7.754
5.538
Hedensted
Morsø
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerland
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hedensted
Juelsminde
Nykøbing M
Thisted
Bjerringbro
Brønderslev
Hjallerup
Skagen
Sæby
Aars
Byrum
Støvring
Hadsund
Hobro
Aabybro
Vodskov
Klarup
Nibe
Svenstrup
Hjørring
Hirtshals
Anm.: Byerne Smørumnedre og Hørsholm, som begge er fordelt over flere
kommuner, indgår ikke i opgørelsen, da de hver især har mere end 20.000 indbyg-
gere. Kilde: Danmarks Statistik (tabellen BY1)
VEJLEDNING OM STRATEGISK PLANLÆGNING FOR BYMIDTER I
38
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Orientering vedr. vejledning om strategisk planlægning for bymidter, fra ministeren for byer og landdistrikter
2877308_0042.png