Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2839120_0001.png
Uddannelsers
geografiske placering og
studerendes studievalg
Kontakt /
I 2021 indgik regeringen og et bredt flertal en aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder
i hele Danmark, der bl.a. skal sørge for, at flere uddannelser er tilgængelige for unge, der ikke
bor i eller nær de store studiebyer. Men hvilke forhold er særligt vigtige for studerende, når det
kommer til uddannelsens geografiske placering og dens betydning for de studerendes studie-
valg? Dette notat kortlægger, hvor vigtigt de studerende anser uddannelsens geografiske pla-
Andreas Pihl
Kjærsgård
Seniorkonsulent
[email protected]
cering for at være, og hvilke forhold der i den forbindelse har haft særlig betydning for dem.
Hovedresultater
• Størstedelen af de studerende (71 %) mener, at uddannelsens geografiske placering har
været meget vigtig eller vigtig for deres studievalg.
• Andelen, der angiver, at nærhed til den studerendes nuværende bopæl er vigtigt eller me-
get vigtigt ved uddannelsens geografiske placering, er særligt høj blandt studerende, der er
26 år eller ældre (89 %), studerende med eud-, eux- eller hf-baggrund (81-85 %), studerende
med gymnasiesnit på 2-3,9 (82 %), studerende på erhvervsakademierne (84 %) eller stude-
rende, der kommer fra en hovedstads- (84 %) eller en storbykommune (82 %).
• Andelen, der angiver, at det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger, er vigtigt eller meget
vigtigt ved uddannelsens geografiske placering, er særligt høj blandt studerende mellem
21-25 år (75 %), studerende med stx- (73 %) eller hhx-baggrund (75 %), studerende, hvis
gymnasiesnit er 10 eller derover (77 %), studerende på universitetsuddannelser (74 %)
samt studerende, som kommer fra en storby uden for hovedstaden (74 %).
© 2024 Danmarks Evalueringsinstitut
Citat med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN (www) 978-87-7182-731-6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0002.png
For størstedelen af studerende har uddannelsens geografiske
placering været vigtig i deres studievalg
Figur 1 viser fordelingen af, hvor vigtig uddannelsens geografiske placering har været for de studerendes studievalg.
Figur 1
Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?
Meget vigtig
31%
Vigtig
40%
Mindre vigtig
23%
Slet ikke vigtig
5%
0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
35%
40%
45%
50%
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Figuren viser andelene af studerende fordelt efter, hvem der har
svaret ”Meget vigtig”, ”Vigtig”, ”Mindre vigtig” eller ”Slet ikke vigtig”. Spørgsmålet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregå-
ende uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter populationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående ud-
dannelser i 2022. N = 19.092.
Figuren viser, at størstedelen af de studerende, der har deltaget i undersøgelsen, har angivet, at uddannelsens geografiske
placering har været en vigtig eller meget vigtig del af deres studievalgsproces. I alt har 71 % af de studerende svaret, at
uddannelsens geografiske placering var meget vigtig (31 %) eller vigtig (40 %) for dem, da de skulle vælge studie. For 23 %
har den geografiske placering været mindre vigtig, og for 5 % af de studerende har den geografiske placering slet ikke væ-
ret vigtigt for dem i studievalget.
Selvom der er en stor andel, som svarer, at den geografiske placering er vigtig for deres studievalg, så ved vi fra andre un-
dersøgelser, at der er andre forhold, som de kommende studerende tillægger større betydning. Faglig interesse er den
faktor, som flest studerende (89 %), på tværs af alle videregående uddannelser, fremhæver som i høj grad eller i meget høj
grad afgørende for deres studievalg. Men også muligheden for at få et spændende job efter endt uddannelse (86 %), øn-
sket om at blive en dannet/vidende person (66 %) og muligheden for at få et job, hvor de kan gøre en positiv forskel for
andre (65 %), er vigtige for mange. Tilsvarende er der 52 %, der peger på den geografiske placering af uddannelsen som
afgørende for deres studievalg (EVA, 2023, figur 3.1). Uddannelsens geografiske placering er altså ikke det forhold, som
flest studerende fremhæver som afgørende for studievalget. Men det er alligevel syv ud af ti, der peger på, at det har været
vigtigt eller meget vigtigt for deres studievalg.
Resten af analysen afgrænser vi til studerende, der har angivet, at uddannelsens geografiske placering var meget vigtig
eller vigtig for deres studievalg. Dette er markeret med rødt i figur 1.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0003.png
Tre forhold ved uddannelsens geografiske placering er vigtigst for
de studerende i studievalget
Figur 2 viser, hvilke forhold ved den geografiske placering, der har været vigtige for de studerendes studievalg.
Figur 2
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
Nærhed til min nuværende bopæl
77%
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
68%
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
67%
Nærhed til mine nuværende venner
58%
Nærhed til min familie
54%
Mulighed for studierelevant arbejde under uddannelsen
0%
10%
20%
54%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Kilde: Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?”. Figuren viser andelene, der i alt har
svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til de forhold, der spørges ind til i spørgsmålet. Dette spørgsmål er stillet til alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig”
eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Spørgsmålet er stillet til kommende studerende, der er
tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter populationen af kommende studerende, der er tilbudt
en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at nærheden til nuværende bopæl (77 %), jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen (68 %) samt
det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger (67 %), var vigtige eller meget vigtige for størst andele af de studerende i
deres overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen.
Resten af analysen fokuserer på disse tre forhold, der er markeret med rødt i figur 2.
3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0004.png
For ældre studerende er nærhed til bopælen det vigtigste ved
uddannelsens geografiske placering
Figur 3 viser, hvordan andelen af studerende fordelt på aldersgrupper vægter geografiske forhold som jobmuligheder efter
færdiggørelse af uddannelsen, nærhed til deres nuværende bopæl samt det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger.
Figur 3
Geografisk placering og studievalg, fordelt på aldersgrupper
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
89%
26 år eller ældre (n=2.443)
40%
74%
75%
21-25 år (n=8.191)
66%
75%
16-20 år (n=2.995)
74%
70%
68%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Nærhed til min nuværende bopæl
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på aldersgrupper. Dette spørgsmål er stillet til alle
studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Spørgsmålet er
stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter populationen af
kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at studerende, der er 26 år eller ældre, adskiller sig fra de yngre aldersgrupper ved, at de klart angiver uddan-
nelsens nærhed til deres nuværende bopæl som det vigtigste forhold ved uddannelsens geografi fulgt af jobmulighederne
efter færdiggørelse af uddannelsen, mens de i mindre grad finder det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger, vigtigt.
I alt 89 % af studerende, der er 26 år eller ældre, svarer, at nærheden fra deres nuværende bopæl til uddannelsens place-
ring har været vigtig eller meget vigtig for dem i forbindelse med deres studievalg. Den tilsvarende andel blandt stude-
rende i aldersgruppen 21-25 er 75 %, mens den er 74 % for studerende i aldersgruppen 16-20 år.
Nærhed til bopæl betyder meget for studerende fra eud, eux og hf
Figur 4 viser andelen af studerende fordelt på deres adgangsgivende eksamen, der har fundet de tre udvalgte forhold vig-
tige eller meget vigtige for deres overvejelser omkring uddannelsens geografiske placering i forbindelse med deres studie-
valg.
4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0005.png
Figur 4
Geografisk placering og studievalg, fordelt på adgangsgivende eksamen
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
76%
stx (n=7.041)
65%
73%
72%
htx (N=925)
60%
61%
hhx (n=1.872)
75%
75%
75%
83%
hf (n=2.261)
53%
72%
85%
eux (n=146)
59%
67%
eud, andet (n=1.384)
50%
81%
76%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Nærhed til min nuværende bopæl
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på adgangsgivende eksamen. Dette spørgsmål er
stillet til alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”.
Spørgsmålet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter
populationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at studerende, der har en adgangsgivende eksamen fra enten eud, eux eller hf, adskiller sig fra de andre
grupper af studerende ved, at de i højere grad har prioriteret uddannelsens nærhed til deres nuværende bopæl ifm. deres
studievalg. Det samme gælder i lidt mindre grad jobmuligheder efter færdiggørelsen af uddannelsen, men modsat er det
sociale liv i byen i mindre grad vigtig for studerende fra eud, eux og hf.
Fx viser figuren, at i alt 81-85 % af de studerende med en eud-, eux- eller hf-baggrund har angivet, at nærheden fra deres
nuværende bopæl til uddannelsens placering har været vigtig eller meget vigtig for dem i forbindelse med deres studie-
valg. Blandt studerende med stx-baggrund er den tilsvarende andel 76 %. Omvendt angiver 73 % af de studerende med
stx-baggrund, at det sociale liv i byen, hvor uddannelsen ligger, har været vigtigt eller meget vigtigt for deres overvejelser
om, hvilket studie de skulle søge ind på. De tilsvarende andele for studerende med eud-, eux- eller hf-baggrunde er 50-59
%.
5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0006.png
Studerende med høje karaktersnit fra gymnasiet prioriterer socialt
liv i studiebyen højt
Figur 5 viser, hvordan de studerende vægter de udvalgte geografiske forhold for deres studievalg fordelt på deres gymnasi-
ale karaktergennemsnit.
Figur 5
Geografisk placering og studievalg, fordelt på gymnasialt karaktergennemsnit
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
70%
10 eller højere (n=2.385)
58%
77%
7-9,9 (n=4.942)
76%
65%
71%
80%
4-6,9 (n=4.379)
64%
73%
2-3,9 (n=1.133)
56%
82%
78%
87%
Ingen kvotient (n=791)
41%
78%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Nærhed til min nuværende bopæl
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på gymnasialt karaktergennemsnit. Dette spørgs-
mål er stillet til alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studie-
valg?”. Spørgsmålet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er væg-
tede efter populationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at de studerendes prioritering af de tre forskellige forhold synes forskellig, alt efter hvad deres karaktergen-
nemsnit er. Tendensen er, at jo højere gymnasialt karaktergennemsnit, jo større andele vægter det sociale liv i den by, hvor
uddannelsen ligger. Modsatte tendenser ses ift. begrundelserne og nærhed til nuværende bopæl og jobmuligheder efter
endt uddannelse, hvor andelene er højere, jo lavere gymnasialt karaktergennemsnit de studerende har.
Figuren viser fx, at i alt 77 % af studerende med et karaktergennemsnit på 10 eller højere har angivet det sociale liv i byen
som vigtigt eller meget vigtigt, mens forhold omkring nærhed til nuværende bopæl og jobmuligheder efter færdiggørelse
af uddannelsen angives som vigtigt eller meget vigtigt af hhv. i alt 70 % og 58 %.
6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0007.png
Jobmuligheder tæt på efter endt uddannelse er vigtigt for studerende
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser
Figur 6 viser, hvordan studerende fra forskellige sektorer inden for de videregående uddannelser hver især vægter vigtighe-
den af de udvalgte geografiske forhold i forbindelse med deres valg af studie.
Figur 6
Geografisk placering og studievalg, fordelt på uddannelsessektorer
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
72%
Universiteter (n=6.467)
61%
74%
83%
Professionshøjskoler (n=4.887)
61%
73%
Erhvervsakademier (n=2.061)
59%
84%
78%
Maritime uddannelsesinstitutioner (n=150)
50%
70%
67%
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner (n=65)
61%
63%
85%
0%
Nærhed til min nuværende bopæl
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på uddannelsessektorer. Dette spørgsmål er stillet
til alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Spørgs-
målet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter popu-
lationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at studerende, der er blevet optaget på et erhvervsakademi- eller en professionshøjskole vægter deres job-
muligheder, efter de har færdiggjort uddannelsen, samt nærhed til nuværende bopæl, højt, mens de i mindre grad finder
uddannelsesbyens sociale liv vigtigt for deres valg af uddannelse. Universitetsstuderende vægter i højere grad det sociale
liv i uddannelsesbyen og i lidt mindre grad nærhed til nuværende bopæl og jobmuligheder i studievalget.
Figuren viser fx, at i alt 78 % af de studerende på erhvervsakademierne og i alt 73 % af studerende på professionshøjsko-
lerne har angivet, at jobmuligheder efter uddannelsen har været vigtige eller meget vigtige for dem, mens dette kun er
tilfældet for 61 % af de studerende på universitetsuddannelserne. Samtidig viser figuren, at i alt 59 % af de studerende på
erhvervsakademierne og i alt 61 % af studerende på professionshøjskolerne har fundet det sociale liv i byen, hvor uddan-
nelsen ligger, vigtigt eller meget vigtigt. På universiteterne er andelen 74 %.
I appendiksfigur 2 er den geografiske placering og studievalg fordelt på hovedområder.
7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0008.png
Studerende fra hovedstads- eller storbykommuner går oftere op i
afstand fra bopæl til uddannelse
Figur 7 viser andelen af studerende fordelt efter deres bopælskommuner, der har angivet, at de udvalgte geografiske for-
hold har været vigtige eller meget vigtige for dem ift. deres studievalg.
Figur 7
Geografisk placering og studievalg, fordelt på bopælskommuner
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
68%
65%
63%
Landkommuner (n=1.717)
73%
Oplandskommuner (n=1.684)
65%
62%
Provinsbykommuner (n=2.332)
70%
67%
62%
82%
Storbykommuner (n=3.313)
64%
74%
84%
Hovedstadskommuner (n=4.408)
67%
75%
54%
Udland eller ukendt (n=175)
62%
65%
0%
Nærhed til min nuværende bopæl
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på bopælskommune. Dette spørgsmål er stillet til
alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Spørgsmå-
let er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Opdelingen af kommuner i de fem kate-
gorier følger Danmarks Statistiks opdeling (https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommunegrupper). Resultaterne er vægtede efter
populationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
Figuren viser, at studerende, der bor i en hovedstads- eller storbykommune, i højere grad går op i uddannelsens nærhed til
deres nuværende bopæl, end det er tilfældet for studerende, der fx har bopæl i en landkommune.
Figuren viser fx, at i alt 84 % og 82 % af hhv. studerende fra hovedstadskommuner og studerende fra storbykommuner har
angivet, at uddannelsens nærhed til de studerendes bopæl har været vigtig eller meget vigtig ifm. deres valg af uddan-
nelse, mens dette kun gør sig gældende for i alt 68 % af de studerende, der er bosat i en landkommune.
8
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0009.png
Datagrundlaget og litteratur
Analysen bygger på EVA’s egne spørgeskemadata fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser
samt data fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT). EVA’s førsteårsundersøgelse er indsamlet i 2016, 2017, 2018, 2019,
2020, 2021 og 2022 og er en gentagen surveypanelundersøgelse med mellem to og fire spørgeskemaer i løbet af de
studerendes første studieår. Data i dette notat stammer fra første spørgeskema sendt til 2022-årgangen, der blev gen-
nemført i august 2022, dvs. umiddelbart inden studiestart. Der blev udsendt invitationer til alle studerende optaget via
KOT på en videregående uddannelse i sommeren 2022. Samlet set blev der modtaget besvarelser fra 19.092 respon-
denter. Til spørgeskemabesvarelserne har vi på individniveau koblet data fra KOT. Analyserne er vægtede via pro-
pensity score-vægtning for at sikre, at analyseudvalget afspejler populationen bedst muligt. Vægtningen tager højde
for skævheder i repræsentativiteten efter gymnasietype, gymnasiekarakterer, alder, køn, optagelsesprioritet og sek-
tor.
EVA. (2023).
Valg og fravalg af it- og ingeniøruddannelser.
Holbæk. Danmarks Evalueringsinstitut.
https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/valg-fravalg-it-ingenioeruddannelser.
9
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0010.png
Appendiksfigur 1
Geografisk placering og studievalg, fordelt på hovedområder
Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser om den geografiske placering af uddannelsen?
Humaniora, bach. (n=1.233)
Naturvidenskab, bach. (n=919)
Samfundsvidenskab, bach. (n=2.453)
Teologi, bach. (n=32)
Sundhedsvidenskab, bach. (n=637)
Teknisk videnskab, bach. (n=573)
Kunstnerisk uddannelse, bach. (n=64)
26%
48%
75%
72%
56%
72%
73%
72%
69%
72%
57%
62%
69%
76%
80%
58%
66%
66%
61%
63%
85%
Det samfundsfaglige område, prof. bach. (n=631)
Det pædagogiske område, prof. bach. (n=1.554)
Det sundhedsfaglige område, prof. bach. (n=1.723)
Det økonomisk-merkantile område, prof. bach. (n=334)
Det tekniske område, prof. bach. (n=913)
Det maritime område, prof. bach. (n=150)
Det medie- og kommunikationsfaglige område, prof. bach. (n=159)
52%
72%
77%
86%
84%
60%
62%
75%
82%
74%
74%
71%
81%
81%
63%
50%
53%
70%
67%
68%
90%
Det samfundsfaglige område, EA (n=148)
Det It- faglige område, EA (n=460)
Det tekniske område, EA (n=177)
Det bio- og laboratorietekniske område, EA (n=138)
Det designfaglige område, EA (n=116)
Det økonomisk-merkantile område, EA (n=1.207)
0%
Nærhed til min nuværende bopæl
10%
20%
30%
39%
69%
82%
93%
89%
47%
43%
74%
86%
39%
84%
82%
83%
74%
78%
65%
81%
78%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Jobmuligheder efter færdiggørelse af uddannelsen
Det sociale liv i den by, hvor min uddannelse ligger
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtige var følgende forhold for dine overvejelser af den geografiske placering af uddannelsen?” (top 3). Figuren viser andelene, der i alt
har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vigtigt” til tre af de udvalgte forhold, der spørges ind til i spørgsmålet, fordelt på uddannelsessektorer. Dette spørgsmål er stillet
til alle studerende, der har svaret ”Meget vigtig” eller ”Vigtig” til spørgsmålet: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Spørgs-
målet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resultaterne er vægtede efter popu-
lationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 13.630.
10
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 51: EVA-udgivelsen Uddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg
2839120_0011.png
Appendiksfigur 2
Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?
Fordelt på baggrundsvariable
Storbykommuner
Hovedstadskommuner
Udland eller ukendt
Oplandskommuner
Provinsbykommuner
Landkommuner
70%
68%
68%
67%
76%
73%
Universiteter
Professionshøjskoler
Erhvervsakademier
Maritime uddannelsesinstitutioner
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner
57%
58%
70%
73%
73%
10 eller højere
7-9.9
4-6.9
2-3,9
Ingen kvotient
74%
72%
70%
68%
72%
stx
hhx
hf
andet
eux
htx
61%
73%
72%
72%
71%
68%
26 år eller ældre
21-25 år
16-20 år
69%
71%
72%
Kvinde
Mand
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
68%
73%
70%
80%
Kilde: Data fra EVA’s førsteårsundersøgelse på de videregående uddannelser, 2022-kohorten, og fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Note: Spørgsmål: ”Hvor vigtig var uddannelsens geografiske placering for dit studievalg?”. Figuren viser andelene, der i alt har svaret ”Vigtigt” eller ”Meget vig-
tigt” spørgsmålet. Spørgsmålet er stillet til kommende studerende, der er tilbudt studieplads på en videregående uddannelse via KOT i august 2022. Resulta-
terne er vægtede efter populationen af kommende studerende, der er tilbudt en plads på de videregående uddannelser i 2022. N = 19.092.
11