Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2865218_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnerådet (forskning og rum) den 23. maj 2024
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Indhold
Rum
Udveksling af synspunkter om kommende EU-rumlov ........................................... 2
Forberedelse af session til EU-ESA Rumrådet om europæisk rumpolitik .............. 4
Rådskonklusioner om at styrke Europas konkurrenceevne ved hjælp af
rummet .................................................................................................................... 6
Forskning
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt
angår et EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at
fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens ......... 9
Rådshenstilling om forbedring af forskningssikkerheden ..................................... 14
Rådskonklusioner om omsætning af forskningsresultater samt styrkelse af
forskning og innovation i samfundet ..................................................................... 19
Rådskonklusioner om ex-post evalueringen af Horisont 2020 ............................. 22
Politisk drøftelse om forskning og innovation inden for avancerede
materialer .............................................................................................................. 25
7. april 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0002.png
Udveksling af synspunkter om kommende EU-rumlov
-
Drøftelse
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Diskussionsoplægget er endnu ikke udsendt, så punktet er alene kendt på over-
skriftsniveau.
Der forventes, at formandskabet vil lægge op til en drøftelse af kommende forslag
til en EU-rumlov, som forventes fremsat tidligst efter sommerpausen, sandsynlig-
vis under den ny Europa-Kommission. Det forventes, at det overordnede formål
med forslaget er at styrke udviklingen af det indre marked for rumsektoren gen-
nem en harmonisering af regler og krav. Regeringen byder drøftelsen velkommen
og finder det positivt, at Europa-Kommissionen vil fremsætte forslag til en EU-
rumlov. Regeringen er enig i behovet for at regulere trafikken i rummet og mener,
at dette skal ske uden at skade den europæiske rumindustris konkurrenceevne.
2. Baggrund
Rummet er over de senere år blevet mere tilgængeligt og anvendeligt for langt
flere aktører end tidligere, og rumbaserede tjenester er i stigende grad vigtige for
europæisk økonomi og en lang række af samfundsfunktioner. Den øgede aktivitet
giver samtidigt en ekspotentielt stigende risiko for sammenstød og overbelastning
af de mest brugte kredsløb i rummet. Antallet af registrerede cyberangreb på
ruminfrastruktur har også set en voldsom stigning. Ligesom den øgede rumaktivi-
tet gør det stadigt mere relevant af overveje rumaktiviteters aftryk på jordens
miljø- og klima.
Hidtil er arbejdet med regulering af rummet hovedsageligt foregået i FN-regi og
på nationalt niveau. Begge tilgange har dog sine begrænsninger, og siden 2020
har et bredt udvalg af rådskonklusioner og meddelelser fra Europa-Kommissio-
nen efterspurgt en fælles EU-tilgang til trafikstyring i rummet.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet er en politisk drøftelse af den kommende EU-rumlov.
Det forventes, at det overordnede formål med forslaget er at styrke udviklingen af
det indre marked for rumsektoren gennem en harmonisering af regler og krav.
Det forventes, at rumloven vil bestå af tre søjler:
Sikkerhed og bæredygtighed i rummet
Modstandsdygtighed
Bæredygtighed på jorden
Loven forventes at omfatte krav og regler for producenter af rumteknologi, udby-
dere af opsendelsestjenester, satellitoperatører og udbydere af rumbaserede tje-
nester. Loven forventes desuden at omfatte virksomheder fra tredjelande, der vil
sælge ydelser i EU. Det forventes, at hovedparten af indholdet i loven vil bygge
Side 2/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0003.png
på etablerede retningslinjer og praksis, som grundlæggende ligner krav, som
centrale internationale partnere også anvender.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne vil bakke op drøftelserne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder drøftelsen velkommen og finder det positivt, at Europa-Kom-
missionen vil fremsætte forslag til en EU-rumlov. Regeringen er enig i behovet for
at regulere trafikken i rummet og mener, at dette skal ske uden at skade den eu-
ropæiske rumindustris konkurrenceevne.
Side 3/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0004.png
Forberedelse af session til EU-ESA Rumrådet om europæisk rumpo-
litik
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet skal godkende, at der afholdes EU-ESA rumråd i regi af rammeaftalen
mellem EU og ESA fra 2004. Regeringen støtter afholdelse af rumrådet. Emnet
for drøftelsen på rumrådet vil være det samme som emnet for rådskonklusio-
nerne, der skal vedtages på Konkurrenceevnerådet
at styrke Europas konkur-
renceevne ved hjælp af rummet.
2. Baggrund
Der er møde i EU-ESA Rumrådet den 23. maj 2024 på ministerniveau, hvor der
vil være en politisk drøftelse om at styrke Europas konkurrenceevne vha. rum-
met. Dette er ligeledes emnet for rådskonklusionerne, der skal vedtages på Kon-
kurrencerådet. En enslydende tekst forventes parallelt vedtaget i ministerråd for
Den Europæiske Rumorganisation (ESA) i form af en ESA-resolution forud for
EU-ESA rumrådet.
3. Formål og indhold
Formålet er formelt at godkende, at der afholdes et rumråd med ESA d. 23. maj
2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at være opbakning til afholdelse af rumrådet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 4/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0005.png
Regeringen støtter afholdelse af rumrådet, hvor emnet for rådskonklusionerne om
at styrke Europas konkurrenceevne ved hjælp af rummet vil være genstand for en
politisk drøftelse.
Side 5/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0006.png
Rådskonklusioner om at styrke Europas konkurrenceevne ved hjælp
af rummet
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Rådskonklusionerne sætter fokus på, hvordan rummet bidrager til europæisk
konkurrenceevne og til at løse samfundsudfordringer. Der peges bl.a. på, at rum-
infrastrukturen spiller en stor rolle i udviklingen af politik og strategiske virkemid-
ler. Rådskonklusionerne hilser fortsat vækst og diversificering af den europæiske
rumsektor velkommen. Rådskonklusionerne sætter også fokus på, hvordan den
europæiske rumsektors konkurrenceevne kan øges. Her peges bl.a. på fortsat at
øge kendskabet til og udviklingen af mere tilgængelige rumdata, ligesom den pri-
vate sektor opfordres til at øge investeringerne i den europæiske rumindustri. En-
delig sætter rådskonklusionerne fokus på rummet som rygraden i at søge euro-
pæisk indflydelse på globalt plan, hvor en stærk europæisk rumsektor bl.a. frem-
hæves som en vigtig forudsætning.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen mener gene-
relt, at tiltag til styrkelse af Europas konkurrenceevne ved hjælp af rummet skal
være åbne og gennemsigtige. Regeringen finder diversificering af den europæi-
ske rumsektor vigtig, da en rumsektor med flere aktører medvirker til at styrke
konkurrenceevnen samt gør sektoren mere modstandsdygtig. Regeringen er enig
i, at der er behov for at øge kendskabet til anvendelsesmuligheder af rumdata og
finder det vigtigt, at der til stadighed arbejdes på at gøre rumdata relevante og
lette at tilgå for flere brugere. Regeringen mener, at den europæiske rumorgani-
sation (ESA) spiller en vigtig rolle i det europæiske rumøkosystem og er enig i, at
tæt koordination mellem EU og ESA er vigtigt.
2. Baggrund
Rumsektoren har de seneste år været under forandring. En række nye teknologi-
ske og forretningsmæssige koncepter har resulteret i kortere udviklingstid og sig-
nifikante reduktioner i omkostninger. Denne udvikling, som ofte betegnes
”New
Space”,
har gjort det muligt for langt flere lande og private virksomheder at enga-
gere sig i rumaktiviteter. Hertil kommer, at det moderne samfunds afhængighed
af satellitdata til alt fra vejrmonitorering, miljø og landbrug til transport, sikkerhed,
kommunikation og banktransaktioner har øget rumsektorens strategiske betyd-
ning og dermed incitamentet til at investere i rumsektoren. Samlet set har den ud-
vikling medført en stigende international konkurrence i rumsektoren.
Rådskonklusionerne om at styrke Europas konkurrenceevne ved hjælp af rummet
vil parallelt med vedtagelse i Konkurrenceevnerådet blive vedtaget som resolu-
tion i regi af ESA.
Side 6/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0007.png
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne sætter fokus på, hvordan rummet bidrager til den europæi-
ske konkurrenceevne og til at løse samfundsudfordringer. I den forbindelse frem-
hæver rådskonklusionerne rummets betydning for konkurrenceevnen, sikkerhed
og beslutningstagning. Det understreges endvidere, at rumkapabiliteter spiller en
nøglerolle i udviklingen af politik og virkemidler. Det fremhæves også, at rummet
bidrager til vækst, og at rumsektoren har et stort innovativt og kommercielt poten-
tiale. Rådskonklusionerne byder derfor fortsat vækst og diversificering af europæ-
isk New Space velkommen og understreger, at rumsektoren har potentiale til at
løfte Europas økonomi og konkurrenceevne.
Rådskonklusionerne sætter også fokus på, hvordan den europæiske rumsektors
konkurrenceevne kan øges. Blandt andet fremhæves behovet for at øge kend-
skabet til at bruge rumdata og udvikle mere tilgængelige og anvendelige data.
Desuden betones behovet for, at den private sektor påtager sig risiko. Rådskon-
klusionerne imødeser, at flere offentlige indkøb af tjenester overdrager ansvaret
for rummissioner til private virksomheder. Fordelene ved at anvende aggregeret
efterspørgsel og ankerkundeindkøbsordninger fremhæves af rådskonklusionerne,
som også understreger vigtigheden af transparente udbudsprocesser, som un-
derstøtter en diversificeret og innovativ europæisk rumindustri. Den private sektor
opfordres til at øge investeringerne i rumindustrien og støtte
’disruptive’
innova-
tion, ligesom små- og mellemstore virksomheders bidrag til innovation fremhæ-
ves. Rådskonklusionerne anerkender, at stabilitet og forudsigelighed tilskynder til
flere private investeringer. Endvidere fremhæver rådskonklusionerne vigtigheden
af rumforskning og dens positive afsmitning på økonomien.
Endelig sætter rådskonklusionerne fokus på rummet som rygraden i at søge eu-
ropæisk indflydelse på globalt plan. Rådskonklusionerne fremhæver i den sam-
menhæng, at et tæt samarbejde mellem ESA, EU og dets medlemsstater er en
fordel for rumsektoren, samt at rumsektoren styrker den europæiske økonomis
globale position. Rådet er desuden overbevist om behovet for, at man fra euro-
pæisk side arbejder for regler og praksisser for bl.a. at bidrage til et bæredygtigt
rummiljø. Rådskonklusionerne fremhæver endvidere vigtigheden af, at rumsyste-
mer kan bidrage til at beskytte kritisk infrastruktur og anerkender det presserende
behov for at styrke europæisk autonomi med hensyn til sikkerhed og modstands-
dygtighed i rummet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 7/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0008.png
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelse af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Generelt anser regerin-
gen det for vigtigt, at styrkelsen af Europas konkurrenceevne ved hjælp af rum-
met sker gennem åbne og gennemsigtige tiltag.
Regeringen finder rådskonklusionernes fokus på at diversificere den europæiske
rumsektor vigtig, da en rumsektor med flere aktører styrker konkurrenceevnen
samt gør den europæiske rumsektor mere modstandsdygtig.
Regeringen er enig i, at der er behov for at øge kendskabet til rumdataenes an-
vendelsesmuligheder og finder det vigtigt, at der til stadighed arbejdes på at gøre
rumdata lette at tilgå.
Regeringen mener, at ESA spiller en vigtig rolle i det europæiske rumøkosystem
og er enig i, at tæt koordination mellem EU og ESA er vigtigt.
Side 8/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0009.png
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2021/1173 for så
vidt angår et EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik
på at fremme den europæiske førerposition inden for pålidelig kun-
stig intelligens
Generel indstilling
KOM(2024) 29
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af den 7. februar 2024 forud for
rådsmøde den 23. maj 2024. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Rådets forordning er på til generel indstilling på Konkurrenceevnerådet (forsk-
ning/rum) den 23. maj 2024.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har ved KOM(2024) 29 af den 26. januar 2024 (dansk
sprogversion den 12. februar 2024) præsenteret ændringsforslag til EuroHPC-
rådsforordning, som har til formål at understøtte den europæiske førerposition in-
den for pålidelig kunstig intelligens.
Med Europa-Kommissionens ændringsforslag vil EuroHPC JU få til opgave
for-
uden det eksisterende formål
at etablere såkaldte AI-fabrikker eller nærmere
bestemt kunstig intelligens-optimerede supercomputere, som skal fungere som
"one-stop-shop" for brugerne. AI-fabrikkerne skal være med til at realisere poten-
tialet i kunstig intelligens ved at samle kompetencer og ressourcer inden for ma-
skinlæring og træning af store kunstig intelligens-modeller.
Regeringen byder ændringsforslaget til EuropHPC velkommen og støtter ambitio-
nen om en fælles europæisk tilgang til at fremme udbredelsen af kunstig intelli-
gens i regi af de europæiske supercomputere.
Regeringen er tilfreds med, at den eksisterende ledelsesstruktur for EuroHPC JU,
som vedtaget i Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173 om oprettelse af et fælles-
foretagende for europæisk højtydende databehandling respekteres med æn-
dringsforslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede sit forslag til Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt angår et EuroHPC-initiativ for start-up-
virksomheder med henblik på at fremme den europæiske førerposition inden for
pålidelig kunstig intelligens den 26. januar 2024. Forslaget er oversendt til Rådet
den 12. februar 2024 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF-artikel 187 og artikel 188, stk. 1.
Ændringsforslaget indgår i Europa-Kommissionens kunstig intelligens-innovati-
onspakke præsenteret den 24. januar 2024, som er særligt målrettet europæiske
start-ups og SMV'er inden for udviklingen af pålidelig kunstig intelligens. Pakken
er et supplement til aftalen om EU's kunstig intelligens-forordning fra december
2023, som sætter fælles regler for kunstig intelligens systemer og modeller på det
Side 9/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0010.png
indre marked og dermed støtter udviklingen, udbredelsen og anvendelsen af påli-
delig kunstig intelligens i EU.
Ændringsforslaget blev varslet af formand for Europa-Kommissionen Ursula von
der Leyen i talen om Unionens tilstand i 2023, hvor et nyt initiativ til at stille Unio-
nens supercomputerkapacitet til rådighed for innovative europæiske start-ups in-
den for kunstig intelligens blev præsenteret.
3. Formål og indhold
Forslaget er en udvidelse af den eksisterende EuroHPC JU, der blev oprettet i
oktober 2018 og senere justeret i 2021. EuroHPC's overordnede formål er at ud-
vikle, idriftsætte, udbygge og vedligeholde en integreret supercomputer- og data-
infrastruktur i verdensklasse i Unionen. Det overordnede formål for EuroHPC er
at udvikle og understøtte et konkurrencedygtigt og innovativt økosystem med
højtydende databehandling. Den foreslåede ændring af rådsforordningen udvider
således anvendelsesområdet ved at føje et mål til fællesforetagendets eksiste-
rende seks mål: at udvikle og drive AI-fabrikker til støtte for den videre udvikling
af et særdeles konkurrencedygtigt og innovativt økosystem for kunstig intelligens
i Unionen.
Nærmere bestemt betyder AI-fabrikker ifølge forslaget kunstig intelligens-optime-
rede supercomputere, som skal fungere som en
"one-stop-shop"
for brugerne.
AI-fabrikkerne skal være med til at realisere potentialet i kunstig intelligens ved at
samle kompetencer og ressourcer inden for maskinlæring og træning af store
kunstig intelligens-modeller.
Af mere konkrete aktiviteter som AI-fabrikkerne skal varetages kan nævnes:
- Erhvervelse, opgradering og drift af EuroHPC-supercomputer til kunstig
intelligens, som er placeret sammen med store datacentre eller forbundet
til datacentre via højhastighedsnet. Dette med henblik på hurtig maskin-
læring og træning af store AI-modeller til generelle formål.
- Adgang til supercomputere eller EuroHPC-supercomputere, som er op-
graderet til kunstig intelligens, herunder at udbrede brugen heraf til et
stort antal offentlige og private brugere, bl.a. start-ups og små og mellem-
store virksomheder.
- Drift af centraliserede og distribuerede centre for supercomputere til kun-
stig intelligens, som skal støtte økosystemet for kunstig intelligens i start-
ups og forskning og innovation.
- Drift af supercomputer-venlige programmeringsfaciliteter.
- Tiltrække, samle og uddanne talenter til at udvikle deres kompetencer og
færdigheder inden for brug af EuroHPC-supercomputere til kunstig intelli-
gens.
- Interaktion med andre kunstig intelligens-fabrikker, gøre deres tjenester
tilgængelige på tværs af Europa og samarbejde med EuroHPC-kompe-
tencecentrene og -ekspertisecentrene og med Unionens relevante AI-ini-
tiativer.
Side 10/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0011.png
Med den foreslåede ændring vil Europa-Kommissionen særligt gøre det muligt for
EuroHPC JU at stille sin supercomputerkapacitet til rådighed for innovative euro-
pæiske start-ups med henblik på at fremme udvikling, test og validering af AI-løs-
ninger. Derudover skal ændringen muliggøre træning og udvikling af pålidelige og
etiske AI-modeller og -systemer til almen brug i stor skala med henblik på at
styrke Europas konkurrenceevne og industrigrundlag inden for kunstig intelligens.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt angår et
EuroHPC-initiativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme den europæ-
iske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens vedtages ved den særlige
lovgivningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet skal høres. Rådet er ikke retligt
forpligtet til at følge Europa-Parlamentets udtalelse.
Europa-Parlamentet vedtog 24. april 2024 sin udtalelse om forslaget. I dette kom-
mer Europa-Parlamentet med en række specifikke ændringsforslag, angående
bæredygtighed og energieffektivitet samt troværdig og etisk anvendelse af kunstig
intelligens i regi af EuroHPC.
Formandskabet har vurderet, at flere af Europa-Parlamentets bemærkninger alle-
rede indgår i udkast til den ændrede rådsforordning eller i stedet bør adresseres i
den eksisterende ledelsesstruktur for EuroHPC JU. Af den grund er Europa-Parla-
mentets bemærkninger ikke indarbejdet.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at Rådets forordning om EuroHPC (EU)
2021/1173 er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da formålet er at
styrke forsknings- og innovationskapaciteten, anskaffelse af supercomputere og
kvantecomputere og adgang til service- og datainfrastruktur inden for højtydende
databehandling og kvante-computing i hele Unionen. Europa-Kommissionen vur-
derer, at dette ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opfyldes af medlemsstaterne
samtidig med, at der fastholdes en kritisk masse og unødige dobbeltinvesteringer
undgås.
Den foreslåede ændring vil gøre det muligt for EuroHPC JU at stille sin super-
computerkapacitet til rådighed for bl.a. innovative europæiske start-ups med hen-
blik på at fremme udvikling, test og validering af AI-løsninger. Europa-Kommissio-
nen vurderer, at en sådan fælles indsats på EU-plan kan styrke Unionens økono-
miske sikkerhed og teknologiske suverænitet. Derudover kan Europa-Kommissio-
nen anvende værktøjer og lovgivningsmæssige beføjelser til at udforme globale
regler og standarder inden for kunstig intelligens og samtidig bidrage væsentligt
til udbredelsen af kunstig intelligens inden for europæisk industri, forskning og of-
fentlige tjenester.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 11/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0012.png
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser indeholder Europa-Kommissi-
onens forslag til ændring af den eksisterende rådsforordning ikke tilførsel af yder-
ligere midler. De forslåede ændringer vil skulle finde sted inden for eksisterende
ramme af EuroHPC JU. Såfremt en medlemsstat vælger at etablere en AI-fabrik,
vil der være krav om 50 pct. medfinansiering.
EuroHPC JU finansieres under EU’s flerårige finansielle ramme for perioden
2021-2027 gennem programmerne Digitalt Europa, Connecting Europe Facilite-
ten og Horisont Europa. Det danske bidrag udgør cirka 2 pct. til EU-budgettet.
Erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, anfører Europa-
Kommissionen, at forslaget vil gavne medlemsstater, videnskabelige brugere af
HPC, industri (herunder start-ups og SMV'er), supercomputercentre og borgere.
8. Høring
Forslaget til ændring af Rådets forordning blev sendt i skriftlig høring den 1. fe-
bruar i EU-specialudvalget for forskning og EU-specialudvalget for Digitalisering
med frist den 23. februar 2024. Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Industri og Forbrugerrådet Tænk. Der
henvises til grund- og nærhedsnotat af den 7. februar 2024.
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at det foreliggende dokument vil blive budt velkommen og støttet
af alle medlemsstater.
En række medlemsstater har arbejdet for at få indarbejdet en ambition om energi-
effektivitet og bæredygtighed, hvilke ikke er imødekommet af formandskabet, idet
det kunne give en konkurrencefordel for nogle MS ift. andre pga. dels geografisk
placering, dels eksisterende, nationalt energisystemmiks
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder ændringsforslaget til EuroHPC velkommen og støtter ambitio-
nen om en fælles europæisk tilgang til at fremme udbredelsen af pålidelig kunstig
intelligens i regi af de europæiske supercomputere. Regeringen er derfor positiv
over for forslaget, som sætter ambitiøse mål for anvendelsen af kunstig intelli-
gens i Europa. Regeringen finder, at forslaget harmonerer med de eksisterende
rammer og initiativer i EuroHPC JU.
Regeringen anser kunstig intelligens som en af de afgørende teknologier,
som kan være med til at understøtte EU’s konkurrenceevne, velstand og
Side 12/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0013.png
grønne omstilling. Af den grund finder regeringen, at forslaget skal ses i en
større, strategisk ramme for kunstig intelligens, hvilket kan medføre et øget natio-
nal dansk fokus på kunstig intelligens og de europæiske supercomputere, særligt
blandt virksomheder.
Regeringen er således tilfreds med, at hele økosystemet er nævnt i udkast til rå-
dets forordning. Samtidig med at samtlige brugeres adgang til de europæiske su-
percomputere respekteres og faciliteres.
Regeringen er tilfreds med, at den eksisterende ledelsesstruktur for EuroHPC JU
respekteres, som vedtaget i Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173 om oprettelse
af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling.
Regeringen beklager, at bæredygtighed og energieffektivitet ikke er indarbejdet i
ændringen, men anerkender samtidig at det ikke har været muligt at tilvejebringe
et kompromis.
Regeringen understreger,
at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om EU’s
næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringsforslaget er en justering af Rådets forordning (EU) nr. 2021/1173, som
blev forelagt til forhandlingsoplæg den 21. maj 2021 i forbindelse med forelæg-
gelse af rådsmødet for Konkurrenceevne
forskning og rum den 28. maj 2021.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 7. marts 2024.
Side 13/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0014.png
Rådshenstilling om forbedring af forskningssikkerheden
Vedtagelse
KOM (2024) 26
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af den 13. marts forud for råds-
møde den 23. maj 2024. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
Henstillingen ventes vedtaget på Konkurrenceevnerådet (forskning/rum) den 23.
maj 2024.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (KOM) har ved KOM (2024) 26 af 24. januar 2014 (dansk
sprogversion den 19. februar 2024) præsenteret sit forslag til rådshenstilling om
forbedring af forskningssikkerheden.
Formålet med forslaget er at hjælpe medlemsstater, herunder videregående ud-
dannelsesinstitutioner og forskningsorganisationer, både offentlige og private,
med at håndtere sikkerhedsrisici i forbindelse med forskning. Dette med henblik
på, at aktiviteter inden for forskning, innovation og videregående uddannelse ikke
misbruges eller indfanges på en måde, der på sigt påvirker EU og medlemssta-
ternes sikkerhed eller er uetiske.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici
og dilemmaer. Regeringen støtter et stærkere fokus på forskningssikkerhed, og
EU’s
strategiske interesser i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Internationalt samarbejde bør dog fortsat have som mantra "så åbent som muligt,
så lukket som nødvendigt".
Regeringen finder, at den nuværende balance i henstillingen i forhold til åbenhed
og påpasselighed er tilfredsstillende. Regeringen er tilfreds med, at eksisterende
strukturer i videst udstrækning søges anvendt i forhold til afrapportering og moni-
torering. Dette gør sig ligeledes gældende for et eventuelt europæisk ekspertise-
center for forskningssikkerhed, hvor eksisterende rammer og aktiviteter indtæn-
kes.
Endelig bemærker regeringen, at henstillingen vurderes at flugte godt med det
danske arbejde i regi af Udvalg om retningslinjer for internationale forsknings- og
innovationssamarbejde (URIS).
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 24. januar 2024 pakken for økonomisk
sikkerhed. Pakken har til formål at understøtte EU's økonomiske sikkerhed, sam-
tidig med at åbenheden for handel, investeringer og forskning i EU opretholdes i
overensstemmelse med den europæiske strategi for økonomisk sikkerhed fra juni
2023. Pakken indeholder 1) En meddelelse om den økonomiske sikkerhedsstra-
tegi, 2) forslag til revideret investeringsscreeningsforordning, 3) hvidbog om ek-
sportkontrol, 4) hvidbog om udgående investeringer, 5) hvidbog om forskning og
Side 14/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0015.png
udvikling inden for teknologier med dobbelt anvendelse og 6) rådshenstilling om
forskningssikkerhed. Rådets henstilling om forbedring af forskningssikkerheden
(KOM (2024) 26 af 24. januar 2014) (dansk sprogversion den 19. februar 2024)
repræsenterer pakkens fokus på beskyttelse som led i at opnå økonomisk sikker-
hed. Der udarbejdes særskilte grund- og nærhedsnotater for pakkens elementer.
Europa-Kommissionens forslag til henstilling supplerer og fortsætter det arbejde,
der har været i gang, siden Europa-Kommissionen offentliggjorde sin meddelelse
om den globale tilgang til forskning og innovation i maj 2021. Hertil kommer råds-
konklusioner fra september 2021, hvor der blev sat en retning for arbejdet med at
tackle udenlandsk indblanding i forskning og innovation.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 182 stk. 5 og 292. I henhold til
TEUF, artikel 182, stk. 5 kan aktiviteter i det flerårige rammeprogram suppleres
ved at give Europa-Parlamentet og Rådet mulighed for efter den almindelige lov-
givningsprocedure og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg at fast-
sætte foranstaltninger, der er nødvendige til gennemførelsen af det europæiske
forskningsrum. Artikel 292 i TEUF udgør retsgrundlaget for Rådets vedtagelse af
henstillinger på grundlag af forslag fra Kommissionen. Initiativet indeholder ikke
bindende forpligtelser for medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Åbenhed, internationalt samarbejde og akademisk frihed udgør kernen i forskning
og innovation, men i lyset af voksende internationale spændinger er teknologi,
forskning og innovation blevet af større sikkerhedsmæssig relevans. Europa-
Kommissionen anerkender, at flere medlemsstater allerede har igangsat eller er
langt i forhold til at adressere forskningssikkerhed på nationalt plan. Europa-Kom-
missionen påpeger samtidig, at kendskabet til disse risici ikke er ensartet i alle
medlemsstater, hvilke skaber sårbarheder, der let kan udnyttes.
I henstillingen defineres "forskningssikkerhed" som:
uønsket overførsel af kritisk viden, knowhow og teknologi, der kan påvirke
EU's og medlemsstaternes sikkerhed, f.eks. hvis den kanaliseres til mili-
tære formål i tredjelande.
ondsindet indflydelse på forskning, hvor denne forskning kan instrumentali-
seres af eller fra tredjelande med henblik på at udbrede visse narrativer el-
ler tilskynde til selvcensur blandt studerende og forskere, hvilket krænker
den akademiske frihed og forskningsintegriteten i EU.
etiske eller integritetsmæssige overtrædelser, hvor teknologier anvendes til
at undertrykke eller undergrave grundlæggende værdier, både i og uden
for EU.
Formålet med forslaget til henstilling er således at hjælpe medlemsstater, herun-
der de videregående uddannelsesinstitutioner og forskningsorganisationer, med
at håndtere sikkerhedsrisici i forbindelse med forskning og innovation. Dette med
henblik på, at aktiviteter inden for forskning, innovation og videregående uddan-
nelse ikke misbruges eller indfanges på en måde, der på sigt påvirker EU's og
Side 15/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0016.png
medlemsstaternes sikkerhed eller er uetiske. Elementer i henstillingen er rele-
vante for virksomheders engagement, men der peges samtidig på behovet for
yderligere dialog i forhold til forskningssikkerhed.
Henstillingen opstiller indledningsvist en række principper for ansvarlig internatio-
nalisering, herunder:
- Den akademiske frihed og institutionernes autonomi skal fortsat fremmes
og beskyttes.
- Internationalt samarbejde med tredjelande skal fortsætte under mantraet
"så åbent som muligt, så lukket som nødvendigt".
- Med en risikobaseret tilgang skal der vedtages politikker, der er landeuaf-
hængige samtidig med, at alle former for forskelsbehandling og stigmati-
sering, både direkte og indirekte, skal undgås.
Henstillingen indeholder en række henstillinger, der er målrettet fire typer af aktø-
rer:
- Henstillinger rettet mod offentlige myndigheder i medlemsstaterne om at
indgå i en dialog med sektoren, tilgå forskningssikkerhed tværministerielt,
tilbyde rådgivning til institutioner og organisationer og udarbejde speci-
fikke trusselsvurderinger.
- Henstillinger rettet mod nationale forskningsfinansierende organisationer
om at skærpe fokus på forskningssikkerhed i de projekter, der ydes finan-
siering til, og afkræve af ansøgere, at disse vurderer risikoprofilen af de
projekter, der søges om finansiering til.
- Henstillinger rettet mod forskningsudøvende institutioner i medlemssta-
terne om at rette opmærksomheden på risici i internationale samarbejder,
indføre procedurer for baggrundstjek af internationale partnere, etablere
en sikkerhedsorganisation, indtænke sikkerhed i rekruttering af nye med-
arbejdere og beskytte kritisk teknologi fysisk og digitalt.
-
Henstillinger rettet mod EU’s egne tjenester om at etablere et europæisk
ekspertisecenter for forskningssikkerhed, udarbejde værktøjer til sektoren
for at kunne understøtte konkrete sikkerhedsforanstaltninger og følge
medlemsstaternes gennemførsel af henstillingerne.
Der henstilles til, at medlemsstaterne gennemfører sikkerhedsforanstaltningerne
beskrevet i henstillingen så hurtigt som praktisk muligt. De fremskridt, der gøres
med gennemførelsen af denne henstilling, vil blive fulgt af Europa-Kommissionen
i samarbejde med medlemsstaterne og efter høring af de berørte interessenter.
Europa-Kommissionen vil aflægge rapport til Rådet hvert andet år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om henstillingen foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om et forslag til en rådshenstilling, som ikke er juridisk bindende. Med-
lemsstaternes forpligtelser er således ikke bindende, og hver medlemsstat væl-
ger selv sin tilgang.
Side 16/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0017.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang henstillingen senere udmøntes i
konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser
Henstillingen skønnes ikke i sig selv at medføre administrative konsekvenser for
Danmark.
8. Høring
Forslaget til rådshenstilling blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
henholdsvis forskning, handelspolitik samt konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål med frist den 20. februar 2024. Der er modtaget høringssvar fra Aar-
hus Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Indu-
stri, Dansk Metal og Lægemiddelindustriforeningen. Der henvises til grund- og
nærhedsnotat af den 20. februar 2024.
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at det foreliggende dokument bliver budt velkommen og at med-
lemsstaterne kan tilslutte sig. Der har blandt en række medlemsstater været fo-
kus på, at der opnås den rette balance i forhold til princippet om "så åbent som
muligt, så lukket som nødvendigt" samtidig med, at der er proportionalitet i anbe-
falingerne til medlemsstaterne. Endelig har der været udtrykt bekymring i forhold
til rækkevidden og derved medlemsstaternes kapacitet til at udfolde arbejdet med
forskningssikkerhed.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslag til henstilling, hvor der er opnået en klar terminologi og
den nødvendige balance mellem ambitionsniveau og kapacitetsspørgsmål.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Regeringen understreger behovet for et stærkere fokus på forsk-
ningssikkerhed, og EU’s strategiske interesser i internationalt forsknings-
og inno-
vationssamarbejde. Internationalt samarbejde bør dog fortsat operere under man-
traet "så åbent som muligt, så lukket som nødvendigt".
Regeringen finder, at den nuværende balance i henstillingen i forhold til åbenhed
og påpasselighed er tilfredsstillende. Regeringen er tilfreds med, at eksisterende
Side 17/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0018.png
strukturer i videst udstrækning søges anvendt i forhold til afrapportering og moni-
torering. Dette gør sig ligeledes gældende for et eventuelt europæisk ekspertise-
center for forskningssikkerhed, hvor eksisterende rammer og aktiviteter indtæn-
kes.
Endelig bemærker regeringen, at henstillingen vurderes at flugte godt med det
danske arbejde i regi af Udvalg om retningslinjer for internationale forsknings- og
innovationssamarbejde (URIS).
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og
nærhedsnotat blev oversendt den 13. marts 2024.
Side 18/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0019.png
Rådskonklusioner om omsætning af forskningsresultater samt styr-
kelse af forskning og innovation i samfundet
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Rådskonklusionernes fokus er på, hvorledes EU's vidensudnyttelse kan styrkes
med henblik på at styrke EU's industrielle konkurrenceevne samt bidrage til den
grønne omstilling og den digitale omstilling af samfundet.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den
23. maj 2024 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af råds-
konklusionerne og finder det overordnet positivt, at der er fokus på, at den viden,
der skabes via offentlig finansieret forskning, omsættes til værdi for samfundet.
2. Baggrund
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om vidensud-
nyttelse af forskningsresultater; et emne der er blevet drøftet jævnligt de seneste
år. Udkast til rådskonklusionerne adresserer det uudnyttede potentiale i værdikæ-
den
at mere forskning fra viden- og uddannelsesinstitutioner omsættes til inno-
vation, kommercialisering og vækst til gavn for erhvervslivet og samfundet.
Udkast til rådskonklusioner relaterer sig til én ud af seks politiske hovedprioriteter
under det belgiske formandskab i form af styrket konkurrenceevne i EU, hvor fo-
kus på videnudnyttelse af forskningsresultater er et konkret, understøttende initia-
tiv.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionernes fokus er på, hvorledes EU's vidensudnyttelse kan styrkes
med henblik på at styrke EU's industrielle konkurrenceevne samt bidrage til den
grønne omstilling og den digitale omstilling af samfundet.
Det understreges i rådskonklusionerne, at EU har fremragende forskning bl.a.
med hensyn til kvalitet, originalitet, gennemslagskraft og internationalt samar-
bejde. Dette er et resultat af vedvarende støtte til forsknings- og innovationsaktivi-
teter via bl.a. det europæiske rammeprogram for forskning- og innovation, herun-
der grundforskning og anvendt forskning, gennem fremme af forskningssamar-
bejde, iværksætteri, startups og opskalering. Samtidig påpeges det, at EU står
over for en udfordring i forhold til at omsætte forskningsresultater til samfunds-
mæssig brug, økonomisk værdi samt fastholde viden inden for EU.
Udfordringerne med omsætning af viden adresseres i rådskonklusioner under to
overskrifter: 1) styrke evner og kompetencer inden for vidensudnyttelse og 2) ud-
vikle en kultur med fokus på omsætning af viden.
Side 19/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0020.png
Styrke evner og kompetencer inden for vidensudnyttelse
Medlemsstaterne inviteres i rådskonklusionerne til bl.a. at:
- Forbinde forskellige aktører, herunder f.eks. teknologicentre, inkubatorer
og innovationsplatforme mhp. at øge og forbedre optag af nye opfindel-
ser og nyskabelser.
- Sikre anerkendelse af innovative offentlige indkøb.
I udkastet til rådskonklusionerne inviteres Europa-Kommissionen bl.a. til at:
- Analysere tilstrækkeligheden og effektiviteten af EU's finansieringsinstru-
menter, som understøtter aktiviteter inden for vidensudnyttelse.
- Forbedre synergien mellem en række af EU's investeringsfonde, herun-
der Horisont Europa, Digital Europa-Programmet, Erasmus+, strukturfon-
dene og Den Europæiske Forsvarsfond.
- Foreslå en definition og præsentere en kortlægning af brugernes behov
for teknologiinfrastrukturer inden medio 2025.
I udkastet inviteres Europa-Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at:
- Udforske mulighederne for at stimulere omsætning af viden på nationalt,
regionalt og lokalt niveau.
- Undersøge mulighederne for at give adgang til risikovillig kapital til sær-
ligt spin-off, start-ups, scale-ups og SMV'er.
- Styrke viden- og teknologioverførsel igennem facilitatorer såsom tech
trans-kontorer.
Udvikle en kultur med fokus på omsætning af viden
Medlemsstaterne inviteres i rådskonklusionerne til bl.a. at:
- vedtage rammer, der letter forskningsinstitutioners og forskeres strategi-
ske forvaltning af intellektuelle aktiver og dermed muliggør åben viden-
skab og åben innovationspraksis, videnoverførsel og valorisering.
I udkastet inviteres Europa-Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at:
- Indtænke
”quardruple
helix”-modellen
(den akademiske verden, det of-
fentlige, erhvervslivet og civilsamfundet) tidligt i forsknings- og innovati-
onsprocesserne.
- Støtte organisatoriske ændringer hen imod mere attraktive og bæredyg-
tige karrierer inden for og uden for den akademiske verden, hvilket frem-
mer en iværksættertankegang.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 20/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0021.png
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen vurderer, at
udkastet harmonerer godt med de overordnede rammer og retning for Danmarks
forsknings- og innovationsøkosystem.
Regeringen finder det overordnet positivt, at der er fokus på, at den viden, der
skabes via offentlig finansieret forskning, omsættes til værdi for samfundet.
Regeringen bemærkes, at rådskonklusionerne ikke foregriber forhandlingerne af
den kommende flerårige finansielle ramme
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 21/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0022.png
Rådskonklusioner om ex-post evalueringen af Horisont 2020
-
-
Vedtagelse
Nyt notat
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner som svar på
Europa-Kommissionens ex-post evaluering af
EU’s rammeprogram for forskning
og innovation i perioden 2014-2020, Horisont 2020.
Rådskonklusionerne om ex-post evalueringen af Horisont 2020 uddrager de mest
relevante læringspunkter og afgiver brede retningsanvisninger for fremtiden. Dog
uden at foregribe forhandlinger om den kommende flerårige finansielle ramme og
det næste rammeprogram for forskning og innovation (FP10) og det arbejde, som
allerede finder sted i andet regi, herunder den igangværende midtvejsevaluering
af det nuværende rammeprogram for forskning og innovation, Horisont Europa.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen finder, at
rådskonklusionerne flugter fint med dansk holdning på en række punkter, herun-
der vigtigheden af at støtte fremragende forskning igennem Det Europæiske
Forskningsråd og Marie Skłodowska-Curie-aktioner,
forbedre synergien mellem
relevante innovationsprogrammer og bedre data- og evidensunderstøttende facili-
tering med henblik på at fremme effekten af investeringerne
Rådskonklusionerne er på dagsordenen for rådsmødet (forskning og rum) den
23. maj 2024 med henblik på vedtagelse. Regeringen støtter vedtagelsen af råds-
konklusionerne.
2. Baggrund
Ultimo januar offentliggjorde Europa-Kommissionen ex-post evalueringen af Hori-
sont 2020. Rapporten konkluderer, at Horisont 2020 har haft stor indflydelse på
EU’s økonomi og samfundsmæssige udvikling. Rapporten understreger vigtighe-
den af interdisciplinært og europæisk samarbejde som en af styrkerne bag Hori-
sont 2020. Rådskonklusionerne er medlemsstaternes reaktion på Europa-Kom-
missionens rapport.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne om ex-post evalueringen af Horisont 2020 uddrager de mest
relevante læringspunkter og afgiver brede retningsanvisninger for fremtiden. Dog
uden at foregribe forhandlinger om den kommende flerårige finansielle ramme og
det næste rammeprogram for forskning og innovation (FP10) og det arbejde, som
allerede finder sted i andet regi, herunder den igangværende midtvejsevaluering
af Horisont Europa.
Rådskonklusionerne adresserer kerneprincipperne bag rammeprogrammet for
forskning og innovation, videnskabelig og samfundsmæssig gennemslagskraft,
økonomisk effekt, synergier med andre EU-programmer, støtte til det europæiske
Side 22/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0023.png
forskningsrum, bredere deltagelse i rammeprogrammet for forskning og innova-
tion samt implementering og monitorering.
Overordnet understreges rammeprogrammets afgørende rolle som det centrale
instrument på EU-plan til at støtte forskning og innovation, herunder rammepro-
grammets merværdi ved at muliggøre forsknings- og innovationsaktiviteter, især
forskningssamarbejde.
I udkastet til rådskonklusionerne inviteres Europa-Kommissionen bl.a. til at:
- Udforske mulige veje til at udnytte og udbrede succesen bag Det Euro-
pæiske Forskningsråd og Marie
Skłodowska-Curie-aktioner
med henblik
på at fremme videnskabelig topkvalitet og forbedret kompetencer og
karrierer for europæiske forskere.
- Forbedre synergien mellem relevante innovationsprogrammer, bl.a. for at
undgå duplikering af instrumenter og aktiviteter.
- Analysere årsagerne til ubalance mellem køn blandt deltagerne i ramme-
programmet samt overveje tiltag til at støtte kvindelige forskere, entrepre-
nører og evaluatorer. Derudover anbefales det, at der er et fortsat fokus
på at integrere kønsdimensionen i forskning og innovation.
- Styrke internationalt samarbejde i tråd med EU's principper for internatio-
nalt samarbejde og i lyset af EU's tilgang til åben strategisk autonomi.
Dette med øje for balancen mellem åben forskning og behovet for fokus
på øget forskningssikkerhed.
- Vurdere og præsentere muligheder for en mere effektiv tilgang til at mind-
ske skellet mellem medlemsstater, som hjemtager henholdsvis flest og
færrest midler fra rammeprogrammet.
- Undersøge nye mulige veje til at nedbringe lave succesrater for ansø-
gerne samt fejlraterne i finansierede EU-projekter.
- Inddrage og forbedre dataindsamling og kvalitet heraf i forbindelse med
fremtidige evalueringer.
I udkastet inviteres Europa-Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at:
- Udforske veje til at udvide formål og anvendelse af 'Seal
of Excellence',
som giver medlemsstater mulighed for på frivillig basis at tildele støtte
bl.a. fra strukturfonde til projekter, der har opfyldt minimumskravene, men
som ikke kunne blive finansieret under det pågældende opslag pga. bud-
getmæssige begrænsninger.
- Udarbejde en vision for finansieringslandskabet på tværs af EU, nationalt
og regionalt med det formål bl.a. at simplificere og sammentænke.
- Facilitere adgang til forskningsinfrastrukturer og skabe bedre synergi
mellem europæisk, national og regional finansiering mhp. at sikre økono-
misk bæredygtig drift på linje med anbefalingerne fra det europæiske
strategiske forum for forskningsinfrastruktur (ESFRI).
- Fortsat styrkelse af de nationale kontaktpunkter, som rådgiver potentielle
ansøgere og får adgang til tidlig information og viden fra Europa-Kommis-
sionen og dyrker netværk med organisationer i de resterende medlems-
stater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Side 23/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0024.png
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er
tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser. Indholdet i konklusionerne kan dog senere blive udmøntet i
konkrete retsakter, der kan medføre økonomiske konsekvenser. Der vil blive fore-
taget en særskilt vurdering af dette ved fremsættelsen af sådanne retsakter.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Vedtagelsen af rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen finder, at
rådskonklusionerne flugter med dansk holdning på en række punkter, herunder
vigtigheden af at støtte fremragende forskning igennem Det Europæiske Forsk-
ningsråd og Marie Skłodowska-Curie-aktioner,
forbedre synergien mellem rele-
vante innovationsprogrammer og bedre data- og evidensunderstøttende facilite-
ring med henblik på at fremme effekten af investeringerne
Regeringen støtter, at rådskonklusionerne ikke foregriber forhandlingerne af den
kommende flerårige finansielle ramme og kun behandler relevante læringspunk-
ter og angiver brede retningsanvisninger for fremtiden.
Regeringen forholder sig positivt til, at den fælleseuropæiske målsætning om at
investere 3 pct. af BNP i forskning og innovation fremgår tydeligt af rådskonklusi-
onerne. Regeringen finder samtidig, at medlemsstaternes forsknings- og innovati-
onssystemer er forskellige, men at udvikling og fremme af de nationale forsk-
nings- og innovationssystemer afhænger af løbende nationale investeringer og
målrettede reformer af nationale systemer,
hvor EU’s rammeprogrammer for
forskning og innovation først og fremmest kan medvirke som en motiverende fak-
tor.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Side 24/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0025.png
Politisk drøftelse om forskning og innovation inden for avancerede
materialer
Drøftelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Det forventes, at formandskabet vil lægge op til en drøftelse af, hvilken rolle
forskning og innovation har inden for avancerede materialer. Der er ikke modta-
get materiale til punktet, men drøftelserne forventes at tage udgangspunkt i Eu-
ropa-Kommissionens meddelelse om avancerede materialer til opnåelse af indu-
strielt lederskab.
Regeringen ser generelt positivt på drøftelser og erfaringsudvekslinger, som har
til hensigt at sætte fokus på, hvordan forskning og innovation kan bidrage til
fremme EU's konkurrenceevne og industrielle lederskab.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 27. februar en meddelelse om avance-
rede materialer. Meddelelsen sigter mod at skabe et økosystem for avancerede
materialer i Europa, der sikrer lederskab på området. For at realisere dette peger
Europa-Kommissionen på tre områder: 1) Prioriteter inden for forskning og inno-
vation for avancerede materialer skal koordineres i en europæisk tilgang samtidig
med, at private investeringer øges væsentligt, 2) innovative virksomheder og
SMV’er skal støttes ift. design og testning af materialer,
og 3) bredere og hurti-
gere udbredelse af avancerede materialer skal fungere som markedskatalysato-
rer for
’twin transition’
samt øge EU's modstandsdygtighed og økonomiske sikker-
hed. Fordelt på fem søjler identificerer Europa-Kommissionen 14 tiltag, som
adresserer udfordringer såsom et fragmenteret forsknings- og innovationssystem,
et stigende private investeringsbehov, langvarige innovationsprocesser og et util-
strækkeligt digitaliseringsniveau og mangel på teknologiske infrastrukturer.
Meddelelsen forventes behandlet under ungarsk formandskab i 2. halvår 2024.
3. Formål og indhold
Formandskabet har lagt op til en drøftelse af forskning og innovation inden for
avancerede materialer. Emnet afspejler meddelelsen om avancerede materialer,
der blev offentliggjort af Europa-Kommissionen den 27. februar.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 25/26
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat til konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 23. maj 2024, fra uddannelses- og forskningsministeren
2865218_0026.png
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-specialudvalget for forskning med frist fre-
dag den 3. maj 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne vil bakke op om drøftelserne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen ser generelt positivt på drøftel-
ser og erfaringsudvekslinger, som har til hensigt at sætte fokus på, hvordan forsk-
ning og innovation kan bidrage til at fremme EU's konkurrenceevne og industri-
elle lederskab.
Regeringen finder, at avancerede materialer kan have en rolle i forhold til sam-
fundets store udfordringer, herunder inden for fødevarer, energi, transport, sund-
hed og miljø.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 26/26