Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 120
Offentligt
3. Begrænsende regler og lovgiv-ning, som
landsbyen eller øen ønsker fritagelse fra.
● Henvisning til lovparagraf, bekendtgørelse,
statslig eller kommunal myndigheds afgø-relse (i
henhold til gældende lov/regelsæt)
Energiomstillingen stiller væsentlige krav til
energiinfrastrukturen (lagring, vindkraft,
netudvikling).
På grund af begrænsninger defineret af specielt
Planloven og Natur-beskyttelsesloven kan kun få
af de planlagte aktiviteter gennemføres.
Det skyldes Venøs geografiske udformning, hvor
strandbeskyttelses-linjen og kystnærhedszonen
blokerer for tilstandsændringer, idet hele øen er
omfattet af kystnærhedszonen og hovedparten af
øen lig-ger inden for strandbeskyttelseslinjen.
Øens udvikling er derfor stærkt begrænset af
disse regler.
Desuden begrænser lovgivningen anvendelse af
eksisterende bygninger til blandet erhvervs- og
boligformål i det åbne land.
Habitats-direktivet vedrørende aktiviteter i
Natura 2000-området be-grænser muligheder for
den fysiske placering af energianlæg.
Elforsyningsloven begrænser/forhindrer valg af
afregningsformer ved fællesforbrug og -
produktion.
Hidtidige udviklingsinitiativer og friøprojektets
aktiviteter begrænses bl.a. af følgende love og
bekendtgørelser:
Planlovens § 65 b, stk. 1, jf. § 15, stk. 1, jf. § 78,
stk. 4., jf. §37, stk. 1, 2 og 4.
Naturbeskyttelseslovens § 86, jf. § 78, stk. 4.
Energiforsyningslovens BEK nr. 1069 af
30/05/2021 om VE-fællesskaber og
borgerenergifællesskaber.
Museumslovens § 29 a, stk. 1 jf. Bekendtgørelsen
om beskyttede sten- og jorddiger og lignende.
Habitatdirektivets bilag IV jf.
habitatbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1 og nr.
2.
Uddrag af Venø interessetilkendegivelse vedr. begrænsende regler (2022-12-02)