Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 118
Offentligt
2865285_0001.png
FORSØGSORDNING MED FRILANDS-
BYER OG -ØER
SMÅØER
SAMMENSLUTNINGEN AF DANSKE SMÅØER
APRIL 2023
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0002.png
FORSØGSORDNING MED FRILANDSBYER OG -ØER
I
NDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
Oversigt over de småøer, der indgår i forsøgsordningen
.......................................................... 1
Beskrivelse af interessetilkendegivelserne fra de indstillede småøer
...................................... 2
Udviklingsønsker samt begrænsende regler og lovgivning for småøerne
............................... 4
3.1.
3.2.
Generelle karakteristika for småøer ..................................................................................... 4
Boliger ................................................................................................................................. 5
Planlov og naturbeskyttelseslov ................................................................................... 5
Regler for helårsbeboelse af sommerhuse.................................................................... 6
Almenboligloven samt regler ifm. pulje til almene boliger på småøer .......................... 6
-
-
-
3.3.
Mulighed for at crowdfunde til almene boliger .......................................................... 6
Godkendelse af lokal boligforening ........................................................................... 6
Kombination af maksimumsbeløb og puljetilskud ..................................................... 6
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
Turisme/erhverv (- og gode levevilkår, natur og miljø) ......................................................... 7
Planlov, naturbeskyttelseslov mm. .............................................................................. 7
Regler vedr. oprensning af havneløb ............................................................................ 8
3.3.1.
3.3.2.
3.4.
Mobilitet .............................................................................................................................. 8
Taxaloven..................................................................................................................... 8
Fortrinsret for øboere til færge ..................................................................................... 8
3.4.1.
3.4.2.
3.5.
Energitiltag .......................................................................................................................... 9
Planloven, naturbeskyttelsesloven og energiforsyningsloven ...................................... 9
3.5.1.
4.
5.
Sammenfatning af de love og regler, som øerne har peget på
................................................. 9
Afsluttende bemærkninger......................................................................................................
11
Denne afdækning af småøerne er udarbejdet af Sammenslutningen af Danske Småøer og bør ses i sam-
menhæng med den afdækning Landdistrikternes Fællesråd har udarbejdet i forsøgsordningen med fri-
landsbyer af de samlede indsendte interessetilkendegivelser fra i alt 25 landsbyer og øer.
Sammenslutningen af Danske Småøer, april 2023
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0003.png
FORSØGSORDNING MED FRILANDSBYER OG -ØER
SMÅØER
Afdækning af interessen for deltagelse i en forsøgsordning med frilandsbyer
i perioden 2021-2023
I henhold til aftale med Plan- og Landdistriktsstyrelsen følger her:
En oversigt over samtlige endelige interessetilkendegivelser fra småøerne
En beskrivelse af interessetilkendegivelserne fra de indstillede småøer samt af en række alternati-
ver, der opfylder kriterierne for at kunne indgå i en eventuel forsøgsordning
En opsamling på hvad der for småøerne er fremkommet af udviklingsønsker, og hvad der er peget
på som begrænsende regler og lovgivning på småøerne.
Desuden er der i afsnit 4 lavet en sammenfatning af de love og regler, som øerne har peget på i deres
interessetilkendegivelser.
1. Oversigt over de småøer, der indgår i forsøgsordningen
Følgende otte småøer har indsendt endelige interessetilkendegivelser til ordningen:
Ø-navn
Anholt
Drejø
Fejø
Fur
Omø
Orø
Venø
Årø
Tema
Boliger, mobilitet
Mobilitet, turisme
Miljø, turisme,
energi, boliger
Boliger, erhverv
Boliger
Boliger
Boliger, erhverv,
turisme, energi
Boliger, turisme,
mobilitet, energi
1
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0004.png
2. Beskrivelse af interessetilkendegivelserne fra de indstillede småøer
samt alternative småøer
Blandt de ti indstillede landsbyer og øer i forsøgsordningen, er der tre småøer: Venø, Årø og Fejø.
Herunder listes i kort form indholdet af de tre øers interessetilkendegivelser.
Derefter listes de alternative småøer, der har indsendt interessetilkendegivelser, som alle opfylder kri-
terierne for at kunne indgå i en eventuel forsøgsordning.
Småøer indstillet til ordningen
Ø-navn
Venø
Struer
Kommune
Beskrivelse af projekt
Gennemførelse af plan og strategi for
Venø Energiomstilling (øen skal være
CO2-neutral i 2050): Udvikling af øens
energiinfrastruktur ift. vindkraft, lag-
ring, elnetudvikling.
Etablering af boliger og erhverv i eksi-
sterende bygninger i det åbne land.
Årø
Haderslev
Kommune
Udvikling af turismeinfrastruktur:
Etablering af stiforbindelse fra havnen
til byen.
Etablering af nænsomme opholdsmu-
ligheder i forbindelse med genopret-
ningen af vådområde.
Etablering af termonet og anden grøn
energiforsyning i forbindelse med op-
førelsen af ti almene lejeboliger på
Aarø.
Ønske til dispensationer
Ønske om dispensation fra planloven, naturbeskyt-
telsesloven § 15 (strandbeskyttelseslinjen), habitat-
direktivets bilag IV, museumsloven og elforsynings-
loven.
Ønske om dispensation fra planloven og naturbe-
skyttelsesloven §15 (strandbeskyttelseslinjen).
To første projekter:
Ønske om dispensation fra naturbeskyttelsesloven
§3 (søer, strandenge mv.) og §15 (strandbeskyttel-
seslinjen), §18 (fortidsmindebeskyttelseslinjen), §19
(kirkebyggelinjen) og reglerne for Natura 2000 (ha-
bitatbekendtgørelse).
Ønske om dispensation fra energiforsyningsloven,
der p.t. ikke anerkender termonet som fjernvarme.
Ønsker mulighed for at kunne overskride maksi-
mumsbeløbet og samtidig opnå tilskud fra puljen til
almene boliger på småøer.
Ønske om dispensation fra planloven §34, §35, miljø-
målsloven natura 2000 habitatbekendtgørelse,
vandområdeplaner, naturbeskyttelsesloven §15
(strandbeskyttelseslinjen), slots- og kulturstyrelsen
2021b (kulturhistorisk klassifikation af havbunden),
VVM bekendtgørelse.
Som ovenfor samt byggeloven og campingregle-
mentet afsnit 8.
Fejø
Lolland
Kommune
Opgradering af Dybvig Havn, etable-
ring af nye faciliteter samt ombygning
af eksisterende bygninger på havnen.
Udvikling af naturcampingplads, der
er både økonomisk og miljømæssig
bæredygtig, herunder bl.a. opførelse
af fem hytter, sauna og badebro.
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0005.png
Fejø,
fortsat
Etablering af energifællesskab med el-
produktion via vindmøller.
Ønske om dispensation fra planloven §11, §35, na-
tura 2000 habitatbekendtgørelse, vandområdepla-
ner, naturbeskyttelsesloven §15 (strandbeskyttel-
seslinjen), VVM bekendtgørelse, VE-loven.
Ønske om dispensation fra planloven §34, §35.
Bosætning: Opførelse af nye boliger
og/eller ombygning af eksisterende
bygninger til blandet bolig og erhverv
i ” tiny house” skala.
Etablering af leje-
boliger i tidl. slagteri.
Konvertering af sommerhuse til hel-
årshuse.
Ønske om dispensation fra planloven §34, §35
Alternative interessetilkendegivelser fra fem øvrige småøer
Ø-navn
Omø
Slagelse
Kommune
Beskrivelse af projekt
Mulighed for at ejere af sommerhuse
kan benytte dem til helårsbrug.
Mulighed for at øens egen forenings-
drevne boligforening kan søge puljen
til almene boliger.
Mulighed for at kunne crowdfunde til
byggeriet af almene boliger.
Anholt
Norddjurs
Kommune
Mulighed for at crowdfunde til bygge-
riet af almene boliger.
Mulighed for at kunne overskride
maksimumsbeløbet og samtidig opnå
tilskud fra puljen til almene boliger på
småøer.
Etablere regler for taxakørsel på øen,
der i lighed med tidligere er tilpasset
de reelle ø-vilkår.
Etablere mulighed for at reservere
pladser på færgen til øboere.
Fur
Skive
Kommune
Fur som modelsamfund og forsøgs-
område for bosætning og boligbyg-
geri gennem optimering af øens bolig-
masse.
Ønske til dispensationer
Ønske om dispensation fra planlovens §40a og 41a.
(P.t. må kun
lejere
på småøerne benytte sommer-
huse til helårsbrug).
Ønske om dispensation fra almenboliglovens be-
kendtgørelse om engangstilskud til almene boliger
på småøer.
Ønske om dispensation fra almenboligloven
Ønske om dispensation fra almenboligloven
Ønske om dispensation fra almenboliglovens be-
kendtgørelse om engangstilskud til almene boliger
på småøer.
Ønske om dispensation fra taxaloven, fra krav om
taxameter på hvert sæde og fra krav om kørselskon-
tor.
Ønske om dispensation fra EU-forordning.
Ønske om dispensation fra planloven, flexboligreg-
ler og naturbeskyttelsesloven §15 (strandbeskyttel-
seslinjen).
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0006.png
Orø
Holbæk
Kommune
Mulighed for at crowdfunde til bygge-
riet af almene boliger
Mulighed for at kunne overskride
maksimumsbeløbet og samtidig opnå
tilskud fra puljen til almene boliger på
småøer.
Mulighed for at oprensning af havne-
løb ved Drejø Gl. Havn kan foretages
som hidtil.
Ønske om dispensation fra almenboligloven
Ønske om dispensation fra bekendtgørelse om en-
gangstilskud til almene boliger på småøer.
Drejø
Svendborg
Kommune
Ønske om dispensation fra nye regler i miljøloven,
så oprensning kan foretages som hidtil.
3. Udviklingsønsker samt begrænsende regler og lovgivning for småøerne
Det er først og fremmest bemærkelsesværdigt, at der ud af de 25 indsendte interessetilkendegivelser
fra landsbyer og øer er hele otte fra de små øer. Det kan tolkes som et udtryk for, at netop småøerne er
særligt udfordrede af regler og lovgivning, når øboerne ønsker at gennemføre udviklingsplaner, udvikle
projekter, der vedrører nye boliger eller energitiltag - eller som i et enkelt tilfælde blot fortsætte et åre-
langt vedligehold af et mindre havneløb.
Småøerne har nogle særegne, fælles karakteristika som særligt gør sig gældende ift. planloven og na-
turbeskyttelsesloven. De beskrives i næste afsnit.
Herefter beskrives de otte småøers ønsker til udvikling i forhold til temaerne:
Boliger
Turisme/erhverv (- og gode levevilkår, natur og miljø)
Mobilitet
Energitiltag
Samtidig redegøres for, hvilke begrænsende regler og lovgivning småøerne har peget på.
3.1. Generelle karakteristika for småøer
Småøerne har i kraft af deres naturbestemte, geografiske udformning en kystlinje rundt om hele deres
areal. Det medfører at regler for kyst- og strandbeskyttelse i naturbeskyttelsesloven i mange tilfælde
pr. automatik forhindrer øerne i at gennemføre udviklingsplaner og tiltag, der har øernes fremtidige
overlevelse som helårssamfund for øje.
Det betyder også, at småøer på dette område er forholdsmæssigt mere udfordrede end øvrige landdi-
striktsområder og landsbyer. Alle småøer er mindre end 3 km i diameter og er derfor omfattet af kyst-
nærhedszonen på hele deres areal. På en småø har man desuden
set i forhold til øens samlede areal
forholdsmæssigt meget kystlinje. Dermed er der på en småø også et forholdsmæssigt temmelig stort
areal, der så at sige er sat ud af spillet, når der lægges udviklingsplaner, fordi arealerne fra 0-300 meter
er omfattet af strandbeskyttelseslinjen. Afhængig af den enkelte øs udformning, kan dette være ekstra
udfordrende: Fx ender lange, smalle øer med kun at have et meget lille areal, der ikke er berørt af
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0007.png
strandbeskyttelseslinjen, og hvor der kan etableres fysiske projekter. Dette forhold er stærkt begræn-
sende for øernes udviklingsmuligheder.
Et andet karakteristikum for en småø er naturligvis, at den ikke har en fast forbindelse, men er af-
hængig af en færgeforbindelse eller tidevand. Det er et grundvilkår, man har som øbo, men det har
også en betydning for omkostningerne ved eksempelvis boligbyggeri, der fordyres på en ikke brofast ø.
Dette spiller fx ind i forhold til reglerne ved alment boligbyggeri.
3.2. Boliger
Flere af de indkomne interessetilkendegivelser fra småøerne omhandler etablering af boliger til helårs-
beboelse. Det er i de seneste år et fælles træk for flere småøer, at der i kølvandet på en øget interesse
for småøerne er opstået mangel på helårsboliger, i særdeleshed på lejeboliger.
3.2.1.
Planlov og naturbeskyttelseslov
Fur, Venø
og
Fejø
adresserer i deres interessetilkendegivelser problematikker, der vedrører etablerin-
gen af boliger og anvendelse af bygninger som helårshuse overfor dels planlovens bestemmelser, dels
naturbeskyttelseslovens restriktioner:
Fur
ønsker at optimere den eksisterende boligmasse på øen for at opnå flere helårshuse og ønsker di-
spensation fra bl.a. planlovens §35. De foreslår, at flexboligordningen (planloven §41a) udvides, så ejen-
domme på de 27 danske småøer, der oprindeligt er bygget som helårshuse, men senere anvendt som
fritidshuse i en årrække, igen kan anvendes som helårshuse uden zonetilladelse og byggetilladelse, da
der ikke er tale om ændret anvendelse, men en tilbagevenden til den oprindelige anvendelse som hel-
årshus.
De ønsker endvidere, at der skal kunne gives dispensation for ændret anvendelse inden for kystnær-
hedszonen på de 27 danske småøer, hvis det kan fremme udviklingen på øerne (planlovens §35, §37).
Samt at strandbeskyttelseslinjen skal forvaltes mere lempeligt ift. ejendomme på de små øer, der op-
rindeligt er bygget til helårsbrug, end den administrative praksis Kystdirektoratet har i dag.
Fejø
ønsker man at opføre nye boliger, og på
Fejø
og
Venø
ønsker man at ombygge eksisterende
bygninger, som tidligere har været anvendt til andet end bolig, men dette støder på hindringer i landzo-
nereglerne i planlovens §34 og §35.
Det er kendetegnende for småøerne, at den overordnede lovgivning i planloven og naturbeskyttelses-
loven i dag i den grad forhindrer en bæredygtig udvikling på småøerne ift. bosætning. Reglerne, som
blev lavet for snart 50 år siden blandt andet for at sikre, at det åbne land blev disponeret til de primære
erhverv (landbrug, gartneri, fiskeri og skovdrift), udgør i dag en barriere for en ændret anvendelse af
den eksisterende boligmasse og blokerer dermed for tilflytning, som er afgørende for småøerne i disse
år.
Der bør for alle 27 småøer ske en lempelse af reglerne om anvendelse af den eksisterende bygningsmasse
(boliger såvel som tidligere drifts- eller erhvervsbygninger) både i forhold til planlovens bestemmelser og ift.
naturbeskyttelsesloven (strandbeskyttelseslinjen).
Det vil kunne ske uden at det ændrer væsentligt på
karakteren af det åbne land eller de åbne kyster, da der er tale om allerede eksisterende bygninger. I
bedste fald vil det betyde, at der ikke henstår ubrugte bygninger og forfalder.
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
3.2.2.
Regler for helårsbeboelse af sommerhuse
Omø, Fur
og
Fejø
rejser i deres interessetilkendegivelser ønske om, at man som ejer af et sommerhus
kan få tilladelse til at benytte det som helårsbeboelse. Der findes allerede en undtagelse for de 27 små-
øer i sommerhusloven (planlovens §40a), der giver
lejere
af sommerhuse på småøerne lov til at bebo et
sommerhus hele året. Det er ulogisk, at man ikke som ejer har samme mulighed (men gerne må leje
nabosommerhuset og bebo det hele året).
Dette bør ændres for alle 27 småøers vedkommende, og ikke
blot for de øer, der eventuelt måtte blive udvalgt som friøer, og efter samme regler i forhold til boligens eg-
nethed osv., som gælder for lejere af et sommerhus, der bebos hele året.
Det er en let tilgængelig måde at
udvide helårsboligmassen på småøerne.
3.2.3.
Almenboligloven samt regler ifm. pulje til almene boliger på småøer
Der er i Boligministeriet oprettet en pulje til støtte til etableringen af lejeboliger på småøerne. Det er et
særdeles positivt tiltag, der forhåbentlig vil komme mange småøer til gode. Interessetilkendegivelserne
peger dog på nogle udfordringer i udformningen af reglerne for tildeling af støtte fra puljen, samt regler
i almenboligloven, der ligeledes spænder ben for etablering af almene lejeboliger på øerne. Således
indgår der i tre af interessetilkendegivelserne ønsker om undtagelser fra regler på boligområdet:
-
Mulighed for at crowdfunde til almene boliger
Anholt, Omø
og
Orø
søger alle tre om mulighed for at kunne crowdfunde midler i forbindelse med
etablering af almene lejeboliger. Det er p.t. ikke muligt ift. almenboligloven. På en lille ø er det vanske-
ligt at få en boligforening (oftest fra fastlandet) til at finde det økonomisk forsvarligt og interessant at
etablere almene boliger. Der er ofte tale om relativt få boligenheder og det er som ovenfor nævnt dy-
rere at bygge på en ikke-brofast ø. Puljen hjælper et godt stykke ad vejen, men muligheden for lokalt at
crowdfunde til lejeboliger på en småø, vil gøre det mere attraktivt for en boligforening at forpligte sig til
projektet.
Det er et vilkår for små øsamfund, at de ikke er økonomisk attraktive for investorer, herunder
boligforeninger, hvorfor det generelt, og ikke blot for de øer, der eventuelt måtte blive udvalgt som friøer,
bør gives mulighed for at man lokalt på en småø kan crowdfunde til alment boligbyggeri.
-
Godkendelse af lokal boligforening
Omø
søger i sin i sin interessetilkendegivelse desuden om, at øens egen foreningsdrevne boligforening
kan blive betragtet som almenboligforening og få andel i puljen til almenboliger på øer. Som ovenfor
nævnt kan det være vanskeligt at få en større boligforening på fastlandet til at fatte interesse for bolig-
byggeri på en småø. Derfor er det på Omø lykkedes lokalt og på andelsbasis at etablere en forenings-
ejet boligforening på Omø. Men denne opfylder ikke reglerne for en almennyttig boligforening, og har
som lille foreningsejet boligforening ikke mulighed for dette.
Reglerne bør ændres, så også en lokal øba-
seret, boligforening kan få andel i puljemidlerne. Dette bør gælde generelt, og ikke blot for de øer, der even-
tuelt måtte blive udvalgt som friøer.
Det vil give incitament for at flere øer indgår i arbejdet med at
danne lokale boligforeninger og dermed hjælper til at løse boligproblematikken.
-
Kombination af maksimumsbeløb og puljetilskud
Anholt, Årø
og
Orø
søger i deres interessetilkendegivelse om dispensation til, at en boligforening kan
kombinere muligheden for at opnå tilskud fra puljen med muligheden for samtidig at overskride maksi-
mumsbeløbet for almenboligbyggeri. Maksimumsbeløbet sætter en grænse for udgifterne for at sikre
at de almene boliger ikke bliver for dyre at leje. Men på en ikke-brofast ø fordyres boligbyggeriet af fær-
geoverfarten (dels billetafgift, dels ventetid imellem afgange). Dette anerkendes, i det der i bekendtgø-
relsen for almene boliger til småøer faktisk er indskrevet en mulighed for at søge dispensation for
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0009.png
maksimumsbeløbet. Men der gives ikke mulighed for at man samtidig med en dispensation fra maksi-
mumsbeløbet også kan opnå tilskud fra puljen.
Dette er uhensigtsmæssigt, og bør ændres generelt og
ikke blot for de øer, der eventuelt måtte blive udvalgt som friøer.
3.3. Turisme/erhverv (- og gode levevilkår, natur og miljø)
Turisme spiller en stor rolle for flere af småøerne. Mange tilflyttere har opdaget øerne som turister og
fået mod på ølivet derigennem. Turisme er også et levebrød for mange øboere og bidrager til færger-
nes og dagligvarebutikkernes indtægter. Endelig betyder turisme også, at der etableres faciliteter og
afholdes aktiviteter på småøer som ikke mindst kommer de fastboende til gode og bidrager til bedre
levevilkår, fx fritidsliv, som øbo. Naturen er i fokus for turister så vel som øboere og gode adgangsfor-
hold mm. spiller derfor også en stor rolle, ligesom faciliteter og trafikal infrastruktur kan være nødven-
dige for at turister optræder hensigtsmæssigt både i forhold til egen sikkerhed (og velvære) og også i
forhold til øboerne og naturen.
3.3.1. Planlov, naturbeskyttelseslov mm.
Fejø og Årø
søger i deres interessetilkendegivelser om mulighed for at udvikle øerne ift. turisme og øn-
sker bl.a. at
opgradere havne- og andre turistmæssige faciliteter:
Fejø
ønsker man i Dybvig Havn, som er kommunalt ejet, som en del af et større havneudviklingspro-
jekt bl.a. at genetablere nogle læmoler og stenrev, som udover at forhindre tilsanding af havnen også
vil skabe bedre vilkår for dyrelivet. Men bl.a. landzoneregler (planlovens §34 og 35) står i vejen.
Desuden
ønsker man at opgradere Dybvig Havns servicebygning, moler, sejlerfacilliter, legeplads, opholdssteder
og strandfaciliteter og forbedre anvendelsesmulighederne af de eksisterende bygninger på havnen.
Den eksisterende campingplads ønskes udviklet i en mere grøn og bæredygtig retning, bl.a. ved at
etablere hytter fremfor campingvognspladser samt faciliteter, der fokuserer på vandet (sauna, bade-
bro).
Naturbeskyttelsesloven §15 (strandbeskyttelseslinjen) og planlovens landzoneregler er de største
hindringer for de nævnte projekter, der alle indvirker på Fejøs turistmæssige potentiale og desuden har
stor betydning for de fastboendes muligheder for at opholde sig i naturen og ved havet.
Fejøs
camping-
plads støder desuden med sine udviklingsplaner også mod hindringer i campingbekendtgørelsen (afsnit
8) og byggereglementet.
Årø
har udarbejdet en fysisk-strategisk udviklingsplan, der blandt flere projekter peger på at den nuvæ-
rende adgangsvej fra havnen til landsbyen skal forbedres ift. trafiksikkerhed og til fordel for både
øboere og turister. Samtidig indtænkes kystsikring og formidling af den særegne natur på øen. Sam-
men med Naturstyrelsen og Dansk Kyst- og Naturturisme arbejder man også på at genetablere et
større vådområde på Aarø. Alternativt frygter man at jorden opkøbes til fjerneje og bruges til jagt og
braklægning og uden adgang for offentligheden. Projektet er et eksempel på at natur, miljø, turisme og
bosætning spiller sammen i en positive kombination. Men det kræver at området bliver tilgængeligt og
formidlet. Der er derfor ønsker om at etablere nænsomme toiletforhold, stiforbindelser og ophold i til-
knytning til vådområdet, og at den nuværende pumpestation transformeres til et udsigtstårn. Både for
adgangsvejen fra havn til by og for vådområdeprojektet er naturbeskyttelseslovens §3 (søer, strand-
enge mv.), §15 (strandbeskyttelseslinjen), §18 (fortidsmindebeskyttelseslinjen), §19 (kirkebyggelinjen)
og reglerne for Natura 2000 en hindring.
7
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0010.png
Venø
og
Fur
ønsker muligheder for at man
i lighed med problematikken vedr. boliger
kan tage eksi-
sterende bygninger i brug til erhvervsformål, uanset at de måtte ligge i det åbne land eller inden for
strandbeskyttelseslinjen.
Interessetilkendegivelserne giver gode eksempler på at naturbeskyttelsesreglerne på småøerne ikke er
tidssvarende og ofte blokerer for mere naturvenlige løsninger, der kan fremme bosætningen uden at
kystområderne ødelægges, ved fx blot at udnytte eksisterende bygninger og etablere nænsomme ad-
gangsveje.
Planloven og reglerne for naturbeskyttelse bør gennemgås med henblik på at indtænke bære-
dygtige muligheder for småøerne ift. miljø, natur, bosætning, erhverv osv. fremfor at fastlåse øerne i en
forældet tilstand, der ikke er til fordel for hverken mennesker eller natur.
3.3.2. Regler vedr. oprensning af havneløb
Drejø og Fejø
søger begge om mulighed for at oprense havneløb. Det har en endog stor betydning for
de små øer, at de eksisterende infrastrukturanlæg kan vedligeholdes uden hindring af (nye) regler og
love. På
Drejø
er der tale om en lille foreningsejet jollehavn, hvor sejlrenden på 800 meter tilsander.
Hidtil har man kunne oprense løbet og ”klappe” materialet op på østsiden af havneløbet. Dette er med
nye miljøregler ikke længere tilladt uanset at materialet ikke er væsentligt forurenet, og ifølge reglerne
nu i stedet enten skal sejles væk og dumpes på en klapplads i havet eller nyttiggøres på land. Udefra set
er der
”blot” tale om en lille jollehavn, men havnen har stor betydning for øens turisme og er en betyde-
lig del af øens kulturhistorie. De nye regler medfører i realiteten at det er en økonomisk umulig opgave
for den lille haveforening.
Det bør være muligt at opnå tilladelse til at videreføre den hidtidige praksis.
På begge øer er der tale om en sekundær havn til færgeanløbshavnen, men ikke desto mindre er begge
havne af stor kulturhistorisk betydning, og begge havne er vigtige og meget besøgte af øernes gæster.
Havnene er afgørende for attraktiviteten af øerne som turistmål så vel som for levevilkårene for
øboerne selv, der benytter havnene til bl.a. fritidsgøremål.
For begge projekter gælder det, at der bør
være mulighed for at afhjælpe tilsanding af en eksisterende havn.
3.4.Mobilitet
3.4.1. Taxaloven
Anholt
ønsker med sin interessetilkendegivelse at opnå mulighed for at bibeholde den tidligere mulig-
hed for at køre taxa på øen uden at skulle etablere kørselskontor og taxameter på hvert sæde. Øens be-
grænsede vejnet og lave færgefrekvens gør, at det ikke giver mening at drive taxa på vanlig vis. Færgen
kommer én gang om dagen og alle skal med på samme tidspunkt og skal samme vej og sættes af lø-
bende. Ny taxalov har betydet at den hidtidige praksis ikke længere er mulig.
Der bør i taxaloven indskri-
ves en mulighed, begrænset til ikke-brofast småøer, for at kunne køre taxa uden taxameter på hvert sæde
og uden at oprette kørselskontor.
3.4.2. Fortrinsret for øboere til færge
Anholt
ønsker med sin interessetilkendegivelse at opnå mulighed for at reservere et antal pladser (fem
stk.) på Anholtfærgen specifikt til øboere for at sikre, at øboer altid kan få en færgebillet til og fra fast-
landet. Med de meget få afgange til Anholt kan det være af stor betydning at et antal billetter friholdes
fra det ordinære bookingsystem, og dermed ikke kan bookes flere måneder i forvejen af turister. For-
tolkning af en EU-regler muliggør ikke dette.
Der bør skabes mulighed for, i dialog mellem færge og øens
repræsentanter, at nå en praktisk løsning for den enkelte færgeoverfart.
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0011.png
3.5. Energitiltag
3.5.1. Planloven, naturbeskyttelsesloven og energiforsyningsloven
Venø, Fejø
og
Årø
har alle tre ønsker og planer for energiomstilling, men støder på en række forhin-
dringer i bl.a. planloven, naturbeskyttelsesloven og energiforsyningsloven.
Venø
ønsker at øen skal være CO
2
-neutral i 2050 og har planer om, at der skal etableres CO2 neutral
energiforsyning i form af solceller og vindmøller samt energilagringssystemer. Planerne støder på hin-
dringer især i planloven (landzoneregler) og naturbeskyttelsesloven (strandbeskyttelseslinjen), men
også energiforsyningsloven (bekendtgørelse om VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber), muse-
umslovens (bekendtgørelsen om beskyttede sten- og jorddiger) samt habitatdirektivet i Natura 2000
områder (begrænser mulighederne for den fysiske placering af energianlæg) står i vejen.
Fejø
ønsker at etablere et energifællesskab baseret på en til to vindmøller, med henblik på at blive
CO2-neutral, men støder ligeledes på hindringer i bl.a. planloven (landzoneregler) og naturbeskyttel-
sesloven (strandbeskyttelseslinjen) foruden en række andre regler.
Årø
ønsker i forbindelse med opførelse af ti nye lejeboliger at etablere en eller flere alternative grønne
energiforsyningsløsninger, bl.a. et lokalt termonet. Energiforsyningsloven spænder ben idet den ikke
anerkender termonet som værende fjernvarme.
Det bør
også for småøer
være muligt at etablere fælles energiproduktionsanlæg og infrastruktur.
Småøerne er som ovenfor nævnt ekstra udfordrede i kraft af deres geografiske udformning, men i spørgs-
målet om etablering af anlæg til fossilfri energiproduktion skal småøerne også have mulighed for at udvikle
sig.
Regler der er skabt til at bevare kyster, natur og landskab må ikke blive så rigide at resultatet bliver
det modsatte: at øernes
efterlades som ”sorte” anakronismer i en
verden, der i øvrigt omstiller sig til
både mere bæredygtigt og billigere energiforbrug. Det er hverken rimeligt eller ønskeligt for øerne og
det resterende samfund.
4. Sammenfatning af de love og regler, som øerne har peget på
Blandt de otte interessetilkendegivelser er der flere, der har fælles udfordringer i forhold til en række
love og regler. Det er således ikke overraskende, at planlovens landzoneregler (§ 34 og §35) går igen,
ligesom naturbeskyttelseslovens §15, der vedrører strandbeskyttelseslinjen, påpeges som en hindring
for øernes udviklingsplaner. Også natura 2000 habitatbekendtgørelsen påpeges i flere interessetilken-
degivelser.
Reglen for benyttelse af sommerhus som helårsbeboelse (planlovens §40a), hvor man må leje sit som-
merhus ud som helårsbolig, men som ejer ikke selv må bebo det som helårshus, er også en hindring for
flere øer, der mangler helårsboliger.
Ligeledes er der flere øer, der ønsker fritagelse for de regler i almenboligloven, der forhindrer crowdfun-
ding til alment boligbyggeri, og dispensation fra almenboliglovens bekendtgørelse om engangstilskud
til almene boliger på småøer, så det bliver muligt at overskride maksimumsbeløbet og samtidig opnå
tilskud fra puljen.
Her følger en oversigt over de regler og love, der er er nævnt i interessetilkendegivelser fra småøerne:
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0012.png
Regler og love, der hindrer udviklingsprojekter på småøerne
Lov/regel
Hindring ift. følgende projekter
Øer, der påpeger pro-
blematikken
Venø, Fejø, Fur
Planlov (§34, §35, § 37 stk. 3)
Naturbeskyttelsesloven §15
(Strandbeskyttelseslinjen),
Etablering af boliger og erhverv i
eksiste-
rende
bygninger i det åbne land samt in-
den for strandbeskyttelseslinjen (dvs. æn-
dret anvendelse af bygningerne)
Etablering af nye boliger
i ” tiny house”
skala (nybyggeri)
Fejø
Planlov, § 35, 41a
Helårsbeboelse af oprindeligt helårshus,
der har været anvendt til fritidshus i en år-
række
Mulighed for at
ejere
af sommerhuse kan
benytte dem til helårsbrug. (P.t. må kun
lejere på småøerne benytte sommerhuse
til helårsbrug).
Fur
Planlov §40a og §41 (sommer-
husregler)
Omø, Fur
Konvertering af sommerhuse til helårshuse Fejø
Almenboligloven
Almenboligloven
Crowdfunde til alment boligbyggeri
Anerkendelse af lokal foreningsejet bolig-
forening som almennyttig boligforening
Mulighed for at kunne overskride maksi-
mumsbeløbet og samtidig opnå tilskud fra
puljen til almene boliger på småøer
Opgradering af havn, etablering af nye fa-
ciliteter og ombygning af eksisterende
bygninger på havn.
Anholt, Omø, Orø
Omø
Almenboliglovens bekendtgø-
relse om engangstilskud til al-
mene boliger på småøer
Planlov (§34, §35)
Vandområdeplaner,
Miljømålsloven (Natura 2000
habitatbekendtgørelse)
Slots- og kulturstyrelsen 2021b
(Kulturhistorisk klassifikation af
havbunden),
VVM bekendtgørelse
Anholt, Årø, Orø
Fejø
10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0013.png
Planlov (§34, §35),
Naturbeskyttelsesloven:
§15 (Strandbeskyttelseslinjen),
§18 (fortidsmindebeskyttelses-
linjen, § 19 (kirkebyggelinjen),
Natura 2000 habitatbekendtgø-
relse
Planlov (§34, §35),
Naturbeskyttelsesloven §15
(strandbeskyttelseslinjen)
Byggeloven,
Campingreglementet afsnit 8
(campinghytter)
Miljøloven
Taxaloven
Udvikling af turismeinfrastruktur: Etable-
ring af stiforbindelse fra havnen til landsby
Etablering af nænsomme opholdsmulighe-
der i forbindelse med genopretningen af
vådområde.
Årø
Udvikling af naturcampingplads, der er
både økonomisk og miljømæssig bære-
dygtig, herunder bl.a. opførelse af fem
hytter, sauna og badebro
Fejø
Mulighed for at oprensning af havneløb
Regler for taxakørsel på øer tilpasset de re-
elle ø-vilkår (i lighed med tidligere): di-
spensation fra krav om taxameter på hvert
sæde og fra krav om kørselskontor.
Mulighed for at reservere et antal pladser
på færgen til øboere.
Energiomstilling, etablering af fossilfri
energiinfrastruktur og fælles energipro-
duktion fx vindkraft, lagring, elnetudvik-
ling, termonet.
Drejø, Fejø
Anholt
EU forordning
Anholt
Energiforsyningsloven,
Planloven §11, §35
Venø, Fejø, Årø
5. Afsluttende bemærkninger
Det er ikke nyt, at de nævnte regler spænder ben for øernes ønsker til udviklingsprojekter. Interessetil-
kendegivelserne peger på og understreger et behov for at revurdere planloven og reglerne for naturbe-
skyttelse. En revurdering skal sikre, at love og regler ikke begrænser nye og mere tidssvarende udvik-
lingsplaner, der, med en bevidsthed om bæredygtighed både ift. natur, miljø og kultur, ønsker at ud-
vikle turistfaciliteter, der passer ind i de små øers kultur og natur.
Som reglerne er nu, kan man ofte kun slavisk gentage konventionelle muligheder for fx fastliggerplad-
ser til campingvogne eller bibeholdelse af uhensigtsmæssige adgangsveje, frem for at etablere
11
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Materiale til repræsentanter fra 6 øer (Anholt, Fejø, Fur, Omø, Venø og Aarø), Sammenslutningen af Danske Småøer og Landdistrikternes Fællesråds foretræde om forsøgsordningen med frilandsbyer og -øer
2865285_0014.png
infrastruktur og opholdssteder, der tager hensyn til kyst, natur, kultur og biodiversitet samtidig med at
turister ledes af hensigtsmæssige ruter og motiveres til mere nænsomme ophold i naturen og ved ha-
vet.
Afdækningen i denne forsøgsordning viser desuden tydeligt, at der meget ofte er tale om, at projekter
udfordres af flere love og regler. Tingene hænger sammen, og reglerne fletter sig ind i hinanden. Det er
meget ofte en stor udfordring for de initiativtagere på øerne, der står med udviklingsprojekterne og op-
lever, at det er en jungle at finde rundt imellem love og regler
og ikke mindst hvor disse hører til i for-
skellige styrelser.
Et projekt på en småø ligger altid i kystnærhedszonen (fastsat i planlovens §5a og b, og omfatter alle 27
småøers fulde arealer) og ofte også i landzonen, der berøres af planlovens paragraffer 34 og 35. Ligger
det ydermere i strandbeskyttelseslinjen, der pga. småøernes geografi dækker forholdsmæssigt store
dele af småøernes arealer, er det også begrænset af naturbeskyttelseslovens §15. Flere af småøerne er
desuden enten helt eller delvist omfattet af natura 2000 habitatbekendtgørelsen.
Det er værd at bemærke, at til trods for, at det i vejledningen til 300 m strandbeskyttelse- og klitfred-
ningszone
1
fremgår, at ”den udvidede strandbeskyttelseslinje forudsættes administreret mere lempe-
ligt på små øer, når forholdene og hensynet til øens erhvervsmæssige udvikling kræver det”, så er
denne lempelse kun meget sjældent benyttet. Den administrative praksis er meget restriktiv og ofte
modtager man på småøerne afslag på disse dispensationsansøgninger med den begrundelse, at Kystdi-
rektoratet frygter et tilsagn til et projekt eller en aktivitet i strandbeskyttelseslinjen på en småø kan
danne præcedens på andre småøer.
På småøerne er det (i kraft af deres naturlige geografiske udformning og beliggenhed) således ofte me-
get vanskeligt overhovedet at iværksætte udviklingsprojekter, der ellers kunne være med til at udvikle
øerne i en bæredygtig retning. Hvad enten det er i forhold til fossilfri energiproduktion, turisme, der
samtidig tager hensyn til naturen og kulturen på øen og det omgivende hav, eller genanvendelse af ek-
sisterende bygninger til erhverv og bosætning, som er en forudsætning for at øerne også i fremtiden
eksisterer som helårssamfund.
Afdækningen i forsøgsordningen understreger at dette er en problematik, som bør behandles politisk
og løses fx ved at bløde op for nogle af de restriktive praksisser, der i dag bremser mulighederne for ud-
vikling.
Sammenslutningen af Danske Småøer
April 2023
1
https://naturstyrelsen.dk/media/nst/attachments/81194/vejledningom300mstrandbeskyttelsesogklitfrednongsz.pdf
12