Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 115
Offentligt
2863587_0001.png
MAJ 2023
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
MILJØVURDERING
NY BEKENDTGØRELSE OM
PLANLÆGNING FOR SOLCELLEANLÆG
I DET ÅBNE LAND
MILJØRAPPORT
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Visionsvej 53
9000 Aalborg
Danmark
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
MAJ 2023
PLAN- OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
MILJØVURDERING
NY BEKENDTGØRELSE OM
PLANLÆGNING FOR SOLCELLEANLÆG
I DET ÅBNE LAND
MILJØRAPPORT
PROJEKTNR.
A253917
2
3. maj 2023
DOKUMENTNR.
VERSION
1.1
HSLY
LOJO
UDGIVELSESDATO:
UDARBEJDET:
KONTROLLERET:
GODKENDT:
HSLY
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0005.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
5
INDHOLD
1
1.1
1.2
1.3
1.4
2
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
4
Indledning
Om solcellebekendtgørelsen
Afgrænsning af miljøvurderingens indhold
Alternativer, herunder referencescenariet
Metode
Ikke teknisk resumé
Miljøvurdering
Status og eksisterende forhold
Sammenhæng med anden planlægning og
lovgivning
Landskabelige og visuelle konsekvenser
Konsekvenser for jordarealer
Konsekvenser for befolkning og ejendomme
Materialeliste
7
7
8
10
11
13
15
15
15
19
25
29
34
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0007.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
7
1
1.1
Indledning
Om solcellebekendtgørelsen
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har på baggrund af en politisk aftale udarbejdet for-
slag til ny
Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det
åbne land.
Bekendtgørelsen udstedes i medfør af § 3, stk. 1 i lov om planlægning
1
.
Der har ikke tidligere været en bekendtgørelse om dette emne.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser om, at kommunalbestyrelsen skal ved-
tage retningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af lokalplanplig-
tige solcelleanlæg i det åbne land.
De kommunale retningslinjer skal indeholde et krav om mindst 100 meters afstand
fra byzone, sommerhusområder og landsbyer afgrænset i kommuneplanen til sol-
celleanlæggets grænse defineret som det første solpanel. Dette mindstekrav kan i
visse tilfælde fraviges på baggrund af en konkret vurdering af de stedsspecifikke
forhold, men afstandskravet kan ikke generelt øges med kommuneplanens retnings-
linjer.
Desuden skal de kommunale retningslinjer indeholde principper for:
afstand fra fritliggende boliger, eventuelt ved fastsættelse af afstandskrav på
mindst 100 meter,
eventuel afskærmende beplantning omkring solcelleanlæg, og
at placering af solceller ved landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende boli-
ger skal sikre, at de friholdes for opstilling af solceller i mindst én retning.
Der kan ikke fastsættes retningslinjer med generelle bestemmelser i kommunepla-
nen, der øger afstandskravet til fritliggende boliger, eller fastsættes retningslinjer
med generelle bestemmelser om solcelleanlægs største omfang.
1
Lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere ændringer.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0008.png
8
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Kommunalbestyrelsen kan desuden vælge at vedtage retningslinjer med principper
for udformningen af solcelleanlæg, herunder for panelernes opsætningshøjde og re-
fleksion, pleje af anlæggets jord, nødvendige serviceveje, varetagelse af biodiversi-
tetshensyn m.v. Kommuneplanens retningslinjer kan endvidere lægge vægt på, at
ansøger gør rede for mulighederne for tilslutning af solcelleanlægget til det kollek-
tive elforsyningsnet eller anden afsætning af energiproduktionen fra solcelleanlæg-
get.
Endelig indeholder bekendtgørelsen bestemmelser, der henviser til gældende ret,
som bl.a. fremgår af planlovens regler om kystnærhedszonen, varetagelse af natur-
og landskabsinteresser, hensynet til de jordbrugsmæssige interesser og borgerind-
dragelse.
1.2
Afgrænsning af miljøvurderingens indhold
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
(LBK nr. 4 af 03.01.2023) stiller, jf. § 2, stk. 1, krav om, at der skal foretages en
miljøvurdering, hvis en plan eller et program a) enten fastlægger rammerne for
fremtidige anlægstilladelser til projekter eller medfører krav om en vurdering af
virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til om-
rådets bevaringsmålsætninger, og b) udarbejdes eller vedtages af en myndighed,
udarbejdes med henblik på Folketingets vedtagelse af planer/programmer via en
lovgivningsprocedure samt udarbejdes i henhold til love, administrative retsfor-
skrifter eller administrative beslutninger.
Høring af berørte myndigheder
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har foretaget høring af berørte myndigheder i perio-
den 20. marts til 4. april 2023, herunder med et foreløbigt afgrænsningsnotat date-
ret 20. marts 2023.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har efterfølgende oplyst i mail til alle berørte myn-
digheder, at en påtænkt regel om et maksimalt afstandskrav på 300 meters afstand
fra byzone eller fra en landsby til solcelleanlæggets grænse, udgår.
I forbindelse med den afholdte høring af berørte myndigheder, er der er indkommet
i alt 18 høringssvar, herunder 10 med bemærkninger til afgrænsningen af miljøvur-
deringen:
Generelle bemærkninger
Miljøstyrelsen, Team Hav og Vandmiljø, gør opmærksom på, at ”den strategi-
ske miljøvurdering for solcellebekendtgørelsen skal redegøre for bekendtgø-
relses forhold til vandplanlægningen og Danmarks havstrategi II herunder be-
grundet vurdering af mulig påvirkning af vandforekomsters og danske havom-
råders miljøtilstand og miljømål. Vurderingerne skal fremgå af den strategiske
miljøvurdering uagtet om påvirkningen vurderes at være væsentlig eller ikke
væsentlig.”
Menneskers sundhed
Skanderborg Kommune foreslår, at miljøvurderingen også berører, hvorvidt
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0009.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
9
eventuel afsmitning fra solcellepaneler mm. kan have betydning for fødevare-
produktion.
Herning Kommune anfører, at det kan overvejes at undersøge, om der er be-
hov for at fastsætte krav til støj og lavfrekvensstøj.
Landskab og visuelle forhold
Miljøstyrelsen, Skov og Landskab, har flere forslag til sproglige justeringer af
afgrænsningen og foreslår bl.a. specifikt, at miljøvurderingen omfatter: Land-
skab; påvirkning af det åbne land, herunder natur- og kulturgeografiske vær-
dier samt visuelle værdier.
Kulturarv
Aalborg Stift anbefaler, at der i miljørapporten tages stilling til, hvorvidt der
kan ske en påvirkning af kulturarven, herunder kirkerne og deres omgivelser.
Stevns Kommune anfører, at påvirkningen af kulturmiljøer og verdensarv også
bør vurderes og påpeger, at en udpegning til kulturmiljø i kommuneplanen
ikke automatisk udelukker, at der kan etableres solceller.
Jordarealer
Faxe Kommune bemærker, at det er uklart, hvorvidt ”Jordarealer” fortsat skal
indgå i miljørapporten, når afstandskravet på 300 meter udgår af bekendtgø-
relsen.
Vand
Faxe Kommune foreslår, at mulig påvirkning fra PFAS/tungmetaller tilføjes.
Stevns Kommune ønsker sikkerhed for, at der ikke sker nedsivning af farlige
stoffer fra solcellepaneler til grundvandet.
Herning Kommune påpeger, at miljøvurderingen bør indeholde en undersø-
gelse af, om nogle typer af solcelleanlæg indeholder miljøskadelige stoffer
som PFAS. Herudover bør det undersøges, om de miljøskadelige stoffer oplø-
ses fra solcellepanelerne og ender på jorden ved afvaskning og nedbør.
Ressourceeffektivitet
Faxe Kommune foreslår, at mulig påvirkning af ressourceforbrug tilføjes.
Befolkningen, levevilkår og materielle goder
Stevns Kommune påpeger, at tab af udsigt/herlighedsværdi og genskin fra sol-
cellerne må antages at have en væsentlig påvirkning på solcelleanlæggenes na-
boer.
Aalborg Kommune mener, at påvirkning af ejendomme med solcelleanlæg på
op til 3 sider af ejendommen bør medtages i miljøvurderingen.
Banedanmark anfører, at problematikken omkring muligt genskær fra solceller
bør indgå i miljøvurderingen, også i forhold til hvis solcelleanlæggene place-
res tæt på banen.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0010.png
10
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Kumulative effekter
Stevns Kommune mener, at de kumulative effekter af den samlede koncentra-
tion af tekniske anlæg bør vurderes, f.eks. hvis solcellerne opstilles i et om-
råde, hvor der allerede står vindmøller, telemaster, højspænding mv.
Biologisk mangfoldighed
Viborg Kommune anfører, at yderhegnets påvirkning af det stedlige dyreliv,
især hvad angår pattedyr, bør vurderes, herunder om der skal stilles krav til
maskestørrelse. Herudover påpeger kommunen, at de trafiksikkerhedsmæssige
forhold bør vurderes, da hegningen kan tvinge især hjortevildt til at krydse
veje på steder, hvor oversigtsforholdene er dårlige. Endeligt mener kommu-
nen, at der bør laves en vurdering af påvirkningen af forskellige arter, hvis de-
res levesteder i form af at eksisterende læhegn mv. fjernes i forbindelse med
opsætning af solcelleanlæg.
Derudover har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, Region Syddanmarks afde-
ling for Klima og Ressourcer, Bornholms Regionskommune, Odense Kommune,
Energistyrelsen, Aabenraa Kommune, Kystdirektoratet og Svendborg Kommune
oplyst, at de ingen bemærkninger har.
1.2.1 Endeligt afgrænsningsnotat
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har gennemgået og vurderet de indkomne hørings-
svar med henblik på afgrænsning af miljøvurderingens indhold.
På baggrund af høringen af berørte myndigheder og herunder, at en påtænkt regel
om et maksimalt afstandskrav på 300 meters afstand fra byzone eller fra en landsby
til solcelleanlæggets grænse udgår, jf. afsnit 1.2, fastlægges den endelige afgræns-
ning af miljøvurderingens miljøfaktorer til følgende:
Landskab og visuelle forhold;
påvirkning af det åbne land, herunder natur-
geografiske og kulturmiljømæssige værdier samt visuelle værdier.
Jordarealer;
påvirkning på udnyttelsen af jorder til jordbrugsmæssige formål
over for anvendelse til solcelleanlæg.
Befolkning, levevilkår og materielle goder;
solcellepanelers påvirkning på
byer og beboelser.
1.3
Alternativer, herunder referencescenariet
I miljøvurderingen sammenholdes vurderingen af de nye bestemmelser med refe-
rencescenariet (0-alternativet), for at kunne sammenholde konsekvenserne af en
udvikling uden udstedelse af den nye bekendtgørelse.
Miljøvurderingens referencescenarie fastlægges som den situation, at kommune-
planlægning videreføres uden kravene i den nye bekendtgørelse.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0011.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
11
Udover referencescenariet inddrages ikke øvrige alternativer til de nye bestemmel-
ser, der behandles i miljøvurderingen.
1.4
Metode
Miljøvurderingen har til hensigt at belyse de miljømæssige konsekvenser af de nye
bestemmelser i solcellebekendtgørelsen, og vil derigennem udgøre en del af beslut-
ningsgrundlaget for indholdet af den nye bekendtgørelse.
1.4.1 Referencescenarie
I miljøvurderingen sammenholdes vurderingen af de nye bestemmelser med et re-
ferencescenarie (0-alternativ), for at kunne sammenholde konsekvenserne af en ud-
vikling uden udstedelse af den nye bekendtgørelse om lokalplanpligtige solcellean-
læg i det åbne land.
1.4.2 Geografisk afgrænsning
Den nye bekendtgørelse om lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land har in-
gen nærmere geografisk afgrænsning, men er gældende for hele landet. Af oplagte
grunde vil bekendtgørelsen imidlertid have mest relevans og indvirkning i de kom-
muner og i de dele af landet, hvor der er åben-land arealer med potentiel mulighed
for lokalplanpligtige solcelleanlæg.
Miljøvurderingen vil være af generel og kvalitativ karakter og vil vurdere de geo-
grafiske påvirkninger på et overordnet niveau.
1.4.3 Detaljeringsgrad
Ifølge miljøvurderingsloven skal miljørapporten kun indeholde de oplysninger,
som med rimelighed kan forlanges med hensyn til aktuelle og gængse vurderings-
metoder og til planens og programmets detaljeringsgrad. Der skal endvidere tages
hensyn til, på hvilket trin planen og programmet befinder sig i et beslutningsfor-
løb/planhierarki, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet trin.
Realisering af bekendtgørelsens bestemmelser vil skulle følges op af kommune-
planlægning og lokalplanlægning af de enkelte store solcelleanlæg, hvor kommu-
nerne konkret vurderer, hvordan nye retningslinjer udmøntes.
I den konkrete kommune- og lokalplanlægning for det enkelte solcelleanlæg vil det
være op til kommunen at fastsætte det nærmere planlægningsmæssige indhold og
foretage en miljøvurdering af påvirkninger og afværgeforanstaltninger på et mere
konkret niveau. Derudover vil en række miljøpåvirkninger blive vurderet i forbin-
delse med den konkrete sagsadministration i henhold til lovgivningen, som f.eks.
byggetilladelser, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven mv.
I sagens natur vil konsekvensvurderingen af solcellebekendtgørelsen derfor være
afgrænset til vurderinger på et overordnet niveau, hvor den nærmere vurdering af
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0012.png
12
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
de konkrete konsekvenser vil afhænge af den efterfølgende, mere detaljerede plan-
lægning og godkendelse i kommunerne.
1.4.4 Vurderingsmetode
Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket
omfang der forventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er
identificeret i afgræsningsrapporten for miljøvurderingen.
Vurderingen af de afgrænsede miljøemner omfatter samlet set de sekundære, ku-
mulative, synergetiske, kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende og midlertidige
virkninger, positive som negative, jf. miljøvurderingslovens bilag 4, der stiller krav
til denne miljørapports indhold.
Miljøvurderingen genererer ikke i sig selv ny viden, men miljøpåvirkningerne vur-
deres ud fra den relevante tilgængelige viden, nationalt og internationalt. Denne vi-
den vurderes tilstrækkelig til at vurdere de miljømæssige konsekvenser på dette ni-
veau.
En vurdering af en konkret arealmæssig påvirkning kan først ske i forbindelse med
miljøvurdering af kommunernes retningslinjer for solcelleanlæg i kommunepla-
nerne og i forbindelse med konkret kommuneplanlægning og lokalplanlægning for
solcelleprojekter.
I miljøvurderingen anføres nogle af de relevante planlægningsmæssige og miljø-
mæssige hensyn, som kommunerne bær varetage i forbindelse med myndighedsbe-
handlingen og planlægningen af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0013.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
13
2
Ikke teknisk resumé
Samlet set er det for de afgrænsede emner i miljøvurderingen vurderet følgende:
Overordnet planlægning
Solcellebekendtgørelsens bestemmelser vurderes ikke i sig selv at have nogen ind-
virkning på Natura 2000-områder, Havstrategien og Vandområdeplanerne og mu-
lighederne for målopfyldelse, eller på landsplandirektiver, men alle disse skal iagt-
tages af kommunerne ved konkret planlægning for solcelleanlæg.
Landskab og visuelle konsekvenser
Samlet set vurderes det, at de direkte miljømæssige konsekvenser for landskabelige
og visuelle påvirkninger, herunder naturgeografiske og kulturmiljømæssige værdier
vil være af mindre omfang som følge af den nye solcellebekendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse fastsætter krav om, at nye kommunale retningslin-
jer skal indeholde et krav om mindst 100 meters afstand fra byzone, sommerhus-
områder og landsbyer afgrænset i kommuneplanen til solcelleanlæggets grænse,
defineret som det første solpanel. Desuden gives der mulighed for, at de kommu-
nale retningslinjer kan indeholde principper for udformningen af solcelleanlæg og
anlæggets højde m.v., som kan bidrage til at varetage landskabelige og visuelle
hensyn.
Det nuværende beskyttelsesniveau for landskabelige interesser opretholdes uæn-
dret, herunder de nationale beskyttelsesinteresser inden for kystnærhedszonen og i
forhold til geologiske og kulturhistoriske bevaringsværdier, jf. planlovens bestem-
melser. Bekendtgørelsen medfører heller ikke ændringer i anden lovgivning, som
f.eks. naturbeskyttelseslovens regler om gældende fredninger og bygge- og beskyt-
telseslinjer i forhold til strande, klitområder, søer, åer, skove, kirker og fortidsmin-
der, hvor der ligeledes varetages landskabelige og kulturhistoriske interesser mv.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune inden for rammerne af det
gældende beskyttelsesniveau i lovgivningen.
Udnyttelse af jordarealer
Samlet set vurderes det, at de direkte konsekvenser for udnyttelse af jordarealer vil
være af mindre omfang som følge af den nye solcellebekendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse fastsætter krav om, at nye kommunale retningslin-
jer skal indeholde et krav om mindst 100 meters afstand fra byzone, sommerhus-
områder og landsbyer afgrænset i kommuneplanen til solcelleanlæggets grænse,
defineret som det første solpanel.
I denne 100 meter zone skal arealerne som udgangspunkt friholdes for solcellean-
læg, og kan dermed som udgangspunkt anvendes til jordbrugsmæssige formål af-
hængig af de konkrete forhold.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0014.png
14
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Arealerne i det åbne land, herunder omkring de eksisterende byzoner, sommerhus-
områder og landsbyer, prioriteres gennem kommuneplanerne til f.eks. jordbrugs-
mæssige formål, skovrejsning, naturbeskyttelse, bevaring af landskabelige værdier
og kulturhistoriske interesser, grundvandsinteresser mv.
Det nuværende beskyttelsesniveau for udnyttelsen af jordarealer opretholdes med
bekendtgørelsens bestemmelser.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune og ved det enkelte solcelle-
anlæg.
Befolkning og ejendomme
Samlet set vurderes det, at de direkte konsekvenser for omkringliggende befolk-
ning og ejendomme vil være af mindre omfang som følge af den nye solcellebe-
kendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse stiller krav til, at kommunerne skal vedtage ret-
ningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af lokalplanpligtige sol-
celleanlæg i det åbne land. Disse retningslinjer skal indeholde et krav om en af-
stand på mindst 100 meter til byzone, sommerhusområder og landsbyer, der er af-
grænset i kommuneplanen. Desuden skal der fastsættes principper for bl.a. afstan-
den til fritliggende boliger, eventuelt ved fastsættelse af en minimumsafstand på
mindst 100 meter. Ved konkret kommunal planlægning for store solcelleanlæg bli-
ver det på den baggrund relevant at inddrage hensynet til omkringliggende ejen-
domme, og de miljømæssige påvirkninger, som kan påvirke befolkningens levevil-
kår i nærliggende ejendomme.
Bestemmelsen om, at landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende boliger skal fri-
holdes for opstilling af solceller i mindst én retning indebærer, at ejendomme i eller
på kanten af det åbne land i princippet sikres imod en ”indpakning” i et solcellean-
læg og bevarer en mulighed for friholdelse mod det åbne land.
Bekendtgørelsen medfører ikke ændringer i anden lovgivning, som f.eks. miljøsty-
relsens regler om støj i medfør af miljøbeskyttelsesloven. Bekendtgørelsen ændrer
heller ikke på de eksisterende ordninger i VE-loven for omkringboende. Det er
værd at bemærke, at VE-lovens regler om værditabserstatning mv træder i kraft,
når solcelleanlægget er opført. I praksis har bestemmelserne i solcellebekendtgørel-
sen dog formentlig en vis forebyggende effekt i forhold til at solcelleudviklere ved
planlægning af det enkelte anlæg søger at holde en vis afstand til nabobeboelser.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune og ved det enkelte solcelle-
anlæg.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0015.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
15
3
3.1
Miljøvurdering
Status og eksisterende forhold
Nogle kommuneplaner indeholder allerede i dag gældende retningslinjer for solcel-
leanlæg, eventuelt i sammenhæng med andre tekniske anlæg, jf. planlovens § 11 a,
stk. 1, nr. 4.
Etablering af store solcelleanlæg forudsætter at kommunerne vedtager lokalplan for
anlægget. Vedtagelse af lokalplaner må ikke stride imod kommuneplanen, jf. plan-
lovens § 13, stk. 1, det vil sige kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og
rammebestemmelser.
I Danmark er der i dag vedtaget omkring 110 lokalplaner for solcelleanlæg med et
samlet areal på ca. 9.200 hektar
2
. Herudover findes et mindre antal lokalplaner,
hvor solcelleanlæg indgår sammen med vindmøller eller anden anvendelse.
Solcelleanlæg er næsten udelukkende lokaliseret i landzone.
Solcelleanlæg omfatter forskellige typer paneler, der kan have forskellige højder og
visuel fremtoning:
Faste paneler, med højder på op til typisk mellem 1,5 meter og 3,5 meter over
terræn – enten sydvendte eller øst-vestvendte paneler.
”Tracker-modeller”, der bevæger sig og følger solen, med højder på op til ty-
pisk mellem 3 meter og 4,5 meter over terræn.
”Agri-modeller”, der bevæger sig og følger solen, samt muliggør jordbrugs-
produktion, med højder på op til typisk mellem 5 meter og 8,5 meter over ter-
ræn.
Andre typer paneler kan findes og/eller være under udvikling. Et solcelleanlæg om-
fatter desuden invertere og transformere.
3.2
Sammenhæng med anden planlægning og
lovgivning
I det følgende beskrives statslig planlægning, som kan have relevans for udmønt-
ning af solcellebekendtgørelsens krav til kommunale retningslinjer.
Det drejer sig om:
Natura 2000-planer.
Havstrategi og vandområdeplaner.
Landsplandirektiver.
2
Opgjort af COWI baseret på udtræk plandata april 2023.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0016.png
16
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
3.2.1 Natura 2000-planer
I Danmark er der udpeget 252 Natura 2000-områder
3
. For hvert af Natura 2000-
områderne er der i medfør af miljømålsloven
4
udarbejdet en statslig Natura 2000-
plan, som indeholder konkrete anvisninger på, hvordan man her skal behandle na-
turen, for at den kan udvikle sig positivt. Natura 2000-områderne omfatter fuglebe-
skyttelsesområder, habitatområder og Ramsarområder. Formålet er at sikre eller
genoprette en gunstig bevaringsstatus for de arter og naturtyper, som områderne er
udpeget for.
De gældende Natura 2000-planer 2022-27 indeholder mål for naturtilstanden med
henblik på at sikre eller genoprette en gunstig bevaringsstatus, samt et indsatspro-
gram som indeholder bindende retningslinjer for de kommunale handleplaner.
På baggrund af Natura 2000-planerne udarbejder kommunerne handleplaner
5
, som
blandt andet indeholder de forvaltningsindsatser og initiativer, som kommunerne
vil tage for at implementere Natura 2000-planerne.
Inden myndighederne vedtager en plan eller meddeler en tilladelse i eller i nærhe-
den af et Natura 2000-område, skal der foretages en vurdering af om planen eller
projektet vil have en væsentlig påvirkning af Natura 2000-området
6
. Væsentlig-
hedsvurderingen i forhold til Natura 2000-områder skal foretages, før der træffes
afgørelse om tilladelse, det vil sige i forbindelse med udarbejdelsen af plangrundla-
get eller myndighedssagsbehandlingen af projektet, og tager udgangspunkt i at op-
retholde gunstig bevaringstilstand. Hvis myndigheden på baggrund af konsekvens-
vurderingen kan afvise, at planen eller projektet skader Natura 2000-området og ar-
ter på områdets udpegningsgrundlag, kan planen vedtages og projektet tillades.
Kan det ikke udelukkes at planen eller projektet kan påvirke Natura 2000-områder
væsentligt, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering, hvori der skal re-
degøres for, om planen eller projektet direkte eller indirekte vil påvirke de arter og
naturtyper, som findes i udpegningsgrundlaget.
Bestemmelserne omkring Natura 2000-områder kan have betydning for planer og
projekter på baggrund af den nye solcellebekendtgørelse, da planer og projekter
ikke må være til hinder for, at der kan opretholdes en gunstig bevaringstilstand i de
enkelte Natura 2000-områder. Det vurderes, at bekendtgørelsens bestemmelser i
sig selv ikke har nogen indvirkning på Natura 2000-planerne og mulighederne for
målopfyldelse.
3
Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter, jf. bekendtgørelse nr. 2091 af 12. november 2021.
Bekendtgørelse af lov om miljømål, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 26. januar 2017.
5
Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsens Natura 2000-handleplaner, jf. bekendtgørelse nr. 944 af
4
27. juni 2016.
6
Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelses-
områder samt beskyttelse af visse arter, jf. bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0017.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
17
3.2.2 Havstrategi og vandområdeplaner
I medfør af lov om havstrategi
7
skal Miljøstyrelsen udarbejde planer og miljømål
for Nordsøen, Kattegat og Østersøen med det overordnede formål, at fastlægge
rammerne for de foranstaltninger, der skal gennemføres for at opnå eller opretholde
god miljøtilstand i havets økosystemer. Dette er udmøntet i Danmarks Havstrategi
II med indsatsområder inden for 11 deskriptorer for havmiljøets tilstand.
Vandområdeplanerne er en samlet en plan for sikre renere vand i Danmarks kyst-
vande, søer, vandløb og grundvand, og derved forbedre det danske vandmiljø i
overensstemmelse med EU's vandrammedirektiv, der er implementeret i lov om
vandplanlægning.
Vandområdeplanerne fastsætter målsætninger for Danmarks kystvande, søer, vand-
løb og grundvand i planperioden.
De gældende vandområdeplaner
8
er:
"Vandområdeplan 2021-2027 for Vandområdedistrikt Jylland og Fyn"
"Vandområdeplan 2021-2027 for Vandområdedistrikt Sjælland"
"Vandområdeplan 2021-2027 for Vandområdedistrikt Bornholm"
"Vandområdeplan 2021-2027 for Internationalt Vandområdedistrikt"
Bestemmelserne i vandområdeplanerne kan have betydning for planer og projekter
på baggrund af den nye solcellebekendtgørelse, da planer og projekter ikke må
være til hinder for, at målene i vandområdeplanen for det givne område kan opnås
dvs. at den hertil knyttede tilstand opnås og opretholdes. Det vurderes, at bekendt-
gørelsens bestemmelser i sig selv ikke har nogen indvirkning på Havstrategien og
Vandområdeplanerne og mulighederne for målopfyldelse.
3.2.3 Landsplandirektiver
Landsplandirektiver omfatter statsligt vedtagne bekendtgørelser i medfør af § 3 i
lov om planlægning
9
, samt § 5j vedr. planlægning i hovedstadsområdet (Fingerpla-
nen).
Landsplandirektiver fastsætter bindende rammer for indholdet af den kommunale
planlægning, og omfatter en række strækningsanlæg og konkrete projekter i Dan-
mark, Fingerplanen for hovedstadsområdet m.fl.
I medfør af planlovens § 11, stk. 4, nr. 2 må kommuneplaner ikke stride imod of-
fentliggjorte forslag til landsplandirektiver.
Bestemmelserne i offentliggjorte landsplandirektiver kan have betydning for planer
og projekter på baggrund af den nye solcellebekendtgørelse, da planer ikke må
Bekendtgørelse af lov om havstrategi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 25/11/2019.
8
Forslag til vandområdeplaner 2021-2027 har af Miljøstyrelsen været i høring i 6 måneder med hø-
7
ringsudløb den 22. juni 2022.
9
Lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0018.png
18
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
stride imod landsplandirektiver. Det vurderes, at bekendtgørelsens bestemmelser i
sig selv ikke har nogen indvirkning på landsplandirektiver.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0019.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
19
3.3
Landskabelige og visuelle konsekvenser
I dette afsnit vurderes bekendtgørelsens konsekvenser for landskabelige og visuelle
påvirkninger, herunder naturgeografiske og kulturmiljømæssige værdier.
Miljøfaktor
Landskab og visuelle
forhold
Vurderingskriterier
Mulig ændret landskabelig og
visuel påvirkning, herunder na-
turgeografiske og kulturmiljø-
mæssige værdier.
Indikatorer
Hvordan og i hvilket omfang
vil der kunne være en ændret
visuel påvirkning af bysam-
fund kontra det åbne land,
herunder på landskabelige,
naturgeografiske og kulturmil-
jømæssige værdier.
3.3.1 Miljømål
Det er planlovens overordnede formål at sikre en sammenhængende planlægning,
der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen. Gennem planloven
varetages landskabelige hensyn gennem især kommune- og lokalplanlægningen
samt gennem landzoneafgørelser i medfør af lovens § 35.
Det er planlovens særlige formål at der bl.a. skabes og bevares værdifulde bebyg-
gelser, bymiljøer og landskaber og at de åbne kyster fortsat skal udgøre en væsent-
lig naturværdi og landskabelig værdi.
Det er en national interesse
10
, at kommuneplanerne jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr.
nr. 16, indeholder retningslinjer til sikring af:
Bevaringsværdige landskaber,
der i udgangspunktet skal søges friholdt for
byggeri og anlæg, og
Større sammenhængende landskaber,
der i udgangspunktet skal søges fri-
holdt for større byggerier og tekniske anlæg, der slører landskabssammenhæn-
gene, har konsekvenser for det karakteristiske og oplevelsesrige i naboland-
skaberne eller forringer mulighederne for at forbedre landskaberne.
Det er desuden en national interesse, at kommuneplanerne jf. planlovens § 11 a,
stk. 1, nr. nr. 15, indeholder retningslinjer til sikring af:
Kulturhistoriske bevaringsværdier,
herunder værdifulde kulturmiljøer, be-
skyttelsesområder omkring kirker og andre væsentlige kulturhistoriske beva-
ringsværdier, som fredede og bevaringsværdige bygninger.
Verdensarvssteder,
som UNESCO har udpeget, så udpegningsgrundlaget
ikke forringes.
10
Jf. gældende ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægning, Erhvervsstyrelsen, 2018.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0020.png
20
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Planlovens § 5 b fastsætter bestemmelser for planlægningen for kystnærhedszonen,
bl.a. at der uden for udviklingsområder kun må planlægges for anlæg i landzone,
hvis der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær
lokalisering.
3.3.2 Myndighedsvurdering i forbindelse med konkret
planlægning
Den nye solcellebekendtgørelse indeholder bestemmelser om, at kommunalbesty-
relsen skal vedtage retningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af
lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
Bekendtgørelsen regulerer planlægningen for lokalplanpligtige solcelleanlæg, det
vil sige anlæg, der vil medføre en væsentlig ændring af det bestående miljø, og
hvor kommunerne vil skulle gennemføre lokalplanlægning i henhold til planloven.
Vedtagelse af lokalplaner forudsætter, at der i kommuneplanerne er vedtaget ram-
mer for lokalplanlægningen.
Ved konkret kommunal planlægning for solcelleanlæg vurderes følgende forhold
relevante at inddrage:
Planlægningsmæssige hensyn
Kommuneplanerne skal, jf. planlovens § 11 stk. 2, indeholde en hovedstruktur, som
angiver de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen, ret-
ningslinjer for arealanvendelsen, jf. § 11 a, stk. 1 og rammer for lokalplanlægnin-
gen, jf. § 11 b.
Vedtagelse af lokalplaner må ikke stride imod kommuneplanen, jf. planlovens §
13, stk. 1, det vil sige kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebe-
stemmelser. Kommunerne skal ved ny kommuneplanlægning forholde sig til ret-
ningslinjer i gældende kommuneplan. Desuden må kommunernes planlægning ikke
stride imod en række statslige regler og beslutninger, f.eks. landsplandirektiver, jf.
planlovens § 11, stk. 4 og § 13, stk. 1, nr. 2 og 3.
Efter planlovens § 29 skal ministeren fremsætte indsigelse over for et forslag til
kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse
med nationale interesser i kommuneplanlægningen.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning skal hensynet til de over-
ordnede planlægningsmæssige hensyn varetages.
Landzonetilladelse
Da etablering af solcelleanlæg som udgangspunkt vil ske i landzone, vil etablering
af ny bebyggelse, ændring i anvendelsen og eventuel udstykning kræve landzone-
tilladelse efter planlovens § 35, stk. 1.
Ved lokalplanlægning i landzone er det muligt at indarbejde en landzonetilladelse i
en lokalplan (bonusvirkning), jf. planlovens § 15 stk. 4.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0021.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
21
Det er muligt at stille vilkår i tilknytning til en landzonetilladelse (og dermed i lo-
kalplan med bonusvirkning), herunder f.eks. om fjernelse af anlægget, hvis det ikke
har været i drift i en periode.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, hvilke
vilkår der er relevante at stille af hensyn til varetagelse af relevante hensyn inden
for rammerne af planlovens landzonebestemmelser.
Generelle landskabspåvirkninger
Opstilling af større solcelleanlæg i det åbne land medfører landskabelige påvirknin-
ger når et teknisk element tilføjes landskabet. Påvirkningens omfang afhænger af
landskabets karakter og sårbarhed samt solcelleanlæggets karakter, størrelse og ud-
seende.
Generelt er der tale om tekniske anlæg med forholdsvis store arealmæssige udbre-
delser og store horisontale påvirkninger af landskabet, mens højden af anlæggene
er forholdsvis lav sammenlignet med andre elementer i det åbne land, f.eks. land-
brugets driftsbygninger og andre bebyggelser, læhegn og skovbeplantninger, samt
andre tekniske anlæg som f.eks. højspændingsledninger og vindmøller.
I solcelleanlæggene indgår dog også typisk mindre delområder til transformere,
koblingsudstyr og master mv. med større højder.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, hvilke
overordnede landskabelige hensyn i forhold til de generelle beskyttelsesinteresser i
det åbne land, samt i forhold til områder med særlige beskyttelsesinteresser, der
skal varetages.
Visuelle konsekvenser
Da solcelleanlæg typisk er forholdsvis lave tekniske anlæg, vil de væsentligste vi-
suelle konsekvenser typisk være relateret til nærområdet omkring det enkelte sol-
celleanlæg. Over større afstande vil de forholdsvise lave anlæg ofte være helt eller
delvist skjult af mellemliggende terræn, bebyggelser og beplantninger i landskabet,
f.eks. eksisterende læhegn og skovbeplantninger.
Solcelleanlæg kan desuden ofte visuelt sløres eller skjules ved etablering af nye af-
skærmende beplantninger.
I visse landskabstyper vil solcelleanlæg vanskeligere kunne skjules visuelt og have
risiko for større synlighed på større afstande fra omgivelserne. Det gælder f.eks. i
åbne, storskala landskaber, hvor solcelleanlæggenes horisontale udbredelser vil
kunne virke visuelt afgrænsende i landskabet eller i bølgede morænelandskaber,
hvor der kan være synlighed til anlæggene hen over eksisterende og nye beplant-
ninger.
Den visuelle og landskabelige påvirkning kan f.eks. mindskes ved nedbrydning af
anlæggene i mindre delområder eller ved at holde afstande til særlige karaktertræk
eller elementer i landskabet, eller til byer og veje, hvorfra anlægget opleves.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0022.png
22
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Kumulative påvirkninger
Når solcelleanlæg opstilles i sammenhæng med andre tekniske anlæg, vil der skulle
foretages en vurdering af de kumulative visuelle og landskabelige påvirkninger.
Det kan f.eks. være i sammenhæng med andre solcelleanlæg, solvarmeanlæg, vind-
møller, højspændingsstationer, biogasanlæg, fjernvarmeværker, PtX-anlæg, er-
hverv og andre større bebyggelser.
I nogle sammenhænge vil landskaber, der allerede er præget af tekniske anlæg som
f.eks. højspændingsledninger og vindmøller, være mindre sårbare over for opstil-
ling af store solcelleanlæg. Dette skyldes bl.a. at solcelleanlægget vil kunne under-
ordne sig disse højere anlæg, der i højere grad er synlige over større afstande og vil
være mere dominerende i landskabet. Til gengæld vil solcelleanlægget ofte blokere
for horisontale kig over landskabet, og samlet set kunne medvirke til et sammensat,
og visuelt uroligt landskab, hvilket kan være uhensigtsmæssigt.
Med bekendtgørelsens afstandskrav skabes som udgangspunkt afstand til byzoner,
sommerhusområder og landsbyer, der er afgrænset i kommuneplanen, så f.eks. en
sammenhæng med erhverv eller forsyningsselskaber, der er beliggende i kanten af
sådanne bebyggelser, ikke umiddelbart kan etableres ved at samlokalisere dem di-
rekte med et solcelleanlæg. Dette vil generelt medføre at solcelleanlæg opfattes
mere i sammenhæng med det åbne land.
3.3.3 Vurdering af påvirkninger
Den nye solcellebekendtgørelse stiller krav til, at kommunerne skal vedtage ret-
ningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af lokalplanpligtige sol-
celleanlæg i det åbne land.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at:
Kommuneplanernes retningslinjer som udgangspunkt bør fastlægges på bag-
grund af en landskabsanalyse.
Ved planlægning for opstilling af solcelleanlæg i det åbne land skal kommu-
nalbestyrelsen sikre, at planlægningen ikke strider mod varetagelsen af natur-
og landskabsinteresser, jf. planlovens § 11, stk. 4, nr. 4 og 6, og § 11 a, stk. 1,
nr. 14 og 16, herunder sikre, at biodiversiteten omkring solcelleanlæg i det
åbne land fremmes mest muligt.
Bekendtgørelsen henviser således direkte til, at kommunernes nye retningslinjer for
store solcelleanlæg ikke må stride imod planlovens krav til retningslinjer for land-
skabshensyn.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0023.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
23
Bekendtgørelsens bestemmelser er desuden i overensstemmelse med gældende na-
tionale anbefalinger
11
, hvor det mere specifikt fremgår, at kommunerne bør an-
vende den såkaldte landskabskarakteranalyse til brug for udpegning, ændring og
eventuel reduktion af kommuneplanens udpegninger af bevaringsværdige landska-
ber og større sammenhængende landskaber. Metoden forholder sig til landskabs-
værdierne ved en analyse af de natur- og kulturgeografiske karaktertræk, samt visu-
elle værdier.
Kommuneplaner indeholder retningslinjer for landskaber med tilhørende geografi-
ske udpegninger. De geografiske udpegninger er imidlertid foretaget på varierende
grundlag, idet en del kommuner har foretaget udpegninger efter nyere landskabska-
rakteranalyser, mens andre kommuner har udpegninger på ældre og mere varie-
rende udpegningsgrundlag.
I forhold til
planlægning i kystnærhedszonen
fremgår det af bekendtgørelsen, at:
Ved planlægning for solcelleanlæg i kystnærhedszonen uden for udviklingsom-
råder, jf. planlovens § 5 a, stk. 1, skal kommunen, jf. planlovens § 11 e, stk. 1,
nr. 11, redegøre for den særlige planlægningsmæssige begrundelse for den
påtænkte lokalisering, og redegøre for, hvilke alternative placeringer uden for
kystnærhedszonen, der er undersøgt forud for planlægningen, jf. planlovens §
5 b, stk. 1, nr.1.
Hvis der ikke kan findes alternative placeringer uden for kystnærhedszonen,
skal solcelleanlæg placeres længst muligt væk fra kysten og fortrinsvis bag ek-
sisterende bebyggelse.
Bekendtgørelsen henviser således direkte til, at nye retningslinjer for store solcelle-
anlæg skal ske i henhold til planlovens krav om planlægning i kystnærhedszonen.
Bekendtgørelsen præciserer, at det er en national interesse, at den særlige begrun-
delse skal godtgøre behovet for kystnær beliggenhed, herunder belyse mulighe-
derne for placering uden for kystnærhedszonen. Hvis der ikke kan findes alterna-
tive placeringer uden for kystnærhedszonen, skal solcelleanlæg placeres længst
muligt væk fra kysten og fortrinsvis bag eksisterende bebyggelse, hvilket under-
støtter de nationale mål med kystnærhedszonen om at friholde åbne kyststræknin-
ger.
Samlet set vurderes det,
at de direkte miljømæssige konsekvenser for landskabe-
lige og visuelle påvirkninger, herunder naturgeografiske og kulturmiljømæssige
værdier vil være af mindre omfang som følge af den nye solcellebekendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse fastsætter krav om nye kommunale retningslinjer
skal indeholde et krav om mindst 100 meters afstand fra byzone, sommerhusområ-
der og landsbyer afgrænset i kommuneplanen til solcelleanlæggets grænse, define-
11
Bl.a. gældende ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægning”, Erhvervsstyrelsen,
2018.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0024.png
24
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
ret som det første solpanel. Desuden gives der mulighed for, at de kommunale ret-
ningslinjer kan indeholde principper for udformningen af solcelleanlæg og anlæg-
gets højde m.v., som kan bidrage til at varetage landskabelige og visuelle hensyn.
Det nuværende beskyttelsesniveau for landskabelige interesser opretholdes uæn-
dret, herunder de nationale beskyttelsesinteresser inden for kystnærhedszonen og i
forhold til geologiske og kulturhistoriske bevaringsværdier, jf. planlovens bestem-
melser. Bekendtgørelsen medfører heller ikke ændringer i anden lovgivning, som
f.eks. naturbeskyttelseslovens regler om gældende fredninger og bygge- og beskyt-
telseslinjer i forhold til strande, klitområder, søer, åer, skove, kirker og fortidsmin-
der, hvor der ligeledes varetages landskabelige og kulturhistoriske interesser mv.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune inden for rammerne af det
gældende beskyttelsesniveau i lovgivningen.
3.3.4 Afværgeforanstaltninger
Det forudsættes, at kommunerne vurderer behovet for konkrete afværgeforanstalt-
ninger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere bestemmelser for solcelle-
anlæg, i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen for de enkelte solcelle-
anlæg.
Projekter for solcelleanlæg kan tillige være omfattet af pligt til miljøkonsekvens-
vurdering (VVM) i henhold til miljøvurderingslovens kapitel III. En tilladelse i
medfør af miljøvurderingslovens § 25 kan indeholde vilkår med henblik på at
undgå, afbøde eller kompensere for de miljømæssige påvirkninger af et konkret
projekt, herunder f.eks. påvirkningen i det konkrete landskab.
3.3.5 Overvågningstiltag
De nye bestemmelser i solcellebekendtgørelsen vurderes ikke at medføre behov for
at etablere særskilt overvågning af de visuelle og landskabelige indvirkninger, her-
under i forhold til naturgeografiske og kulturmiljømæssige værdier.
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for særskilt overvågning som led i
miljøvurdering af kommune- og lokalplanplanlægning for de enkelte solcelleanlæg.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0025.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
25
3.4
Konsekvenser for jordarealer
I dette afsnit vurderes bekendtgørelsens konsekvenser for udnyttelse af jorder til
jordbrugsmæssige formål.
Miljøfaktor
Jordarealer
Vurderingskriterier
Mulig ændret påvirkning på ud-
nyttelsen af jorder til henholds-
vis jordbrugsformål og til solcel-
leanlæg.
Indikatorer
Hvordan og i hvilket omfang
vil der kunne være en ændret
påvirkning på udnyttelsen af
jorder til jordbrugsmæssige
formål overfor anvendelse til
solcelleanlæg.
3.4.1 Miljømål
Det er planlovens overordnede formål at sikre en sammenhængende planlægning,
der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen. Gennem kommune-
og lokalplanlægningen skal kommunerne bl.a. forebygge konflikter i arealanven-
delsen, og sikre en hensigtsmæssig placering af anlæg og bebyggelser.
12
Arealerne i det åbne land, herunder omkring de eksisterende byzoner, sommerhus-
områder og landsbyer, prioriteres således gennem kommuneplanerne til f.eks. by-
udvikling, jordbrugsmæssige formål, naturbeskyttelse, bevaring af landskabelige
værdier og kulturhistoriske interesser, grundvandsinteresser mv.
3.4.2 Myndighedsvurdering i forbindelse med planlægning
og godkendelser
Den nye solcellebekendtgørelse indeholder bestemmelser om, at kommunalbesty-
relsen skal vedtage retningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af
lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
Disse retningslinjer skal indeholde et krav om en afstand på mindst 100 meter til
byzone, sommerhusområder og landsbyer, der er afgrænset i kommuneplanen. Des-
uden skal der fastsættes principper for bl.a. afstanden til fritliggende boliger, even-
tuelt ved fastsættelse af en minimumsafstand på mindst 100 meter.
Ved konkret kommunal planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg bliver det
på den baggrund relevant at inddrage de hensyn til planlægning af anden arealan-
vendelse, som gør sig gældende omkring byzoner, sommerhusområder og lands-
byer.
Ved konkret kommunal planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg vurderes
især følgende forhold relevante at inddrage:
12
Planloven, kommenteret. 2013.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0026.png
26
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Byudvikling
På arealerne omkring eksisterende byzoner kan der i kommuneplanerne være byud-
viklingsinteresser som allerede er udlagt i kommuneplanrammer, eller som er per-
spektivarealer for byudvikling på længere sigt.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, om plan-
lægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg omkring byerne er hensigtsmæssig i
forhold til allerede vedtagne kommuneplanrammer, samt i forhold til langsigtede
byudviklingsinteresser. Tilsvarende må det vurderes, om sommerhusområder og
landsbyer planlægges udvidet, så det vil være uhensigtsmæssigt at planlægge for
solcelleanlæg i nærheden.
Jordbrugsmæssige forhold
Opstilling af solcelleanlæg begrænser som udgangspunkt de jordbrugsmæssige ud-
nyttelsesmuligheder af jorden, men de udelukker ikke nødvendigvis en vis jord-
brugsmæssig udnyttelse af jorderne. Det kan f.eks. være i form af afgræsning med
dyr eller ved dyrkning af visse afgrøder mellem panelerne.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, om der
skal stilles særlige krav til solcelleanlæggets udbredelse eller udformning mv til va-
retagelse af de jordbrugsmæssige hensyn.
Landskabelige og kulturhistoriske interesser
Opstilling af større solcelleanlæg i det åbne land påvirker landskabet og de kultur-
historiske interesser, der gør sig gældende omkring byzoner, sommerhusområder
og landsbyer.
Særligt omkring landsbyer vil der ofte kunne forekomme kulturhistoriske interes-
ser, f.eks. omkring udpegede kulturmiljøer eller i omgivelserne omkring kirkerne,
der ønskes bevaret som vartegn i landskabet. Påvirkningens omfang afhænger af
landskabets terræn, karakter og sårbarhed samt solcelleanlæggets karakter, størrelse
og udseende.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, om der
skal stilles særlige krav til solcelleanlæggets placering, udbredelse eller udform-
ning mv til varetagelse af de landskabelige og kulturhistoriske interesser, der gør
sig gældende omkring byzoner, sommerhusområder og landsbyer.
3.4.3 Vurdering af påvirkninger
Den nye solcellebekendtgørelse stiller krav til, at kommunerne skal vedtage ret-
ningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af lokalplanpligtige sol-
celleanlæg i det åbne land.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at:
For at sikre hensynet til landbrugets udviklingsmuligheder skal kommunalbe-
styrelsen ved planlægning for solcelleanlæg i det åbne land varetage hensynet
til jordbrugsmæssige interesser.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0027.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
27
Ved planlægning for opstilling af solcelleanlæg i det åbne land skal kommu-
nalbestyrelsen sikre, at planlægningen ikke strider mod varetagelsen af natur-
og landskabsinteresser, jf. planlovens § 11, stk. 4, nr. 4 og 6, og § 11 a, stk. 1,
nr. 14 og 16, herunder sikre, at biodiversiteten omkring solcelleanlæg i det
åbne land fremmes mest muligt.
Ved planlægning for solcelleanlæg i kystnærhedszonen uden for udviklingsom-
råder, jf. planlovens § 5 a, stk. 1, skal kommunen, jf. planlovens § 11 e, stk. 1,
nr. 11, redegøre for den særlige planlægningsmæssige begrundelse for den
påtænkte lokalisering, og redegøre for, hvilke alternative placeringer uden for
kystnærhedszonen, der er undersøgt forud for planlægningen, jf. planlovens §
5 b, stk. 1, nr.1.
Hvis der ikke kan findes alternative placeringer uden for kystnærhedszonen,
skal solcelleanlæg placeres længst muligt væk fra kysten og fortrinsvis bag ek-
sisterende bebyggelse.
Bekendtgørelsen specificerer således den afvejning af en hensigtsmæssig arealan-
vendelse i forbindelse med lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land, der sup-
plerer den øvrige arealmæssige afvejning, som udmøntes gennem bl.a. kommune-
planens retningslinjer og rammer for lokalplanlægningen. Bekendtgørelsen frem-
hæver særligt hensyntagen til jordbrugsmæssige interesser og til natur- og land-
skabsinteresser, herunder i kystnærhedszonen.
Samlet set vurderes det,
at de direkte konsekvenser for udnyttelse af jordarealer
vil være af mindre omfang som følge af den nye solcellebekendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse fastsætter krav om, at nye kommunale retningslin-
jer skal indeholde et krav om mindst 100 meters afstand fra byzone, sommerhus-
områder og landsbyer afgrænset i kommuneplanen til solcelleanlæggets grænse,
defineret som det første solpanel.
I denne 100 meter zone skal arealerne som udgangspunkt friholdes for solcellean-
læg, og kan dermed som udgangspunkt anvendes til jordbrugsmæssige formål af-
hængig af de konkrete forhold.
Ifølge en opgørelse af gældende kommuneplaner
13
udgøres denne arealmæssige
bræmme af:
Kommuneplanrammer – ca. 15 % af arealet
Jordbrugsmæssige udpegninger – ca. 40 % af arealet
Landskabsudpegninger – ca. 40 % af arealet
Kulturhistoriske udpegninger – ca. 20 % af arealet
Naturudpegninger – ca. 22 % af arealet.
Opgjort af COWI baseret på udtræk af plandata april 2023. NB: Flere arealudpegninger kan fore-
komme samtidig på arealet.
13
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0028.png
28
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Arealerne i det åbne land, herunder omkring de eksisterende byzoner, sommerhus-
områder og landsbyer, prioriteres således gennem kommuneplanerne til f.eks. by-
udvikling, jordbrugsmæssige formål, skovrejsning, naturbeskyttelse, bevaring af
landskabelige værdier og kulturhistoriske interesser, grundvandsinteresser mv.,
herunder ofte med overlappende udpegninger som følge af flersidede interesser.
Det nuværende beskyttelsesniveau for udnyttelsen af jordarealer opretholdes med
bekendtgørelsens bestemmelser.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune og ved det enkelte solcelle-
anlæg, der planlægges.
3.4.4 Afværgeforanstaltninger
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for konkrete afværgeforanstaltnin-
ger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere bestemmelser for solcellean-
læg, i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen for de enkelte solcellean-
læg.
3.4.5 Overvågningstiltag
De nye bestemmelser i solcellebekendtgørelsen vurderes ikke at medføre behov for
at etablere særskilt overvågning af de visuelle og landskabelige indvirkninger, her-
under i forhold til ejendomme.
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for særskilt overvågning som led i
miljøvurdering af kommune- og lokalplanplanlægning for de enkelte solcelleanlæg.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0029.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
29
3.5
Konsekvenser for befolkning og ejendomme
I dette afsnit vurderes bekendtgørelsens konsekvenser for befolkning, levevilkår og
materielle goder, i forhold til bekendtgørelsens afstandskrav til ejendomme.
Miljøfaktor
Befolkning, levevilkår
og materielle goder
Vurderingskriterier
Mulig ændret påvirkning på
ejendomme som følge af krav
til minimumsafstand til byzone,
sommerhusområder, landsbyer
afgrænset i kommuneplanen og
fritliggende ejendomme, samt
til friholdelseskrav i mindst én
retning.
Indikatorer
Hvordan og i hvilket omfang
til der kunne ske ændret på-
virkning af ejendomme som
følge af afstandskrav.
3.5.1 Miljømål
Det er planlovens overordnede formål at sikre en sammenhængende planlægning,
der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen. Gennem kommune-
og lokalplanlægningen skal kommunerne bl.a. forebygge konflikter i arealanven-
delsen, og sikre en hensigtsmæssig placering af anlæg og bebyggelser.
14
Derudover er miljøbeskyttelseslovens regler
15
med til at varetage og forebygge
miljømæssige konflikter i arealanvendelsen, f.eks. i form af regler om støj mv., der
bl.a. indebærer at gældende grænseværdier for ekstern støj fra virksomheder skal
overholdes i omgivelserne.
VE-lovens ordninger
Der er med VE-loven
16
indført en række ordninger for omkringboende, der dels har
til formål at fremme lokalbefolkningens accept af udbygningen af vedvarende
energi, og dels giver mulighed for, at grundejere kan få en konkret vurdering i for-
hold til påvirkningen af den enkelte ejendom.
Værditabsordningen
giver mulighed for at anmelde krav om erstatning for værdi-
tab, hvis der opstilles solcelleanlæg i nærheden af en beboelsesejendom. Ordningen
er gebyrfri for naboer inden for 200 meter fra anlægget.
Formålet med værditabsordningen er at sikre, at den, der opstiller anlægget bliver
forpligtet til at betale for det eventuelle værditab, der forårsages på ejendomme i
området. Værditabet fastsættes efter de almindelige erstatningsretlige principper,
herunder en konkret individuel vurdering af de enkelte ejendomme i forhold til vi-
suel påvirkning, refleksioner og støjpåvirkning fra solcelleanlægget. Ordningen ad-
ministreres af Energistyrelsen og værditabet vurderes af en taksationsmyndighed
nedsat af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
14
15
16
Planloven, kommenteret. 2013.
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 3. januar 2023.
Lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0030.png
30
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
VE-loven indebærer også en
salgsoptionsordning,
hvor naboer i afstanden 0-200
meter fra større solenergianlæg kan vælge at sælge deres beboelsesejendom til op-
stilleren af det vedvarende energianlæg, hvis taksationsmyndigheden har vurderet
et værditab der overstiger 1 procent af beboelsesejendommens værdi.
VE-lovens ordninger giver mulighed for vurdering af hvordan solcelleanlægget
konkret påvirker den enkelte ejendom omkring anlægget og om påvirkningen er så
stor, at der tilkendes værditab og eventuelt salgsoption til ejeren.
3.5.2 Myndighedsvurdering i forbindelse med planlægning
og godkendelser
Den nye solcellebekendtgørelse indeholder bestemmelser om, at kommunalbesty-
relsen skal vedtage retningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af
lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.
Disse retningslinjer skal indeholde et krav om en afstand på mindst 100 meter til
byzone, sommerhusområder og landsbyer, der er afgrænset i kommuneplanen. Des-
uden skal der fastsættes principper for bl.a. afstanden til fritliggende boliger, even-
tuelt ved fastsættelse af en minimumsafstand på mindst 100 meter.
Afstandskravene kan fraviges på baggrund af en konkret vurdering af de pågæl-
dende stedsspecifikke forhold, herunder på baggrund af de omkringboendes opbak-
ning til planlægningen. Afstandskrav gælder ikke for ejeren af solcelleanlæggets
egen beboelse.
Principperne skal desuden sikre, at landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende bo-
liger friholdes for opstilling af solceller i mindst én retning.
Ved konkret kommunal planlægning for solcelleanlæg bliver det på den baggrund
relevant at inddrage hensynet til omkringliggende ejendomme, og de miljømæssige
påvirkninger, som kan påvirke befolkningens levevilkår i nærliggende ejendomme.
Ved konkret kommunal planlægning for solcelleanlæg vurderes følgende forhold
relevante at inddrage:
Visuelle forhold
Opstilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land medfører visuelle og
landskabelige påvirkninger, som kan have betydning for oplevelsen fra ejendomme
omkring anlægget.
Gennem bekendtgørelsens afstandskrav og principper kan kommunerne således va-
retage hensynet til solcelleanlæggenes påvirkning på de nærmeste ejendomme.
Dette kan mindske de visuelle gener fra anlæggene i forhold til de pågældende
ejendomme, og varetage et hensyn til oplevelsen af at bo i det åbne land eller på
kanten af det åbne land.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0031.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
31
Påvirkningens omfang afhænger af landskabets karakter og sårbarhed samt solcel-
leanlæggets karakter, størrelse og udseende. Påvirkningen kan imidlertid også af-
hænge af helt konkrete forhold, som f.eks. terræn og eksisterende elementer i land-
skabet, så det i nogle situationer ikke vil medføre en større påvirkning af ejen-
domme at anlægget kommer tættere på naboejendomme frem for på større afstand.
Det kan indgå i den kommunale vurdering, om bekendtgørelsens afstandskrav skal
fastsættes anderledes med øget hensyntagen til omkringliggende ejendomme, eller
om der er stedsspecifikke forhold, der kan begrunde en fravigelse af mindstekra-
vene.
Gener fra genskin og refleksioner i solcellepaneler kan efter omstændighederne
indgå i de visuelle forhold til naboejendomme. Der findes ingen gældende grænse-
værdier eller retningslinjer for refleksioner i forhold til naboejendomme. Solcelle-
paneler vil normalt være anti-refleksbehandlede, og dette kan reguleres i en lokal-
plan.
Støj
Invertere og transformere i et solcelleanlæg kan medføre støj i omgivelserne. Sol-
celleanlæg skal overholde Miljøstyrelsens gældende grænseværdier for ekstern støj
fra virksomheder.
I forbindelse med den konkrete kommunale planlægning må det vurderes, om der
gennem varetagelse af støjmæssige hensyn skal tages særlige hensyn til f.eks. loka-
lisering af støjende enheder i anlægget eller om der eventuelt er behov for af-
skærmningsforanstaltninger.
3.5.3 Vurdering af påvirkninger
Det fremgår af bekendtgørelsen, at kommuneplanens retningslinjer for store solcel-
leanlæg i det åbne land skal indeholde:
Et krav om mindst 100 meters afstand fra byzone, sommerhusområder og
landsbyer afgrænset i kommuneplanen til solcelleanlæggets grænse, defineret
som det første solpanel.
Desuden skal retningslinjerne indeholde principper for, bl.a.:
Afstand fra fritliggende boliger til solcelleanlæggets grænse defineret
som det første solpanel, eventuelt ved fastsættelse af afstandskrav på
mindst 100 meter.
Eventuel afskærmende beplantning omkring solcelleanlæg.
Placering af solceller ved landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende
boliger skal sikre, at de friholdes for opstilling af solceller i mindst én
retning.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0032.png
32
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
Udformningen af solcelleanlæg, herunder for panelernes opsætnings-
højde og refleksion.
Mindstekrav til afstand til byzone, sommerhusområder, landsbyer og fritlig-
gende boliger kan fraviges på baggrund af en konkret vurdering af de pågæl-
dende stedsspecifikke forhold, herunder på baggrund af de omkringboendes
opbakning til planlægningen. Afstandskrav gælder ikke for ejeren af solcelle-
anlæggets egen beboelse.
Bekendtgørelsen indeholder således bestemmelser til varetagelse af hensynet til de
nærmeste ejendomme og disses beboere, dels i kanten af byer, sommerhusområder
og i landsbyer, og dels ved fritliggende ejendomme i det åbne land.
Gennem disse afstandskrav og principper kan kommunerne således varetage hensy-
net til solcelleanlæggenes påvirkning på de nærmeste ejendomme. Dette kan mind-
ske eksempelvis visuelle og støjmæssige gener fra anlæggene i forhold til de på-
gældende ejendomme.
Bestemmelsen om, at landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende boliger skal fri-
holdes for opstilling af solceller i mindst én retning indebærer, at ejendomme i eller
på kanten af det åbne land i princippet sikres imod en ”indpakning” i et solcellean-
læg og bevarer en mulighed for at friholdelse mod det åbne land.
Det kan indgå i den kommunale vurdering, om disse afstandskrav skal fastsættes
anderledes med øget hensyntagen til omkringliggende ejendomme, eller om der er
stedsspecifikke forhold, der kan begrunde en fravigelse af mindstekravene.
Samlet set vurderes det,
at de direkte konsekvenser for omkringliggende befolk-
ning og ejendomme vil være af mindre omfang som følge af den nye solcellebe-
kendtgørelse.
Den nye solcellebekendtgørelse stiller krav til, at kommunerne skal vedtage ret-
ningslinjer i kommuneplanen med principper for opstilling af lokalplanpligtige sol-
celleanlæg i det åbne land. Disse retningslinjer skal indeholde et krav om en af-
stand på mindst 100 meter til byzone, sommerhusområder og landsbyer, der er af-
grænset i kommuneplanen. Desuden skal der fastsættes principper for bl.a. afstan-
den til fritliggende boliger, eventuelt ved fastsættelse af en minimumsafstand på
mindst 100 meter. Ved konkret kommunal planlægning for store solcelleanlæg bli-
ver det på den baggrund relevant at inddrage hensynet til omkringliggende ejen-
domme, og de miljømæssige påvirkninger, som kan påvirke befolkningens levevil-
kår i nærliggende ejendomme.
Bestemmelsen om, at landsbyer, spredt bebyggelse og fritliggende boliger skal fri-
holdes for opstilling af solceller i mindst én retning indebærer, at ejendomme i eller
på kanten af det åbne land i princippet sikres imod en ”indpakning” i et solcellean-
læg og bevarer en mulighed for at friholdelse mod det åbne land.
Bekendtgørelsen medfører ikke ændringer i anden lovgivning, som f.eks. Miljøsty-
relsens regler om støj i medfør af miljøbeskyttelsesloven. Bekendtgørelsen ændrer
heller ikke på de eksisterende ordninger i VE-loven for omkringboende. Det er
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0033.png
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
33
værd at bemærke, at VE-lovens regler om værditabserstatning mv træder i kraft,
når solcelleanlægget er opført. I praksis har bestemmelserne dog formentlig en vis
forebyggende effekt i forhold til at solcelleudviklere ved planlægning af det enkelte
anlæg søger at holde en vis afstand til nabobeboelser.
Kommunerne skal foretage konkrete vurderinger af, hvordan disse interesser og
hensyn skal varetages konkret i den enkelte kommune og ved det enkelte solcelle-
anlæg.
3.5.4 Afværgeforanstaltninger
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for konkrete afværgeforanstaltnin-
ger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere bestemmelser for solcellean-
læg, i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen for de enkelte solcellean-
læg.
3.5.5 Overvågningstiltag
De nye bestemmelser i solcellebekendtgørelsen vurderes ikke at medføre behov for
at etablere særskilt overvågning af de visuelle og landskabelige indvirkninger, her-
under i forhold til ejendomme.
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for særskilt overvågning som led i
miljøvurdering af kommune- og lokalplanplanlægning for de enkelte solcelleanlæg.
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
2863587_0034.png
34
MILJØVURDERING AF NY SOLCELLEBEKENDTGØRELSE
4
Materialeliste
Bekendtgørelse af lov om planlægning jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli
2020.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023
COWI, Miljøvurdering af ny bekendtgørelse om planlægning for store solcel-
leanlæg – Afgrænsningsrapport, 20. april 2023
Plan- og Landdistriktsstyrelsen, Udkast til ny solcellebekendtgørelse, 17. april
2023.
Bekendtgørelse af lov om miljømål m.v. for internationale naturbeskyttelses-
områder (Miljømålsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 26. januar 2017.
Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyt-
telsesområder samt beskyttelse af visse arter, jf. bekendtgørelse nr. 2091 af 12.
november 2021
Bekendtgørelse om kommunalbestyrelsens Natura 2000-handleplaner, jf. Be-
kendtgørelse nr. 944 af 27. juni 2016.
Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internatio-
nale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, jf. bekendtgø-
relse nr. 1383 af 26. november 2016.
Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse, jf. Lovbekendtgørelse nr. 1392 af
4. oktober 2022.
Bekendtgørelse af lov om havstrategi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af
25/11/2019.
Miljøstyrelsen om Vandområdeplanerne:
Vandområdeplanerne 2021-2027 (mst.dk)
Landsplandirektiver | Planinfo.dk.
Lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2.
september 2021.
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 3. januar 2023.
Miljøstyrelsen om støjregler:
Støjgrænser (mst.dk)