Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2866402_0001.png
Tíl uddannelsesudvalget
Folketinget skal drøfte beslutningen om etablering af en psykologfaglig overbygning på uddannelserne som
lærer og pædagog. Det er et meget positivt og nødvendigt skridt i en tid med trivselsmæssige udfordringer i
skolen, der samtidigt har medført en meget stor efterspørgsel på faglig hjælp fra PPR. Med vores
henvendelse ønsker vi at gøre opmærksom på, at det er nødvendigt at den nye pædagogiske
psykologuddannelse får samme faglige niveau som cand. psyk. uddannelsen såfremt uddannelsen skal
bidrage til at gøre en forskel i praksis. Det er heldigvis god inspiration at hente i Skotland, hvor de
pædagogiske psykologer er uddannet på universiteterne. Praksis i Skotland viser at det reelt har ført til en
væsentlig styrkelse af inklusionen jvf. vedlagte inspirationsindlæg.
Hermed til inspiration et indlæg fra Folkeskolen.dk om skotske skolepsykologers bidrag i skolerne uden
brug af diagnoser, og hvor psykologernes tid ikke går med tidskrævende testning og med lærere, der har
frie rammer til at arbejde sammen om den gode undervisning:
https://blog.folkeskolen.dk/inspiration-ppr-skolepsykolog/ppr-taet-pa-ingen-segregering-af-
elever-i-10-ar-pa-stor-skole/4763494
Jette Lentz har sammen med skoleleder Kirsten Hanne Hansen netop været på et studiebesøg i Skotland og
besøgt flere skoler og PPR i Fife kommune. Vi bliver atter bekræftet i, hvor langt vi i Danmark ville kunne
med det ressourcefyldte børnesyn i fleksible støttesystemer og en stærk ledelse på det. Samt ikke mindst
med skolepsykologer, der har kompetencerne fra pædagogiske psykologi med fra deres
kandidatuddannelse og deres tidligere jobs, så de kan arbejde kollaborativt og forebyggende helt ude i
læringsmiljøerne med praksisnær rådgivning.
Der er en kæmpe inspiration at hente på Dundee Universitets skolepsykologuddannelse, som sikrer PPRs
kontinuitet og bidrag ind i de skotske skoler med meningsfuld rådgivning, som er med til at bidrage til alle
elevers inklusion. Her uddannes psykologerne til at gå med i skoleudvikling, arbejde ude i pædagogisk
praksis med indsatser omkring individuelle børn, i klassefællesskaberne og på organisationsniveau.
Jan Sejersdahl Kirkegaard, der bl.a. er eksternt tilknyttet VIBUS, og Jette Lentz, forperson i Pædagogisk
Psykologisk Forening vil meget gerne tale med jer om kommende ny psykologfaglige
overbygningsuddannelse i Danmark, og hvad vi ser, at skolepsykologuddannelsen i Skotland kan, som vi kan
inspireres af.
Som tidligere ledere i PPR i landets 2 største kommuner har vi har fulgt udviklingen gennem mange år. Vi
mener, at lærere og pædagoger med nogle års erfaring og kandidatuddannelse vil kunne gøre en stor
forskel i skolerne i en tid med store inklusionsudfordringer, hvor det skal bygges bro om det særlige og
almene.
De kan være med til at kapacitetsopbygge i tætte samarbejder ude i praksis med en efteruddannelse som
skolepsykolog bag sig. En uddannelse der vel og mærke ligger fuldt på højde med nuværende cand. psych.
uddannelse.
Vi ser frem til at høre fra jer.
Venlig hilsen
Jette Lentz og Jan Sejersdahl Kirkegaard
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 77: Henvendelse af 13/5-24 fra Pædagogisk Psykologisk Forening om den ny psykologfaglige overbygningsuddannelse i Danmark med inspiration fra Skotland