Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 114
Offentligt
2862592_0001.png
Stærke købmænd
giver liv på landet
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0002.png
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26
2300 København S
[email protected]
April 2024
2
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0003.png
Indholdsfortegnelse
Stærke købmænd skaber liv i Danmarks lokalsamfund ................................................................................................. 4
Den lokale planlægning skal sikre liv i byerne ....................................................................................................................... 8
Bedre adgang til finansiering .............................................................................................................................................................. 12
Gør op med den skæve konkurrence .......................................................................................................................................... 15
Samspillet mellem myndigheder, forsyningsselskaber og det lokale erhvervsliv skal være
bedre ....................................................................................................................................................................................................................... 19
Gør det nemmere for købmanden at samle folk ................................................................................................................22
Giv det lokale arbejdsmarked et boost .......................................................................................................................................25
Ryd op i de regler, der spænder ben i dagligdagen ....................................................................................................... 28
Samfundets lokale funktioner og infrastruktur bør prioriteres højere ............................................................... 31
Opsummering: 34 konkrete forslag............................................................................................................................................... 34
3
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0004.png
Stærke købmænd skaber liv i Danmarks lokalsamfund
Udkantsdanmark. Vandkantsdanmark. Provinsen.
Kært barn har mange navne, men ingen af dem er rammende. For danskerne kan godt lide
provinsen: Det åbne landskab, den lokale købmand, de aktive foreninger og den frie luft. Den
danske folkesjæl er rundet af dette landskab.
Landdistrikterne i Danmark har det imidlertid ikke så godt, som de kunne have. Flere steder i
landet oplever man f.eks. både butiksdød og fraflytning.
Heldigvis er der også masser af muligheder
også for at gøre noget ved udfordringerne.
Købmanden er et samlingspunkt for lokalsamfundet
Den lokale købmand spiller en afgørende rolle for det lokale samfund. Både som leverandør af
dagligvarer, som pakkecentral, som udleveringssted for medicin, som socialt samlingspunkt
og som bidragsyder til lokalsamfundets sociale liv og meget andet. Med andre ord: Stærke
købmænd hjælper lokalsamfundet på vej.
Skal de selvskabte udfordringer i landdistrikterne derfor håndteres
skal landdistrikterne
udvikles og ikke afvikles
så spiller den lokale købmand en rolle. Men købmændenes vilkår
kunne godt være bedre.
Vi må også erkende, at selvom købmanden er vigtig, skal der også mere til. En stærk købmand
kan ikke alene holde liv i et lokalsamfund, hvis alle de offentlige institutioner er lukket, bussen
ikke kører, og der ikke er nogen internetadgang i den egn. Købmanden kan gøre meget
men
ikke alt.
Otte indsatsområder og 34 konkrete forslag
Skal Danmarks landdistrikter udvikles og ikke afvikles, må vi derfor også se på, hvordan vi
skaber bedre rammer for den lokale købmand
både de helt nære forretningsmæssige
rammer og de mere overordnede samfundsmæssige rammer.
DSK peger på otte indsatsområder med i alt over 30 konkrete forslag, der kan forbedre
vilkårene for Danmarks lokale købmænd og dermed for de danske lokalsamfund:
4
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0005.png
Indsatsområde nr. 1: Den lokale planlægning skal sikre liv i byerne
Dagligvarebutikker skal generelt placeres i byområder. Rammerne for kommunernes
planlægning skal derfor sikre, at de små lokalsamfund ikke drænes. Der skal f.eks.
sættes en stopper for etableringen af nye og udvidelser af eksisterende såkaldte
aflastningsområder, så man dermed undgår, at der udlægges alt for store
dagligvarebutikker uden for bymidterne. Der skal generelt være ro om planlovens
detailhandelsbestemmelser.
Indsatsområde nr. 2: Bedre adgang til finansiering
Hvis ikke den lokale købmand har adgang til reel finansiering, er der ingen mulighed for
at udvikle butikken, og den nye købmand kan ikke etablere sig. Derfor skal der kigges
nærmere på bl.a. rammerne for værdiansættelse af dagligvareforretninger, ligesom
puljen for støtte til etablering og udvikling af borgerdrevne dagligvarebutikker i
landdistrikter skal videreføres.
Indsatsområde nr. 3: Gør op med den skæve konkurrence
Grænsehandel er en reel udfordring for dagligvarehandelen i visse landdistrikter. Det er
en udfordring, der skal tages seriøst
og det kræver, at der kigges på afgifterne.
Samtidig er mange selvstændige købmænd uden for de store byer organiseret i
frivillige kæder, og derfor har de svært ved at samarbejde om f.eks. markedsføring og
arbejdsmiljø. Det skal gøres nemmere.
Indsatsområde nr. 4: Samspillet mellem myndigheder, forsyningsselskaber
og det lokale erhvervsliv skal være bedre
Kommunikationen fra myndigheder mm. skal være bedre, når det lokale erhvervsliv
generes af f.eks. anlægsarbejder
og mulighederne for kompensation skal styrkes.
5
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0006.png
Indsatsområde nr. 5: Gør det nemmere for købmanden at samle folk
Rammerne for, at den lokale købmand kan bidrag til lokalsamfundets liv skal være
bedre. Det bør f.eks. gøres lettere at arrangere markedsdage eller lignende, og mere
overordnet bør man allerede nu reservere midler til en fortsættelse af en tilpasset
udgave af forsøgsordningen med frie bymidter, så man undgår ”stop-and-go”.
Indsatsområde nr. 6: Giv det lokale arbejdsmarked et boost
De små, lokale virksomheder
som købmanden
er ofte arbejdsgivere for grupper, der
ikke har store muligheder for at pendle. Det gælder f.eks. unge og fleksjobbere. For de
unge er arbejdet i den lokale købmand endda ofte deres indgang til og oplæring på
arbejdsmarkedet. Derfor skal både fritidsjobberi og fleksansættelser gøres nemmere.
Indsatsområde nr. 7: Ryd op i det regler, der spænder ben i dagligdagen
Komplekse regler og administrative byrder rammer tungere i mindre virksomheder som
f.eks. den lille købmand. Derfor er regelforenkling og oprydning i administrative byrder i
almindelighed vigtigt.
Indsatsområde nr. 8: Samfundets lokale institutioner og infrastruktur
bør prioriteres højere
Købmanden er vigtig for lokalsamfundet
men købmanden kan ikke stå alene. Også
samfundets institutioner og infrastruktur er afgørende for, om lokalsamfundene trives.
Derfor skal f.eks. udbredelsen af bredbånd og offentlig transport og lokale, offentlige
institutioner prioriteres højere
og gerne i samarbejde med det lokale erhvervsliv.
6
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0007.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0008.png
Den lokale planlægning skal sikre liv i byerne
I Danmark har vi været gode til at erkende, at rammerne for den lokale planlægning har stor
betydning for det lokale liv. Ønsker man liv i landsbyen eller i hovedgaden, kræver det, at der
er butikker i og tæt omkring byen, så forbrugerne kan handle dagligvarer tæt på boligen eller
jobbet.
Men udviklingen går den modsatte vej, og
der er generelt blevet færre
dagligvarebutikker i Danmark.
Aflastningsområder presser både
bymidterne og omegnen
Med ændringer af planlovens
detailhandelsbestemmelse i 2017 fik
kommunerne nye muligheder for at
etablere og udvide såkaldte
”aflastningsområder” uden for bymidterne.
Vurderingen dengang var, at det var
relevant et mindre antal steder, hvor
bymidten skulle aflastes
men områder
skulle ikke konkurrere med bymidterne.
Virkeligheden har imidlertid vist sig at
være en ganske anden, og siden 2017 er
der blevet udlagt ganske store arealer
som aflastningsområder.
Stadig færre dagligvarebutikker
På de ti år, der gik 2012 til 2022 kom der stadig færre
dagligvarebutikker i Danmark.
Det gælder ikke mindst uden for de større byer.
I byområderne længere væk fra de større byer var
der i 2012 725 dagligvarebutikker
ti år senere var
der 680. I landdistrikterne længere væk fra de større
byer var der i 2012 688 dagligvarebutikker
i 2022
var der 578.
Men også landdistrikterne tættere på de større byer
oplever en tilbagegang. Har var der i 2012 452
dagligvarebutikker, men det var i 2022 faldet til 398.
Kilde:
Folketinget (2023): Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2023.
Redegørelse nr. R2, folketingsåret 2023-2024, s. 34
Der er ingen tvivl om, at kommunernes
udlægning af store arealer til detailhandel uden for bymidterne ofte presser butikslivet
dels i
den pågældende kommunes egen bymidte, dels i butikslivet i de mindre byer og landdistrikter
i kommunen og tilgrænsende kommuner.
Administrationen af aflastningsområderne bør strammes
Samtidig kan administrationen af reglerne for udlægning af nye aflastningsområder og
udvidelse af aflastningsområder godt strammes.
Det er en national interesse at sikre, at kommuneplanen ved udlæg af aflastningsområder
indeholder en fyldestgørende redegørelse. Det vil sige, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen kan
tage en sag op, hvis der i kommunens planlægning ikke er redegjort tilstrækkeligt for
aflastningsområdet.
8
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0009.png
Kommunerne udlægger stadig flere arealer
som aflastningsområder
Da kommunerne i 2017 fik nye muligheder for at
udlægge og udvide aflastningsområder, var det
myndighedernes uformelle vurdering, at der ville
blive udlagt relativt få af sådanne områder.
Da Indenrigs- og Boligministeriet i 2021 udgav en
redegørelse for udviklingen i kommunernes
detailhandelsplanlægning, kunne man konstatere, at
der på få år var udlagt 630.000 m2 til
aflastningsområder, siden muligheden blev indført.
DSK er bekendt med, at der siden redegørelsen i 2021
er udlagt stadig flere områder som
aflastningsområder.
Kilde:
Indenrigs- og Boligministeriet (2021): Redegørelse for udviklingen i
kommunernes Detailhandelsplanlægning, s. 9.
Noget tyder dog på, at Plan- og
Landdistriktstyrelsen primært har fokus på,
om formalia er overholdt, og ikke så
meget på en kvalitativ vurdering af de
udførte analyser, der skal ligge til grund
for beslutningen om etablering eller
udvidelse af et aflastningsområde.
Det samlede billede er altså, at de
nuværende regler skaber situationer, der
skader det bymiljø, som vi ønsker.
Det bør der rettes op på
ligesom det af
samme årsag skal sikres, at de nuværende
regler med forbud mod
”hypermarkedslignende konstruktioner”
opretholdes.
9
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0010.png
DSK foreslår
Kommunernes mulighed for at udlægge nye aflastningsområder og udvidelse af
eksisterende aflastningsområder bør fjernes, så man dermed undgår, at der
udlægges alt for store dagligvarebutikker uden for bymidterne. Alternativt bør der
indføres et flerårigt stop for udlægning af nye og udvidelse af eksisterende
aflastningsområder. Hvis dette ikke kan gennemføres, bør der som minimum
(gen)indføres
et regionalt ”overopsyn”, der ud fra en samlet vurdering skal se på, om
der er behov for nye butikskvadratmeter i et aflastningsområde og i givet fald hvor
mange.
Plan- og Landdistriktsstyrelsens administration bør skærpes således, at der i højere
grad foretages en kvalitativ vurdering af de analyser, der ligger til grund for
kommunernes udlægning af nye aflastningsområder eller udvidelse af eksisterende
aflastningsområder.
Definitionen af hvilke plansager, der har ”national interesse”, bør
udvides, så det også
gælder på andre områder vedrørende større detailhandelsarealer.
Der bør sikres generel ro om planlovens detailhandelsbestemmelser for at fjerne
usikkerheder for både den enkelte butik og for planlægning og udvikling af
dagligvarehandlen i almindelighed.
10
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0011.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0012.png
Bedre adgang til finansiering
”Money makes the world go round”.
Og det gælder også ude i de danske lokalsamfund: Hvis
der ikke er økonomisk grundlag for at investere i lokalsamfundets udvikling, så finder denne
udvikling slet ikke sted
og alternativet er afvikling.
Skal der liv i landdistrikterne i Danmark, skal der derfor også være adgang til finansiering.
Det er en problemstilling, som den lokale købmand kender alt til, da købmandens vej til
finansiering af f.eks. en ny butik eller til forbedring af en eksisterende butik kan være både
byrdefuld og omkostningstung.
Regler for værdiansættelse spænder ben
For mange butikker uden for de større byer og boligområder kan det nemlig være vanskeligt
at finde finansiering på traditionel vis.
Særligt reglerne om værdiansættelse kan spænde ben for mange købmænds ønsker om
enten at etablere en ny butik eller at forbedre eller udvide en eksisterende.
Realkreditinstitutterne ser bl.a. på, hvordan butikken
ejendommen
kan bruges til noget
andet og værdiansætter den ud fra det. Dette princip om alternativ anvendelse er et problem
for flere, da en købmandsbutik sjældent har ret mange andre alternative anvendelser. Derfor
værdiansætter realkreditinstitutterne den kunstig lavt, og så bliver finansieringen sværere at
finde.
Samtidig opleves flere realkreditinstitutter generelt som tilbageholdende med udlån i visse
geografiske dele af landet.
Borgerfinansiering kan være en vej frem
Derfor må mange kigge andre veje
og en vej frem kan nogle steder f.eks. være
borgerfinansiering. Men også her er der udfordringer: Hvis det lykkes et lokalsamfund at skabe
den opbakning og begejstring, der skal til for at sikre borgerfinansiering af en butik, kan det
nemlig betyde en lav husleje, der sikrer, at butikken kan være en levedygtig forretning. Det er
naturligvis som udgangspunkt et gode
men det betyder også, at butikken får en lavere
belåningsgrad. Sådan er reglerne nemlig også for værdiansættelse.
Svaret er selvfølgelig at gøre adgangen til finansiering nemmere, mere sikker og mere
fleksibel
uanset om der er tale om traditionel finansiering via et realkreditinstitut eller
alternativ finansiering f.eks. via crowdfunding eller anden borgerfinansiering. Derfor bør den
eksisterende pulje til støtte til etablering af borgerbutikker i landdistrikter også videreføres i de
kommende år.
12
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0013.png
DSK foreslår
Der skal ses nærmere på realkreditinstitutternes praksis med at værdiansætte
ejendomme til dagligvarehandel ud fra deres alternative anvendelse. Dette princip
bør lempes, f.eks. i sager hvor der vurderes at være tilstrækkelig sikkerhed med
baggrund i andre faktorer. Det kunne f.eks. være i sager med nybyggeri, hvor der er
indgået en flerårig huslejegaranti eller lignende.
Værdiansættelsesbekendtgørelsens regler om værdiansættelse på baggrund af
huslejen bør ændres, så man ikke unødigt straffer f.eks. butikker, der er sikret en høj
egenkapital og lav husleje f.eks. via borgerfinansiering. En lav husleje er en klar
fordel for butikkens økonomi, men reglerne trækker i den modsatte retning.
Det skal sikres, at der er adgang til realitetsbehandling af låneansøgninger i hele
Danmark. På boligområdet har man bl.a. indført mulighed for en statsgaranti på de
yderste dele af et boliglån. En lignende ordning bør indføres for erhvervsdrivende,
herunder ikke mindst lokale købmænd, der ønsker at etablere sig.
Den eksisterende pulje til støtte til etablering af etablering og udvikling af
borgerdrevne dagligvarebutikker i byer, hvor der ikke er andre dagligvarebutikker,
bør videreføres.
Der skal indføres en mulighed for equity crowdfunding for anpartsselskaber
altså
en mulighed for udbud af anparter til offentligheden. Dette vil kræve en ændring af
selskabsloven.
13
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0014.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0015.png
Gør op med den skæve konkurrence
En sund konkurrence
også på dagligvarer
er et kæmpe plus. Både for de danske
forbrugere og for økonomien som helhed.
Men konkurrence skal være både sund og ligeværdig. Og det er den ikke altid i Danmark, og
det rammer desværre hårdere i butikker, der ligger uden for de større byer.
Skatter og afgifter presser danskerne til grænsehandel og illegal handel
Den danske moms er blandt Europas højeste, og alle Danmarks nabolande har en særlig
reduceret momssats for fødevarer. I Sverige er fødevaremomsen 12 pct., i Norge 15 pct.
og i
Tyskland er den kun 7 pct. I Danmark har vi derudover en række punktafgifter på bl.a.
chokolade, is, kaffe, øl og vin.
Det betyder, at mange dagligvarer er
betydeligt billigere i Danmarks nabolande
end i Danmark, og derfor er der for mange
danskere privatøkonomiske fordele ved at
grænsehandle.
Derudover er det et selvstændigt problem,
at tyske butikker ikke opkræver pant ved
salg til skandinaviske kunder. Denne
mulighed for at køb øl og sodavand på
dåse uden tysk dåsepant gælder
udelukkende skandinaviske forbrugere i
tyske grænsebutikker. Samtlige andre
kunder
også ved Tysklands otte øvrige
landegrænser
betaler tysk pant.
EU-domstolen har afgjort, at der ikke er
tale om statsstøtte til de tyske
grænsebutikker, når panten ikke bliver
opkrævet. Derfor bør der arbejdes for en
politisk løsning på denne skævvridning.
Danskerne grænsehandler for milliarder
Skatteministeriet har anslået, at den traditionelle
grænsehandel i 2022 beløb sig til mere end 14,7 mia.
kroner
og DSK har i en analyse endda vist, at
Skatteministeriet skønner mindst 1,5 mia. kroner for
lavt.
Nydelsesmidler
såsom chokolade, øl, vin og
cigaretter
udgør den største gruppe.
Skatteministeriet har anslået, at der i 2022 blev
grænsehandlet for ca. 4,5 mia. kroner af disse varer.
Langt de fleste nydelsesmidler, som indgår i
danskernes grænsehandel i udlandet, er
afgiftsbelagte ved køb i Danmark
f.eks. når der
handles hos den lokale købmand.
Kilde:
Skatteministeriet (2023): Skatteøkonomisk redegørelse, s. 122, 124. DSK
(2024): Danskernes grænsehandel.
Grænsehandlen er et stort problem på
flere måder. For dagligvarebutikkerne i
grænselandet
og også længere væk
giver det en skæv og ulige konkurrence med
dagligvarebutikkerne lige på den anden side af grænsen. Og det betyder i anden række, at
den danske dagligvarehandel og de danske købmænd ikke står så stærkt i lokalsamfundene,
som de ellers kunne gøre. Der ville være mere dagligvarehandel i Danmark og dermed mere
liv i de små byer, hvis grænsehandelen ikke var så omfattende.
15
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0016.png
Illegal handel er måske mere udbredt, end
man skulle tro
I 2019 anslog Dansk Erhverv, at illegal handel koster
den danske statskasse ca. 400-600 mio. kroner om
året. Dansk Erhverv har også vist, at ca. 12 pct. af de
danske husstande havde indkøbt ulovligt indførte
nydelsesmidler i løbet af det første halvår af 2023.
En undersøgelse foretaget af WSPM Group i fjerde
kvartal af 2023 viste, at næsten 19 pct. af alle
tobakspakker i Danmark enten udenlandske eller
forfalskninger. I København og Århus er andelen
endnu større.
Kilde:
Dansk Erhverv (2019): Mange danskere snyder stadig med moms og
afgifter. Dansk Erhverv (2023): Næsten 340.000 husstande køber illegalt
indførte nydelsesmidler. WSPM (2023): WSPM Group. Empty Packs
Survey. Denmark Q4 2023.
Af samme årsag er der også en vis handel
med illegale varer i Danmark
dvs. varer,
der importeres, uden at der svares f.eks.
afgifter eller told overhovedet.
Det er bl.a. et problem, når det kommer til
cigaretter og i forbindelse med videresalg
af dagligvarer, der er handlet syd for den
dansk-tyske grænse.
Løsningen på problemet med både
grænsehandel og illegal handel er at få
gjort noget ved det, der presser danskerne
til at gå over grænsen både i bogstavelig
og metaforisk forstand. Derfor skal det
danske moms- og afgiftstryk på
dagligvarer ned.
Bedre rammer for frivillige kæder
Den skæve konkurrence kommer dog ikke
kun fra grænsehandlen: Rigtig mange
dagligvarebutikker i de danske
landdistrikter er købmænd. Det betyder, at de er selvstændige erhvervsdrivende, der ejer
deres egen butik eller driver den som franchise. Det er med til at skabe ejerskab og lokal
tilknytning
og det er vigtigt for lokalsamfundet.
Mange af disse købmænd samarbejder i frivillige kæder. Det er nødvendigt for at kunne
konkurrere med de store, landsdækkende kapitalkæder, men det skaber også udfordringer:
Fordi købmændene er selvstændige, skal der ikke så meget til, før de uforvarende kommer i
konflikt med reglerne om ”samordnet praksis”,
hvis man i regi af den frivillige kæde ønsker at
samarbejde om f.eks. levering eller webshops. Det samme gælder reglerne om
prismarkedsføring: Frivillige kæder med selvstændige købmænd har ringere muligheder for at
markedsføre f.eks. tilbud end kapitalkæder, hvor alle priser styres centralt.
Et andet område er arbejdsmiljø. Fordi de frivillige kæder består af selvstændige købmænd,
kan de ikke samarbejde på dette område; de skal derimod have hver sin lille
arbejdsmiljøorganisation. Og det medfører dårligere vilkår for videndeling og en generelt
svagere organisering af arbejdsmiljøindsatsen.
Disse udfordringer hæmmer den lokale købmand og derved det lokale samfund
og stiller
forbrugerne i lokalsamfundene ringere.
16
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0017.png
DSK foreslår
Der bør nedsættes en ekspertgruppe, der kan udarbejde et forslag til en model for
differentieret moms for fødevarer i Danmark
evt. blot på frugt og grønt til at
begynde med.
De danske punktafgifter bør saneres grundigt, ikke mindst på
grænsehandelsfølsomme varer som f.eks. slik, chokolade og vin. Kaffeafgiften,
chokoladeafgiften og tillægsafgiften på mousserende vin bør derfor afskaffes.
Den danske regering bør fastholde en politisk prioriteret indsats i EU for at få stoppet
den tyske særbehandling af skandinaviske kunder, når det kommer til opkrævning af
tysk dåsepant.
Myndighedsindsatsen for bekæmpelse af ulovlig import / illegalt salg bør
intensiveres, og straframmen for denne slags kriminalitet bør forøges.
Rammerne for de frivillige kæder bør gøres mere smidige, så der bl.a. bliver bedre
plads til f.eks. samarbejde om arbejdsmiljø, levering, markedsføring m.m.
17
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0018.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0019.png
Samspillet mellem myndigheder, forsyningsselskaber og det
lokale erhvervsliv skal være bedre
Alle erhvervsdrivende i Danmark er afhængige af et godt samarbejde med det offentlige og
forsyningsselskaberne.
Det gælder ikke mindst de små virksomheder som f.eks. de små, lokale købmænd. Her kan en
pludselig forandring eller forstyrrelse af den normale hverdag betyde temmelig meget, da
butikken sjældent er rustet til den slags.
Derfor kan en så simpel ting som en
forsinket tilladelse eller et vejarbejde
betyde rigtig meget. Den lille butik er i høj
grad afhængig af, at planer og
udmeldinger er til at stole på.
Det betyder mindst lige så meget, at
samarbejdet er fleksibelt og smidigt. Det
indebærer bl.a., at man f.eks. kan sætte
ordentlige skilte op, der reelt kan hjælpe
kunder m.m. på vej.
På den anden side
hos de offentlige
myndigheder og forsyningsselskaberne
er man omvendt ikke på samme måde
afhængig af f.eks. den lokale købmand. Og
det betyder, at det i et vist omfang er
konsekvensfrit, hvis eller når f.eks.
vejarbejdet forsinkes.
Skilte bruges sjældent til at vise vej til
konkrete butikker
Når der gennemføres vejarbejder, der medfører
omdirigering af trafikken, må der gerne opsættes
skilte, der viser vej til f.eks. ”butikker” eller
”dagligvarehandel”, hvis vejen dertil er omlagt.
Men selvom det ville gøre forbrugernes forståelse
nemmere, er det vanskeligt at få tilladelse til at
opsætte skilte, der viser vej til den konkrete butik ved
at nævne butikkens navn.
Kilde:
DSK
19
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0020.png
DSK foreslår
Planlæggende myndigheder, forsyningsselskaber m.m. skal i forbindelse med
offentlige arbejder pålægges at give klare og entydige udmeldinger til
lokalsamfundet, når dette påvirkes fysisk af arbejderne
f.eks. vejarbejde, større
byggerier, renoveringer m.m. Dette skal også ske i forbindelse med ændringer,
forsinkelser mm. af de oprindeligt udmeldte planer.
Offentlige myndigheder og forsyningsselskaber bør underlægges krav om i højere
grad at inddrage lokale, berørte virksomheder i den konkrete forberedelse af
arbejder m.m., der kan få forstyrrende virkning for virksomheden.
Mulighederne for at lokale erhvervsdrivende kan få kompensation i forbindelse med
f.eks. generende vejarbejder og lignende bør udvides.
Der skal indføres bedre muligheder og bedre praksis for, at der ved omlægning af
trafik kan skiltes direkte til de berørte butikker ved navns nævnelse.
20
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0021.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0022.png
Gør det nemmere for købmanden at samle folk
Når lokalsamfundet skal samles og mødes, er den lokale købmand ofte involveret. Enten som
bidragsyder eller som et decideret omdrejningspunkt. Med andre ord: Når byfesten skal
holdes, er købmanden ofte med.
Men selvom lokalsamfundet er aktivt, og selvom købmanden er både initiativrig og gerne vil
bidrage til livet i lokalområdet, er der en række regler, der spænder ben.
Bedre plads til lokale arrangementer
Reglerne for afholdelse af enkeltstående
arrangementer varierer afhængig af
arrangementets form og indhold, hvorfor
det kan være svært at finde rundt i.
Eksempelvis er det
efter underretning af
politiet
tilladt at afholde lokale
arrangementer, hvor der kan serveres øl
og vin. Men det skal foregå indendørs, og
der må højest deltage 150 personer. Ellers
kræver det en lejlighedstilladelse fra
politiet. Den købmand, der f.eks. lægger
parkeringsplads til en markedsdag,
sommerfest eller lignende, hvor der kan
serveres øl og vin, skal altså ikke bare stå
for arrangementet. Købmanden skal også
skaffe en tilladelse
hver gang.
Det er administration, der ikke opleves
som værdiskabende, og det burde kunne
gøres mere smidigt, så der bliver bedre
plads til lokale initiativer.
Forsøgsordning med frie bymidter skulle
sætte liv i de mindre byer
I 2021 indgik man en politisk aftale om at afsætte 130
mio. kroner til en forsøgsordning, hvor 14 danske byer
kunne få friere rammer og økonomisk støtte til at
skabe mere liv i lokalsamfundene.
Forsøgsordningen indeholder bl.a. muligheder for at
gennemføre forsøg med såkaldte ”business
improvement districts”, og friere juridiske rammer for
udnyttelse af tomme erhvervsejendomme. Ordningen
indeholder også midler til medfinansiering af
placering af lokale velfærdsfunktioner i bymidterne.
Forsøgsordningen løber i perioden 2024 til 2027.
Kilde:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2022): 14 byer går videre i
forsøgsordningen for frie bymidter. Pressemeddelelse, 13. juni 2022.
Senest lokaliseret 11. januar 2024 på:
https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2022/jun/14-byer-gaar-videre-i-
forsoegsordningen-for-frie-bymidter- samt Indenrigs- og
Sundhedsministeriet (2021): Bilag vedrørende forsøgshjemler. Senest
lokaliseret 11. januar 2024 på:
https://www.km.dk/fileadmin/share/dokumenter/Bilag_vedr._forsoegs
hjemler.pdf.
Forsøgsordning med frie bymidter
bør evalueres
Og erfaringerne viser, at der er politisk vilje
til at skabe mere smidige rammer for livet i de mindre bymidter: Da man i 2021 indgik en
politisk aftale om friere bymidter, var man f.eks. villig til at se nærmere på at lade kommunerne
lempe bestemmelser om lokaleanvendelser mm. Erfaringerne herfra bør man høste, så hele
landet kan drage nytte af dem.
Og så bør man være villig til at inddrage nye områder i ordningen
som f.eks. muligheder for
undtagelser fra reglerne om lejlighedstilladelser.
22
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0023.png
DSK foreslår
Restaurationsloven skal ændres, så man som købmand har lov til at afholde f.eks. op
til fem udendørs arrangementer
det kunne være en markedsdag, en sommerfest
eller noget lignende
hvor der kan serveres øl og vin uden hver gang at skulle søge
om en lejlighedstilladelse hertil.
Der bør allerede nu aftales en systematisk og grundig evaluering af
forsøgsordningen med frie bymidter, og der bør reserveres midler til, at ordningen i
en tilpasset form kan fortsætte eller udbredes, så snart det nuværende forsøg
ophører, så der ikke opstår en ”stop-and-go”-situation.
23
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0024.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0025.png
Giv det lokale arbejdsmarked et boost
I mange mindre byer er den lokale købmand en afgørende arbejdsgiver. Både fordi
købmanden måske har et par lokalt ansatte, men ikke mindst fordi købmanden ofte har andre
typer af lokalt ansatte end mange andre virksomheder
ikke mindst den slags ansatte, der
ikke altid har de store muligheder for at pendle.
Bedre rammer for fritidsjob og fleksjob
Det gælder ikke mindst de unge: Dagligvarehandlen er således den absolutte topscorer, når
det kommer til ansættelse af unge i et fritidsjob. Rigtig mange danskere har således deres
første ”rigtige” job hos den lokale købmand.
Og det gælder ikke mindst i de mindre byer og i
landdistrikterne.
For mange unge er det oplagt at finde det
første job helt lokalt. Derfor har den lokale
købmand en afgørende betydning for
unge menneskers dannelse til arbejdslivet
og den betydning er så meget desto
større i de mindre lokalsamfund.
Det samme kan man sige om
medarbejdere i mere fleksible ansættelser
f.eks. fleksjobbere. Den lokale
ansættelse kan også være utrolig vigtig og
givende her, men for købmanden kan det
være forbundet med megen
administration, der ikke opleves som
værdiskabende.
Unge i mindre byer og på landet er langt
mere tilbøjelige til at få sig et fritidsjob
I 2020 var der omkring 36.000 13-17-årige ansat i de
danske købmænd, supermarkeder og varehuse. Det
er over tre gange så mange som i den branche
restaurationsbranchen
hvor de unge næstoftest
finder sig et fritidsjob.
Samtidig har unge uden for de større byer langt
oftere et fritidsjob end andre unge. I 2020 havde over
40 pct. af de 13-17-årige i Ringkøbing-Skjern, Varde
og Tønder kommuner et job; i Københavns kommune
var det færre end hver fjerde.
Kilde:
Wanscher, H.M. (2022): Andelen af børn og unge med fritidsjob faldt i
2020. Danmarks Statistik Bag Tallene, 9. juni 2022, senest lokaliseret 8.
januar 2024 på: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-
publ/bagtal/2022/2022-06-09-unge-med-fritidsjob.
F.eks. betyder EU’s totimersregel for
ungarbejdere, at fritidsjobbere ikke må
arbejde mere end to timer på skoledage.
Det gør det unødigt ufleksibelt at ansætte
de unge, der jo i forvejen er beskyttet af en
effektiv regel om, at de maksimalt må arbejde 12 timer om ugen. De regler bør der derfor
arbejdes for at gøre mere fleksible. Og reglerne om G-dage
der er arbejdsgiverens betaling
af lediges to første ledighedsdage
betyder, at fleksible ansættelser i
spidsbelastningsperioder som f.eks. op til jul bliver dyrere og mere besværlige.
Denne slags administrative udfordringer kan få nogle købmænd til at holde sig tilbage med
ansættelser af bl.a. unge og fleksjobbere, hvilket er ærgerligt både for den enkelte og for det
lokale arbejdsmarked
25
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0026.png
DSK foreslår
Den danske regering bør arbejde
for en afskaffelse af EU’s totimersregel for
ungarbejdere, så den enkelte butik får lettere ved at ansætte ungarbejdere mere
fleksibelt
Der bør nedsættes et udvalg, der skal se på, hvordan reglerne for ansættelse af
ungarbejdere kan gøres mere smidige og fleksible, og hvordan unges fritidsarbejde
kan styrkes og opmuntres. Dette kan evt. ske i samarbejde med kommunerne og
skolevæsenet.
Reglerne for ansættelse af fleksjobbere og lignende bør være mere overskuelige, så
denne slags ansættelser bliver mere attraktive og mindre byrdefulde for den
enkelte købmand.
G-dagene bør afskaffes.
26
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0027.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0028.png
Ryd op i de regler, der spænder ben i dagligdagen
Dansk erhvervsliv er et meget reguleret erhvervsliv. Det gælder ikke mindst i
dagligvarehandlen, hvor den enkelte købmand skal holde styr på alt fra detaljerede
fødevareregler og arbejdstidsbestemmelser til regler for salg af håndkøbsmedicin.
For den enkelte købmand kan arbejdet med at overholde
ja, i det hele taget holde styr på
alle disse regler være ganske omfattende. Dette rammer særligt de mindre
købmandsforretninger, der sjældent har omfattende stabsfunktioner at trække på.
Selvom regelforenkling og opgør med
administrative byrder er et gode for alle
dele af dansk erhvervsliv, er der dog tale
om noget, der påvirker visse grupper af
danske virksomheder mere end andre.
F.eks. vil iværksættere og mindre
virksomheder ofte være dem, der har
størst gavn af regelforenkling og reduktion
af administrative byrder, da de dermed
kan koncentrere sig mere om
forretningens udvikling. Dette gælder
selvsagt også de små, selvstændige
købmænd.
Derfor bør netop arbejdet med
regelforenkling prioriteres stærkere
både i form af faktiske byrdelettelser og
ved at indføre en højere grad af
eftertænksomhed i vedtagelsen af nye
regler, krav og byrder for erhvervslivet.
Reguleringen af dansk erhvervsliv er vokset
støt i omfang gennem årene
Siden 1980’erne har danske regeringer haft
forskellige målsætninger om at reducere
erhvervslivets administrative byrder.
Trods disse politiske målsætninger er omfanget af
love og regler i Danmark vokset støt gennem årene. I
2023 opgjorde tænketanken CEPOS den samlede
lov- og regelmængde i Danmark til at omfatte ca.
19-20 mio. ord, hvilket er nogenlunde en fordobling
siden 1990’erne.
Kilde:
CEPOS (2023): Sådan indføres et bureaukratiloft i praksis. Senest
lokaliseret 8. november 2023 på: https://cepos.dk/artikler/saadan-
indfoeres-et-bureaukratiloft-i-praksis/.
28
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0029.png
DSK foreslår
Der skal generelt ryddes op i fødevarelovgivningen, så reglerne i højere grad
afspejler købmændenes faktiske dagligdag. DSK har tidligere samlet en række
forslag til, hvordan dette præcist kan gøres.
Kontantpligten skal justeres, så det bliver muligt for købmanden at afvise at tage
imod kontanter i tidsrummet 18.00 til 08.00.
Reglerne for salg af håndkøbsmedicin bør forenkles f.eks. ved en afskaffelse af
reglen om, at salg af håndkøbsmedicin er forbundet med et krav om et
basissortiment.
Der bør indføres et generelt byrdestop og en målsætning om at reducere
erhvervslivets administrative byrder med 25 pct.
Der skal skabes rammerne for en politisk kultur med større tilbageholdenhed; dette
kan f.eks. understøttes etableringen af et uafhængigt lovråd eller lignende, der kan
vurdere kvaliteten af og byrderne ved nye regler og ved at arbejde for en bedre og
mere systematisk evalueringskultur i den offentlige sektor. Alle lovforslag skal i dag
konsekvensvurderes, men mange konsekvensvurderinger kan ikke genkendes
blandt fagfolk eller ude hos den berørte købmand.
29
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0030.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0031.png
Samfundets lokale funktioner og infrastruktur bør prioriteres
højere
Ingen erhvervsdrivende er en isoleret ø. Det gælder også den lokale købmand, der i høj grad
er en væsentlig del af det omkringliggende samfund. Få lokalsamfund ville være det samme,
hvis ikke det var for den nære dagligvarehandel.
Men der skal mere til, hvis et lokalsamfund skal sprudle. Dagligvarehandlen er mange steder
en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning, og derfor må man også erkende, at skal
der liv i landdistrikterne, kræver det et bredere blik.
De lokale institutioner er vigtige
Når en skole, en børnehave, et kommunekontor, en politistation, et bibliotek eller en helt femte
offentlig institution lukker, påvirker det alle dele og grene af et lokalsamfund både direkte og
indirekte.
Direkte fordi lokalområdet tømmes for liv og arbejdspladser
og indirekte fordi lokalområdet
fremstår mindre attraktivt for andre at gøre forretning og liv i.
Selvom købmanden spiller en væsentlig
rolle for at holde liv i lokalsamfundet, kan
den lokale dagligvarehandel ikke til fulde
kompensere for den aktivitet og det liv og
de muligheder, der fjernes, når
samfundets institutioner trækker sig
tilbage til de større byer. En levende
købmand overlever sjældent i en ellers
død by.
Derfor skal kommunerne og staten også
overveje det ganske nøje, når de lokale
samfundsinstitutioner lukkes eller
centraliseres
for den slags beslutninger
kan have konsekvenser, der rækker ud
over den konkrete, offentlige institution,
der lukkes eller flyttes.
Eksempel: Stadig færre skoler
I nyere tid har skolesammenlægninger og -lukninger
præget billedet mange steder i Danmark ikke mindst
uden for de større byer.
I 2007 var der næsten 2.100 grundskoler i Danmark.
Ca. 24 pct.
næsten 500
var frie og private
grundskoler. I 2022 var der under 1.900 grundskoler i
Danmark, og de frie og private grundskoler udgjorde
næsten 30 pct.
Børne- og Undervisningsministeriet (2023): Antal grundskoler. Senest
lokaliseret 11. december 2023 på:
https://www.uvm.dk/statistik/grundskolen/personale-og-skoler/antal-
grundskoler og egne beregninger.
Infrastruktur skal prioriteres
Danmark er et lille land
men det kan forekomme stort, hvis der fra den ene egn til den næste
er en afgrund til forskel i infrastrukturen og de muligheder, denne understøtter.
31
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0032.png
Infrastruktur handler naturligvis om offentlig transport, men det handler også om alt muligt
andet. Det handler f.eks. også om adgangen til internet og mobildækning og mulighederne for
at forbedre ejendomsmassen og gøre den grønnere
herunder også erhvervsbygninger,
butikker og lignende.
Købmanden kan spille en endnu stærkere rolle som det lokale omdrejningspunkt
Denne slags skal man prioritere, hvis man ønsker at udvikle de danske landdistrikter. Og det
kan man gøre på flere måder. Den oplagte er naturligvis finansiering
men man kan også
kigge i andre retninger, hvor købmanden måske kunne hjælpe udviklingen på vej:
Der har i årevis været et velkendt og godt samarbejde mellem de lokale købmænd og
fragtselskaberne om udlevering af pakker, og dagligvarehandlen supplerer apotekernes salg
af håndkøbsmedicin. Begge ting skaber især i landdistrikter en bedre tilgængelighed af visse
ydelser og varer. Og det skaber grundlag for at overveje muligheder for, om og hvordan
købmanden kan bidrage endnu mere til at holde liv i lokalsamfundet.
Men det kræver, at der tænkes lidt ud af boksen, hvis købmanden skal udfylde hullerne. F.eks.
kan man godt forestille sig flere samarbejder mellem offentlige institutioner og den lokale
dagligvarehandel. Eller en forbedring af den offentlige transport i Danmark, hvis flere private
udbydere
f.eks. i samarbejde med købmændene som formidlere
fik nemmere ved at
udbyde lokal og regional persontransport. Eller man kan forestille sig, at det blev nemmere for
små, lokale virksomheder
evt. i samarbejde
at agere som leverandør til de lokale, offentlige
institutioner.
Mulighederne er mange, og potentialet er stort for udvikling af de danske landdistrikter
og
det er en udvikling, som den lokale købmand er og bør være en naturlig del af.
32
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0033.png
33
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0034.png
Opsummering: 34 konkrete forslag
Indsatsområde nr. 1: Den lokale planlægning skal sikre liv i byerne
1. Afskaffelse eller flerårigt stop for kommunernes mulighed for udlægning af nye og udvidelser
af eksisterende aflastningsområder, så man derved også undgår, at der udlægges alt for
store dagligvarebutikker uden for bymidterne.
2.
Skærpelse af Plan- og Landdistriktstyrelsens administration af kommunernes planlægning
med et skærpet fokus på en
kvalitativ vurdering af de analyser, der ligger til grund for
kommunernes planlægning.
Udvidelse af definitionen af hvilke plansager, der har ”national interesse”.
Der skal generelt sikres ro om planlovens detailhandelsbestemmelser for at fjerne
usikkerheder fra planlægning og udvikling af dagligvarehandlen.
3.
4.
Indsatsområde nr. 2: Bedre adgang til finansiering
5. Serviceeftersyn af realkreditinstitutternes praksis
med at værdiansætte ejendomme til
dagligvarehandel ud fra deres alternative anvendelse.
6.
Tilpasning af værdiansættelsesbekendtgørelsen, så butikker med lav husleje
f.eks. pga.
borgerfinansiering
ikke værdiansættes kunstigt lavt.
Statsgaranti skal sikre realitetsbehandling af låneansøgninger til etablering af virksomheder i
hele landet.
Fortsættelse af puljen til støtte til etablering og udvikling af borgerdrevne dagligvarebutikker i
landdistrikter i perioden 2025-2027.
Indførelse af en mulighed for equity crowdfunding for anpartsselskaber
altså en mulighed
for udbud af anparter til offentligheden.
7.
8.
9.
34
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0035.png
34 konkrete forslag (fortsat)
Indsatsområde nr. 3: Gør op med den skæve konkurrence
10. Nedsættelse af en ekspertgruppe, der skal udarbejde en model for fødevaremoms i Danmark.
11. Afskaffelse eller reduktion af punktafgifterne på særlige grænsehandelsfølsomme varer.
12. Den danske regering bør iværksætte en politisk prioriteret indsats
for at få stoppet den tyske
særbehandling af skandinaviske kunder, når det kommer til opkrævning af tysk dåsepant.
13.
Myndighedsindsatsen for bekæmpelse af ulovlig import / illegalt salg bør intensiveres, og
strafferammen for denne slags kriminalitet bør øges.
14.
Rammerne for frivillige kæder skal gøres mere smidige, så de frivillige kæder får nemmere
ved at samarbejde om f.eks. markedsføring, webshops m.m.
Indsatsområde nr. 4: Samspillet mellem myndigheder, forsyningsselskaber og det lokale
erhvervsliv skal være bedre
15. Udvidet informations- og oplysningspligt til myndigheder, forsyningsselskaber m.m. i
forbindelse med offentlige arbejder som f.eks. vejarbejde, større byggerier, renoveringer m.m.
16. Krav om øget inddragelse af lokale, berørte virksomheder i forbindelse med den konkrete
planlægning af offentlige arbejder, der kan få forstyrrende virkning på virksomhederne.
17. Udvidede muligheder for kompensation til virksomheder, der generes af vejarbejder og
lignende.
18. Indførelse af bedre muligheder og bedre praksis for, at der ved omlægning af trafik kan
skiltes direkte til de berørte butikker ved navns nævnelse.
35
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0036.png
34 konkrete forslag (fortsat)
Indsatsområde nr. 5: Gør det nemmere for købmanden at samle folk
19. Indførelse af en undtagelse i reglerne om lejlighedstilladelser, så det bliver muligt for den
lokale købmand at afholde f.eks. op til fem årlige, udendørs arrangementer med servering af
øl og vin
f.eks. en markedsdag, sommerfest eller lignende
uden at der hver gang skal
indhentes lejlighedstilladelse hertil.
20. Reservation af finanslovsmidler til en tilpasset fortsættelse af forsøgsordningen for frie
bymidter allerede fra 2028, når ordningen ophører, så der undgås en ”stop-and-go”-situation.
Derfor bør evalueringen af ordningen også allerede nu aftales.
Indsatsområde nr. 6: Giv det lokale arbejdsmarked et boost
21. Den danske regering bør arbejde
for en afskaffelse af EU’s totimersregel
for ungarbejdere, så
den enkelte butik får lettere ved at ansætte ungarbejdere mere fleksibelt
22. Etablering af en arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan reglerne for ansættelse af
ungarbejdere kan gøres mere smidige og fleksible, og hvordan unges fritidsarbejde kan
styrkes og opmuntres. Dette kan evt. ske i samarbejde med kommunerne og skolevæsenet.
23. Gennemgang af reglerne for ansættelse af fleksjobbere og lignende med henblik på, at
reglerne skal være mere overskuelige, så denne slags ansættelser bliver mere attraktive og
mindre byrdefulde for den enkelte købmand.
24. Afskaffelse af G-dagene.
36
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0037.png
34 konkrete forslag (fortsat)
Indsatsområde nr. 7: Ryd op i de regler, der spænder ben i dagligdagen
25. Oprydning i fødevarelovgivningen, så reglerne i højere grad afspejler købmændenes faktiske
dagligdag. DSK har tidligere samlet en række forslag til, hvordan dette præcist kan gøres.
26. Justering af kontantpligten, så det bliver muligt for købmanden at afvise at tage imod
kontanter i tidsrummet 18.00 til 08.00.
27. Forenkling af reglerne for salg af håndkøbsmedicin f.eks. ved en afskaffelse af reglen om, at
salg af håndkøbsmedicin er forbundet med et krav om et basissortiment.
28. Indførelse af et generelt byrdestop og en målsætning om at reducere erhvervslivets
administrative byrder med 25 pct.
29. Skabelse af en politisk kultur med større tilbageholdenhed f.eks. gennem etablering af et
uafhængigt lovråd, der kan vurdere kvaliteten af og byrderne ved nye regler og ved at
arbejde for en bedre og mere systematisk evalueringskultur i den offentlige sektor. Alle
lovforslag skal i dag konsekvensvurderes, men mange konsekvensvurderinger kan ikke
genkendes blandt fagfolk eller ude hos den berørte købmand.
Indsatsområde nr. 8: Samfundets lokale funktioner og infrastruktur bør prioriteres højere
30. Udarbejdelse af en særlig handleplan for kommunernes og statens opretholdelse og
udvikling af lokale samfundsinstitutioner som f.eks. skoler, daginstitutioner m.m.
31. Bredbåndspuljen bør udvides og styrkes
eller gentænkes.
32. Udarbejdelse af et best practice-katalog med forslag til og beskrivelse af muligheder for,
hvordan kommunerne og andre offentlige myndigheder kan styrke deres lokale
tilstedeværelse i samarbejde med lokale virksomheder som f.eks. den lokale købmand.
33. Udvikling af en mere holdbar finansieringsmodel for den offentlige transport også i
yderområder suppleret med en liberalisering af reglerne for persontransport.
34.
Den offentlige sektor bør i langt højere grad end i dag tilrettelægge udbud så mindre og
lokale virksomheder
evt. i samarbejder
kan byde.
37
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0038.png
ULØ, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Henvendelse af 06/05-24 fra De Samvirkende Købmænd (DSK) om et katalog med forslag, der kan styrke detailhandelen i landdistrikterne
2862592_0039.png
De Samvirkende Købmænd har eksisteret i over 100 år som
brancheorganisation for Danmarks selvstændige købmænd.
Vi repræsenterer i dag over 1.500 supermarkeder, discountbutikker,
nærbutikker og convenience-butikker i Danmark.