Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 116
Offentligt
2864573_0001.png
Stordriftsfordele og smådriftsulemper i
kommunal serviceproduktion
Hovedresultater
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Parallelomdelt: INU alm. del - bilag 49 - Henvendelse af 6/5-24 fra Frank Jensen fra Fanø Kommune om opfølgning på møde om VIVE rapport
2864573_0002.png
Hovedresultater
Kommunerne har forskellige økonomiske forudsætninger, og dette har betyd-
ning for deres muligheder for at levere service til borgerne. Forskelle i økonomi-
ske grundvilkår kan eksempelvis knytte sig til, hvor velstående kommunen er,
forskelle i befolkningens demografiske og socioøkonomiske sammensætning,
og om kommunen er stor eller lille. Denne rapport har til formål at skabe viden
om stordriftsfordele og smådriftsulemper i kommunal serviceproduktion. Rap-
porten retter sig mod beslutningstagere, ledere og medarbejdere på nationalt
og kommunalt niveau med interesse for kommunernes økonomiske grundvilkår.
Formålet med undersøgelsen er at
analysere stordriftsfordele og små-
Stordriftsfordele og smådriftsulemper
Med stordriftsfordele og smådriftsulemper menes,
om indbyggermæssigt store kommuner har en
økonomisk fordel ved at skulle levere service til
flere borgere, mens omvendt små kommuner har
økonomiske ulemper ved at have færre indbyg-
gere og dermed færre borgere at fordele eventu-
elle grundomkostninger på. Dette er undersøgt
ved at analysere, hvilken betydning kommune-
størrelsen har for udgifterne på de kommunale
serviceområder – når der er taget højde for for-
skelle i befolkningens demografiske/socioøkono-
miske sammensætning, andre strukturelle forhold
og det økonomiske pres på kommunens økonomi.
Det er dels undersøgt, om der kan identificeres
generelle stordriftsfordele
fra de indbyggermæs-
sigt mindste til de største kommuner, dels om der
eventuelt eksisterer
specifikke smådriftsulemper
for de fem små ø-kommuner.
driftsulemper i kommunal service-
produktion på ni centrale kommunale
serviceområder. De ni områder udgør
tilsammen 95 % af kommunernes
samlede serviceudgifter.
Der
er
økonomiske stordriftsfordele i
kommunal serviceproduktion
På flertallet af de kommunale service-
områder er der skalaeffekter knyttet til
kommunens indbyggermæssige stør-
relse. På 5 af de 9 undersøgte service-
områder er der
generelle stordriftsfor-
dele
fra de indbyggermæssigt mindste
til de største kommuner, og på to af de
undersøgte områder er der
specifikke
smådriftsulemper
for de fem små ø-
kommuner. En kommune af Fanøs
størrelse har til illustration sammen-
lagt smådriftsulemper på tværs af de
ni serviceområder på knap 6.900 kr. pr. indbygger i forhold til en kommune
med en gennemsnitlig kommunestørrelse, mens en kommune af Vejle Kommu-
nes størrelse tilsvarende har stordriftsfordele på knap 1.200 kr. pr. indbygger.
Stordriftsfordelene findes især på administrationsområdet, men ikke kun der
De økonomiske stordriftsfordele og smådriftsulemper er størst på administrati-
onsområdet. For en kommune af Fanøs størrelse svarer de beregnede små-
driftsulemper til, at udgiftsbehovene på administrationsområdet er omkring
4.500 kr. større pr. indbygger end i en gennemsnitskommune, mens en
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Parallelomdelt: INU alm. del - bilag 49 - Henvendelse af 6/5-24 fra Frank Jensen fra Fanø Kommune om opfølgning på møde om VIVE rapport
2864573_0003.png
kommune af Vejle Kommunes størrelse omvendt har administrative stordrifts-
fordele på omkring 500 kr. pr. indbygger. De næststørste stordriftsfordele fin-
des på folkeskoleområdet, hvor smådriftsfordelene for en kommune af Fanøs
størrelse svarer til omkring 1.300 kr. pr. indbygger, og stordriftsfordelene for
en kommune af Vejles størrelse til omkring 400 kr. pr. indbygger i forhold til en
gennemsnitskommune. Hertil kommer stordriftsfordele/smådriftsulemper på
vej-, kultur-/fritids-, sundhedspleje-/tandpleje- og dagtilbudsområdet.
Stordriftsfordelene aftager med stigende kommunestørrelse
Smådriftsulemperne er mest signifikante for de små kommuner, og stordriftsfor-
delene aftager, i takt med at kommunestørrelsen stiger. Der er to grunde til
dette. For det første er der
specifikke smådriftsulemper
for de fem små ø-kom-
muner på nogle af de kommunale serviceområder. For det andet er stordrifts-
sammenhængen på serviceområder med
generelle stordriftsfordele
eksponenti-
elt aftagende. Den eksponentielle sammenhæng betyder, at indbyggertallet har
størst betydning for udgiftsniveauet i de mindste kommuner, og at stordriftsfor-
delene langsomt aftager med stigende indbyggertal. I modsætning til før kom-
munalreformen er der i den nye kommunestruktur og med den nye opgavepor-
tefølje fx på administrationsområdet ikke tale om en U-formet sammenhæng
med stordrifts
ulemper
for de største kommuner. I den nye kommunestruktur af-
tager de administrative stordriftsfordele mere og mere med stigende kommune-
størrelse og flader ud for de største kommuner – men går ikke over i stordrifts-
ulemper, når indbyggertallet når over en vis størrelse.
Illustration af eksponentielt aftagende stordriftsfordele
Beregnet udgift pr. indbygger
En kommune af
Fanøs størrelse
Gennemsnitskommune
En kommune af
Vejles størrelse
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
150
Kommunestørrelse (i 1000)
Kilde:
VIVE.
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Parallelomdelt: INU alm. del - bilag 49 - Henvendelse af 6/5-24 fra Frank Jensen fra Fanø Kommune om opfølgning på møde om VIVE rapport
2864573_0004.png
Økonomiske udfordringer for de små kommuner
Smådriftsulemperne i de små kommuner giver en række økonomiske udfor-
dringer for disse kommuner. Ud over at det gør det dyrere at levere service til
borgerne end i de større kommuner, er de små kommuner tillige udfordret af,
at der i den nuværende udligningsordning ikke er nogle kriterier, der sigter på
at opfange de udgiftsbehov, der knytter sig til at være en indbyggermæssigt
lille kommune. Udfordringen gælder for de små kommuner i almindelighed og
de små ø-kommuner i særdeleshed.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført for Fanø Kommune.
Analysen er baseret på registerdata på kommuneniveau fra Danmarks Stati-
stikbank om kommunernes udgifter på ni serviceområder og befolkningens
sammensætning mv. i årene 2018-2022.
Udgifterne på de ni serviceområder er afgrænset ved en række konti i det
kommunale budget- og regnskabssystem.
Udgifterne er opgjort som nettodriftsudgifter, dvs. fratrukket eventuelle re-
fusioner, brugerbetalinger for dagtilbud, plejebolig, mad mv. samt betalinger
fra andre kommuner og eventuelle midler fra statslige puljer.
Analyserne er gennemført som regressionsanalyser (OLS). Alle analyser er
gennemført på kommuneniveau.
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Parallelomdelt: INU alm. del - bilag 49 - Henvendelse af 6/5-24 fra Frank Jensen fra Fanø Kommune om opfølgning på møde om VIVE rapport
2864573_0005.png
Stordriftsfordele og smådriftsulemper i kommunal serviceproduktion
VIVE/2024
HR_302781