Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2889773_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond, lov om tekno-
logi og innovation, lov om offentlige forskningsinstitutioners kommer-
cielle aktiviteter og samarbejde med fonde og lov om Danmarks
Grundforskningsfond
(Justering af Danmarks Innovationsfonds opgave med forskningsfaglige
vurderinger for andre ministre, ophævelse af regler om innovationsmiljøer,
fastsættelse af godkendelsesperiode for godkendte teknologiske servicein-
stitutter m.v.)
§1
I lov om Danmarks Innovationsfond jf. lovbekendtgørelse nr. 1660 af 12.
august 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »årligt et bevillingsbrev« til: »bevillingsbreve«.
2.
I
§ 5, stk. 1,1. pkt.,
indsættes efter »myndighedsbetjening«: », jf. dog stk.
2 og 3«.
3.
I
§ 5, stk. 1,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
»Fondens forskningsfaglige vurdering af indkomne ansøgninger sker med
brug af anerkendte forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings-
og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond. Hvis det
vurderes tilstrækkeligt, kan fondens forskningsfaglige vurdering efter aftale
med vedkommende minister ske med brug af forskningskyndige, jf. § 2, nr.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0002.png
2, i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Dan-
marks Frie Forskningsfond.«
4.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Fonden kan undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering efter
stk. 1, hvis denne vurdering kan foretages på tilsvarende forskningsfagligt
niveau inden for vedkommende ministers eget område.
Stk. 3.
Fonden kan efter aftale overlade en forskningsfaglig vurdering efter
stk. 1 til Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen af en statslig forsk-
ningsbevilling falder inden for Danmarks Frie Forskningsfonds formål.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§2
I lov om teknologi og innovation, jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 10. april
2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 2,
udgår », innovationsmiljøer«.
2.
§ 5, stk. 6, 1. pkt.,
affattes således:
»Ministeren fastsætter godkendelsesperiodens længde i forbindelse med
godkendelse efter stk. 1.«
3.
Overskriften
før § 7 ophæves.
4.
§§ 7-9
ophæves.
§3
I lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde, jf. lovbekendtgørelse nr. 580 af 1. juni 2014, som
ændret ved § 40 i lov nr. 871 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
§ 8, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
2.
I
§ 8, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »stk. 1, nr. 1-3« til: »stk. 1, nr. 1-2«, i
stk. 3
og
4
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 3«, og i
stk. 5
ændres »stk.
1, nr. 1, 2 og 4« til: »stk. 1, nr. 1-3«.
3.
I
§ 9, 1. pkt.,
ændres
Ȥ
8, stk. 1, nr. 1-4« til:
Ȥ
8, stk. 1, nr. 1-3«.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0003.png
§4
I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188
af 8. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 11 indsættes i
kapitel 4:
Ȥ 12.
Fonden skal etablere et datagrundlag vedrørende fondens konkrete
tilsagn til og afslag på ansøgte projekter m.v., herunder relevante stamdata.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om etablering af datagrundlaget efter stk. 1, herunder om indsamling, vide-
regivelse, afrapportering og offentliggørelse m.v. af data.«
§5
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af Danmarks Innovationsfonds opgave med
forskningsfaglige vurderinger for andre ministre m.v.
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Opdatering af lov om teknologi og innovation
2.2.1. Ophævelse af regler om innovationsmiljøer m.v.
2.2.1.1. Gældende ret
2.2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.2. Fastsættelse af godkendelsesperiode for godkendte teknologiske
serviceinstitutter
2.2.2.1. Gældende ret
2.2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Danmarks Grundforskningsfonds etablering af et datagrundlag
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0005.png
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer, der har til formål at justere og
opdatere de administrative rammer for visse ordninger på forsknings- og
innovationsområdet.
For det første foreslås ændringer af lov om Danmarks Innovationsfond med
henblik på at fastlægge en mere hensigtsmæssig og fleksibel ramme for
Danmarks Innovationsfonds opgave med at foretage forskningsfaglige vur-
deringer for andre ministerier i forbindelse med uddeling af statslige forsk-
ningsbevillinger. I dag skal fonden godkende uddelingsproceduren og fore-
tage en forskningsfaglig vurdering af alle indkomne ansøgninger ved andre
ministres uddeling af statslige forskningsbevillinger, der ikke er er basisbe-
villinger knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til forskningsba-
seret myndighedsbetjening.
I praksis har det i visse tilfælde været uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt
at fravige kravet om, at fonden i alle tilfælde skal foretage en forskningsfag-
lig vurdering i forbindelse med andre ministres uddeling af statslige forsk-
ningsbevillinger.
Det foreslås på den baggrund, at Danmarks Innovationsfond skal kunne
undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger,
hvis en sådan vurdering kan foretages på tilsvarende forskningsfagligt ni-
veau inden for vedkommende ministers eget område. Derudover foreslås
det, at opgaven efter aftale skal kunne overlades til Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, hvis uddelingen sker på et forskningsområde, der vurderes at
falde inden for Danmarks Frie Forskningsfonds formål.
Forslaget vil ikke ændre ved det grundlæggende princip om, at uddeling af
statslige forskningsbevillinger skal ske i åben konkurrence og på baggrund
af en forskningsfaglig vurdering.
Med lovforslaget foreslås det desuden præciseret, at fondens forskningsfag-
lige vurdering af indkomne ansøgninger for andre ministre skal ske med
brug af anerkendte forskere, men dog efter aftale med vedkommende mini-
ster vil kunne ske med brug af forskningskyndige, hvis dette vurderes til-
strækkeligt.
5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0006.png
For det andet indeholder lovforslaget forslag til opdateringer af lov om tek-
nologi og innovation, der hjemler en række innovationsordninger under Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet, herunder de godkendte teknologiske
serviceinstitutter (såkaldte GTS-institutter), innovationsmiljøer og innova-
tionsnetværk.
Det foreslås, at reglerne om innovationsmiljøer bliver ophævet, da innova-
tionsmiljøordningen er udfaset ved udgangen af 2023 som følge af politisk
aftale af 24. maj 2018 om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
Det foreslås derudover at gøre den nuværende godkendelsesperiode for
GTS-institutter mere fleksibel ved at give uddannelses- og forskningsmini-
steren mulighed for at fastsætte godkendelsesperiodens længde.
For det tredje foreslås en ændring af lov om Danmarks Grundforsknings-
fond med henblik på at indsætte en bestemmelse om, at fonden skal etablere
et datagrundlag, der bl.a. kan anvendes til analyser og effektmålinger på
tværs af det samlede forsknings- og innovationssystem. Forslaget har såle-
des til formål at understøtte en mere systematisk videnopsamling i forhold
til fondens aktiviteter. Det foreslås i den forbindelse, at uddannelses- og
forskningsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
etableringen af et datagrundlag, herunder om indsamling, videregivelse, af-
rapportering og offentliggørelse af data. En tilsvarende hjemmel blev i 2021
indsat i lov om Danmarks Innovationsfond.
Endeligt indeholder lovforslaget enkelte sproglige præciseringer og konse-
kvensændringer i lov Danmarks Innovationsfond og lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af Danmarks Innovationsfonds opgave med forsknings-
faglige vurderinger for andre ministre m.v.
2.1.1 Gældende ret
Danmarks Innovationsfond er etableret af uddannelses- og forskningsmini-
steren som et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning. Fondens
virksomhed bliver finansieret ved bevillinger på de årlige bevillingslove, og
uddannelses- og forskningsministeren udsteder årligt et bevillingsbrev til
fonden på baggrund af de årlige bevillingslove. Der henvises til § 1, stk. 1,
6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0007.png
i lov om Danmarks Innovationsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1669 af 12.
august 2021.
Det følger af lovens § 2, stk. 1, at fondens formål er at give tilskud til forsk-
ning, videnbaseret innovation og iværksætteri, der fører til styrkelse af
forskningsområder og udvikling af teknologi og innovative løsninger til
gavn for vækst og beskæftigelse i hele Danmark.
Efter lovens § 5, stk. 1, skal fonden godkende uddelingsproceduren og fo-
retage en forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger fra de en-
kelte ministres uddeling af statslige forskningsbevillinger, hvor der ikke er
tale om basisbevillinger knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte ministre uddeler heref-
ter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har fundet støtteværdige.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at der er pligt for andre
ministerier til at forelægge fonden forslag til uddeling af sådanne bevillin-
ger, uanset om bevillingens formål ligger inden for fondens formål. Bestem-
melsen bygger på en grundpræmis om, at alle organer, der er tillagt opgaver
knyttet til støtte af forskning, tilsammen skal sikre, at alle statslige forsk-
ningsbevillinger, der ikke er basisbevillinger knyttet til bestemte institutio-
ner eller bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening, skal udde-
les i åben konkurrence og efter en forskningsfaglig kvalitetsvurdering. Der
henvises til bemærkningerne til § 5, stk. 1, i lov om Danmarks Innovations-
fond, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 107 som fremsat, side 13.
Det fremgår af lovens § 5, stk. 2, at fonden, efter anmodning, kan bistå andre
offentlige og private institutioner med forskningsfaglige vurderinger af ud-
delingsprocedurer og indkomne ansøgninger forud for sådanne institutio-
ners uddeling af forskningsbevillinger.
Der er fastsat regler om fondens egen bevillingsfunktion i lovens kapitel 5.
Det fremgår af lovens § 18, stk. 1, at fonden træffer afgørelse om tilskud
inden for de rammer, der er fastsat på de årlige bevillingslove. Afgørelser
træffes ved tildeling af bevillinger i åben konkurrence på baggrund af sag-
lige og forud offentliggjorte kriterier med vægt på bl.a. kvalitet, effekt og
relevans af ansøgningerne. Det følger af lovens § 18, stk. 2, at fondens be-
villingsfunktion skal varetages efter ensartede retningslinjer, der er fastsat
af bestyrelsen. Retningslinjerne, der skal offentliggøres, skal sikre, at ansøg-
ninger til forskningsaktiviteter vurderes af anerkendte forskere, jf. § 2, nr.
7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0008.png
1, i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Dan-
marks Frie Forskningsfond, under relevant inddragelse af eksterne bedøm-
mere.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der vurderes at være behov for at fastlægge en mere hensigtsmæssig og
fleksibel ramme for Danmarks Innovationsfonds opgave med at foretage
forskningsfaglige vurderinger for andre ministerier i forbindelse med udde-
lingen af statslige forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyt-
tet til en bestemt institution eller bevillinger til forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening.
I praksis har det i visse tilfælde været uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt
at fravige fondens forpligtelse til at foretage en forskningsfaglig vurdering i
forbindelse med andre ministres uddeling af statslige forskningsbevillinger.
Det gælder f.eks. i de tilfælde, hvor det pågældende fagministerium selv
råder over forskningsudvalg med anerkendte forskere inden for det berørte
fagområde.
Det vurderes desuden unødigt ressourcekrævende, at Danmarks Innovati-
onsfond skal foretage en selvstændig forskningsfaglig vurdering i de til-
fælde, hvor der allerede måtte være foretaget en forudgående forskningsfag-
lig vurdering i regi af det relevante fagministerium.
Der vurderes endvidere at være behov for at foretage en præcisering af fon-
dens forpligtelse til at bruge anerkendte forskere i forbindelse med forsk-
ningsfaglige vurderinger for andre ministre.
Der foreslås på den baggrund en præcisering af § 5, stk. 1, i lov om Dan-
marks Innovationsfond med henblik på at tydeliggøre, at fondens forsk-
ningsfaglige vurderinger for andre ministre skal ske med brug af anerkendte
forskere på linje med kravet til fondens egen bevillingsfunktion, jf. lovens
§ 18, stk. 2. Det foreslås desuden, at fonden efter aftale med vedkommende
minister vil kunne lade ansøgninger vurdere af forskningskyndige, hvis fon-
den vurderer det tilstrækkeligt. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis den
forskningsfaglige kvalitet ikke er afgørende i ministeriets indbyrdes rang-
ordning af ansøgninger. Definitionen af anerkendt forsker og forsknings-
kyndig følger af § 2, nr. 1 og 2, i lov om Danmarks Forsknings- og Innova-
tionspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
8
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0009.png
Det foreslås derudover, at der indsættes nye bestemmelser som § 5, stk. 2
og 3, i lov om Danmarks Innovationsfond.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, vil Danmarks Innovations-
fond kunne undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne
ansøgninger, hvis en sådan vurdering kan foretages på tilsvarende forsk-
ningsfagligt niveau inden for vedkommende ministers eget område.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt kunne finde anvendelse
i tilfælde, hvor det ministerium, der skal uddele en statslig forskningsbevil-
ling, selv råder over forskningsudvalg med anerkendte forskere eller undta-
gelsesvist med forskningskyndige inden for det berørte fagområde. Bestem-
melsen vil dog også kunne anvendes i andre tilfælde, hvor det konkret vur-
deres, at det relevante ministerium på anden vis kan sikre, at der gennemfø-
res en forsvarlig forskningsfaglig vurdering af de indkomne ansøgninger
med inddragelse af anerkendte forskere eller undtagelsesvist forskningskyn-
dige, f.eks. i form af en ad hoc-vurdering el.lign.
Det vil være Danmarks Innovationsfond, der skal tage stilling til, om det
pågældende ministeriums forskningsfaglige udvalg el.lign. besidder den re-
levante forskningsfaglige indsigt i forhold til det pågældende opslag. Andre
ministerier vil således uændret have pligt til at forelægge Danmarks Inno-
vationsfond et forslag til model for vurdering af ansøgninger i sådanne op-
slag med henblik på fondens vurdering.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 5, stk. 3, foreslås det desuden, at
en forskningsfaglig vurdering efter aftale skal kunne overlades til Danmarks
Frie Forskningsfond, hvis uddelingen sker på et forskningsområde, der vur-
deres at falde uden for Danmarks Innovationsfonds formål og inden for Dan-
marks Frie Forskningsfonds formål, jf. lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Den foreslåede bestemmelse vil således være relevant for fagområder, hvor
Danmarks Innovationsfond normalt ikke uddeler forskningsmidler som led
i fondens egen bevillingsfunktion, jf. lovens § 18.
Det kan f.eks. være relevant inden for samfundsvidenskabelige og humani-
stiske forskningsområder, hvor Danmarks Frie Forskningsfond i stigende
grad har fået ansvar for at udmønte politisk øremærkede programmidler fra
de årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.
9
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0010.png
Hvis Danmarks Frie Forskningsfond ikke påtager sig opgaven med at fore-
tage den forskningsfaglige vurdering, vil opgaven påhvile Danmarks Inno-
vationsfond.
Med de ovennævnte forslag vil der ikke blive ændret ved det grundlæggende
princip om, at uddeling af statslige forskningsmidler skal ske i åben konkur-
rence og på baggrund af en forskningsfaglig vurdering.
Med forslaget vil det som hidtil være fonden, der efter lovens § 5, stk. 1, i
alle tilfælde skal godkende uddelingsproceduren i forbindelse med uddelin-
gen af en statslig forskningsbevilling, mens det fortsat vil være det relevante
fagministerium, der foretager eventuel partshøring og herefter træffer afgø-
relse om, hvilke af de ansøgninger, der er fundet støtteværdige, som skal
have bevilling.
2.2. Opdatering af lov om teknologi og innovation
2.2.1. Ophævelse af regler om innovationsmiljøer m.v.
2.2.1.1. Gældende ret
Der er fastsat regler om innovationsmiljøer i §§ 7-9 i lov om teknologi og
innovation.
Det fremgår bl.a. af lovens § 7, stk. 1, at uddannelses- og forskningsmini-
steren efter ansøgning kan godkende innovationsmiljøer med henblik på at
fremme samspillet mellem det offentlige vidensystem, nye innovative virk-
somheder, etablerede virksomheder og kapitalkilder.
Et innovationsmiljø skal være et aktieselskab, hvis hovedformål er at be-
skæftige sig med aktiviteter, som knytter sig til udvikling af nye service- og
produktideer frem mod en kommerciel udnyttelse, jf. lovens § 7, stk. 3.
Efter lovens § 8 fastsætter uddannelses- og forskningsministerens nærmere
regler for tilsynet med innovationsmiljøerne og kan af innovationsmiljøerne
kræve meddelt alle oplysninger, som er nødvendige for tilsynet med inno-
vationsmiljøernes virksomhed.
Uddannelses- og forskningsministeren kan inden for en ramme, der fastsæt-
tes på de årlige finanslove, tildele innovationsmiljøerne en ramme til at med-
finansiere kommercialisering af nye ideer, opfindelser og forskningsresul-
tater, jf. lovens § 9, stk. 1.
10
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0011.png
Efter lovens § 9, stk. 2, kan det i kontrakterne med innovationsmiljøerne
fastsættes, at innovationsmiljøerne tildeler medfinansiering på vegne af Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet, eller at medfinansieringen tildeles in-
novationsmiljøerne med henblik på anvendelse som medfinansiering i form
af lån eller kapitalindskud til kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater i innovationsmiljøet.
I de tilfælde, hvor innovationsmiljøerne tildeler medfinansiering på vegne
af Uddannelses- og Forskningsministeriet, kan det fastsættes, at en andel af
tilbagebetalingerne på projekter tilfalder innovationsmiljøet, jf. lovens § 9,
stk. 3. I de tilfælde, hvor medfinansieringen tildeles innovationsmiljøerne
med henblik på anvendelse som medfinansiering i form af lån eller kapital-
indskud, kan det fastsættes, at en andel af tilbagebetalingerne på projekter
tilfalder Uddannelses- og Forskningsministeriet, jf. lovens § 9, stk. 4.
2.2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det følger af den politiske aftale af 24. maj 2018 om forenkling af erhvervs-
fremmesystemet (Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Dansk Folkeparti), at de statslige midler i innovationsmiljøerne udfases i
løbet af 2019, at der aftales en udfasningsplan for innovationsmiljøerne så-
ledes, at eksisterende tilsagn honoreres, og miljøernes fremadrettede aktivi-
teter afklares.
Som opfølgning på aftalen har fire såkaldte exit-operatører forvaltet inno-
vationsmiljøernes portefølje af virksomheder siden den 1. januar 2020 og
haft til opgave at afslutte statens engagement i innovationsmiljøordningen,
herunder sælge selskaber med statslige ejerandele. Ved udgangen af 2023
ophørte kontraktperioden for exit-operatørerne og de få tilbageværende
statslige engagementer i bl.a. enkelte endnu ikke solgte virksomheder, og
håndtering af likvidationer og konkurser forvaltes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Da innovationsmiljøordningen således er udfaset ved udgangen af 2023, fo-
reslås det, at reglerne om innovationsmiljøer i lovens §§ 7-9 bliver ophævet.
Som en konsekvens af forslaget om at reglerne om innovationsmiljøer i lov
om teknologi og innovation foreslås desuden konsekvensændringer i lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde
med fonde.
11
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0012.png
2.2.2. Fastsættelse af godkendelsesperiode for godkendte teknologiske ser-
viceinstitutter
2.2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler godkender uddannelses- og forskningsministeren
efter ansøgning almennyttige selvejende institutioner eller almennyttige ak-
tieselskaber som godkendte teknologiske serviceinstitutter (herefter GTS-
institutter). Der henvises til § 5, stk. 1, i lov om teknologi og innovation, jf.
lovbekendtgørelse nr. 366 af 10. april 2021.
Det fremgår af lovens § 5, stk. 6, at en godkendelse kan meddeles for indtil
3 år. Ministeren kan tilbagekalde godkendelsen med eller uden varsel, hvis
de forudsætninger, der lå til grund for godkendelsen, ikke længere er til
stede, jf. lovens § 5, stk. 2.
2.2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Resultatkontraktmidler til GTS-institutterne kan tildeles for varierende pe-
rioder og tildeles pt. for 4-årige perioder. Baggrunden for de nuværende 4-
årige resultatkontraktperioder bygger på en international evaluerings anbe-
falinger om at styrke GTS-institutternes strategiske positionering i innova-
tionssystemet. De nuværende, længere resultatkontraktperioder med insti-
tutterne giver således et større strategisk manøvrerum for de enkelte insti-
tutter i forhold til langtidsplanlægning af institutternes indsatser inden for
forskning og udvikling, samt opbygning af samarbejdsrelationer med andre
nationale og udenlandske aktører
I dag er der ikke overensstemmelse mellem de lovfastsatte 3-årige godken-
delser og de længere resultatkontraktperioder, hvilket medfører, at det er
vanskeligere som myndighed at vurdere ansøgninger om GTS-godkendelse
og efterlevelse af institutstrategier, når det ikke er muligt samtidigt at vur-
dere de ansøgende institutter i forhold til sammenhængen mellem institut-
ternes strategier og institutternes planlagte resultatkontraktaktiviteter i peri-
oden.
Som led i tidligere evalueringer af GTS-institutterne har længden af såvel
resultatkontrakter som godkendelsesperioder været overvejet. Godkendel-
sesperioderne bør normalt følge resultatkontraktperioderne og være ens på
tværs af GTS-institutterne.
12
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0013.png
Det foreslås på den baggrund, at den lovfastsatte godkendelsesperiode på 3
år i lovens § 5, stk. 6, ændres til, at ministeren fastsætter godkendelsesperi-
odens længde i forbindelse med godkendelsen af GTS-instituttet efter lo-
vens § 5, stk. 1.
Med den foreslåede ændring vil loven give mulighed for, at fastsættelsen af
godkendelsesperiodernes længde vil kunne følge resultatkontraktperioderne
for GTS-institutterne.
Dermed gives der mulighed for, at der ved fastsættelse af godkendelsespe-
riodernes længde, kan tages hensyn til kompleksiteten i den teknologiske
udvikling og ændringer i det samlede forsknings-, udviklings-, innovations-
og erhvervsfremmesystem, som GTS-institutterne er en del af.
2.3. Danmarks Grundforskningsfonds etablering af et datagrundlag
2.3.1. Gældende ret
Lov om Danmarks Grundforskningsfond indeholder ikke bestemmelser,
som forpligter fonden til at etablere et datagrundlag vedrørende fondens
konkrete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter m.v., herunder relevante
stamdata.
En tilsvarende hjemmel, som ønskes fastsat i lov om Danmarks Grundforsk-
ningsfond, findes i § 26 a i lov om Danmarks Innovationsfond, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1660 af 12. august 2021.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 2019 igangsat et projekt om
etableringen af en fælles fondsdatabase, der bl.a. andet dækker offentlige
forskningsbevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Inno-
vationsfond og Danmarks Grundforskningsfond. Projektet er en del af et da-
taudviklingsprogram på forsknings- og innovationsområdet, der har til for-
mål at skabe en fælles analytisk platform, der samler data om bevillinger,
personer (forskere), publikationer virksomheder og aktiviteter. Målet er at
skabe et konsolideret datagrundlag med oplysninger om fondsansøgninger,
tildelte bevillinger og afrapporteringer fra offentlige fonde, og i muligt om-
fang fra private fonde og virksomheder, med relevante koblingsnøgler
(f.eks. ORCID-ID og CVR), der muliggør effektanalyser af virkemidler,
karriereveje m.v.
13
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0014.png
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en ny § 12 i loven, hvorefter
fonden skal etablere et datagrundlag vedrørende fondens konkrete tilsagn til
og afslag på ansøgte projekter m.v., herunder relevante stamdata.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndi-
ges til at kunne fastsætte nærmere regler om etablering af datagrundlaget,
herunder om indsamling, videregivelse, afrapportering og offentliggørelse
m.v. af data.
Med forslaget fastlægges fondens ansvar og rolle i forhold til indsamling,
videregivelse og registrering af data, der skal benyttes til at måle og evaluere
effekten af forsknings- og innovationsindsatser. Det forudsættes, at fonden
ved etableringen af datagrundlaget samt efterfølgende afrapportering, vide-
regivelse og offentliggørelse af data overholder de databeskyttelsesretlige
regler for behandling af personoplysninger, herunder kravet om passende
behandlingssikkerhed, oplysningspligt over for de registrerede samt krav
ved videregivelse af personoplysninger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være rele-
vante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
14
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0015.png
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni 2024 til den 22. august
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AIDS-Fondet, Akademiet for de Tekniske Videnska-
ber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, A. P. Møller Fonden, Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektskolen Aarhus, Bitten og Mads
Clausens Fond, Carlsbergfondet, Center for Regional- og Turismeforskning,
CO-industri, Copenhagen Business School
Handelshøjskolen, Danmarks
Eksport- og Investeringsfond, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Dan-
marks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forsknings-
fond, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Dan-
marks Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Center for Forsknings-
analyse, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Institut for Internationale
Studier, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Pro-
fessionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter, De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, De Økonomiske Råd,
DEA, Designskolen Kolding, Det Etiske Råd, Det Kongelige Bibliotek, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Kon-
servering, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det Obelske Familiefond, Djøf, De Vi-
denskabsetiske Komitéer i Region Syddanmark, Fabrikant Mads Clausens
Fond, Fagligt Fælles Forbund, FH, Fonden Teknologirådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forsvarsakademiet, Færøernes landsstyre, God-
kendt Teknologisk Service (GTS-net), Industriens Fond, Ingeniørforenin-
gen, IDA, IT-Universitetet i København, IT-Branchen, It-Vest, Kommuner-
nes Landsforening, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet, Land-
brug & Fødevarer, Lundbeckfonden, Lægeforeningen, Lægemiddelindustri-
foreningen, Naalakkersuisut i Grønland, Nationalmuseet, National Viden-
skabsetisk Komité, Nordea-fonden, Novo Nordisk Fonden, Nævnet for Vi-
denskabelig Uredelighed, Realdania, Region Hovedstaden, Region Midtjyl-
land, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rektor-
15
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0016.png
kollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser, Rigsarkivet, Rigs-
revisionen, Rockwool Fonden, Roskilde Universitet, Rådet for Grøn Om-
stilling, Sektorforskningens Direktørkollegium, Siemensfonden, Statens Se-
rum Institut, Syddansk Universitet, Thomas B. Thriges Fond, Trygfonden,
Velux Fonden, Villum Fonden, VIVE, William Demant Fonden, Aalborg
Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative
konsekven-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør ser/merudgifter
»Ingen«)
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0017.png
Er i strid med de
fem principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end mi-
nimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
17
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0018.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 3, i lov om Danmarks Innovationsfond, at uddannel-
ses- og forskningsministeren årligt udsteder et bevillingsbrev til fonden på
baggrund af de årlige bevillingslove.
Efter gældende praksis sker bevilling af midler til Danmarks Innovations-
fond via en bevilling til uddelinger og en bevilling til fondens sekretariat.
På baggrund af de årlige bevillingslove yder uddannelses- og forskningsmi-
nisteren således tilskud til fonden ved at udstede to bevillingsbreve til Dan-
marks Innovationsfond til henholdsvis uddelinger (finanslovens § 19.44.01)
og fondens sekretariat (finanslovens § 19.44.02). Bevillingsbrevene udste-
des af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter delegation fra uddannel-
ses- og forskningsministeren.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at »årligt et bevillingsbrev« ændres til »bevillings-
breve«.
Med den forslåede ændring vil det komme til at fremgå af bestemmelsen, at
uddannelses- og forskningsministeren årligt udsteder mere end et bevillings-
brev til Danmarks Innovationsfond på baggrund af de årlige bevillingslove.
Det forventes, at ministerens kompetence til at udstede bevillingsbreve som
hidtil vil blive delegeret til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Til nr. 2
Efter § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Innovationsfond skal fonden
godkende uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige forsk-
ningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en bestemt institu-
tion eller bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening.
Det foreslås, at der i
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes », jf. dog stk. 2 og 3«.
Forslaget skal ses i lyset af den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4,
hvor det foreslås, at der indsættes nye bestemmelser i § 5, stk. 2 og 3.
18
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0019.png
Hensigten med den foreslåede ændring er at tage højde for, at de foreslåede
nye bestemmelser i § 5, stk. 2 og 3, vil have karakter af undtagelsesbestem-
melser til hovedreglen i § 5, stk. 1, hvorefter det er fonden, der skal foretage
en forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger i forbindelse med
de enkelte ministres uddeling af statslige forskningsbevillinger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om Danmarks Innovationsfond, at fonden
skal godkende uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurde-
ring af indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en bestemt in-
stitution eller bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening. De en-
kelte ministre uddeler herefter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har
fundet støtteværdige.
Det foreslås at indsætte et nyt
2. pkt.
i § 5, stk. 1, hvorefter fondens forsk-
ningsfaglige vurdering af indkomne ansøgninger skal ske med brug af aner-
kendte forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings- og Innovati-
onspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Med forslaget vil det blive tydeliggjort, at Danmarks Innovationsfonds
forskningsfaglige vurderinger for andre ministre skal ske med brug af aner-
kendte forskere på linje med kravet til fondens egen bevillingsfunktion, der
fremgår af lovens § 18, stk. 2. Definitionen af anerkendte forskere fremgår
af § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
og Danmarks Frie Forskningsfond.
Det foreslås desuden at indsætte en nyt
3. pkt.,
i § 5, stk. 1, hvor det fremgår,
at hvis det vurderes tilstrækkeligt, kan fondens forskningsfaglige vurdering
efter aftale med vedkommende minister ske med brug af forskningskyndige,
jf. § 2, nr. 2 i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og
Danmarks Frie Forskningsfond.
Forslaget vil indebære, at fonden efter aftale med vedkommende minister
kan lade ansøgninger vurdere af forskningskyndige, jf. definitionen heraf i
§ 2, nr. 2 i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og
19
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0020.png
Danmarks Frie Forskningsfond, hvis fonden vurderer det tilstrækkeligt. Ud-
gangspunktet vil være, at fondens forskningsfaglige vurderinger skal ske
med brug af anerkendte forskere, men brug af forskningskyndige vil f.eks.
kunne være relevant, hvis den forskningsfaglige kvalitet ikke er afgørende i
vedkommende ministers indbyrdes rangordning af ansøgninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om Danmarks Innovationsfond, at fonden
skal godkende uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurde-
ring af indkomne ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en bestemt in-
stitution eller bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening. De en-
kelte ministre uddeler herefter midlerne blandt de ansøgere, som fonden har
fundet støtteværdige.
Efter lovens § 5, stk. 2, kan fonden efter anmodning bistå andre offentlige
og private institutioner med forskningsfaglige vurderinger af uddelingspro-
cedurer og indkomne ansøgninger forud for sådanne institutioners uddeling
af forskningsbevillinger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 2,
der fastlægger, at fonden kan
undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering efter stk. 1, hvis den
forskningsfaglige vurdering kan foretages på tilsvarende forskningsfagligt
niveau inden for vedkommende ministers eget område.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt finde anvendelse i til-
fælde, hvor det ministerium, der skal uddele en statslig forskningsbevilling,
selv råder over forskningsudvalg med anerkendte forskere eller undtagel-
sesvist med forskningskyndige inden for det berørte fagområde.
Bestemmelsen vil dog også kunne anvendes i andre tilfælde, hvor det kon-
kret vurderes, at det relevante fagministerium på anden vis kan sikre, at der
gennemføres en forsvarlig forskningsfaglig vurdering af de indkomne an-
søgninger med inddragelse af anerkendte forskere eller undtagelsesvist
forskningskyndige, f.eks. i form af en ad hoc-vurdering el.lign.
20
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0021.png
Det vil være Danmarks Innovationsfond, der skal tage stilling til, om det
pågældende ministeriums forskningsfaglige udvalg el.lign. besidder den re-
levante forskningsfaglige indsigt i forhold til det pågældende opslag.
Andre ministerier vil uændret have pligt til at forelægge Danmarks Innova-
tionsfond et forslag til model for vurdering af ansøgninger i sådanne opslag
med henblik på fondens vurdering.
Det foreslås desuden, at der indsættes et nyt
stk. 3,
hvorefter fonden efter
aftale kunne overlade en forskningsfaglig vurdering efter stk. 1 til Danmarks
Frie Forskningsfond, hvis uddelingen af en statslig forskningsbevilling fal-
der inden for Danmarks Frie Forskningsfonds formål.
Den foreslåede bestemmelse vil være relevant for fagområder, hvor Dan-
marks Innovationsfond normalt ikke uddeler forskningsmidler som led i
fondens egen bevillingsfunktion, jf. lovens § 18.
Det kan f.eks. være relevant inden for samfundsvidenskabelige og humani-
stiske forskningsområder, hvor Danmarks Frie Forskningsfond i stigende
grad har fået ansvar for at udmønte politisk øremærkede programmidler fra
de årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.
Hvis Danmarks Frie Forskningsfond ikke påtager sig opgaven med at fore-
tage den forskningsfaglige vurdering, vil opgaven påhvile Danmarks Inno-
vationsfond.
Med forslaget vil det som hidtil være fonden, der efter lovens § 5, stk. 1, i
alle tilfælde skal godkende uddelingsproceduren i forbindelse med uddelin-
gen af en statslig forskningsbevilling, mens det fortsat vil være det relevante
fagministerium, der foretager eventuel partshøring og herefter træffer afgø-
relse om, hvilke af de ansøgninger, der er fundet støtteværdige, som skal
have bevilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr.1
Det fremgår af § 1, stk. 2, i lov om teknologi og innovation, at loven navnlig
tilsigter at fremme teknologiudvikling og innovation, der udøves gennem
21
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0022.png
godkendte teknologiske serviceinstitutter, innovationsmiljøer og innovati-
onsnetværk m.v.
Det foreslås i
§ 1, stk. 2,
at », innovationsmiljøer« udgår af bestemmelsen.
Forslaget skal ses i lyset af, at det med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås, at
reglerne om innovationsmiljøer i lovens §§ 7-9 bliver ophævet, da innova-
tionsmiljøordningen er udfaset.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 6, 1. pkt., i lov om teknologi og innovation, at god-
kendelse af bl.a. et godkendt teknologisk serviceinstitut (GTS-institut) efter
lovens § 5, stk. 1, kan meddeles for indtil 3 år.
Det foreslås, at
§ 5, stk. 6, 1. pkt.,
nyaffattes, således at ministeren fastsætter
godkendelsesperiodens længde i forbindelse med godkendelse efter lovens
§ 5, stk. 1.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det bliver muligt for ministeren at
fastsætte godkendelsesperiodernes længde mere fleksibelt med henblik på
at følge GTS-institutternes resultatkontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
I lov om teknologi og innovation er
overskriften før lovens § 7 ”innovati-
onsmiljøer”.
Det foreslås, at
overskriften
ophæves.
Det foreslåede skal ses i lyset af, at det med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås,
at reglerne om innovationsmiljøer i lovens §§ 7-9 bliver ophævet, da inno-
vationsmiljøordningen er udfaset.
Til nr. 4
22
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0023.png
Reglerne om innovationsmiljøer fremgår af §§ 7-9 i lov om teknologi og
innovation. For en gennemgang af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§§ 7-9
ophæves.
Den foreslåede ændring vil bl.a. indebære, at uddannelses- og forsknings-
ministeren ikke længere vil kunne godkende innovationsmiljøer eller helt
eller delvis medfinansiere etableringen og driften af godkendte innovations-
miljøer.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, nr. 3, i lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, at et aktieselskab stiftet
efter § 4 kan opfylde sit formål ved at erhverve aktier i innovationsmiljøer,
jf. lov om teknologi og innovation.
Det foreslås, at
§ 8, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
Forslaget vil være en konsekvens af, at det med dette lovforslags § 2, nr. 7,
foreslås at ophæve reglerne om innovationsmiljøer i §§ 7-9 i lov om tekno-
logi og innovation.
Det vil på denne baggrund ikke længere skulle fremgå af § 8, stk. 1, at et
aktieselskab stiftet efter lovens § 4 kan opfylde sit formål ved at erhverve
aktier i innovationsmiljøer, jf. lov om teknologi og innovation.
Forslaget vil ikke have indflydelse på, at selskaber, som er stiftet efter lo-
vens § 4, kan beholde eventuelle ejerandele i de tidligere innovationsmiljø-
selskaber.
Til nr. 2
I lovens § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., henvises der til stk. 1, nr. 1-3, og i § 8, stk.
3 og 4, henvises til stk. 1, nr. 4. Endelig henvises der i § 8, stk. 5, til stk. 1,
nr. 1, 2 og 4.
23
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0024.png
I
§ 8, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
foreslås det at ændre »stk. 1, nr. 1-3« til: »stk. 1,
nr. 1-2«. Det foreslås desuden i
stk. 3
og
4,
at ændre »stk. 1, nr. 4« til »stk.
1, nr. 3«. Endelig foreslås det i stk. 5 at ændres »stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til »stk.
1, nr. 1-3«.
Ændringerne vil være en konsekvens af, at det med lovforslagets § 3, nr. 1,
foreslås at ophæve lovens § 8, stk. 1, nr. 3, hvorefter § 8, stk. 1, nr. 4 vil
blive nr. 3. De korrekte henvisninger i § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., vil herefter
være til stk. 1, nr. 1-2. De korrekte henvisninger i § 8, stk. 3 og 4, vil være
til stk. 1, nr. 3, og endelig vil den korrekte henvisning i § 8, stk. 5, være til
stk. 1, nr. 1-3.
Til nr. 3
Lovens § 9, 1. pkt., indeholder en henvisning til lovens § 8, stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås i
§ 9, 1. pkt.
at ændre »§ 8, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 8, stk. 1, nr.
1-3«.
Ændringen vil være en konsekvensændring af, at det med lovforslagets § 3,
nr. 1, foreslås at ophæve lovens § 8, stk. 1, nr. 3, hvorefter § 8, stk. 1, nr. 4
vil blive nr. 3. Den korrekte henvisning i § 9, 1. pkt. vil herefter være til §
8, stk. 1, nr. 1-3.
Til § 4
Til nr. 1
Lov om Danmarks Grundforskningsfond indeholder ikke bestemmelser om
fondens forpligtelse til at etablere et datagrundlag vedrørende fondens kon-
krete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter m.v., herunder relevante stam-
data.
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse som
§ 12
i loven, der indeholder regler om fondens etablering af et datagrundlag.
Efter det foreslåede
stk. 1
skal fonden etablere et datagrundlag vedrørende
fondens konkrete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter m.v., herunder
relevante stamdata.
24
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0025.png
Med forslaget fastlægges fondens ansvar og rolle i forhold til indsamling,
videregivelse og registrering af data, der skal benyttes til at måle og evaluere
effekten af forsknings- og innovationsindsatser. Det forudsættes, at fonden
ved etableringen af datagrundlaget samt efterfølgende afrapportering, vide-
regivelse og offentliggørelse af data overholder de databeskyttelsesretlige
regler for behandling af personoplysninger, herunder de grundlæggende
principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5, kravet om passende be-
handlingssikkerhed efter databeskyttelsesforordningens artikel 32, oplys-
ningspligt over for de registrerede efter databeskyttelsesforordningens arti-
kel 13 og 14 samt krav ved videregivelse af personoplysninger, bl.a. til
forskning og statistik.
Efter det foreslåede
stk. 2
får uddannelses- og forskningsministeren bemyn-
digelse til at fastsætte nærmere regler om etablering af datagrundlaget efter
stk. 1, herunder om indsamling, videregivelse, afrapportering og offentlig-
gørelse m.v. af data.
Det forventes, at ministeren f.eks. vil fastsætte nærmere regler om hvilke
typer af oplysninger, som fonden skal indsamle til brug for datagrundlaget.
Ministeren vil således kunne fastsætte nærmere regler om de typer af oplys-
ninger, som fonden skal indarbejde i dens almindelige registreringspraksis,
f.eks. oplysninger om ansøgere og ansøgninger ved tilsagn og afslag oplys-
ninger om det ansøgte projekt, herunder samarbejdspartnere, finansiering
(tilskud og egenfinansiering fra de deltagende parter), deltagere fra videnin-
stitutioner, oplysninger om resultater og effekter af bevillingen. Det kan ek-
sempelvis være publikationer, patenter eller andre forskningsresultater. Mi-
nisteren vil også kunne fastsætte regler om fondens afrapportering og vide-
regivelse af data, herunder personoplysninger, til Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre relevante
myndigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Lovens §§ 1, 3 og 4 vil ikke gælde for Færøerne og Grønland og vil heller
ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, fordi de love, som fo-
reslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne og Grønland.
25
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0026.png
Lovens § 2 vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, men kan, da hovedlo-
ven har anordningshjemmel, ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Danmarks Innovations-
fond jf. lovbekendtgørelse nr. 1660
af 12. august 2021, foretages føl-
gende ændringer:
§ 1. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren udsteder årligt et bevil-
lingsbrev til fonden på baggrund af
de årlige bevillingslove.
Stk. 4. ---
§ 5.
Fonden skal godkende udde-
lingsproceduren og foretage en
forskningsfaglig vurdering af ind-
komne ansøgninger for de enkelte
ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er
basisbevillinger knyttet til en be-
stemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbe-
tjening. De enkelte ministre uddeler
herefter midlerne blandt de ansø-
gere, som fonden har fundet støtte-
værdige.
§ 5.
Fonden skal godkende udde-
lingsproceduren og foretage en
forskningsfaglig vurdering af ind-
komne ansøgninger for de enkelte
ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er
basisbevillinger knyttet til en be-
stemt institution eller bevillinger
til forskningsbaseret myndigheds-
betjening. De enkelte ministre ud-
deler herefter midlerne blandt de
1.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »årligt et
bevillingsbrev« til: »bevillings-
breve«.
2.
I
§ 5, stk. 1,1. pkt.,
indsættes efter
»myndighedsbetjening«: », jf. dog
stk. 2 og 3«.
3.
I
§ 5, stk. 1,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
»Fondens forskningsfaglige vurde-
ring af indkomne ansøgninger sker
med brug af anerkendte forskere,
jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspoliti-
ske Råd og Danmarks Frie Forsk-
ningsfond. Hvis det vurderes til-
27
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0028.png
ansøgere, som fonden har fundet
støtteværdige.
Stk. 2. ---
strækkeligt, kan fondens forsk-
ningsfaglige vurdering efter aftale
med vedkommende minister ske
ved brug af forskningskyndige, jf.
§ 2, nr. 2 i lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspoliti-
ske Råd og Danmarks Frie Forsk-
ningsfond.
§ 5. ---
4.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som
nye stykker:
Stk. 2.
Fonden kan efter anmod-
»Stk. 2.
Fonden kan undlade at
ning bistå andre offentlige og pri-
foretage en forskningsfaglig vur-
vate institutioner med forsknings-
dering efter stk. 1, hvis den forsk-
faglige vurderinger af uddelings-
ningsfaglige vurdering kan foreta-
procedurer og indkomne ansøgnin-
ges på tilsvarende forskningsfag-
ger forud for sådanne institutioners
ligt niveau inden for vedkom-
uddeling af forskningsbevillinger.
mende ministers eget område.
Stk. 3.
Fonden kan efter aftale
overlade en forskningsfaglig vur-
dering efter stk. 1 til Danmarks
Frie Forskningsfond, hvis uddelin-
gen af en statslig forskningsbevil-
ling falder inden for Danmarks
Frie Forskningsfonds formål.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§2
I lov om teknologi og innovation,
jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 10.
april 2014, foretages følgende æn-
dringer:
§ 1. ---
Stk. 2.
Loven tilsigter navnlig at
1.
I
§ 1, stk. 2,
udgår », innovations-
fremme teknologiudvikling og in- miljøer«.
novation, der udøves gennem god-
kendte teknologiske serviceinstitut-
ter, innovationsmiljøer og innovati-
onsnetværk m.v., samt ved
1-5) ---
Stk. 3. ---
28
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0029.png
§ 5. ---
Stk. 2-5. ---
Stk. 6.
Godkendelse efter stk. 1 kan
meddeles for indtil 3 år.
Innovationsmiljøer
2.
I
§ 5, stk. 6, 1. pkt.,
affattes såle-
des:
»Ministeren fastsætter godkendel-
sesperiodens længde i forbindelse
med godkendelsesperiodens
længde i forbindelse med godken-
delse efter stk. 1. «
3.
Overskriften
før § 7 ophæves.
§ 7.
Uddannelses- og forsknings-
7.
§§ 7-9
ophæves.
ministeren kan efter ansøgning
godkende innovationsmiljøer med
henblik på at fremme samspillet
mellem det offentlige vidensystem,
nye innovative virksomheder,
etablerede virksomheder og kapi-
talkilder.
Stk. 2.
Et innovationsmiljø skal for
at blive godkendt råde over facili-
teter og kvalifikationer, der kan
fremme nye innovative virksomhe-
der med henblik på at udvikle og
kommercialisere nye service- og
produktideer. For at et innovati-
onsmiljø kan godkendes, skal stif-
terne endvidere opfylde følgende
krav:
1) Såfremt stifterne har egne virk-
somheder, skal disse over en fler-
årig periode have udvist et tilfreds-
stillende resultat af den ordinære
drift, ligesom virksomhederne skal
have en soliditet og en egenkapital,
der står i rimeligt forhold til virk-
somhedernes forretningsgrundlag.
2) Stifterne må ikke have ubetalt
forfalden gæld til det offentlige,
der overstiger 100.000 kr.
29
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0030.png
Stk. 3.
Et innovationsmiljø skal
være et aktieselskab, hvis hoved-
formål er at beskæftige sig med
aktiviteter, som knytter sig til ud-
vikling af nye service- og produkt-
ideer frem mod en kommerciel ud-
nyttelse.
Stk. 4.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan inden for en
ramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, helt eller delvis medfi-
nansiere etableringen og driften af
godkendte innovationsmiljøer.
Stk. 5.
Et godkendt innovations-
miljø skal meddele uddannelses-
og forskningsministeren, såfremt
der sker ændringer i forhold, der
ligger til grund for godkendelsen
og medfinansieringen af innovati-
onsmiljøet.
Stk. 6.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan tilbagekalde
godkendelsen af et innovations-
miljø, hvis de forudsætninger, der
lå til grund for godkendelsen af in-
novationsmiljøet, ikke længere er
til stede, eller i tilfælde af grov el-
ler gentagen overtrædelse af reg-
lerne i denne lov eller regler ud-
stedt i medfør af denne lov.
Stk. 7.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte nær-
mere bestemmelser om kravene for
godkendelse.
Stk. 8.
Forvaltningsloven finder
anvendelse på den virksomhed, der
udøves som godkendt innovations-
miljø.
§ 8.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren fastsætter nærmere reg-
30
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0031.png
ler for tilsynet med innovations-
miljøerne. Ministeren kan af inno-
vationsmiljøerne kræve meddelt
alle oplysninger, som er nødven-
dige for tilsynet med innovations-
miljøernes virksomhed.
§ 9.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan inden for en
ramme, der fastsættes på de årlige
finanslove, tildele innovationsmil-
jøerne en ramme til at medfinan-
siere kommercialisering af nye
ideer, opfindelser og forskningsre-
sultater.
Stk. 2.
Det kan i kontrakterne med
innovationsmiljøerne fastsættes, at
1) innovationsmiljøerne tildeler
medfinansiering på vegne af Ud-
dannelses- og Forskningsministe-
riet,
2) medfinansieringen tildeles inno-
vationsmiljøerne med henblik på
anvendelse som medfinansiering i
form af lån eller kapitalindskud til
kommercialisering af nye ideer,
opfindelser og forskningsresultater
i innovationsmiljøet.
Stk. 3.
Der kan i de tilfælde, hvor
innovationsmiljøerne tildeler med-
finansiering på vegne af Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, jf.
nr. 1, fastsættes, at en andel af til-
bagebetalingerne på projekter til-
falder innovationsmiljøet.
Stk. 4.
Der kan i de tilfælde, hvor
medfinansieringen tildeles innova-
tionsmiljøerne med henblik på an-
vendelse som medfinansiering i
form af lån eller kapitalindskud, jf.
nr. 2, fastsættes, at en andel af til-
31
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0032.png
bagebetalingerne på projekter til-
falder Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet.
Stk. 5.
Innovationsmiljøernes afgø-
relser kan ikke indbringes for en
administrativ myndighed.
Stk. 6.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren fastsætter nær-
mere regler vedrørende innovati-
onsmiljøernes sagsbehandling og
medfinansiering, herunder betin-
gelser for innovationsmiljøernes
tilbagebetaling af medfinansiering
ydet i medfør af stk. 1 og 2.
§3
I lov om offentlige forskningsinsti-
tutioners kommercielle aktiviteter
og samarbejde med fonde, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 580 af 1. juni
2014, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 8.
Et aktieselskab stiftet efter § 4
1.
§ 8, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
kan opfylde sit formål ved:
1-2) ---
3) At erhverve aktier i innovations-
miljøer, jf. lov om teknologi og in-
novation.
4) ---
Stk. 2-5. ---
§ 8. ---
2.
I
§ 8, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres
Stk. 2.
Aktieselskaber stiftet efter § »stk. 1, nr. 1-3« til: »stk. 1, nr. 1-
4 og universiteter må ikke alene el- 2«, i
stk. 3
og
4
ændres »stk. 1, nr.
ler tilsammen have så store ejeran- 4« til: »stk. 1, nr. 3«, og i
stk. 5
dele i selskaber omfattet af stk. 1, ændres »stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til:
nr. 1-3, at disse får en sådan forbin- »stk. 1, nr. 1-3«.
delse til et enkelt aktieselskab stif-
tet efter § 4 eller et enkelt universi-
tet, som et datterselskab har til et
moderselskab efter selskabsloven.
32
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0033.png
Aktieselskaber stiftet efter § 4 og
sektorforskningsinstitutioner må
ikke alene eller tilsammen have så
store ejerandele i selskaber omfattet
af stk. 1, nr. 1-3, at disse får en så-
dan forbindelse til et enkelt aktie-
selskab stiftet efter § 4 eller en eller
flere sektorforskningsinstitutioner,
som et datterselskab har til et mo-
derselskab efter selskabsloven.
Stk. 3.
Aktieselskaber stiftet efter §
4, som har samme forbindelse til en
eller flere sektorforskningsinstituti-
oner, som et datterselskab har til et
moderselskab efter selskabsloven,
kan alene stifte eller erhverve ejer-
andele i selskaber omfattet af stk. 1,
nr. 4, hvor dette sker i aktieselskabs
regi.
Stk. 4.
Ejerskabet til et selskab om-
fattet af stk. 1, nr. 4, skal senest 2 år
efter, at det er blevet omfattet af
denne lov, følge § 9, stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For at et aktieselskab stiftet
efter § 4 skal kunne stifte eller er-
hverve ejerandele i selskaber om-
fattet af stk. 1, nr. 1, 2 og 4, er det
en betingelse, at det pågældende
selskabs vedtægter skal følge be-
stemmelserne i §§ 7 og 9.
§ 9.
Hvor et aktieselskab stiftet ef-
3.
I
§ 9, 1. pkt.,
ændres
Ȥ
8, stk. 1,
ter § 4 stifter et selskab, der ikke er nr. 1-4« til:
Ȥ
8, stk. 1, nr. 1-3«.
omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-4, eller
hvor det eller en offentlig forsk-
ningsinstitution erhverver aktier el-
ler anparter i et sådant selskab, gæl-
der følgende:
1-2) ---
§4
33
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond m.v., fra uddannelses- og forskningsudvalget
2889773_0034.png
I lov om Danmarks Grundforsk-
ningsfond, jf. lovbekendtgørelse nr.
1188 af 8. juni 2022, foretages føl-
gende ændring:
1.
Efter § 11 indsættes i
kapitel 4:
Ȥ 12.
Fonden skal etablere et data-
grundlag vedrørende fondens kon-
krete tilsagn til og afslag på ansøgte
projekter m.v., herunder relevante
stamdata.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler om etablering af datagrund-
laget efter stk. 1, herunder om ind-
samling, videregivelse, afrapporte-
ring og offentliggørelse m.v. af
data.«
34