Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 115
Offentligt
2863588_0001.png
SEPTEMBER 2023
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ADRESSE
COWI A/S
Jens Chr. Skous Vej 9
8000 Århus
NY BEKENDTGØRELSE OM
PLANLÆGNING FOR
SOLCELLEANLÆG I DET ÅBNE LAND
SAMMENFATTENDE REDEGØRELSE
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
3
4
5
Indledning
Integration af miljøhensyn
Offentlighedsfasen og indkomne høringssvar
Alternativer
Overvågning
1
2
3
4
5
1
Indledning
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har gennemført offentlig høring af udkast til ny
Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne
land
ledsaget af en miljøvurdering i henhold til miljøvurderingsloven
1
.
Forslag til bekendtgørelse har således været ledsaget af en miljørapport, som
har været i offentlig høring i perioden 3. maj – 29. juni 2023.
Miljørapporten omfatter en vurdering af de miljømæssige konsekvenser af den
foreslåede bekendtgørelse.
Ifølge miljøvurderingslovens § 13, stk. 2, skal der i forbindelse med den ende-
lige godkendelse eller vedtagelse af planen eller programmet, udarbejdes
1
Lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM).
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A253917
3
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
1.2
18.09.2023
Sammenfattende redegørelse
HSLY
LOJO
HSLY
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863588_0002.png
2
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
en sammenfattende redegørelse, som beskriver:
Hvordan miljøhensyn er integreret i programmet,
Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentligheds-
fasen, er taget i betragtning,
Hvorfor det godkendte eller vedtagne program er valgt på baggrund af de
rimelige alternativer, der har været behandlet, og
Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet
af planen eller programmet.
Ifølge miljøvurderingslovens § 34, stk. 1, skal myndigheden offentliggøre den
endeligt godkendte eller vedtagne plan eller det endeligt godkendte eller ved-
tagne program, miljørapporten og den sammenfattende redegørelse efter § 13,
stk. 2.
2
Integration af miljøhensyn
Miljøvurderingen er gennemført med henblik på at sikre en integration af miljø-
forhold i bekendtgørelsen. Emnerne i miljørapporten er fastsat i afgrænsnings-
notatet, hvor det på baggrund af en høring af berørte myndigheder blev vurde-
ret, at påvirkningen på følgende miljøfaktorer skal indgå i miljøvurderingen:
Landskab og visuelle forhold;
påvirkning af det åbne land, herunder na-
turgeografiske og kulturmiljømæssige værdier samt visuelle værdier.
Jordarealer;
påvirkning på udnyttelsen af jorder til jordbrugsmæssige for-
mål overfor anvendelse til solcelleanlæg.
Befolkning, levevilkår og materielle goder;
solcellepanelers påvirkning
på byer og beboelser.
Miljøvurderingen har bidraget til at afdække de sandsynlige miljøkonsekvenser
og de relevante problemstillinger i forbindelse med udarbejdelsen af forslag til
ny bekendtgørelse, og miljøvurderingen har på den baggrund sat fokus på en
række miljøfaktorer og-hensyn.
Forslaget til den nye bekendtgørelse integrerer miljøhensyn på flere måder:
I bekendtgørelsens formål fremgår det, at bekendtgørelsens regulering sker
med henblik på at fremme en udbygning med solcelleanlæg, hvor der læg-
ges mest mulig vægt på hensynet til såvel muligheden for at udbygge ener-
giforsyningen som til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske vær-
dier og jordbrugsmæssige interesser samt offentlighedens adgang til natu-
ren.
Kommunalbestyrelserne skal gennem planlægningen for store solcelleanlæg
varetage hensynet til jordbrugsmæssige interesser.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863588_0003.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
3
Kommunalbestyrelserne skal sikre, at planlægningen ikke strider imod na-
tur- og landskabsinteresser, herunder sikre at biodiversiteten fremmes
mest muligt.
Kommunalbestyrelserne skal gennem planlægningen tage mest muligt hen-
syn til at sikre offentlighedens adgang til den omgivende natur.
3
Offentlighedsfasen og indkomne høringssvar
Miljørapporten har fungeret som et oplysningsgrundlag for fremlæggelsen af be-
kendtgørelsen i offentlig høring.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen modtog i høringsfasen 46 høringssvar fra myn-
digheder, organisationer m.fl. 7 høringssvar havde ingen bemærkninger, mens
39 myndigheder, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar med bemærknin-
ger.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i særskilt høringsnotat gennemgået og kom-
menteret de væsentligste synspunkter i de modtagne høringssvar.
Høringssvar med relation til miljørapporten
To høringssvar var relateret direkte til miljørapportens indhold:
Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Friluftsrådet har begge udtrykt tilfreds-
hed med, at der i bekendtgørelsens formålsafgrænsning beskrives, at der
udover hensynet til energiforsyningen også skal inddrages en række andre
samfundshensyn, ikke mindst offentlighedens adgang til naturen. DIF og
Friluftsrådet undrer sig over, at mulighederne for friluftsliv og offentlighe-
dens adgang til naturen ikke er medtaget i miljøvurderingen, når bekendt-
gørelsens formålsafgrænsning fremhæver, at der også skal inddrages en
række andre hensyn, herunder offentlighedens adgang til naturen.
Kommentar:
Adgang til naturen og påvirkning af rekreative muligheder hører under mil-
jøbegrebet menneskers sundhed, og er ikke eksplicit nævnt i afgrænsnings-
notatet. Selvom det er et vægtet hensyn i formålsbestemmelsen og er gen-
taget i § 5, stk. 2., så vurderes det, at bekendtgørelsen ikke i sig selv æn-
drer på forholdet til gældende regler og menneskers sundhed. Påvirkningen
afhænger af, hvordan det implementeres i den mere konkrete planlægning.
Derfor er emnet ikke medtaget i miljørapporten.
Ændringer ved den endelige bekendtgørelse
På baggrund af høringssvarene er det besluttet at gennemføre flere ændringer i
den endelige bekendtgørelse:
Formålsbestemmelsen omformuleres, så det bl.a. tydeliggøres, at det er en
national interesse i den kommunale planlægning, at der sikres arealer til
udbygning med solcelleanlæg, og at der kan ske den nødvendige tilslutning
til og udbygning af infrastrukturen til transmission af energi.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863588_0004.png
4
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Bestemmelsen om afstandskrav i kommuneplanens retningslinjer ændres,
så den omhandler en afstand på 100 meter målt fra bygninger, der er regi-
streret som beboelse i BBR. I visse situationer kan afstanden mellem nabo-
beboelse og solcelleanlæg være mindre end 100 meter. Landsbyer og byg-
ninger, der er registreret som beboelse, må ikke omkranses af solcellean-
læg undtagen i visse, nærmere angivne situationer.
Bestemmelser om beplantning og landskabsanalyse ændres sprogligt, mens
bestemmelsen om varetagelsen af andre hensyn i kommuneplanlægningen
for solcelleanlæg udbygges med bl.a. kulturhistoriske værdier, herunder
f.eks. kirkers placering i landskabet, Forsvarets interesser, geologiske inte-
resser, jordbrugsmæssige, herunder skovbrugsmæssige interesser og mul-
tifunktionel arealanvendelse.
Der tilføjes bestemmelse om, at planlægningen for solcelleanlæg ikke må
hindre udbygning af eksisterende el- og gastransmissionsanlæg, herunder
højspændingsstationer, eller hindrer adgangen hertil for øvrige tekniske an-
læg.
Der gennemføres desuden flere mindre, sproglige ændringer i bekendtgørelsen,
ligesom bestemmelse om bekendtgørelsens ikrafttræden ændres fra en frist på 1
år til at skulle vedtages første gang senest ved førstkommende revision af kom-
muneplanen, jf. planlovens § 23 a.
Det vurderes, at ændringerne i bekendtgørelsens bestemmelser ikke medfører
væsentligt andre miljømæssige påvirkninger, end de emner, der er fundet i af-
grænsningen af miljørapportens indhold - det vil sige primært landskabelig på-
virkning af det åbne land, herunder naturgeografiske og kulturmiljømæssige
værdier samt visuelle værdier, påvirkning på udnyttelsen af jorder til jordbrugs-
mæssige formål samt solcellepanelers påvirkning på byer og beboelser.
Miljøvurderingens indhold af de afgrænsede miljøfaktorer påvirkes kun i ubety-
delig grad af de vedtagne ændringer i den endelige bekendtgørelse.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at miljørapportens vurderinger af de
miljømæssige påvirkninger er dækkende for den endelige bekendtgørelse.
4
Alternativer
Miljørapporten skal ifølge miljøvurderingsloven indeholde en beskrivelse af refe-
rencescenariet (0-alternativet). 0-alternativet medtages i miljøvurderingen som
referenceramme for at kunne sammenholde konsekvenserne af en udvikling
uden udstedelse af den nye bekendtgørelse om lokalplanpligtige solcelleanlæg.
Ved 0-alternativet fortsætter de eksisterende forhold, hvor kommunernes plan-
lægning gennemføres inden for rammerne af planloven og anden relateret lov-
givning.
Der er ikke belyst andre alternativer til planlægningen ud over 0-alternativet.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863588_0005.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
5
Miljøvurderingen er således baseret på det offentliggjorte udkast til bekendtgø-
relse.
Den endelige bekendtgørelse er valgt, da det på baggrund af miljøvurderingen
er fundet, at der ikke er væsentlige miljømæssige påvirkninger i forbindelse med
vedtagelse af bekendtgørelsen.
5
Overvågning
I henhold til § 12, stk. 4, i miljøvurderingsloven skal myndigheden overvåge de
væsentlige miljøpåvirkninger af planens eller programmets gennemførelse.
Miljøvurderingen af bekendtgørelsen har vist, at der ikke forventes at være væ-
sentlige miljøpåvirkninger ved bekendtgørelsens vedtagelse. Der vil derfor ikke
være behov for særskilte overvågningstiltag som led i bekendtgørelsens vedta-
gelse.
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for særskilt overvågning som
led i miljøvurdering af kommune- og lokalplanplanlægning for de enkelte solcel-
leanlæg.