Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 115
Offentligt
2863584_0001.png
Lovtidende A
2024
3. maj 2024.
Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne
land
I medfør af § 3, stk. 1, i lov om planlægning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 223 af 1. marts 2024 fastsættes:
Formål og afgrænsning
§ 1.
Varetagelse af klimahensyn er et lovligt hensyn i
planlægningen, jf. planlovens § 1, stk. 1 og 2, og er en natio-
nal interesse i den kommunale planlægning, jf. planlovens §
29, stk. 1, ligesom hensyn til klimabeskyttelse kan varetages
efter planlovens § 29, stk. 3.
Stk. 2.
Det er en national interesse i den kommunale
planlægning, at der sikres arealer til udbygning med solcel-
leanlæg, og at der kan ske den nødvendige tilslutning til og
udbygning af infrastrukturen til transmission af energi.
§ 2.
Denne bekendtgørelse regulerer planlægning for op-
stilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land
med henblik på at fremme en udbygning med solcelleanlæg,
idet der ved planlægningen tages hensyn til såvel mulig-
heden for at udbygge energiproduktion og energiforsyning
som nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier,
Forsvarets interesser, geologiske interesser, jordbrugsmæssi-
ge interesser og offentlighedens adgang til naturen.
Stk. 2.
Ved et solcelleanlæg forstås paneler, stativer, inver-
tere og transformere, herunder en eventuel teknikbygning, et
eventuelt hegn og eventuel afskærmning, herunder beplant-
ningsbælter, som opstilleren etablerer i forbindelse med et
solcelleanlæg.
Planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne
land
§ 3.
Kommunalbestyrelsen fastsætter retningslinjer for
opstilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land,
jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 5.
Stk. 2.
Kommuneplanens retningslinjer, jf. stk. 1, bør va-
retage følgende hensyn:
1)
Planlægning for opstilling af lokalplanpligtige solcel-
leanlæg bør altid ske på baggrund af en konkret vur-
dering af forholdene på den pågældende lokalitet.
2)
Der bør sikres en minimumsafstand på 150 meter fra
landsbyer, sommerhusområder og kolonihaveområder.
3)
Der bør sikres en minimumsafstand på 150 meter målt
fra bygninger, der er registreret som beboelse i Byg-
nings- og Boligregistret, hvis der alene planlægges for
opstilling af solceller på én side af beboelsen.
4)
Der bør sikres en minimumsafstand på 300 meter
målt fra bygninger, der er registreret som beboelse i
Bygnings- og Boligregistret, hvis der planlægges for
opstilling af solceller på to sider af beboelsen eller på
yderligere én side af beboelsen, jf. nr. 3.
5)
Der bør sikres en minimumsafstand på 750 meter målt
fra bygninger, der er registreret som beboelse i Byg-
nings- og Boligregistret, hvis der planlægges for op-
stilling af solceller på tre eller flere sider af beboelsen
eller på yderligere én eller flere sider af beboelsen, jf.
nr. 4.
6)
Der bør som altovervejende hovedregel etableres af-
skærmende beplantning, hvis solcelleanlæg placeres
i nærheden af beboelse, medmindre f.eks. andre byg-
ninger, terrænforhold eller skov udgør en permanent
visuel barriere, eller der er indgået aftale om opkøb
med henblik på nedlæggelse af sådanne beboelser.
7)
Planlægningen for solcelleanlæg bør tage hensyn til,
at solcelleanlægget ikke hindrer udbygning af eksi-
sterende el- og gastransmissionsanlæg, herunder høj-
spændingsstationer, eller hindrer adgangen hertil for
øvrige tekniske anlæg.
8)
Kulturhistoriske værdier, herunder f.eks. kirkers pla-
cering i landskabet.
9)
Forsvarets interesser.
10) Geologiske interesser.
11) Jordbrugsmæssige, herunder skovbrugsmæssige inte-
resser, hvor det ikke er lodsejer selv, der ønsker at
opstille solcelleanlæg.
12) Muligheder for multifunktionel arealanvendelse.
13) Offentlighedens adgang til den omgivende natur.
Stk. 3.
Afstanden mellem nabobeboelse og et solcellean-
læg, jf. stk. 2, nr. 3-5, kan være mindre end henholdsvis
150 meter, 300 meter eller 750 meter på baggrund af en
konkret vurdering af de lokale forhold, herunder hvor ejeren
og en eventuel lejer af beboelsen er indforstået med den kor-
tere afstand, eller hvor der er indgået aftale om opkøb med
henblik på nedlæggelse af beboelsen, eller hvor f.eks. an-
dre bygninger, terrænforhold eller skov udgør en permanent
visuel barriere. Staten ejer store arealer langs de statslige
CD000320
By-, Land- og Kirkemin.,
Plan- og Landdistriktstyrelsen, j.nr. 2022-7099
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 115: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om planlægning for lokal-planpligtige solcelleanlæg i det åbne land, fra ministeren for byer og landdistrikter
3. maj 2024.
2
jernbane- og vejstrækninger, og det bør særligt overvejes,
om afstanden kan være mindre på disse arealer.
Stk. 4.
Der bør ikke fastsættes retningslinjer, der generelt
øger afstandskravet til nabobeboelse, jf. stk. 2, nr. 3-5, eller
fastsættes generelle retningslinjer om solcelleanlægs maksi-
male størrelse eller om det samlede omfang af solcelleanlæg
i kommunen.
Stk. 5.
Kommuneplanens retningslinjer, jf. stk. 2, udarbej-
des så vidt muligt på baggrund af en landskabsanalyse.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen bør tidligt i planlægningen
bede ansøger om at indhente udtalelse fra ejeren af det kol-
lektive elforsyningsnet, som solcelleanlægget skal tilsluttes,
og redegøre for mulighederne for tilslutning af solcellean-
lægget til det kollektive elforsyningsnet eller anden afsæt-
ning af energiproduktionen fra solcelleanlægget. Kommu-
nalbestyrelsen kan bede ansøger om udtalelse om, hvorvidt
projektet vil kunne fordre planlægning i samarbejde med
andre kommuner.
Kystnærhedszonen
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal ved planlægning for sol-
celleanlæg i det åbne land i kystnærhedszonen uden for
udviklingsområder, jf. planlovens § 5 a, stk. 1, redegøre
for den særlige planlægningsmæssige eller den funktionelle
begrundelse for den påtænkte lokalisering, herunder oplyse
om undersøgelse af mulighederne for placering uden for
kystnærhedszonen, jf. planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Hvis der ikke kan findes en placering uden for
kystnærhedszonen, skal solcelleanlæg placeres i størst mulig
afstand fra kystlinjen og fortrinsvis bag eksisterende bebyg-
gelse.
Natur- og landskabsinteresser
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal ved planlægning for op-
stilling af solcelleanlæg i det åbne land sikre, at der tages
hensyn til natur- og landskabsinteresser, jf. planlovens § 11,
stk. 4, nr. 4 og 6, og § 11 a, stk. 1, nr. 14 og 16.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved planlægning for
opstilling af solcelleanlæg i det åbne land sikre, at der tages
hensyn til offentlighedens adgang til den omgivende natur.
Inddragelse af offentligheden
§ 6.
Inddragelse af offentligheden i forbindelse med plan-
lægning for opstilling af solcelleanlæg i det åbne land sker
i henhold til reglerne i planlovens kapitel 6 om planers
tilvejebringelse og ophævelse, reglerne i lov om fremme af
vedvarende energi og reglerne i lov om miljøvurdering af
planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Ikrafttræden mv.
§ 7.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juni 2024.
Stk. 2.
Kommuneplanens retningslinjer, jf. § 3, vedtages
senest ved førstkommende revision af kommuneplanen, jf.
planlovens § 23 a.
Stk. 3.
§ 3 finder ikke anvendelse på planforslag, der
offentliggøres før offentliggørelsen af forslag til revideret
kommuneplan, jf. stk. 2. For sådanne planforslag finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
By-, Land- og Kirkeministeriet, den 3. maj 2024
Morten Dahlin
/ Christian Vind