Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2863471_0001.png
The Gothenburg Manifesto of the
Movement for a Free Academia
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del - Bilag 74
Offentligt
Göteborg-manifestet
af den internationale bevægelse for et frit akademia
Vi skriver dette manifest fra en position af ydmyghed. Vi er opmærksomme på og er
taknemmelige for det privilegium, det er at have muligheden for at arbejde med
forskning. Med dette privilegium føler vi imidlertid et ansvar for at rette
opmærksomheden mod forholdene inden for forskningen i dag – først og fremmest ud
fra en omsorg for det samfund og den tid, vi er en del af.
Den akademiske frihed er under pres. Private og offentlige finansieringskilder,
universiteternes styrende organer og dominerende samfundsværdier påvirker konstant,
hvilken type forskning der udføres af vores forskningsinstitutioner og hvordan den
præsenteres. Derfor er det på tide, at vi genvinder styringen over, hvordan vores
forskningsmiljøer formes samt friheden til at forfølge og stille de rette spørgsmål.
Alvoren af de kriser, vores samfund står over for i dag, kræver, at forskere skaber mere
tillidsfulde og omsorgsfulde forskningsmiljøer, hvor ideer, kreativitet og samarbejde kan
blomstre. Det er svært at stille de rette spørgsmål, når vi som forskere selv er bundet af
systemer, hvis selvsamme logikker ligeledes er nogle af de underliggende drivkræfter,
der har skabt de kriser, som vi skal være med til at løse. Logikker såsom overdreven
konkurrence, magtforskydninger, mistillid og usunde hierarkier. Derfor er vi nødt til at
finde nye veje til at frigøre os selv ved at skabe et akademisk system baseret på åbenhed,
tillid og omsorg.
Vi ønsker at opbygge et akademisk system, der er demokratisk og uafhængigt. Vi
anerkender ubalancerne og uretfærdighederne i det nuværende akademiske system i en
global sammenhæng og behovet for at handle på disse. Det nye system skal være
indrettet til at tjene mennesker og natur, ikke til at profitere fra deres udnyttelse. Dette
er en umulig opgave at løse alene, og der er mere end nogensinde behov for at gå
sammen på tværs af discipliner, universiteter og lande for at skabe en ny kollektiv
bevægelse af forskere og vidensproducenter af alle slags. Målet med bevægelsen for en
fri forskning er at udforske, ikke kun teoretisk, men ligeledes fysisk og organisatorisk,
nye måder at skabe sand akademisk frihed. Dette kollektive manifest er tænkt som et frø
til forandring og en åben invitation til alle forskere rundt om i verden til at følge op på
dette kald.
The Movement for a Free Academia
Göteborg, 7. april 2024
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Henvendelse af 5/5-24 fra Forskerbevægelsen om konkrete forslag til styrkelse af den akademiske frihed og forbedring af forskningskulturen (anmodning om foretræde)
2863471_0002.png
The Gothenburg Manifesto of the
The Gothenburg Manifesto ofAcademia
Movement for a Free the
Movement for a Free Academia
Frihed & magt
Universitetets rolle er at opretholde, anskueliggøre, udvikle og videregive viden
fra generation til generation til støtte for demokratisk oplysning og samfundets
udvikling. For at understøtte den opgave bedst muligt har vi brug for nye
magtstrukturer, der beskytter og fremmer akademisk frihed. Dette er en
forudsætning for kritisk, uafhængig og mangfoldig forskning, undervisning og
akademisk debat.
1 - Fordel magten
Vi tror på strukturer, der decentraliserer magt og sikrer ’checks and balances’
samt beskytter akademisk frihed og ytringsfrihed internt på universiteterne og
eksternt i samfundet, da disse friheder er en forudsætning for kritisk,
uafhængig og mangfoldig forskning, undervisning og akademisk debat.
2 - Sikre forskere
Vi sigter mod et akademisk system, hvis medlemmer ikke lider af
jobusikkerhed eller prekariatet samtidig med, at vi anerkender at disse er
udbredte i vores nuværende systemer. På vejen mod en bedre fremtid sigter vi
mod at beskytte nuværende ikke-permanente akademiske medarbejdere bedre
støttemuligheder inden for universitetet, når f.eks. arbejdskonflikter opstår,
samtidig med at vi også arbejder hen imod, at alle videnskabelige
medarbejdere tildeles sand akademisk
tenure.
3 - Ledelse som et kollektivt ansvar
Vi mener, at ledelsesopgaver skal være midlertidige ansvarsområder, der
påtages til gavn for fællesskabet. Et maksimum og minimum for lønninger skal
sikre, at visse roller ikke bliver stærkt begunstiget i forhold til andre.
4 - Omfavn organisatorisk mangfoldighed
Vi anerkender, at et universitet ikke er en monolitisk struktur, men består af
forskellige grupper, der har forskellige roller med delvist forskellige og
sommetider modstridende interesser. Administrativt og videnskabeligt
personale udfører begge nyttigt, men forskelligartet arbejde. Begge roller skal
være ordentligt værdsat og respekteret.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Henvendelse af 5/5-24 fra Forskerbevægelsen om konkrete forslag til styrkelse af den akademiske frihed og forbedring af forskningskulturen (anmodning om foretræde)
2863471_0003.png
The Gothenburg Manifesto of the
The Gothenburg Manifesto ofAcademia
Movement for a Free the
Movement for a Free Academia
Fællesskab & omsorg
I et miljø præget af acceleration og tempo med produktivitets- og
præstationsmålinger, sigter vi mod at rette fokus mod de grundlæggende
aspekter ved at være menneske samt genopbygge og styrke et akademisk
fællesskab på basis en etik præget af omsorg først og fremmest.
5 - Fremme et omsorgsfuldt sprog
Vi tror, at omsorgsfulde fællesskaber skaber gladere individer og bedre ideer.
Et omsorgsfuldt sprog kan muliggøre en følelse af tilknytning samtidig med at
det støtter individets indre autoritet. Et omsorgsfuldt sprog inkluderer fokus
på rejsen frem for resultaterne og lægger vægt på værdier som
glæde, empati,
omsorg, kvalitet, intuition
og
leg
og ikke blot værdier som
fremragende, eksellens,
effektivitet, kvantitet
og
produktivitet.
6 - Anerkend forskere som hele og forskelligartede væsner
Vi tror på, at mangfoldighed
i
og
iblandt
mennesker understøtter kreativ og
kritisk tænkning. Et omsorgsfuldt og respektfuldt miljø støtter, at ens
handlinger kan være i overensstemmelse med ens værdier. Personlig integritet
er afgørende for individets trivsel samt tænkning og fremmer i sidste ende
fællesskabets trivsel som helhed.
7 - Tid til omsorg og tænkning
Vi mener, at tid er en vigtig ressource. Det tager tid at dyrke omsorgsfulde
vaner i komplekse samfundsmæssige og institutionelle rammer som på
universiteterne. At tænke er konstituerende for at søge sandhed. At tænke er
iboende uforudsigeligt, det kan være usikkert, skrøbeligt og tvetydigt. Derfor
skal vi have tid til at drage omsorg og tid til at tænke.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Henvendelse af 5/5-24 fra Forskerbevægelsen om konkrete forslag til styrkelse af den akademiske frihed og forbedring af forskningskulturen (anmodning om foretræde)
2863471_0004.png
The Gothenburg Manifesto of the
The Gothenburg Manifesto ofAcademia
Movement for a Free the
Movement for a Free Academia
Viden & kommunikation
Vi anerkender, at viden eksisterer på et kontinuum gennem hele samfundet, og
at vi som forskere skal nærme os verden med nysgerrighed og ydmyghed, og
bør kommunikere og interagere med andre på respektfulde måder, samtidig
med at vi har et samfundsmæssigt ansvar, der følger med privilegiet og magten
ved at være vidensproducenter.
8
- Forskning som vejviser til viden
Vi ønsker en forskningsverden, der engagerer sig med andre former for
vidensproduktion i samfundet, og en forskning, der står ved sin
samfundsmæssige rolle i at afsløre misinformation og løgnagtige påstande. Vi
tror, at forskningen er mest værdifuld, når den reflekterer over sin egen status,
rolle og måder at skabe viden på samt når den søger nye måder at sikre sin
egen kvalitet på, og når den anskueliggør videnskontroverser i verden.
9 - En forpligtelse til at kommunikere
Vi mener, at forskere har en forpligtelse til at kommunikere relevante og
væsentlige indsigter fra deres forskning til alle samfundets hjørner samtidig
med at være gennemsigtig med, at videnskaben er mangfoldig og også har
interne spændinger.
10 - Muliggørelse af en mangfoldig forskning
Vi tror, at forskere skal reflektere over deres egen position inden for
universitetet og i samfundet for bedre at forstå, hvordan deres arbejde
forholder sig til andre discipliner. Vi skal omfavne mangfoldighed i
perspektiver og metoder, så vi kan skabe og nære en tværfaglig kultur, hvor vi
er i stand til at forestille os og udforske alternative ideer og praksisser.
11 - En forskningsverden, der engagerer sig i samfundsmæssige udfordringer
Vi mener, at universitetet bør anerkende og engagere sig i løsningen af
samfundsmæssige udfordringer, kriser og uretfærdigheder. Forskere bør
støttes i aktivt at engagere sig i flere områder og deltage i debatten for at
reflektere over og udvikle en bevidsthed om, hvordan deres arbejde forholder
sig til disse udfordringer. Denne støtte skal dog ikke være til udelukkelse eller
til nedvurdering af bestemte forskningsområder og aktiviteter frem for andre.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 74: Henvendelse af 5/5-24 fra Forskerbevægelsen om konkrete forslag til styrkelse af den akademiske frihed og forbedring af forskningskulturen (anmodning om foretræde)
2863471_0005.png
The Gothenburg Manifesto
The Gothenburg Manifesto ofthe of the
the
The Gothenburg Manifesto ofAcademia
Movement Free Academia
for a Free
Movement for a
Movement for a Free Academia
Roller & rettigheder
Viden og uddannelse er nødvendige søjler i udviklingen af vores samfund. På
trods af alle universitetets nuværende udfordringer og historiske
problematikker har universitetet altid været en institution, der har produceret
viden og uddannet borgere. Denne fundamentale rolle i samfundet samt
forskernes grundlæggende rettigheder skal beskyttes i dag og i fremtiden.
12 - Beskyttelse af universitetet
Vi tror på vigtigheden af at beskytte de mange aspekter af universitetet, der
gavner samfundet, herunder mulighed for læring, at eksperimentere, dialog og
fri undersøgelse, produktion af viden, uddannelse af borgere og engagement i
samfundet.
13 - Forskernes rettigheder
Vi anerkender behovet for, at akademiske institutioner beskytter og forsvarer
forskernes ret til at ytre sig og deltage i politiske debatter og kampe uden frygt
for repressalier. Dette gælder både internt på universiteterne og i det bredere
samfund, som universiteterne er en del af.
14 - Aktiv støtte for eller imod bestemte forhold i samfundet samt aktivisme
er legitime former for formidling
Vi anerkender, at individuel eller kollektiv deltagelse i støtte for eller imod
bestemte forhold i samfundet samt aktivisme – hvor der her menes en aktiv
deltagelse af forskere i samfundsproblemer – er former for formidling og
udadvendt virksomhed, der hverken bør udelukkes eller være genstand for
sanktioner. Disse kan eksistere side om side med mere traditionelle former for
udadvendt virksomhed.
15 - Demokratiske rum for uenighed
Vi sigter mod at fremme demokratiske rum for uenighed inden for
universiteterne for at undgå at kvæle mangfoldigheden og udelukke
modstående synspunkter. Forskellige typer af uenigheder kræver
skræddersyede tilgange til at engagere sig med dem, ligesom forskellige sociale
grupper med forskellige sårbarheder gør det. Praksisser af ydmyghed, empati
og omsorg er vigtige for at fremme en kultur, der er gavnlig for konstruktiv
dialog.