Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Kommissionens meddelelse om en plan for en europæisk grad og
forslag til rådshenstillinger om henholdsvis attraktive karrierer i vide-
regående uddannelse og et europæisk kvalitetssikrings- og anerken-
delsessystem for videregående uddannelse
KOM(2024) 144, KOM(2024) 145, KOM(2024) 147
1.
Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 27. marts 2024 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en plan for en europæisk grad med tilhøren-
de rådshenstillinger om henholdsvis attraktive karrierer inden for videregående
uddannelser og et europæisk kvalitetssikrings- og anerkendelsessystem. Formålet
hermed er at styrke Europas konkurrenceevne gennem tværnationale uddannel-
ser, der bidrager til at samle ekspertise og kombinerer komplementære styrker på
tværs af institutioner. Dette skal ske gennem følgende initiativer, der skal skabe en
vej frem mod en mulig europæisk grad:
-
-
Forslag til fælles europæiske kriterier for en europæisk grad.
Etableringen af et dialogforum med medlemsstater, de videregående ud-
dannelsesinstitutioner og interessenter for at vejen frem mod en europæ-
isk grad.
Forslag til rådshenstilling om etablering af en ny europæisk ramme for
kvalitetssikringssystemer.
Forslag til rådshenstilling om mere attraktive akademiske karrierer inden
for videregående uddannelser.
6. maj 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Forskning, Innovation og
Internationalt samarbejde
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
477949
-
-
Regeringen støtter overordnet op om ambitionen om at styrke de videregående
uddannelsesinstitutioner gennem tættere samarbejde. Regeringen mener samti-
dig, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa fortsat bør have sit
udgangspunkt i, at der ligger en styrke i diversitet i uddannelsessystemerne lan-
dene i mellem, og at samarbejdet ikke skal fokusere på ensretning af de nationale
uddannelsessystemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes autonomi eller
den nationale kompetence.
Regeringen finder det centralt, at Kommissionens meddelelse betoner, at delta-
gelse i en mulig europæisk grad vil være op til de enkelte medlemsstater selv at
træffe beslutning om i forhold til graden af involvering og i hvilket tempo. Regerin-
gen finder, at der i Kommissionens meddelelse om en plan for en europæisk grad
fortsat er en række forhold og begreber, der er uafklarede, og som der vil være
behov for, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne udfolder nærme-
re.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 27. marts 2024 en videregående uddannelses-
pakke bestående af meddelelsen om en plan for en europæiske grad med tilhø-
Side 1/12