Notat
April 2024
Anbefalinger til fremtidens socialrådgiveruddannelse
Som repræsentant for landets socialrådgivere kæmper Dansk Socialrådgiverforening
for forbedringer af grunduddannelsen, så den klæder de studerende bedst muligt på
til det sociale arbejde. Et løft af uddannelsen skal i første omgang afhjælpe
udfordringerne med faldende ansøgertal, stort frafald og stigende krav til
differentieret undervisning. Samtidig skal det også give nyuddannede et stærkere
fundament til at håndtere de arbejdsmæssige udfordringer, som de møder i deres
første socialrådgiverjob, og med det løfte kvaliteten i det sociale arbejde.
Herunder skitserer vi først de største udfordringer for uddannelsen og fremlægger
dernæst DS’ anbefalinger til forbedringer, der skal imødegå udfordringer og udvikle
socialrådgiveruddannelsen.
Hovedudfordringer
Socialrådgiveruddannelsen står lige nu over for tre grundlæggende udfordringer:
•
•
•
Færre søger ind
Flere studerende har faglige udfordringer
Balancen mellem teori og praksis opleves skæv
Rekrutteringen til socialrådgiveruddannelsen og professionen
Antallet af uddannelsessøgende, der har socialrådgiveruddannelsen som 1. prioritet,
er faldet med 25 pct. fra 2019-2023, frafaldet fra uddannelsen er omkring 25 % og
sammen med en meget høj personaleomsætning blandt socialrådgivere på
myndighedsområderne øger det risikoen for, at der i de kommende år vil mangle
uddannede socialrådgivere.
Manglen på uddannelsessøgende er vi ikke alene om. De øvrige velfærdsuddannelser
har samme udfordring: Det er ikke attraktivt nok for de unge at uddanne sig til f.eks.
socialrådgiver, pædagog, sygeplejerske eller lærer.
Det skyldes flere faktorer. Selvom interesse for faget, som en nylig undersøgelse fra
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, er det mest afgørende for de unges valg af
studie, betyder løn og arbejdsvilkår også noget. Generelt har de unge et negativt
billede af vilkårene for ansatte i velfærdsfag. Desuden har mange
uddannelsessøgende en forestilling om, at de med en professionsuddannelse
begrænser deres karriere- og videreuddannelsesmuligheder mere end med en
universitetsuddannelse.
Sammensætningen af studerende