Uddannelsers
geografiske placering og
studerendes studievalg
Kontakt /
I 2021 indgik regeringen og et bredt flertal en aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder
i hele Danmark, der bl.a. skal sørge for, at flere uddannelser er tilgængelige for unge, der ikke
bor i eller nær de store studiebyer. Men hvilke forhold er særligt vigtige for studerende, når det
kommer til uddannelsens geografiske placering og dens betydning for de studerendes studie-
valg? Dette notat kortlægger, hvor vigtigt de studerende anser uddannelsens geografiske pla-
Andreas Pihl
Kjærsgård
Seniorkonsulent
cering for at være, og hvilke forhold der i den forbindelse har haft særlig betydning for dem.
Hovedresultater
• Størstedelen af de studerende (71 %) mener, at uddannelsens geografiske placering har
været meget vigtig eller vigtig for deres studievalg.
• Andelen, der angiver, at nærhed til den studerendes nuværende bopæl er vigtigt eller me-
get vigtigt ved uddannelsens geografiske placering, er særligt høj blandt studerende, der er
26 år eller ældre (89 %), studerende med eud-, eux- eller hf-baggrund (81-85 %), studerende
med gymnasiesnit på 2-3,9 (82 %), studerende på erhvervsakademierne (84 %) eller stude-
rende, der kommer fra en hovedstads- (84 %) eller en storbykommune (82 %).
• Andelen, der angiver, at det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger, er vigtigt eller meget
vigtigt ved uddannelsens geografiske placering, er særligt høj blandt studerende mellem
21-25 år (75 %), studerende med stx- (73 %) eller hhx-baggrund (75 %), studerende, hvis
gymnasiesnit er 10 eller derover (77 %), studerende på universitetsuddannelser (74 %)
samt studerende, som kommer fra en storby uden for hovedstaden (74 %).
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-731-6